ad

Geregisseerd door: Peter Strickland

Met onder meer: Marianne Jean-Baptiste, Hayley Squires en Leo Bill

Releasedatum: 6 december 2018

Over In Fabric

'In Fabric' speelt zich af tegen de achtergrond van de koopjes in de drukke winterperiode in een griezelig warenhuis. Deze beschikt over een speciale jurk die de aandacht trekt van enkele klanten. Wat ze echter niet weten, is dat het kleed vervloekt is en iedereen die ermee in aanraking komt ondervindt al snel gruwel en tegenslagen in zijn leven.

imageimage

Social Media

scorsese

Matige film waarin een vrouw die een afspraakje heeft een bijzondere jurk koopt in een warenhuis. Op het begin vraag je je nog af waar het allemaal naartoe gaat, maar al snel blijft het allemaal te vaag en daardoor langdradig. Het is zeker allemaal wel sfeervol in beeld gebracht en ook een paar eigenzinnige scenes, maar het wist me desondanks niet mee te krijgen en ging te lang door.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Ik heb de tekst van 'Scorsese' hierboven gekopieerd. want ik denk er precies zo over. Ha, ha, ha.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Vreemde film met 2 verhaallijnen. Wel amusant gevonden

avatar van Waackx

Waackx

Ik vond het een originele film; creepy ,(de vrouw van de winkel), geinig (de 2 bazen), smerig (de erotische scènes), mysterieus (de jurk zelf),retro (de reclames),schokkend (de bitch die de moeder in het Frans uitscheld), herkenbaar (haar reactie als ze hoort dat haar ex weer aan het daten is,) en een verrassend einde.

avatar van Shadowed

Shadowed

Hm.

Aparte film, dat zeker, maar dat betekent natuurlijk niet meteen beter. In Fabric leunt op een bijzonder concept, dat redelijk uniek wordt uitgewerkt. Het punt is alleen dat de film niet zozeer ingaat op een vervloekte jurk, maar meer het verhaal vertelt door middel van beeldspraak.

Visueel is het dan ook een aardig aparte film met enkele scenes die overduidelijk een eigen stijl hanteren. Daarvan zijn er enkele erg geslaagd, vaak omdat de decoraties en inrichting van de setting sterk zijn. Ook de cinematografie, het gebruik van kleur en geluid en de unieke manier van het in beeld brengen zijn zeer geslaagd. In Fabric is dan ook begrijpelijk een film die in de bioscoop beter tot zijn recht komt.

Jammer dat de personages verder wat doods zijn. Het acteerwerk is prima, maar de personages zijn nogal saai. Hierdoor is het gewoon niet altijd even interessant om tegenaan te kijken. Daarnaast is het tempo een tikkie te traag. Ik snap dat je weleens artsy wilt zijn, maar om vervolgens de volledige film in slakkentempo te laten verlopen is onnodig.

Er gebeurt ook net te weinig om het verhaal volledig tot diens recht te laten komen. Het eerste gedeelte kent een aantal momenten die aardig apart zijn, maar deze zijn schaars. Weinig intrigerende beelden buiten de audiovisuele pracht, en vooral wat doodse editing die het eindresultaat niet bepaald naar voren helpen. Enkele scenes zijn voelbaar, maar het merendeel valt toch wat plat.

Tweede gedeelte is iets gekker, maar ook niet veel interessanter. Het werkt toe naar een geweldige finale, maar alles wat daarvoor komt is gewoon niet zo boeiend. De personages en diens problemen boeien gewoon niet en komen nergens tot leven. Naarmate we verder treden wordt de film lekker vaag, wat het einde nog ten goede komt. Verder heb ik niet bepaald genoten van deze film, maar je kan het de film niet ontnemen dat het audiovisueel erg sterk is.

avatar van Mr Thee

Mr Thee

Het was tijd voor een avondje Strickland: het werd een traag op gang komende jurkenhorror. Creepy en droogkomisch. Vooral het sfeertje beklijft. Dat viel niet tegen en deed denken aan mijn eerdere ervaringen met Berberian Sound System. Producer Ben Wheatly. Gaan ze dit nog eens doen samen? Door hun stijl en sfeer trekken hun films blijvend mijn aandacht.

Toch was dit niet verbluffend. Mis ik de bioservaring? Mja...ook wel.

Wat ookwel tegenviel? Het is allemaal een tikje traag, net te veel van hetzelfde, de verrassing komt wat laat (tweede deel was beter). Shadowed verwoordt het mooi. En wat mij betreft: het mag wel net absurder.

Even stijlvol als sferisch...hier de soundtrack:

Mannequin Metric - song by Cavern of Anti-Matter | Spotify - open.spotify.com

3,25/5 ⭐️ ⭐️⭐️

avatar van Brabants

Brabants

In Fabric is een artistieke film waarin visueel van alles valt te beleven. De subplotjes zijn ook uiterst grappig, dat wel. Maar de rode draad(of jurk) die ontbreekt totaal. Dat maakt het geheel wat jammer. Bij dit soort films verwacht ik dan ook enige diepgang, maar helaas....