A Simple Favor (2018)

Canada / Verenigde Staten
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Paul Feig
met Anna Kendrick, Blake Lively en Henry Golding

Stephanie is moeder en vlogger. Haar beste vriendin, Emily, vraagt haar om haar zoontje Nicky mee te nemen uit school. Stephanie vangt wel vaker de beide jongetjes op als de succesvolle Emily voor haar werk van huis is. Maar deze keer komt Emily haar zoontje niet ophalen en ze reageert ook niet op telefoontjes. Stephanie probeert de waarheid te achterhalen van de plotselinge verdwijning van haar vriendin Emily uit hun kleine stadje. Ze wordt hierbij bijgestaan door Emily's echtgenoot Sean.

avatar van Ste*
Het begint als een prima fris filmpje met twee sterke personages die leuk hun karakter neerzetten. Vooral Blake Liveley is een geweldige actrice voor een rol als dit - en een lust voor het oog. Ik heb het niet zo op Anna Kendrick, maar ze is wel geknipt voor deze rol.

Ik kon een lange tijd meegaan in alles, maar ongeveer het laatste half uur vliegt de film écht uit bocht met wat twists en turns teveel.

Dat kan ik de film op zich wel vergeven omdat het zichzelf niet al te serieus neemt, hoewel dat misschien ietwat overdreven wordt. Je zit je soms af te vragen waar je nu precies naar zit te kijken qua genre en toon.
Ondanks dat heb ik me toch wel vermaakt door de algehele stijl (leuke soundtrack ook wel) en vlotheid.

avatar van AniSter
Prima geamuseerd met deze film. Geweldige soundtrack: de eindtune blijft het langste hangen aangezien deze de Franse versie is van de eindtune van Tarantino's film 'Death Proof'.

Dat akward gedoe is in het begin wel leuk, maar dat wordt na 20 minuten vervelend.

Leuke misdaadkomedie, het gebeurt niet veel dat ik een film als dit wel goed vind, maar er zijn dus wel degelijk uitzonderingen.
Goede cast, goed verhaal, en een voortreffelijke soundtrack.
Met die ingrediënten zit je goed voor een kleine 2 uur.
Heb me ermee geamuseerd.

avatar van Shadowed
Erg zwak.

Helaas een complete uitglijder, een film die heel veel wil doen in zijn verhaal, maar eigenlijk niet veel kan. Er zitten wel een stuk of 5 genres in deze film, waardoor het moeilijk is om een echt genre aan te wijzen, maar echter werkt er geen enkele, dus maakt het ook niet veel uit.

Kendrick is eigenlijk 1 van de weinige die het wel goed doen in de film. Alleen is de humor die ze gebruikt of aangewezen krijgt vooral vermoeiend. Al dat overdreven gedoe en altijd iets te prominent aanwezig willen zijn in elke scene. Van Kendrick komen er regelmatig opmerkingen die de kijker alleen maar ongemakkelijk doen voelen.

Voor de rest slaat Lively ook de plank wel mis. Ze probeert heel geforceerd een "sterke vrouw" te zijn, maar faalt eigenlijk. Ze ziet er gewoon te braaf uit, ondanks haar beste pogingen. Voor de rest krijg je er ook weinig sympathie mee.

Dan hebben we nog Golding. De vrouwen zullen hem wellicht wel mogen, maar behalve een mooie stem hebben komt er weinig acteerkracht uit. Ook dat kind was veel te enthousiast en abnormaal, ondanks dat hij natuurlijk wel schattig is.

Voor de rest faalt de film op zowel elk gebied. De humor, en daarmee het complete eerste deel, faalt. Het is vooral erg vermoeiend en dan moet je echt de minuten in deze 2 uur durende film wegtellen. Het eerste deel kom ik als kijker ook moeilijk doorheen. Mede door de te sterk aangezette humor.

De mystery is ook wat te afstandelijk. Het voelt te gemaakt aan. De drama is niet goed genoeg gebracht en de film gaat er voor de rest ook nauwelijks aandacht aan besteden. Het lijkt alsof regisseur Feig het allemaal wel geloofde en dacht dat hij er met een paar heftige onderwerpen wel zou zijn. Niet dus.

Dan wordt er ook nog thriller in gestopt en deze had kunnen lukken, mede omdat dat het meest interessante deel in de film was, maar buiten een paar "bovennatuurlijke" scenes kom je weinig thriller tegen helaas, en de trailer beloofde nog wel een beetje spanning.

Voor de rest is het visueel best lelijk. Lelijk geschoten, saaie inrichtingen en een verhaal dat veel wil maar uiteindelijk als een tang op een varken slaat. Het lijkt vaak een beetje alsof de regisseur spontaan steeds een nieuw idee kreeg en die dan maar besloot uit te werken.

Het resultaat is een vermoeiende, vaak ongrappige en onlogische film die nergens op slaat en op vele gebieden faalt. Het enthousiasme van Kendrick is wel gewaardeerd, en extra punten voor de thriller gedeeltes. Kendrick is wel een beetje diegene die de film overeind weet te houden, want anders was dit een complete puinhoop geweest.

avatar van Thomas83
Nog nooit zo'n warrig plot gezien in een film volgens mij. Zelfs als het allemaal een parodie is slaat het helemaal nergens op. Aanvankelijk gaat het nog wel, maar na een uur of zo is het pure chaos. Veel te brave film ook nog eens, en een die niet kan kiezen tussen komedie of thriller.

Kendrick en Lively zijn nog wel echt leuk, hoe ongeloofwaardig ze als vrienden ook zijn. Van Golding kan dat dan weer niet gezegd worden. Die komt gigantisch houterig over met die monotone stem van hem steeds. 1.0*.

avatar van rep_robert
Het duurt allemaal net even te lang. Maar uiteindelijk weet Feig een vermakelijke film uit de hoge hoed te toveren. Je merkt met a Simple Favor en Last Christmas dat Feig zijn oeuvre aan het uitbreiden is en niet enkel flauwe films kan maken. Dit is een redelijke overgangsfilm met een leuke Anna Kendrick in de hoofdrol die gaandeweg zichzelf meer ontplooit en steeds verder in een complot verzeild raakt. Nergens wordt het echt spannend en origineel. Maar ondanks de lange speelduur weet de film toch continu te vermaken. Al leent het plot zich er wel voor om op momenten net even wat gewaagder te zijn dan dat A Simple Favor is geworden.

avatar van K. V.
De doos ziet er een soort chickflick uit en had lage verwachtingen bij deze film, maar dit was een leuke verrassing. Een soort mengeling van komedie en mysterie/thriller.
Het verhaal boeide van begin tot einde en zat wel goed in elkaar.
De cast was ook goed op dreef en verder zag de film er prima uit.
Omdat ik lage verwachtingen had is de film heel goed meegevallen, vond het wel een aanrader.

avatar van cantforgetyou
Ik had hoge verwachtingen. En de film viel me toch tegen?
De dames spelen nog best goed, maar op een gegeven moment wordt het verhaal steeds warriger. Naar het einde toe, als we uiteindelijk weten hoe de vork in de steel zit, ben ik al half afgehaakt. Wat een zeer vervelend einde. Het plot gaat alle kanten op. Vreselijk slecht. Helaas.

avatar van bjerik76
Het was even inkomen omdat de humor het net niet/ net wel was voor dit onderwerp.
Is het nou een iet te flauwe komedie, of een mysterie?

Toch is de cast erg goed, en word het toch wel een groot vraagteken hoe de vork in de steel zit en wat er precies gebeurt is.
Richting het eind word het wel iets te chaotisch met plotwendingen dat het weer jammer maakt.
Toch dankzij de acteurs kijkt het wel heerlijk weg.

Een luchtige comedy die wanneer dit in Nederland zou zijn geproduceerd een bagger film zou zijn. Flauw tot op het bot en niet spannend of opwindend in geen enkel opzicht. Kortom Amerikaans bagger.

avatar van LovetheBoom
Leuke mooie dames, spannend plot, gewoon lekker filmpje.
Alleen te weinig explosies.

avatar van des1
Niet alleen een erg goeie actrice (bewees ze al met Up In The Air), maar zooooo leuk. Zie o.a. dit clippie: Anna Kendrick’s Hilarious British Impression | The Graham Norton Show - YouTube

avatar van des1
Twisted... en op het eind een beetje erg kunstmatig. Amusant, dat wel, met name Kendrick. Leuk: "American hybrids... deadly". Made by Toyota.

avatar van panax
al kijkend weet je niet direkt of je verder wilt kijken of niet
maar na een tijdje wil je weten hoe dit afloopt en kijk je verder
best wel originele film met humor en wat spanning
goeie cast mooie beelden
prima in orde!!

Ik had geen geduld voor deze film met een irritante Kendrick en een niet overtuigende Lively. Ik ben gestopt na een kwartier. En nu dus ook geen score mijnerzijds.

Shadowed schreef:
Erg zwak.

Maak je niet zo druk, man. Het is maar een film. Je gedraagt je als de alwetende filmrecensent.
Het is een komedie dus wordt er overdreven gedaan. Ik moest er wel om lachen, juist door die rare wendingen, die ongeloofwaardig zijn. Maar dat hebje vaak bij komedies.

avatar van Shadowed
Kooiker schreef:

Beetje flauw dit. Had je prima niet kunnen schrijven, nietwaar? Met je laatste zin kan ik zelfs concluderen dat je mijn schrijfstijl aanvalt.

Ik heb liever dat je inhoudelijk tot je punt komt want dan kan ik er namelijk serieus op reageren. Momenteel zie ik niet veel meer dan “jij mag de film geen laag cijfer geven want het is een komedie”.

avatar van MOTS
Rare film niet echt grappig. Anna Kendrick is leuk maar daarmee is alles gezegd. Franse muziek kan ik niet plaatsen.

avatar van Joy4ever
Wat blijft Blake Lively toch belachelijk knap. Verder een niet heel hoogstaand filmpje.

avatar van Luudje10
Gisteravond op Netflix gekeken samen met mijn vrouw. Een luchtig misdaadfilmpje maar wel wel erg voorspelbaar. De film keek aardig weg en naar mooie vrouwen kijken doet geen pijn aan je ogen. De moderne Franse muziek op de achtergrond deed ook geen pijn aan je oren. We hebben ons redelijk vermaakt

avatar van m1701
Heerlijke goeie film
Perfect acteerwerk, goed verhaal.
Ja keek lekker weg

avatar van CocoNutz_IV
Op verschillende websites heeft deze film verschillende genres. Ik heb komedie, misdaad, thriller en mystery voorbij zien komen. Zelf vond ik de film geen van dit alles. Overal net een te lage score voor waardoor ik vind dat het niet tot 1 of meer van de genres gekwalificeerd kan worden.

De film zelf gaat redelijk vlot waardoor je er makkelijk doorheen komt. Maar het verhaal vond ik flinterdun, niet interessant, voorspelbaar en op momenten tenenkrommend irritant.

Het schietmoment naar het einde toe was bijvoorbeeld vrij voorspelbaar en het acteren in deze tenenkrommend.

Erg geinige moderne komische filmnoir met vooral erg goed spel van de beide dames, leuk gedaan.

Moest ook zo lachen toen ze heel hard M.O.P. aan het meeschreeuwen was in de auto.