Ma Loute (2016)

Alternatieve titel: Slack Bay

Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Bruno Dumont
met Fabrice Luchini, Juliette Binoche en Valeria Bruni Tedeschi

Het is 1910 in de Slack baai in het noorden van Frankrijk. Mysterieuze verdwijningen houden de regio in zijn greep. Inspecteur Machin en zijn scherpzinnige assistent Malfoy (mis)leiden het onderzoek. Ze belanden in het hart van een vreemde en verslindende liefdesrelatie tussen 'Ma Loute', de oudste zoon van een vissersfamilie met bijzondere gewoontes en Billie van Peteghem, de jongste van rijke burgerlijke familie van decadenten uit Lille.

Vanaf 23 juni in de bioscoop (Cinéart)

Lijkt me geweldig. Kan niet wachten om hem te zien.

avatar van TheBunk
Wanneer Dumont de tegenstellingen tussen de klassen benadrukt is deze film op zijn best: de pretentieuze Van Peteghems zien schilderachtige schoonheid in de ongerepte, grauwe Franse provincie, de Bruforts leven de dagelijkse keiharde realiteit van het gebied. De focus ligt niet genoeg op deze invalshoek, maar meer op de herhaling van grappen, die vaak niet raak zijn. De overacterende Juliette Binoche (ze is niet de enige, wel de irritantste) maakt het er allemaal niet beter op.

Lees verder: Cinema Interruptus

Bélon
Wat heb ik zojuist gezien ?!?

Ma Loute is een bizarre slapstick-komedie met fenomenale over-the-top hoofdrollen voor Juliette Binoche en Fabrice Luchini (...)

Zo werd deze film geadverteerd op de site van mijn locale arthouse bioscoop. En die omschrijving klopt m.i. erg goed. Het over-the-top acteren is duidelijk bedoeld net zoals je deze film vooral niet serieus moet nemen: een dikke inspecteur die van een duin rolt en al liggend een plaats delict inspecteert, kannibalisme, travestie, een Mariaverschijning, een opzwellende en wegvliegende inspecteur die lek geschoten wordt en tegen een rots vliegt, totaal onzinnige dialogen etc. De film moet het idd best vaak hebben van herhaling van grappen -en karikaturale karakters- maar voor mij werkte dat juist meestal heel droogkomisch: in het wijdse eindshot zie je de dikke inspecteur voor de zoveelste keer liggende een plaats delict inspecteren maar dan heel in de verte dat is zo'n herlaling die een "kers op de taart is"

Dat in combinatie met de vrij conventionele -maar fraaie!- cinematografie van de Noordfranse kust en klassieke kostuums vormt een apart contrast. Het leek soms wel alsof de karakters zo uit een surrealistische (pulp)detective roman waren gestapt. Dumont weet een wereldje op zich te creëren. Enigszins ter vergelijking: denk in de richting van regisseurs als Alex van Warmerdam en Wes Anderson. Helaas duurt de film wat te lang (mede doordat het af en toe over-over-the-top gaat qua acteren). Tot slot: mooie klassieke muziek in de soundtrack (Barberine van Lekeu).

Na afloop kwam ik iig met een dikke glimlach uit de bioscoop: in film kan álles

4,0* maar ik verhoog 0,5* vanwege de originaliteit

avatar van McSavah
Minpunten zijn Binoche die nogal uit de toon valt (geen komische rollen meer voor haar graag), het gebruik van drones (beeldkwaliteit daarvan is zoveel minder) en de lengte in combinatie met het over-the-top gaan van de magische elementen. Heerlijke lollige film verder weer van Dumont in lijn met P'tit Quinquin. Zat op een ruime 4*, maar de laatste paar scènes konden mij niet meer zo bekoren, dus denk dat ik slechts voor 3.5* ga...

avatar van Filmkriebel
Weer zo'n "wtf heb ik net gezien?" film. Speelt zich af in de eerste jaren van de 20ste eeuw in de Slack baai, net ten noorden van Boulogne. Heerlijk absurdistische komedie (voor volwassenen) over het naast elkaar leven van een familie rijkaards waar inteelt een lange traditie is, en een familie kannibalistische mosselplukkers. Een Laurel & Hardy achtig duo onderzoekt een reeks verdwijningen in de baai, maar wees gerust, de karikatuur van al die maffe personages, de familie Van Peteghem voorop, staat centraal in de film. Voeg daar nog een al even vreemd romantisch accentje bij tussen de zoon (of is het nu een dochter?) Billie en de visserszoon "Ma Loute" en dan wordt het nog bizarder.

Ben wel akkoord met McSavah : Binoche in een rol die helemaal niet bij haar past. Gelukkig is Luchini, die ik normaal vreselijk vind, dan weer wel beter dan ik van hem gewend ben. De attractie is vooral het schitterende ansichtkaart-decor van de baie de la Slack, dat optimaal gebruikt werd om al deze gekheid in te kaderen. Op het einde, met de vliegende commissaris vond ik het net iets te ver gaan. Het zal zeker niet ieders ding zijn, maar je kan er niet omheen dat Dumont een apart mini-universum weet te scheppen

Wat een gekke film, deze "Ma Loute" die in hoofdzaak een schets brengt van enerzijds een frivole, kinderlijke, oppervlakkige en hautaine bourgeoisie en anderzijds een brutaal, rauw en vooral choquerend gezin uit de arbeidersklasse.
Ge kunt de film vergruizen en ge kunt ook wel aan één en ander plezier beleven, zoals aan de figuurtjes afzonderlijk : de suffende neef (of is het schoonbroer) Christian, die er een zelfgemaakt Engels op nahoudt, de gedweeë en weinig wetende vader, André (vertolkt door een moeilijk te herkennen Fabrice Luchini), de knullige moeder, Isabelle (vertolkt door ex-presidentverwante, Valerie Bruni Tedeschi, (al een tijdje geleden dat ik ze nog bezig zag maar nog steeds even talentrijk), of de hysterische zus, Aude, (Juliette Binoche) of inspecteur Machin (staat voor "dingske") die de logheid en de onbekwaamheid van het politie-apparaat symboliseert en ten slotte gaat zweven in zijn vermeend succes.
Stoor u niet aan de overacting, want het zal in opdracht geweest zijn en Juliette Binoche heeft daar geen moeite mee.
Vaak mooie beeldvorming, kleurrijk en een goede slotscene waarin het bonte gezelschap zich uitleeft en de onafwendbare scheiding tussen de twee klassen nog eens wordt gesuggereerd.

De specialist
Totaal mislukte komedie van Franse makelij. Regisseur Bruno Dumont moet gedacht hebben: Verzamel wat acteuers, laat ze een beetje gek doen, zorg dat ze er gek uit zien. Geef de één een bochel, maak van de politie-inspecteur een leuk, koddig dikkertje, dat zo dik is dat hij steeds omvalt en door een ander dan weer overeind geholpen moet worden, en het komt wel goed. Maar hij vergat dat ook een komedie een goed verhaal moet hebben. Laat het scenario nu door diezelfde Bruno Dumont zijn geschreven.
Het Franse toonaangevende filmmagazine ‘Cahiers du cinema’ plaatste ‘Ma Loute’ één van de beste vijf films van 2016. Ik ben echt niet benieuwd naar die andere vier. En zeker niet naar de rest van dat jaar.

Briljante film. Zelden zo'n stelletje inteelt en gedrochten bij elkaar gezien. Dit is de ultieme verbeelding. Je kunt je personages kneden zoals jij ze wilt hebben en je plaatst ze in een nieuwe werkelijkheid. Een film boordevol absurdisme, metaforen, soms heel grappig (zoals een mummelende Juliette Binoche op het eind) en op andere momenten helemaal niet grappig. Dit zal niet ieders smaak zijn. Dat is trouwens geen enkele film van Bruno Dumont. Heb genoten van Juliette Binoche. Die kan alles spelen. Ik denk dat ze genoten heeft van deze rol. Een keertje geen zware emoties, maar lekker schmieren en losgaan. Waarom mag dat niet een keertje?

Movsin en Bélon hebben verstandige dingen gezegd over de inhoud. Hoef ik niet meer te doen. Ik geef 4 sterren.

Bélon
Fransman schreef:

Vooralsnog zijn dat 4 virtuele sterren maar fijn dat je de "gekkigheid" van Ma Loute op waarde weet te schatten

avatar van keimpeS
Ik zal niet zeggen dat het een slechte film is, wel dat dit totaal mijn genre niet is. Ik heb er niet veel mee, gelukkig was het visueel nog wel oké zodat ik hem toch nog heb kunnen uitkijken.

avatar van barcam
Na P'tit Quinquin is dit de tweede film van Bruno Dumont die ik bekijk en is voor mij weer een schot in de roos.
Heerlijke arthousefilm met absurde situaties, slapstick en personages die soms lijken op personages uit schilderijen van Jeroen Bosch. De landschappen zijn prachtig en een verademing is in vergelijking met recente cinema dat men soms van uit vaste camerastandpunten shots neemt die meerdere seconden duren. Voor mij persoonlijk is dit een meesterwerk.