An Officer and a Gentleman (1982)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Taylor Hackford
met Richard Gere, Debra Winger en Louis Gossett Jr.

Verbitterd door de dood van zijn moeder, besluit de eenling Zack Mayo een officiersopleiding te volgen op de marinebasis van Port Rainier. Tijdens de bikkelharde opleiding sluit hij vriendschap met Sid Worley, een jongen die in het leger zit om de familietraditie in ere te houden. Ze maken er kennis met Paula en Lynette, twee fabrieksarbeidsters die hopen een officier aan de haak te kunnen slaan om zo te kunnen ontsnappen aan de dagelijkse sleur.

Redelijk goede film, al vind ik het een beetje te romantisch.
Maar de film was destijds een groot kassasucces en is inmiddels een klassieker in het genre geworden.
Een goede cast die hun rollen prima neerzetten, wat de film toch de moeite van het bekijken waard maakt.

Hoewel ik meer van romcoms hou is dit romantisch drama een van de betere. Begint zwaar en aanloop is lang tot de romantiek. De seksscène is echt goed gedaan. Niet zo gestileerd

avatar van jono
De loner Zack Mayo (Richard Gere) volgt een dertien weken lange officiersopleiding op de marinebasis van Port Rainier. Tijdens de bikkelharde opleiding sluit hij vriendschap met Sid Worley, een jongen die in het leger zit om de familietraditie in ere te houden. Zack en Sid maken ook kennis met Paula en Lynette, twee fabrieksarbeidsters die hopen een officier aan de haak te kunnen slaan om zo te kunnen ontsnappen aan de dagelijkse sleur.

An Officer and a Gentleman is een romantisch drama, een genre waar ik eigenlijk niet zo van hou. Maar het kijkt lekker weg, en er wordt aardig in geacteerd. Echt origineel is het allemaal echter ook weer niet. Kleine voldoende. 3*

avatar van Angel9999
Een heerlijke klassieker.

avatar van IH88
“In every class, there's always one joker who thinks that he's smarter than me. In this class, that happens to be you. Isn't it, Mayonnaise?”

Leuk. Het is interessant om te lezen dat Gere en Debra Winger elkaar niet konden uitstaan tijdens het filmen van An Officer and a Gentleman, want in de film is daar niets van te merken. Wat een chemie hebben die twee, en de vonken spatten er soms vanaf. Vooral Winger is fantastisch, en dat ze hier een Oscar nominatie voor heeft gekregen snap ik wel. Het gedeelte met de militaire training hangt er een beetje bij en heeft een hoog Top Gun gehalte, maar Gossett Jr. als drill sergeant is briljant. Het nummer 'Up Where We Belong ' van Joe Cocker en Jennifer Warnes is iconisch, en dat dit een kaskraker was snap ik wel.