Color Out of Space (2019)

Portugal / Verenigde Staten / Maleisië
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Richard Stanley (I)
met Nicolas Cage, Joely Richardson en Madeleine Arthur

Nathan Gardner trekt zich met zijn gezin terug op het platteland. Wanneer een meteoriet in de tuin neerstort, wordt hun rustige gezinsleven verstoord. De omgeving verandert in een gevangenis als een buitenaards organisme de boerderij besmet.

• Vanaf 1 juni in de bioscoop

avatar van perceived
Spannend hoe dit gaat uitpakken... Blijkbaar is het een H.P. Lovecraft verfilming en van de regisseur van o.a. Hardware (1990) en Dust Devil (1992) + Nicolas Cage

avatar van Mac Hammer Fan
Boeiend verhaal van een van mijn favoriete schrijvers. Meerdere keren al verfilmd.
Deze twee vond ik niet slecht:
The Curse (1987)
Die Farbe (2010)
Heb een poster en de duur van deze nieuwe verfilming ingestuurd.

avatar van DarlingDionne
renzoroy een horror met Nic Cage!

avatar van xaid
Klinkt lekker fout weer ?

avatar van tattoobob
Vast lekker over de top.....ik kan niet wachten

avatar van Woland
Inderdaad, ik krijg al hoofdpijn van de poster - zin in!

avatar van zoutzak
Nicolas Cage blijft vol in de overdrive gaan na het fantastisch weirde Mandy en komt met meer van zulke pyschedelische horrorpulp. Origineel is het misschien allemaal niet, want het recente Annihilation en het legendarische The Thing kenden een soortgelijk concept, maar dat maakt het niet minder effectief en vermakelijk. Als kers op de taart wordt de kijker nog getrakteerd op wat zalige, trippy visuals. En uberstoner Tommy Chong steelt als ouwe hippie voor mij misschien nog wel de show

avatar van Glacius
Bizarre horrorfilm die wellicht wel de titel kan dragen van 'een van de best, verfilmde Lovecraft'. Bouwt langzaam de spanning op, waar het net zoals de roze-paarse gloed onder je huid kruipt en niet loslaat. Het begint mysterieus, maar gaat later behoorlijk los met de meest (dmv practical effects gemaakte) creaturen die zo uit The Thing weggekropen kunnen zijn. Dit aangevuld met mooie, kleurrijke, psychedelische licht-effecten. Cage speelt zo nu en dan flink over-the-top, maar het past bij zijn rol en de ontwikkelingen die plaatsvinden. Na Mandy weer een topper 'in the bag' voor Cage.

Ik ken het verhaal van Lovecraft niet, maar mijn gevoel zegt dat deze film eer doet aan het werk.

avatar van Fortune
Nice, heb er zin in!

avatar van Spoelworm
zoutzak schreef:

Lovecraft's color out of space komt uit 1927, dus dit verhaal was iets voor de genoemde films.Overigens niet dat je bedoelde dat het een copy cat was waarschijnlijk, aar het is dus het origineel boven de genoemde films. De genoemde The thing bv (naar mijn inziens een van de beste films ooit) is meen ik ook, zij het erg losjes , gebasseerd op een Lovecraft verhaal. Het toont wat gelijkenis met At the mountains of madness. (niet die film).

avatar van leatherhead
''The car is not happening''

Erg leuke film, al had ik stiekem op nog iets meer gehoopt. Richard Stanley die een neon doordrenkte Lovecraft verfilming met Nicholas Cage regisseert klinkt op papier toch nét iets leuker dan het in werkelijkheid is. Vooral de aanloop is wel erg aan de lange kant, duurt toch ruim een uur voordat de boel een beetje op stoom komt. Gelukkig wordt het geduld beloont met een hoop sappige kosmische horror, een Cage die redelijk los mag gaan en wat lekker ouderwets kitscherige trippy visuals.

Toch had de handrem er wat mij betreft nog best wat meer (of eerder) af mogen gaan. Stanley is natuurlijk een erkend cultfiguur en dat de man genoeg wilde, creatieve ideeën heeft blijkt ook wel uit deze film, maar zijn regie blijft verder wel iets teveel aan de veilige kant naar mijn smaak. Zeker wanneer je het naast een Cosmatos legt. Stanley lijkt soms ook niet helemaal te weten of hij nou écht volledig over-the-top wilt gaan of toch ook semi-serieus wilt blijven. Die monoloog op het einde voelde bijvoorbeeld vrij misplaatst aan.

Neemt niet weg dat ik hier verder zeker van genoten heb. Laatste halfuur is een aangenaam staaltje kosmische, licht-trippy sci-fi horror. Ruime 3,5*, al is het misschien een groeier.

avatar van joolstein
Laat er geen misverstand over bestaan dit is een film van een Lovecraft-fan voor Lovecraft-fans. Het is een fijne mengeling van 80's Sciencefiction en B-film Horror. Kosmische horror. Het is niet perfect, bij verre, maar verdomme het is wel een wilde rit. Het is tevens de terugkeer van Richard Stanley als regisseur, nadat Hollywood in 1996 hem van zijn project 'The Island of Dr. Moreau' had gehaald.

De film is een bewerking van een kort verhaal van HP Lovecraft met dezelfde naam. Zodoende is de film stevig verankert in de Lovecraftiaanse wereld; de boerderij ligt buiten Arkham, de hydroloog draagt ​​een Miskatonic Universiteit t-shirt. Is er uiteraard iemand in het bezit van het boek de Necronomicon. En tussendoor horen je vermeldingen van andere Lovecraftiaanse -locaties zoals Kingsport en Innsmouth. Het verhaal is, net als bij veel van Lovecraft's werk, feilloos somber, maar Stanley erkent de behoefte aan lichtzinnigheid bij het publiek.

Daarom veronderstel ik dat we het moeten hebben over Nicolas Cage. Want de komedie komt bijna volledig van Cage, hij lijkt zelfs in een compleet andere film te spelen dan alle anderen. De regisseur wordt dus niet echt geholpen door zijn prestaties. De film verlies hierdoor wel iets van zijn potentie. Daarnaast weet het niet goed wat het nu wil zijn; angst opwekkend of totaal vreemd. Alhoewel hoe beeld je iets visueel uit dat elke definitie tart?

De film is dan misschien niet helemaal perfect, dat wil niet zeggen dat de film ergens echt saai of niet interessant was. Het leek nog het meest op een cocktail van verspreide verbluffende scenes. Dochter Lavinia op een wit paard, die je doe denken aan iets uit een fantasie-film, terwijl verderop Cage zijn auto 'cock sucker' noemt voor tenminste 20 seconden. Fantastische body-horror met practical effecten Zoals een vreselijke, kronkelende berg van vlees die ooit meerdere alpaca's waren, was echt grotesk. Hallucinerende kleuren. Het is ook een film die vermoedelijk bij elke kijkbeurt je weer andere dingen laat ontdekken

Het maak van de film een mooie spectaculaire nachtmerrieachtige trip. Die ik als HP Lovecraft fan misschien iets hoger waardering geef maar voor mij is de film zeker zijn punten waard!

avatar van Jazzthieve
Een heuse trip deze film, zeker niet voor iedereen maar wel goed. Wordt door critici omschreven als de beste HP Lovecraft verfilming ooit.

avatar van Moviegooner
Fantastisch!
Regisseur Richard Stanley weet  een mooi geheel te maken van een familie met frustraties tegen elkaar en een buitenaardse dreiging dat overal kan zijn. Film opent prachtig met een monoloog van een van de protagonisten dat gelijk de toon zet. en word zorgvuldig opgebouwd en wanneer acte twee net onderweg is begint een prachtig hommage aan 80's sci-fi! De grote ster is toch wel HP Lovecraft die maar weinig mensen kennen. De man weet wat horror is en hoe je het vertelt. Het onbekende, met vreemde personages en interessante dialogen maken hem voor mij de beste horror auteur.
Het korte verhaal gebaseerd erop is niet volledig overgenomen maar van wat mij vertelt is, is dat het zeker 80% overgenomen is en dat Richard Stanley die andere twintig procent erbij heeft geschreven.
De acteurs zijn geweldig; met name Nicholas Cage die weer een heerlijke rol neerzet als gefrustreerde vader die langzaam maar zeker gek word. En ja Crazy Cage is aanwezig in volle glorie. Verder zien we Joely Richardson bekend van Event Horizon en de serie Nip-Tuck.
De kinderen van Nic en Joely zijn ook erg goed vooral de dochter gespeeld door Madeleine Arthur zet haar rol overtuigend neer.
Zo teleurstellend dat het de Nederlandse bioscopen niet heeft gehaald.
Fingers crossed dat Imagine de film laat zien dit jaar!
Color out of space is een waar genot. De Mandy van 2020

Moviegooner
Fingers crossed dat Imagine de film laat zien dit jaar!

JA het werkt zie maar... Imagine Film Festival

avatar van Graaf Machine
Enorm benieuwd naar dit. Waar draait dit? Ben bereid er het halve land voor door te treinen. Nicolas Cage en Lovecraft, al is het slecht, dan nog is het goed.

Wat een kut film. Bagger

avatar van Jazzthieve
Mcchllee schreef:
Wat een kut film. Bagger

Mooie bijdrage zeg. Sommige mensen kunnen blijkbaar moeilijk inschatten wat ze kunnen verwachten. Een HP Lovecraft horror film met Nic Cage, tenzij je echt niet weet wat die namen betekenen kunnen de meesten wel een duidelijk beeld schatten van wat ze te zien zullen krijgen. Als eerste stem en commentaar op deze site kan dit wel tellen. Nutteloze en bagger commentaar.

avatar van Corcicus
Helaas, dit was niet goed.

Men had deze ideeën beter gebruikt voor de videoclip van een underground metal band ofzo maar als langspeelfilm was dit te vergelijken met de slechtere Stephen King verfilmingen.

De cgi zag er ronduit verschrikkelijk uit. Het zijn bovendien bitter slechte acteurs die irritante personages spelen (die 'wicca' dochter, wtf was dat?). De enige degelijke scène was de versmelting van moeder en zoon, die was gruwelijk. Maar ze hebben dat natuurlijk gewoon gejat van The Thing (1982). Het ergste is: dat wezen zag er in The Thing veel beter uit, ook al is die bijna 40 jaar eerder gemaakt... Dat zegt het allemaal.

Jazzthieve schreef:
Wordt door critici omschreven als de beste HP Lovecraft verfilming ooit.
Dat kan deze criticus alvast formeel tegenspreken. Deze film komt nog niet tot aan de enkels van talloze Lovecraft verfilmingen, zoals Re-Animator, From Beyond, Dagon en Dreams in the Witch-House.

avatar van weerwolf79
Zeer matige film, slap verhaal en zeer slecht acteerwerk.

Corcicus schreef:

Uiteraard roepen critici maar wat!! maar Grinnik nu lijkt het er meer op dat je eerder Stuart Gordon-fan ben?

Corcicus schreef:
Helaas, dit was niet goed.

Grapje zeker... Re-Animator wil ik je eventueel nog tegemoet komen, maar de rest.. No f*cking way.

avatar van jeroentjuhhhhh
Re-Animator, From Beyond, Dagon, Necronomicon... allemaal véél betere Lovecraft verfilmingen. Stanley is duidelijk geen Gordon, wiens stijl zo prachtig samenging met de verhalen en ideëen van Lovecraft. Nu gooit Color Out of Space het duidelijk over een andere boeg, met name visueel kleurrijk en de wat lichtere toon, maar ook in dat 'segment' moet Stanley z'n meerdere erkennen in een héle rits (jonge) filmmakers. Ook ''Lovecraftiaanse'' titels zoals Daniel Isn't Real (2019) en zéker The Void (2016) zijn op dat vlak de betere.

jeroentjuhhhhh schreef:

:'-)

avatar van joolstein
Ik zie hier dat er vaak de vergelijking wordt gemaakt met Re-Animator, From Beyond, Dagon, Necronomicon enz. en ook andere regisseurs met min of meer dezelfde invalshoek. Echter dat zijn monster-films, gebaseerd op andere verhalen van Lovecraft of de verfilmingen daarvan. Gordon is echt fantastische maar volgens mij heeft hij (ondanks dat zeer groot fan was van Lovecraft) het nooit aangedurfd om dit verhaal over een 'kleur' te verfilmen.

Wel waren er andere regisseurs die het boek hebben verfilmd zoals bv;
Die, Monster, Die! (1965)
The Curse (1987)
Colour from the Dark (2008)
Die Farbe (2010)
Ook Stephen Kings verhaal 'The Tommyknockers' is erop gebaseerd, hoever dit in The Tommyknockers (1993) zit, weet ik niet.

Ik denk dat als je de film vergelijk met bovenstaande films (al heb ik ze nog niet allemaal gezien) is dit een erg goede film en misschien dus wel een hele vooruitgang!

Glacius schreef:

JA het werkt zie maar... Imagine Film Festival

Jaaaaa

jeroentjuhhhhh schreef:

Goed punt. Ik ben om.

Matig acteerwerk, ongeloofwaardige personages, veelal tegenvallende visuele effecten, weinig bijzondere cinematografie en slechte scripts.

Glacius schreef:

Al die platte kreten zijn evengoed van toepassing op deze film. Stanley is dusdanig onzeker over z'n effecten dat 'ie het zelden in vol ornaat laat zien. Cage heeft z'n schot in de roos qua overacting al met Mandy gehad en ontspoort hier pijnlijk, ook een teken van zwakke regie. Ook lijkt het alsof de kleurrijke CGI (die kwalitatief ook niet echt naar de huidige standaard is op vele momenten) en goede cinematografie met elkaar worden verward. Het heeft wmb weinig met elkaar te maken. Hele 'sombere' en voorspelbare film qua cameravoering juist.

Desalniettemin goed mee vermaakt

avatar van Glacius
Platte kreten? Je dacht dat ik een essay ging schrijven? Jouw kreten over deze film hebben net zo weinig vorm, behalve dat ze in een zin zijn geplaatst.