Jojo Rabbit (2019)

Verenigde Staten / Tsjechië / Nieuw-Zeeland
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Taika Waititi
met Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie en Taika Waititi

Duitsland, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jojo is een rare jongen die wordt opgevoed door een alleenstaande moeder en maar één bondgenoot heeft, zijn denkbeeldige vriend Adolf Hitler. Zijn naïeve patriottisme wordt getest als een jong meisje zijn wereldvisie door elkaar gooit en hem dwingt om zijn grootste angsten onder ogen te zien.

avatar van SirPsychoSexy91
clubsport schreef:
Op deze manier nogmaals vraag ik me af wat de film nou wil zijn : een satire of een drama , 2 tegenpolen die niet goed samen gaan ( in ieder geval niet in deze uitvoering ) .
Waarschijnlijk geen fan van The Great Dictator dan? Ik vind dat de film de twee best mooi weet te combineren, al deden de meeste komische stukken me hooguit grinniken (daar had ik wel wat meer van verwacht). Niettemin entertainde het allemaal wel gedurende de hele speelduur. Het drama-aspect komt m.i. iets beter aan, gedragen door goede acteerprestaties (zo sleepte Johansson voor haar rol een Oscarnominatie in de wacht).

avatar van clubsport
SirPsychoSexy91 schreef:

In the great dictator was die combinatie wel een stuk beter gedaan maar ook niet altijd even goed geslaagd , het sterke was Chaplin's vooruitziende blik over het nazi regime zelf , bovendien maakte hij het nazi regime dan wel belachelijk maar nam hij zichzelf ook niet al te serieus .
Deze film probeert ook ( en dat zie je wel vaker tegenwoordig in films die zich in het verleden afspelen) moderne sociale en soms ook feministische morele opvattingen te plaatsen in een oud tijdsbeeld ,
alsof men toen ook precies zo dacht als nu , dat zie je terug in die rare girlpower intimidatie scene waarin jojo en elsa elkaar voor het eerst ontmoeten .
Op de grappige momenten is deze film enkele keren aardig maar meestal niet en soms vlliegt ie volledig de bocht uit wat kinderachtigheid betreft .
Op de serieuze momenten slaat deze film ook pijnlijk de plank mis maar vooral de mix tussen de 2 is hetgene waar de film jammerlijk in faalt .

Ted Kerkjes
clubsport schreef:
Deze film probeert ook ( en dat zie je wel vaker tegenwoordig in films die zich in het verleden afspelen) moderne sociale en soms ook feministische morele opvattingen te plaatsen in een oud tijdsbeeld (...) Ook die scene tussen Elsa en Rosie waarin we een morele feministische preek krijgen waarin er nog maar eens benadrukt moet worden hoe moreel superieur de moderne denkbeelden wel niet zijn , alsof the good guys toen allemaal al zo dachten , dat is natuurlijk totale onzin , niemand dacht toen zo , die scene slaat daarom nergens op .
Je weet dat de eerste feministische golf ongeveer van 1850 tot 1940 plaatsvond? En daarvoor was er ook al feministisch gedachtegoed en activisme, hoor.

avatar van clubsport
Ted Kerkjes schreef:

Feminisme van toen en van anno nu zijn totaal niet met mekaar te vergelijken .
Mensen zijn ( zeker anno nu ) ook pijnlijk onwetend over de geschiedenis en ontstaanswijze van het feminisme en wie het gepromoot heeft en waarom .

avatar van Lebarron
Het Nazigedachtegoed tot op het bot geridiculiseerd. Met name in de eerste 20 minuten is dit volledig de toon van de film maar deze film is gelukkig meer dan dat want anders zou het niet veel meer om het lijf hebben dan bijvoorbeeld Allo,Allo. Deze film is veel meer dan een aaneenschakeling van belegen grappen die op een melige manier de spot met de Nazi's moeten drijven. Regisseur en scenarist Taika Waititi zorgt dat de film ver weg blijft van de concentratiekampen en de veldslagen want dat zou van zeer slechte smaak getuigen om daar kluchtig over te doen. Het drijft de spot met de Nazileer die op de Hitlerjuegend werd losgelaten. Hoofdfiguur Jojo(Roman Griffin Davis) is een buitenbeentje die maar 1 ding wil en dat is erbij horen maar hoe hard hij ook zijn best doet erbij horen doet hij niet. Wanneer hij contact krijgt met Elsa, een Joodse onderduikster(Thomasin McKenzie) die hem aan alles doet twijfelen waar hij in gelooft verandert zijn leven compleet en wordt het allemaal nog een stuk complexer. Het spel van de twee hoofdpersonen vond ik zeer sterk. Verder speelt Scarlett Johansson erg goed als Rosie, Jojo's moeder. Taika Waititi speelt zelf de rol van Jojo' s imagenary friend Hitler.De film weet op een geslaagde wijze een serieus drama over Nazi's te combineren met komedie die het gedachtegoed van het Naziregime volledig parodieerd.

avatar van missl
Heerlijk kleurrijke grappig maar ook een beetje drama deze film.

avatar van Bob Gray
Leuke verrassing deze film die op een sterke manier komedie met drama weet te verwerken. Ik had een wat flauwe parodie verwacht maar dat viel alles mee. De rol van Hitler wordt leuk vertolkt zonder te overdrijven maar de film wordt wel gedragen door Roman Griffin Davis die erg leuk acteert als Jojo. Ook de bijrollen werden erg sterk ingevuld.

avatar van jpbosch
Phantasm schreef:
De humor spreekt me niet echt aan en verder vond ik het allemaal flauw. Gauw vergeten.

Erg flauw inderdaad, terwijl ik best wel fan ben van de regisseur. De humor in Thor vond ik wél grappig, maar dit..
Heb de film afgezet, misschien ooit nog is proberen, maar vond dit echt tenenkrommend slecht.

Ik heb genoten. Een heerlijke mix van over the top humor en toch ook nog wat sentiment. Dat z'n moeder daar hing en dat hij haar veter vastmaakte vond ik toch enorm heftig en zielig. Jojo wordt voortreffelijk neergezet door Davis. En Yorki, mijn hemel ik ben echt fan van dat kind. Hij doet me een beetje aan Russell denken van Up! Boven verwachting goed. Mijn mening. You either love it or hate it. En eindigen met Bowie is altijd +1!!

avatar van keukenzout
5 na herziening. Lachend gehuild en huilend gelachen.

avatar van Basto
Origineel en komisch. Dat is al heel wat voor Hollywood anno 2019.

Kleine 4*

avatar van El ralpho
De meeste mensen deugen

Eerder dit jaar heb ik een tentoonstelling over het derde rijk in het Design Museum in Den Bosch bezocht. De tentoonstelling toonde de grote bijdrage van vormgeving aan de verspreiding en ontwikkeling van de kwaadaardige-nazi ideologie. De nazi’s waren meesters in het inzetten van vormgeving om hun doel te bereiken; massa’s mensen wisten ze ermee aan hun kant te krijgen. Ook voor de jonge Jojo is dit het geval. Zijn patriottisme gaat zelfs zo ver dat zijn denkbeeldige vriendje een geïdealiseerde versie van Adolf Hitler is.

Maar wat gebeurt er wanneer zijn geloof in het nazisme op de proef wordt gesteld? Kan deze in twijfel worden getrokken? Wellicht zelfs omslaan? Een origineel uitgangspunt, en met gemak een van de meest originele concepten van de afgelopen jaren. Toch liet Jojo Rabbit in mijn ogen wel een aantal steken vallen. Zo hadden de rollen van de moeder van Jojo (Scarlet Johansson) en Captain Klenzendorf (Sam Rockwell) meer aandacht mogen krijgen. Met name Klenzendorf voelt als een onderbelicht personage. Ik begrijp dat het hart van het verhaal de opbloeiende vriendschap/liefde tussen Jojo en Elsa is, maar doordat de rol van Johansson vrij minimaal was, maakte haar dood ook een minder diepe indruk. Ook vond ik het contrast tussen de eerste en de tweede helft qua hoeveelheid humor erg abrupt, en had deze meer geleidelijk aan mogen gaan. Ik heb het idee dat de film dan meer in balans zou zijn geweest. Al is het combineren van drama en humor en hier de juiste balans in proberen te vinden zonder meer een lastige uitdaging. Zeker met een gevoelig onderwerp als Jodenhaat tijdens de tweede wereldoorlog.

Vanavond voor de 2e keer gekeken (lang leve Amazon Prime) en verhoogd met een halfje naar 4.5

Wat een heerlijke film.

avatar van JoeCabot
Jojo Rabbit doet me enigszins denken aan Moonrise Kingdom. De warme fotografie, de olijke personages, de kwajongensstreken … Alleen de boy scouts werden voor de gelegenheid vervangen door de Hitlerjugend.

Echt hilarisch vond ik het niet - de trailer is eigenlijk grappiger dan de film zelf -, maar Waititi vat wel perfect de absurditeit en de onmenselijkheid van die periode. Vooral het slotoffensief (lees: de laatste stuiptrekking van het Duitse leger) werd op een prachtige, hallucinante manier in beeld gebracht. Op andere momenten is de film dan weer iets te belerend, het wijzend vingertje is nooit ver weg.

Maar overall zeker een leuke, verfrissende film. Bonuspunten voor de Duitstalige cover van Bowie. 4*

avatar van wilofski
Bizarre puntenzetting hier, mensen die niks dan lovend zijn over de film geven een 3.5*.
Mensen die het maar zo-zo vonden geven een 2.5*...

Bon, ik vond het alvast met voorsprong een van de betere films die ik de afgelopen tijd gezien heb. Het drama van de nazi ideologie wordt mooi te kijk gesteld op een subtiele, humoristische wijze. Het zit hem hier best vaak in de kleine dingetjes.

De acteurs spelen allen de pannen van het dak, en sommige rollen zijn zo heerlijk waardoor ik er graag nog meer van had gezien. Langs de andere kant is dat nu ook niet zo erg want de film heeft een ideale speelduur en ik heb eigenlijk niks gemist qua verhaal.
Ook fijn is dat het hier om een onluikende liefde gaat, en ik nergens het gevoel had dat het klef begon te worden. Pluspunten voor het afwisselen van de zoete scènes met harde/pijnlijke momenten.

De beelden zijn ook echt om van te smullen, en de muziek wordt eerder beperkt maar steeds zeer functioneel en toepasselijk gebruikt. Ik was al verkocht met de intro waar een perfecte mix van Beatlemania en nazi opkomsten gemaakt wordt. Ronduit subliem!

Nu ik mijn mening hierboven nog eens naleest vind ik de film alleen maar beter worden. +0.5* nog eens.

avatar van Collins
Een film die al een tijdje lag te wachten om aanschouwd te worden maar die steeds weer aan de kant werd gelegd ten koste van steeds weer een andere productie die me interessanter toescheen. De notering van de film in de MM top 10 van 2020, trok me uiteindelijk over de streep. De film viel me helaas toch wat tegen. Na afloop was ik niet onverdeeld positief.
Het verhaal greep me niet echt. De film is extravagante onzin met een aantal goede scènes en zelfs een aantal echt komische. Maar toch. Hoe verder in de film hoe minder goed en hoe minder komisch. Het satirische gif dat vooral in het eerste deel van de film aangenaam humoristisch wordt gebruikt, vervaagt in de loop van de film. Daarvoor in de plaats komen de humoristische accenten meer op flauwiteiten en op idiote personages te liggen. Denk Mel Brooks, maar dan minder leuk.
Als satirisch statement tegen haat en geweld zoals dat in het derde rijk werd gepredikt, volstaat de film slechts ten dele. Als satire is de film als geheel te weinig provocatief en baseert zich teveel op lichte ironie. Dat is soms best leuk, maar geeft tevens niet heel krachtig een boodschap af.
De film is een bont geheel aan belevenissen van een 10-jarig jongetje dat lid is van de Hitlerjugend en gesprekken voert met zijn denkbeeldige vriend en stand-in vader Adolf Hitler. Hitler wordt gespeeld door regisseur Taika Waititi, die hem als een idiote karikatuur portretteert. Erg grappig vond ik hem niet. Wel verleent hij met zijn scènes aan de film een aangenaam surrealistisch tintje. Het maakt zijn scènes draaglijk. Dat is tenminste iets.
Eigenlijk is Jojo Rabbitt een rommelig uitgevoerd coming of age-sprookje met karikaturale domme Duitsers, naïeve kindertjes en natuurlijk de Amerikaanse reddende engelen. Aan het eind wordt al geen woord meer gerept over de verschrikkelijke genocide die zich in deze oorlog heeft afgespeeld en baadt men zich in het decor van een kapot geschoten stad gelukzalig in het warme zonlicht van het beloftevolle heden. Eind goed, al goed. "Dann sind wir Helden. Für diesen Tag". Brr.
Ach. Aardige film. Ik had alleen graag wat meer satirisch gif geïnhaleerd.

avatar van horizons
Hele sterke, verassende en mooie film. Het begin lijkt af te stevenen op een Allo Allo maar na half uurtje komt er wat meer 'hart' in de film en ontspint zich een fijne vertelling.

Briljante film. Toen ik heb voor het eerst zag was ik oprecht onder de indruk ervan, zelfs zo erger dat ik hem de dag erna nog eens heb gekeken. Hij heeft alles: humor, emotionele momenten, momenten van vreugde. De cast is daarnaast ook echt ijzersterk. De meningen over deze film zijn heel erg verdeeld maar wat mij betreft is dit echt een meesterwerk van Taika Waititi.

avatar van Noud