Amadeus (1984)

3,78 (1975)
1975 stemmen

Biografie / Muziek
160 minuten / 180 minuten (director's cut)

geregisseerd door Milos Forman
met Tom Hulce, F. Murray Abraham en Elizabeth Berridge

We schrijven 1781 en Antonio Salieri (Abraham) is werkzaam als de competente hofcomponist van Keizer Jozef II. Wanneer Mozart (Tom Hulce) aan het hof arriveert, moet een verbijsterde Salieri vaststellen dat de goddelijke muzikale inspiratie waar hij zelf naar zoekt, werd geschonken aan een losbandige, hondsbrutale nar. Gek van jaloezie, besluit hij Mozart met alle mogelijke middelen te gronde te richten, misschien zelfs met moord.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Driello schreef:

Zonder al te veel offtopic te gaan: Immortal beloved, Copying Beethoven, Ghoya, Ray, The Doors, Last days, .... In dit topic kan je er nog mee vinden: Muziekbio's

Super, bedankt!!!!!!!!!

Met fenomenale production design, geschoten met groothoeklenzen die het geheel een epische aanblik geven, toont Milos Forman met Amadeus in de eerste plaats de destructieve krachten van jaloezie en afgunst.

F. Murray Abraham zet op briljante wijze Salieri neer (norsig en gefrustreerd op middelbare leeftijd, berouwvol en tragisch in zijn laatste levensjaren), een man in constante tweestrijd tussen zijn torenhoge bewondering voor Mozart en zijn eigen frustratie dat hij zelf deze hoogten nooit heeft kunnen bereiken. Dat Wolfgang zelf dan nog zo'n adolescente puber is (tevens geweldig neergezet door Tom Hulce, die ondanks de kinderlijke arrogantie van Wolfgang het voor elkaar krijgt om hem bijzonder sympathiek te maken), helpt niet bepaald.

Het spel tussen deze twee mannen wordt ondersteund door de beroemde muziek, waarbij met name het Requiem in de laatste akte een overweldigende indruk maakt. Maar bovenal is Amadeus een meesterlijke biografie doordat het onderwerp niet biografisch wordt benaderd; Salieri staat centraal en via zijn innerlijke strijd met Mozart worden menselijke emoties verkend. Dat zijn object van affectie net een van de meest geniale componisten ooit betreft, zorgt alleen maar voor het prachtige audiovisuele schouwspel. 4.5*

avatar van macrobody
Meeslepend drama waarbij je de klassieke muziek echt kan waarderen. Briljante vertolkingen van de hoofdrolspelers en waarschijnlijk ook de rol van zijn leven van Tom Hulce want daarna heb ik hem niet vaak meer gezien in een grote productie.

avatar van chevy93
Ik kan hier kort en krachtig over zijn.
Film is mooi opgezet. Acteerwerk erg geloofwaardig en Mozart was me er eentje! De manier waarop hij componeert. Ziekelijk goed.

Denk dat deze film alleen echt boeit als je wat met Mozart en zijn muziek hebt. Ik heb hem ook alleen maar met mijn moeder meegekeken.

3,5*, omdat het wel een mooie film blijft.

avatar van JacoBaco
Ooit in een kleurrijk verleden, moest ik deze film kijken tijdens muziekles . Dat waren toen de leukste lessen.

avatar van DVD-T
Normaal gesproken houd ik niet zo van kostuum drama's en van klassieke muziek heb ik ook weinig kaas gegeten. De enige film die deze twee elementen mooi weet samen te voegen en mij ook echt wist te bekoren was Kubrick's Barry Lyndon. Amadeus had ik via het forum getipt gekregen, en me er dus maar aan gewaagd.

Een beetje een moeilijk door te komen film, en ik kon er vooral erg moeilijk inkomen ook. Komt misschien ook wel omdat ik de DC heb gezien ipv. de gewone versie. Ellenlange klassieke muziek stukken tot aan tenenkrommend aan toe. Op het laatst had ik het dan ook echt wel gehad met de minuten durende opera stukken. Verhaal technisch kon ik er ook maar weinig mee. Voelde allemaal een beetje te theatraal aan. Het laatste deel wordt het nog wel wat boeiender, maar kan voor mij de film niet meer redden.

Af en toe kent de film echter zo zijn mooie momenten, wat het nog enigszins uit te houden maakt. Ook de design en de setting van het oude Oostenrijk is erg mooi gedaan. Je kunt zien dat er veel tijd in is gestoken om het zo authentiek mogelijk te maken. Dat maakt Amadeus een lust voor het oog. Ook het acteerwerk is erg goed, en dan vooral van F. Murray Abraham die volgens mij de rol van zijn leven speelt in Amadeus.

PJG
Driello schreef: Wie kan me overigens meer van dit soortfilms aanraden? Dus: films over het leven van een beroemde kunstenaar die op een zo'n mooie manier zijn gemaakt.

Shine is een topper in soortgelijk genre, Ray en vooral Walk the line vind ik briljante films over andere muziekkunstenaars. Ik had dit - gezien de soort muziek - totaal niet verwacht, maar het verhaal erachter en de manier waarop een film wordt neergezet blijken vele malen belangrijker dan de muziklae voorkeur...! [/quote]

avatar van Iron Maiden
mijn god, wat een film!

Driello
Thanks PJG, ik zal eens gaan verkennen.....

avatar van dave
Deze muzikale tentoonspreiding vertelt een deel van Mozart's korte leven, en focust nog wel het meest op zijn tragische ondergang. Hoeveel er precies van waar is, is een ander verhaal en hier niet echt van belang. Film op zich is sowieso al een erg makkelijk gegeven om snel wat bij te leren, maar dat wil nog niet zeggen dat alles wat je ziet ook daadwerkelijk waargebeurd is.

De film is niet bedoeld om het leven van Mozart en zijn omstanders zo nauwkeurig mogelijk in beeld te brengen. Nee, 'Amadeus' is duidelijk aantrekkelijker (lees: interessanter) gemaakt voor het grote publiek en weet ondanks zijn lange speelduur verrassend boeiend te blijven.

In mijn ogen zou de film nochtans beter de titel 'Salieri' dragen, daar alles uiteindelijk om zijn vreselijke afgunst gaat. De triomfen die Mozart her en der heeft geoogst worden zo goed als overgeslagen en het is vooral zijn neerwaartse spiraal die opgelicht wordt. De rol van Salieri hierin is eigenlijk miniem, maar indirect is hij toch erg betrokken bij zijn dood.

Het gebruik van flashbacks om het hele epos uit de doeken te doen steekt me niet tegen. Er zijn andere films die dit ook toepassen, en af en toe kan dat enorm tegenvallen. Maar hier is deze techniek wel op zijn plaats.

Een paar spitsvondige verhaalelementen, die meestal gaan over het combineren van muziek met gelaatsuitdrukkingen en de theatrale manier van acteren, waren zeer geslaagd. Visueel is er niets meer of minder te zien dan decors en kostuums die trouw blijven aan hun geschiedenis. Qua camerawerk is me in feite niets speciaals opgevallen.

De personages zijn schitterend vertolkt. Vooral Abraham zet op verbluffende wijze zowel de jonge als oude 'kampioen der middelmatigheid' neer. Alleen die smalle ogen al, die zo schalks door dat obscure masker priemen. Hij ís Salieri. Ook Mozart wordt uitstekend neergezet door Hulce, net als de 'Emperor' door Jeffrey Jones. Ik heb met plezier naar deze mensen gekeken.

Uiteindelijk een serieuze meevaller. De verwachtingen waren al redelijk hoog, en zijn voor één keer toch nog eens ingelost.

Zeer goed.

4,00

avatar van skullcandygirl94
4 sterren voor de mooie kostuums vooral de van demeisjes vond het wel een leuke film met leuke klassieke muziek. die lach van mozart is grappig ik lag de hele tijd dubbel

avatar van maarten1991
Mooie film waarin je mozart langzaam maar toch zeer duidelijk ziet veranderen.

avatar van JTV-kijker
Geweldige film! Die muziek is echt fantastisch! Iedereen leeft zich goed in zijn rol en die kostuums zijn prachtig. Het verhaal bouwt zich goed op, alleen lijkt het me toch niet heel erg waargebeurd.

Kortom deze film is gewoonweg goed. Die prachtige operastukken alleen al zijn subliem.

avatar van Paradise Boy
Goede degelijk filmdrama waarin de hoofdrolpelers puike acteerprestaties leveren. Mozart wordt door de regisseur neergezet als een geniale gek met narrige trekjes. De herkenbare afgunst van Salieri geeft de film een extra dimensie.

avatar van maxcomthrilla
Een boeiende film!

Ik zat vooral te smullen van de weelderige klederdrachten en de groots opgezette operastukken. Natuurlijk zijn ook de 2 hoofdrolspelers niet verkeerd bezig. Zo zet Tom Hulce een excentrieke, vlotte Mozart neer en vond ik F. Murray Abraham excelleren als tegenstrijdig persoon die enerzijds verzot is op Mozart `s muziek en hem tegelijkertijd verafschuwd.

Prima film, alleen golfde mijn aandachtscurve soms wat op en neer, aangezien de film toch wat moeite heeft om bijna 3 uur lang op ramkoers te liggen qua prestaties. Ik had de film lang vooruitgeschoven, maar dat bleek nergens voor nodig. Een 3,5*

avatar van erik neuteboom
Toen deze film net in de biscopen draaide hoorde ik er zoveel positieve verhalen over dat ik besloot ook naar Amadeus te gaan in de bioscoop. Daar ben ik nog steeds erg blij om want ik heb me tijdens de ruim 2,5 uur prima vermaakt: mooie kostuums, prachtige muziek en sterke vertolkingen van Mozart en Salieri. Wat ik erg leuk vond om te zien was dat de jonge Mozart eigenlijk een 'geil en arrogant boefje' was die toevallig geniaal was op de piano en met componeren, fantastisch hoe hij dames het hof maakt en vervolgens onder de tafel met ze duikt! In schril contrast hiermee staat zijn worsteling met het afmaken van zijn composities als hij erg ziek is, badend in het zweet ligt hij op bed letterlijk koortsachtig de muziek in zijn hoofd op papier te zetten, dit is zeer indrukwekkend in beeld gebracht. Ook boeiend vond ik de interactie met de jaloerse Salieri die op fraaie wijze culmineert in Amadeus, echt een film om meerdere keren te zien!

avatar van Black Math
Hoewel Mozart niet mijn favoriete componist is, heb ik deze film ontelbare keren gezien. Als klein jochie was ik al gefascineerd door hoe Mozart hier neergezet wordt als geniale mafkee en zijn lachje heb ik altijd prachtig gevonden. Het vele zien heeft ook z'n sporen achtergelaten, want ik merkte dat ik nu grote gedeeltes van de dialogen mee kon praten.

Binnen de film wordt de waarheid flink onrecht gedaan, want er klopt niets van dat Salieri Mozart wilde vermoorden. De twee waren weliswaar soms rivalen, maar respecteerden elkaar wel. Verder was de invloed van Salieri op de klassieke muziek enorm, want onder andere Beethoven, Schubert, Liszt en Mozarts zoon Franz Xaver Wolfgang behoorden tot zijn leerlingen. Verder wordt Mozart in de film neergezet als een losbandige gek, wat ook maar deels op waarheid berust. Hij had zeker een ruige levensstijl, en hij was ook wel vulgair, maar alleen binnen eigen vriendenkring. Voor hoeveel mensen geldt niet hetzelfde? Verder worden de muzikale kwaliteiten van Mozart wel een beetje opgehemeld. De man heeft geniale muziek geschreven, maar niet alles was even geniaal, zelfs Mozart heeft een rijpingsproces moeten doormaken. Ook is het niet zo dat Mozart alles in zijn hoofd componeerde en het vervolgens opschreef, want ook hij maakte schetsen. Wel is het waarschijnlijk zo dat niemand zo gemakkelijk componeerde als hij. Bij Beethoven, met wiens muziek ik overigens meer heb, is aan de oorspronkelijke handschriften te zien dat hij veel meer moeilijkheden had tijdens het componeren. Veel meer correcties, hele bladzijden die vervangen werden, etc.

Vind ik het erg dat de geschiedenis verdraaid is? Volstrekt niet. De invalshoek die de regisseur biedt, van de geniale gek wiens leven beschreven wordt door een jaloerse collega, maakt de boel behoorlijk boeiend. Omdat dit zo goed werkt, heb ik ook niet zo'n groot probleem met de taalkeuze. Duits was uiteraard beter geweest, maar de film heeft zoveel meer te bieden dat het Engels me niet stoort.

De film is degelijk geschoten, maar de belangrijkste kracht schuilt natuurlijk in de muziek zelf. Wat mij betreft één van de beste soundtracks ooit (ja, wat wil je), waarbij de manier waarop de muziek gemonteerd wordt wat mij betreft geniaal is. Er zijn twee scènes die wat mij betreft dit het beste illustreren: de eerste is de scène waarin Salieri tot God bidt om van hem een componist te maken, terwijl op de achtergrond een jongenskoor klinkt. Vader Salieri sterft, en op het moment dat vader in de doodskist ligt klinkt net het amen van het koor.
De tweede scène is de boze schoonmoeder die al kakelend overgaat in de koningin van de nacht uit Die Zauberflöte.Het zou me niets verbazen als Mozart echt door zo'n kakelend mens geïnspireerd is geraakt.
Maar er wordt ook goed gebruik gemaakt van de muziek als Salieri in de map met Mozarts muziek kijkt. en de muziek die hij bekijkt klinkt. Zo ook de scène waar je Mozart ziet componeren en waar de muziek klinkt die hij in zijn hoofd heeft en die op papier gezet moet worden. Als er op de deur geklopt wordt en hij opkijkt, stopt deze muziek ook meteen. Het zijn maar kleine voorbeelden, maar het viel heel erg bij me in de smaak.

Mooie rol voor Abraham, die Salieri prachtig neerzet. Vooral als oude man blinkt hij wat mij betreft uit. Om één scène te noemen, die niet zozeer het hoogtepunt wat dat betreft was, maar die me wel altijd zal bijblijven, is de eindscène, waarbij de oude Salieri de priester, die hem de biecht afneemt, helemaal vertwijfeld en gebroken achterlaat.

Ik lees hier overigens veel kritiek op de vele operascènes die voor velen nogal herhalend waren. Ik kan die kritiek begrijpen, maar ik deel haar niet, want daar vind ik de muziek te fantastisch voor. Zeker de scène uit Don Giovanni vind ik machtig. Het gebruikt van het beginakkoord van Don Giovanni als leidmotief voor Leopold Mozart vind ik overigens ook erg sterk, al is dit natuurlijk niet origineel, want leidmotieven worden in film sowieso veelvuldig gebruikt, bijvoorbeeld in Star Wars bij Darth Vader. Maar het leidmotief werd ook al veel eerder gebruikt door componisten zelf, de opera's van Wagner bijvoorbeeld zitten vol met leidmotieven.

De enige operascènes die wat mij betreft geschrapt hadden kunnen worden, waren die van de opera van Salieri, en die van de parodie op de opera's van Mozart. Die scènes hebben wel een verhaaltechnische functie en dat brengt me op de Director's Cut, die ik nu voor het eerst gezien heb. De scènes die ik daar heb gezien vullen weliswaar enkele plotholes, maar verzwakken wat mij betreft de structuur van de film. Zo is er een scène die volgt op de uitvoering van Die Entführung aus dem Serail. De sopraan, waarop Salieri verliefd is en die de hoofdrol vertolkt in de opera, komt erachter dat Mozart verloofd is met een ander en mept Mozart met de bloemen. Duidelijk is waarom, en in de originele versie verzucht de oude Salieri, die over deze gebeurtenissen verteld, dat hij toen wist dat Mozart haar had gehad. In de director's cut is er nog een kleedkamer scène tussen het meppen met de bloemen en Salieri's verzuchting te zien. Alsof het niet duidelijk genoeg voor ons was! Hier onderschat wat mij betreft Forman zijn publiek.

Nog betreurenswaardiger is de tweede ontmoeting tussen Salieri en Mozarts vrouw. Weliswaar maakt die haar reactie begrijpelijker als ze later in de film hem aantreft bij Mozarts sterfbed, maar de toegevoegde scène doet haar geen eer en bovendien zorgt het ervoor dat de film een stuk zwart-witter wordt, want het wordt nu ineens een stuk moeilijker om begrip voor Salieri op te brengen.

De scène dat Mozart les gaat geven is wat mij betreft helemaal overbodig, en het is ook jammer dat er iets is toegevoegd aan de scène waarin het dienstmeisje geïntroduceerd wordt. Wat ik zo mooi vond aan de oorspronkelijke scène is dat terwijl zijn vrouw en vader ruziën, Mozart maar weer naar de componeerkamer gaat om met het geruzie op de achtergrond onverstoord te gaan componeren. Dit wordt volledig teniet gedaan door een kleine toevoeging, waarbij de knoop al doorgehakt is. Erg jammer.

Ik geloof dat ik als één van de weinigen niet al te positief ben over de director's cut, die wat mij betreft hooguit 3,5* zou krijgen. Het origineel krijgt een ruime 4* van me. Misschien bij een herziening nog wel meer, want mijn zicht op het origineel is enigszins vertroebeld door deze director's cut, omdat de toevoegingen ook de sfeer aantasten. In ieder geval bij de herziening geen director's cut meer voor mij.

Driello
Mooie recensie hier boven van Black Math. heb onlangs de directors cut ook gezien en ondanks dat het leuk isextra scenes te zien (meer,meer, meer!) ben ik toch ook tot de conclusie gekomen dat minder hier echt meer is. Leukom ee keer te hebben gezien, maar daarna weer snel naar de 'gewone' versie.

avatar van sofripa
Wow, das een bezondere interpretatie van Mozart. Los daarvan: F. Murray Abraham speelt een ieder van het doek als Salieri .

avatar van sonyjh
gisteren blu ray director's cut gezien.
Fantastische films... ook visueel, deze film zag er fantastisch uit!

avatar van nightbreed
Ohw ja, deze film ligt al vele jaren ergens in mijn kamer stof te happen. Toch maar eens uit de mottenballen halen misschien.

avatar van glaedr
Black Math schreef:

Wat een koning ben jij om een complete recensie te schrijven, en niet twee regeltjes. Hulde aan deze man!

avatar van M.Goodkat
Geweldige film...ik kan niks erover slecht spreken.
De acteerprestaties van Murray en Hulce zijn adembenemend alhoewel het typetje Mozart wel irritant was..het lachje was dan weer geniaal ...

Normaal ben ik in feite geen liefhebber van langspeelfilm (films die 2.5 uur of meer duren) maar onlangs Apocalypse bekeken (3.16 uur) en nu Amadeus (3 uur) bewijst dat klasse films ook echt mij langdurig kunnen boeien ...

avatar van mnrk
Een fantastische film van Milos Forman....

De film is zeer sterk, mede door het geweldige acteerwerk van Tom Hulce en F. Murray Abraham.
Ook de gehele aankleding in deze film is zeer mooi en maakt de film nog beter en natuurlijk de niet te missen muziek van Wolfgang Amadeus Mozart ( nog steeds indrukwekkende muziek ).

avatar van Djarune
Vandaag nog eens herkeken en het blijft een schitterende film. Samen met One Flew Over The Cuckoo's Nest de beste Milos Forman beste drama. Ongelooflijk dat ie zo onderwaardeerd wordt hier. Veel te veel slappe films krijgen niet alleen meer stemmen, maar ook nog eens een hoger gemiddelde. Reden ten meer om deze een plaatsje op te schuiven in mijn top 10

avatar van Mitchy.
Zeer mooie film, ik heb ondanks de dik 2,5 uur echt genoten.
Geeft een goed beeld uit die tijd en hoe men destijds over muziek dacht.
Tom doet prima, lees : uitmuntend zijn werk en ik heb tot de laatste minuut genoten.
Heb de film nu denk ik 4 keer gezien, en ook een 5e keer sluit ik absoluut niet uit.

een 7,8.

4 *

avatar van martijn011
Topper die me totaal verraste!

Ik ben een behoorlijke liefhebber van de muziek van Mozart en wilde deze film daarom niet links laten liggen.
Erg leuk om te zien hoe bepaalde muziekstukken van hem zijn ontstaan en in welke omstandigheden hij ze schreef.
Alhoewel Mozart in deze film lichtelijk overdreven wordt voorgesteld is het wel bekend dat hij geen lieverdje was en een behoorlijke vrijbuiter geweest moet zijn.

Tom Hulce levert een wereldprestatie door hem weergaloos neer te zetten. Natuurlijk is zijn lachje echt elke keer weer genieten geblazen, maar hij speelt zo verschrikkelijk goed!
Hetzelfde kan gezegd worden van Abraham die Salieri ook ontzettend goed vertolkt.

De film op zich zit prima in mekaar. De muziek die de scenes ondersteunt bezorgde me meerdere malen kippenvel over m'n hele lichaam.
Ik heb genoten!

avatar van eavymetal
martijn011 schreef:
Topper die me totaal verraste!

Ik heb genoten!

De film is inderdaad een topper die ook mij op een aangename manier verraste, en het is ook leuk om te zien in welke leefomstandigheden de meeste van zijn meesterwerken zijn ontstaan, en ja, het is ook wel duidelijk dat hij een behoorlijke vrijbuiter moet zijn geweest.

Tom Hulce levert in deze film een zeer bevredigende acteerprestatie, maar persoonlijk vind ik dat F. Abraham-Murray als Antonio Saliéri in deze film toch wel de show voor zich opeist.

De film zit inderdaad goed in elkaar, maar aangezien ik de directors cut in mijn bezit heb moet ik tóch zeggen dat al die extra scénes wat mij betreft niets aan de film toevoegen.

Weet je trouwens dat de soundtrack niet alleen uit muziek van Mozart bestaat?

TMP
Een prachtige film over het leven van Mozart, door de ogen van Antonio Salieri. Vooral Salieri, die uitstekend wordt vertolkt door Murray Abraham, stak er bovenuit. Een zeer intrigerend personage.

Ik heb de director's cut van drie uur gekeken, maar ik heb mij eigenlijk geen moment verveeld, Geen liefhebber van klassieke muziek, maar het geheel maakte zeker indruk. Mooie settings, (uiteraard) sterke muziek en prima acteerwerk. Zeker de moeite waard.