A Simple Favor (2018)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Paul Feig
met Anna Kendrick, Blake Lively en Henry Golding

Stephanie is moeder en vlogger. Haar beste vriendin, Emily, vraagt haar om haar zoontje Nicky mee te nemen uit school. Stephanie vangt wel vaker de beide jongetjes op als de succesvolle Emily voor haar werk van huis is. Maar deze keer komt Emily haar zoontje niet ophalen en ze reageert ook niet op telefoontjes. Stephanie probeert de waarheid te achterhalen van de plotselinge verdwijning van haar vriendin Emily uit hun kleine stadje. Ze wordt hierbij bijgestaan door Emily's echtgenoot Sean.

JanLo schreef:
Grappig dat iemand die zichzelf HorrorFan007 het heeft over een verhaal dat te ver gezocht is. Misschien heb je ook wel gelijk hoor, want ik heb de film nog niet gezien, maar ik vind de gemiddelde Horror film ook heel erg ver gezocht! Hierdoor vind ik je opmerking erg grappig!

Bij een horror film kan je dat verwachten maar bij een thriller/komedie toch niet ?? of zie ik dat verkeerd hahahaha

avatar van JanLo
HorrorFan007 schreef:

Het verwachtingspatroon is idd erg bepalend, maar misschien is dat onze fout wel.

avatar van Roger Thornhill
Ik heb eigenlijk geen moment aan Gone girl gedacht, vermoedelijk vanwege het totaal andere uitgangspunt en de veel geestiger insteek. Een geweldige eerste helft, dan een stukje dat me deed duizelen (wat is Stephanie nou precies aan het doen? hoe weet ze wie ze moet bellen? waar is ze naar op zoek? wat betekent de informatie die ze heeft ingewonnen? waarom zet ze nou déze volgende stap?), misschien omdat ik zelf niet slim genoeg ben om het allemaal te volgen (ik zou een beroerde privédetective zijn) maar misschien ook wel om de scriptschrijfster (te) snel van a naar c wilde komen, en op het einde een afwikkeling die voor mij teveel van het ene perspectief naar de andere mogelijkheid sprong. Dat deed een beetje afbreuk maar de impact van het geheel, maar de rollen van Anna Kendrick en vooral Blake Lively bleven de hele film lang zó heerlijk dat ik uiteindelijk toch met een grote glimlach op mijn gezicht de bioscoop uitwandelde.

Heerlijke film! Normaal ben ik echt allergisch voor Anna Kendrick maar ik moet zeggen dat ze voor deze rol als irritante, sukkelige, controlfreak mom-vlogger Stephanie wel echt geknipt is. Ik ga me alleen wel irriteren wanneer ze verder in de film steeds meer veranderd in een Emily type, dit had voor mij niet gehoeven. Ik denk dat het juist leuker was geweest als ze Emily te grazen had genomen zonder eerst in haar te transformeren. Ook vond ik de romance tussen Stephanie en Emily's man niet zo sterk overkomen.

Emily is in het begin enorm mysterieus en interessant. De elegante, sexy carrièrevrouw die een tikkeltje overspannen is en haar stress wegdrinkt. Na een tijdje krijg je inderdaad een beetje een Gone Girl idee, totdat Stephanie haar toch te slim af lijkt te zijn. Hierna is er eigenlijk niks meer van die sterke, mysterieuze Emily over. Het gerommel tussen verschillende genres en richtingen heeft mij helemaal niet gestoord. Ik hou mijn interesse juist altijd wel vast wanneer een film je constant op het verkeerde been probeert te brengen.

De film is slecht ontvangen door de pers in Nederland maar die neemt alles te serieus: de film is gewoon leuk en verder moet je er niet te veel over nadenken. In de eerste plaats is Anna Kenderick leuk. En als ze niet leuk is, dan speelt ze wel overtuigend een leuke vrouw in deze film. En daar bovenop is het verhaal – een klassieke thriller rondom een verdwijning en familiegeheimen – ook nog leuk, zit het goed in elkaar en weet het de spanning erin te houden, hoe ongeloofwaardig sommige wendingen ook zijn. Wat wil je nog meer voor een leuk avondje film? Een kleine 7.

avatar van Flat Eric
Een iets luchtigere versie van Gone Girl.
Het mysterie begint vrijwel direct bij de onwerkelijke vriendschap tussen de nerdy vlog-mom en de coole carrière mom en weet in een rap tempo de kijker steeds op een verkeerd been te zetten. Dat is even leuk maar na het einde toe worden de slapstickachtige confrontaties en gesprekken een beetje vervelend. Nee, de film is net als een Martini, in het begin lekker maar eindigt met een bitter nasmaakje.

avatar van joolstein
Zeer vermoeiende Neo-noir. In film noirs is het vaak een detective die doorgaans een mysterieus complot met een verleidelijke ’femme fatale’ moet proberen te doorgronden. Nu is het regisseur Paul Feig zijn handelsmerk om vrouwen centraal te stellen in zijn werk. Dus mag het tutje Anna Kendrick een vloggende huismoeder spelen die zich ontpopt tot soort Murder She Wrote- speurder als haar nieuwe vriendin (Blake Lively), een even succesvolle als drankzuchtige pr-dame, plotseling verdwijnt. Wat volgt is een stortvloed aan clichématige verwikkelingen; Levensverzekeringen, verborgen familieleden, echtgenoot die vreemdgaat et cetera. En ondertussen wordt erbij elke situatie dan grappig gedaan. De humor was wel wat subtieler en soms was er wel een geslaagde grap. Uiteindelijk mondt het dan uit in een vrij fantasieloos einde. De poster intrigeerde mij hierdoor ging ik de film dan ook kijken maar achteraf had ik me de moeite kunnen besparen. Een ding is mij nu tenminste wel duidelijk geworden; films van deze regisseur zijn niet mijn ding! (zijn derde onvoldoende)

Erg leuke film. Goede dialogen alles op een speelse wijze neergezet. Het verhaal is oke, maar ondergeschikt aan de zeer goede sfeer en leuke personages.

avatar van John Milton
Ik rond ook af naar boven.

Het vliegt wat uit de bocht op een gegeven moment, maar het zij Anna en Blake vergeven.

En dat vliegwerk zal grotendeels bewust zijn. In hoeverre die tongue in cheek slaagt, zal ook aan de kijker liggen.

Vlees noch vis.

Feig's poging om een zwarte komedie te maken faalt volledig. De toon is net zo luchtig als een aflevering van Desperate Housewives, de suspense komt geen moment uit de verf, en de film is bij tijd en wijle zelfs melig te noemen. Vergelijking met Gone Girl is inderdaad snel gemaakt. Geen idee hoe het boek is, maar vond het plot in de film erg magertjes dat met losse eindjes aan elkaar hangt. Kendrick doet het nog wel leuk, maar als personage te vlak net als de rest van de cast. Lively als grofgebekte femme fatale kwam overigens geen moment geloofwaardig over.

2* Begin is best aardig, maar het verzandt uiteindelijk in meligheid en ongeloofwaardige situaties.

avatar van max cady
"Brotherfucker"

"Gone girl light" met het verschil dat dat naar mijn mening wél een goeie film is. Wat begint als een komedie lijkt naar een korte aanloop een thriller te worden maar wordt dat niet. Het blijft allemaal wat jolig en melig of hoe je het wilt noemen. Maar dát was nou juist wel het leukste van de film. Ook misschien wel een beetje een vrouwenfilm. (mag dat nog gezegd worden?) Ik zal het de vrouw eens voorschotelen ...

avatar van Corcicus
Dit was een echte "chick flick" met vrouwenhumor, vrouwenactie en vrouwelijke dialogen. Mannen blijven verweesd achter na het bekijken van A Simple Favor. Het mysterygehalte tilt de film bij momenten naar een iets hoger niveau, maar de verwachtingen worden allerminst ingelost. Spy (2015) was tig keer beter.

Redelijk flauwe bedoening.

Een film als deze werkt vooral wanneer het verhaal wat meer naturel verloopt. Vanaf het begin is eigenlijk wel duidelijk dat er naar het einde toe een hoop twists gaan komen, de film is ook absoluut niet subtiel met z'n clues and maakt van de personages dan ook nog eens dik aangezette typetjes.

In alles is het daarom te makkelijk en de aangekondigde twists zijn dan ook alles behalve interessant of verrassend. Het is altijd vervelend wanneer de personages in een film verraster reageren dan het publiek dat ernaar zit te kijken.

En als je het dan toch luchtig en overdreven wil maken, doe dan iets als Wild Things, die er een écht een spelletje van maakt. Het is gewoon zo netjes en braaf en gelikt, maar dat mag dan ook geen verrassing zijn met Paul Feig aan het roer. Qua regie is het verder ook het complete niks, vooral functioneel en netjes alles duidelijk in beeld brengen en verder zijn het de acteurs en het plotje die hun kunstjes mogen opvoeren.

Dat blijkt alleen niet zo te boeien, zeker geen kleine twee uur lang. A Simple Favor is een film die zo al te graag slim en cheeky wil overkomen, maar uiteindelijk vooral geforceerd aandoet.

Twistrijk misdaadmysterie met een vette dosis humor. Het is raadzaam goed bij de les te blijven, zeker tegen het einde want door de talrijke plotwendingen loop je kans tureluurs te worden.
Over het geheel genomen een onderhoudende film, die ondanks het gedegen acteerwerk van Anna Kendrick en Blake Lively én het inventieve verhaal toch niet helemaal weet te overtuigen. Ik vrees dat de film niet bijzonder genoeg is om te voorkomen dat ie redelijk snel in de vergetelheid zal geraken, bij mij althans.

avatar van Gi-Force
De film lijkt een komkommer tijd film voor de eerste 30 minuten. Het is de moeite waard om dat uit te zitten. In die tijd worden de karakters iets verduidelijkt. Daarna begint het echte scenario pas echt goed op dreef te komen. Een heerlijke film voor een doordeweekse avond.

Ietwat vervelende film met een hoop voor de hand liggende twists. Toch waren er momenten dat ik het allemaal nog vermakelijk vond, dat bleken uiteindelijk de periodes te zijn waarbij Bland Lively naar de achtergrond werd geschoven. Opmerkelijk hoe men blijft proberen om daar iets uit te halen wat er niet in zit en ze kansen blijft krijgen in relatief grote projecten omdat ze er toch wel heel erg uitziet als een klassieke film-actrice, die in theorie zou moeten aanslaan bij het publiek.

avatar van schumacher
Wat een slaapverwekkende film. Als ik me vrij snel begin te irriteren en vooral me zit te vervelen dat is geen goed teken.
2 kletskousen heel de film lang.

avatar van Collins
Een verdwenen femme fatale (sexy Blake Lively) maakt dat een overenthousiaste Anna Kendrick als een selfmade Miss Marple een zoektocht begint om haar te vinden. Zie hier de intrigerende opzet van de film die in het verloop langs twists en intriges flitst en zo gedurende lange tijd een aardig kat- en muisspel te voorschijn tovert.
Grappig, een beetje spannend en gevangen in een leuke Franse score oogt en voelt de enthousiaste zoektocht fris en verveelt geen moment. Het is zelfs zo dat met wat goede wil de film genoeg raakvlakken met de realiteit heeft, om geloofwaardig te zijn zodat je aan inleving kunt doen en er iets van spanning ontstaat.
Dat werkt prima. De film kijkt op die manier lekker weg. Tot een bepaald moment. Tot het moment dat de film ten onder gaat aan een groteske escalatie van spitsvondige toevalstreffers en er zelfs met veel goede wil geen raakvlakken met enige vorm van realiteit meer kunnen worden bewerkstelligd. De inleving is meteen weg. De spanning en de lol in de film volgen daarna snel.
In het laatste stuk film verdwijnen alle serieuze thriller- en mysterie elementen definitief in een lachwekkende ontknoping. Alle onzinnige remmen gaan los en de thriller met een snedige ondertoon is opeens een persiflage van een thriller met een snedige ondertoon geworden.
Het subtiele van de snedige laag is weg. De dubbele bodems werken op de lachspieren. De intriges voelen wanhopig en vergezocht. Van spanning en inleving is geen sprake meer. Het is over.
De weg naar het einde van de film is daarna nog lang en onrustig. Anna Kendrick en Blake Lively maken de weg minder vervelend. Beide zijn prettige actrices. Ook onder deze omstandigheden.

Behoorlijk hoge IMDB rating.( 7.2) op moment van het schrijven van mijn recensie. Naar mijn mening enigzins verbazing wekkend."A simple Favor" deed mij vooral denken aan een "Soof" in combinatie met " De luizemoeder" kloon met een toefje misdaad en intrige. Beetje melig allemaal. Vond het niet zo bijzonder allemaal. Behalve de vlotte franstalige soundtrack. Die mocht er zeker zijn.

Is het net niet deze film, best enigszins amusant zo lang het duurt, maar de combinatie van misdaadfilm en komische elementen voelt voortdurend onevenwichtig aan. Dacht het eerste uur zelfs, mede door de prominente aanwezigheid van Kendrick(bekend van musicals en humoristische projecten van niveau lichtgewicht) met uitsluitend een comedy die maar niet wil loskomen van doen te hebben. Totdat het verhaal van af toen een paar venijnige wendingen neemt en ik me realiseerde dat dit eigenlijk een onvervalst spannende misdaadfilm moest voorstellen. De rolbezetting is ook niet best gekozen. Eigenlijk voldoet alleen Lively als de arrogante, bitchy vrouw van de wereld. Kendrick, als de nerd die gedurende A Simple Favor haar andere kanten leert ontdekken, doet waarschijnlijk vreselijk haar best maar is met haar monotone, nerveuze maar toch bijna emotieloze vertolking een hopeloos groot minpunt. Met een betere actrice in die sleutelrol had dit ongetwijfeld ook een sterker eindresultaat opgeleverd. Ze wordt in het beroerd acteren nog echter overtroffen door Golding(die de meest saaie echtgenoot uit de filmgeschiedenis probeert neer te zetten, geen uitstraling die man) en ene Rannells in een komisch bedoelde bijrol als nichterige huisman. Jammer ook dat regisseur Feig er net wat te weinig echte humoristische momenten en satire heeft ingestopt, lijkt wel alsof de man niet goed kon kiezen wat hij met deze productie wilde afleveren, en die twijfel zie je terug op het scherm. Die wendingen aan het einde zijn best leuk bedacht, maar veel te laat om deze vlees nog vis productie nog naar een hoger plan te tillen.

avatar van filmkul
Een aardige komedie die langzaam aan overgaat in een mysterie thriller. Feig slaagt er helaas niet helemaal in om de juiste balans te vinden, het is ook een uitdagende combi van genres. Vermakelijk is de film wel. Het eerste deel is lekker luchtig en Kendrick zit dan ook het beste in haar rol. Wanneer het speurneuzen begint zakt haar niveau, maar wordt de film wel wat boeiender. Lively daarentegen houdt het hoge niveau vast. Visueel ziet de film er verder goed uit met een lekkere soundtrack. 3.0/3.5

avatar van Antonev
Ietwat vreemde film, die van komedie overloopt naar een (niet al te serieuze) thriller. Het verhaal is op zich prima in orde, maar men probeert het plot interessanter te maken dan dat het is. Daardoor wordt het naar het eind toe een beetje rommelig. Toch blijft het goed vermakelijk.

De cast is prima en Kendrick is weer gewoon leuk. Kan haar stijl altijd wel waarderen.

Al met al een lekker tussendoortje.

avatar van missl
Prima/ luchtige film maar volgende week weer vergeten. De grote oooh zo zit het, bleef uit. Wel een prachtige Blake.

Goeie film waarin een alleenstaande moeder een nieuwe vriendin krijgt die al snel spoorloos verdwijnt. Een komedie met een donker en mysterieus randje. Twee leuke personages die ook vermakelijk zijn ingevuld door een perfect gecaste Anna Kendrick en Blake Lively. Het plot is wel onderhoudend, maar neemt op een gegeven moment wel iets te veel de overhand. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van nadrin
Verhaal is goe. Soms grappig. Maar uiteindelijk teveel Kendrick. Vermoeiend.

avatar van IH88
“She's an enigma my wife. You can get close to her, but you never quite reach her. She's like a, beautiful ghost.”

Leuk. A Simple Favor ontaardt in één grote misdaadklucht, maar er zit ook een serieuze ondertoon in die vooral bij Blake Lively het beste naar boven haalt. Kendrick is perfect gecast als naïeve en ambitieuze supermoeder en ook Golding doet het goed, maar Lively is toch wel de grote ster van de film. In de ene scene meelijwekkend en hilarisch, maar in de andere scene kan ze ook zomaar over lijken gaan en spijkerhard overkomen. A Simple Favor is het soort film waarin niets is wat het lijkt, en het heeft een einde dat van de twists aan elkaar hangt.

Genoten van deze film! Donker, grappig, verfrissend, met enkele onverwachte twists ... en twee zalige actrices! 4*

avatar van blurp194
Onder de maat.

Als komedie werkt het niet echt - het is gewoon te vaak dat ik Kendrick niet echt grappig kan vinden. En als film noir werkt het zeker ook niet, daarvoor trekt Lively te weinig de aandacht en is ze te vaak niet in beeld. En dan het plot, daar kan ik ook niet echt een behoorlijk mysterie van maken, het zwalkt teveel alle kanten uit. Wat er dan overblijft is iets dat een beetje aanvoelt als een misplaatste poging om een feelgood movie te maken - daar past het luchtige gedoe en gehuppel van Kendrick dan nog het beste bij. Maarja, of dat dan de moeite is? ik vond eerlijk gezegd van niet. In de vergelijking met Gone Girl die ik hier een paar keer gemaakt zie worden komt deze film er wel heel veel slechter uit.

Ik denk dat deze film het bloed onder je nagels vandaan kan halen vanuit meerdere perspectieven, maar de toch wel te noemen plottwisten maakt de hele film worth watching.
Humor vond ik er niet in. Vragen heb je weer wel, waarvoor ik zelf ook een thriller graag wil kijken en niet voor de humor erin. Maar dat is een persoonlijke mening.
Acteerwerk vond ik persoonlijk zeer sterk.Sommige scènes zat ik op het puntje van m'n stoel en sommige momenten dacht ik 'mwah'.
In grote lijnen: absoluut leuk om een keer te zien, maar zelf kijk ik hem niet weer... puur door het bloed dat onder mijn nagels vandaan komt erdoor

avatar van Noodless
De film heeft het geluk dat de twee vrouwelijke hoofdrolspelers zeer overtuigende rollen spelen. Anna Kendrick vond ik net perfect gecast als de naïeve alleenstaande moeder en vlogger, maar Blake Lively is toch de grote ster van de film. Enerzijds is ze een koele rijke dame zich profileert door haar sexy outfits en geen enkel sympathie heeft voor de ander en anderzijds weet ze soms ook begripvol over te komen. Dat lijdt soms naar eigenaardige situaties. Het misdaadverhaal is in het begin nog wel mysterieus, maar je krijgt toch snel de indruk waar het naar toe zal leiden, ook al zitten er wat twisten in het verhaal. Helaas ontaardt de film naar het einde toe door tal van twisten waardoor het slot wat onbevredigend overkomt. 6,5/10