A Simple Favor (2018)

Canada / Verenigde Staten
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Paul Feig
met Anna Kendrick, Blake Lively en Henry Golding

Stephanie is moeder en vlogger. Haar beste vriendin, Emily, vraagt haar om haar zoontje Nicky mee te nemen uit school. Stephanie vangt wel vaker de beide jongetjes op als de succesvolle Emily voor haar werk van huis is. Maar deze keer komt Emily haar zoontje niet ophalen en ze reageert ook niet op telefoontjes. Stephanie probeert de waarheid te achterhalen van de plotselinge verdwijning van haar vriendin Emily uit hun kleine stadje. Ze wordt hierbij bijgestaan door Emily's echtgenoot Sean.

avatar van xgogax
Aaah , leuke trailer . Beschrijving van deze film doet mij heel erg denken aan L'avventura (1960) . Het meesterwerk van Michelangelo Antonioni is vanzelfsprekend veel meer dan een oppervlakkig verhaal en ik denk dat deze Hollywoodfilm veel luchter / ' vermakelijker ' / eenvoudiger van toon zal zijn en niet gaan over een filosofische zoektocht naar de innerlijke ziel .

Vanaf 27 september in de bioscoop (Independent Films)

avatar van xgogax
andere trailer : trailer #2 - YouTube

Zwolle84
De sneak waar ik al op hoopte vanavond!

avatar van Rvdz
Jeetje, waar heeft deze versie van Paul Feig zich verstopt de afgelopen jaren?

Beetje poor mans Gone Girl, verder wel vermakelijk.

Zwolle84
De hoge verwachtingen werden helemaal ingelost. Heerlijke zwarte komedie die inderdaad wat aan Gone Girl doet denken, maar dan een stukje lichter.

Anna Kendrick doet het ook weer uitstekend. Wat een heerlijke expressie heeft ze toch.

Poster en plot lijken niet erg goed overeen te komen..

avatar van Flitskikker
Deze léék me aanvankelijk leuk, maar Gone Girl vond ik drie keer niks, dus nu twijfel ik of ik hem moet zien.

avatar van Ste*
Béétje benieuwd naar aanleiding van de trailer, maar ik trek Anna Kendrick niet zo goed, dus twijfel nog of ik deze ga kijken.

Ik vond hem zo slecht,
Op geen enkel vlak serieus zelfs het einde niet
Verhaal te ver gezocht, Je kon het veel simpelere en humoristischer maken
Geen enkele keer gelachen met de grappen zo slecht warren de grappen
Was blij dat het voorbij was ondanks dat is het cinematografisch de moeite en zeer goed geacteerd maar voor de rest is het zeer pover.
Veel mensen vergelijken het met Gone Girl ik vindt dit toch maar Gone Girl van den Aldi
0,5 puur voor de moeite

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd.

avatar van barcam
Zeer vermakelijke thriller/zwarte komedie.
Het contrast van een onsympathiek irritant nerdy hoofdpersonage en haar sexy coole 'vriendin' en daarbij wat puberale humor werkt perfect.
Gewoon genieten en niet teveel nadenken, heerlijk amusement.

avatar van de grunt
Blake Lively

avatar van Graaf Machine
Verrassend leuke combinatie van misdaad en comedy. Wist eigenlijk niets van deze film, maar heb me geen seconde verveeld.

de grunt schreef:
Blake Lively

Anna Kendrick

avatar van de grunt
Is ook geen straf.

avatar van mrklm
Controlfreak en allesregelaar Stephanie [Anna Kendrick] leert via de school van haar zoontje Emily [Blake Lively] kennen. Hoewel ze in alle opzichten tegenpolen lijken te zijn, worden ze binnen een paar weken elkaars beste vriendinnen. Wanneer Emily opeens spoorloos verdwijnt neemt Stephanie de zorg voor Emily's zoontje op zich en probeert ze samen met Emily's echtgenoot Sean [Henry Golding] te achterhalen wat er precies is gebeurd. Al gauw blijkt dat Stephanie haar nieuwe beste vriendin lang niet zo goed kende als ze had gedacht.
Er zijn wel degelijk interessante elementen te vinden in dit allegaartje van allerlei halfbakken ideeën, niet in de laatste plaats de manier waarop Stephanie - zowel fysiek als psychologisch - langzaam maar zeker steeds meer op Emily begint te lijken na diens verdwijning en Lively is uitstekend als de mysterieuze, maar charismatische Emily. Kendrick daarentegen is bepaald niet Pitch Perfect en stelt teleur in een even geforceerde als onevenwichtige vertolking die de tekortkomingen van het scenario (en van de regie) bloot legt. Het eindresultaat is een rommelpotje van satire, zwarte komedie, thriller en mysterie waarvan de uitkomst ronduit banaal is. Paul Feig wist duidelijk niet hoe hij het verhaal moest benaderen en dat is ronduit frustrerend.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:

Anna Kendrick
Iedere keer dat ik die poster zie ergens op letterboxd of nu MM trekt het wel direct de aandacht, inderdaad. Een soort.... een soort... zuiging....

Zwolle84
En een geweldige actrice bovendien. Dit is misschien nog wel haar beste rol tot nu toe.

avatar van wwelover
Geinige insteek absoluut, soort komische versie van Gone Girl. Alleen ontbreekt het hier een beetje aan logica. Nou mag het van mij best ver gezocht zijn met dit soort verhalen, het zijn vooral de karakters die geloofwaardigheid missen. Zowel Kendrick als Lively en Golding draaien zo veel dat de film voor mij kracht verliest. En dat ligt zeker niet aan het acteerwerk. De film is alsnog best vermakelijk en het is vooral visueel een plaatje en werkt goed met de muziek.

avatar van Shinobi
"Everybody has a dark side. Some of us are better at hiding it than others."

Van Paul Feig ben ik tot nu toe alleen luchtige comedies gewend, maar dit is wel even andere koek. Deze serieuze kant van hem bevalt mij wel.

Een - op het eerste oog - perfecte moeder die vrienden wordt met een grofgebekte high class moeder lijkt vanzelfsprekend te clashen. Maar de band die naderhand ontstaat is intrigerend, met name omdat er meer schuilgaat achter Emily. Dit wordt benadrukt door haar plotselinge verdwijning en de zoektocht die Stephanie start. Het doet mij denken aan een 'Gone Girl'.

Voor Anna Kendrick blijf ik een zwak houden en het is echt genieten om haar hier aan het werk te zien. De wisselwerking die zij heeft met Blake Lively is fijn vanwege de pittige dialogen die meermaals gevoerd worden tussen hun personages; bij ieder blijken er lijken in de kast te liggen. Als pluspunt kan ik de outfits waarin de twee rond paraderen zeker niet vergeten te noemen, wat een geweldig aanzicht.

Zodra Stephanie de zoektocht naar Emily start, val je als kijker van de ene verbazing in de andere. Op deze wijze kom je des te meer te weten over beide dames. Geruime tijd weet Feig je hierin mee te nemen, maar jammer genoeg overspeelt de beste man op een gegeven moment zijn hand. Het resultaat zijn de vele wendingen die nauwelijks steek houden en een enigszins onzinnig slot, zonde.

Al met al een prima thriller die het beste uit beide actrices haalt, maar de uitwerking had beter gekund.

3,0 Sterren.

avatar van PopArtToaster
Ik heb me ongeveer het eerste uur wel vermaakt. Blake en Anna zijn allebei goed gecast en het begint leuk en intrigerend. Het weet de aandacht en het kijkplezier ook nog een tijd goed vast te houden: tot op een bepaald punt is het allemaal nog redelijk samenhangend en lijkt het daadwerkelijk ergens naar op te bouwen.

Ergens halverwege slaan de stoppen door en is de balans zoek. De film lijkt niet te kunnen besluiten wat voor film het wil zijn. Een luchtige komedie met een vleugje mysterie, een creepy mysterie/thriller, zwaar thriller drama of toch een absurde, karikaturale comedy? Al die genres door elkaar vond ik niet werken. Er is geen geheel.

Daarnaast zijn er een paar nutteloze zijplotjes/momenten die niets tot weinig toevoegen, (Waarom moesten we eigenlijk weten dat Stephanie een kind heeft met haar half-broer? Waarom zoenen Stephanie en Emily als er niets mee wordt gedaan?) en verhaallijnen die even kort voorbij komen en niet goed zijn uitgewerkt. De zus van Emily/Faith vooral. Eerst gingen ze door dik en dun, later zijn ze zonder duidelijke reden elkaars vijanden geworden en legt de een de ander om. Voor de reden hierachter had wat mij betreft meer aandacht kunnen zijn. Ik vond die omschakeling in de relatie niet kloppen, ook al zaten er jaren tussen.

Blake's rol/personage had naar mijn idee meer kunnen zijn. Ze kwam in de eerste scènes sterk naar voren als vrijgevochten en interessant type. Door het script blijft hier later in de film echter niet veel van over. Ze verandert in een vrij standaard 'psycho' vrouw. De bedoeling lijkt een tweede Amy uit Gone Girl van haar te maken, maar ze mist de sterke inhoudelijke uitdieping. Emily's motivatie voor het verdwijnen (aflossen van schulden) is ook niet echt sterk.

A Simple Favor is deels vermakelijk en heeft positieve punten, maar heeft te veel serieuze momenten om echt een 'film met een knipoog' te zijn, en te veel knipoog-momenten om een serieuze film te zijn. Daardoor is het uiteindelijk vlees noch vis en kon ik er niet goed in meegaan. Met meer duidelijke keuzes was het wellicht beter geweest. Een unieke bios-ervaring was het zeker, maar ik zou deze bewaren voor als ie straks op Netflix staat.

avatar van Metalfist
She's an enigma my wife. You can get close to her, but you never quite reach her

Paul Feig, de man verantwoordelijk voor de meest recente Ghostbusters film en nog een aantal bijster oninteressante komedies. Ik had nooit verwacht dat ik ooit eens in de cinema ging zitten voor een film van zijn hand maar zowaar: met A Simple Favor heeft hij het geflikt. Al is het niet helemaal zijn verdienste natuurlijk, de aanwezigheid van zowel Anna Kendrick alsook Blake Lively hebben me in het verleden al vaker over de streep getrokken om eens een film te gaan zien. Dat, gecombineerd met het feit dat Feig deze keer eens meer de thrillerkant opging deed me vermoeden dat er een goede film in het verschiet lag.

Ja en nee is het resultaat. Feig kan het uiteraard niet laten om er wat humor in te steken, maar die werkt op zich nog wel goed. Het is een beproefd gegeven om twee tegenpolen vriendinnen van elkaar te laten worden, maar de dynamiek tussen Emily en Stephanie zit doorheen heel de film goed. Het probleem zit hem echter in de dosering. A Simple Favor ontvouwt zich langzaamaan tot een heuse thriller (zo eentje van het soort waar je wordt ingezogen en de vreemde acties van de personages links laat liggen totdat je er later eens logisch over nadenkt) en dat wordt dan op het einde opeens doorbroken door de tussenkomst van die idiote buurman, inclusief verschrikkelijke one-liner. Zonde, want voor de rest is dit best wel een aantrekkelijke film. Een combinatie van Gone Girl en Wild Things (en talloze andere films) maar eentje die dus niet altijd de juiste balans weet te benaderen. Toch doet Feig wel veel goeds. Fijn dat hij kiest voor een nagenoeg Franstalige soundtrack (voor mijn part mogen meer films Bonnie and Clyde van Brigitte Bardot en Serge Gainsbourg brengen) en dat geeft toch eens net dat beetje verschil met gelijkaardige films.

De cast mag hier natuurlijk ook niet bij vergeten worden. De carrière van Henry Golding is na het succesvolle Crazy Rich Asians nu helemaal van start gegaan en hij mag zich meteen meten met twee van de populairste leading ladies van het moment: Anna Kendrick en Blake Lively. Golding doet het behoorlijk, al doet hij weinig verschillend ten opzichte van Crazy Rich Asians, maar de kracht van A Simple Favor zit overduidelijk in het vrouwelijke duo. Altijd fijn om atypische personages bij elkaar te brengen en in het geval van Kendrick en Lively knettert het wel. Zeker Kendrick weet zich de rol van vlogger Stephanie goed eigen te maken, het kantelpunt is wanneer ze meer en meer qua persoonlijkheid in de richting van Emily begint te evolueren. Zo'n mysterieuze rol als die van Emily kan je ook met een gerust hart overlaten aan Lively, die doet er altijd wel iets goeds mee. Een fun fact tussendoor: de Gin die gebruikt maakt om de - vele - Martini's te maken is van het merk Aviation Gin, een bedrijfje dat in handen is van Lively's echtgenoot Ryan Reynolds.

Ik denk de eerste film van Feig die ik zonder problemen heb uitgekeken, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het is echter vooral een combinatie van verschillende aspecten die A Simple Favor boven de middelmoot laat uitsteken. Op narratief vlak niet zo bijzonders maar vooral de rollen van Kendrick en Lively maken dit nog erg genietbaar. Van mij mag Feig verder in deze richting gaan regisseren, het gaat hem beter af dan zo'n Spy of The Heat.

Y&T
Heerlijke originele, moderne film. Verrassend fris, goede soundtrack, oog voor detail ( bv als Anna net wakker is geworden , Is ze volgens mij ook net wakker geworden. Een fantastische rol van Kendrick...wat kan die meid acteren....!!

avatar van des1
Volgens Volkskrant en Mark Kermode (BBC filmbespreking) een briljante film die genres mixt en overstijgt.

avatar van DarlingDionne
Ik kan er kort over zijn, wat een heerlijke film!

avatar van JanLo
HorrorFan007 schreef:
Ik vond hem zo slecht,
Op geen enkel vlak serieus zelfs het einde niet
Verhaal te ver gezocht, Je kon het veel simpelere en humoristischer maken
Geen enkele keer gelachen met de grappen zo slecht warren de grappen
0,5 puur voor de moeite
Grappig dat iemand die zichzelf HorrorFan007 het heeft over een verhaal dat te ver gezocht is. Misschien heb je ook wel gelijk hoor, want ik heb de film nog niet gezien, maar ik vind de gemiddelde Horror film ook heel erg ver gezocht! Hierdoor vind ik je opmerking erg grappig!

Een vermakelijke en verfrissende film, waarbij de acteurs er duidelijk plezier in hebben gehad met elkaar. Veel plottwists waardoor je steeds op het verkeerde been wordt gezet, al moet ik zeggen dat ik naar het einde toe ook wel een beetje moe werd van al die wisselingen. De eerste helft van de film vond ik, met name door de sfeer, erg goed. Raar trouwens dat deze film in geen enkel Cineville theater draait. Ben niet zo van die Pathé fabrieken, maar om deze film te zien ontkwam ik daar niet aan.