Silent Night (2012)

Canada / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Steven C. Miller
met Jaime King, Malcolm McDowell en Lisa Marie

De bewoners van het plaatsje Cryer in Wisconsin maken zich op kerstavond klaar voor de grote dag. De evenementen vinden plaats rondom de jaarlijkse kerstparade, die een recordaantal kerstmannen naar de stad brengt. Hulpsheriff Aubrey Bradimore draait met tegenzin de nachtdienst en moet omgaan met dronken kerstmannen, wegafsluitingen en een gestresseerde bevolking. Maar de zaken staan op het punt om een dodelijke wending te nemen. Een wrede seriemoordenaar, verkleed als kerstman, heeft zijn eigen verlanglijstje gemaakt, en iedereen die er op staat heeft een groot probleem.

avatar van Shinobi
Redelijke horror, al had ik hier misschien toch wel iets meer van verwacht.

De kills zitten op zich wel goed in elkaar en redelijke gore. Met name de scène met de houtversnipperaar was nice.

Alleen de spanning is redelijk ver te zoeken. Qua sfeer is het wel redelijk, alleen had ik nou niet het gevoel alsof het echt Kerst was. Het is dat er af en toe wat Kerstmannen in beeld komen...
Tegen het einde aan in het politiebureau is het dan weer wel goed gedaan, ook met de sterke rood/groene belichting.

2,5 Sterren.

avatar van Pazmaster
Matig verhaal, matig acteerwerk en weinig tot geen spanning. De houtversnipperaar was wel een leuk gore momentje. 2,5 ster

avatar van Spartaan1986
Het is jammer dat dit soort type films zo'n amateurisme uitstralen. Jaime King is een goede actrice en Donal Logue gaat ook nog wel maar de rest is echt ondermaats. Zeker de eerste 45 minuten stoorde ik me echt aan het amateurisme die het uitstraalde. Het oogt allemaal nogal stompzinnig en het wil maar niet origineel of spannend worden. Het gegeven blijft leuk, zeker als je zo'n film net als ik op 1e kerstdag bekijkt en de film heeft 2 'kills' die wel echt de moeite waard zijn om te zien maar verder heeft deze film erg weinig te bieden en blijft het bij een standaard formulewerkje. Toch jammer, want ik keek wel uit naar deze.

avatar van Waackx
Van dit soort horrorfilms zijn er al zoveel gemaakt, een vrij inspiratieloos verhaaltje en weinig originele kills.Het enige verschil is dat de killer nu een kerstmanpak draagt.
In het geheel vond ik de film te braaf en te gemakzuchtig gemaakt.

avatar van Insignificance
Onbehouwen Kerstfeest. Leuk wanneer Santa zo tekeer gaat, maar de rest had wel wat meer op elkaar afgestemd mogen worden. De combinatie van het geknor van McDowell, het kleverige gedoe rondom King's personage en wat maffe typetjes er omheen zit niet echt lekker. Father Christmas is wel een fijne verschijning en de kills zijn redelijk, maar nooit helemaal je van het. Gave boksbeugel, dat wel. De fotografie is nog het meest opvallend. Miller is maar druk in de weer met feestverlichting en dat levert best wel wat moois op.

avatar van Noodless
De film biedt te weinig op gebied van leuke bloederige kills. Het is allemaal wat te braaf gefilmd.
Nochtans heeft de film wel een paar leuke scènes, maar van enige spanning is er geen sprake.
4/10

avatar van otherfool
Haha, wat een domme teksten krijgt die arme McDowell voor z'n kiezen, dat gaat helemaal nergens meer over. Matig filmpje verder hoor, kills waren (op die ene na) maar zozo en van spanning moet de prent het al helemaal niet hebben. Wat nog het meest ontbreekt is enige cult-waarde, waardoor Silent Night een snel te vergeten tussendoortje is geworden.

2*.

avatar van Gang_Star
Redelijk. Het is toch weer wat anders dan elk jaar Santa's Slay te kijken. Dit vanwege de humorgehalte aan eerder genoemde film tegenover deze film. De nadruk ligt toch echt veel meer op gore, en het is hierbij redelijk effectief. Santa is mysterieus neergezet en zijn masker zorgt toch net voor meer effect. De kills zijn van tijd tot tijd aardig en bloederig. Het gebrek aan spanning en een goede sfeer zorgt ervoor dat Silent Night toch een gemiddeld werkje is geworden, die desondanks redelijk wegkijkt.

avatar van Drs. DAJA
Dit zal wel een cult-klassiekertje worden. Onderhoudend slashertje met prettige sfeer, leuke horror iconerie en te gekke referenties naar de Silent Night, Deadly Night-reeks. Dit een remake van dat eerste deel noemen gaat overigens te ver; slechts het concept van een killende kerstman en een sequentie komen overeen, voor de rest is het iets totaal anders. Erg leuk.

avatar van joey1973
Ge Wel Dig!
De verschillende types zijn goed gecast (priester, Mr Snow, Epstein).
Kills en gore waren goed.
Verhaal was goed, enige wat echt onnodig was, was de catatonische opa die opeens even kon praten, dat voegde niks toe aan de film.
Prettig dat niet alles in het donker gefilmd was, zoals de meeste zogenaamde horrorfilms tegenwoordig. Leuk was de rode en groene (kerstkleuren) verlichting in het politiebureau
edit; en natuurlijk de lekkere heavy song bij de aftiteling.... van wie het ook moge zijn
edit2; even opgezocht en de song is van the white coffin terrors mochten meer mensen het willen weten.

avatar van BlueJudaskiss
Verrassend goede griezelfilm, een leuke vrije re-make van Silent Night Deadly Night. Sfeervol in beeld gebracht, redelijk spannend en prima gore met een flinke dosis lef. Ja, ik vond dit erg leuk!

avatar van mob
mob
weet er iemand waar deze film te koop is ?

avatar van jeroentjuhhhhh
(nog) Nergens. Tenminste niet in Europa.

avatar van Phantasm
De kills waren aardig goed in elkaar gezet, verder over het geheel redelijk.

avatar van ibendb
Begon best origineel, maar zwakte al snel af tot een matige film.
Ik wist al op voorhand dat ik een b-film zou kijken en het zeker niet fantastisch zou zijn, maar hier stoorde ik mij enorm aan de personages en het verhaal. Ten eerste is het concept leuk, maar wordt het niet leuk uitgevoerd. De film duurt net iets meer dan anderhalf uur, maar het einde sleepte enorm waardoor de speelduur minstens twee uur leek. Ook de personages vielen zwaar tegen. Ze waren allemaal zo vlak en stereotiep met de sheriff als dieptepunt. Het acteerwerk viel behoorlijk mee, maar kan het eindtotaal niet omhoogtillen. Een kleine 2*

avatar van mrwhite
He Knows Who's Been Naughty

Veel vergelijkingen met de versie van 1984 heeft deze niet zoals hier al vermeld maar het is wel weer een aardige slasher geworden. Steven C. Miller gaat er duidelijk op vooruit! vorig jaar zag ik Scream of the Banshee en dat was echt een ramp.

De film begint echt geweldig goed en die lijn wordt eigenlijk heel de film doorgetroken. De moordende kerstman ziet er echt creepy uit en zijn kills zijn bij momenten best leuk gevonden. Wat ik bij deze wel wat jammer vond en dat had je niet in die van 1984 is dat van het begin al duidelijk is dat er één iemand zeker zal overleven en het dorpje zal redden. Ik had het graag wel anders gezien en daarom vind ik het laatste kwartier een beetje teleurstellend een verrassender einde had wel gemogen.

Malcolm McDowell speelde wel een irritante sheriff maar af en toe kwam hij nog eens grappig uit de hoek en dat heeft zo'n film af en toe wel nodig. Ook wil ik nog melden dat ik het toch een beetje jammer is dat er geen sneeuw te zien is dat had de sfeer nog wat omhoog getrokken.

Best een aardige slasher dus 3,0*

Als kerst-slasher was deze film best geslaagd maar hoogstaand en origineel is het natuurlijk allemaal niet. Qua verhaal (13 in een dozijn) kun je deze film nog het best vergelijken met een "Halloween" of een "Scream film", maar dan met een geflipte kerstman in de hoofdrol. De kerstman was overigens ook het enige leuke en goede aan deze film want hij had een aantal fraaie kills (flink grof) op zijn naam staan met natuurlijk als hoogtepunt de scene met de houtversnipperaar. Voor de rest (op wat bloot en een heel klein beetje humor, o.a. de perverse pastoor) stelde het allemaal weinig voor en dat geldt ook voor de cast met als dieptepunt "Malcolm McDowell". De film keek zich overigens nog wel lekker weg. Het was misschien wel beter geweest als ik deze film met de kerstdagen had gezien.

avatar van Curriculum
Redelijk vermakelijke film met een ongelooflijke sadistische moordenaar als antagonist. De moordenaar zijn wel goed gemaakt, maar toch wordt het erg eenvoudig gemaakt voor de moordenaar om zijn daden te verrichten.

avatar van Vascago
Eindelijk weer eens een lekkere slasher. Alles zit er gewoon in
;

ipman-99
"He Knows Who's Been Naughty." ... " !!!

Heerlijke kerst-horror (Heropfrissing) !!! Heerlijk sfeertje doorheen gans de film met een
'kerstman' als killer die enkele heerlijke kills uit zijn slee weet te halen !
Deze film heeft duidelijk uiteraard de 'inspiratie' gehaald van de horror filmreeks "Silent Night, Deadly Night" (Die filmreeks en deze film had ik vorig jaar nog eens aan een heropfrissing onderworpen) ! Het feit dat ik terug naar deze film greep (na een jaar) wil toch wel zeggen dat hij was blijven hangen ... ! Geweldige slasher waarin inderdaad alle accenten inzitten ..., blood, gore, naakt, clichés, .... 'Ho ho ho' zo vermakelijk !

avatar van Spetie
Ik had hier stiekem wel iets meer van verwacht, maar ondanks het aardige camerawerk, komt de sfeer er nooit echt lekker in. Het is enigszins onderhoudend en verveelt alleen richting het einde een beetje, maar echt veel te genieten valt er niet.

Het is allemaal wat harder en bruter dan verwacht, wat op zich wel fijn is. Vooral het moment, waarbij er eentjede houtversnipperaar in gaat, was goed. Helaas zijn de rest van de kills dat niet. Ze ogen hard, maar zijn veelal nogal van hetzelfde laken een pak.

Daarnaast ontbeert Silent Night humor en spanning. Enkele de foute dominee liet mij nog een paar keer flink glimlachen met zijn foute teksten. De rest van de personages stelt bar weinig voor, inclusief McDowell, die in zijn carrière nogal wat opvallende dieptepunten kent.

avatar van Drs. DAJA
Filmclub Cinema Macabre laat 19 december om 22:25 Silent Night op groot scherm zien in De Balie in Amsterdam:

Silent Night in de Balie

avatar van Kondoro0614
Silent Night

Een wat minder vrolijk kerstfeest vertoond deze film voor een paar acteurs en actrices. Deze kerstmis slacht festijn was toch echt geinig om een gezien te hebben hoor, kijk het wel rond de kerst tijd want ik denk dat hij anders wat minder is om naar te kijken. Qua moorden is de film echt heeeeeerlijk! De scenes zijn leuk en de moorden zijn prima bedacht. Het verhaal en acteerwerk had beter gemogen maar qua concept is de film ook prima te doen. Gewoon prima kerst film voor tussen door met een heerlijk horror tintje er aan. Niet super spannend maar gewoon geinig om je tijd te doden!

avatar van Boeikens
Dankzij de Film >> Filmgames >> Christmas Poster Knock-Out (2015) deze eens opgezocht. Toch een redelijk goede meevaller.

Niets uitzonderlijks maar toch een goede slasher met voldoende kills en verpakt in een leuk kerstsfeertje
Voor de slasherfan zeker een aanrader.

avatar van Alexander1900
Silent Night is een redelijk geslaagde kerst horror film. Hoewel er m.i. geen sprake is van alleen horror. De geinige dialogen en een aantal vreemde types maken het nog best luchtig. De moorden daarentegen zijn wel (bloed)serieus. Het bloed vloeit rijkelijk. Het kerstsfeertje is redelijk aanwezig, maar hadden ze hier en daar meer decoraties gebruikt en sneeuw dan had het de film naar een hoger niveau kunnen tillen. Er zitten ook een aantal schrikmomenten in en dat vind ik erg positief want zelden schrik ik. De film is de volle speelduur boeiend. Nu het grootste minpunt: de moorden zijn vrij matig in beeld gebracht en de eindscène is zelfs matig te noemen. Ook het acteerwerk van de politiechef (Malcolm McDowell) is twijfelachtig.

Dit had een goede film kunnen worden maar het is uiteindelijk een redelijke (kerst) film geworden.

Cijfer: 6,5 / 10

avatar van Daan258
Om nog een beetje in het kerstsfeertje te blijven had ik de film nog een aantal dagen na kerst is opgezet omdat ik dit al 2 jaar van plan was maar elke x had uitgesteld.
Het was een leuk kersthorror maar ik moet bekennen dat ik hier toch een stuk meer van had verwacht.
Er zaten zeker wat geinige scene's tussen en een paar leuke kills maar toch allemaal wat braafjes in mijn ogen. Ook het verhaal en acteerwerk was vrij matig.
De films Santa Slay en Krampus vind ik dan toch wel wat leukere kersthorrors.
Verder goed vermaakt met dit werkje en een leuk tussendoortje.

avatar van Gerlof1378
Leuke horrorkerstfilm voor degene die na een hele dag zoetsappige kerstfilms heeft gezien dat wel eens zat is. Net zoals deze zijn ook Santa's Slay, Krampus en Rare Exports de moeite waard enjoy.