
Relic (2020)
Australië / Verenigde Staten
Drama / Horror
89 minuten
geregisseerd door Natalie Erika James
met Emily Mortimer, Robyn Nevin en Bella Heathcote
Edna is weduwe en matriarch binnen de familie. Wanneer ze plotseling verdwijnt, trekken haar dochter Kay en kleindochter Sam naar hun afgelegen familielandgoed om er een zoekactie op te starten. Wanneer Edna terugkeert wordt het drietal geteisterd door een entiteit die de oudere vrouw in zijn bezit neemt.
- vanaf 15 januari te koop op dvd en blu-ray
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=OCpIFiUjOz4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (5,9 / 15176)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 9,99 / huur € 4,99huur bij MovieMAX voor € 4,99Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 4,99huur bij Ziggo On DemandVind ik onzin, pathé draait ook wel arthousefilms, en niet alleen hersenloos popcornvermaak.
Over het algemeen kan ik arthouse best waarderen, maar dit vond ik gewoon een doodse saaie film.
Het klopt dat ze ook wel arthouse draaien, maar dan valt het ook onder PAC. Deze wordt (voor zover ik weet) als horrorfilm geplugd. Dat zal bij het gros van de Pathe de Kuip bezoekers tot een gigantische teleurstelling leiden. Vond m zelf ook niet geweldig, maar de kans dat arthouse publiek deze kan waarderen acht ik groter.

En kwam niet van koude kermis thuis .Gelukkig .
Sfeervol , beetje creepy , en prima soundtrack.
Gewoon een horror flick die even goed afleid als je het wilt .
Maarrrrr, valt ook onder de categorie : snel weer vergeten .
Zat te twijfelen daarom maar toch een 3* .
Al die metaforen : leuk maar ik moet andere berichten gaan teruglezen om te begrijpen wat men er nou precies mee bedoelt .
Dementie als horrorthema : hmmm ik weet het niet , en ook de keuze van de makers om mannen vrijwel volledig qua personages uit het verhaal te laten is nogal vreemd ( lijkt wel een trend te worden de laatste tijd ) .
Arthouse heet tegenwoordig bij Pathé ook gewoon weer Arthouse, behalve wanneer er 4 Arthousefilms achter elkaar worden gedraaid. Dan heet het PAC Festival, maar wie weer het dát in 2021 ook weer anders.
Er zijn maar weinig films waarover ik zo blijf nadenken. Relic doet dat wel. Daarom van mij vijf sterren.
Het verhaal is ook middelmatig en de actiescènes zijn ook van dit niveau maar zoals eerder gezegd, het is beter aan te zien dan de nodige aandachttrekkerij van sommige regisseurs, die horror de laatste maanden op de markt brachten om volgens mij in de belangstelling te blijven staan. Dom ergens, deze heren komen gelijk bij mij in het geheugen te boek te staan als verspreiders van discutabele rommel, daar kijk je geen tweede maal naar!
Dit is de debuutfilm van Natalie Erika James en met een verzameling korte films, muziekvideo's en commercials op haar naam, is het veilig om te zeggen dat Natalie Erika James een breed scala aan expertise heeft. Haar invloeden komen van heinde en verre, opgegroeid in Japan, China, Australië en zelfs de VS.
Nog een klein stukje mening over de film zelf:
De acteurs in "Relic" doen hun werk naar behoren maar het verhaal is categorie middelmaat.
Dus raad ik de film niet af en wens een ieder een leuk anderhalf uur toe met "Relic".
Een kleine 7.
2,5*
Gisteravond wezen kijken en in een woord bagger. Het hele verhaal slaat nergens op. De spannings momenten die aangehaald worden en misschien nog enig verhaal een duidelijkheid kunnen geven worden niet afgemaakt. Waarom komt er een oude schuur in voor waarvan de deur in het nieuwe huis is gebruikt? Welke waarde heeft het dat je in die droom lijken op de grond ziet? Wat moet dat persoon onder het bed van de oude vrouw? Er lopen schimmen rond in het huis, en de onzin over een verborgen gangenstelsel met deuren achter de bestaande wanden van het huis. En dan het eind, een alien die vervelt? Op geen enkel van deze items die in de film passeren krijg je een antwoord. Ga hier niet je geld aan uitgeven!
Bagger!
Gisteravond wezen kijken en in een woord bagger. Het hele verhaal slaat nergens op. De spannings momenten die aangehaald worden en misschien nog enig verhaal een duidelijkheid kunnen geven worden niet afgemaakt. Waarom komt er een oude schuur in voor waarvan de deur in het nieuwe huis is gebruikt? Welke waarde heeft het dat je in die droom lijken op de grond ziet? Wat moet dat persoon onder het bed van de oude vrouw? Er lopen schimmen rond in het huis, en de onzin over een verborgen gangenstelsel met deuren achter de bestaande wanden van het huis. En dan het eind, een alien die vervelt? Op geen enkel van deze items die in de film passeren krijg je een antwoord. Ga hier niet je geld aan uitgeven!
Dat jij blijkbaar het verhaal en de bijkomende metaforen niet begrijpt betekend niet dat het verhaal nergens op slaat. Je kan die mening zijn toegedaan maar je laat het nu overkomen als een feit en daar ben ik het niet mee eens. Ik zal proberen het een en ander te verduidelijken al is dit natuurlijk mijn eigen interpretatie.
De lijken die je in de droom op de grond ziet liggen zijn: eerst haar overgrootvader die al dementerend in het hutje werd "weggestopt" om een eenzame dood te sterven. Later zie je in de droom de onheilspellende toekomst die haar moeder wellicht te wachten staat: eveneens dementerend een eenzame dood sterven.
Zat er werkelijk een persoon onder het bed of is dit wat je brein je doet geloven na het zien van wat schaduwen hier en daar? Tevens kan het worden uitgelegd als: je ouders zorgen voor jou en na verloop van tijd is het jouw beurt om voor je ouders te zorgen. Zoals de dochter(Sam) ook aangeeft: eerst verschonen je ouders jouw luiers en later is dit andersom. Hetzelfde zie je hier: kinderen zijn wel eens bang dat er een monster onder hun bed verstopt zit, hier is het andersom en is de oma bang voor iets onder het bed wat er al dan niet is.
Zoals het huis symbool staat voor de oma an sich, is het"verborgen gangenstelsel" zoals je het noemt een metafoor voor de hersenen van de oma. Het wordt steeds kleiner, zoals je dat ook kan zeggen over de hersencapaciteiten van een dementerend persoon. Tevens "klopt" het niet meer, waar eerst de uitgang was is die er nu niet meer, wat je kan vertalen als waar eerst de herinneringen waren zijn die er nu niet meer.
Het eind kan je zien als wat er over blijft van een persoon in een vergevorderd stadium van dementie. Stukje bij beetje wordt de herkenbaarheid van een persoon afgepeld tot er iets overblijft wat in niets meer op het "origineel" lijkt. Maar hoe ze er ook uitziet en wat ze zich ook(of juist niet) herinnert, het blijft toch haar moeder en daarom gaat ze op het eind toch bij haar liggen en accepteert ze als ware de gevolgen van dementie bij haar moeder.
Nee het is geen "makkelijke" film maar wel eentje die stof tot nadenken geeft. In eerste instantie had ik ook enigszins het gevoel van: waar heb ik nou naar zitten kijken. Vervolgens liet ik het allemaal een beetje bezinken en na er wat meer over nagedacht te hebben begon ik de film toch steeds meer te waarderen. Het overkoepelende thema dementie wordt goed uitgediept en in beeld gebracht.
Een foutloos eerste uur waar ik heel erg lekker ouderwets de zenuwen kreeg door het prachtige geluidsontwerp en de sfeer van het huis, dat na verloop van tijd toch meer van hetzelfde werd en ik de trucjes op een gegeven moment wel kende. En dan is er dit einde en zakt de film een volle punt naar beneden.
2,5*
Hier kan ik me zeker in vinden.
De film deed mij al snel denken aan The Taking of Deborah Logan (2014) die ik dan wel vele male beter vond. Maar dat maakt zeker niet dat dit slecht was.
Sfeer en acteerwerk is zeker in orde maar van het verhaal weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden, zeker tegen het eind aan.
Gelukkig weet het acteerwerk en sfeer veel goed te maken.
2,5*
Zeker niet verkeerd en verrast door deze film. Het is dan ook niet echt een horrorfilm, maar de duistere en beklemmende sfeer en geluid is goed neergezet. Begrijp alleen het einde niet zo en mis de connectie met het houten huis waar overgrootvader dood is gegaan. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, maar echt duidelijk wordt het niet.
Desondanks is het zo dat de atmosfeer vanaf het eerste moment al verontrustend aanvoelt. Een atmosfeer die zich door de inbreng van enkele spannende maar in beginsel nog verklaarbare momenten steeds een stukje meer weet te verdichten. Als de gebeurtenissen op den duur nauwelijks nog met rede zijn te verklaren, verandert de sfeer bijna ongemerkt van verontrustend naar zeer onbehaaglijk en duister.
Het geraffineerde camerawerk van Charlie Sarroff speelt daarbij een belangrijke rol. Met effectief gebruik van schaduwwerking en een bijtijds onscherpe focus kweekt hij bij de kijker onzekerheid of zijn waarneming verbeelding is of werkelijkheid. De film onthoudt zich daarbij van opwekkende geluidseffecten en jump scares. Paranoia ontstaat. Bevindt zich daar iemand in de schaduw? Is dat nou een silhouet van een persoon of niet? Op zich heel enerverend. Nadeel is dat veel film onderbelicht is en je op een bepaald moment snakt naar een helder beeld. Leuke techniek dus, maar de film teert er te lang op.
Emily Mortimer en Bella Heathcote zijn goed op dreef. Als moeder en dochter. Hun omgang met elkaar is wat terughoudend, waardoor je vermoedt dat er onderling wel wat op te helderen zal zijn. De afstand die ze tot elkaar nemen en de nodige scepsis waarmee ze elkaar benaderen, geeft in ieder geval die indruk. Dit potentiële spanningselement blijft echter potentieel sudderen en vindt geen explosieve of andere uitlaat. Toch wat vreemd als er duidelijke aanwijzingen voor een conflict liggen. Maar goed. Dan maar gewoon genieten van het acteerwerk van beide dames. En dat lukt goed.
Relic is een redelijk spannend psychologisch spookverhaal dat zich naar mijn mening te lang koestert in atmosfeer en zodoende niet elk spanningselement voldoende tot ontplooiing laat komen. Na een uurtje film had ik het eigenlijk wel gezien.
Acteurs doen het goed, en de metafoor met de dementie zie ik overduidelijk wel.
Alleen had de film moeten stoppen toen moeder en dochter het huis uit wilde lopen. Maar wat we in plaats daarvan voorgeschoteld krijgen.... ik heb geen idee... een soort zwarte overblijfsel van oma? En ach, laten we met zn alle gezellig lepeltje lepeltje liggen? En moeders is de volgende in de bloedlijn met dementie? Te surrealistisch voor mij blijkbaar.