The Lighthouse (2019)

Canada
Fantasy / Horror

geregisseerd door Robert Eggers
met Willem Dafoe en Robert Pattinson

1890, Nieuw-Schotland. Op het schiereiland, omringd door de Atlantische Oceaan, bevindt zich een oude vuurtoren. In de tijdsgeest van oude zeevaardersmythes en -legendes, wordt het verhaal verteld van een oude vuurtorenwachter, die de naam Old draagt.

avatar van xgogax
Rare lowbudgetfilm . Aan het begin dacht ik dat dit wel eens wat kon worden wanneer ik de framing van de openingsshots zag . Echter , de makers van dit werkje doen heel erg hun best om het ' wtf '-effect à la Lars von Trier te bereiken . Ben geen groot liefhebber van Von Trier maar Antichrist (2009) is oneindig veel beter . Verder heb ik een hekel aan lowbudgetfilms die er erg low-budget uitzien : monotone locatie(s) , maar 2 acteurs ( de zeemeermin niet meegerekend ) etc . ...

Aiaiai, met pijn en moeite uitgekeken, (had toch niks anders te doen) maar ook dit is weer een verschrikkelijk stuk stront, kan het niet anders uitdrukken..
Een vreselijke poging om net als al die andere "nobodies" een film te maken die anders is al de rest...
Hou alstublieft op en ga weer gewoon ouderwetse actiefilms maken..of zoek ander werk.

En dan zelf nog op de cover zetten dat het een "Instant Classic" is, hahaha, het zou verboden moeten worden om geld te verspillen aan dit soort troep, en onschuldige burgers hier mee op te zadelen.

avatar van John Milton
Je had verwacht dat Eggers na The VVitch (2015) 'weer' gewoon een ouderwetse actiefilm zou maken?

Stel je nu echt voor dat mensen stoppen met films maken die jou niet liggen, zodat je minder vaak teleurgesteld wordt wanneer je lukraak een film aanzwengelt die (overigens overduidelijk) niet voldoet aan je verwachtingen?

Welkom op de site, maar man, man....

avatar van YouDrunkGoHome
Hij wil graag actiefilms maar heeft erg veel moeite om ze er uit te pikken lijkt het. Voorlopig loopt hij 1 op 4.

avatar van Fisico
Vrij neerbuigende, egocentrische en respectloze mening. Ik feliciteer je wel met het feit dat je de film kón uitkijken. We waarderen je doorzettingsvermogen!
Welkom alvast op MM!

avatar van Filmkriebel
Het blijft opmerkelijk, die mensen die zich inschrijven om één of twee films de hemel in te prijzen ofwel om één of twee films de grond in te boren. Wat denkt men hiermee te bereiken? Je kan het een slechte film vinden maar zeg dat dan op een normale manier.

avatar van Cikx
The Lighthouse heeft me helaas niet zo weten te betoveren als ik had verwacht.

Ik erken dat het een waanzinnig goed gemaakte film is door een briljante regisseur met een kraakheldere visie. De troosteloze sfeer is voelbaar. De score is spookachtig. Dafoe en Patterson zetten puike acteerprestaties neer. Eggers weet je met gemak naar de 1890s te transporteren en de film heeft overduidelijk meerdere lagen waarin je je kan verdiepen bij herzieningen. Desondanks wist de film mij niet compleet te grijpen omdat ik me simpelweg niet kon inleven in de personages. Ik had me graag mede willen wanen in de krankzinnigheid, maar ik merkte dat de afstand tussen mij en de film groeide naarmate de situatie escaleerde.

Ik houd hoop dat het kwartje alsnog valt bij een herziening zoals eerder ook gebeurde bij The VVitch (2015), maar vooralsnog overheerst een licht teleurgesteld gevoel, aangezien ik had verwacht dat dit mijn film van 2019 zou worden.

avatar van Macmanus
Aardig.

Film had bij mij wat de wind tegen, ben niet zo een fan van makers die terug grijpen naar oude apparatuur en oude vertelstijl. The Artist vond ik vreselijk vervelend. Toch weet Eggers wel echt een sfeer te creëren buiten het oude. Dat komt ook omdat hij zich niet blindstaart op het oude en wel qua montage redelijk hedendaags is. En zijn fotografie en belichting is erg sterk. Toch wist het verloop van het verhaaltje mij iets minder te boeien. Het langzaam gek worden, demonen uit het verleden, bijbelse referenties. Ik ken dat nou wel. Eggers weet net als bij zijn debuut mij te weinig te overtuigen met wat hij wil melden. Maar dat we met een auteur te maken hebben is duidelijk.

Benieuwd of hij mij ooit echt weet te overtuigen. Hij behoort niet tot mijn favoriete cineasten maar ik ben wel nu al benieuwd naar zijn volgende project.

3.5 sterren.

Mensen die dit een strontfilm noemen zijn zo conservatief dat in hun optiek hollywood nog steeds de beste films maakt. Low budget??? Voor deze film is een budget 4.000.000€ gebruikt . Mensen zijn gewoon de film stijl (4:3 & zw) niet gewend. Mensen je kan de films met Steven Zeemeeuw beter strontfilms noemen. Hier zit nog iets van abstractie in verwerkt. Valt wel lekket op . Smaakloze site dit. Nu weer naar imdb voor normale critici. Alleen een account aangemaakt omdat deze reacties identiek klinken als een balkende Ezel. Challas

avatar van YouDrunkGoHome
Ik had niet het geduld om te wachten op een bioscooprelease en heb daar achteraf toch wel een beetje spijt van. Eggers zet hier de meest sfeervolle (en misschien wel beste) film van het jaar neer en hij is wat mij betreft zelfs nog iets beter dan zijn debuutfilm, The VVitch. En wat een tour de force van Pattinson en Dafoe, nog nooit eerder heb ik ze zó sterk zien acteren en ondanks dat het nooit gaat gebeuren, verdienen ze allebei een oscar.

Dit is ook echt zo’n film waar je bij de tweede en derde kijkbeurt nog steeds allemaal nieuwe bevindingen doet en dat troost me wel een beetje nu het wachten op de bioscooprelease begint. Alleen de soms lastig te volgen dialogen vragen al om een herziening. Dafoe begint op een gegeven moment aan een schitterende tirade waar geen einde aan lijkt te komen en op dat soort momenten had ik best een oud engels zeemanswoordenboek kunnen gebruiken. Ik ben ook enorm benieuwd hoe de Nederlandse ondertiteling er straks komt uit te zien, al zou het me ook niks verbazen als hij gewoon met Engelse ondertiteling in de bioscopen gaat draaien.

Eggers, luister alsjeblieft niet naar ReneetjeThai en blijf dit soort unieke werkjes maken. Wat mij betreft is hij samen met Aster een van de meeste talentvolle, jonge regisseurs die we hebben. Een snelle blik op imdb wijst uit dat hij bezig is met een ‘viking revenge saga’ en een verfilming van Nosferatu. Ik ben enorm benieuwd hoe dat gaat uitpakken maar in de tussentijd hebben we gelukkig deze film nog om van te genieten en uit te pluizen.

avatar van Goodfella1812
KkEzel schreef:

Ik heb deze film zelf niet gezien, ik ben dan ook iemand die tegenwoordig bewust een film overslaat wanneer in z/w en 4:3. Persoonlijk vind ik het ook belachelijk dat er nog films op deze manier worden uitgebracht, ik heb niet voor niets een 65"4K kleuren scherm. Snap echt de meerwaarde niet.. z/w kan ik me nog deels in vinden, 4:3 formaat is voor mij not done. De beste films komen naar mijn mening trouwens uit Z-Korea

avatar van Fisico
Chill man, het gaat hier over één negatieve reactie. De rest is terecht imho lovend al is het sowieso een nichefilm.

avatar van james_cameron
Maffe tweede film van regisseur Robert Eggers, die na het creepy The VVitch op de proppen komt met heel iets anders. Erg traag qua opbouw en met het 4:3 beeldformaar kan ik niet zoveel, maar de film is bij vlagen heerlijk onderkoeld komisch, dan weer surrealistisch beklemmend en zowel Willem Dafoe als Robert Pattinson zijn uitstekend. Mooi geschoten in zwartwit ook.

avatar van cdman19800
2.5 voor de acteerprestaties, de film zelf vond ik persoonlijk echt niet goed.

avatar van mcdaktari
Dit doet me ook wel denken aan "Cold Skin" wat ik ook best een hele aardige film vond.

avatar van Thomas83
Dit was de film waar ik misschien wel het meest naar uitkeek dit jaar. En dan niet ook maar een klein beetje teleurstellen. Eggers levert na The Witch gewoon weer een onvergetelijke film af. Nog steeds eentje een die zich op een zeer overtuigende manier in het verleden afspeelt, maar ditmaal is de film wat minder uitgesproken een horrorfilm. Ja, het is een maniakaal en gespannen verhaal in de trant van The Shining, waarin je twee geïsoleerd levende mannen langzaam ziet doordraaien en onuitwisbare nachtmerrie-achtige plaatjes ziet, maar de film zit ook boordevol humor.

Dat komt vooral door dat prachtige bloemrijke zeemanstaaltje, vooral gebruikt door Dafoe in een paar schitterende monologen. Hij en Pattinson zijn echt subliem. Het is erg vermakelijk en soms ook intens om hun twee personages steeds weer met elkaar te zien botsen. De sfeer is ook echt fantastisch, niet in het minst om het zwart-wit en het beeldformaat. Geweldige geluidseffecten ook. Krijg nog rillingen als ik denk aan dingen als de scheepshoorn aan het begin, of dat gekrijs van de zeemermin. Dit is een film die er goed in is je een nerveus en onwerkelijk gevoel te geven. 4.0*.

avatar van schumacher
Niks voor mij.

avatar van SilverGun
Geel schreef:
Is dat stukje met die zeemeeuw doodrammen echt?

Nee dat was een prop. Bij dergelijke scènes kun je er in de regel wel van uit gaan dat er niet daadwerkelijk een dier iets wordt aangedaan. Even uitgaande van een westerse film van enig formaat uit pakweg de aflopen 20 jaar dan.

avatar van Grindhouse62
Cikx schreef:
The Lighthouse heeft me helaas niet zo weten te betoveren als ik had verwacht.

Mooi omschreven. Ik kon ook geen vat op verhaal krijgen, maar het zeer zeker geen horror, misschien een beetje fantasie, maar ik beschouw deze film een zwaar psychologisch drama. Maar de film is qua camerawerk in Z/W, locaties, soundtrack en sound effecten uitstekend verzorgd. De filmstijl van Eggers van The Lighthouse doet mij denken aan de filmstijl van de Deense film regisseur Carl Theodore Dreyer (1989-1968) - Carl Theodor Dreyer - Wikipedia - nl.wikipedia.org Heb de film zojuist uitgekeken om zijn pracht en praal, maar nogmaals niet om het verhaal en daarom geen voldoende. Een 2.5

avatar van Warp
Geel schreef:

Geweldige scene overigens

avatar van umbra
Oké dit was totaal m'n ding niet, allé vond dit echt slecht, vond het ten eerste slecht gefilmd...terug nr slechte kwaliteit gaan om de sfeer van toen te creëren Mega saai ook, echt top slaapmiddel. Dat mensen dit zo geweldig vinden Over smaak valt niet te twisten. The VVitch vond ik nog wel te pruimen, was ook totaal ander soort film duh.

Beide acteurs Paterson en vooral Dafoe leveren geweldig acteerwerk in deze spooky film die
zonder werkelijk plot vooral uit (pittige soms krankzinnige) dialogen en de werkzaamheden in
en rond de vuurtoren bestaat. De fantasy intermezzo's zorgen voor de afwisseling terwijl je
ondertussen aldoor volop kunt genieten van de oogstrelende, stijlvolle vormgeving die beslist
bijdraagt aan een geheimzinnige, naargeestige sfeer. Gave camera-momenten af en toe ook.
De aanwezige horror is niet expliciet maar ingehouden en subtiel al sluit de film met wat directere
horror af. Voor mij was dit adembenemende, grandioze cinema.

avatar van DiDa
Ik zie dat deze een biosrelease krijgt. Ik hoop dat deze niet zeer beperkt zal gaan draaien, al ben ik bang van wel.

avatar van Spoelworm
Oude jaren 30 Silent films als Vampyr (1932) - MovieMeter.nl nosferatu of La Chute de la Maison Usher (1928) - MovieMeter.nl herleven in deze hedendaagse , bijna lovecraftian film, overigens met spraak. En dat is ook waar het vooral om draait, spraak. Verwacht geen actie maar vooral een film die om sfeerschepping en dialoog draait. Lovecraftian zoals ik al zei want he, als je met een bestemming, inktvisarmen en zeemeerminnen op de proppen komt dan spreek je als snel over HP Lovecraft. Waar - de Meester - zijn verhalen voornamelijk kosmische horror verbeelden, verbeeld deze film meer twee mensen die langzaam gek worden door isolatie, maar dan zonder de horror . Vooral Paterson (welke ik alleen ken van die tiener reeks Twillight) verraste mij met zijn acteerwerk. Erg , erg goed zelfs.

Alhoewel ik zeer zeker van deze film genoot, zoals ik ook deed (doe) bij de aangehaalde voorbeelden omdat ik nou eenmaal en zwak heb voor dergelijke films, betrapte ik mij er toch op ongeveer rond de 60ste minuut op de klok te kijken. Het verhaal -tussen aanhaaltekens - begint wat te leuren. Jammer, want de sfeer zit er goed in, de acteerprestaties zijn erg goed van beide heren, maar op den duur heb je het wel gezien. Dan zat ik bij Vampyr - Der Traum des Allan Grey toch meer in spanning op de afloop. Het hele is er een seksuele zeemeermin in het lichthokje gebeuren kwam niet lekker uit de verf voor mij. Als ik sterren zou geven (moviemeter, dit moet toch ooit kunnen) zou ik kiezen voor een 3,75. Het is net geen 4, maar ook boven de 3,5.

avatar van huiguh
Geen doorsnee filmpje...
Geweldige acteer prestaties van zowel Dafoe als Pattinson.
Het verhaal stelt niet veel voor, wel stijl- en sfeervol geschoten.

3,5 ster

avatar van Nicholas
KkEzel schreef:
Mensen je kan de films met Steven Zeemeeuw beter strontfilms noemen.

Deze is, zeker gezien de context, formidabel gevonden. Complimenten.

avatar van iPim
De mensen die beweren dat deze film nergens over gaat, moeten beter opletten. De mythe van Prometheus (Pattinson) en Proteus (Dafoe), het stelen van het licht, de door een zeemeeuw opgegeten lever, de zondvloed. Het vermengen van deze allusies in een eigenaardige noirprent is meesterlijk.

avatar van Nicholas
Het mythologische aspect ligt er ook nogal dik op.

Waar is deze film te zien/te vinden?