The Good Son (1993)

Drama / Thriller

geregisseerd door Joseph Ruben
met Macaulay Culkin, Elijah Wood en Wendy Crewson

De jonge Mark (Elijah Wood) belooft zijn zwaar zieke moeder dat hij haar niet zal laten sterven. Zijn moeder sterft toch en Mark wordt korte tijd later door zijn vader naar familie gebracht om enkele weken bij hen door te brengen. Hij kan er spelen met zijn neefje Henry (Macaulay Culkin), die van zijn eigen leeftijd is, en het jongere nichtje Connie. Henry sleept Mark mee in spelletjes die soms gevaarlijk maar altijd amusant zijn. Stilaan wordt het Mark duidelijk dat Henry pervers is en dat hij tot monsterlijke dingen in staat is. Voor de buitenwereld houdt Henry echter het masker van de voorbeeldige jongen op.

tommykonijn schreef:

Maar hij had zijn moeder ook bijna vermoord.

ja dis termee, het zal wel niet simpel zijn, ma wat heb je aan u eigen kind redden als die u toch wild vermoorden en andere van de familie al vermoord heeft, als je een goed jongetje kan redden, als ze kon zou zij ze wel allebei redden en hem daarna naar een psychiater sturen ofzo, maar ze moest nu helemaal kiezen ze liet die jongens anders allebei vallen.

avatar van horrorfreak23
Deze vind ik echt goed. Ik hou wel van die films waarin de kinderen eens de slechte zijn. Ik vind dat deze film heel goed in elkaar zat. Heb me allesinds geen minuut verveeld.

*3,5

Macauley Culkin wilde van het lieve imago af dat Home alone aan hem had geplakt. Nu, jaren later speelt Culkin weer zo'n rol in Party Monster. Maar in deze film komt hij toch beter over dan zijn rol in Party Monster, ondanks zijn lieve gezichtje. Elijah Wood was voor hij veranderde in "Frodo" ook nog een klein lief jongetje. Echt spannend is de film niet, maar eens een keer wat anders.

avatar van Veruca
Aardige film, met als groot plustpunt Elijah Wood met zijn mooie blauwe ogen.

Rufio
Ik vind alle films met een jonge Macaulay Culkin goed, deze dus ook. Hij zet hier schitterend een bijzonder creepy jongetje neer hoor!!

avatar van Hip-Hop Drunkie
Zeer goed uitgewerkte film , waarin dat kindsterretje opeens het sadistische psychopaatje wordt , geweldig gewoon !

avatar van Aapje81
Matig en voorspelbaar filmpje dat weinig weet te boeien en dat ik naar twee dagen alweer vergeten was. Wat voor rol Culkin ook speelt hij blijft vervelend.

avatar van erik1677
Macauley Culkin vond ik eigenlijk alleen goed in home alone 1 en 2, toen het nog een grappig kereltje was.
helaas is daarna zn carriere in een slop geraakt, want deze good son is behoorlijk zwak.

avatar van flashy
Een thriller met een aantal leuke scenes. Niet echt bijzonder.
Het had van mij wel wat enger gemogen

lloydbarker
horrorfreak23 schreef:

*3,5

Inderdaad hier sluit ik me helemaal bij aan, zowiezo vind ik thrillers en horrors vaak veel enger als een kind een grote zo niet de hoofdrol spelen! Dikke 4!

dominion
Nog steeds blijft hij voor mij superspannend.
Duivelse kinderen zijn gewoon eng.
Ik vond dat Macaulay Culkin hier wel een goede rol neerzet vergeleken met Home Alone.
Maar hier zet hij wel een serieuze rol neer.

vandaag nog eens herzien het blijft een goede thriller.
en een aantal leuke scenes.

Tom de Haas
Onderhoudende thriller die vele malen beter is dan zijn voorganger Mikey (1992). Een jongentje die plezier beleeft aan doden en martelen. Een paar kwaadaardige streken veranderen snel in gruwel daden die kenmerkend is voor serie moordenaars in wording.

movie-edje
home alone!

avatar van Spetie
The Good Son is een hele aardige thriller met de nog jonge Elijah Wood en de bijna net zo jonge Macaulay Culkin in de hoofdrol.

Culkin en Wood spelen allebei niet onaardig evenals David Morse in de belangrijkste bijrol. Het script is redelijk voorspelbaar en ondanks dat de diverse clichés niet geschuwd worden, is het wel onderhoudend en vermakelijk en weet de regisseur uiteindelijk toch nog met een erg sterk einde voor de dag te komen.

De regie is sowieso best goed en in combinatie met het goede acteerwerk, blijft het boeiend er zit er zelf nog wat spanning in. Hierdoor is het uiteindelijk verre van slecht.

De regisseur neemt veel tijd om de personages hun plaats te geven en het verhaal is in de kern oppervlakkig, dwaas en overdreven dramatisch. Ondanks een paar verrassende plotwendingen mist het bovendien spanning en vooral intelligentie. Door Macaulay Culkin moest ik voortdurend aan 'Home Alone' denken (hij viel ook veelvuldig in deze rol terug).

avatar van alexspyforever
Films als deze kom ik maar weinig tegen. Blijkbaar zit men in het algemeen niet echt te wachten op dit soort films. Als je verder wil kijken dan het typetje dat het brave kindje dat Culkin speelde in Home Alone en My Girl dan is de kans groter dat je dit wel een goede film vindt. Dat Henry er engelachtig uitziet is net goed. Daarmee is hij vergelijkbaar met bijvoorbeeld Rhoda uit "The Bad Seed". Beide denken ze enkel aan zichzelf, tonen nauwelijks emoties en kunnen liegen en manipuleren als de beste. Het grote pijnpunt van het verhaal is dat Henry geen motief lijkt te hebben voor zijn wandaden. Hij lijkt het gewoon uit puur leedvermaak te doen. Rhoda en andere bad kids zijn niet uit op gemene streken, enkel als iemand in hun ogen hinderlijk wordt. Het verhaal is hoewel simpel, goed opgebouwd. Het beging vrij braaf, maar escaleert al snel. De finale is wat overdreven maar toch bevredigend. Ik was aangenaam verrast van het karakter van Elijah Wood en ook de moeder. Zij zetten sterke emotionele rollen neer.

Zeer goede film met Macaulay Culkin en Elijah Wood in de hoofdrol.
De film is al wel wat ouder.
Als je van films houdt die een duistere kant hebben , in dit geval een jongen die zich lief en behulpzaam voordoet maar in feite een zieke geest heeft en heel goed kan manipuleren dan moet je zeker deze film kijken. Hij is alvast de moeite waard.

Matige film waarin een jongen wiens moeder is overleden een tijdje bij zijn neefje komt te wonen. Een mager verhaaltje waarbij het verloop wat voorspelbaar is en dat nergens echt spannend wordt. Macaulay Culkin is niet direct goed, maar hij is wel vermakelijk als klein psychopaatje. Verder zorgt de locatie (Maine) voor een aantal mooie plaatjes. Net geen 3.0 sterren.

avatar van Mac Hammer Fan
Mark kan de dood van zijn moeder, van wie hij zielsveel hield, moeilijk verwerken. Zijn vader moet voor een paar weken weg voor zaken en de jongen gaat bij zijn oom logeren. Die heeft een zoon Henry en een dochter Connie. Een ander zoontje van hem is verongelukt. Henry nodigt Mark uit om spelletjes te spelen die steeds gevaarlijker worden. Al vlug begint Mark te beseffen dat zijn neef niet terugdeinst om gruwelijke dingen te doen en zelfs psychopatische trekjes vertoont. Maar als hij zijn tante inlicht wil ze hem niet geloven, ook niet nadat Henry een poging doet om zijn zusje te vermoorden en dan als een schijnbaar onschuldig jongetje beweert dat het een ongeval was.
Een boeiende dramatische thriller waarin de spanning langzaam wordt opgebouwd tot een beklemmende climax. Heel goed spel van de twee jongens maar ook de rest van de cast doet het meer dan behoorlijk. De Benelux DVD is momenteel zeldzaam geworden en helaas te prijzig. De Britse DVD heeft Engelse ondertitels en ook zoals de vorige het juiste beeldformaat 1.85:1 -16:9. De transfer is puik. De prent hield me aan mijn stoel genageld en is een absolute aanrader.

avatar van Alexander1900
Dit is een van de betere films in het thriller genre. Het is spannend van begin tot eind, mede dankzij Macaulay Culkin (bekend van Home Alone), die hier een 'creep' speelt. Ik heb genoten.