Escape Plan (2013)

1912 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Mikael Håfström
met Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone en Jim Caviezel

Ray Breslin is 's werelds meest vooraanstaande persoon als het gaat om veiligheid. Hij heeft elke gevangenis nauwkeurig geanalyseerd en is tevens getraind op een enorme hoeveelheid overlevingstechnieken, zodat hij kan werken aan de best beveiligde gevangenissen ooit, waaruit ontsnappen onmogelijk is. Maar dan belandt hij in de gevangenis die hij ooit zelf ontwierp. Ray doet er alles aan om te ontsnappen, en gaat op zoek naar de persoon die er voor zorgde dat hij zelf achter de tralies verdween.

avatar van IH88
“Have a lovely day... asshole!”

Schwarzenegger en Stallone die samen uit een gevangenis moeten ontsnappen waar bijna niet uit te ontsnappen valt... Soms hoef je niet meer te weten om een film te gaan kijken. Door de acteurs en het leuke uitgangspunt was ik al snel verkocht, en gelukkig is de film zelf ook zeer de moeite waard. Goede actiescènes, genoeg spanning en fantastische oneliners. Escape Plan moet je niet gaan kijken voor een realistisch verhaal of geweldig acteerwerk, maar als gevangenisfilm met Arnie en Stallone in topvorm is dit wel een klein filmfeestje.

avatar van Mark de Jong
4* voor de eerste helft. 1*voor de teleurstellende 2e helft. Maakt 2.5

avatar van Maximalisatie
ILDIB schreef:
Wat een goedkope ellende. Een geharde stallone die bezwijkt en dan weer niet en dan weer wel en dan weer niet. En dan die boot je merkt dat echt wel. . En waarom zoveel moeite voor iets simpels als een gevangenis waar ouwe toelie en modern samengaan. Mcgyver zou ook jaloers zijn trouwens. Maar tis en ontsnappingsfilm dus altijd goed. .

Stabilisatoren zorgen ervoor dat je het gevoel hebt niet in een boot te zitten hoor...

avatar van RaoulDuke
Prima actiefilm die, naarmate de film vordert, overigens wel vraagt om een groot acceptatievermogen qua geloofwaardigheid.
Maar who cares...
Schwarzenegger en Stallone leveren wat je van ze kunt verwachten.

avatar van joeygamer2
Zeker goede film! Schwarzenegger en Stallone beiden een van mijn favoriete acteurs. Zeer vermakelijk om naar te kijken. Ik heb er zeker van genoten!

avatar van Basto
Bij herziening, flinke opwaardering. Toch wel fijn prison escape filmpje. Het is allemaal weinig geloofwaardig, maar wel stijlvol en met de juiste soort humor in elkaar gezet.

Dikke 3,5

avatar van AJK
AJK
Leuk met sly en arnie.
3.5

avatar van Shadowed
Mwa.

Vond dit niet al te bijzonder en meer een soort van excuus om Schwarzenegger en Stallone samen in een film te stoppen. Opzicht wel aantrekkelijk natuurlijk, maar het maakt het voor mij niet meteen een toppertje, deze actie/thriller.

Het verhaal kent ook niet echt een spanning, en we zien meer Stallone die het natuurlijk allemaal al zo'n beetje snapt waardoor de echte mystery een beetje overboord is gegooid. Voor de rest blijven Sly en Arnie natuurlijk wel een leuk duo.

Enkele lekkere actiescenes, maar daar blijft het ook bij. Het is allemaal wel ok om zo te volgen, maar echt spannend is het nergens. Wel knalt de actie lekker door bij vlagen en is het allemaal best vermakelijk in beeld gebracht hier en daar.

Tarkus schreef:
Actiefilm met je oude actiehelden, die het nog steeds goed doen en er geen moeite mee hebben om de film te dragen.
Goed scenario, origineel.
Ook de oneliners ontbreken niet, zoals we dat van beide heren wel gewend zijn.
Ze zien er beiden wat ouder uit, maar de actie in deze prent laat zien dat ze nog steeds hun mannetje staan, van mij mogen ze nog meer films maken als deze.
Heb er plezier aan beleefd.

Opnieuw bekeken naar aanleiding van de 2de film.
Heb opnieuw plezier beleefd aan deze prent en heb niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar.
Hopelijk is de tweede film net even goed.

avatar van knusse stoel
Gisteravond in mijn uppie bekeken en het viel mij niet tegen dat samenspel van deze twee vaak aan elkaar gelijkende acteurs. Om eerlijk te zijn vond ik ze beiden niet slecht acteren in dit verhaal. Een verhaal wat een aardig verhaal bracht. Een bedrijf wat iemand in gevangenissen laat opsluiten zonder dat de bewaarders en directie ervan op de hoogte zijn. Volgens mij is dat een van de zwakkere onderdelen in het verhaal, de man komt steeds weer op vrije voeten. Je zou verwachten dat er meer handiger en intelligenter criminelen ronddwalen in gevangenissen die ook op dat idee komen. Een bouwtekening, hulp van buiten en inzichtelijk kunnen redeneren is toch niet iets wat iedereen ontbreekt? Maar goed, ik heb mij prima met deze film vermaakt en dat is de bedoeling van een film.
Voor dat vermaak geef ik een 7+!

avatar van Corcicus
De film voelt op sommige momenten erg generiek aan, de oneliners zijn belachelijk (terwijl het echt niet zo moeilijk is om goeie oneliners te bedenken) en Stallone en Schwarzenegger zijn getransformeerd tot twee oude knarren die niet zouden misstaan in een Waldorf en Statler-productie. Ook de regie is bij wijlen miserabel te noemen.

Daarnaast zit het verhaal écht goed in elkaar, is er wel degelijk chemie tussen de hoofdrolspelers en ziet de gevangenis er goed uit. De film verveelt nooit, is vrij spannend en het ritme uptempo. De muziek zat ook goed, er zitten heel wat bekende koppen in de cast en je krijg zonder meer waar voor je geld.

Krappe 3.5*

avatar van xxERWINxx
Vandaag nog eens herbekeken, blijft een geweldige goede film, er zit een goed verhaal in en erg interessant hoe Sylvester Stallone een plan voorbereid om in de zwaarst beveiligde gevangenis weet te ontsnappen met hulp van Schwarzenegger!
Vooral het laatste half uur volop actie en spanning, veel beter dat deel 2 die hierna nog uitkwam.