An Officer and a Gentleman (1982)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Taylor Hackford
met Richard Gere, Debra Winger en Louis Gossett Jr.

Verbitterd door de dood van zijn moeder, besluit de eenling Zack Mayo een officiersopleiding te volgen op de marinebasis van Port Rainier. Tijdens de bikkelharde opleiding sluit hij vriendschap met Sid Worley, een jongen die in het leger zit om de familietraditie in ere te houden. Ze maken er kennis met Paula en Lynette, twee fabrieksarbeidsters die hopen een officier aan de haak te kunnen slaan om zo te kunnen ontsnappen aan de dagelijkse sleur.

avatar van Co Jackso
Hoewel de cover van de videohoes doet vermoeden dat het hier om een film als Dirty Dancing gaat, is dat niet het geval. Het is lijkt vooral een mindere versie van From here to Eternity. Daarbij zeg ik vooral een mindere versie en dus niet een slechte versie. An Officer and a Gentleman is een film die toch wel weet te verrassen en zelfs een moment weet shockeren, het acteren is verder ook wel goed. Al met al was ik duidelijk positief verrast.

avatar van tommykonijn
Volgens mijn moeder zou dit een van de beste films ooit gemaakt zijn, dat viel wel reuze mee hoor, aardig vermaak film met een goed acterende Richard Gere in de hoofdrol maar ik heb echt veel en veel beter films gezien, leuk voor op een Zaterdagavond als er niks op TV is.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima te pruimen romantisch drama. Hackford is goed op dreef evenals de sterke cast met Gere voorop. Het verhaal heeft wel een hoop sentiment in de aanbieding en is mede hierdoor niet altijd even goed in balans. Goed.

avatar van Blood Duster
Best een amusante film, heb hem pas voor het eerst gezien, en voor een film van die tijd doet ie het op de dag van vandaag nog goed, en dat wil toch wat zeggen....

ik vond dit eigenlijk best wel een goede film
hij is best wel oud... ik bestond nog niet eens toen deze film was gemaakt maar ik vond hem erg boeiend, hij had mij echt in de greep en ik kon er ook echt om lachen!!
zeker een film om nog een keer te zien
4 sterren

avatar van gizzegiz
Prachtfilm over liefde, echte vriendschap... Een aanrader! Misschien dat de mannen onder ons liever een actiefilm zien? Dat is deze dus niet! Gelukkig! Haha!

avatar van lucdecoster
gizzegiz schreef:

Ja het was een mooie film op moederkesdag, actie en romantiek. Richard Gere vond ik zeer jong in deze film met zijn lang haar in het begin van de film.

avatar van movieonly
Klassieker

avatar van jumperjack
Ik heb deze film destijds nog in de bioscoop gezien en was toen oprecht ontroerd, dat zegt eigenlijk genoeg.

Drakerig.

Film waarvan ik vroeger vast wel eens stukjes heb gezien. Kwam me af en toe in ieder geval zeer bekend voor. Maar ook toen waarschijnlijk al een film waarvoor ik niet echt kon blijven zitten.

Het verhaaltje is aardig melig, met uiterst voorspelbare liefdesperikelen. Ook het drill instructor gedoe kan mij nog steeds niet boeien. Vreselijk legergejengel. De combinatie van beiden werkt ook nog eens voor geen meter.

Gere doet het niet goed, ook de rest van de cast stelt helemaal niks voor. Film ziet er lelijk uit, kent een vreselijk weerkerend muzikaal thema (wat, 5 tot 6 keer herhaald?) en faalt eigenlijk op alle belangrijke momenten. Veel blijft er dan niet meer over, positieve punten zou ik dan ook niet meteen op kunnen noemen.

Duidelijk niet mijn ding, wat mij betreft ook volledig terecht dat deze langzaam in de vergetelhoek is geraakt.

En dan duurt het ook nog eens meer dan 2 uur Blijft een aardig wisselend regisseur, die Hackford.

avatar van stfuympos
Geen inlevings vermogen Onderhond?

1 van de beste in zijn genre.

Ik zie dat ik deze film nog geen sterren heb gegeven. Terwijl hij zeker in mijn top 100 staat. Ga ik ff doen. Een hommage aan Lisa Blount, het "foute meisje" uit de film. Ze is plotseling aan een niet vaak voorkomende ziekte overleden. Deze film zal me altijd bij blijven door vooral Lou Gossett Jr, de onbetwiste ster van de film. Lisa Blount zal me altijd bijblijven als degene die voor het meest ontroerende moment in de film zorgde. Realistisch en sportief genoeg als ze beseft hoe ze alles verspeeld, verpest heeft. Het zijn niet Richard Gere en Debra Winger die me ontroerde aan het eind, nu toch wel bekend? Het is Lisa Blount die het voorzetje geeft en zelfs tijdens het tikken krijg ik er een brok van in 'n keel toen ze riep: "What a way to go Paula"!!

R.I.P. Lisa Blount

avatar van wimaroca
@Onderhond

0.5???

Is gewoon een prachtige film,een goed verhaal lijn,maar als het je gerne niet is,dat kan,maar om dan 0.5 te geven vind ik merkwaardig
(even gekeken wat voor films je leuk vind)

avatar van daxclusive
Een klassieker die ik toch echt moest zien.
Eindelijk wist ik hem te bemachtigen op DVD en nu blijft hij in de kast staan.
Een mooie film met goede rol van Richard Gere.
Deze film maakt het totaalplaatje voor mij 4* waard.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Bericht aangepast en reactie daarop verwijderd. Houdt de discussie inhoudelijk.

avatar van jimmydl
Ik moest tijdens de film denken aan de anti-feministische ideeën van Friedrich Nietzsche. Hij had een lichte verachting voor vrouwen omdat deze (eind 19e eeuw de voornamelijke opvoeders) de instincten, grenzeloosheid en verlangen naar avontuur en gevaar domesticeren van kinderen; daarnaast indoctrineren zij hen -in het opvoedproces- met moraal, conventies, etc. zodat ze het 'onbeschreven blad' bekladden met projecties. Hetzelfde doen zij met met mannen; die 'getemd' worden tot huisdier en zodoende elke levenskracht uit hen wordt gezogen.

De film bevestigt dit beeld van vrouwen als aanhankelijke wezens.

Overigens moet opgemerkt worden dat die ideeën in de tijdsgeest van Nietzsche begrepen moeten worden. Immers zijn tegenwoordig óók mannen schuldig aan corrupte opvoeding van kinderen en zijn de meeste mannen al zo kleinburgerlijk en getemd voordat ze überhaupt een vrouw ontmoeten.

avatar van stfuympos
jimmydl schreef:

De film bevestigt dit beeld van vrouwen als aanhankelijke wezens.

Van vrouwen die in een afgelegen dorp wonen enigzins wel.

avatar van bozzy
Een echte klasieker en 1 van de beste romantische drama film die ik heb gezien ,nou ja 1 van de dan...

ik was 5 toen deze film uitkwam maar het is een van de weinige die ik meer dan 10 keer heb gezien

avatar van erik1677
Geweldige film en wat mij betreft een van de beste rollen van Richard gere.
Vooral het moment dat Louis Gossset Jr hem weg wil sturen bij de marine en hoe hij daar op reageert is een prachtig stukkie acteerwerk.
Gaat door merg en been, en heb waarlijk wel een traantje gelaten bij deze film, vooral aan het eind.
Ik vind dit gewoon topcinema, en prachtige vertolkingen van alle acteurs.

avatar van filmgek1963
Blijft idd 1 van de mooiste romantische drama's die ik ooit gezien heb. Sterke rol van Debra Winger, ik was dol op haar hese stemgeluid. Ik heb weleens tegen een Duitse vriendin gezegd, dat ze ivm nasynchronisatie heel wat missen. Ook een overtuigende rol van Richard Gere, de mooie jongen in die tijd. Leuk om deze film ook op dvd te hebben, maar weer eens een keer kijken.

avatar van Fran
Ik heb deze film gekeken toen ik een stuk jonger was. Zo een jaar of 18 a 20 en ik vond er toen niet zoveel aan. Ik vond het er allemaal heel erg gedateerd uitzien en het liefdesverhaal kwam helemaal niet op me over. Nu met 36 jaar kijk ik er nog een keer naar en ik vind het toch eigenlijk wel één van de beste romantische drama's ooit.

Vroeger ging ik eigenlijk vooral voor de meer zoetsappige romantische drama's maar hier heerst een bepaald realisme. Het is geen verhaal met overdreven mooie of hippe spelers, de setting is een beetje troosteloos en uiteraard gedateerd. Er komen ook geen overdreven romantische zwijmelscènes in voor behalve natuurlijk dè legendarische zwijmelscène op het laatst als hij haar uit de fabriek draagt.

Het is niet helemaal een eind goed, al goed verhaal want de verhaallijn met zijn vriend die zichzelf ophangt als blijkt dat zijn vriendin hem eigenlijk niet voor zichzelf wil maar alleen voor het feit dat hij een marinier is, is behoorlijk heftig en dramatisch. De schok en het verdriet wordt hier erg goed gespeeld door Gere. Deze vrouw en blijkbaar meerderen met haar in het verhaal zijn ijs- en ijskoud en behoorlijk wanhopig om uit hun troosteloze bestaan te komen. Dat geeft het verhaal een extra rauw randje waardoor het zich onderscheidt van andere romantische drama's. Het feit dat Paula niet zo blijkt te zijn geeft er een extra dimensie aan.

avatar van Sergio Leone
Wisselvallig.

Het eerste uur is nog best te pruimen: de opleiding en het machogedrag van Mayo zorgen voor luchtigheid die de boel levendig houden.
Maar dit had geen Amerikaans romantisch drama geweest mocht er geen geforceerd drama ingestoken hebben, en dus wordt in het tweede gedeelte elke vorm van luchtigheid en zelfrelativering achterwege gelaten en krijgt de kijker ongeloofwaardige, oninteressante liefdesperikelen tussen personages die toch niet boeien.
Het zwijmelslot steunt op nostalgie, maar daarvoor ben ik te laat geboren.

Richard Gere zet een zeldzame degelijke rol neer. Veel acteren moet hij niet: hij kan zich uitleven als vrome, eendimensionale doch getormenteerde loverboy. Af en toe heb ik best kunnen genieten van zijn stuntelige lach, maar ergernis is niet uitgebleven, zeker niet als hij effectief probeert te acteren.
Debra Winger is ook niet al te best, maar een mooi smoeltje helpt, zo blijkt eens te meer.

Muzikaal is het allemaal wel oké, maar visueel valt er weinig te beleven. Alles speelt zich af in een beperkte cirkel, terwijl een verhaal als dit best grootser mocht zijn. De zwijmelaars onder ons zullen dit niettemin kunnen smaken.

"Don't you eyeball me, boy!"

Krachtig romantisch drama met een ontroerend einde op de tonen van Joe Cocker en Jennifer Warren’s formidabele “Up Where We Belong”. De cast is in topvorm. Naar mijn smaak zet Richard Gere zijn beste rol ooit neer, maar ook de sexy Debra Winger en de tragische Lisa Blount leveren prima werk af, om maar niet te spreken van een voortreffelijke Louis Gosset:
”In this class, that happens to be you. Isn't it, Mayo…naise?”

Film is destijds door critici neergesabeld als zijnde een ouderwets drama. Kan best zijn, maar ik heb ‘m nu een aantal malen gezien en elke keer opnieuw geniet ik ervan. Sorry voor mijn "ouderwetse" smaak.

avatar van Boneka
Ik had hem lang geleden ooit eens gezien en kon sommige fragmenten nog herinneren zoals de waterdoop en die klerenstreek van dat wijf. Wist ook nog precies wat ze ongeveer zei. Afijn de film heeft misschien niet de snelheid van tegenwoordig, de film raakt mij in ieder geval zeker. Niet zo zeer door de acteurs maar doordat alles zo menselijk is weergegeven. Zeker voor Amerikaanse begrippen knap gemaakt. Het blundertje van Mayo werd keihard afgestraft door sergeant Foley (Louis Gossett Jr.) die een knappe rol had. De emoties waren prachtig in beeld gebracht. Een beetje richting The Deer Hunter. Overigens knap dat er in deze film geen kogel is gevallen. Een film overigens die vrouwen zeker ook moeten zien en niet alleen om Richard Gere.

Boneka schreef:

Haha!

Clichématig, oppervlakkig en pure kitsch, maar evenzeer een onderhoudend, voor een deel roerend, ouderwets en dramatisch stuk melodrama over liefde, acceptatie, verlies en persoonlijke bevrijding. Met glansrollen van een nog jonge en frisse Richard Gere en vooral van Louis Gossett Jr.

avatar van Filmkriebel
Er is wat voor de mannen (de legeropleiding) en er is wat voor de vrouwen (de romantiek) en zo heb je een film die toch heel wat volk zal weten te bekoren. Meeslepend filmpje met goed ingevulde rollen; ook Gossett Jr. is geweldig om te zien; een harde kerel, maar ook gewoon een kerel die zijn job naar behoren doet en Gere een serieuze trap in zijn ballen geeft. Ik kreeg haast spontaan pijn in mijn kruis .

Gere en Winger blijven een mooi romantisch koppeltje die menig harten sneller deden slaan; voor Gere betekende dit de bevestiging als internationale ster en sex symbol. Het wordt gelukkig nooit te zoetsappig omdat ook de andere verhaallijnen aan bod moeten blijven, waarvan die met Sid Worley toch bijzonder was. Ik vind Officer and a Gentleman de tand des tijds goed doorstaan en een heel stuk volwassener dan vele hedendaagse romantische films.

Romantiek heeft de bovenhand maar het zijn de trainingsscènes die de beste indruk nalaten en natuurlijk de muziek.
Best genoten van deze film met een puike Richard Gere. Wellicht één van zijn betere rollen.

avatar van 93.9
Lekkere cliché film, maar met het hart op de juiste plek.

Joe Cocker, rock on!

Redelijk goede film, al vind ik het een beetje te romantisch.
Maar de film was destijds een groot kassasucces en is inmiddels een klassieker in het genre geworden.
Een goede cast die hun rollen prima neerzetten, wat de film toch de moeite van het bekijken waard maakt.

Hoewel ik meer van romcoms hou is dit romantisch drama een van de betere. Begint zwaar en aanloop is lang tot de romantiek. De seksscène is echt goed gedaan. Niet zo gestileerd