Pickpocket (1959)

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Robert Bresson
met Martin LaSalle, Marika Green en Jean Pélégri

Michel besluit op een dag zakken te gaan rollen, maar wordt al snel gearresteerd door de politie. Tijdens zijn gevangenisstraf denkt hij na over de morele aspecten van zijn misdaad, maar al snel na zijn vrijkomst sterft zijn moeder, waarna Michel opnieuw gaat zakkenrollen, ditmaal na tips te hebben gehad van een meer ervaren iemand.

avatar van Dievegge
Een tegenvaller voor mij. Het verhaal wordt grotendeels in een voice-over verteld. Visueel zijn alleen de zakkenrolscènes boeiend. Het idee is gejat van Dostojevski, maar veel minder goed uitgewerkt. De beslissing om niet-professionele acteurs te gebruiken zou de natuurlijkheid ten goede moeten komen, maar dat is misschien een stap te ver.

avatar van missl
Prima verhaal over een man die besluit om zakkenroller te worden, alles gaat voorspoedig al wordt hij door de politie achter na gezeten, rollen zijn goed, sfeer is goed en het verhaal ook. Kabbelt lekker voort.

Bijzondere film, heel houterig en haast saai. Maar toch boeiend.

avatar van leatherhead
Zeer kwalitatief oudje.

Tevens ook mijn eerste Bresson. Moet zeggen dat ik Bresson's droge, stoïcijnse aanpak juist erg kan waarderen. Geen overdreven dramatisch gedoe, geen veel te lang gerekte, oninteressante dialogen, maar gewoon lekker straight-forward. Het vaartje zit er in ieder geval goed in, uiteraard mede dankzij de korte speelduur.

Klinkt gek, maar op de één of andere manier deed voornamelijk de sfeer me wat denken aan Following (1998). Mysterieuze man in pak, die er een nogal eigenaardige obsessie op nahoud, lekker korte speelduur, en geschoten in mooi, sfeervol zwart-wit. Hoogtepunten van de film werden ongetwijfeld gevormd door de vrij meesterlijke zakkenrol-scenes, die erg gaaf in beeld gebracht waren. Klein minpuntje was de soundtrack, had iets beter mogen zijn, ook wat meer aanwezig. Voor de rest cinematografisch dus meer dan oké.

Aan het ''houterige'' acteerwerk heb ik me ook totaal niet gestoord verder. Paste wat mij betreft wel bij het sfeertje dat de film uitstraalt, en vond LaSalle met zijn ietwat rat-achtige kop zelfs best overtuigend. Overige acteurs vullen gewoon hun rol in zonder echt te storen.

Hele aangename verassing dus. Maar eens meer opzoeken van Bresson dan. Kleine 4,0*.

avatar van de grunt
Bittere teleurstelling ten opzichte van: A Man Escaped

avatar van John Milton
Ik vond A Man Escaped ook beter. Mijn zeventje is naar boven afgerond, ik vind Bressons stijl wel interessant om te bekijken.

Die Marika Green heeft overigens wel een héél lief gezichtje!

avatar van TornadoEF5
Ik was wat vermoeid wanneer ik deze film bekeek. Als ik wist dat ik zo vermoeid was, had ik hem wellicht niet gekeken gisterennacht. Na afloop had ik geen zin meer in een review. De film zelf was goed en we zien weer de gekende minimalistische stijl van Bresson die me voor één of andere reden erg aantrekt. Alleen is het jammer dat die hun effect wat missen wanneer er meer mensen aan te pas komen. In de gevangenis (A Man Escaped) komt zoiets veel beters in zijn recht, hoewel de binnenscènes van deze film ook prachtig waren. Ik had wat meer moeite met het afstandelijke en het emotieloze in deze film. Ook hier was het emotieloze en afstandelijke gebeuren iets wat beter paste in A Man Escaped. De voice-over leek in het begin wat vervelend te worden, maar na een tijdje wende ik er wel aan. Het doet misschien wel een beetje de minimalistische sfeer wat tekort. Het verhaal was vrij eenvoudig, hoewel ik het stuk met dat meisje minder goed snap (en al zeker niet de aanloop naar het einde toe). Knappe actrice dat dan weer wel, zoals John Milton ook al opmerkte.

Minder dan A Man Escaped dat echt wel verrassend sterk was, maar zeker nog een goede film in zijn oeuvre.

avatar van Night's Watch
Ik ben nog zeer onwennig en onbekend in de wereld van 'oude films'. Ik had voor Pickpocket slechts 6 films van de jaren 40 en 50 samen gezien, maar dit wel met 3,8 ster gemiddeld beoordeeld. Die enkele keer dat ik zo'n film opzet kies ik er wel één waarvan ik bijna zeker weet dat die goed zal bevallen.

Robert Bresson was voor mij zodoende ook nog een onbekende waar ik wel interesse in had maar ik zal niet snel weer een film van hem opzetten. Pickpocked viel mij ontzettend zwaar en ondanks de korte speelduur leek er geen eind aan te komen. Het bijna volledig ontbreken van muziek maakte de film erg traag net als de voice over, daarnaast kon de hoofdrolspeler mij ook niet overtuigen. Maar dat deze kans bestaat bij oudere films is mij bekend, laat ik er daarom ook maar niet teveel over zeggen. Waarschijnlijk dat ik hem als ik meer ervaring met dit soort films heb maar eens opnieuw moet bekijken.

avatar van Flavio
Ik hou wel van de stijl van Bresson, vond Au Hasard en Un Condamné wel net wat sterker.

LaSalle was perfect in de hoofdrol, met zijn wantrouwige uitstraling en slechtzittend pak. Vond Pickpocket er ook best mooi uitzien, zo kaal was het visueel toch niet, en ik heb wel degelijk redelijk wat muziek gehoord- geen jazzy soundtrack zoals je hier misschien eerder zou verwachten maar klassiek. De al vaak aanhaalde rolscenes waren leuk om te zien, soms wel moeilijk voor te stellen dat het slachtoffer niks merkt.

avatar van Woland
Tja, ik kon hier niet zoveel mee. Mijn tweede Bresson, en bij Un Condamne... was ik toch wel te spreken over de minimalistische kaalheid waarmee de desbetreffende ontsnapping gefilmd werd. Pickpocket tapt uit eenzelfde soort minimalistisch vaatje, maar qua verhaal interesseerde het me vrij weinig. Het is een afstandelijk werkje over de zakkenroller Michel, die al stelend door het leven gaat en die af en toe wat over moraliteit amateur-filosofeert. En eigenlijk gebeurt er bar weinig; Michel wordt een paar keer gearresteerd, is een hoop aan het zakkenrollen met wat bijbehorende oefening en training, grote stukken tijdsspannes (het woord 'verhaal' durf ik nauwelijks te gebruiken hier) worden verteld in een vervelende voice-over, en er is nog een vrouw in het spel. Schijnbaar is de afstandelijkheid van de film opzettelijk met het idee dat je zelf je emoties op de karakters moet projecteren. Voor mij werkte dit in Pickpocket voor geen moment, ik was voornamelijk vrij apathisch over de zak hooi Michel, zijn kleuter-gefilosofeer, en zijn 'avonturen'. Behoorlijke tegenvaller nadat Un Condamne... me toch wel benieuwd had gemaakt naar het verdere werk van Bresson.