• 11.795 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 2 januari 2020

Plot Jojo Rabbit

"An anti-hate satire."

Duitsland, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jojo is een rare jongen die wordt opgevoed door een alleenstaande moeder en maar één bondgenoot heeft, zijn denkbeeldige vriend Adolf Hitler. Zijn naïef patriottisme wordt getest als een jong meisje zijn wereldvisie door elkaar gooit en hem dwingt om zijn grootste angsten onder ogen te zien.

Social Media

Sub-Officer Finkel

Captain Deertz

Alle Media

clubsport schreef:

Op deze manier nogmaals vraag ik me af wat de film nou wil zijn : een satire of een drama , 2 tegenpolen die niet goed samen gaan ( in ieder geval niet in deze uitvoering ) .

Waarschijnlijk geen fan van The Great Dictator dan? Ik vind dat de film de twee best mooi weet te combineren, al deden de meeste komische stukken me hooguit grinniken (daar had ik wel wat meer van verwacht). Niettemin entertainde het allemaal wel gedurende de hele speelduur. Het drama-aspect komt m.i. iets beter aan, gedragen door goede acteerprestaties (zo sleepte Johansson voor haar rol een Oscarnominatie in de wacht).

avatar van clubsport

clubsport

SirPsychoSexy91 schreef:

In the great dictator was die combinatie wel een stuk beter gedaan maar ook niet altijd even goed geslaagd , het sterke was Chaplin's vooruitziende blik over het nazi regime zelf , bovendien maakte hij het nazi regime dan wel belachelijk maar nam hij zichzelf ook niet al te serieus .

Deze film probeert ook ( en dat zie je wel vaker tegenwoordig in films die zich in het verleden afspelen) moderne sociale en soms ook feministische morele opvattingen te plaatsen in een oud tijdsbeeld ,

alsof men toen ook precies zo dacht als nu , dat zie je terug in die rare girlpower intimidatie scene waarin jojo en elsa elkaar voor het eerst ontmoeten .

Op de grappige momenten is deze film enkele keren aardig maar meestal niet en soms vlliegt ie volledig de bocht uit wat kinderachtigheid betreft .

Op de serieuze momenten slaat deze film ook pijnlijk de plank mis maar vooral de mix tussen de 2 is hetgene waar de film jammerlijk in faalt .

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

clubsport schreef:

Deze film probeert ook ( en dat zie je wel vaker tegenwoordig in films die zich in het verleden afspelen) moderne sociale en soms ook feministische morele opvattingen te plaatsen in een oud tijdsbeeld (...) Ook die scene tussen Elsa en Rosie waarin we een morele feministische preek krijgen waarin er nog maar eens benadrukt moet worden hoe moreel superieur de moderne denkbeelden wel niet zijn , alsof the good guys toen allemaal al zo dachten , dat is natuurlijk totale onzin , niemand dacht toen zo , die scene slaat daarom nergens op .

Je weet dat de eerste feministische golf ongeveer van 1850 tot 1940 plaatsvond? En daarvoor was er ook al feministisch gedachtegoed en activisme, hoor.

avatar van clubsport

clubsport

Ted Kerkjes schreef:

Feminisme van toen en van anno nu zijn totaal niet met mekaar te vergelijken .

Mensen zijn ( zeker anno nu ) ook pijnlijk onwetend over de geschiedenis en ontstaanswijze van het feminisme en wie het gepromoot heeft en waarom .

avatar van Lebarron

Lebarron

Het Nazigedachtegoed tot op het bot geridiculiseerd. Met name in de eerste 20 minuten is dit volledig de toon van de film maar deze film is gelukkig meer dan dat want anders zou het niet veel meer om het lijf hebben dan bijvoorbeeld Allo,Allo. Deze film is veel meer dan een aaneenschakeling van belegen grappen die op een melige manier de spot met de Nazi's moeten drijven. Regisseur en scenarist Taika Waititi zorgt dat de film ver weg blijft van de concentratiekampen en de veldslagen want dat zou van zeer slechte smaak getuigen om daar kluchtig over te doen. Het drijft de spot met de Nazileer die op de Hitlerjuegend werd losgelaten. Hoofdfiguur Jojo(Roman Griffin Davis) is een buitenbeentje die maar 1 ding wil en dat is erbij horen maar hoe hard hij ook zijn best doet erbij horen doet hij niet. Wanneer hij contact krijgt met Elsa, een Joodse onderduikster(Thomasin McKenzie) die hem aan alles doet twijfelen waar hij in gelooft verandert zijn leven compleet en wordt het allemaal nog een stuk complexer. Het spel van de twee hoofdpersonen vond ik zeer sterk. Verder speelt Scarlett Johansson erg goed als Rosie, Jojo's moeder. Taika Waititi speelt zelf de rol van Jojo' s imagenary friend Hitler.De film weet op een geslaagde wijze een serieus drama over Nazi's te combineren met komedie die het gedachtegoed van het Naziregime volledig parodieerd.

avatar van missl

missl

Heerlijk kleurrijke grappig maar ook een beetje drama deze film.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Leuke verrassing deze film die op een sterke manier komedie met drama weet te verwerken. Ik had een wat flauwe parodie verwacht maar dat viel alles mee. De rol van Hitler wordt leuk vertolkt zonder te overdrijven maar de film wordt wel gedragen door Roman Griffin Davis die erg leuk acteert als Jojo. Ook de bijrollen werden erg sterk ingevuld.

avatar van jpbosch

jpbosch

Phantasm schreef:

De humor spreekt me niet echt aan en verder vond ik het allemaal flauw. Gauw vergeten.

Erg flauw inderdaad, terwijl ik best wel fan ben van de regisseur. De humor in Thor vond ik wél grappig, maar dit..

Heb de film afgezet, misschien ooit nog is proberen, maar vond dit echt tenenkrommend slecht.

avatar van Tjikkie24

Tjikkie24

Ik heb genoten. Een heerlijke mix van over the top humor en toch ook nog wat sentiment. Dat z'n moeder daar hing en dat hij haar veter vastmaakte vond ik toch enorm heftig en zielig. Jojo wordt voortreffelijk neergezet door Davis. En Yorki, mijn hemel ik ben echt fan van dat kind. Hij doet me een beetje aan Russell denken van Up! Boven verwachting goed. Mijn mening. You either love it or hate it. En eindigen met Bowie is altijd +1!!

avatar van keukenzout

keukenzout

5 na herziening. Lachend gehuild en huilend gelachen.

avatar van Basto

Basto

Origineel en komisch. Dat is al heel wat voor Hollywood anno 2019.

Kleine 4*

avatar van El ralpho

El ralpho

De meeste mensen deugen

Eerder dit jaar heb ik een tentoonstelling over het derde rijk in het Design Museum in Den Bosch bezocht. De tentoonstelling toonde de grote bijdrage van vormgeving aan de verspreiding en ontwikkeling van de kwaadaardige-nazi ideologie. De nazi’s waren meesters in het inzetten van vormgeving om hun doel te bereiken; massa’s mensen wisten ze ermee aan hun kant te krijgen. Ook voor de jonge Jojo is dit het geval. Zijn patriottisme gaat zelfs zo ver dat zijn denkbeeldige vriendje een geïdealiseerde versie van Adolf Hitler is.

Maar wat gebeurt er wanneer zijn geloof in het nazisme op de proef wordt gesteld? Kan deze in twijfel worden getrokken? Wellicht zelfs omslaan? Een origineel uitgangspunt, en met gemak een van de meest originele concepten van de afgelopen jaren. Toch liet Jojo Rabbit in mijn ogen wel een aantal steken vallen. Zo hadden de rollen van de moeder van Jojo (Scarlet Johansson) en Captain Klenzendorf (Sam Rockwell) meer aandacht mogen krijgen. Met name Klenzendorf voelt als een onderbelicht personage. Ik begrijp dat het hart van het verhaal de opbloeiende vriendschap/liefde tussen Jojo en Elsa is, maar doordat de rol van Johansson vrij minimaal was, maakte haar dood ook een minder diepe indruk. Ook vond ik het contrast tussen de eerste en de tweede helft qua hoeveelheid humor erg abrupt, en had deze meer geleidelijk aan mogen gaan. Ik heb het idee dat de film dan meer in balans zou zijn geweest. Al is het combineren van drama en humor en hier de juiste balans in proberen te vinden zonder meer een lastige uitdaging. Zeker met een gevoelig onderwerp als Jodenhaat tijdens de tweede wereldoorlog.

avatar van Tjikkie24

Tjikkie24

Vanavond voor de 2e keer gekeken (lang leve Amazon Prime) en verhoogd met een halfje naar 4.5

Wat een heerlijke film.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Jojo Rabbit doet me enigszins denken aan Moonrise Kingdom. De warme fotografie, de olijke personages, de kwajongensstreken … Alleen de boy scouts werden voor de gelegenheid vervangen door de Hitlerjugend.

Echt hilarisch vond ik het niet - de trailer is eigenlijk grappiger dan de film zelf -, maar Waititi vat wel perfect de absurditeit en de onmenselijkheid van die periode. Vooral het slotoffensief (lees: de laatste stuiptrekking van het Duitse leger) werd op een prachtige, hallucinante manier in beeld gebracht. Op andere momenten is de film dan weer iets te belerend, het wijzend vingertje is nooit ver weg.

Maar overall zeker een leuke, verfrissende film. Bonuspunten voor de Duitstalige cover van Bowie. 4*

avatar van wilofski

wilofski

Bizarre puntenzetting hier, mensen die niks dan lovend zijn over de film geven een 3.5*.
Mensen die het maar zo-zo vonden geven een 2.5*...

Bon, ik vond het alvast met voorsprong een van de betere films die ik de afgelopen tijd gezien heb. Het drama van de nazi ideologie wordt mooi te kijk gesteld op een subtiele, humoristische wijze. Het zit hem hier best vaak in de kleine dingetjes.

De acteurs spelen allen de pannen van het dak, en sommige rollen zijn zo heerlijk waardoor ik er graag nog meer van had gezien. Langs de andere kant is dat nu ook niet zo erg want de film heeft een ideale speelduur en ik heb eigenlijk niks gemist qua verhaal.
Ook fijn is dat het hier om een onluikende liefde gaat, en ik nergens het gevoel had dat het klef begon te worden. Pluspunten voor het afwisselen van de zoete scènes met harde/pijnlijke momenten.

De beelden zijn ook echt om van te smullen, en de muziek wordt eerder beperkt maar steeds zeer functioneel en toepasselijk gebruikt. Ik was al verkocht met de intro waar een perfecte mix van Beatlemania en nazi opkomsten gemaakt wordt. Ronduit subliem!

Nu ik mijn mening hierboven nog eens naleest vind ik de film alleen maar beter worden. +0.5* nog eens.

avatar van Collins

Collins

Een film die al een tijdje lag te wachten om aanschouwd te worden maar die steeds weer aan de kant werd gelegd ten koste van steeds weer een andere productie die me interessanter toescheen. De notering van de film in de MM top 10 van 2020, trok me uiteindelijk over de streep. De film viel me helaas toch wat tegen. Na afloop was ik niet onverdeeld positief.

Het verhaal greep me niet echt. De film is extravagante onzin met een aantal goede scènes en zelfs een aantal echt komische. Maar toch. Hoe verder in de film hoe minder goed en hoe minder komisch. Het satirische gif dat vooral in het eerste deel van de film aangenaam humoristisch wordt gebruikt, vervaagt in de loop van de film. Daarvoor in de plaats komen de humoristische accenten meer op flauwiteiten en op idiote personages te liggen. Denk Mel Brooks, maar dan minder leuk.

Als satirisch statement tegen haat en geweld zoals dat in het derde rijk werd gepredikt, volstaat de film slechts ten dele. Als satire is de film als geheel te weinig provocatief en baseert zich teveel op lichte ironie. Dat is soms best leuk, maar geeft tevens niet heel krachtig een boodschap af.

De film is een bont geheel aan belevenissen van een 10-jarig jongetje dat lid is van de Hitlerjugend en gesprekken voert met zijn denkbeeldige vriend en stand-in vader Adolf Hitler. Hitler wordt gespeeld door regisseur Taika Waititi, die hem als een idiote karikatuur portretteert. Erg grappig vond ik hem niet. Wel verleent hij met zijn scènes aan de film een aangenaam surrealistisch tintje. Het maakt zijn scènes draaglijk. Dat is tenminste iets.

Eigenlijk is Jojo Rabbitt een rommelig uitgevoerd coming of age-sprookje met karikaturale domme Duitsers, naïeve kindertjes en natuurlijk de Amerikaanse reddende engelen. Aan het eind wordt al geen woord meer gerept over de verschrikkelijke genocide die zich in deze oorlog heeft afgespeeld en baadt men zich in het decor van een kapot geschoten stad gelukzalig in het warme zonlicht van het beloftevolle heden. Eind goed, al goed. "Dann sind wir Helden. Für diesen Tag". Brr.

Ach. Aardige film. Ik had alleen graag wat meer satirisch gif geïnhaleerd.

avatar van horizons

horizons

Hele sterke, verassende en mooie film. Het begin lijkt af te stevenen op een Allo Allo maar na half uurtje komt er wat meer 'hart' in de film en ontspint zich een fijne vertelling.

avatar van Tommert14

Tommert14

Briljante film. Toen ik heb voor het eerst zag was ik oprecht onder de indruk ervan, zelfs zo erger dat ik hem de dag erna nog eens heb gekeken. Hij heeft alles: humor, emotionele momenten, momenten van vreugde. De cast is daarnaast ook echt ijzersterk. De meningen over deze film zijn heel erg verdeeld maar wat mij betreft is dit echt een meesterwerk van Taika Waititi.

avatar van Noud

Noud

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een oorlogsfilm dat met humor een hoop absurde dingen wil tonen. Op de achtergrond sluipt telkens de gruwel van de oorlog. Die komt soms wat meer naar voor, maar het blijft vooral een komedie. De humor is soms wisselend, het mocht gerust nog iets droger of absurder zijn. De film houdt dat niveau niet altijd goed vast, maar de humor werkt met momenten echt wel. Geen slechte film.

avatar van DVD-T

DVD-T

Wie had gedacht dat een film met dit uitgangspunt, verteld op deze manier, toch iets los weet te maken bij de kijker.

De balans die hier tussen komedie en drama ligt, is in het begin even wennen. Als je er eenmaal in zit, ben je in voor een erg fijne filmervaring. De komedie soms op het belachelijke af, weet je echt aan het lachen te brengen. En laat je ook vooral nadenken of je er om mag lachen. Het is satire, dus mag er om gelachen worden. De karakters zijn allemaal even leuk en aandoenlijk. Het keerpunt in de film komt precies op het juiste moment en weet je dan ook echt te raken. Het enige probleem wat de film dan weer heeft, is dat het net even te lang duurt allemaal. De film lijkt op een aantal momenten wat stil te vallen, waardoor je het gevoel krijgt dat de film ook te lang is. Maar buiten dat is dit een vermakelijke en ontroerende film.

avatar van Boneka

Boneka

Nein nein nein zou ik haast zeggen. Het begint al met de gesproken taal die in bijna hoog Engels wordt vertolkt en dat is in tegenstelling tot Inglourious bastards een foute keuze geweest. Ik heb de taal daarom maar verandert in het Duits. Dan kloppen de monden wel niet meer, maar het komt anders helemaal niet tot zijn recht. Maar de film heeft helaas meer foute keuzes. De humor is lang niet overal geslaagd en die rare Hitler als geest in de beleving van JoJo Rabit is geen leuke toegevoegde meerwaarde. In de verwijderde fragmenten zijn opvallend alle rollen van Hitler verwijderd. Dat had van mij in zijn geheel gemogen. Blijft over het verhaal dat nog best leuk gemaakt had kunnen worden. Zonder de flauwe kinderachtige grappen met als dieptepunt (metaal ophalen voor Hitler) had een serieuzere film wellicht beter uit de verf gekomen. Jongen die zich aansluit bij de Hitlerjugend ontdekt dat moeder een joods meisje herbergt, maar dan zonder alle komedie. Het meisje is ook de meest serieuze van de cast. Samen met de moeder wellicht de beste personages.

Maar de film heeft jammerlijk meer missers. De Engelse deuntjes passen totaal niet bij deze film met als slot nummer Heroes van David Bowie. Allemaal fijne nummers daar niet van, maar niet passend in deze mislukte drama komedie. Zodoende net geen voldoende. De pluspuntjes blijven over voor de aankleding kleuren en de rollen van moeder en het joodse meisje, maar dat is te mager voor het geheel.

Film 2.5

Beeld 4K (4,0)

Blu ray 3.5

Extra's 3.5

avatar van N00dles

N00dles

Op een vreemde manier aandoenlijk, deze kleurrijke satire op de Hitlerjugend en het nazisme. Soms ronduit absurdistisch, met leuke scenes, soms weer wat donkerder met aangrijpende momenten. Door de kindacteurs krijgt het ook een Moonrise Kingdom-achtig tintje, maar dan minder artsy en met meer humor.

De dialogen zijn scherp geschreven (al is iedereen soms een beetje een te wijsneuzerig en adrem), met de bijdehante maar innemende Jojo als het middelpunt. Leuk neergezet door Davis trouwens. Ook Waititi als denkbeeldige Hitler is een leuke vondst.

Toch is het niet allemaal even sterk. Sommige grappen zijn gewoon te flauw of belegen en slaan de plank mis. Ook konden sommige personages (ik noem een Rebel Wilson) beter geschrapt worden.

Dus ja, het is even inkomen maar als je de toon en aard van de film even op je in laat werken, ga je het toch wel waarderen voor wat het is.

avatar van Panoramix

Panoramix

Briljante film. In het begin vraag je je af waar je aan begonnen bent maar al snel zit je er helemaal in. De eerste oorlogsfilm waarvan het een pluspunt is dat de 'Duitsers' Engels spreken met een raar accent. De humor varieert van heel flauw (de Duitse herders) tot flauw met een metalaagje erover heen ('This shouldn't be weird, none of this should be weird'). Erg knap hoe het verhaal aan de hand van een 10-jarige het effect van de propaganda laat zien. Grootste minpunt was misschien wel het wegvallen van Rosie, niet zozeer omdat het niet goed was voor het verhaal maar omdat het een erg leuk personage was waar ik graag nog wat meer van had willen zien. Een ander minder positief ding is wellicht dat de nadruk op het einde wat te veel op de vlinders in de buik komt te liggen. Dit doet eerder afbreuk aan het plot dan dat het het sterker maakt. Daar staat echter zoveel originaliteit en humor tegenover dat ik alleen maar op een heel hoge waardering uit kan komen. Sam Rockwell is overigens ook weer als vanouds genieten .

avatar van shrink

shrink

• 2014 berichten

Onderhoudende film. Echter geen topper.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Best geslaagd, deze Jojo Rabbit, en in opzet/uitwerking zowel charmant als gewaagd. Het is in ieder geval een originele vertelling met een interessante insteek. Van Taika Waititi heb ik nog niet al te veel gezien, maar je herkent direct zijn distinctieve stijl en gebruik van humor. Een vorm van humor die hier, ondanks het onderwerp, wérkt. Je zit hier namelijk met een geïndoctrineerd jong hoofdpersonage die in feite van heel weinig dingen rondom zich op de hoogte is, dus dat satirische aspect (en de uiteindelijke boodschappen van de film) hangen daar goed mee samen. Het is eigenlijk zo dat het satirische gedeelte zelfs veruit het beste aspect van de film is (vooral de personages van Alfie Allen en Sam Rockwell vond ik hier een hoogtepunt in, alsook de imaginaire Adolf; je moet er maar op komen). Ik vind Waititi echter niet zo'n goede drama-regisseur; de harde of serieuze momenten in deze film durven soms wel eens onderuit gehaald te worden door Waititi die zich niet tien seconden kan inhouden om de harde sfeer te doorbreken met wat luchtigheid. Sommige dramatische momenten landden daardoor voor mij niet altijd op de juiste plek.

Maar bon, uiteindelijk worden de juiste boodschappen wel overgebracht, en bestaat Jojo Rabbit uit best veel hart en ziel. Hoofdpersonage Jojo vind ik nog het minst leuke (al acteert dat jongetje goed), maar de bijfiguren zijn allemaal goed gerealiseerd en tof. Eerdergenoemden Sam Rockwell en Alfie Allen, maar natuurlijk ook de personages van Scarlett en Rebel Wilson, en niet te vergeten Waititi zelf, of het mollige vriendje van Jojo etc. De cast is zeker (meer dan) half de reden waarom de humoristische/satirische laag zo goed werkt. 3.5*.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Grappige films over de nazi-ideologie werden er al gemaakt sinds fenomenale titels als 'To Be or Not to Be' (1942) of 'The Great Dictator' (1940). Toch voelt 't verfrissend (en een beetje gewaagd) dat Taika Waititi de koe bij de horens vat met een satirische coming of age-film waarin nazisme een prominente plek inneemt. Hier is Adolf Hitler het ingebeelde kindervriendje van een jongeman die naarstig probeert om geaccepteerd te worden door de Hitlerjugend. Het is ook erg geestig dat deze Führer de naïeve, kinderlijke manifestatie is van een onvolgroeid wereldbeeld, waar zwart-witdenken en xenofobie nog niet ingekleurd zijn door een genuanceerde kijk op dingen. Een beetje Wes Anderson rond te lieve personages in een gemene wereld van schitterende poppenkastdecors in een pittoreske heimat. Al kan ik me ergens in de kritiek vinden dat 'Jojo Rabbit' (2019) te zachtaardig en te nostalgisch blijft voor werkelijke nazikritiek. Pas tegen het einde worden er een paar knauwen uitgedeeld, maar luchtige feelgood heeft de overhand op een ontredderende mokerslag. Neemt niet weg dat Waititi opnieuw scoort met legio sterke grappen rond een briljant gegeven.

avatar van Shadowed

Shadowed

Waititi op dreef.

Niet echt een regisseur die me met al zijn films aan kan spreken, maar zijn werk is zonder meer consistent. Niet dat ik zijn humor geweldig hilarisch of slim vind, maar hij weet wel altijd de juiste omgevingen te kiezen. Dat maakt deze film meteen al leuker, want hoe vaak zie je het dat zijn soort humor op een WWII-achtergrond wordt geplakt?

Misschien een wat vreemde keuze om zelf in de rol van een denkbeeldige AH te stappen, maar uiteindelijk is alles wel gedaan om een middelvinger naar het tijdperk op te steken. Echt serieus grappige beelden zaten er niet tussen, maar ik vond het opvallend slim bedacht. Genoeg snaren te vinden hier, alleen wellicht iets te braaf, waarschijnlijk om het jongere publiek onder ons ook even onder vier ogen te spreken.

De regiestijl in het specifiek is interessant. De film teert op een goed oog voor detail en meerdere sterke stilistische keuzes. Knap camerawerk, goede focus ook. De chemie komt er knap mee naar voren in een film die personages kent die 7/10 keer juist niet werken in andere films. De scenes tussen Davis en McKenzie zijn om op te vreten en ook Rockwell kruipt in een rol die voor hem gemaakt is. Wel jammer dat er ook weer een Rebel Wilson voorbij moet komen, maar die wordt gelukkig ook ver op de achtergrond geplaatst.

Veel sterke beelden en een goed geplaatste finale. In Jojo Rabbit heeft Waititi zichzelf sterk onder de controle en maakt daardoor een mooie balans mogelijk. Jojo Rabbit kenmerkt zich in genoeg schattige scenes, een hele mooie chemie en opvallend sterk acteerwerk. Leuk geregisseerd dus. Wel wat braaf hier en daar, maar verder weinig te klagen over deze vermakelijke oorlogskomedie.

avatar van TronMan

TronMan

Als je dan toch wel eens een komische WW2 uiterst vreemde film wilt zien, ipv dit wangedrocht , bekijk dan deze eens; Die Blechtrommel 'uit 79 ( Günter Grass) daar werkt het wel. Jojo weet totaal niet wat het wil zijn en maakt het geheel tot een straf voor de kijker. En ook daar is geen woord Duits bij.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

3, 2, 1, swastika!

Film waar ik al langere tijd naar uitkeek met de verwachting dat deze mij wel zou liggen, en zowaar wist JoJo Rabbit die verwachting te overtreffen als ontzettend leuke en humoristische film. De reacties waren wat wisselend sinds de film uit was dus dan is het toch altijd even afwachten of het aanslaat, maar ik heb me prima vermaakt met deze film.

Het onderwerp lijkt desondanks niet echt voor een comedy geschikt, uitermate kundig is daar natuurlijk een verhaal met ontzettend veel spot om heen bedacht door niemand minder dan Waititi die ik kende sinds begin dit jaar van What We Do In The Shadows. En in Jojo neemt Waititi niet minder dan script, regie en een rol voor zijn rekening, en ook niet de minste wat dat betreft. Kostelijk wordt het verhaal opgebouwd rond de fanatieke Jojo die zich samen met zijn denkbeeldige vriendje Adolf tot grote hoogte en fanatisme opzweept. Een ontzettend dubbel beeld in die zin waar schertsend de spot mee gedreven wordt, tegelijk is er de realiteit van de geschiedenis en dat het in werkelijkheid helaas niet veel anders ging. Kostelijk is uiteraard het Hitlerjugend kamp met een dolgedraaide Fraulein Rahm en Kapitein Klenzendorf en momenten als 3,2,1 swastika en children let's burn some books zijn ronduit hilarisch en spot on.

Maar alles is niet wel in Jojo's nationaal socialistische droomwereld met tegenvallende prestaties op het kamp en een weinig vleiende bijnaam tot gevolg. Samen met het ongeluk en de ontdekking van een bijzondere huisgenoot komt er toch een andere richting in de film met een Jojo die zich gevoelsmatig en geestelijk ontwikkelt om de nazi indoctrinarie te ontstijgen. Iets dat met horten en stoten gaat en verschillende bijzondere en zelfs gevaarlijke situaties tot gevolg heeft zoals bijvoorbeeld de Gestapo aan de deur. Kostelijk wordt er vervolgens in de slotgevechten de draak gestoken met de kindsoldaten en kadaverdiscipline. Hugo Boss krijgt nog even een sneer, en tenslotte steekt kapitein Klenzendorf in zijn bespottelijke uniform nog even de draak met alle pracht, praal en ijdelheid van de Nazi's.

It isn't a good time to be a Nazi verzucht Yorki op een gegeven moment waarvan akte. Jojo Rabbit neemt het gehele nazisme met al zijn manieren en details geweldig op de hak zonder zichzelf belachelijk te maken. Terwijl het absurde van het hele gebeuren getoond wordt is het nooit ver van de waarheid, iets dat de film toch een extra prikkel geeft. De cast moet uiteraard benoemd worden met de altijd geweldige Sam Rockwell, maar ook Wilson, McKenzie, Davis, Waititi en Merchant doe allen interessant zijn. Ja, Jojo Rabbit overtuigd en niet zo'n beetje ook, en eigenlijk is de film te veel omvattend qua humor, zelfkritiek, de waanzin en het dunne lijntje qua absurdisme waar de film constant op balanceert, om dit in één keer helemaal op waarde te schatten en te becommentariëren. Ik zie nu al bijna uit naar een tweede kijkbeurt.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Tof.

Leuke satire. Niet bijzonder origineel - kinderen die een oorlog door een bepaalde bril zien, da's al vaker gedaan. Maar het is wel gewoon leuk gedaan. De film is vlot verteld en opvallend gestileerd vormgegeven. De jonge acteurs doen het minstens even goed als de oudere garde. Enkel Taika Waititi valt uit de toon met z'n typische infantiele humor. Ook die Rebel Wilson is niet best.

Maar al bij al dus gewoon goed. Thomasin McKenzie en Roman Griffin Davis zijn een genot om naar te kijken. De film raakt, mede door hen, de juiste snaren. De speelduur vliegt voorbij. En dat is niet eens spijtig, want het is het bewijs dat dit een goeie film is.

avatar van K. V.

K. V.

Deze was nog een speciaal filmpje. Een mix van komedie en drama. Toch af en toe moeten lachen. De cast deed het ook goed. Vond het toch de moeite om gezien te hebben.