Jojo Rabbit (2019)

Verenigde Staten / Tsjechië / Nieuw-Zeeland
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Taika Waititi
met Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie en Taika Waititi

Duitsland, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jojo is een rare jongen die wordt opgevoed door een alleenstaande moeder en maar één bondgenoot heeft, zijn denkbeeldige vriend Adolf Hitler. Zijn naïeve patriottisme wordt getest als een jong meisje zijn wereldvisie door elkaar gooit en hem dwingt om zijn grootste angsten onder ogen te zien.

avatar van tbouwh
geezoes schreef:

Ik ben altijd erg geïntrigeerd door alles wat met de oorlog (vooral de 2e) te maken heeft en doch vond ik deze film fantastisch grappig. Ik plan alvast een paar bezoekjes bij de psychiater in. Bedankt voor de tip!

geen dank, als ik maar een paar mensen kan helpen heb ik een goede jaarwisseling

Hitler: "Volkerenmoord? Volkerenmoord?! Ik zei volkorenbrood!
- Theo Maassen

Dit mag ik dus niet grappig vinden? Ik verheug me subiet op deze film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Of neem het bekender met 'Allo 'Allo, waar WO II en de Nazi's als 1 grote komedie neer werden gezet...

Niks mis met satire of komedie bij een zwaar onderwerp. Mensen kunnen dat heus wel onderscheiden. Je moet er alleen mee wachten tot de tijd er voor rijp is. Een 9/11 komedie zal vandaag de dag nog steeds gevoelig liggen.

avatar van Kondoro0614
Ajax&Litmanen1 schreef:
Een 9/11 komedie zal vandaag de dag nog steeds gevoelig liggen.

En zelfs daar worden al af en toe wat grappen over / mee gemaakt.

Goeie film met een diepere betekenis, aardig wat humor (soms een beetje te flauw) maar kon er wel van genieten. Omgeving zag er tof uit en ook de acteurs spelen hun rol goed. Deze keer geen speciale rol als dikke dame voor Rebel Wilson maar 1 als hulpje van iemand. Erg leuk om haar een keer wat anders te zien spelen.

avatar van wibro
Uitstekende film die je net zoals die andere film over Hitler “Er Ist Wieder Da” aan het denken zet. Aan het begin had ik enige moeite met deze film omdat ik niet wist of ik naar een komedie zat te kijken of toch naar een enigszins dramatische film. Genoeg scènes die mij aan het lachen brachten maar ook scènes die bij mij toch hard overkwamen zoals de scène op het marktplein waarbij een 5-tal personen opgehangen waren en zo aan het publiek tentoongesteld werden. Hier viel dus helemaal niets om te lachen. Mijn stemming veranderde toen het ondergedoken joodse meisje Elsa in beeld kwam, geweldig gespeeld door Thomasin McKenzie die ook een acteerprestatie van formaat leverde in de zeer mooie film Leave No Trace. Het einde van de film toen zij haar onderduikadres verliet en naar buiten kwam de omgeving verkennend was om in te lijsten zo mooi. Ik kreeg hier een ontzettend heerlijk gevoel bij.
Zeker als tragikomedie vind ik deze film uitermate geslaagd maar – dat mag niet vergeten worden - toch ook over de manier hoe de regisseur de spot drijft met Adolf Hitler en vooral ook met zijn volgelingen en dat is niet de kleine Jojo maar vooral het Duitse volk. Hitler was een idioot, een fantast die blindelings gevolgd werd door de Duitsers, ja Duitsers die behoorden tot dat volk waar ook grote denkers en schrijvers uit voortkwamen. Rilke werd al genoemd. Bij dat rijtje kun je ook voegen o.a. Goethe, Kant en Nietzsche waarvan de laatste in zijn filosofische boeken zich zeer negatief uitliet over de Duitsers. Als iemand mij de vraag zou stellen wie verantwoordelijk was voor de gruwelen in de 2e Wereldoorlog dan ben ik geneigd om te zeggen; niet in de eerste plaats die idioot en vooral populist Adolf Hitler maar het Duitse volk die blindelings zonder na te denken zijn bevelen opvolgden. De les die je hieruit kan trekken is en dan heb ik het over de huidige tijd: loop niet blind achter populisten aan maar denk na en neem je verantwoordelijkheid. Je moet dat soort schreeuwers net zoals Jojo deed met die denkbeeldige Hitler - hilarische scène trouwens - in jouw fantasie zo'n trap geven dat ze door het raam naar beneden sodemieteren.

avatar van Diederik58
Film begint hilarisch. Je denkt te zijn beland in een Police Academy humor. Dat komt mede door de overtrokken manier waarop de acteurs grappig proberen te doen. Maar ik kon er wel om lachen. Taika Whaititi als Hitler vond ik soms goed, dan weer tenenkrommend over de rand. Uiteindelijk ontwikkelt de film zich ook van een meer serieuzere kant als het Joodse meisje ontdekt wordt. Ook de harde kanten van de Duitsers in de nadagen van WO II zien we.
Roman Griffin Davis en Thomasin McKenzie acteren prima. De sensuele Scarlett Johansson is prettig om te zien. Archi Yates die Yorki irriteerde mij. Tekst opdreunende domheid "spelen".
Het dorp als locatie zag er aardig uit. Het leek wel Duits. Maar op het eind van de film was het eigenaardig om te zien dat de ene helft onveranderd was en de andere helft er als een soort platgebombardeerd Dresden uitzag.
Prima film met drama en humor.

Nu zal het voor vele lastig blijven een Komedie te zien die zich afspeelt tijdens de WWII. Ik ben van mening dat Satire altijd kan. De film begint met wat flauwe grappen waarvan er sommige (stiekem) best wel leuk zijn. Maar als je denkt dat het zo'n film gaat worden komen er meer lagen in het verhaal. Vooral als het Joodse meisje wat onderduikt in het huis ten tonelen verschijnt. Het verhaal speelt zich af aan het eind van de WWII. Taika Waititi die normaal achter de camera te vinden is en nu als de denkbeeldige vriend Adolf Hitler voor de camera staat is briljant. Scarlett Johansson als de alleenstaande moeder staat ook als een huis. De vriendschap die ontstaat tussen het meisje en de jonge word leuk opgebouwd, en is af toe grappig en aandoenlijk. Er zitten vele komische momenten in die goed in evenwicht worden gehouden door de wat serieuze kanten van het verhaal. De film is dan ook meer een Drama/Komedie dan alleen maar een Komedie geworden. En laten we de soundtrack ook niet vergeten die echt een fantastische aanvulling is. Aanrader? Absoluut!!

avatar van parcivalis
Bedenkelijke, geforceerde film die maar niet grappig wil worden en de nagedachtenis van miljoenen doden beschaamd. Het is nogal niet een uitspraak maar hoe ik de film ook beschouw, dit is wat er overblijft. Laten we beginnen met de humor. Humor kan een uitstekend middel zijn om te kunnen ontsnappen aan vreselijke zaken. Humor is ook een legitiem middel om te ontsnappen aan vreselijke zaken. Toch zijn er vreselijke zaken waar je geen grappen over hoeft te maken. Het zou bijvoorbeeld volstrekt onnodig zijn om grappen te bedenken over hoe mensen in de gaskamers sterven. De makers van Jojo Rabbit presenteren het niet alleen om grappen te maken over bijvoorbeeld kinderen die zichzelf opblazen: het zijn ook nog eens slechte grappen en dat is onvergeeflijk. Zo wordt Jojo Rabbit op 2 manieren pijnlijk: pijnlijk omdat er pijnlijke feiten worden opgerakeld en pijnlijke omdat er ook nog eens slechte grappen over worden gemaakt. Het drama in de film werkt hierdoor evenmin. Als ik in de ene scène grappige nazi's krijg voorgeschoteld, hoe kan ik een scène later dan nog geloven dat ze mensen ophangen? De aanwezigheid van Scarlett Johansson is me een volkomen raadsel. Als ik haar was zou ik een andere agent nemen. Waarschijnlijk had de productie teveel budget. Überhaupt ongelooflijk hoe hier budget voor is gevonden.

avatar van Macmanus
Waititi.

Op de valreep nog even een heerlijk filmpje meegepakt. Aanvankelijk was ik nogal bang dat het misschien te flauw zou worden maar Waititi doet waar hij sterk in is. De lach verbinden met heel veel hart. De film begint heerlijk vlot met geestige grapjes. De kindercast is zoals je bij Waititi gewend bent weet top notch. Maar ook met een Rockwell en Johansson heb je een geweldig team, ook Wilson is met een bijrol als deze goed op haar plek.

Vond in tegenstelling tot de vorige mening het juist heel erg sterk werken de lach met een traan. Het is het kind zijn wereld waarin hij het foute niet ervaart als fout. Maar hij wordt wel volwassen naar mate de film vordert. Vind de kritiek bij zo een humane film ook zo vreemd dat het miljoenen doden hun nagedachtenis beschaamd. Kan ik met mijn pet niet bij.

Anywho genoeg daarover. Waititi heeft mij weer overtuigd als hele leuke filmmaker en deze film is er weer eentje. Overigens ben ik niet iemand die zegt dat thuis kijken niet mag, maar toch verdient een film als deze wel meer dan een screener en een minimaal 1 metgezel op de bank. Alleen kijken kan cynisme de overhand geven. Dat verdient deze liefdevolle film niet.

4 sterren.

Echt een uitstekende film en een aanrader. Vertelt deze verschrikkelijke periode op een heel bijzondere manier. Deze film gaat een Oscar winnen.

Geen idee hoe deze film miljoenen doden zou beschamen of hoe je hierbij zou komen. Vooral als je volwassen bent moet je hier doorheen kunnen prikken. Er zijn ontzettend veel goede en serieuze films over dit onderwerp gemaakt, en dat is prima. Maar dit moet ook kunnen, 75 jaar na dato.

avatar van BarryEgan
Ajax&Litmanen1 schreef:

9/11 was a National Tragedy - YouTube

Kunt best lachen om 9/11

avatar van Nixon17
parcivalis schreef:
Bedenkelijke, geforceerde film die maar niet grappig wil worden en de nagedachtenis van miljoenen doden beschaamd. Het is nogal niet een uitspraak maar hoe ik de film ook beschouw, dit is wat er overblijft. Laten we beginnen met de humor. Humor kan een uitstekend middel zijn om te kunnen ontsnappen aan vreselijke zaken. Humor is ook een legitiem middel om BLA BLA BLA BLA BLAAAAAAAA BLA BLA BLA JANK JANK JANK JANK BLAAAA BLA BLA BLA BLA FOEI! BLA BLA BLA BLA ONBEGRIJPELIJK JANK JANK JANK BLA BLA BLA

wow! Die is niet goed hoor hahahaha. Die gaat even uitleggen wat humor is. Laten we het hebben over de film en niet of je wel een komedie mag maken over ww2. Ongekend zeg..... Nou ik vond het een grappige film heb hardop moeten lachen. Alles lekker over de top. 3,5*

avatar van devidia
Elke film die eindigt met heroes van Bowie heeft een streepje of 78 voor op de rest

avatar van AardeWerk
De meningen lopen nogal uiteen. Persoonlijk heb ik echt genoten van deze film. In het begin heerlijke humoristische momentjes en op een gegeven moment dringt de ernst van de situatie niet alleen tot Jojo door, maar ook tot mij als kijker. Het is satire mensen, als je daar niet meer naar kunt kijken zonder dat het hele verzuringsmechanisme weer begint te werken dan is dat best triest. Een beetje luchtigheid en kleur maakt het leven wel een stuk draaglijker. Op momenten greep de film mij ook echt aan, ik heb niet alleen gelachen. Ik had een Moonrise Kingdom meets La vita e bella gevoel bij deze film, en dat is voor mij voldoende om ervan te kunnen genieten. Na Hunt for the Wilderpeople weer een juweeltje van Taika Waititi. En de soundtrack vind ik ook geweldig.

avatar van deridder
Ik vond het een heerlijke film om naar te kijken. De film laat de belevingswereld van een jongen genaamd jojo zien in de tweede wereldoorlog. Het laat zien hoe ideologie, een vals geweten kan vormen in een kind, dankzij valse propoganda en hysterische denkbeelden.

Uiteindelijk wordt het nazi-kind geconfronteerd met een Joods meisje. In het begin probeert hij het meisje te interpreteren vanuit de ideologie die hij op school heeft geleerd: d.w.z. als de belichaming van het kwaad. Maar later ziet hij de menselijkheid van het meisje. Het meisje leert hem dat er mooiere dingen in het leven zijn dan blinde vaderlandsliefde, zoals dansen, liefde, literatuur en schoonheid. De film heeft vervolgens als thema hoe jojo zich langzaam bevrijd van zijn vals geweten.

De film is volgens mij redelijk controversieel omdat het grapjes maakt over Nazi's. Ik zie hier persoonlijk geen probleem in. Er zijn genoeg goede films die dergelijke grapjes maken: the great dictator bijvoorbeeld van Chaplin, of (de iets minder geslaagde) inglorious bastards van Tarantino. Van deze twee andere films lijkt jojo het meest op Chaplins film. De film snijdt, net als in the great dictator, namelijk belangrijke thema's aan zoals de werking van ideologie, haat voor wat vreemd is, buitensluiting, en de kracht van liefde. Het vervalt, godzijdank, niet tot een geesteloze wraakfilm a la Tarantino.

Er waren ook een paar dingen die wat minder goed werkten. Allereerst, Geen van de acteurs kon een Duits accent nadoen. Zeker Johansson faalde hierin verschrikkelijk. Maar ook Hitlers accent viel erg tegen. Ze hadden beter vast kunnen houden aan het Britse accent van bijvoorbeeld het vriendje van jojo. Ten tweede, Vrijwel alle leuke grapjes zaten al in de trailer; daargelaten de ontzettend goede aanvang van de film.

Tot slot, De Duitsers worden afgebeeld als een stel ram-debielen. Natuurlijk, dit waren ze ook. Maar de Gestapo werd in jojo Rabbit nu zo banaal, dat je niet meer de gelijkenis met je eigen banaliteit kon leggen. De Duitsers werden als het ware slachtoffer van een omgekeerde propoganda: zoals zij anderen afbeelden als het ultieme kwaad, zo werden zij in deze film nu afbeeldingen van het ultiem banale. Ik denk dat je de Nazi's zo te veel ontwapend. Daardoor raken ze vervreemd van ons. In deze tijden van vluchtelingenhaat en nationalisme, is het denk ik juist belangrijk om de Nazi's menselijk af te beelden, juist om ons te herinneren aan onze eigen potentie van onze wil naar destructie, uitsluiting en haat.

avatar van predator
Gezien met mijn zoontje. Heel knap gedaan. Ik vreesde allo allo, maar dat is het zeker niet. De balans is goed en acteerwerk meer dan uitstekend. Zou verplicht vertoond moeten worden op school wat mij betreft. En prima muziekkeuze. Aanrader!

avatar van Walter S.
Dat er mensen zijn die vinden dat deze film niet kan, ach het is 2020, moraalridders zijn terug van weg geweest en alles moet volgens hen binnen de lijntjes blijven, respect voor alles en iedereen.
Ik ben dat soort gezever al tijden beu en ook bij deze film krijg je dat soort gezanik er weer gratis bij. In plaats van een psycholoog heb ik eerder een fysiotherapeut nodig vanwege de kromme tenen die ik krijg van dat gezeur.

Anyway, on topic maar weer. Drama en humor gaan hand in hand, mag dat? Ja dat mag. In een deuk lig ik niet om deze film maar een goede glimlach levert ie wel op. En in combinatie met de dramatiek is het een zeer originele oorlogsfilm.

avatar van Alathir
Een zeer zwakke film zoals ik had verwacht. Er is niemand zo pijnlijk ongrappig als Taika Waititi. Dat dit zelfs gehyped wordt, tart alle verbeelding. Ofwel breng je dit soort verhalen serieus (voorbeelden genoeg) ofwel ga je er los over (Kung Fury bijvoorbeeld). Dit is zo van alles niets. Op een gegeven moment wil hij er zelfs een horrorfilm van maken wanneer hij het Joodse meisje ontdekt. Het helpt ook niet dat de acteurs allemaal proberen om het slechtste Duitse accent na te bootsen. Thor: Ragnarok is by far zijn beste film omdat Waititi daar waarschijnlijk weinig artistieke vrijheid in heeft gekregen. Ik vrees dat dit mijn laatste Waititi word, het is mijn humor (ik heb geen humor ontdekt, maar soit) helemaal niet.

Alathir schreef:

Waarom ben je hem dan toch gaan kijken? Dat is dan toch bijna puur om je vooroordeel te kunnen bevestigen lijkt mij.

Of je hebt een heel slecht huwelijk, dat kan ook.

Het is een vreemde redenering om ervan uit te gaan dat een film enkel is voor mensen die hem automatisch goed zullen vinden. Ook negatieve meningen zijn toegestaan, anders zouden het nogal eentonige recensies zijn, nietwaar?

devidia schreef:

Je snapt de reden dat ik die vraag stel schijnbaar niet.

Dat niet iedereen deze film goed vindt snap ik wel, geldt voor elke film. Maar ik snap niet waarom iemand een film gaat kijken waarvan hij van te voren al weet dat ie er niks aan zal vinden. Vandaar mijn vraag.

Of je hebt een heel slecht huwelijk, dat kan ook.

Wat heeft een slecht huwelijk te maken met een mening over een film?

Ik ben juist veel betere humor gewoon dat ik hier niet mee kan lachen. Het siert me denk ik dat ik de film juist een kans heb gegeven ondanks mijn zogenaamde vooroordelen. Maar mijn oordeel uit vorige films blijft bevestigd.

avatar van wibro
Alathir schreef:
En dat is dan ook een film - ik heb zojuist de trailer bekeken - die mij totaal niet aanspreekt en ik ook zeker niét ga bekijken. Ik heb geen zin in zelfkwelling.

Alathir schreef:

Wat heeft een slecht huwelijk te maken met een mening over een film?

Betere of slechte humor, bestaat dat wel? Is humor niet gewoon een kwestie van smaak?

Wat dat slechte huwelijk betreft, dat was schijnbaar ook humor waar jij niet mee kan lachen.

Walter S. schreef:

Voor mij persoonlijk bestaat betere of slechtere humor wel. Ik schrijf ook in de ik-persoon en leg niemand woorden in de mond. Verder is humor inderdaad smaakgebonden waardoor het wel eens zou kunnen dat sommige dit een hilarische film vinden en andere mensen er geen humor in wisten te ontdekken.

Ik ben ervan overtuigd dat er vast komedies bestaan die we beiden goed vinden, ook al is dit er misschien geen.

Walter S. schreef:

Je snapt de reden dat ik die vraag stel schijnbaar niet.

Misschien om de film de kans te geven om je eigen vooroordeel tegen te spreken? Of om dat net te bevestigen? Er zijn wel meerdere redenen te bedenken WAAROM iemand gaat kijken naar een film waarvan je in je kleine teen aanvoelt dat het niet je ding zult zijn, de essentie is en blijft dat die persoon daar recht toe heeft en ook het volste recht heeft om de mening ervoor als erna uit te spreken.

De discussie WAAROM iemand al dan niet naar een film gaat kijken doet helaas zelden ter zake in de discussie over de kwaliteit van de film, enkel de mening van de persoon NA het bekijken van de film.

avatar van Shinobi
"Fuck off, Hitler!"

Op voorhand dacht ik dat het nog wel goed zou komen met het beladen onderwerp en de humor van Taika Waititi, maar dat viel nog eens vies tegen zeg.

Vanuit de belevingswereld van de tienjarige Jojo zie je het einde van de Tweede Wereldoorlog gebeuren. Hij doet vrolijk mee met de Hitlerjugend en heeft zelfs Hitler als denkbeeldige vriend. Al gauw wordt zijn hele wereld ondersteboven gezet als hij geconfronteerd wordt met een Joods meisje.

Waititi tracht om comedy en drama met elkaar te mengen, maar geen van beide komt echt uit de verf. Voor mijn gevoel wordt er iets te veel op hetzelfde trucje geleund, met als excuus om Waititi weer als Hitler uit te dossen en zich als een complete idioot te gedragen. In het begin is dit op zich nog wel vermakelijk, met name in het trainingskamp. Maar het gaat al snel vervelen.

De relatie tussen Jojo en Elsa is dan weer wel aandoenlijk om te zien. Er wordt een leuke draai gegeven aan de vooroordelen die ze over elkaar hebben. Jammer genoeg worden deze momenten verstoord door acteurs met een slecht Duits accent die de boel geforceerd moeten opschudden. Dit slaat eigenlijk nauwelijks aan.

Al met al is 'Jojo Rabbit' een aardige poging tot satire, maar het komt allemaal zo krampachtig over.

Kleine 2,5 sterren.

Erg knap gedaan. En gedurfd. Als historicus volop genoten van deze wrange satire.