A Simple Favor (2018)

Canada / Verenigde Staten
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Paul Feig
met Anna Kendrick, Blake Lively en Henry Golding

Stephanie is moeder en vlogger. Haar beste vriendin, Emily, vraagt haar om haar zoontje Nicky mee te nemen uit school. Stephanie vangt wel vaker de beide jongetjes op als de succesvolle Emily voor haar werk van huis is. Maar deze keer komt Emily haar zoontje niet ophalen en ze reageert ook niet op telefoontjes. Stephanie probeert de waarheid te achterhalen van de plotselinge verdwijning van haar vriendin Emily uit hun kleine stadje. Ze wordt hierbij bijgestaan door Emily's echtgenoot Sean.

avatar van Ste*
Het begint als een prima fris filmpje met twee sterke personages die leuk hun karakter neerzetten. Vooral Blake Liveley is een geweldige actrice voor een rol als dit - en een lust voor het oog. Ik heb het niet zo op Anna Kendrick, maar ze is wel geknipt voor deze rol.

Ik kon een lange tijd meegaan in alles, maar ongeveer het laatste half uur vliegt de film écht uit bocht met wat twists en turns teveel.

Dat kan ik de film op zich wel vergeven omdat het zichzelf niet al te serieus neemt, hoewel dat misschien ietwat overdreven wordt. Je zit je soms af te vragen waar je nu precies naar zit te kijken qua genre en toon.
Ondanks dat heb ik me toch wel vermaakt door de algehele stijl (leuke soundtrack ook wel) en vlotheid.

avatar van AniSter
Prima geamuseerd met deze film. Geweldige soundtrack: de eindtune blijft het langste hangen aangezien deze de Franse versie is van de eindtune van Tarantino's film 'Death Proof'.

Dat akward gedoe is in het begin wel leuk, maar dat wordt na 20 minuten vervelend.

Leuke misdaadkomedie, het gebeurt niet veel dat ik een film als dit wel goed vind, maar er zijn dus wel degelijk uitzonderingen.
Goede cast, goed verhaal, en een voortreffelijke soundtrack.
Met die ingrediënten zit je goed voor een kleine 2 uur.
Heb me ermee geamuseerd.

avatar van Shadowed
Erg zwak.

Helaas een complete uitglijder, een film die heel veel wil doen in zijn verhaal, maar eigenlijk niet veel kan. Er zitten wel een stuk of 5 genres in deze film, waardoor het moeilijk is om een echt genre aan te wijzen, maar echter werkt er geen enkele, dus maakt het ook niet veel uit.

Kendrick is eigenlijk 1 van de weinige die het wel goed doen in de film. Alleen is de humor die ze gebruikt of aangewezen krijgt vooral vermoeiend. Al dat overdreven gedoe en altijd iets te prominent aanwezig willen zijn in elke scene. Van Kendrick komen er regelmatig opmerkingen die de kijker alleen maar ongemakkelijk doen voelen.

Voor de rest slaat Lively ook de plank wel mis. Ze probeert heel geforceerd een "sterke vrouw" te zijn, maar faalt eigenlijk. Ze ziet er gewoon te braaf uit, ondanks haar beste pogingen. Voor de rest krijg je er ook weinig sympathie mee.

Dan hebben we nog Golding. De vrouwen zullen hem wellicht wel mogen, maar behalve een mooie stem hebben komt er weinig acteerkracht uit. Ook dat kind was veel te enthousiast en abnormaal, ondanks dat hij natuurlijk wel schattig is.

Voor de rest faalt de film op zowel elk gebied. De humor, en daarmee het complete eerste deel, faalt. Het is vooral erg vermoeiend en dan moet je echt de minuten in deze 2 uur durende film wegtellen. Het eerste deel kom ik als kijker ook moeilijk doorheen. Mede door de te sterk aangezette humor.

De mystery is ook wat te afstandelijk. Het voelt te gemaakt aan. De drama is niet goed genoeg gebracht en de film gaat er voor de rest ook nauwelijks aandacht aan besteden. Het lijkt alsof regisseur Feig het allemaal wel geloofde en dacht dat hij er met een paar heftige onderwerpen wel zou zijn. Niet dus.

Dan wordt er ook nog thriller in gestopt en deze had kunnen lukken, mede omdat dat het meest interessante deel in de film was, maar buiten een paar "bovennatuurlijke" scenes kom je weinig thriller tegen helaas, en de trailer beloofde nog wel een beetje spanning.

Voor de rest is het visueel best lelijk. Lelijk geschoten, saaie inrichtingen en een verhaal dat veel wil maar uiteindelijk als een tang op een varken slaat. Het lijkt vaak een beetje alsof de regisseur spontaan steeds een nieuw idee kreeg en die dan maar besloot uit te werken.

Het resultaat is een vermoeiende, vaak ongrappige en onlogische film die nergens op slaat en op vele gebieden faalt. Het enthousiasme van Kendrick is wel gewaardeerd, en extra punten voor de thriller gedeeltes. Kendrick is wel een beetje diegene die de film overeind weet te houden, want anders was dit een complete puinhoop geweest.

avatar van Thomas83
Nog nooit zo'n warrig plot gezien in een film volgens mij. Zelfs als het allemaal een parodie is slaat het helemaal nergens op. Aanvankelijk gaat het nog wel, maar na een uur of zo is het pure chaos. Veel te brave film ook nog eens, en een die niet kan kiezen tussen komedie of thriller.

Kendrick en Lively zijn nog wel echt leuk, hoe ongeloofwaardig ze als vrienden ook zijn. Van Golding kan dat dan weer niet gezegd worden. Die komt gigantisch houterig over met die monotone stem van hem steeds. 1.0*.

avatar van rep_robert
Het duurt allemaal net even te lang. Maar uiteindelijk weet Feig een vermakelijke film uit de hoge hoed te toveren. Je merkt met a Simple Favor en Last Christmas dat Feig zijn oeuvre aan het uitbreiden is en niet enkel flauwe films kan maken. Dit is een redelijke overgangsfilm met een leuke Anna Kendrick in de hoofdrol die gaandeweg zichzelf meer ontplooit en steeds verder in een complot verzeild raakt. Nergens wordt het echt spannend en origineel. Maar ondanks de lange speelduur weet de film toch continu te vermaken. Al leent het plot zich er wel voor om op momenten net even wat gewaagder te zijn dan dat A Simple Favor is geworden.