Honey Boy (2019)
Genre: Drama
Speelduur: 94 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Alma Har'el
Met onder meer: Shia LaBeouf, Lucas Hedges en Noah Jupe
IMDb beoordeling: 7,2 (40.658)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 juni 2020
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Honey Boy
"sweet as honey."
'Honey Boy' vertelt het verhaal van de relatie tussen een tv-acteur en zijn vader, een voormalige clown en heroïneverslaafde. De relatie wordt vanuit verschillende fasen uit het leven van de acteur verteld. Van hoe hij als klein jochie rollen wist te bemachtigen in Hollywood, tot aan een jongeman met een veelbelovende carrière.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,2 / 40658)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Honey Boy (MusicMeter)
- iTunes: € 7,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
James Lort
Otis Lort (22 years old)
Otis Lort (12 years old)
Percy
Dr. Moreno
Shy Girl
Mom
Sandra
Alec
Reviews & comments
Diederik58
-
- 704 berichten
- 1323 stemmen
Een film met potentie alleen niet waargemaakt.
Het regelmatig terugkeren naar 12 jarige Otis en dan weer naar de volwassen Otis maakt de film verknipt.
Er wordt vooral door Noah Jupe en Lucas Hedges sterk geacteerd. Shia LaBeouf valt tegen omdat hij te veel zijn best doet en geforceerd overkomt.
Waar het allemaal toe moet leiden is mij niet geheel duidelijk. Misschien is dat ook de bedoeling.
remorz
-
- 1930 berichten
- 2379 stemmen
Fascinerend project van LeBoeuf!
Als we er gemakshalve vanuit gaan dat dit grotendeels autobiografisch is (zowel de jeugd van Shia als de latere verwerking ervan), getuigt deze film van een zeldzaamheid om te koesteren. Niet alleen omarmt Shia zijn status als controversieel filmacteur, hij maakt ons als publiek op openhartige wijze deelgenoot van zijn ontwikkeling als opgroeiend adolescent, als artiest en als mens. Zijn script lijkt zowel een manier om met zijn jeugdtrauma’s (in het bijzonder binnen zijn verhouding met zijn vader) in het reine te komen als een vernuftige wijze om (zoals vaker) het persoonlijke aspect te verweven met een artistieke (en daarmee publieke) uitingsvorm om die stap te kunnen maken.
Alles aan deze film ademt een zeker zelf-therapeutisch gehalte; kunst met een emotionele en intiem persoonlijke noodzaak, ogenschijnlijk met primair doel om zijn eigen shit op een rijtje te krijgen maar Shia weet in zijn vertaalslag toch een mooie balans te vinden. Bij projecten van dit hyperpersoonlijk, confessioneel gehalte ligt melodrama van het gênante soort al snel op de loer; maar dat wordt hier kundig vermeden.
De disfunctionele vader-zoonverhouding krijgt genoeg reikwijdte in misstappen en uitbarstingen die makkelijk te veroordelen zijn, maar tegelijk in begrijpelijke oorzaken en goede bedoelingen gegrond worden. De ene keer schrijnend, dan weer luchtig. Het heeft constant iets ostentatiefs (kijk hoe gemankeerd mijn jeugd was); het script en de kundige regie geven het een coherente, dromerige sfeer en look mee die de film ver boven de middelmaat doen uitstijgen - het persoonlijke aanwenden om iets universeels te maken.
Het eindproduct is even ongrijpbaar als Shia’s persona zelf: open en kwetsbaar tot op het bot, maar daarmee ook onafgebroken zelfbewust en uiterst meta-verhalend tot het punt dat je niet meer weet waar de biecht overgaat in de vertelling. Het beste voorbeeld is het simpele gegeven dat Shia zelf de rol van zijn vader op zich neemt. Een manier om zich volledig op te laten gaan in het perspectief dat hem getekend heeft; anderzijds een perfect excuus om zijn range als acteur te etaleren.
Volle overgave, zowel als acteur als schrijver, en ergens along the way weet Shia zijn ontwikkeling als mens te gebruiken om zich te ontplooien als artiest. Niet veel die hem dat nadoen. 4*
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Had dit graag goed gevonden, maar het komt allemaal niet echt van de grond. Pas hier las ik dat het autobiografisch is (LaBeouf speelt dan eigenlijk zijn eigen vader begrijp ik?) en zo'n indruk maakt Honey boy eigenlijk ook wel. Het toont een disfunctionele vader-zoon relatie en dat is het dan. Ik hou meer van films die vanuit zo'n uitgangssituatie een narratieve ontwikkeling danwel een psychologische ontwikkeling laten zien, iets wat hier niet of nauwelijks gebeurt. Dat laatste gesprek in dat trailerpark is wel mooi ("You wouldn't be here if i didnt pay you", auw). Qua acteerwerk zijn Shia en dat jongste kind prima, de oudere versie van Otis vond ik vrij zwak. Verder biedt Honey boy in de vormgeving (te) weinig bijzonders. Ik had er wat meer van verwacht.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Flinke teleurstelling. Ik had hier veel meer van verwacht. Er is iets aan de filmstijl of verhaalstructuur die me de laatste tijd vaak begint te storen bij dit soort Amerikaanse films, waarbij er een soort period piece structuur gebruikt wordt waarbij wordt ingezoomd op een deel v/h leven, en soms redelijk willekeurige gebeurtenissen vervolgens verfilmd wordt, of het voelt toch zo aan. Waar ik dat een verbetering vind in theorie, tegenover oudere films die het goed doen op de Academy Awards omdat het het realistische element verhoogt, komt dat vaak niet zo goed over. Voor mij missen dit soort films narratief wat spankracht of iets dat het boeiend houdt. Tegelijkertijd vervalt het elders dan weer in clichès zoals goochelen met het meeste "fucks" rond alledaagse situaties. Oké, dit is misschien een dysfunctionele familie, hoewel helaas dit in de praktijk meer voorkomt dan men zou denken. Veel dialogen voelen heel erg random aan, en veel rond de motivaties van de personages wordt niet echt dieper op ingegaan. Ik kan moeilijk beschrijven wat het is, maar ik merk het heel vaak de laatste tijd, en het wekt een zo wat gevoel van desinteresse in mij op. Het is ergens begonnen bij Boyhood of Moonlight. Maar tegenwoordig ontploft het met dit soort films: Nomadland, Lady Bird en dit. En vaak mist het gewoon focus of iets. Babyteeth deed het op dat vlak bijvoorbeeld beter. Misschien is het ook zo dat je meer voeling met de personages, "verhaallijn" of de film moet zou hebben, maar in theorie zou dat zo moeten zijn, want ik kom zelf uit een dysfunctionele familie en heb ook een vader verslaafd aan alcohol gehad. Volgens mij ligt het dus eerder aan de narratieve structuur die ik niet kan trekken, terwijl het op veel andere vlakken toch weer in clichès hervalt, en weinig te bieden heeft ook wat betreft het thema. De stukjes met de oudere Otis zijn volgens mij enkel toegevoegd voor het aandikken van het moraal, en sowieso niet echt een meerwaarde in een andere tijdslijn die al een period piece is.
Teleurstellend, deze stond nochtans op mijn lijst door de aanwezigheid van FKA twigs en die steelt toch wel de show zonder veel te doen eigenlijk. Maar voor de rest niet echt mijn ding.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Deze film voelt aan als een therapeutische sessie en als je na afloop bij de credits ziet dat het script geschreven is door LaBeouf, dan weet je hoe laat het is: het is (semi)biografisch en vast onderdeel van het verwerken van een jeugdtrauma, wat inderdaad zo blijkt te zijn.
Het probleem van deze film is dat een dergelijk verhaal al in zoveel andere films en verhalen verteld is. Er zijn zoveel mensen die door hun ouders getraumatiseerd zijn, en soms is dat omdat de ouders zelf getraumatiseerd zijn. Je hoeft bijvoorbeeld alleen maar te kijken naar verhalen van de nakomelingen van holocaustoverlevers. Dit is slechts nog een zo'n verhaal (zij het met een oorlogsveteraan als vader), maar dan met een hoofdpersoon die mij totaal niet aanspreekt (ik heb echt helemaal niets met LaBeouf), maar ook omdat het karakter van zijn vader erg matig uitgewerkt wordt.
Er wordt een poging gedaan om interessant camerawerk te produceren, wat ik an sich kan waarderen, maar ook daar weet de film niet te overtuigen. Het enige positieve dat ik kan noemen is dat LaBeouf een sterke rol neerzet. Ik vind hem een erg matige acteur, maar dit doet hij goed. Waarschijnlijk omdat het voorbeeld voor de rol zijn eigen vader is.
Wellicht is dit wel iets voor fans van LaBeouf, maar ik vind noch hem, noch deze film als therapeutische sessie interessant. Vanwege de poging tot artistieke beelden niet het absolute minimum. 1* dus.
Gerelateerd nieuws
Viaplay-kijktip: Shia LaBeouf speelt eigen aan heroïne verslaafde vader in 'Honey Boy'
Shia LaBeouf onder vuur voor winst op Sun Valley Film Festival
Bekijk ook
For Sama
Documentaire / Oorlog, 2019
41 reacties
Sound of Metal
Muziek / Drama, 2019
45 reacties
Dark Waters
Biografie / Drama, 2019
96 reacties
Portrait de la Jeune Fille en Feu
Drama / Romantiek, 2019
89 reacties
Honeyland
Documentaire, 2019
32 reacties
Ratcatcher
Drama, 1999
36 reacties
Gerelateerde tags
vietnam veteraanrehabilitationmotelclownchildhood traumadrug rehabilitationchild swearingdrug gebruikalcoholischchild star alcoholic fatherchild smoking autobiographicalvrouwelijke regisseurchild actoralcohol problems abusive fatherfamily problems child protagonistirresponsible parent vader-zoon-relatie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.