Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 122 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Todd Phillips
Met onder meer: Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz
IMDb beoordeling: 8,4 (1.474.465)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 oktober 2019
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via HBO Max
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Joker
"Put on a happy face."
Gotham City in de jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 1474465)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- Joker (MusicMeter)
- iTunes: € 7,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Arthur Fleck / Joker
Murray Franklin
Sophie Dumond
Penny Fleck
Thomas Wayne
Detective Burke
Detective Garrity
Randall
Gary
Hoyt Vaughn
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Waarom? Die man mag toch ook gewoon een mening hebben? Veel argumentatie valt er niet te lezen, maar daar is Twitter ook niet het platform voor natuurlijk. Veel meer dan een platte mening kan je daar ook niet op kwijt.
The Oceanic Six
-
- 59140 berichten
- 3918 stemmen
Marvel schrijver zet heftige kritiek op 'zeer slechte' Joker door - Manners Magazine
Ironisch om dit van een Marvel schrijver te horen.
Vraag me af wat je met zo'n treurige opmerking wil bereiken, buiten je vurig gewenste like van Basto?
Trouwens:
Ben benieuwd over welke scène die man het heeft.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Wellicht die in de metro wanneer Arthur de drie sarrende yuppies neerschiet? Outsider wordt triomfator. Dat zag je inderdaad al aankomen, maar me dunkt dat zo'n scène niet aan superheldenfilms voorbehouden is – ik moet bijvoorbeeld ook denken aan een vergelijkbare scène in A history of violence van David Cronenberg.
catdog
-
- 1393 berichten
- 1802 stemmen
Ik denk zelf die scene dat Joker richting het einde toe door 'het volk' gered wordt uit die auto. Refererend aan bijv. een Spider-Man 2 in de metro dat alle New Yorkers m te hulp schoten. 'Het volk' dat opkomt voor de 'held' terwijl de instanties niets liever willen dan de held inrekenen.
RaoulDuke
-
- 363 berichten
- 868 stemmen
Nooit verwacht dat Tod Phillips, regisseur van vrij luchtige komedies als Starsky en Hutch, the Hangover en War Dogs en nog luchtigere niemandalletjes als Road Trip en Old school in staat zou zijn zo'n boeiende film als deze te realiseren.
Eenzaamheid, vervreemding, rijk versus arm en de individualisering van de maatschappij, alle hedendaagse relevante thema's passeren de revue en worden hier op een indrukwekkende manier uitvergroot.
Cinematografisch is het allemaal dik in orde , voortreffelijke soundrack, sterke dialogen en puik acteerwerk doen de rest.
Maar het is toch vooral een Joaquin Phoenix one man show.
Zoals hij het karakter van de Joker hier neerzet is ongekend. Hij weet hier met zijn uitstekende acteerwerk een scala aan gevoelens op te roepen: van medelijden en compassie tot weerzin en afschuw.
Zeggen dat hij de de film draagt is eigenlijk een understatement: Joaquin Phoenix is de film.
Mescaline
-
- 6989 berichten
- 2736 stemmen
Persoonlijke discussies en offtopic berichten verwijderd. Hou het bij de film graag!
Lennert
-
- 2388 berichten
- 1395 stemmen
Ik denk zelf die scene dat Joker richting het einde toe door 'het volk' gered wordt uit die auto. Refererend aan bijv. een Spider-Man 2 in de metro dat alle New Yorkers m te hulp schoten. 'Het volk' dat opkomt voor de 'held' terwijl de instanties niets liever willen dan de held inrekenen.
Ik denk persoonlijk dat de Wayne's worden neergeschoten.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Haha, wat een heerlijke warboel van een film. Wil zogezegd 'Scorsese evoceren', maar is gedrenkt in een soort kitscherige Max Payne esthetiek. Hoopt de ambigue ongemakkelijkheid van Rupert Pupkin op te roepen, maar stelt het hoofdpersonage voor als een eendimensionale Columbine creepo, vettige haarlokken gedrapeerd op het aangezicht incluis (tijdens het eerste halfuur werd ik zowaar herinnerd aan 'Ben X' ). Tracht een replica te creëren van een pre-gentrification New York, maar struikelt over zijn eigen anachronismen. Phillips is de ultieme millenial filmmaker, een sul die geen eigen herinneringen heeft, maar op het beeld van de herinneringen van vorige generaties parasiteert. Denk bijvoorbeeld maar aan de compleet onoprechte 'hommage' aan de Grote Amerikaanse Talkshow van Weleer, een fenomeen dat Phillips nooit gekend heeft (en dat terwijl hij de vinger aan de pols had bij de documentaire maudit 'Frat House' (1999)). Het is dan ook pijnlijk om de inconsistenties hieromtrent vast te stellen, zoals het moment waarop de comedy tape van Phoenix viral avant-la-lettre gaat (want het personage van De Niro zit elke avond uren amateurbeelden van onbeduidende stand up shows te doorploeteren?). Ook mooi is hoe prestige films anno nu qua muziekkeuze echt hun best doen om hun publiek van neck bearded, 'wake up sheeple' puberjongens op hun wenken te bedienen ("White Room van Cream, dat is tenminste nog eens muziek! Niet die overgeproduceerde gucci mane lil' pump crap of hoe het ook mag heten van 50 miljard views op youtube). Je merkt dan ook dat de hele teneur van de film gericht is op een sociaal aanvaarde vorm van adolescente rebellie 'het systeem', een beetje zoals... Suicide Squad dus. Alleen is het pijnlijk vast te stellen dat de goegemeente er ditmaal blindelings ingetrapt is! Als een volleerde Holden Caulfield heb ik met zelfgenoegzame minachting zitten grinniken wanneer er weer maar eens een opiniestuk van een beleidsmaker, politicus, socioloog verscheen die deze verontrustende, belangrijke en actuele film prees. Toch ben ik zelf ook behoorlijk tevreden met dit rommeltje, in al zijn mislukte aspiraties is het een toch een opmerkelijk curiosum geworden. Bovendien, wat een plezier om dit werkstukje te zien in een afgeladen Kinepolis, omringd door een homogene massa van gamer bro's! Ik vermoed dat 90% van de aanwezigen actieve gebruiker op 9lives.be is.
P.S., voor mijn Nederlandse vrienden: oprechte excuses voor alle flagrante Vlaamse verwijzingen in mijn stukje! Op algemeen verzoek ben ik gerust bereid om een verklarend glossarium aan mijn recensie te hechten.
Ilsa
-
- 87 berichten
- 399 stemmen
enz.
Ik denk dat beginnen met een normaal taalgebruik al veel zal helpen.
rep_robert
-
- 27289 berichten
- 3853 stemmen
Als hij zelf maar iets van zijn onzin begrijpt. Overigens zou ik een alinea hier en daar fijner vinden dan 1 grote lap tekst met ingeikkeld taalgebruik.
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
enz.
Ik denk dat beginnen met een normaal taalgebruik al veel zal helpen.
Met normaal bedoel je ‘ zo simpel dat de gemiddelde superheldenfilmfan het ook kan begrijpen?’
Geloof me, het stuk is niet aan hen besteed.
rep_robert
-
- 27289 berichten
- 3853 stemmen
Really Basto? ? Ben jij ook zo'n decadent persoon die graag moeilijk articuleert? Dus deze film is alleen voor de Bourgeoisie, voor de proletarische mensen?
Warning
-
- 323 berichten
- 397 stemmen
Heel goed Basto, Rep_robert en Ilsa, uit jullie meningen, weg met Dictator-Moderator Mescaline!
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Really Basto? ? Ben jij ook zo'n decadent persoon die graag moeilijk articuleert? Dus deze film is alleen voor de Bourgeoisie, voor de proletarische mensen?
Dat schrijf ik toch nergens. Wat geeft je het idee? Zie niet wat rijk taalgebruik met decadentie te maken heeft.
Je gelijkstelling van de Bourgeoisie met de proletarische mensen, lijkt me een vergissing. Wellicht verdwaald in je eigen gemijmer?
rep_robert
-
- 27289 berichten
- 3853 stemmen
Je geeft net zelf aan dat simpel taalgebruik voor de mensen is die onnozele, simpele superheldenfilms kijken ( die verwijzing is jouw stokpaardje).
Dat stukje van yeyo is gewoon interessantdoenerij van iemand die zichzelf heel wat vindt. Dat heeft niks met het niet kunnen begrijpen van iets te maken.
En als ie bewust moeilijk praat om iets duidelijk te maken, dan faalt het ook. Want Phillips doet nergens intellectueel en pretendeert niets wat die reactie zou uitlokken van iemand. Dus interessantdoenerij.
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Je geeft net zelf aan dat simpel taalgebruik voor de mensen is die onnozele, simpele superheldenfilms kijken.
Dat stukje van yeyo is gewoon interessant doenerij. Dat heeft niks met het niet kunnen begrijpen van iets (en uiteraard de subtiele Marvel achtige verwijzing die er toch weer perse in moet).
Het stukje van yeyo verwijst naar tal van andere films, tijdperken en invloeden. Je zult toch tenminste bekend moeten zijn met een flink deel van die films en invloeden. We hebben die discussie hier al eerder gevoerd, maar het gros van de gebruikers hier lijkt zich helemaal prettig te voelen binnen hun blockbuster cubicles en voelt schijnbaar geen enkele behoefte zich daarbuiten te begeven. Vandaar dat ik denk dat het stuk niet aan hen besteed is.
Ik vind het stuk van Yeyo met afstand de sterkste analyse die in deze topic geplaatst is.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Dat stukje van yeyo is gewoon interessantdoenerij van iemand die zichzelf heel wat vindt.
Voor iemand die zich vaak druk maakt over denigrerende uitlatingen van anderen ga je hier toch ook aardig uit de bocht. Er staan wat "moeilijke" woordjes in, maar verder is het toch redelijk duidelijke en coherente kritiek.
Iets meer ademruimte had de tekst waarschijnlijk wat toegankelijker gemaakt en het is een kunst om complexe dingen op een eenvoudige manier te omshrijven (maar da's dan meer iets voor professionele schrijvers). Maar je kan toch moeilijk iemand verwijten dat hij z'n kritiek te nauwkeurig en uitgebreid staaft. Da's een beetje de omgekeerde wereld.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Oh nee, de filisters fronsen weer de wenkbrauwen. Leve de Yeyo's die durven schrijven en in opstand komen tegen de tirannie van de banale opsomming dat een recensie heet. Die knipoog-eruditie neem ik er graag bij.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
het is een kunst om complexe dingen op een eenvoudige manier te omshrijven (maar da's dan meer iets voor professionele schrijvers).
Een kunst, misschien. Een vereiste? Dat zogeheten professionele schrijven is dan niets meer dan een doorgeslagen zakelijkheid die het beperkte geduld van de doorsnee lezer/scroller schept en voedt.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Een kunst, misschien. Een vereiste? Dat zogeheten professionele schrijven is dan niets meer dan een doorgeslagen zakelijkheid die het beperkte geduld van de doorsnee lezer/scroller schept en voedt.
Dat heeft helemaal niks met zakelijkheid te maken. Wel met exact hetzelfde uitdrukken in eenvoudigere taal. Dat valt alleen maar toe te juichen vind ik, maar makkelijk is het niet.
El ralpho
-
- 1417 berichten
- 1036 stemmen
Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen
Hoewel ik genoten heb van een prima avondje uit bekroop mij gedurende de film een gevoel wat steeds sterker werd: hier had meer in gezeten, en er is hier beslist niet het onderste uit de kan gehaald. Wat gelijk positief opvalt is dat de Joker van Phoenix aardig in de buurt komt van het niveau van de Joker van Ledger, terwijl hij tegelijkertijd zijn eigen draai aan het personage geeft. De wereld lijkt lyrisch over de acteer prestaties van Phoenix en ook ik schat de kans op minstens een Oscar nominatie zeer hoog. So far so good right?
Phoenix kan de film dan wel op zijn smalle schouders dragen, dit verhuld niet dat het script behoorlijk te wensen overlaat en de mistroostige sfeer in Gotham er net wat te dik bovenop ligt. Praktisch iedereen kotst Arthur Fleck uit, wordt zonder pardon boos op hem of besluit hem op voorhand al te veroordelen. En iemand ontslaan omdat hij een keer een goedkoop reclamebord kwijtraakt, really? Het is meer dan begrijpelijk dat veel mensen hem een rare snuiter vinden, maar voor mij viel de geloofwaardigheid weg als ik zag hoe extreem zijn omgeving op hem reageerde.
Betreffende het script kreeg ik ook het idee dat de regisseur soms vast leek te lopen en dan vervolgens maar koos voor de makkelijke weg. Een goed voorbeeld is de manier waarop de moeder van Arthur aan haar einde kwam. Verstikking door een kussen terwijl ze in het ziekenhuis ligt. Ze zouden in Hollywood serieus een verboden scène lijst mogen opstellen omdat het je als regisseur gewoon ontbreekt aan iedere vorm van creativiteit wanneer je deze scène gebruikt. Daarnaast was het ook heel ongeloofwaardig hoe lang het duurde voor de politie Arthur op het spoor kwam, was de daarop volgende scène waarop ze hem kwijt raakte bij de metro nét te, en was het ook een irritatiepunt dat Arthur zo gemakkelijk met een vuurwapen een televisiestudio in kon komen. Ook de allerlaatste scène waarbij Arthur met gemak losbreekt in een zwaar bewaakte instelling zonder dat de (wellicht vernuftige) manier getoond wordt hoe hij dit dan doet, getuigt van sfeervolle beelden te willen schieten en daarbij alle geloofwaardigheid over boord te gooien. Dit alles lijkt geoorloofd te zijn omdat de regisseur lijkt te denken: maar kijk eens hoe goed Joaquin Phoenix als de Joker is! Ja dit is hij, maar dit is geen excuus om niet meer aandacht aan een sterker script te geven en storende details weg te werken.
Nogmaals, Phoenix alleen al maakt een bioscoopbezoek aan deze film dubbel en dwars waard en er komen ook een aantal sterke en onverwachte scenes voorbij, maar meteen de hele film hierdoor bombarderen als wellicht wel de beste film van 2019 is je reinste onzin. Misschien is de hele wereld wel een beetje gek geworden?
3,0*
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Ga je nu op elke pagina de score vermelden?
Wellicht is het je nooit opgevallen, maar dat staat ook bovenaan de pagina.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Dat heeft helemaal niks met zakelijkheid te maken. Wel met exact hetzelfde uitdrukken in eenvoudigere taal. Dat valt alleen maar toe te juichen vind ik, maar makkelijk is het niet.
Met eenvoudige taal is zeker niets mis. Evenmin hoeft 'ingewikkelde' taal plots onprofessioneel te zijn, hooguit een beetje elitair. Maar in deze overgedemocratiseerde 'ieder zijn smaak' tijden, is dat soms welkom. Nu ja, zó moeilijk is die hippe Yeyotekst nu ook weer niet.
YouDrunkGoHome
-
- 397 berichten
- 628 stemmen
Ga je nu op elke pagina
In dit stukje herken je jezelf wel een beetje zeker?
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Wat is pre-gentrification?
Voordat de gentrification z’n intreden deed (op Manhatten).
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Zeker, al zijn mijn bijdrages doorgaans een stuk interessanter. ?
Pre- en sequels
Joker: Folie à Deux
2024
9 reacties
Gerelateerd nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Joaquin Phoenix (49)
Lady Gaga speelt mogelijk Harley Quinn in musicalvervolg 'Joker'
Script voor 'Joker'-vervolg af, regisseur Todd Philips deelt titel
'Joker' met Joaquin Phoenix vandaag voor het laatst te zien op Netflix
Bekijk ook
Dune: Part Two
Sciencefiction, 2024
253 reacties
Bumbai
Drama / Romantiek, 1995
5 reacties
Memory of the Camps
Documentaire, 2014
8 reacties
Idiot Prayer
Muziek, 2020
4 reacties
For Sama
Documentaire / Oorlog, 2019
41 reacties
The Temptations
Biografie / Drama, 1998
8 reacties
Gerelateerde tags
straatbendedc comicsdroomclownvillainmaatschappijjokersuperheldgebaseerd op stripmoordpsychologische thrillercriminal mastermindstand-up comediangeestesziekteanarchyclown makeupsubway train social realismtv hostjaren 80dc extended universe (dceu)coringa moeder zoon relatieorigin storybrutal violencegotham cityjoaquin phoenix
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.