• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.649 acteurs
  • 199.107 gebruikers
  • 9.378.059 stemmen
Avatar
 
banner banner

C'est Arrivé près de chez Vous (1992)

Komedie / Mockumentary | 95 minuten
3,71 1.132 stemmen

Genre: Komedie / Mockumentary

Speelduur: 95 minuten

Alternatieve titels: Man Bites Dog / It Happened in Your Neighborhood

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Rémy Belvaux, André Bonzel en Benoît Poelvoorde

Met onder meer: Benoît Poelvoorde, Malou Madou en Willy Vandenbroeck

IMDb beoordeling: 7,4 (45.899)

Gesproken taal: Frans en Italiaans

Releasedatum: 11 februari 1993

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot C'est Arrivé près de chez Vous

"A Killer Comedy"

Ben verdient zijn brood als moordenaar. Vooral postbodes trekken zijn aandacht maar nooit valt hij de echte rijken aan. Ben heeft een filmploeg de toelating gegeven om hem te volgen. Wanneer er geleidelijk aan een vriendschap tot stand komt, wordt de ploeg langzaam maar zeker medeplichtig.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

DVD-T schreef:
Hoge verwachtingen had ik van C'est Arrivé près de chez Vous, misschien iets te hoog gegrepen.

Een uiterst vervelende film. Op een aantal mooi in beeld gebrachte moorden, en het einde na. De personages zijn niet boeiend, en na een tijdje wordt het karakter van Benoit wel heel vervelend. Ik kon er niets mee. De cameraploeg heeft ook weinig in te brengen op zijn leven, behalve dan hem te volgen. Verhaal, zover het erin zit, stelt weinig voor. Een aaneenschakeling van af en toe mooie geweldscènes en heel erg saaie dialogen. En dan dat geforceerde interessant doenerij.

Waar draait het nu allemaal om. Is het een satire/statement op de samenleving waar we nu in leven? of op de media? Een satire/statement zag ik er niet in, de humor kwam ook totaal niet goed over op mij. Normaal gesproken hou ik wel van die zwarte bijtende humor, maar hier vond ik het te ver gaan. Neem bijvoorbeeld de verkrachting , dat werd mij op een gegeven moment wel iets teveel van het goede. De scène zelf was niet zo schokkend, meer de manier waarop het gefilmd is met de bijbehorende dialogen. Weinig actie ook verder in de shots. Net zo saai geschoten als de locaties waar hetgeen zich afspeelde.

Nee, ik kon hier niets mee, ik heb het geprobeerd. In de situaties waar het zich in afspeelde zag ik ook de humor er niet van in.

1*


Ik denk er net zo over en ben het oneens met de typering 'meesterwerkje' van stefan dias.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Zwarte, bijtende humor die te ver gaat? Hmmmm ...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat is volgens mij nu net de bedoeling van de film, ben het dan ook volledig eens met de analyse van Stefan Dias. Al kon ik er, omdat ik me bewust was van het statement wel wat vrijer om lachen.

stefan dias schreef:

Die verkrachtingsscene is toch net dé cruciale scène in heel de film. Dat is het moment waar de film verglijdt naar een ander niveau. Het moment waar het lachen je vergaat (tenzij je heel ziek bent) en je geconfronteerd wordt met de vaak ziekelijke sensatieizucht van de media.
Dit is voor mij ook het mùoment dat de film overgaat van 'bizar' naar 'geniaal'. Het is een film die in ieder geval iets met me heeft gedaan. Ik voelde me er helemaal niet lekker mee. Er zitten, natuurlijk heel wat grappige dingen in deze film, maar een 'komedie' is dit toch alles behalve. Geen gezond bevrijdend lachen hier, maar een heel beklemmend gevoel waar het lachen uiteindelijk alleen maar groen is.Meesterwerkje.


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3125 stemmen

stefan dias schreef:
(quote)


Die verkrachtingsscene is toch net dé cruciale scène in heel de film. Dat is het moment waar de film verglijdt naar een ander niveau. Het moment waar het lachen je vergaat (tenzij je heel ziek bent) en je geconfronteerd wordt met de vaak ziekelijke sensatieizucht van de media.


Waarom juist deze scène? Had net zo goed elke andere scène in de film kunnen zijn. Op veel momenten gaat het wel wat te ver. Dan kun je ook zeggen dat de oester scène een keerpunt was, aangezien de crew hier al een beetje doorkreeg met wie ze te maken hadden. En je wordt vanaf het begin toch al geconfronteerd met de ziekelijke sensatiezucht van de media, niet alleen in deze scène.

DSit is voor mij ook het mùoment dat de film overgaat van 'bizar' naar 'geniaal'. Het is een film die in ieder geval iets met me heeft gedaan.


Voor mij deed de film het dus niet. Het was mij allemaal iets te veel van het goede. De film deed me dan ook niets en was voor mij gewoon een erg vervelende zit.

Ik voelde me er helemaal niet lekker mee. Er zitten, natuurlijk heel wat grappige dingen in deze film, maar een 'komedie' is dit toch alles behalve. Geen gezond bevrijdend lachen hier, maar een heel beklemmend gevoel waar het lachen uiteindelijk alleen maar groen is.Meesterwerkje.


Bij het genre staat toch echt Komedie/Misdaad. Daarnaast heb ik van te voren goed ingelezen. Ik wist dus wel wat ik ongeveer kon verwachten. Normaal kan ik zwarte humor wel waarderen maar hier dus niet.


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1279 stemmen

DVD-T schreef:

Waarom juist deze scène?

Omdat het tot dan toe nog vooral lachen is om die gekke Ben. In deze scène word je eigenlijk geconfronteerd met de dingen waar je tot dan toe nog over hebt gelachen; op een manier waarop het lachen je vergaat.

Sterke uitwerking, maar als je vanaf het begin al niet in de film zit, werkt zo'n twistmoment ook niet echt natuurlijk.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2499 berichten
  • 1464 stemmen

DVD-T schreef:

Waarom juist deze scène? .

Ik zal het proberen toe te lichten:

Ik heb deze film in een bijna volle zaal gezien destijds. Daarvoor was het allemaal nog heel burlesk en ja, het was wel een beetje grof en zo, maar het was toch lachen.

Bij die verkrachtingsscène sloop er iets heel akeligs in de zaal. iedereen was wel aan het lachen , maar plots bekroop je een heel akelig gevoel en werd ik (en velen met mij blijkbaar) plots geconfronteerd met mijn eigen voyeurisme. Het ging bijna letterlijk van "en dit? Vind je dit dan ook nog zo grappig?".

Grootjes laten doodschrikken is natuurlijk ook niet zo heel lollig, maar je voelde gewoon de sfeer verglijden en dat was met name in die bepaalde scène het geval.


avatar van Arnie

Arnie

  • 1082 berichten
  • 1882 stemmen

Ik heb het geen moment grappig gevonden, en waarschijnlijk verloor de film daarmee ook elke aantrekkingskracht die hij zou kunnen hebben door confrontatie. Vervelende personages en irritante filmerij door de hand held camera (waar ik in principe niets op tegen heb, maar in dit geval werkte het niet) maakten het naast de onzinnige dialogen en brute scenes allemaal behoorlijk onzinnig. Alleen dat laatste shot was nog wel te pruimen. Misschien toch eens iets vaker de plotomschrijvingen lezen, de combinatie geweld en humor heeft zonder diepgang voor mij vaak weinig te brengen.


avatar van Chefchenko

Chefchenko

  • 44 berichten
  • 42 stemmen

Heb deze film in mijn jeugdttijd rond de 30 keer gekeken. Een klassieker !


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2499 berichten
  • 1464 stemmen

Arnie schreef:

Ik heb het geen moment grappig gevonden, en waarschijnlijk verloor de film daarmee ook elke aantrekkingskracht die hij zou kunnen hebben door confrontatie. Vervelende personages en irritante filmerij door de hand held camera (waar ik in principe niets op tegen heb, maar in dit geval werkte het niet) maakten het naast de onzinnige dialogen en brute scenes allemaal behoorlijk onzinnig. Alleen dat laatste shot was nog wel te pruimen. Misschien toch eens iets vaker de plotomschrijvingen lezen, de combinatie geweld en humor heeft zonder diepgang voor mij vaak weinig te brengen.

Dit is geen humor. Dit is gewoon vitriool. En als er ooit humor met diepgang is gebracht, dan is het wel in deze film waar het lachen je letterlijk vergaat.

In deze was de hand-held camera toch ook essentieel voor de stellingname van heel de film.


avatar van Friac

Friac

  • 1323 berichten
  • 1056 stemmen

Een terechte culthit. Toen bleek dat ik mijn vorig exemplaar van de dvd verloren had ben ik meteen naar de winkel gegaan voor een nieuw exemplaar, want dit mag niet in mijn collectie ontbreken.

De film wordt haast volledig gedragen door Benoît Poelvoorde, een acteur waar ik met volle teugen van geniet. Poelvoorde bruist en is grappig zonder ook maar één seconde dreiging te verliezen, een schitterende acteerprestatie.
De aanpak van de makers werkt ook helemaal: toen vrij vernieuwend geloof ik, en het laat ruimte voor enkele fijne vondsten (het herhaaldelijke sterven van de klankman, extra spanning opwekken, de 'makers' die soms zelf tot de actie toetreden,...). Het einde van de film is mede door deze techniek ook behoorlijk sterk vind ik.

C'est arrivé près de chez vous ziet er goed uit en flitst met een dolle snelheid aan je voorbij. Op voorwaarde dat je kan meegaan in de krankzinnigheid en gitzwarte humor van Poelvoorde & co, want anders mist de film compleet zijn effect. Bij mij gelukkig niet en aldus kan hij rekenen op een stevige 4*


4*


avatar van huVILEub

huVILEub

  • 3081 berichten
  • 537 stemmen

Ik wist helemaal niet wat ik kon verwachten.. en dan krijg je dit

Pikzwarte humor, ik heb enkele keren toch wel echt moeten lachen. Het hele karakter 'Ben' was ook leuk en goed geacteerd. Zo'n droge karakters bij zo'n gebeurtenissen. De actie was ook dik in orde. Hoewel ik op het einde niet het gevoel had dat ik een fantastische film had gekeken bleef hij toch bijna constant leuk.


avatar van JigSaw_Doll

JigSaw_Doll

  • 413 berichten
  • 627 stemmen

Fantastische film, ik heb me echt rot gelachen met deze zeer donkere humor, als hij zijn lijken dumpt
Benoît Poelvoorde speelt geweldig, het zouw me niet verrassen dat dit een deel van de inspiratie voor "In De Gloria" was



avatar van simonvinkie

simonvinkie

  • 2271 berichten
  • 827 stemmen

Ben hier wel benieuwd naar. Ga dit filmpje binnenkort maar eens bekijken, heb echt geen flauw idee wat ik hier van kan verwachten.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Heel anders dan verwacht, maar... ge-wel-dig! Brute, érg grappige en originele film. Lastig om een film te maken waar de humor nóg donkerder is dan in deze prent.

Ten eerste; Ben, het hoofdpersonage - wat een geweldig figuur zeg. Die kop, die gezichtsuitdrukkingen, die opmerkingen en ''serieuze'' praatjes van 'm, behoorlijk grappig allemaal. Naast hem is deze film vooral een collectie memorabele scénes.

Die neger in het begin, het moment wanneer Ben die oma laat schrikken, de verkrachting, de ''andere'' cameraploeg die Ben om wil leggen, alle lijken die gedumpt worden en de scéne wanneer het water weg is en je daar een stuk of 50 lijken ziet liggen, geweldig grappig allemaal!

Ja, uitstekend vermaak, deze inktzwarte komedie. Veel keiharde scénes, maar het ligt er zó dik op allemaal dat het geheel gewoon één grote grap is. Dikke voldoende.


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Aan de berichten hier een love it or hate it film. Ik sluit me compleet aan bij de mening van DVD-T dus ik hoef niet in te tikken waarom ik het zo slecht vind. Maar serieus? Een verkrachting in een komedie?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

LimeLou schreef:
Maar serieus? Een verkrachting in een komedie?


He, dat was wel met een bezemsteel.

Maar je hebt een punt, want dat is inderdaad het moment dat het lachen je vergaat. Daarom is de film zo goed, hij neemt je mee op een dubieus pad en confronteert je....


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

He, dat was wel met een bezemsteel.

Maar je hebt een punt, want dat is inderdaad het moment dat het lachen je vergaat. Daarom is de film zo goed, hij neemt je mee op een dubieus pad en confronteert je....

Uiteraard, maar ik krijg het idee dat de makers dit er alleen in deden om zo immoreel mogelijk te zijn De film is progressief en ik stond op de 4 sterren het grootste gedeelte. Maar wat probeert deze film nou als komedie te bewijzen? Dat mensen een verkeerd pad op kunnen gaan en dat elk spoor van moraal kan verdwijnen bij de normaalste mensen (de filmcrew) Als alleen Ben het had gedaan dan was het stukken anders. De film zou geslaagd kunnen zijn in sommige opzichten maar neemt de valse identiteit van een komedie aan omdat het idee van mensen die vermoord worden best wel zwartkomisch is. En het stond me aan. Maar om er alleen één scene in te doen, alléén om te bewijzen hoe hard je het leven van anderen kan verpeste, in een zwarte komedie snap ik niet. Misschien in de toekomst herzien (met tegenzin)


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1279 stemmen

Maar het gaat hierbij juist niet om de personages, maar om jou als kijker. Je hebt tot die tijd de hele film gelachen om die grappige moordenaar en in die scène word je er eigenlijk mee geconfronteerd om wat voor gruweldaden je al die tijd gelachen hebt. "Punch in the face".


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Exact.


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3125 stemmen

Knisper schreef:
Maar het gaat hierbij juist niet om de personages, maar om jou als kijker. Je hebt tot die tijd de hele film gelachen om die grappige moordenaar en in die scène word je er eigenlijk mee geconfronteerd om wat voor gruweldaden je al die tijd gelachen hebt. "Punch in the face".


Wat is dan de boodschap van de makers, dat je om gruweldaden niet mag lachen? Daar had ik deze scène niet voor nodig. Of is het het een kritiek op de mediageile massa die zich niet meer aan gruwelheden stoort?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Vooral het tweede, maar ook een beetje het eerste. Wij kijken nu eenmaal graag naar sensatie en het leed van anderen. Dus we hebben er allemaal schuld aan. Vind het juist erg knap hoe de film dat doet. Door je steeds verder mee te nemen, je eigen grens over, die eigenlijk al veel te ver ligt.


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Knisper schreef:
Maar het gaat hierbij juist niet om de personages, maar om jou als kijker. Je hebt tot die tijd de hele film gelachen om die grappige moordenaar en in die scène word je er eigenlijk mee geconfronteerd om wat voor gruweldaden je al die tijd gelachen hebt. "Punch in the face".


Daar heb je een punt. Maar ik moest ook niet lachen bij sommige moorden. Bij die moord op het oude vrouwtje en het kind keek ik ook met zware ogen toe. Ook al vond ik het niet 'echt' erg.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Die met dat vrouwtje met die pillen was hilarisch.


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Ik voelde eerder een soort van medelijden.


avatar van Hando

Hando

  • 1808 berichten
  • 1434 stemmen

Reinbo schreef:

Die met dat vrouwtje met die pillen was hilarisch.

Jij hebt dus niets van de film geleerd. Je mag er na afloop niet meer om lachen als ik het goed begrijp?


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Dat was deel van de eerste helft van de film die meer zwartkomisch was. Anders was deze hele film een drama in plaats van een komedie


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Hando schreef:

(quote)

Jij hebt dus niets van de film geleerd. Je mag er na afloop niet meer om lachen als ik het goed begrijp?

Klopt, maar ik ben hardleers.


avatar van Pierre1965

Pierre1965

  • 372 berichten
  • 1419 stemmen

Er zijn wel eens films waarbij het voorstelbaar is dat anderen in tegenstelling tot jezelf het wel kunnen waarderen.

En dan wil ik best moeite doen naar de, of hun diepere betekenis van die film te zoeken.

Bij dit afschuwelijk werk heb ik dat niet.

En ik vind het ook niet erg.

Ik vond het weerzinwekkend, mens onterend.