• 10.538 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Ric Roman Waugh

Met onder meer: Gerard Butler, Morena Baccarin en Andrew Bachelor

Gesproken taal: Engels

Plot Greenland

Wanneer de mensheid wereldwijd dreigt weggevaagd te worden door een naderende catastrofe, heeft John Garrity vier dagen de tijd om zijn vrouw Allison en zoon Nathan veilig te stellen. Terwijl enorme chaos heerst, moet John zich enorm haasten om zijn geliefden van New York naar een geheime militaire bunker in Groenland te brengen.

Social Media

Theunissen

Na het vorige week zien van de Actie / Thriller film "Kandahar (2023)" met Gerard Butler in de hoofdrol, wilde ik nog een film van hem zien en toen kwam ik uit op deze film van hem, welke een typische rampenfilm is zoals "2012 (2009)" en "Deep Impact (1998)".

Wanneer komeet Clarke op het punt staat om op de aarde neer te storten, maakt de wereld zich klaar voor een catastrofale natuurramp. Het gezin Garrity, bestaande uit vader John (Gerard Butler), moeder Allison (Morena Baccarin) en hun zevenjarige zoon Nathan (Roger Dale Floyd) die aan diabetes lijdt en insuline gebruikt via een pomp, krijgt een oproep van de overheid om zich zo snel mogelijk te melden bij het vliegveld voor transport naar een van de militaire schuilkelders in Groenland. Maar daarin zijn ze niet alleen en de maatschappij vervalt ook wanhopig in chaos. In een race tegen de klok zetten ze hun leven op het spel om datzelfde leven te redden.

Zoals bij veel films binnen dit genre is het begin het meest spannend. De sfeer is unheimisch en je voelt dat er iets catastrofaals staat te gebeuren, maar wanneer en wat, dat weet je nog niet. In het geval van "Greenland" is het spannend tot het moment dat ze voor het eerst bij de vliegtuigbasis aankomen. Ze moeten zo snel mogelijk in het vliegtuig naar de geheime bunker zien te raken, maar uiteraard gaat dit niet zonder slag of stoot.

De boodschap die "Greenland" wil overbrengen ligt er dik bovenop, namelijk een crisissituatie die zowel het beste als het slechtste in de mens naar boven haalt. Zoals het koppel Ralph (David Denman) en Judy Vento (Hope Davis), die op een gegeven moment Nathan ontvoeren (en Allison uit de auto zetten), om zo in veiligheid te kunnen komen (en wat natuurlijk mislukt). Er lijkt echter geen middenweg te zijn. Het ene personage heeft er alles voor over om te overleven, terwijl de ander de rust zelve is en niet lijkt te beseffen dat de wereld op het punt staat te vergaan. Er zijn ontploffingen, de stukken meteoriet vliegen je om de oren, maar bij geen van de personages zie of voel je de pure, rauwe radeloosheid.

Toch zit "Greenland" best goed in elkaar, hoewel het hier en daar wat clichématig en voorspelbaar is. De connectie en relatie tussen de hoofdrolspelers en het gezin wordt goed opgezet en je voelt je als kijker verbonden met ze. Ook de naderende dreiging die steeds erger wordt is best goed neergezet en er is ook de nodige spanning. Met de vertolkingen zit het ook goed en de hoofdrolspelers spelen hun rol realistisch en redelijk vol overtuiging.

Vooral rouwdouwer Gerard Butler speelt prima en hij speelt voor de verandering eens een onzekere familieman, in plaats van de onverwoestbare held die de mensheid eigenhandig moet redden. De enige echte actie welke we van hem te zien krijgen, is als hij in gevecht raakt met twee personen die het voorzien hebben op zijn polsbandje (waarmee hij in veiligheid kan geraken als geselecteerde) en waarbij hij per ongeluk één van die twee personen doodt met een hamer. Morena Baccarin ziet er niet alleen mooi uit, maar doet het ook goed en hetzelfde geldt voor Roger Dale Floyd als zoonlief Nathan, die natuurlijk op een gegeven moment zijn insuline voorraad verliest.

Jammer is echter dat het koppel John en Allison, de twee zijn overigens geloofwaardig als koppel, aan het begin van de film uit elkaar zijn, maar je eigenlijk geen idee hebt waarom. Dit komt verder in de film ook niet uitgebreid meer terug (via een gesprek tussen John en de vader van Allison, kom je wel te weten dat John een keer vreemd is gegaan). Hier had zeker wat meer diepgang in mogen zitten. Ook is het jammer dat Scott Glenn als de vader van Allison zo'n kleine bijrol heeft in de film.

Verder zijn de actie en (CGI)-effecten erg goed en overtuigend gemaakt en zeker wat betreft de meteorieten die neerslaan (levert o.a. een spannende scène op, op een drukke weg). Ook de beelden van plunderende mensen (o.a. in een apotheek) en het geweld (o.a. als niet geselecteerde mensen proberen in de vliegtuigen te komen) mocht er wel wezen. Het einde vond ik wel wat flauw, want als men na 9 maanden uit de bunkers komt, blijkt dat mensheid nog lang niet verslagen is en hetzelfde geldt voor de natuur (er zijn dan vogels in de lucht te zien).

Al met al is "Greenland", geregisseerd door Ric Roman Waugh (tevens de regisseur van de Actie / Drama film "Angel Has Fallen (2019)" waarin Gerard Butler ook de hoofdrol had) een vermakelijke bijna twee uren durende Drama / Actie film die bij zijn leest blijft en niet meer wil zijn dat dan er is te zien op het scherm. En dat is zeker te waarderen.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Greenland is een typisch geval van 'wel oké maar niet bijzonder'. Gerard Butler speelt zijn rol met weinig overtuigingskracht. Eigenlijk is hij met zijn toch beperkte acteerprestaties enkel geschikt voor actiefilms en niet voor wat voor drama moet doorgaan.

Het scenario van een dreigende ramp door de inslag van meteorieten wordt eigenlijk onderuitgehaald doordat de hoofdrolspelers erg veel treuzelen voordat ze in actie schieten. Het gezin Garrity krijgt een smsje dat ze meteen naar de bunker in Groenland moeten omdat ze geselecteerd zijn voor redding, en wat doen ze? Eerst nog even op hun gemak het nieuws op de tv volgen samen met hun buren.

Er wordt ook geen verklaring gegeven waarom het gezin werd geselecteerd voor redding, mogelijks omdat de vader een ingenieur is die gebouwen eh, bouwt? Het idee van een gezin waarvan vader en moeder uiteen zijn, maar door een kosmische ramp weer samen komen, is ook al zo uitgemolken als maar kan.

Aan het einde van de film had de piloot van het vliegtuigje dat de slachtoffers naar Groenland brengt beter Gerard Butler laten vliegen. Hij kan namelijk een vliegtuig op de grond zetten als geen ander, zie de film Plane (2023)!

avatar van Sgt. Trash

Sgt. Trash

Best een aardige rampenfilm, vlakke karakters en jammer dat de schrijver niet weet waar Beiroet ligt.