Les Combattants (2014)

Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Thomas Cailley
met Adèle Haenel, Kévin Azaïs en Antoine Laurent

Arnaud geniet van zijn vreedzame zomer met zijn vrienden en het familiebedrijf. Totdat hij Madeleine ontmoet, een mooi maar enigszins lomp meisje met apocalyps verwachtingen. Hij verwacht niets, zij bereidt zich voor op het ergste. Hij neemt de dingen zoals ze komen, houdt van een goede lach. Zij vecht, loopt, zwemt en gaat tot het uiterste. Aangezien ze hem niets heeft gevraagd, is het de vraag hoe ver hij meegaat in haar survivaloefeningen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zag het niet aan de trailer (die leek vrij gewoontjes) maar deze film won nogal wat prijzen in Cannes.

avatar van Koekebakker
De film is ook vrij gewoontjes, maar ook mooi en fijn. Helemaal niks op aan te merken.

Won inderdaad alle drie de prijzen in de Quinzaine. Ik vond dat wel verrassend, want je verwacht toch iets bijzonderders als grote winnaar van dat programma. Nou heb ik minder dan de helft van de Quinzaine gezien, dus kan niet oordelen of dat iets zegt over de jury's of over de kwaliteit van het programma. Al zaten er tussen de films die ik zag ook geen uitschieters.

avatar van Koekebakker
Alhoewel...
Koekebakker schreef:
Al zaten er tussen de films die ik zag ook geen uitschieters.
..of het moet de komische (echt waar!) tv-serie P'tit Quinquin van Bruno Dumont zijn, die zat ook in de Quinzaine.

Mooi script, goede film. Actrice Adele Haenel valt wederom positief op, topper.

avatar van Verhoeven
Het meest verfrissende aan Les Combattants is Adèle Haenel. Heerlijke actrice. Ze speelt een jong volwassen vrouw - dat normaal door mannen wordt vertolkt - dat eigenwijs, ongedwongen en op zijn tijd lekker bot is. Ze neemt geen blad voor de mond en geeft kopstoten als het moet. Mijn type dus.

Koekebakker schreef:
Al zaten er tussen de films die ik zag ook geen uitschieters.
Nou, je bent wel heel kritisch zeg. Van wat ik zag: Bande de Filles (★★★), Catch Me Daddy (★★★★), Cold in July (★★★★), Gett (★½), Kaguyahime no Monogatari (★★★★), Les Combattants (★★★★) en Whiplash (★★★★). Wil Alleluia, Mange tes Morts, National Gallery, Refugiado, These Final Hours en Tu dors Nicole nog zien. Genoeg uitschieters.

avatar van Mochizuki Rokuro
De Filmkrant (Boyd van Hoeij) doet er nog een ster bij: ★★★★★ De Filmkrant :: Les Combattants

avatar van VincentL
Les Combattants

Love at First Fight, die titel zie ik nu pas. Ik moet zeggen dat ik dat een veel leukere en toepasselijkere titel vind dat die ze nu hebben gekozen. Ik heb deze film meegepakt als tussendoortje, en had dus geen idee waarin ik terecht zou komen. Misschien was dat ook wel goed, want mede door geen verwachtingen te hebben heb ik mij prima vermaakt.

Het simpele verhaal is doeltreffend en vermakelijk. Het neemt je mee naar de levens van de sympathieke, doch knullige Arnaud Labrède en de onuitstaanbare, arrogante Madeleine Beaulieu; door onhandig toeval meerdere keren bij elkaar gebracht. Hierdoor krijgt de film nog een komisch tintje ook. Toch ligt gelukkig de focus op de opbloeiende band tussen Labrède en Beaulieu en niet op het komische effect. Als de film vordert krijgt het geheel een ietwat vreemde wending, maar de focus blijft op de twee hoofdpersonages liggen. Beiden weten goed te ontdooien en als kijker krijg je zowaar nog sympathie voor de twee. Hiermee wordt het publiek goed bespeeld. Het tevens vreemde einde had van mij anders gemogen. Het geeft een beetje het idee van een anticlimax.

Adèle Haenel speelt echt een heel sterke rol. Ze weet exact de juiste snaar aan te slaan als het om haar personage gaat, variërend van gezichtsmimiek tot daadwerkelijke tekst. Haar gehele handelen staat in het teken van een kreng, die langzaam ontdooit en meer van zichzelf bloot geeft. Dit doet ze prima stapsgewijs.
Kévin Azaïs is ietwat knullig en speelt wat minder. Hij lijkt zich minder thuis te voelen in de rol die hij bekleedt. Toch is het zeker niet slecht. Hij weet met Haenel een goede chemie krijgen die je als publiek overneemt. Samen weten ze een goede sympathieke sfeer te creëren.

Zo simpel als het verhaal is de visuele uitwerking. Ook hier geldt weer dat het wel doel treft. Het simpele strandleven wordt afgewisseld met de mooie bossen die Frankrijk rijk is. Deze visuele focus op natuur geeft een prettig gevoel en een goede sfeer, die Haenel en Azaïs alleen maar verder hoeven en weten in te vullen. Dit geeft de film een prettig aangezicht. In combinatie met de relatief korte speelduur geeft dit een zeer aangename prent om naar te kijken.

Les Combattants is een leuke productie van Franse bodem geworden. Toch (als we Arnaud mogen geloven) zegt de film wat over het land: hoe serieus kunnen we dat land nemen als McDonald's de grootste werkgever is en het leger de tweede? Iets om over na te denken

avatar van The One Ring
Les Combattants is een Franse film die opvallend veel prijzen won, maar het is moeilijk te zien waarom precies. Op een bepaalde manier had ik een meer onconventionele film verwacht. Ook iets meer serieus wel.

Echter, dat neemt niet weg dat als een romantische komedie dit wel goed uitgevoerd is. Het is grappig en heeft wel een eigen stijltje en sfeertje. Boven alles hebben de twee hoofdacteurs chemie en spelen ze beiden voortreffelijk.

Niettemin is het stiekem jammer dat het eigenzinnige begin niet leidt tot veel meer. Vooral zodra het tweetal gescheiden wordt van de mede-militairen wordt het toch wel een tikkeltje cliché en de ontknoping is niets bijzonders. Het is gewoon een charmante, goed gemaakte romantische komedie met net genoeg eigen smoel om iets boven het maaiveld uit te steken.

avatar van Prinz
Zou vanaf 19 juni een release moeten hebben gehad bij Artificial Eye als ik het goed lees, maar heb 'm nog nergens kunnen vinden. Al even niet meer genoten van een Franse kwaliteitsfilm, en ik zie hier wel potentieel in. Op de watchlist! (ah die stond daar blijkbaar al )

avatar van Mochizuki Rokuro
Prinz schreef:
Kan kloppen, is blijkbaar verplaatst naar 10 augustus: Les Combattants DVD: Amazon.co.uk

avatar van Verhoeven
De DVD wordt hier op het einde van de maand uitgebracht maar ik kan al verklappen dat Cailley's korte film Paris Shanghai er ook op staat. Wat trouwens ook zo'n verrukkelijk, eigenzinnige film is. Wat mij betreft de Franse ontdekking van het jaar.

Goeie film over een jongen die zich vanwege een meisje inschrijft voor een militair trainingskamp. Ondanks dat dit zeker geen standaard romantische comedie is (daarvoor is het verhaal en de personages te eigenzinnig), weet de film zich uiteindelijk niet echt te onderscheiden. Desalniettemin wel onderhoudend (al is het alleen maar vanwege de leuke en tegelijkertijd stoere en charmante rol van Adèle Haenel).

avatar van Dievegge
Mensen die in een veilige maar al te voorspelbare omgeving wonen, verlangen soms naar avontuur. Dan organiseren ze een survivaltocht. Dit gaat over twee jonge mensen met een drang naar opwinding. Het is een dubbele jacht: hij jaagt op haar, zij jaagt op avontuur.

Het is leuk om Adèle Haenel eens in een hoofdrol te zien. Ze speelt een heterovrouw met mannelijke hersenen. Ze bedenkt kunstmatige uitdagingen voor zichzelf: zwemmen met een zwaar gewicht op de rug, een rauwe vis in de mixer gooien en opdrinken...

De locaties van de drie bedrijven - hun gemeente, een legerkazerne en het bos - weerspiegelen hun zoektocht naar vrijheid en zelfverwezenlijking. Op hun treinrit naar de kazerne zien ze een bosbrand - een voorafspiegeling van de climax, wanneer alsnog reëel gevaar om de hoek komt kijken. De bosbranden zijn mooi in beeld gebracht, net als de diverse weertypes, variërend van stortregen tot een azuurblauwe hemel met cirruswolken.

avatar van DVD-T
Op het eerste gezicht een vrij conventionele film.

Maar naarmate de film vordert, de personages meer uitgediept worden is het echt genieten. De film bevat een heerlijk sfeertje. Het verhaal over twee mensen die een ander doel en ideeën hebben en langzaam aan meer tot elkaar komen wordt op een erg rustige en mooie manier verteld. Leuk hoe het survival element hier aan toe wordt gevoegd en daar ook goed gebruik van wordt gemaakt. Dat zorgt er voor dat de scenes naar het einde toe meer impact krijgen. Toch blijft er ook genoeg ruimte over voor humor. En die is op meerdere momenten meer dan geslaagd. Ook de romantiek is wordt mooi opgebouwd.

Fijne regie, mooie fotografie, heerlijke muziek en prachtige vertolkingen van Adèle Haenel en Kévin Azaïs. Wat een heerlijke film.

avatar van Alathir
Inderdaad een heerlijke film. De film heeft goede dialogen, een leuke sfeer en de hoofdpersonages hebben een goede chemie. De soundtrack is super. Adèle Haenel speelt grandioos, ze maakt in de film een positieve evolutie door, waardoor ze met de minuut mooier werd. Ook Kevin Azaïs speelt voortreffelijk. Romantische komedies slaag ik meestal over maar deze vond ik erg fijn.

Les Combattants is, volgens mij, eigenlijk geen komedie, althans de film probeert geen komedie te zijn (maar is dat op bepaalde momenten wel). De wat geestigere oneliners zijn dan ook geestig en kwamen zeker niet geforceerd over. De speelduur is bovendien ideaal, zeker niet te kort of te lang. Er wordt de tijd genomen voor een goed verhaal en een sterke karakterontwikkeling, maar ook niet teveel en dat is toch de basis voor een goed entertainment. Zeker een aanrader! Krijgt van mij een 4.5*

Adèle Haenel in een dun hempje is stunning. Wat een zeldzaam lekker ding. In iedere film trouwens. In deze film een leuke stoere meid, die zelfs een kopstootje uitdeelt als het zo uitkomt. Prachtig zoals ze boos kan kijken en een heel verhaal ophangt over de ondergang van de wereld. Kevin valt voor haar als een blok en gaat zelfs mee op militaire training. Uiteindelijk krijgen ze elkaar natuurlijk. Anders heb je geen film. Het verhaal is zo oud als de wereld maar verveelt nooit. Alleen zit hier nog best enige ontwikkeling in. Meisje blijkt toch net even iets minder stoer dan ze dacht. En jongen is toch net even iets wijzer en volwassener dan hij wist. Uitstekende chemie tussen Haenel en Kévin Azaïs. Want daar staat of valt zo'n film mee.

avatar van 93.9
Je hoeft niet met je tieten bloot, maar wel continue met een wet t-shirt op het doek... Zo iets moet een voorwaarde geweest zijn.

Verder aardige film. Ze kan sensueel spelen die meid..

Wat bijzonder filmpje dat alvast van in de beginne verrast omwille van de extreme toekomstgerichte visie op het leven (of is het einde) van het hoofdpersonage.
Grappig eigenlijk en zeker wanneer iemand, zowat haar tegenpool, mee naar het trainingskamp trekt.
Een mogelijke toenadering ligt wel in het verschiet...
Meen in de slotscène een conclusie te vinden : Twee jongeren die hebben leren relativeren. Het leven heeft aan veel meer behoefte (vriendschap, liefde, hulp, interesse...) dan aan het vasthouden van eenzijdige opvattingen enerzijds, onverschilligheid en gebrek aan ambitie, anderzijds.
Blikvanger is Adèle Haenel, het streng gedreven meisje dat zelfs de survivaloefeningen en wat daar bijhoort (eten, logement...) onvoldoende hard vindt.

avatar van Baboesjka
Deze film is mij erg goed bevallen. Wat een goed verhaal, interessante dialogen en fijne hoofdpersonen. Ik vind het personage van Adèle Haenel erg aantrekkelijk. Ik had haar niet eerder in films gezien. Leuk, zo'n stoer meisje. Hoe langer ik naar de film keek, hoe boeiender het werd en hoe meer ik erin kwam. Vooral vanaf het moment dat Arnaud en Madeleine samen in het bos zijn. Ik zag persoonlijk geen komedie in deze film. Ik vind 'm daarvoor te serieus, wat ik niet negatief vind. Komedie is toch niet helemaal mijn ding. Al met al een mooie, indrukwekkende film. Ben blij dit gezien te hebben. 4*

avatar van Filmkriebel
Een film die gezellig buiten de lijntjes kleurt. Moeilijk om hier een genre op te kleven. Drama? Niet echt. Komedie? Net niet. Romantiek? Een beetje. Het is nochtans duidelijk dat Arnaud een boontje heeft voor tomboy Madeleine en zich inschrijft voor een para-stage omwille van haar. Het gaat meer om een diepe vriendschap dan om amoureuze gevoelens. Uitersten raken elkaar... of zoals de fransen mooi zeggen... les extrëmes se touchent. Beiden zijn ook interessante personages: een echt manwijf die vis-shakes drinkt en als een vent spreekt, en een wat besluiteloze jongen die met zijn broer de zelfstandige onderneming van hun overleden vader verder zet en eigenlijk niet goed weet wat hij met zijn leven moet aanvangen. Het geeft de film de nodige kleur.
Ik leun me aan bij de MovieMeter consensus: de chemie zit echt wel goed tussen de twee acteurs. De klik is er. Dik aangeraden.