Jojo Rabbit (2019)

Verenigde Staten / Tsjechië / Nieuw-Zeeland
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Taika Waititi
met Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie en Taika Waititi

Duitsland, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jojo is een rare jongen die wordt opgevoed door een alleenstaande moeder en maar één bondgenoot heeft, zijn denkbeeldige vriend Adolf Hitler. Zijn naïeve patriottisme wordt getest als een jong meisje zijn wereldvisie door elkaar gooit en hem dwingt om zijn grootste angsten onder ogen te zien.

avatar van Kenzomovies
notoirefilmhater schreef:
Extreem kinderachtig, extreem flauw, totaal humorloos en een karikatuur van de oorlog (wat de film dan ook meteen pretentieus maakt plus minachting voor de kijker). Saai en vermoeiend om naar te kijken. Niet geschikt voor volwassenen. Deze film is denk ik wel de flauwste film die ik ooit heb gezien (terwijl ik best van droge humor hou).

Het is helaas de zoveelste Oscarfilm van dit jaar die tegenvalt (Irishman en Joker vielen ook al tegen, hopelijk is Parasite dan een uitzondering).

Parasite is de max

avatar van Warp
Een lege huls van een film die nergens grappig is. De satire is van oppervlakkig niveau en neemt alleen maar de Nazi’s in de zeik zonder diepere betekenis, die je wel enigszins moet hebben als je een serieus onderwerp uitkiest.

avatar van knusse stoel
Poeh, het is of vóór of tégen als je bij de beoordelingen langs gaat en naar de waarderingen kijkt!
Zes nominaties voor een Oscar en daarvan eentje verzilverd, "het beste scenario", in een Oscar.
En wat vonden wij van de film? Eerlijkheidshalve vonden wij hem in de eerste helft en het midden mooier lopen wat het verhaal betreft maar in zijn geheel ook goed!
Het is niet zo dat je de hele film schaterlachend voor het beeld zit maar nu en dan is het wel grappig. Voorbeeld is als de burgertroepen van Hitler binnentreden nadat ze daarvoor de moeder van Jojo hebben opgehangen.
Jojo weet dat op dat moment nog niet en is als de dood dat Elza zal worden opgepakt maar het loopt anders dan hij heeft verwacht.
Een film die je moet zien en waarvoor je onbevangen moet gaan ontvangen.
Een 7,5.

Veel van verwacht, maar deze parodie op de tweede wereldoorlog is wat mij betreft een mislukking. De humor spreekt me niet aan. Ik kijk veel liever Allo Allo bijvoorbeeld.

avatar van pat1984v
Als je het overdreven hilarische weg denkt is de film best grappig in het begin. Waar ik toch wel om moest lachten was dat die jongen die handgranaat afpakt en zichzelf opblies. . Vervolgens wordt het saai en voorspelbaar niet-grappig. Halverwege heb ik de film maar afgezet.

Riskant om de flauwe/droge humor te combineren met het mooi vertelde drama. Ik kon de film zelf wel waarderen, maar kan me heel goed voorstellen dat veel mensen daar moeite mee hebben. Zeker een prima cast.

avatar van limelight73
Grappig, in het eerste half uur ergerde ik me aan de film, zelfs getwijfeld uit te zetten. Achteraf blij dat ik ben blijven kijken. De 2 protagonisten maken het uiteindelijk een prima film.

avatar van Noodless
Tja....de cast doet het wel goed, maar heel de film is gewoon not my cup of tea.
De humor spreekt mij totaal niet aan en het verhaal wist mij niet te boeien. Vaak flauw en helaas het merendeel van de film is gewoon saai. 4/10

avatar van MovieHolic
Wel een geinige humor en die fantasie vriend maakte het een wat minder standaard film. Al met al leuk, maar niet buitengewoon.

avatar van Black Math
De film lijkt ergens een beetje in hetzelfde vaatje te willen tappen als La Vita e Bella, een luchtige film over een zwaar onderwerp en waarbij het drama niet uit de weg gegaan wordt, maar de uitvoering slaat in tegenstelling tot La Vita e Bella niet bij me aan. De Nazi's hier komen te stompzinnig over, de humor is te flauw en het drama gaat niet diep genoeg om ook indruk te maken. En dan wordt de film al snel te lang voor me.

Hoe waarschijnlijk was het eigenlijk dat iemand die mensen laat onderduiken ook ander verzetswerk doet? Als ze gevangen wordt genomen, is er niemand die voor de onderduikers kan zorgen. Ik zou niet dat extra risico genomen hebben.

De beelden zien er wel aardig uit soms, wat nog enigszins de film het kijken waard maakt, maar voldoende is het zeker niet. 1,5*.

avatar van JTV-kijker
Ik had helaas wat hogere verwachtingen, want what we do in the shadows en hunt for the wilderpeople vond ik hele toffe films. Hier blijf ik toch wat op mijn honger zitten. Het blijft wel een leuke film om eens gezien te hebben. De chemie tussen Jojo en het meisje is wat deze film toch de moeite waard maakt.

avatar van JJ_D
Bij vlagen crimineel grappig. Elders hartverwarmend, en overwegend gewoonweg onweerstaanbaar sympathiek. Wat wil je meer?

Ben ik overigens de enige die bepaalde passages controversieel vind, in de wetenschap dat kinderen deze film zouden kunnen zien? Tegelijk stelt zich de vraag: hoe moeten de jongste generaties zich tot dit stuk geschiedenis verhouden? Kunnen en mogen we verbloemen, of moeten we de harde realiteit creatief verpakken zodanig dat de harde lessen met de nodige humor en menselijkheid door te slikken zijn? Precies dat heeft Taika Waititi gedaan.

‘Jojo Rabbit’ demoniseert geen enkele partij, maar doet de Gestapo wel slim af als een gevaarlijke bende nitwits, Hit(e)ler als een miezerige sukkel en de joden als mensen van vlees en bloed. Qua moraal zit het kortom wel goed, toch?

Oh ja, zeker vermakelijk!

avatar van JHagenstein
Lief!

avatar van jippie2010
Niet echt attent om de film juist deze week in de verkoop te laten gaan.

avatar van Ted Kerkjes
Volgens mij zendt Veronica ieder jaar rond deze tijd ook Inglourious Basterds uit. Ach ja.

avatar van Ajax&Litmanen1
jippie2010 schreef:
Niet echt attent om de film juist deze week in de verkoop te laten gaan.

Waarom? Dan heb je deze film niet begrepen, want er zit wel degelijk een prima boodschap in, verpakt in een (gedeeltelijke) komedie.

avatar van jippie2010
Ik kan het op vijf mei of daarna beter plaatsen/waarderen. In de aanloop naar vier mei vind ik het minder gepast. Zal een kwestie van smaak zijn.

Gewoon briljant. Wat een parel van een film. La vita e bella kan hier niet aan tippen. En wat een topcast. Vond Sam Rockwell en Rebel Wilson fantastisch spelen en de denkbeeldige hitler stal de show. Scarlett Johansson, wat een top actrice. Gewoon iedereen en alles is op zijn plaats in deze film. Briljante en intelligente film, als je de humor begrijpt want dat is toch wel belangrijk voor deze film.

In Film > Overige films > JoJo Rabbit:

Ogenschijnlijk kinderachtige film, maar voor de oplettende kijker een fantastische film waar ragfijn alle mogelijke emoties aan je voorbij trekken. Van glimlachen naar wenkbrauwen fronsend, van herkenning naar "aha" en "o ja" beleving. De kracht van deze film is dat hetgeen je verwacht (zoals bij "normale" films), hier niet opgaat. Zo denk je dat het goed komt en dat tuimel je in een put van tegenslag, dan weer denk je het meest gruwelijke te zien en dan kont het plotsklaps goed. Ik was zeer onder de indruk de kleine rol van Oskar. Al met al een briljante film; een pareltje dat maar eens in de zoveel jaar voorbij komt. De film is bevat alle mogelijke menselijke emoties en eindigde voor mij dan ook met natte ogen. De waarschuwing hoe een samenleving met een langzaam gif doordrenkt raakt wordt op een geloofwaardige manier weergegeven! Een 9,5!

avatar van deridder
Ik hou er niet zo van als in de trailer alle goede grappen al zitten. David Bowie inzet was wel goed maar (inmiddels na bv. perks of being a wallflower) een beetje cliché!

Natuurlijk valt er over smaak niet te twisten, wel zijn er objectieve criteria aan te wijzen of iets goed of slecht is. Afgaande op de reacties hier denk ik dat smaak als uitgangspunt wordt genomen.
Daarnaast heb ik sterk de indruk dat menigeen de essentie van deze film niet ziet en vooral tot een oppervlakkige beoordeling overgaat.
Just food for thought.

avatar van Grindhouse62
Dit is weer zo'n film, die ik zojuist heb gezien nav de trailer. Vond de trailer matig, maar deze satirische film des te beter. Hij grappig, ontroerend en met een duidelijke boodschap. De film ziet er in zijn geheel verzorgd uit en er wordt door iedereen goed geacteerd, maar Taika Waititi, tevens regisseur van Jojo Rabbit springt er bovenuit in zijn rol als Hitler. De film zal niet iedereen aanspreken, maar ik heb mij er uitstekend mee vermaakt. Een 3.5

avatar van keukenzout
Woh! Trailer gezien, 'What we do in the shadows' gezien, ging zo uit van een hilarische satirische en vooral oppervlakkige film maar ik vond 'm fantastisch. Ontroerend, verdrietig, grappig.

Waititi speelt met zoveel plezier, dat is zo aanstekelijk en Roman is aandoenlijk.

avatar van Pollypeachum1
Niet zo hilarisch als ik had verwacht en bij vlagen zelfs emotioneel, maar ik heb mij prima vermaakt en de film zakte geen moment in.
Het mooiste vond ik nog dat door alle oorlogsomstandigheden de jongen én het meisje beiden als enige van het gezin achter bleven.
En het vriendje van Jojo was té leuk.

Goeie film over een jongetje die Hitler als denkbeeldige vriend heeft en fanatiek lid is van de Hitlerjugend. Prima aangekleed en grappige dialogen. De humor is redelijk dik aangezet, maar het werkt wel. Behalve als de toon tegen het einde wat serieuzer wordt. Echter wordt dit deels opgevangen door de uitstekende (jonge) cast. Naast de regie neemt Taika Watiti ook de rol van Hitler op zich.

avatar van Uier
Humor is zo ontzettend relatief, blijkt maar weer. Dit was echt pijnlijk ongrappig.

TMP
De humor in deze film is niet mijn soort humor. Weinig subtiel ook. Gaandeweg de film wordt het niveau wel iets beter, maar de serieuzere aspecten van het verhaal komen niet echt uit de verf door de toonzetting van de rest van de film. Daardoor slaagt de film eigenlijk op geen enkel vlak. De twee jonge hoofdrolspelers acteren overigens niet verkeerd.

avatar van clubsport
Ik vroeg me gaandeweg de film af wat de film eigenlijk wil zijn , een satire en zwarte komedie , een monty python achtige ridiculisering , of een drama compleet met levenswijsheden .

het is natuurlijk heel makkelijk om het nazi regime compleet belachelijk te maken en wat dat betreft zou de monty python of desnoods de allo allo , met een mix van naked gun elementen wel kunnen werken .
en enkele momentjes weet de film daar ook wel in te slagen , de gestapo ondervraging in het huis van JOJO is daar een goed voorbeeld van , maar vele andere momenten zijn soms pijnlijk flauw en kinderachtig .

waar de fim echter volledig de plank mee mis slaat zijn de scenes ertussendoor die ineens doodserieus van toon zijn zoals de scene met moeder en de jodin die dan onderling diepzinnig levenswijsheden zitten uit te wisselen .
Ook de ontmoeting van JOJO en het meisje is tenenkrommend flauw gedaan met enkele verwijzingen naar het horror genre met jump scare erbij .
Op deze manier nogmaals vraag ik me af wat de film nou wil zijn : een satire of een drama , 2 tegenpolen die niet goed samen gaan ( in ieder geval niet in deze uitvoering ) .

Misschien een wat zwartgallige komedie, maar het boeide me wel.
Goede cast, vooral de kleine jongen en ook zijn vriendje konden me bekoren.
Hitler vond ik minder geslaagd, die gespeeld wordt door de regisseur van de film.
Speciaal soort humor dus, maar ook die beviel me.
En rest me nog te zeggen dat de muziek ook prima is, al zou je het niet verwachten in een film die zich afspeelt op het einde van de oorlog, maar de Duitse versie van het Beatles nummer I Wanne Hold Your Hand aan het begin van de film paste zeer goed bij de beelden, evenals de Duitse versie van Bowie's Heroes op het einde van deze prent !!
Kortom: ik heb me wel geamuseerd met deze film, al komen er ook wel dingen in die niet zo leuk zijn, de Jodenkwestie onder andere!!