Escape Plan 2: Hades (2018)

Alternatieve titel: Escape Plan 2

China / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Steven C. Miller
met Sylvester Stallone, Dave Bautista en Jaime King

Ray Breslin runt een eliteteam van veiligheidsspecialisten die zijn opgeleid om mensen uit de meest ondoordringbare gevangenissen van de wereld te halen. Wanneer zijn meest vertrouwde kracht, Shu Ren, wordt gekidnapt, verdwijnt hij in de meest complexe gevangenis ooit gebouwd. Het gebouw is volledig geautomatiseerd en verandert constant van vorm. Met behulp van enkele van zijn oude vrienden probeert Ray hem vrij te krijgen.

avatar van Brabants
Visueel en verhaaltechnisch(althans de uitwerking ervan) valt dit tweede deel behoorlijk tegen. Dave Bautista heeft duidelijk minder inbreng dan Arnold Schwarzenegger. Al met al geen fraai vervolg. Had zeker meer aandacht verdiend.

Sylvester Stallone en Dave Bautista (vooral natuurlijk bekend vanwege zijn leuke rol als Brax in de "Guardians of the Galaxy" films) mogen dan wel groot op de cover van deze film (die de bioscoop niet heeft gehaald) staan en hebben zeker hun aandeel in het verhaal, maar de echte hoofdrolspeler is toch zeker de chinees Xiaoming Huang (in de rol van Shu Ren).

De eerste "Escape Plan" film uit 2013 heb ik destijds in de bioscoop gezien en was gewoon een zeer vermakelijke en lekker wegkijkende Actie / Thriller film en vooral natuurlijk vanwege het meespelen van Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger. In dit vervolg speelt Sylvester Stallone ook weer mee en hij zit zeker ook langer in deze film dan de 20 minuten (zo belandt hij zelf na circa 60 minuten in de gevangenis en dan heeft de film nog 25 minuten te gaan en vooraf is hij ook een aantal keren in beeld te zien en o.a. in een actiescène in een bar) welke welke DiDa hierboven aangeeft, maar dit vervolg is toch behoorlijk dertien in een dozijn-achtig en het verhaal is ook nog eens zeer voorspelbaar.

In deze tweede "Escape Plan", dit keer geregisseerd door B-film regisseur Steven C. Miller, heeft Ray Breslin (Sylvester Stallone) een topklasse beveiligingsteam opgericht. Als één van zijn teamleden, te weten Shu Ren (Xiaoming Huang), vermist raakt en daarna nog eentje, te weten Luke Walken (Jesse Metcalfe), moet Ray Breslin ook naar de hel, die ook wel de "Zoo" wordt genoemd. Zijn doel, zijn vrienden redden uit deze geheime brute geautomatiseerde gevangenis, die als officiële naam "Hades" heeft.

Het verhaal stelt zeker weinig voor en na circa 10 minuten, het gedeelte wat zich afspeelt in Tsjetsjenië, had ik al het idee te maken te hebben met een B-film (o.a. bij het zien van zeer nep-achtige explosies) en wilde ik ook gaan stoppen met kijken. Maar dan verschijnt Sylvester Stallone in beeld (die één van zijn teamleden ontslaat, te weten de zekere Jaspar Kimbral welke gespeeld werd door Wes Chatham en die dus ook de slechterik wordt in het verhaal) en heb je zoiets van "toch maar eens verder kijken" en vanaf dan wordt het gelukkig ook allemaal vermakelijker.

Zo gebeurt er daarna meer dan genoeg en valt er ook meer dan voldoende actie te zien, welke o.a. bestaat uit vechten, want in de gevangenis moet men namelijk verplicht vechten. Zeker vanaf het moment (na circa 60 minuten) dat Sylvester Stallone ook in de gevangenis belandt, wordt het allemaal nog genietbaar en Sylvester Stallone sluit de film ook af met een één op één eindgevecht (zoals dat vaak te zien was in jaren 80 en 90 films) tussen hem en Jaspar Kimbral en hij kondigt ook nog een vervolg aan.

De cast speelt zeker niet hoogstaand maar opzicht deden ze het nog best verdienstelijk en vooral de voor mij onbekende hoofdrolspeler Xiaoming Huang, die best goed kon vechten. Verder is het natuurlijk leuk om een aantal bekende acteurs en actrices te zien en dan doel ik natuurlijk op Sylvester Stallone, Dave Bautista (die zichtbaar weinig zin had in deze film, maar hij zorgt wel voor een grappig moment, door te zeggen "Leuke pijama. Waar is je teddybeer ?" als hij Luke tegenkomt in de gevangenis), 50 Cent en Jaime King. De laatste twee hebben overigens maar een flut rol in het verhaal.

Al met al een wat matig vervolg op het vermakelijke "Escape Plan" uit 2013 en deze film heeft ook veel weg van een B-film en dat is o.a. te zien aan de speciale effecten in deze film. Echt slecht is deze film eigenlijk ook niet, want hij kijkt nog best goed weg (mede door toedoen van Sylvester Stallone) en met circa 85 minuten duurt hij natuurlijk ook niet lang.

avatar van Ajax&Litmanen1
Beschamend slechte troep dat als budgetversie van het origineel mee probeert te liften op de naam en het succes. De eerste film was vreselijk vermakelijk door een goed geschreven plot, een fatsoenlijk budget en het belangrijkste, de chemie tussen Schwarzenegger en Stallone. Die eerste ontbreekt nu (slimme zet, hier wil je niet mee worden geassocieerd) en die tweede heeft hier een bijrolletje zonder waarde waardoor het Unique Selling Point eigenlijk weg is. Want iedereen wilde destijds Escape Plan zien omdat Schwarzenegger en Stallone voor het eerst samen de hoofdrol speelden. De cast die dat hier doet kan er niks van en dan moet ik het wazige, niet boeiende plot of het totale gebrek aan spanning en humor nog benoemen. De film ziet er ook gewoon niet uit. Gewoon vergeten en de hele leuke eerste film nog eens opzetten.

Ver onder de maat, een van de slechtste films waarin Stallone in heeft gespeeld, lijkt wel of hij even terug is aan het begin van zijn carrière. De eerste heb ik destijds welgemeend vier sterren gegeven en was gewoon een lekkere old school actie prent, maar behalve de titel, Stallone en als locatie een gevangenis zijn er voor de rest geen raakvlakken bij dit zogenaamde, in alle opzichten lelijk vervolg. Onvoorstelbaar rommelig, inspiratieloos gebeuren waarbij je ook al door de matte actiescènes nergens ook maar enige binding krijgt met de talrijke, slecht uitgewerkte personages. Niet veel woorden vuil maken aan dit wanproduct, waarvoor de meest griezelige scène tot aan het einde is bewaard: een open deur richting een schijnbaar onvermijdelijk derde deel.....ongelooflijk.

avatar van filmkul
Zwakke actiefilm. Het verhaal is slecht en ongeloofwaardig. De opbouw is echter het grootste probleem. Er zit weinig lijn in het verhaal en karakters komen uit het niets te voorschijn zonder enige ontwikkeling. Op een enkele scène na bevat de film geen spanning. Het acteerwerk is eveneens beneden pijl. Visueel is de film ook al niet best met special effects van bijna asylum niveau. Zwaar ondermaatse film. 1.5

avatar van Left4Dead
Zielloos werkje, domme knokpartijen.
Een regelrechte aanvluiting.

Je moet wel erg je best doen om Escape Plan 2 te vergallen, aangezien deel 1 echt een top film was, vind ik. Maar het is gelukt hoor, want n blamage dit deel! Hoe hebben ze dit zo slecht kunnen aanpakken? Nou is deel 2 wel vaker minder dan t eerste deel, maar wat een wereld van verschil hier zeg. Ik had er zóveel van verwacht en dan dit als resultaat! Bah, wat n teleurstelling. Werkelijk niks klopt: slecht camerawerk, slecht verhaal, totaal geen spanning, geen opbouw etc. En dat met n fatsoenlijk budget en nagenoeg de originele cast. Deze regisseur moet snel ander werk gaan zoeken.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ai ai ai. Miller gaat van serieus leuke en kwalitatief bovengemiddelde horrorfilms (Automaton Transfusion , Silent Night en Under the Bed ) naar verschrikkelijk ongeïnspireerd DTV actie meuk. Dat is niks nieuws, die weg sloeg hij immers in 2015 al in, maar het blijft een jammerlijke ontwikkeling. Gozer heeft er wel aanleg voor, maar dat komt er met dit soort films echt niet uit.

Hoewel de über dure productie (45miljoen dollar, waarvoor vele malen dank aan China voor deze geweldige investering) eigenlijk het grootste lachertje zou moeten zijn, of het waanzinnig brakke Engels van de Chinese sterren(?!)... is het toch 't extreem domme hoofd van Stallone die het meest op de lachspieren werkt. Terwijl andere helden zoals Schwarzenegger er ook nu nog als een fijne, verjaarde baas uitziet, lijkt Sylvester steeds meer op een strakgespoten Toxic Avenger stand-in.

avatar van Warning
Zwak, zielloos en die muziek..