Jeannette l'Enfance de Jeanne d'Arc (2017)

Alternatieve titels: Jeannette | Jeannette: The Childhood of Joan of Arc

Frankrijk
Muziek / Historisch

geregisseerd door Bruno Dumont
met Lise Leplat Prudhomme, Jeanne Voisin en Lucile Gauthier

"Jeanette" volgt Jeanne d'Arc van haar kindertijd tot op 12-jarige leeftijd, toen ze van God haar missie kreeg om Frankrijk van de Engelsen te bevrijden. Jongeren radicaliseren en worden gerekruteerd door terroristische groeperingen. Daarnaast komt de moeilijke relatie tussen de drang naar spiritualiteit en een sceptische houding tegenover religie aan bod.

Aangekocht door Contactfilm. Releasedatum nog niet bekend.
EDIT: vanaf 17 mei in de bioscoop

avatar van John Milton
Ik word van de trailer erg enthousiast moet ik zeggen. Misschien toch maar eens een inhaalslag maken met de Dumonts. Heb er nog geen één gezien, al ligt P'tit Quinquin al wel even klaar.

kappeuter schreef:
Aangekocht door Contactfilm. Releasedatum nog niet bekend.

17 mei

Bélon
Helaas is het idee leuker dan de uitvoering die ondanks de maffe setting vaak saai aanvoelt door de lappen tekst. Krappe voldoende voor originaliteit maar hier had veel meer ingezeten. Lijkt op een soort side project dat ten tijde van Ma Loute (2016) in Noord-Frankrijk is geschoten. Jammer dat deze niet met groter budget, cast en kostumering in de buurt van Orléans is gemaakt.

Wel supervaag: Jeanne die droge teksten zingt met heavy metal ondersteuning en blatende schapen erdoorheen. En een rappende oom.

Deze gaat niet lang draaien denk ik.

avatar van MRDammann
Zeker aparte film, maar nog wel amusant. Ik heb toch wel heel hard moeten lachen om de headbangende nonnen. Niet iedereen kon het waarderen, de zaal liep behoorlijk leeg, terwijl Bruno Dumont zelf ook nog aanwezig was.

Is de film geniaal of is het de meest wanstaltige film ooit gemaakt? Ik neig naar het eerste maar het zou ook beide tegelijk kunnen zijn. De film is in ieder geval bevreemdend, experimenteel en interessant en doet in dat opzicht denken aan het werk van Godard. Vooral het eerste uur is prettig gestoord en indrukwekkend met een aaneenschakeling van zware theologische meditaties over het lijden in de wereld in moeilijke taal die worden gezongen door kinderen op prettig gestoorde metalmuziek van IGORRR met cliché-danspasjes erbij. Ik hou er wel van, al is de film wel wat eentonig in zijn stijl en verloren de teksten wat intellectuele lading toen de focus op de strijd tegen de Engelsen kwam te liggen. Al met al is het een fijne musical (lekker zware ondersteunende muziek bij de liedjes), kwam het verhaal van Jeanne d’Arc goed over doordat haar geloof in middeleeuwse denkramen aldoor op de voorgrond staat (ondanks het slechte acteerwerk) en ervoer ik het geheel als een positieve belevenis.

avatar van hvdriel
Nu ben ik toch niet vies van films die buiten de begaande paden treden, want ook die films kunnen blijven boeien. Dat geldt jammer genoeg niet voor deze low budget-film met slecht acterende jongeren, onbegrijpelijke teksten en blatende schapen.

Beginbeeld is prachtig, je gaat er voor zitten. Beginscènes zijn bevreemdend en je vermoedt een meesterwerk te zullen gaan zien. Maar na de nonnen heb je het wel gehad en nemen slaap en weglopende bezoekers de overhand.

avatar van Drulko Vlaschjan
ik lees hier en elders over slecht acteerwerk. Daar is inderdaad sprake van, maar dat is natuurlijk niet per ongeluk. Een stijlkeuze is het, en het werkt wat mij betreft voortreffelijk, zoals het bij Wim T. Schippers ook werkt. Stel je voor dat ze allemaal prachtig konden zingen en perfect acteerden. Dan had je me toch een gedrocht van een film gehad, zeg.

Ik heb mij goed vermaakt, al was het na een uurtje wel mooi geweest. Maar waar ik andere films die gevoelsmatig te lang duren (circa drie op de vier) dat zeer kwalijk neem, kon ik er dit keer goed mee leven. Dat had met de experimentele opzet te maken, waarschijnlijk. Ik dacht de hele tijd: Dumont weet ook wel dat de grap gemaakt is, dat het volgens de filmwetten beter is om er een einde aan te breien, maar juist daarom doet hij dat niet. Gewoon doorgaan, zien wat er gebeurt, wat dat met de kijker doet. Ik mag dat wel. Hoewel niet helemaal geslaagd, zie ik dit toch duizend keer liever dan het zoveelste liefdesverhaaltje met Instagram-filter en Chopin-pastiche.

avatar van John Milton
Eerste keer sinds eind jaren ‘90 dat ik de zaal uitgelopen ben.

Niet omdat het de slechtste film ooit was, maar op zo’n prachtige dag kon ik de keuzes die Dumont hier maakt niet verteren.

We zaten met zes personen in de zaal, en toen wij weggingen bleven er 2 over... Voor ons hadden 2 anderen het ook al opgegeven. Toch wel teleurstellend.

Ik heb de film uitgezeten, en daarmee is ook alles gezegd.

avatar van MRDammann
Haha, bij LantarenVenster draait hij nu 2 weken, en volgende week is al de laatste week.

avatar van yeyo
"Dumont op z'n radicaalst" "een logische dénouement van zijn oeuvre" "zijn gekende thema's zijn hier uitgebeend tot het essentiële, afgespeeld als het ware in een eindeloze lus" "Straub-Huillet, maar dan met headbangen, dubstep en rappende nonkels"

Geintje hoor, vond 'm vooral behoorlijk saai.