The Tommyknockers (1993)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Sciencefiction / Thriller
168 minuten / 120 minuten (cut version) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door John Power
met Jimmy Smits, Marg Helgenberger en John Ashton

Onder de grond bij een klein stadje in New England vindt Bobby (Marg Helgenberger) in de bossen achter haar huis een mysterieus object dat een groene gloed verspreid. Ze raakt al gauw in de ban van de krachten van het object en begint met het uitgraven ervan. Vanaf dat moment vinden er vreemde en huiveringwekkende gebeurtenissen plaats en raken de dorpelingen stuk voor stuk in de ban van het object. Bobby's vriend, de alcoholist Jim (Jimmy Smits), die gekweld wordt door zijn angsten, wordt ongewild de laatste hoop van het dorp en haar inwoners.

avatar van 606
Aardige film met een leuk verhaal maar mist wel wat.
Acteren was ook goed.
Special effects wisselend.

3 sterren

avatar van boozebelly
Pffffff.... dit was een behoorlijk lange zit

Een draak van een film wil ik het net niet noemen, maar het scheelt niet veel. Matig acteerwerk + lachwekkende special effect's + traag tempo + 168 minuten = vervelend om te zien.
Zoals Onderhond voor mij al aangaf wordt deze film gered door de muziek. Dat maakt het nu & dan nog een beetje spannend.
Haha die rubber poppen op het einde ronduit belachelijk.

Die Stephen King zat weer behoorlijk in de knoop op het einde, net zoals in sommige van zijn boeken. De man kan heel mooi beginnen, een mysterieus sfeertje opbouwen en vervolgens komt hij op een punt dat er een einde bedacht moet worden. Dat is niet het sterkste punt van King want hier raffelt hij het vaak maar wat af, wat resulteert in complete over-the-top rotzooi wat totaal niet overeenkomt met het soms goed bedachte, voorgaande verhaal. (Neem een voorbeeld aan "It"... een spin? een spin!!! logisch met een clown....daar zit meestal een spin achter )

Sommige boeken (en verfilmingen) vind ik wel geslaagd hoor, maar deze Tommyknockers is wederom behoorlijke pulp.

2,0*...Hij komt er nog goed vanaf omdat de zon schijnt hiero

avatar van BoordAppel
Het einde van zowel It als The Tommyknockers is heel anders dan het einde dat King heeft bedacht voor zijn boeken.

In het boek komen de aliens helemaal niet tot leven.

avatar van boozebelly
Dank voor je opmerking Boordappel
Ik wist niet dat die 2 films qua einde afwijken van de boeken. Die arme Stephen King krijgt de volle laag van mij terwijl hij er in deze gevallen niks aan kan doen Maar nu ben ik wel benieuwd naar de originele einden. Ik zet ze op mijn leeslijst.

avatar van Woeke
Ik vond het een goede film. Ik ben ooit aan het boek begonnen maar nooit uitgelezen. Ik ga het zeker op nieuw lezen. Het stephen-King sfeertje in de film is net zoals in de andere verfilmingen van King.

avatar van vcrrr
Wederom een B film, zoals zoveel van King's verfilmingen. Kijkend door een 'B bril' kon deze film mij meer bekoren dan bijvoorbeeld 'Lawnmower Man'. Echter, het blijft allemaal wat langdradig. Daarnaast vond ik het einde teleurstellend. Magere voldoende.

avatar van MMXMMX
Lekker filmpje ik heb genoten

Mooie film,
Ik weet echter niet hoe dit programma werkt

groetjes, evanos

avatar van CenobiteNL
weet iemand waar ik dit meesterwerkje kan kopen?

avatar van film88888
Stephen King zijn verfilmingen vind ik altijd heel vermakelijk, en leuk om naar te kijken (Vooral als ze 3u duren)

The Tommyknockers was sinds men 11de dat ik deze nog eens had gezien, en wist niet meer zo goed hoe de film ging dus nam ik maar eens na zo veel jaar een zoveelste kijkbeurt.

Jimmy Smits vind ik een enorme goede zet voor hem de held van de film te maken, en vond de man behoorlijk op dreef (Vooral het begin als we hem voor de eerste maal dronken zien)

Verhaal is enorm goed (Like always) Maar idd de special effects zijn behoorlijk slap, maar wat verwacht je dan dit is een tv film, het is geen hit als The Shining, of The Green Mile.
Voor een tv film vond ik deze enorm goed geslaagd.

De eerste 90 minuten waren heel spannend, en zat enorm goed aan de buis gekluisterd, en we komen enorm goed op dreef met al de personages te leren kennen, en het misterie van The Tommyknockers. Dus zou ik een 4 sterren geven ongeveer.

De tweede 90 minuten waren net zo vermakelijk, maar ging allemaal beetje snel, en te geforceerd, maar dat maakt voor mij de film niet slecht.

De Tommyknockers zagen er cool uit, en toen ik klein was gaven die monsters de schrik van men leven.

Dikke 3,5 sterren verdiend deze film zeker en vast want heb al veel slechtere als deze gezien.

m1chel
Goede film, maar duurt veel te lang.

avatar van rep_robert
Late last night and the night before,
Tommyknockers, Tommyknockers, knocking at the door.
I want to go out, don't know if I can,
'Cause I'm so afraid of the Tommyknocker man.

Dit is een tekst die al jarenlang door mijn hoofd spookt en is zo'n typisch freaky liedje dat je in horrorfilms tegenkomt. Nu heb ik deze film vroeger gezien, maar is me er vrij weinig van bijgebleven, behalve dan dit liedje.

Moet zeggen dat ik me over het algemeen het algemeen prima vermaak met die miniserie verfilmingen van Stephen King. Net als een aantal andere verfilmingen zit in de eerste anderhalf uur van de film de spanning er goed in. Vanwege de lengte krijg je een goede band met de personages, die allemaal wonen in een leuk plattelandsdorp in Amerika, uiteraard speelt het zich altijd af in en rondom dezelfde plaatsen die je van een King verfilming mag verwachten. Ook het mysterie blijft lang hangen en mede dankzij de ondersteuning van de prima soundtrack is de film bij vlagen ook gewoon spannend.

Helaas zitten de lange mini serie verfilmingen vaak ook met hetzelfde probleem opgescheept, richting het einde verliezen de films vaak hun geloofwaardigheid en resulteert het over het algemeen in een teleurstellende climax met slechte slechte special effects( bv. , the Langoliers, the Stand).

Ook het einde van the Tommyknockers is niet geheel naar mijn voldoening, maar is het lang nog niet zo lachwekkend als de twee die ik hierboven heb genoemd. De scenes in het ruimteschip zijn eigenlijk best spannend en zelfs de special effects vallen best mee. Al is het natuurlijk nergens ook goed. Wat dat betreft verdienen dit soort boeken eigenlijk een verfilming uit deze periode waar er meer met de special effects/cgi gedaan kunnen worden. Toch blijft het een algemeen verschijnsel dat King geen goed einde aan zijn verhalen breidt en het te vaak in een dom bovennatuurlijk verschijnsel eindigt.

Al met al heb ik me prima vermaakt en krijgt the Tommyknockers een voldoende!

movie-edje
Geef mij het boek maar!

Stephen Kings verfilmingen zijn soms erg en vreselijk slecht.

( soms ) niet allemaal!

m1chel
movie-edje schreef:
Geef mij het boek maar!

Stephen Kings verfilmingen zijn soms erg en vreselijk slecht.

( soms ) niet allemaal!
En wat was er dan zo slecht aan? Je onderbouwd helemaal niks. Zelfs geen sterren. Maar vertel.

avatar van RuudC
Het fenomeen ‘Tommyknockers’ kende ik al van de band Blind Guardian. Zij zongen er al in 1990 over, maar ik dacht altijd dat ze zongen over de echte Tommyknockers, de Welsche tegenhanger van de Leprechaun. Mede daar het gefaal in Leprechaun (1993), hoopte ik met deze verfilming eigenlijk een echt goede film over deze elfen zou zijn. De film is uiteindelijk wel beter (en gelukkig vermakelijk), maar de uitkomst is anders dan ik gehoopt had. Overigens, Blind Guardian’s teksten duiden wel op de echte tommyknockers, maar het refrein (Oh, last night, and the night before…) komt in de film ook enkele malen aan bod. Ik heb nog nooit iets gelezen van Stephen King, maar ik ga ervan uit dat de songtekst op zijn boek is gebaseerd.

De film biedt in elk geval een erg onderhoudend verhaal over een dorpje dat langzaam in de ban valt van deze zogenaamde Tommyknockers. Het resultaat oogt goedkoop, maar dat deert me weinig. In elk geval is dit een van de meer vermakelijke Kingverfilmingen. De laatste tijd heb ik toch teveel brol gezien en dan is The Tommyknockers een fijne afwisseling. Kan me voorstellen dat men deze te lang vindt. Ik heb ‘m gekeken op VHS, waar hij 120 minuten duurde. Dat vond ik eigenlijk ook wel lang genoeg. Redelijk goede film met een interessante inhoud.

avatar van Vascago
Echt. Ik hou van de boeken van Stephen King en van de films die er van gemaakt zijn. Kan bijna geen slechte film opnoemen, vooral omdat ik de sfeer altijd geweldig vind. Maar dit is werkelijk zo''n ontzettend wangedrocht dat ik 16 pakjes rennies moet kopen om van de maagzuur af te komen.
Er klopt werkelijk geen hol van het hele verhaal (Ik heb het boek afgelopen week nog gelezen). Dingen gebeuren of in de verkeerde volgorde of worden weggelaten. Of er gebeuren dingen die in het boek helemaal niet voorkomen. Zoals het verschrikkelijk slechte einde van deze film.
Bovendien zijn het acteerwerk en de special effects om te huilen zo slecht.

0.5 omdat ik toch moet stemmen. Liefst zou ik dik onder de 0.0000 hebben gestemd.
Totale bagger !!!!

avatar van Taran Tiraki
Hier is ook een 121 minuten durende versie van.

avatar van knusse stoel
Werkelijk, als groot fan van Stephen King kan ik het mij niet voorstellen dat hij toestemming gaf om een film uit te brengen van een van zijn verhalen, wat dan een gedrocht zou moeten zijn (volgens "Vascago"). Maar we zullen zien hoe de film is en hoe wij die ervaren. Ik hoop dat wij na het zien van deze film, (168 minuten) een positief beeld ervan zullen hebben.

avatar van 3 2 1 cut
Het is nu 2014 en deze zou gewoon een keer herverfilmd moeten worden met het werkelijke fabuleuze eind van het boek. Dat verdiend dit boek (en King) ook wel.

Maar dat is eigenlijk al een beetje gedaan bij bijna het einde van Prometheus uit 2012

avatar van knusse stoel
Dit was toch beter dan men stelt her en der op MovieMeter. In onze ogen maar een voorval wat niet goed was en dat is het vertrek van het schip, je ziet duidelijk dat het nep is.
De mormels die hiermee gekomen waren zijn heel mooi gemaakt, het zou zo in werkelijkheid kunnen zijn. Prima film!

avatar van renzoroy
Vroeger vond ik deze altijd onwijs spannend (ik was dan ook een jaartje of 12 geloof ik toen ik deze een x op tv keek) Nu zijn de S.E. wel ietsje gedateerd, maar daar kan ik wel door heen kijken. Smits speelt zijn rol erg overtuigend en dan hebben we natuurlijk ook nog de supermooie Traci Lords Aanrader voor de sci-fi en Stephen KIng fans.

een super film.ik ben echt stephen king fan.heb ook bijna alle stephen king verfilmingen.deze helaas niet kan de film nog niet vinden op dvd/bluray.hopelijk vind ik hem wel want dit vind ik een geweldige film.