• 8.564.731 stemmen

Bad Times at the El Royale (2018)

Thriller / Misdaad | 142 minuten

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Bad Times at the El Royale

"All roads lead here"

Zeven vreemden, ieder met een duister geheim, ontmoeten elkaar in de El Royale. De El Royale is een vervallen hotel in de buurt van Lake Tahoe in Californië. Gedurende de avond heeft eenieder zijn kans op verlossing. Voordat de hel losbarst.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Dr. Woodbury Laurence

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Vermakelijk.

ik hou wel van de opzet van deze film. Het is ook waar deze film het grotendeels van moet hebben. Zeker de eerste drie kwartier zijn gewoon goed gedaan. De spanning zit er best in, al blijft het natuurlijk een filmpje waarbij je ontspannen in de zetel ligt te kijken. De tot dan verzamelde cast heeft ook wel enkele leuke rolletjes te bieden.

De eerste geweldpleging komt ietsje sneller dan verwacht, maar dat zorgt anderzijds voor een ander soort evenwicht dan gedacht. De trein is dan vertrokken en het tempo ligt vrij hoog. Tot er met Chris Hemsworth nog een A-lister ten tonele verschijnt. Over hem kan ik helaas weinig goeds zeggen, hij zet een erg zwakke rol neer als Charles Manson-kloon.

Maar met die seventies-snor komt hij ook al een eind, net zoals heel de film wel uitermate sfeervol geschoten is. De setting is ook echt geweldig. Qua speelduur is het dan weer een tikje te lang, zeker de finale draaft toch wat te lang door, terwijl net dan het niveau niet meer dat van het eerste uur is.

avatar van Metalfist

Metalfist

Tonight we get to be our own gods

Ik snap niet hoe ik het gemist kan hebben maar blijkbaar is Drew Goddard in 2018 met nieuw werk gekomen. De regisseur die één van mijn favoriete horrorfilms heeft geregisseerd en ook een serieuze vinger in de pap had bij series als Buffy, the Vampire Slayer en Angel. Ik heb Bad Times at the El Royale dus compleet gemist indertijd en je kan je dan ook wel mijn vreugde voorstellen toen ik dit opeens ontdekte. De regie in handen van Goddard en dan nog eens met Jeff Bridges in de hoofdrol? Count me in!

En ja, dit is echt genieten van de eerste tot de laatste seconde. Ik ben altijd wel fan geweest van dit soort films waar maar mondjesmaat duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit en het fijne is dat het gewoon blijft boeien. Even lijkt de film te gaan inzakken bij de komst van Billy Lee maar nee, zelfs dat weet Goddard nog heerlijk te brengen. Opvallend ook in hoeverre dit wel wat wegheeft van Once upon a Time... in Hollywood van Tarantino maar dat ligt misschien eerder aan het feit dat beide films geïnspireerd zijn door de gebeurtenissen met Charles Manson in 1969. Verder weet Goddard ook nog een aantal keer leuk te verrassen eigenlijk. Het is wel zo het type film waarbij ik twijfel of hij nog overeind blijft staan eenmaal je de clou kent maar het idee van zo'n motel dat zich op de grens van Californië en Nevada bevindt is al een toffe setting en ook die scène waar Darlene aan het zingen is terwijl Flynn de vloer is aan het uitbreken is geweldig. Zo zijn er nog wel meer fijne momentjes te ontdekken maar het is toch ook vooral die soundtrack die hier heerlijk om te horen is.

Cynthia Erivo heeft in ieder geval een klok van een stem en het is genieten wanneer ze haar keelgat opentrekt. Ook flink wat originele songs van onder andere The Four Tops en natuurlijk die heerlijke versie van Hush door Deep Purple. Dat origineel van Billy Joe Royal mag er ook absoluut zijn maar die cover van Deep Purple is nog net iets beter. Jeff Bridges is ook goed op dreef als Father Flynn maar sowieso weinig op te merken aan de cast. Dakota Johnson is een fijne griet met ballen en dan natuurlijk de onverwachte (ik had totaal geen idee wie hier überhaupt in meespeelde) komst van Chris Hemsworth. Natuurlijk geen onbekende voor Goddard wegens zijn rol in Cabin in the Woods maar toch, aangenaam verrast en het is een rol die hem ook wonderwel afgaat. Jon Hamm is misschien wat te geforceerd in zijn rol van verkoper Sullivan - al blijkt dat uiteindelijk ook nog wel zijn reden te hebben - maar zo'n Lewis Pullman groeit echt perfect in zijn rol als Miles.

Tof! Erg tof zelfs. Hopelijk laat Goddard een volgende keer niet terug zoveel tijd tussen zijn films maar blijkbaar heeft hij ook gewoon erg lang liggen schaven aan het script. Ach, als dit het resultaat is.. Dan vind ik het eigenlijk nog niet zo erg. Een erg fijne soundtrack, een erg fijne cast en een verhaal dat de volledige speelduur blijft boeien. Wat meer moet een mens eigenlijk hebben?

Dikke 4*

avatar van Basto

Basto

Herzien en dat beviel beter dan de eerste keer. Er zitten veel knappe shots in, maar het duurt uiteindelijk toch allemaal te lang. In 90 minuten was het veel beter geweest.

avatar van Geno

Geno

Originele film. Geweldig acteerwerk. Prachtige beelden. Super theatraal. Te uitgesponnen. Eénmaal zien.

avatar van Warning

Warning

Mooie setting. Wel te uitgesponnen.

avatar van des1

des1

Aardig maar te veel fluff, daardoor te lang. Tarantino achtig, maar niet zo doorwrocht (als bijv. Jackie Brown). Rol geschreven op Jeff Bridges. Jon Hamm is het niet in dit verhaal. Hemsworth overtuigde als Charles Manson type. Eriva is de standout. Mooiste shots zitten in de eerste paar minuten van de film. Vandaar af was het eigenlijk heuvel af. Vooruit magere 3.5 ster.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Bad Times At The El Royale, een titel die ik kende, die me niet perse trok en waarvan het wachten was of er eens een kans kwam de film te kijken, en die kans bood Veronica gisteren. En ik moet zeggen hier toch iets meer verwacht had, mede door de synopsis die mij toch iets anders deed verwachten, een soort samenspel tegen één dader of vijand vergelijkbaar met Identity.

Toch zijn er wel een paar parallellen het eerste half uur. Een verlaten hotel, één personeelslid, een verscheidenheid aan karakters die niet zijn wie ze beweren of op de vlucht zijn, slecht weer, een ontsnapte moordenaar en iets dat als snel toeslaat, namelijk noodlot. Maar dat is het dan ook met de vergelijking, en wat de synopsis betreft, het is maar hoe je het bekijkt. 7 personen ja, maar er komen veel meer karakters in de film voor, niet te vergeten de handlangers die Billy Lee mee neemt wat het totaal op 11 brengt. Verlossing? Wat dan? Ze zijn allemaal met zichzelf bezig, laat staan de opmerking de hel losbarsten. Het zijn verschillende incidenten die vanuit verschillende oogpunten voor bij komen...maar de hel die losbarst? Nee, de synopsis wekt een heel ander beeld dan de paar die er zijn met reden, en de anderen die er bij toeval zijn. Dingen worden verkeerd begrepen, men zit elkaar in de weg, en her en der moet nog een rekening vereffend worden. De flashbacks laten zien waarom het karakter in kwestie op die plek is, tevens komt de sinistere geschiedenis van de plek naar voren.

Nadelen zijn ongetwijfeld de lange speelduur, het soms slepende tempo, dat het nooit erg spannend wordt en eerlijk gezegd moet ik heel diep nadenken hoe het ook alweee afliep. Zoveel indruk maakt het geheel dus. Aardige punten zijn de ruime cast en de rol van Hamm, beter is de situering, het fraaie tijdsbeeld en de zalige Motown muziek. Maar verder is dit een film om redelijk snel te vergeten die ik eigenlijk een voldoende zijn willen geven maar dat niet doe puur omdat het ook weer niet echt vervelend was naar te kijken. Desalniettemin, verre van een hoogvlieger, redelijk op zijn minst.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Bijzondere film. In het begin een beetje vaag en traag, maar op een gegeven moment wordt het spannender en leuker. Iedereen doet goed zijn best. De film duurt wel erg lang. Als ze hem wat meer hadden ingekort, dan had dat de film wel goed gedaan. Een lange film of een heel dik boek, mag alleen als het echt de moeite waard is. Maar goed, al om al krijg je een interessante thriller/actie film te zien. Dus zeker het kijken waard.

avatar van Shadowed

Shadowed

Best leuk.

Het duurde wat mij betreft te lang voordat ik deze film eindelijk kon zien, maar het was het wachten wel waard. Zo goed als ik had gehoopt dat het zou zijn, dat was het niet, maar niettemin een degelijke film die ten alle tijden vermaakt. Zelfs tijdens het ietwat trage begin, maar dat hoort er een beetje bij.

Het voornaamste voordeel van deze film is dat het er visueel erg mooi uitziet. Het hotel is geweldig ingericht en in beeld gebracht. De sfeer breekt er goed mee door. Het camerawerk is precies, het kleurgebruik sterk en het tempo net aan genoeg. De trage eerste helft boeit niet altijd, maar wel genoeg om de kijker in ieder geval niet op de klok te laten kijken.

De cast bestaat zowat enkel en alleen uit grote namen, waardoor het acteerwerk dan ook best goed is. Het fijne is dat de acteurs leuke rollen krijgen waarmee ze ook zichtbaar plezier hebben. Zeker Hemsworth lijkt zich helemaal in zijn element te voelen, en dat straalt hij dan ook uit. De enige rol waar ik geen fan van was, dat was Erivo, die wat mij betreft toch een veel te saaie rol speelt tussen de rest.

De film duurt lang, en daardoor is het jammer dat de finale niet echt weet te knallen. Het is net aan onvoorspelbaar en gewelddadig genoeg, maar het echte feest waar je als kijker op wacht, dat komt niet. Goddard wist zich de vorige keer tijdens The Cabin in the Woods daarin een stuk beter te redden, dit keer is het meer de sfeerschepping die de film maakt.

Bij elkaar is het genoeg voor een goede voldoende, het was zeker een goede film die er op het visueel vlak sterk uitziet. Het verhaal is redelijk, niet zo goed als ik had gehoopt, maar goed genoeg om de speelduur ietwat te rechtvaardigen. Ik mis een echt geweldige finale, maar verder een erg competente film met een lekker gestileerde look.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1999 stemmen

Bijna onmogelijk om hier iets over te zeggen zonder die ene naam te laten vallen: de schokkende geweldsuitbarstingen, de scènes herhaald vanuit andere perspectieven, het spelen met tijd, de tussentitels, de personages die soms verliefd op hun taalgebruik lijken te zijn, het belang van de liedjes op de soundtrack... Gelukkig biedt deze film daarnaast ook nog een paar aardige vertolkingen (vooral die openingsmonoloog van Jon Hamm), een fraai uiterlijk (kleren, kleuren, kadrering) en een mooie verrassing met de laatste "character reveal" (het vorige leven van de brave hotelklerk). Neemt allemaal niet weg dat ik me bij het kijken goed heb vermaakt, maar dat ik vrees dat deze film in mijn herinnering alleen maar minder gaat worden.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Stijlvolle en eveneens sfeervolle film die erg mooi de setting van de jaren 70 weergaf. Het hotel bvb zag er geweldig uit met zijn kamertjes, maar vooral piekfijne lounge in discolook en kamerbrede tapijten. Ook de muziek was best leuk en bracht wat extra vibes in de film.

Een aantal prima scènes die de film toch maken. Die ene scène die een aantal keer werd herhaald vanuit verschillend perspectief zat goed in elkaar. Regie en montage zeker geslaagd. Film wel wat aan de lange kant en sommige flashbacks waren niet altijd geslaagd. Het haalde je soms uit de film, maar over het algemeen krijg je zo toch een inkijk in de verschillende personages.

Best onderhoudend allemaal en erg genietbaar om eens gezien te hebben. Verre van memorabel, maar zeker goed voor een keertje.

avatar van panax

panax

geweldige film

geweldige rol van bridges

goeie muziek !!!

prima in orde

avatar van Lykky

Lykky

Ik schrok nogal van de parents guide over geweld, maar dat bleek heel erg mee te vallen. Ja, geweld en moord, maar geen gruwelijke beelden. Verder hele goeie film waar ik echt niks op aan de merken heb! Heeft me vanaf de eerste tot laatste minuut vastgehouden en geboeid.

avatar van ILDIB

ILDIB

Wat een fijne film. Fijne muziek, fijne acteurs, fijne setting en behoorlijk verhaal. Alleen stukje met Billy duurde te lang. Nee ondergewaardeerd wmb.

avatar van Robson1968

Robson1968

Ik vond het een geweldige film. Ging er blanco in (wist niets van cast of verhaal, had stukje van het voorstukje op tv gezien). Hotel op de grens van Californië en nevada vind ik al een gouden vondst. De rol van Lewis Pullman en de ontwikkeling hiervan vind ik subliem. Jeff is ongenaakbaar en ook Dakota kan mij bekoren in haar rol, evenals Cailee Spaeny, waar ik nog niet eerder van gehoord had, heeft diepe indruk op me gemaakt als zogenaamd zwak jong zusje.

De film heeft leuke en verrassende plotwendingen. De een brengt wat meer vaart en adrenaline, de ander veroorzaakt een moment van rust en zelfs een gevoel van "moet dat nou...?". Maar zeer zeker een aanrader

avatar van pietpuk

pietpuk

Aardige film maar te lang

avatar van Kooiker

Kooiker

Mooi verpakte pretentie maar toch vooral veel gebakken lucht. Ziet er mooi uit maar stelt inhoudelijk weinig voor. De maker lijkt een boodschap te willen uitdragen maar ik zie hem niet. Is iedereen slecht ook al lijkt hij eerst goed ? En wie blijven er dan over ? Een bankrover en een zangeres ? Wat is de boodschap? Weet de maker het zelf eigenlijk wel ?

avatar van blurp194

blurp194

Een mooie cast, een mooie locatie, een behoorlijk verhaal. Maar toch gaat het mis - teveel stijl over substance, teveel soundtrack over karakter. En vooral veel te veel krampachtig proberen iets in de stijl van Tarantino te doen, maar zonder daar in de buurt te komen - overigens net als Tarantino zelf daar niet meer toe in staat lijkt te zijn. Jammer, van zo'n mooie cast had ik toch echt meer verwacht. Aan de andere kant, Dakota Johnson, hmm - films waaraan zij meedoet vallen toch wel vaak tegen.

Maar er zijn toch ook wel een paar scenes die echt perfect zijn. Het is alleen niet genoeg om de film tot iets behoorlijks te maken.

avatar van Collins

Collins

Er valt genoeg te zien in Bad Times at the El Royale. Niet alleen vanwege de lange speelduur van 142 minuten, maar vooral omdat de film echt een visueel feestje is. De eerste kennismaking met het uitgerangeerde hotel El Royale is alleen al adembenemend. Een sfeerbepalende introductie van een setting die duidelijk betere tijden heeft gekend. Kitscherig, bombastisch, vol nostalgie met een melancholische uitstraling vol verlangen naar een glorieuze tijd die er niet meer is. En er misschien ook nooit is geweest.

Groot is dan ook de verrassing als in het jaar 1969 zich opeens vier gasten van uiteenlopende aard bij de balie van concierge Miles Miller (een bijzonder vermakelijke Lewis Pullman) melden. Een priester (Jeff Bridges), een zangeres (Cynthia Erivo) een verkoper van stofzuigers (Jon Hamm) en een mysterieuze onbekende (Dakota Johnson). Vier aangename acteurs die met groot succes vier curieuze gasten met allen hun persoonlijke geheimpjes neerzetten.

Het verhaal grijpt vaak terug op het verleden. Het verleden van het hotel. Het verleden van de gasten. De film maakt veelvuldig gebruik van flashbacks. Steeds als er iets onverwachts gebeurt of een gast een merkwaardige ontdekking doet, volgt even later een scène die zich in het verleden afspeelt om licht in de duisternis te brengen. Regisseur en schrijver Drew Goddard gebruikt de flashbacks overigens niet alleen om de tegenwoordige tijd te duiden. Middels de flashbacks komt de kijker op een intrigerende en uitgekookte manier ook veel te weten over de personages en wordt de sluier van geheimen die allen omvat langzaam weggenomen.

De film is een thriller, maar is heel fijn doordrenkt met zwarte humor. Dat deed Goddard in zijn eersteling The Cabin in the Woods uit 2011 ook al, maar wat mij betreft is de humor in El Royale veel indringender aanwezig. De humor maakt veel meer deel uit van de inhoud en heeft veel meer effect op de sfeer. De sfeer is mysterieus, spannend en voegt daar met behulp van de humor een fijne lading lichtzinnigheid en absurdisme aan toe. Goddard vergeet daarbij niet om in zijn film het tijdsbeeld te vangen. De Vietnamoorlog en de hippiecultuur blijven niet onbenoemd en er is veel muziek uit de jaren 50 en 60 te horen. Altijd ok.

Bad Times in het louche hotel El Royale is komisch, tragisch, mysterieus, spannend en soms ook bloedig. Al die typeringen worden door de camera sfeervol gevangen in een schiterend decor van vergane glorie. Bad Time at the El Royale is een heerlijke film.

avatar van Lavrot

Lavrot

In mijn TV-gids werd deze film een mislukking genoemd, maar mijn mening staat daar lijnrecht tegenover. Grootste kritiek bij de beschrijving in die gids was dat de boodschap van de film niet duidelijk was. Mijn reactie: "Nou en?" Bij films van de o zo geprezen Quentin Tarantino lees je dat nooit. Bij zijn brouwsels loven de critici de structuur, de verwevingen naar ander filmwerk, de dialogen, etc.

In deze film kunnen al die bovengenoemde zaken minstens van dezelfde kwaliteit getuigen. Stiekem vind ik deze El Royal een meesterwerkje.

avatar van Alexjc

Alexjc

Wat een pracht van een film.

Deze Film moet je gewoon kijken en helemaal zelf beoordelen.

Blanco de film in gaan, niet teveel over de film gaan lezen. Alleen de achterkant van de hoes.

Niet te serieus de film gaam beoordelen, gewoon genieten.