Color Out of Space (2019)

Portugal / Verenigde Staten / Maleisië
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Richard Stanley (I)
met Nicolas Cage, Joely Richardson en Madeleine Arthur

Nathan Gardner trekt zich met zijn gezin terug op het platteland. Wanneer een meteoriet in de tuin neerstort, wordt hun rustige gezinsleven verstoord. De omgeving verandert in een gevangenis als een buitenaards organisme de boerderij besmet.

avatar van Jazzthieve
Corcicus schreef:
Dat kan deze criticus alvast formeel tegenspreken. Deze film komt nog niet tot aan de enkels van talloze Lovecraft verfilmingen, zoals Re-Animator, From Beyond, Dagon en Dreams in the Witch-House.

Ik bedoel daarmee niet alle critici. En ik spreek overigens over professionele critici. Niet mensen zoals jij en ik die gewoon wat graag films zien en af en toe wat comments plaatsen op websites.

avatar van Corcicus
Jazzthieve schreef:
Achzo, professionele critici. Zijn dat die mensen die de helft zoveel films hebben gezien als ik, maar hun mening gewoon in de krant mogen zetten als bladvulsel en ervoor betaald krijgen? Hun mening is net zo weinig waard als de mijne of de jouwe. Wellicht zelfs wat minder als ik bekijk welke films er in de prijzen vallen bij 'de critici.'

avatar van Grindhouse62
joolstein schreef:
Laat er geen misverstand over bestaan dit is een film van een Lovecraft-fan voor Lovecraft-fans. Het is een fijne mengeling van 80's Sciencefiction en B-film Horror. Kosmische horror. Het is niet perfect, bij verre, maar verdomme het is wel een wilde rit. Het is tevens de terugkeer van Richard Stanley als regisseur, nadat Hollywood in 1996 hem van zijn project 'The Island of Dr. Moreau' had gehaald.

De film is een bewerking van een kort verhaal van HP Lovecraft met dezelfde naam. Zodoende is de film stevig verankert in de Lovecraftiaanse wereld; de boerderij ligt buiten Arkham, de hydroloog draagt ​​een Miskatonic Universiteit t-shirt. Is er uiteraard iemand in het bezit van het boek de Necronomicon. En tussendoor horen je vermeldingen van andere Lovecraftiaanse -locaties zoals Kingsport en Innsmouth. Het verhaal is, net als bij veel van Lovecraft's werk, feilloos somber, maar Stanley erkent de behoefte aan lichtzinnigheid bij het publiek.

Daarom veronderstel ik dat we het moeten hebben over Nicolas Cage. Want de komedie komt bijna volledig van Cage, hij lijkt zelfs in een compleet andere film te spelen dan alle anderen. De regisseur wordt dus niet echt geholpen door zijn prestaties. De film verlies hierdoor wel iets van zijn potentie. Daarnaast weet het niet goed wat het nu wil zijn; angst opwekkend of totaal vreemd. Alhoewel hoe beeld je iets visueel uit dat elke definitie tart?

De film is dan misschien niet helemaal perfect, dat wil niet zeggen dat de film ergens echt saai of niet interessant was. Het leek nog het meest op een cocktail van verspreide verbluffende scenes. Dochter Lavinia op een wit paard, die je doe denken aan iets uit een fantasie-film, terwijl verderop Cage zijn auto 'cock sucker' noemt voor tenminste 20 seconden. Fantastische body-horror met practical effecten Zoals een vreselijke, kronkelende berg van vlees die ooit meerdere alpaca's waren, was echt grotesk. Hallucinerende kleuren. Het is ook een film die vermoedelijk bij elke kijkbeurt je weer andere dingen laat ontdekken

Het maak van de film een mooie spectaculaire nachtmerrieachtige trip. Die ik als HP Lovecraft fan misschien iets hoger waardering geef maar voor mij is de film zeker zijn punten waard!
Een fijne recensie, ben er helemaal mee eens. Ik heb deze verrassende film vanmiddag gezien, maar had niet zo'n goede film verwacht. Ik heb er uitstekend mee vermaakt. De psychedelische body horror met de kleur effecten zijn buitengewoon goed. Ga de film zeker nog eens herzien in de toekomst. Ook een 4.0 van mij.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Enkele berichten verwijderd. Graag on topic.

Fijn.

Stanley is een oude cult held, altijd hartje vasthouden als ze iemand na lange tijd weer boven water komt. Al is het nu ook weer niet zo dat hij volledig van de aardbol was verdwenen, hij heeft nog wel wat docu en omnibus credits op z'n naam staan, maar de laatste feature film was toch alweer 25 jaar geleden.

Stanley vond zichzelf blijkbaar nog niet cult genoeg, dus trommelde hij Nicolas Cage op en zetten ze zich samen aan een Lovecraft verfilming. Da's driedubbel op. Het resultaat is zo'n beetje wat je ervan kon verwachten. Heerlijk geflipt, maar toch ook wel een klein beetje oubollig. Weinigen die na 25 jaar nog steeds iets fris weten te maken.

De aanloop van de film duurt iets te lang en het gebruik van practical effects op het einde was ook een schot in de roos. De alpaca-Gidorah is bijvoorbeeld wel een leuk idee, maar ziet er toch wat underwhelming, randje onnozel uit. Gelukkig gooit Stanley de intensiteit van de film wel stevig de hoogte in naar het einde toe, waardoor dat eerder beperkte minpuntjes zijn.

Na een wat sloom begin valt er genoeg lol te beleven. Apart verhaal dat met een eigen smoelwerk verfilmd werd. Een meesterwerk zie ik er niet in, maar heb me er wel meer dan voldoende mee vermaakt. Stanley's wedergeboorte is zeker geen tegenvaller.

avatar van jeroentjuhhhhh
Onderhond schreef:
Al is het nu ook weer niet zo dat hij volledig van de aardbol was verdwenen

Hij deed wel z'n best, zat 15 jaar lang afgezonderd ergens hoog in de Pyreneeën

In dat kader: leuke podcast met Stanley over de invloeden van Lovecraft doorheen de geschiedenis van cinema.

avatar van macrobody
The Wicker Man (2006) - MovieMeter.nl in het kwadraat. (ook zo'n slechte N. Cage film) dus eigenlijk ook 1 ster voor deze film, maar het had net iets meer kleur

avatar van james_cameron
De langverwachte terugkeer van regisseur Richard Stanley, die hier zijn eerste echte film aflevert sinds Dust Devil uit 1992. Het is geen onverdeeld succes geworden, maar deze Lovecraft-verfilming heeft zeker zijn bizarre momenten. En, niet onbelangrijk, een heerlijk maffe hoofdrol van Nicolas Cage, wiens 'cage-rage' hier volledig de vrije hand krijgt. Verder genoeg sfeer (naargeestig vooral) en een aantal gruwelijke scenes, maar de pret wordt een beetje geremd door het lage tempo en een nogal voorspelbare opbouw. Maar welkom terug, meneer Stanley!

avatar van Rickyman
Fijn dat Stanley weer terug is met dit stijlvol horrorfilmpje, met ook nog een Cage in de hoofdrol en ach ja je went eraan hè, ook hier een op zichzelf staand karikatuur.. Maar leuker vond ik Tommy Chong weer 'ns te zien opdraven en was hij eigenlijk nog het meest overtuigend..
Verwacht verder ook weinig logica in dit pulpverhaaltje, toch zag de horror er uitstekend uit, de kleuren spatten van het scherm maar kon niet alle matigheden verbloemen.. Desalniettemin, heb ik me er prima mee vermaakt.

avatar van schumacher
Speciale film. Je zal voor en tegenstanders hebben. Ik zit er wat tussen in. Het is niet meteen een genre die ik super graaag zie. Ik ben vooral een Cage fan.

Niet slecht, letterlijk en figuurlijk zeker geen kleurloos gebeuren. Materiaal om een gemiddelde aflevering van The Twilight Zone mee te vullen, knap dat men dit weet te rekken tot een film van bijna twee uur. Was niettemin zinvol geweest om er een minuut of twintig uit te knippen want het duurt wel erg lang voordat het een beetje op gang komt. Stanley zoekt het meer in sfeer en goed getimede suspense dan in makkelijk ogende gore, maar het niveau van al die schrikmomenten is nou niet zo hoog dat de gemiddelde bioscoopbezoeker anno 2020 hier erg door geraakt wordt. Kleine voldoende, had wat meer ingezeten. Wel een zweem van kwaliteitsniveau wat je bij een productie waar Nicolas Cage de laatste jaren in verschijnt meestal niet tegenkomt, en dat is ook wat waard.

avatar van Thomas83
Door de casting van Nicholas Cage dacht ik dat dit vooral een campy film om vooral om te lachen zou zijn. Dat blijkt nog behoorlijk mee te vallen. Stanley laat Cage niet de hele film door losgaan. Naast enorm maf is de film nog verrassend effectief als pure horror. Er zitten wat spannende momenten in de film, en de body horror en horror van het existentialistische soort zijn ook zeer geslaagd. Kortom, echt een film in de geest van Lovecraft. De special effects en muziek maken er ook een fijne trip van. De film is enkel iets te traag hier en daar, vooral in de aanloop. 3.5*.

avatar van Master Blaster
Niet mijn ding

avatar van ehgeahrev
Mijn ding ook helemaal niet.

avatar van horizons
Dang, Lovecraft en Cage. Internet zoeken.

avatar van Noodless
Speciaal filmpje die niet iedereen zal bekoren. Het verhaal klinkt interessant en qua uitwerking ook boeiend tot het einde, maar je moet er wel van houden en kunnen meegaan in dit bizar concept. Op gebied van horror moet de film het vooral hebben van de sfeer, de suspence en de aanwezige sound. Cage kiest de laatste tijd zijn rollen al wat beter uit. Hier komt hij volledig tot zijn recht net als in Mandy. Maar hij heeft ook verdienstelijke rollen gespeeld in andere films , in ieder geval veel beter dan de periode 2013-2015, dat was huilen met de pet op qua films. Dus Cage is misschien back ??? 7/10

Viel mij uiteindelijk toch tegen deze s.f/horror film. Het begint allemaal lekker mysterieus en de special effects zijn best aardig. Het zijn echter diezelfde effecten die
" The color of Space" de das om doen. De laatste 25 minuten verzuipt de film in deze effecten waardoor je volledig de aandacht verliest en denkt het zal allemaal wel. Cage speelde overigens weer eens een prima rol. Dat dan weer wel. 2.5*

avatar van tattoobob
Heerlijke film dit.
Ik vind Cage toch wel weer aardig terug komen hoor....hij speelt geweldig en kiest toch wel films uit die als horrorfan erg fijn wegkijkt.
De film zit vol met fijne kleuren en lekker wat bodyhorror....weinig CGI....ik hou ervan.
Het verhaal is niet spectaculair maar word wel goed gebracht.
Kortom een lekkere absurde film.

avatar van barcam
Nicolas Cage is voor mij het grote minpunt in deze tripperige Sf film.
Fantastische kleuren, geslaagde body horror en geflipte effecten.
In Mandy vond ik Cage top maar hier speelt hij eerder een karikatuur van zichzelf.
Leuk vermaak maar blijft niet hangen.

avatar van ibendb
Color Out Of Space is een film waarvan ik niet weet wat te denken. Is de film een hommage aan de ridicule camp van vroeger of eerder een overacted stuk serieuze body horror? Ik geloof een mix van beide.

Eerst en vooral: de film heeft bij vlagen erg indrukwekkende cinematografie. Hoe de kleuren steeds helderder worden naarmate de film vordert, de soms prachtige cameraposities,... Duim omhoog!
De practical effects zijn ook om van te smullen. Erg overtuigend en best wel verontrustend. Jammer dat er af en toe een afgrijselijk CGI-monster, zoals de kat passeert. Dit deed afbreuk aan de The Thing-achtige vibe.

Nicolas Cage, laten we het eens over deze man hebben. Zijn recentere films als Mandy heb ik mog niet gekeken, dus ik was niet 100% bekend met zijn overacting. Alhoewel The Wicker Man voor mij al meer dan genoeg was. Ik wist doorheen de film niet of hij dit allemaal meende, of dat hij zelfbewust bezig was. Ik hoop het laatste. Soms kwam hij overtuigend over, andere keren moest ik bijna lachen van schaamte in zijn plek.

De film kent een trage opbouw en een vaag einde. Dit vind ik helemaal niet erg, dus kudo’s voor de film om er geen onnodige verklaring aan te breien.

Ik had een iets ranzigere film verwacht na het horen van enkele kennissen hoe goor deze zou zijn. Hier was ik dus wel teleurgesteld in.
De film weet niet goed wat hij is en dit doet jammer genoeg afbreuk aan de ervaring. Met een meer evenwichtige toon zou dit een erg goede film kunnen zijn.

avatar van steventje
Niet echt mijn ding, zal er dan ook maar een gemiddelde score op geven
Dan vond ik Cage beter in running with the devil

Vanaf 1 juni in de bioscoop (Splendid Film)

kappeuter schreef:
Vanaf 1 juni in de bioscoop (Splendid Film)

Gaaf! Als die hier komt te draaien kan dit wel ns m'n eerste postcoronasluitingbioscoopbezoekje (is vast 3x woordwaarde) worden

Een bioscoop release voor deze film lijkt me niet verstandig. Ik verbaas me over de bijna 3 sterren gemiddeld op MM. Met heel veel moeite heb ik tot het einde gekeken . Het verhaal , de acteerprestaties en CGI zijn van een erbarmelijk niveau. Overslaan is het advies.

avatar van Graaf Machine
Een bioscooprelease lijkt me goud, juist in deze tijd dat er weinig aanvoer is in de bioscoop, en veel hunkering naar film.
tjees. Ik zou er moeiteloos een ritje naar Amsterdam voor over hebben als dit daar draait. Is dat een noodzakelijke trip?
Ja !!

avatar van Walter S.
Het duurt 20 minuten waarin niet veel bijzonders gebeurt, maar dan komt the color out of space En zijn de effecten hoe langer het duurt hoe heftiger merkbaar. Werkt zich een creepy weg naar een apotheose, goeie 80s achtige horror.

avatar van rep_robert
Wat veel stemmen. Allemaal illegale download stemmetjes hier Vandaag in de bios gekeken. Nog even nadenken hoe ik deze film wil gaan omschrijven.

Damn hoop toch echt dat deze nog naar Groningen komt... Mandy was toch ook positieve verrassing? Durf het, Forum!