Honey Boy (2019)

geregisseerd door Alma Har'el
met Shia LaBeouf, Lucas Hedges en Noah Jupe

'Honey Boy' vertelt het verhaal van de relatie tussen een tv-acteur en zijn vader, een voormalige clown en heroïneverslaafde. De relatie wordt vanuit verschillende fasen uit het leven van de acteur vertelt. Van hoe hij als klein jochie rollen wist te bemachtigen in Hollywood, tot aan een jongeman met een veelbelovende carrière.

• Vanaf donderdag 4 juni in de bioscoop

avatar van rep_robert
Het autobiografische verhaal van LaBeouf en dat proef je tijdens het kijken van deze indie achtige film. LaBeouf speelt de rol van zijn leven als zijn eigen vader. Een ontzettend narcistische klootzak, maar tegelijkertijd voel je de pijn die dit personage met zich meedraagt. Een klootzak die je toch ook weer enigszins begrijpt. Een gebrekkige opvoeding werkt gewoon door op iemands latere leven. Want dat zie je daarna ook weer terug op zijn zoon. Lucas Hedges speelt de rol van zijn 22 jarige zoon "Honey boy" echt fantastisch. Gekweld door een verleden waarin hij eigenlijk onbewust geterroriseerd werd door zijn vader (die onbekwaam is) voel je gewoon de pijn die de jongere "Honey boy' ervaart in de flashbacks. Een rol die weer subtiel en prachtig gespeeld wordt door Noah Jupe.

De film is klein, is oprecht en wordt gedomineerd door drie getalenteerde acteurs. Ik heb hier oprecht van genoten. Dat einde op de motor, die symboliek. Acties zeggen soms meer dan woorden.

avatar van Macmanus
Tegenvaller.

Shia is de laatste tijd wel een boeiende acteur geworden. Dit is een persoonlijke film van hem. Dat maakt het meteen lastig. De film weet nooit echt iets te vertellen het blijft allemaal veel te fragmentarisch. De film zit ook wat gevangen in zijn Amerikaans zijn. Zo is er opvallend veel dialoog, maar het wil het ook dromerig en poëtisch zijn. Maar wat het ons precies wil zeggen blijft nogal vlak. Er hangt ook nogal een boehoe gevoel boven de film. Je bent succesvol en rijk maar je hebt nog wat vader issues die je mag oplossen in een luxe resort en daarna maak je er nog een film over ook. Zo cynisch was ik de gehele film niet, maar het gevoel bekroop mij een beetje omdat de film nogal saai word naarmate we alleen maar rond het Motel leven met een erg overheersende Shia als zijn vader.

Resume ik voelde de film niet. Ondanks het best aardig geschoten en geacteerd is.

2 sterren.

avatar van IH88
“I'm going to make a movie about you.”
“Make me look good, Honey Boy.”

Uitstekende film van Alma Har'el. Aan alles is te zien dat dit een zeer persoonlijk verhaal is voor Shia LaBeouf, en het script is losjes gebaseerd op zijn turbulente jeugd en de relatie met zijn vader. Noah Jupe is fantastisch als de jonge Otis, en zijn scenes met LaBeouf vormen het hart van de film. Het is triest en soms hartverscheurend, maar je voelt ook de liefde en de onlosmakelijke band tussen vader en zoon. Hedges is ook sterk als de oudere Otis, hoewel Jupe en Hedges echt totaal niet op elkaar lijken. Daar moet je jezelf wel even overheen zetten, maar dan word je ook beloond met één van beste coming of age films van de laatste jaren.

avatar van james_cameron
Goed gespeeld, bij vlagen indrukwekkend drama, gebaseerd op de getroubleerde jeugd van Shia LaBeouf, die het script heeft geschreven en tevens één van de hoofdrollen speelt. Op emotioneel vlak laat men soms wat kansen liggen; hier en daar vond men het blijkbaar nodig om stemmige popsongs in te zetten waar stilte meer effect gehad zou hebben, maar gelukkig zijn de dialogen zo sterk en de cast zo goed dat je dit door de vingers wilt zien. Vooral LaBeouf, die hier min of meer zijn eigen vader speelt, is uitstekend.