As Mil e Uma Noites: Volume 1, O Inquieto (2015)

Alternatieve titel: Arabian Nights: Volume 1 - The Restless One

Portugal / Frankrijk / Duitsland / Zwitserland

geregisseerd door Miguel Gomes
met Crista Alfaiate, Dinarte Branco en Carloto Cotta

In de geest van Scheherazade worden verhalen over het hedendaagse Portugal verteld. Het land ondervindt de naweeën van de economische crisis en moet met behulp van financiële noodsteun van de trojka orde op zaken zien te stellen. We zien hoe arm en rijk, machtig en onbeduidend, werkend en werkloos en crimineel en eerlijk in het ijlende en excessieve Portugal met de consequenties van de crisis omgaan. In 'The Restless One' vertelt Scheherazade over de rusteloosheid die over het land kwam.

avatar van Verhoeven
Arabian Nights,” which is being sold by the Match Factory, is a trilogy of films that filter Portugal’s social and financial woes through the perspective of a contemporary Scheherazade figure. Waintrop called it “a breath-taking triptych” that “will set the pace of our program. Waintrop also noted that, rather than showing all six hours at once, the Fortnight would screen each of the three installments - titled “Volume 1, The Restless One,” “Volume 2, The Desolate One” and “Volume 3, The Enchanted One” - on a different day of the festival.
*KLIK*

avatar van Mochizuki Rokuro
6 uur! (verdeeld over drie delen dus)

Ik heb niet vaak Portugese films op mijn wensenlijst, maar hier heb ik wel zin in!

avatar van beavis
Variety geeft alvast een volle 10
Er moet nog veel moois gescreend worden in Cannes, maar voor deze heb ik toch wel veel hoop!

avatar van Verhoeven
Aangekocht door distributeur September Film. Wie had dat verwacht?

avatar van Arnie
In België ook, door ABC Distribution. Draait in Brussel in elk geval in Cinema Vendome vanaf 4 november. Zeer benieuwd!

avatar van skinny_tie
Mubi gaat de film in UK & Ireland uitbrengen in de bioscoop met gelijktijdige streaming. Dit interview stelt
Arabian Nights will be available to stream in all territories, but you are only partnering for theatrical in the UK and Ireland.

Verhoeven schreef:
Aangekocht door distributeur September Film. Wie had dat verwacht?

3.5* Verhoeven? Vertel eens? Bij deel 3 heb je wel 'n commentaar, en hoe waren de eerste 2 delen?

avatar van Verhoeven
De moeite waard. Zeker gaan kijken.

avatar van beavis
Dit deel is een perfecte start voor een ambitieus project met veel potentie. De volgende twee delen bouwen echter te weinig voort op deze start en hebben ook zo hun problemen. Deel 2 is een typisch middendeel, met drie hele boeiende verhalen maar nauwelijks ontwikkeling in het concept en kan dus niet echt op zichzelf staan. Bij deel 3 kan ik me frustraties voorstellen bij het feit dat veel van de verhalen via tekst in beeld worden vertelt en dat het wel heel erg lang doorgaat over vinken. Wat betreft het eerste snap ik de keuze ook niet helemaal (niet heel cinematisch en een beetje een stijlbreuk met de andere delen), maar van het laatste zag ik de humor ook wel, en past qua onderwerp helemaal bij Gomes (en aangezien ik een oom heb die heel lang vinken heeft gehouden, vond ik het ook nog echt interessant ).

Alles bij elkaar wordt de potentie wat mij betreft niet waargemaakt. Er zullen best bedoelingen verborgen zitten in de verhalen die ik er nu nog niet helemaal uit heb gehaald, maar het geheel voelde toch vooral aan als te lang/ te veel... alsof het concept te dun was om een trilogie nodig te hebben, of dat het gewoon toch onvoldoende uitgewerkt was. In die zin dus zeker teleurstellend. Ook nadat ik er zoveel van had verwacht. Maar het idee is nog steeds interessant, en werkt op momenten heel sterk bij het in beeld brengen van de crisis. Ik vond veel wel herkenbaar iig. Ook is een aantal van de verhalen echt sterk. Het zijn dus wel goede films. Vol bijzondere momenten. Soms echt verbluffend mooie shots. En de humor van Gomes zorgt er ook voor dat je je geen moment hoeft te vervelen. Een interessante mislukking.