• 8.564.330 stemmen

Releasedatum: 26 mei 2022

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Top Gun: Maverick

"Feel the need... The need for speed."

Het is jaren geleden dat Pete 'Maverick' Mitchell de pilotenopleiding volgde bij Top Gun. Inmiddels is hij een oude rot in het vak en is hij onverwachts teruggekeerd. Hij neemt vervolgens de rol van mentor op zich om een nieuwe generatie gevechtspiloten op te leiden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Capt. Pete 'Maverick' Mitchell

Lt. Bradley 'Rooster' Bradshaw

Penny Benjamin

Adm. Solomon 'Warlock' Bates

Wo-1. Bernie 'Hondo' Coleman

avatar van Tuckson

Tuckson

Gisteren naar de Bios geweest voor deze film. Gemengde gevoelens.
Aan de ene kant, Voelde verreweg beter dan de bagger die tegenwoordig uitgebracht wordt. Eindelijk gewoon weer eens een lekker actiefilm zónder dat het bloed tegen de muren klotst of onzinnige figuren met vage krachten het heelal moeten redden (kots). De beelden zijn prima, Muziek was goed (wat een héérlijke gitaar in dat Theme) en het geheel leent zich echt voor een bioscoop uitje.

Maar... Ben ik de enige met een flashback naar Iron Eagle? Het verhaal was flinterdun. Veel logica zat er niet in. De romance met Penny voegde erg weinig toe. En eenmaal terug na de missie, waar komt ineens die hangar met motoren en een P51 vandaan? Wat volgt is puur een set postermomenten, maar totaal irrelevant voor de film an zich. Ook eerder ontbreekt veel logica. De rekruten missen de trainingsbox met lasergestuurde bommen, maar tijdens de missie raakt Rooster het doel met de hand? Na 1 extra weekje trainen? Na de dollemansvlucht die ze net hebben gemaakt? En zo zijn er wel meer momenten. Ja, natuurlijk is het een film en moet je het niet te serieus nemen. Maar een klein beetje meer diepgang en logica was fijn geweest.

avatar van Angel9999

Angel9999

Tuckson schreef:
Gisteren naar de Bios geweest voor deze film. Gemengde gevoelens.

Wellicht heb je gelijk op een paar punten. Maar ik vind je comment te gemakkelijk. De manier van je onderbouwing is bij bijna elke film wel inzetbaar. Ik kan me er niet in vinden en heb er tijdens het kijken in de bios ook niet over nagedacht. Het is gewoon een top film. Maar ieder zijn mening uiteraard.

avatar van Mickey b

Mickey b

Iets wat ik niet veel meer doe, maar deze wou ik nog eens op groot scherm zien. Beleving is net iets meer, alsook de sound. En ik ben niet teleurgesteld. Weinig films geef ik maximum, maar deze krijgt toch wel de volle 5*. Ben altijd fan geweest van het origineel en dit vervolg evenaart de eerste. Visueel overtreft hij zelfs de eerste, maar dat is normaal, we zijn toch dertig jaar verder. Heel wat verwijzingen naar de eerste film en ook qua muziek en soundtrack heel wat verwijzingen. Heb toch wel enkele kippenvelmomentjes gehad. En Tom Cruise bewijst dat hij het nog allemaal in hem heeft. Fysiek op en top. De jongere garde kan er nog iets van leren. En dat doet hij ook in deze film. Zowel als karakter Maverick, maar ook als acteur. Perfect gecast. Ook nog mooi eerbetoon aan de zieke Val Kilmer. Koop weinig UHD dvd maar deze staat op mijn verlanglijstje. Toen ik na de film in mijn auto stapte had ik nog steeds het gevoel in een cockpit te zitten. Zegt veel over hoe ik werd meegesleept in deze film. Topper…

avatar van Apate

Apate

avatar van grandpa

grandpa

Prima verwoord.

pierre18 schreef:

Ijzersterk vervolg. Ik ben niet zo'n Top Gun fan.en zeker niet van Tom Cruise, maar met deze heeft hij mij weer overtuigd. Gelukkig ook weer eens een film met wat knap camerawerk, en geen shots van heen en weer rennende cameramannen. Ook geen acteurs die voor een green screen aan een catapult worden weggetrokken. Het verhaal is eenvoudig te volgen en dat is maar goed ook met zoveel actie. Verder vond ik elk gesproken woord zinvol en passend en volgden de scènes elkaar goed en logisch op.

Gisteravond voor het eerst in ruim 2,5 jaar weer naar Antwerpen gereden om deze in de bioscoop te gaan bekijken in een zaal met:

Laser ULTRA

Dolby Atmos

Laserprojector van Barco

Lichtsterkte tot wel 60.000 lumen

60 beelden per seconde (fps).

En ja dat hebben grandma en ik niet dus het was de rit naar Antwerpen weer meer dan waard en hebben elke minuut genoten. Aanrader.

avatar van ILDIB

ILDIB

Tsja. Gewoon prima vermaak maar voorspelbaarheid en cliché in het kwadraat en een heel dun verhaaltje. Logisch klopt er ook niet veel van maar ach. Vreemd was te zien dat connolly in t eerste deel er echt beroerd uitzag.

Prima in de bios te doen thuis is t niet veel denk.

avatar van schram101

schram101

Top Gun: Maverick is fanpleasing all over it maar doet dat zó goed dat het een heerlijke film is geworden. Binnen 5 minuten stond het kippenvel al op de armen bij Highway to the Danger Zone. Visueel opnieuw schitterend zowel de vliegscene’s als bijvoorbeeld de sportscene op het strand. Tom Cruise lijkt in ruim 35 maar 10 jaar ouder te zijn geworden. Wat is de man toch fit. Baas!

Net als zijn voorganger heeft de film overigens maar een gezapig plot. Heel erg is dat opnieuw niet, maar daar had de film zich wellicht nog wat onderscheidender kunnen zijn.

Mooie scène met Val Kilmer ook. Erg emotioneel.

Ps. Ga dit zien op het grote scherm!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De film valt goed mee. De eerste film uit de jaren '80 was nogal flauw en ook deze Maverick begon nogal met de nodige knipogen en 'amai, da's lang geleden'. Het is meer van hetzelfde maar ik moet toegeven dat de makers wel wat geleerd hebben en er geen simpele kopie van gemaakt hebben. Het verhaal blijft mager, maar Tom Cruise past wel in dit genre en vooral de actie met de vliegtuigen valt best goed mee. Weinig verrassend, veel fanpleasing, maar voldoende entertainment.

avatar van chevy93

chevy93

Het past wel in de tijdsgeest vermoed ik. Daar waar de halve wereld in brand staat en crises op crises volgen, heeft men een behoefte om melancholisch terug te denken aan vroegere tijden waarin de wereld minder gecompliceerd was (of leek). De een na de andere serie wordt nieuw leven in geblazen, oude formules worden afgestoft en reünie na reünie wordt opgenomen. Niet voor niets dat tribute band populairder dan ooit zijn.

Zo ook Top Gun. En het werkt, getuige de score hier. Zelfs ik, iemand die het origineel nooit gezien heeft, bekroop een nostalgisch gevoel. Alles aan deze film is een terugblik naar, of welhaast een ode aan, het verleden. Misschien is dat wel het manco van Maverick, er zit nauwelijks verhaal in. Nu heb ik niets tegen een rechttoe rechtaan actiefilm, maar dit is er niet eentje uit de categorie die eruit springt. Ik durf er zelfs om te verwedden dat zonder het origineel het gemiddelde van deze film minstens een half punt lager had gelegen (maar goed, mijn oma zei altijd 'as is verbrande turf').

Eigenlijk is dit een omslachtige manier om te zeggen: aardige actiefilm, ik heb me vermaakt, maar het zal vermoedelijk niet meer zijn dan een passant in de lange filmhistorie. Ik bedoel, 38e in de top 250, serieus?!

avatar van Stezsh

Stezsh

Als je de achtergrond van deze film kent, krijg je respect voor de acteurs en wat zij hebben moeten doen hiervoor (zware vliegtrainingen, g-kracht en jezelf bevrijden onder water etc.). Het verhaal is daarnaast heel vermakelijk en als je echte vliegers moet geloven, ook realistisch. De relaties tussen de rollen zijn interessant maar het draait wel hoofdzakelijk om de vlieg-actie.

Ik ben geen Tom Cruise fan. Zijn films draaien teveel om.. Tom Cruise. Vaak met een oppermachtige hoofdrol (gespeeld door the man himself) zonder gebreken. Als die er zijn, is het in een nobel jasje gestoken.

Ook hier is dat een beetje het geval. Omdat andere rollen ook aandacht krijgen echter niet heel storend. Ook geeft het een goede terugblik naar wat zich in de vorige film heeft afgespeeld. Ik heb genoten!

avatar van Borry007

Borry007

Vond hem tegenvallen!!

Keek er naar uit maar nee 1ste film blijf het best.

Borry007 schreef:

Vond hem tegenvallen!!

Keek er naar uit maar nee 1ste film blijf het best.

Wat viel er tegen en wat maakt deel 1 beter? Kan echt niks bedenken, tenzij het jeugdsentiment voor je is.

Filmkriebel

Cash machine Cruise doet het toch maar weer. Ongetwijfeld beter dan zijn voorganger ... Alles zit goed in evenwicht, en het ligt er bovendien allemaal niet te dik bovenop. Redelijk voorspelbaar is het dan weer wel maar op een prettige manier. Een romantisch hoofdstukje was natuurlijk te verwachten, zeker als je bedenkt dat Connelly hierin meespeelt, maar dat stoort geenszins en het zijn welkome pauzes tussen de intense actiescènes. Enkel jammer dat er niet eens een vermelding valt naar vroegere vlam Charlie Blackwood uit de eerste Top Gun, die ik een onvergetelijker figuur vond dan pakweg Iceman, wiens aanwezigheid geforceerd aanvoelt.

Maverick komt veel sympathieker over dan de arrogante en onvolwassen tiener in Scott's Top Gun en zijn onverwerkt verlies mbt Goose spookt de hele film door in een uitstekend gecaste Miles Teller als diens treffende lookalike ... schitterend die scène waar hij piano speelt. Het zijn vooral de vliegsequenties die adembenemend zijn. Wat een zinderende spanning in die scènes. Deze film zal zonder meer eindigen als het fenomeen van 2022.

Filmkriebel schreef:

Er werd flink wat FX gebruikt maar daar merk je niks van. Deze film zal zonder meer eindigen als het fenomeen van 2022.

Er werden dus juist heel weinig special effects gebruikt. Dat maakt deze film veel beter dan een gemiddelde blockbuster de laatste 10 jaar.

The Oceanic Six schreef:

Ja dat is niet correct. Intussen nog even nagenoten met enkele extra's ... Zin verwijderd.

avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

Een actiefilm waarin het gelukkig draait om... de actie, het vliegen dus. En die vliegscenes zijn heel sterk. Zelf vond ik met name het apolitieke (geen duidelijke vijand) prettig. Geen suf verhaal over een of andere bad guy uit Iran of Rusland, maar alle focus op de missie en het vliegwerk dat daarvoor nodig is. In dat opzicht een frisse wind.

avatar van Rfc_

Rfc_

Apate schreef:

hahah zo met je eens.

Filmkriebel

Wat doet deze film in de top 250?? Daar moet toch twee jaar over gaan? Of heb ik iets gemist?

avatar van aeverhoog

aeverhoog

Dit is in al die jaren de eerste film waar 4dx iets lijkt toe te voegen. Heel slim op de emotie geschreven script, lekker over de top en fijne muziek.

Filmkriebel schreef:

Hij staat dan ook niet in de top 250.

Jawel, op plaats 45.

Jawel, op plaats 45.

Ik zie het. In de nieuwe layout.

In de oude layout staat Braveheart op plek 45.

45. Braveheart (1995)

De zoveelste bug....

Misschien kan kappeuter hier wat mee?

avatar van chucknorris

chucknorris

Ik heb genoten hoor in de bioscoop. Ja, hoop clichés, flinterdun verhaal, irritante (jonge) acteurs, maar gewoon heel erg goed gemaakt dit. En Tom cruise ook echt top.

avatar van borasi

borasi

Apate schreef:

Tis een film hè....Voor vermaak....niet om het "dood" te filosoferen....

Zoist, zeer voorspelbaar maar toch gewoon goed uitgevoerd. Full circle all the way.

avatar van jerome998

jerome998

Filmkriebel schreef:

Dit is sinds de overname al vrij snel afgeschaft volgens mij.

avatar van Mondragon

Mondragon

Zeer matig. Mooie scenes, maar zoals in alle films vandaag zijn de effecten belangrijker dan het verhaal, waar dat vroeger andersom was.

avatar van mrklm

mrklm

Peter ‘Maverick’ Mitchell [Tom Cruise] is ondanks zijn uitmuntende prestaties in 30 jaar niet verder gekomen dan de rang van kapitein en zijn gedrag bevindt zich nog altijd op het grensgebied van moed en roekeloosheid, zo blijkt uit zijn poging om met een experimenteel vliegtuig de barrière van Mach 10 te doorbreken. Chester Cain [Ed Harris] plaatst Peter over naar een trainingscentrum waar hij onder bevel van Admiraal Simpson [Jon Hamm] een nieuwe generatie Top Gunners in een paar weken moet voorbereiden op een levensgevaarlijk bombardement. Peter komt lijnrecht tegenover zijn meerdere te staan, haalt zijn banden aan met oude vlam Penny [Jennifer Connelly] en moet zijn verleden onder ogen zien wanneer blijkt dat Bradley Bradshaw [Miles Teller], de zoon van Petes omgekomen vriend en collega uit Top Gun, één van de deelnemers aan het programma is. Kosinski behoudt wat goed was aan het origineel met verbeterde technische mogelijkheden, en vermijdt de clichés op intelligente en vaak vermakelijke wijze. Cruise, Teller en Connelly leveren puik werk af, er is een uiterst ontroerende scène met de aan keelkanker lijdende Val Kilmer als ‘Iceman’ en Hans Zimmer levert zijn meest effectieve score in jaren af. Zowel voor fans van het origineel als voor een nieuwe generatie is dit de perfecte sequel, misschien wel de beste aller tijden?! Dit zou in vrijwel alle categorieën een Oscarfavoriet moeten zijn!

avatar van badfans69

badfans69

'Top Gun: Maverick' Breaks 'Avengers: Infinity War' Box Office Record - Variety

Internationally, “Top Gun: Maverick” has generated more than $700 million — and that’s without playing in China or Russia, two major overseas markets. Outside of North America, top-earning territories include the United Kingdom ($95 million), Japan ($82 million), Korea ($62 million), Australia ($60 million) and France ($52.8 million). Globally, it’s the 13th-highest grossing movie ever with $1.379 billion to date.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2054 berichten

De 2e helft van deze film maakt dat ik hem een voldoende geef. Ik heb mij door het eerste uur gered door tussendoor wat op de laptop te doen. Man , wat dat kwam ja niet op gang. De film had zeker 30 min qua verhaal korter gekund. De 2e helft is zeer vermakelijk met uitstekend gefilmde luchtgevechten, waarvan je de geloofwaardigheid qua sommige situaties in het midden moet laten, hem mijn voldoende geeft. Top Gun Maverick is net zoals vele een big budget popcorn film. Als de actie beter gedoseerd was over de gehele film, dit zeer zeker de film ten goede was geweest.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Mooi gefilmde opvolger van de jaren '80 klassieker Top Gun.

Heeft mij nooit getrokken om snel te gaan bekijken, laat staan in de bios. Maar ik zag de hoge cijfers, ook op IMDB dus toch maar gaan kijken via een stream

Het is een leuke bioscoopfilm lijkt me, luchtscenes zien er strak uit (net zoals het hoofd van TC). Ook leuk om Val Kilmer nog even te zien en uiteraard Jennifer Connelly die maar niet ouder lijkt te worden!

Verder een vermakelijke film, goed weg te kijken, maar kwa verhaal vrij simpel en hoop cliches inderdaad.