ad

Geregisseerd door: Mikael Håfström

Met onder meer: Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Jim Caviezel

Releasedatum: 9 oktober 2013

Over Escape Plan

"No one breaks out alone."

Ray Breslin is 's werelds meest vooraanstaande persoon als het gaat om veiligheid. Hij heeft elke gevangenis nauwkeurig geanalyseerd en is tevens getraind op een enorme hoeveelheid overlevingstechnieken, zodat hij kan werken aan de best beveiligde gevangenissen ooit, waaruit ontsnappen onmogelijk is. Maar dan belandt hij in de gevangenis die hij ooit zelf ontwierp. Ray doet er alles aan om te ontsnappen, en gaat op zoek naar de persoon die er voor zorgde dat hij zelf achter de tralies verdween.

imageimageimageimage

avatar van IH88

IH88

“Have a lovely day... asshole!”

Schwarzenegger en Stallone die samen uit een gevangenis moeten ontsnappen waar bijna niet uit te ontsnappen valt... Soms hoef je niet meer te weten om een film te gaan kijken. Door de acteurs en het leuke uitgangspunt was ik al snel verkocht, en gelukkig is de film zelf ook zeer de moeite waard. Goede actiescènes, genoeg spanning en fantastische oneliners. Escape Plan moet je niet gaan kijken voor een realistisch verhaal of geweldig acteerwerk, maar als gevangenisfilm met Arnie en Stallone in topvorm is dit wel een klein filmfeestje.

avatar van Mark de Jong

Mark de Jong

4* voor de eerste helft. 1*voor de teleurstellende 2e helft. Maakt 2.5

avatar van Maximalisatie

Maximalisatie

ILDIB schreef:

Wat een goedkope ellende. Een geharde stallone die bezwijkt en dan weer niet en dan weer wel en dan weer niet. En dan die boot je merkt dat echt wel. . En waarom zoveel moeite voor iets simpels als een gevangenis waar ouwe toelie en modern samengaan. Mcgyver zou ook jaloers zijn trouwens. Maar tis en ontsnappingsfilm dus altijd goed. .

Stabilisatoren zorgen ervoor dat je het gevoel hebt niet in een boot te zitten hoor...

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Prima actiefilm die, naarmate de film vordert, overigens wel vraagt om een groot acceptatievermogen qua geloofwaardigheid.

Maar who cares...

Schwarzenegger en Stallone leveren wat je van ze kunt verwachten.

avatar van joeygamer2

joeygamer2

Zeker goede film! Schwarzenegger en Stallone beiden een van mijn favoriete acteurs. Zeer vermakelijk om naar te kijken. Ik heb er zeker van genoten!

avatar van Basto

Basto

Bij herziening, flinke opwaardering. Toch wel fijn prison escape filmpje. Het is allemaal weinig geloofwaardig, maar wel stijlvol en met de juiste soort humor in elkaar gezet.

Dikke 3,5

avatar van AJK

AJK

Leuk met sly en arnie.

3.5

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Vond dit niet al te bijzonder en meer een soort van excuus om Schwarzenegger en Stallone samen in een film te stoppen. Opzicht wel aantrekkelijk natuurlijk, maar het maakt het voor mij niet meteen een toppertje, deze actie/thriller.

Het verhaal kent ook niet echt een spanning, en we zien meer Stallone die het natuurlijk allemaal al zo'n beetje snapt waardoor de echte mystery een beetje overboord is gegooid. Voor de rest blijven Sly en Arnie natuurlijk wel een leuk duo.

Enkele lekkere actiescenes, maar daar blijft het ook bij. Het is allemaal wel ok om zo te volgen, maar echt spannend is het nergens. Wel knalt de actie lekker door bij vlagen en is het allemaal best vermakelijk in beeld gebracht hier en daar.

Tarkus

Tarkus schreef:

Actiefilm met je oude actiehelden, die het nog steeds goed doen en er geen moeite mee hebben om de film te dragen.

Goed scenario, origineel.

Ook de oneliners ontbreken niet, zoals we dat van beide heren wel gewend zijn.

Ze zien er beiden wat ouder uit, maar de actie in deze prent laat zien dat ze nog steeds hun mannetje staan, van mij mogen ze nog meer films maken als deze.

Heb er plezier aan beleefd.

Opnieuw bekeken naar aanleiding van de 2de film.

Heb opnieuw plezier beleefd aan deze prent en heb niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar.

Hopelijk is de tweede film net even goed.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Gisteravond in mijn uppie bekeken en het viel mij niet tegen dat samenspel van deze twee vaak aan elkaar gelijkende acteurs. Om eerlijk te zijn vond ik ze beiden niet slecht acteren in dit verhaal. Een verhaal wat een aardig verhaal bracht. Een bedrijf wat iemand in gevangenissen laat opsluiten zonder dat de bewaarders en directie ervan op de hoogte zijn. Volgens mij is dat een van de zwakkere onderdelen in het verhaal, de man komt steeds weer op vrije voeten. Je zou verwachten dat er meer handiger en intelligenter criminelen ronddwalen in gevangenissen die ook op dat idee komen. Een bouwtekening, hulp van buiten en inzichtelijk kunnen redeneren is toch niet iets wat iedereen ontbreekt? Maar goed, ik heb mij prima met deze film vermaakt en dat is de bedoeling van een film.

Voor dat vermaak geef ik een 7+!

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1902 berichten

De film voelt op sommige momenten erg generiek aan, de oneliners zijn belachelijk (terwijl het echt niet zo moeilijk is om goeie oneliners te bedenken) en Stallone en Schwarzenegger zijn getransformeerd tot twee oude knarren die niet zouden misstaan in een Waldorf en Statler-productie. Ook de regie is bij wijlen miserabel te noemen.

Daarnaast zit het verhaal écht goed in elkaar, is er wel degelijk chemie tussen de hoofdrolspelers en ziet de gevangenis er goed uit. De film verveelt nooit, is vrij spannend en het ritme uptempo. De muziek zat ook goed, er zitten heel wat bekende koppen in de cast en je krijg zonder meer waar voor je geld.

Krappe 3.5*

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag nog eens herbekeken, blijft een geweldige goede film, er zit een goed verhaal in en erg interessant hoe Sylvester Stallone een plan voorbereid om in de zwaarst beveiligde gevangenis weet te ontsnappen met hulp van Schwarzenegger!

Vooral het laatste half uur volop actie en spanning, veel beter dat deel 2 die hierna nog uitkwam.

avatar van Capablanca

Capablanca

Redelijk vermakelijke, maar ook simplistische Veronica onzin.

avatar van Movsin

Movsin

Overwegend actievolle film met de klassieke gevecht-en schietpartijen en de vele onwaarschijnlijkheden.

Even werd het wel boeiend met de spitsvondigheden in de ontsnappingsplannen maar heel veel had ik er toch niet aan.

avatar van Simon Belmont

Simon Belmont

Fantastische film van mijn favoriete acteur, Arnie, en zijn compaan, Sly. Op mijn grote 4K-TV zag ie er ook voortreffelijk uit.

Daarnaast was, en dat is het belangrijkste, de spanning om te snijden. Het verhaal verliep vrij vlot en de film kakte geen moment in. Dus heb ik, omdat Arnie en Sly elkaar continu 'uitdaagden' om het beste van zichzelf te geven, met spanning naar het einde toegeleefd. En ook dat zat goed in elkaar. Soms eindigen films namelijk met een anti-climax, maar dat was nu zeker niet het geval.

avatar van =EL!ZE=

=EL!ZE=

Best vermakelijke actie film. Wie met Stallone en Swarzenegger is opgegroeid kan dit zeker wel waarderen.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2056 stemmen

Nogmaals gezien. Pfff simplistisch gedoe. Matig acteren. En de body count naar t einde loopt hoog op. Alsof die bewakers er iets aan kunnen doen.. nee matig op zijn best.

avatar van Hans Gruber

Hans Gruber

Aardige actiefilm, maar zeker niet meer dan dat. Behoudens enkele goede actiescenes en een paar humoristische momenten liet het acteertalent van beide acteurs toch wel wat te wensen over. Ze hebben echt hun beste tijd gehad. Voor mijn 2,5* waard.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Toffe en vlotte actiefilm, met twee van de bekendste actie-iconen in de vorm van Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger. Arnold is wel vele malen beter op dreef dan Stallone, die een beetje ongeïnteresseerd overkomt soms. Maar ook hij weet over het algemeen wel een degelijke prestatie neer te zetten. Escape Plan is in feite erg consistent qua kwaliteit doorheen de twee uren, al sleept het middenstuk misschien net een beetje te lang door, en gaan de laatste vijf minuten verhaaltechnisch helemaal overboord. Het einde is echt wel vrij slecht. Maar bon, het is een actiefilm, en qua actie weet de film wel vermaak te brengen. Zeker wanneer de ontsnapping wordt ingezet mag het echt even heerlijk kletteren, en mogen Stallone en Schwarzenegger hard gaan. Visueel ziet de gevangenis er ook heel mooi uit, en de beeldkwaliteit is lekker fris. Dus echt wel leuk voor een keertje. 3.5*

Blijkbaar is hier ook een vervolg op gemaakt, dat lijkt me nu wel enorm onnodig. Misschien eens een keer meepikken ooit, maar dit lijkt me toch echt maar een one time only concept.

Film Pegasus (moderator films)

De lang verwachte samenkomst van Schwarzenegger en Stallone, het deed wat denken aan die van Al Pacino en Robert De Niro met Heat. Al was die film wel een pak beter. Maar de mannen zijn al wat ouder geworden en helaas blikken ze in hun films de laatste jaren constant terug naar hun verleden. Het had me niet verwonderd als Schwarzenegger hier nog eens een 'I'll be back' had laten vallen. Nochtans zorgt die wel voor de zeldzame glimlach in de film. Stallone is eerder het haantje dat de aandacht per se naar zich wil trekken. Al wordt het niet helemaal irritant.

Met 2 namen als dit hebben ze een extra testosteronmannetje nodig en dat is Vinnie Jones. Die mag naast Jim Caviezel de bad guy spelen. Het resultaat is nogal bandwerk met wat knokwerk, maar nergens echt spectaculaire gevechten. Leuk om de 2 oudjes samen te zien, maar misschien had een jongere medespeler wel niet slecht geweest. Zeker als je actie centraal wil zetten.

Maar over het algemeen is het gewoon entertainment. Wel in een film die blijven hangen is in de tijd.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Film Pegasus schreef:

Ongelofelijk laag cijfer voor een best redelijke beoordeling.

Overigens is dit ook geen actiefilm en daar lijk jij de film wel op te beoordelen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Welk genre is deze film dan volgens jou? Toch één en al actie met wat thrillerelementen in het verhaal?

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Film Pegasus schreef:

Het is toch gewoon compleet andersom? Het is een ontsnappingsthriller met een vleugje actie. Volgens mij knokken ze een keer in de eetruimte en in het laatste kwartier.

Als je dit beoordeeld als actiefilm, dan valt er wel wat op aan te merken, maar daar is deze film niet voor gemaakt.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik beoordeel een film niet snel op een bepaald genre, tenzij het zo echt verkocht wordt. Maar gezien de knockpartijen en het schieten zag ik dit vooral als een actiefilm. De ontsnapping is ook niet zo heel bijzonder. Daar zat te weinig spanning in. Kwestie van smaak allemaal natuurlijk.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

You hit like a vegetarian!

Schwarzenegger Duits horen praten, dat had wel iets aparts, hoewel het gewoon zijn moedertaal is natuurlijk. Old skool prison escape. Het verhaal is zo ongeloofwaardig als maar zijn kan, toch slik je het allemaal voor zoete koek. De bad guy, de gevangenisdirecteur, kwam niet echt indrukwekkend op mij over, met dat geknutsel aan z'n vlinder.. Af en toe best grappige stukjes, heel flauw, maar lollig genoeg om een volle bioscoopzaal aan het lachen te krijgen: Say Cheese!

Schwarzenegger bewijst zijn gevangenismaat Stallone wel erg vaak een dienst, zonder daar iets voor terug te krijgen, behalve dan de belofte hem te helpen ontsnappen. Maar dat wordt aan het einde verhelderd, gelukkig, met nog een kleine verrassing in petto.

Puur vermaak, meer is het niet. Met je verstand in lockdown, zeg maar.

avatar van Black Math

Black Math

Redelijk vermakelijk, maar verre van geweldig. Het plot is natuurlijk nogal vergezocht, wat niet erg hoeft te zijn als de film verder maar over de top gaat. En dat gebeurt niet echt. De actie aan het einde is redelijk, maar weet nergens echt te verbluffen. Verder ook weinig echt memorabele oneliners, behalve Schwarzeneggers opmerking over slaan als een vegetariër. Ook aardig om hem een keer Duits te horen praten; in het algemeen lijkt hij ook wat meer op dreef te zijn dan Stallone. Ook leuk om Vinnie Jones in deze film terug te zien, hij heeft toch echt een epische tronie. Maar ook bij hem heb ik het gevoel dat er meer in zat, wat niet aan hem ligt: men had veel meer met hem mogen doen in de eindscène met hem, die juist niet bepaald episch was.

Een film die aardig tijdverdrijf is, maar niet meer. 2*.

avatar van Phantasm

Phantasm

Spannende film met genoeg actiescene 's. Prima vermaak.