Mission: Impossible - Fallout (2018)

Alternatieve titels: Mission: Impossible 6 | M:I 6 - Mission Impossible | M:I VI - Mission Impossible | Mission: Impossible VI

Verenigde Staten / China / Frankrijk / Noorwegen
Actie / Avontuur

geregisseerd door Christopher McQuarrie
met Tom Cruise, Henry Cavill en Rebecca Ferguson

Nadat een missie fout afloopt, moeten Ethan Hunt en zijn IMF-team, bestaande uit Alan Hunley, Benji Dunn en Luther Stickell, racen tegen de klok. Ze worden bijgestaan door Ilsa Faust en Julia Meade die hen helpen hun nieuwe missie tot een goed einde te brengen. Tijdens hun avontuur dreigt er voortdurend gevaar in de vorm van nucleair terrorisme. Bovendien wordt Hunt gekweld door zijn verleden en door de keuzes die hij in zijn leven maakte. Daarnaast duikt August Walker op, een nieuwe collega waarmee zijn team zal moeten samenwerken.

avatar van Grindhouse62
Met deel 6 blijft de formule MI sterk. Vond het verhaallijn wel wat rommelig, maar goed dat mag de pret niet drukken. Deze voor mij 13 in een dozijn film heeft mij heerlijk vermaakt en wat mij betreft mag er gewoon een deel 7 komen. Ik denk dat ik de eerste 5 MI films maar weer eens ga kijken komende herfst.Van mij 3.5

Mission Impossible brengt altijd aardige actiefilms. Een beetje onzinnig vaak, maar wel met vaart en een aimabele cast. Zo ook deze al is het zeker niet de beste.

Wel weer de nodige dingen geleerd van deze film:

* James Bond films zijn hierbij vergeleken een soort neo-realistische documentaires

* als je ooit nog een spion of terrorist in een grote bekende stad zoekt, ga altijd naar een toeristische trekpleister want daar lopen of rijden ze 100 procent van de tijd rond. Eiffeltoren, Notre Dame, Louvre, Tower Bridge etc. als ze daar niet zijn vergeet het dan maar.

* ook al kun je totaal geen helicopter besturen, geeft niets. Zelfs als hij kapot is kun je er nog prima mee overweg in het hooggebergte

avatar van WelvE
Een tweede keer gezien om het zomergevoel nog heel even vast te houden.

Wat een lekkere film, met spectaculaire actiescenes, die ook voor de rest nog eens in balans is. Tom Cruise is eigenlijk het liefst een soort stuntman; door zijn tot op zekere hoogte zelf uitgevoerde stunts blijft de actie authentiek en geloofwaardig. Een beetje zoals in die oude 'stomme' Hollywood films, zoals die met Harold Lloyd en Buster Keaton.

Het verhaal en de locaties zijn weliswaar niet bijster origineel, en ook het trucje met de facemasks begint te vervelen (behalve die van Wolf Blitzer dan, dat was een leuke knipoog naar nepnieuws), maar de muziek en vooral ook de chemie tussen de acteurs zijn uitstekend en op zijn plaats. Ethan Hunt krijgt zo ook wat op een meer natuurlijkere manier menselijkere trekjes, een verschil met bijv. James Bond.

Dit is een van de beteren uit de Mission Impossible-serie, samen met de eerste en Ghost Protocol, naar mijn mening. Een voorbeeld hoe een toekomstige Bond-film eruit zou kunnen zien.

Ik zou trouwens ook graag een samenwerking zien tussen Tom Cruise en regisseur Christopher Nolan.

broncode
Zeker niet een van de slechtse episodes uit de zesdelige reeks tot nu toe. Prachtige landschappen en mooie locaties in steden. De aktie mag d'r zijn, en vooral de eind scene met helicopters is gedenkwaardig. Voor de rest volgt hij het stramien van een MI film.

avatar van predator
De acties zijn echt heel erg super, maar het verhaal gaat helemaal nergens over. Idiote ontwikkelingen en dialogen. Maar prima vermaak en Ferguson en Kirby zijn fijn om te zien.

Deze film is voor velen onzinning maar in het genre actie is dit een buitengewoon geslaagde film. Als je geluk hebt komt er per jaar 1 geslaagde (onzinnige) actiefilm uit en zijn er talloze serieuze films. Laat dit soort films lekker onzinnig zijn, naast de Fast & Furious en James Bond films houdt het namelijk wel op met dit soort (geslaagde) films.

Alle ingredienten waar zo'n film om vraagt zitten erin: vaart, humor, mooie locaties en spectaculaire stunts. Dat Cruise heel veel zelf doet is zeker een meerwaarde, nu eens niet wordt er weggedraaid met de camera als het personage dichterbij in beeld komt. Verder is Cruise een beperkt acteur, maar maakt hiermee heel veel goed. Prima rol van Cavill ook.

avatar van Donucius
Ja, het is een MI. Je krijgt wat je verwacht en er wordt prima afgeleverd. No nonsense to the point. Het gaat uiteindelijk om de actie en een paar plot twists. Vermakelijk, vooral omdat je min of meer al weet wat je kunt verwachten. Zelfde als wanneer je een James Bond kijkt. Knallen en niet meer omkijken. Mooie actie sequences en aantrekkelijke camerastandpunten maken het interessant en onderhoudend voor de kijker.

Hyperspectaculair that's all. Humor is om te janken van een niveau. Hierdoor wellicht een bereik van 8 tot 88. Vind ik jammer als het verder totaal onrealistische actie betreft van begin tot eind. Goede humor maakt het dan draaglijk. Het interessantste 3D effect kwam overigens 5 minuten voor het eind. Shot met de staalkabel en de haak dwars door het beeld voor je neus langs. Voor de rest voegde 3D niet veel toe. Dus 85 lange minuten met die fok op je gok voor joker. Kortom bekende formule categorie luchtig vermaak.

avatar van filmkul
Weer een sterk deel uit MI reeks. Het verhaal borduurt een beetje voort op het vorige deel. De spanning wordt vanaf het begin goed opgebouwd en de vaart zit er direct flink in zoals we gewend zijn. De film spat van het scherm en de ene spectaculaire actiescene na de ander volgt. Het camerawerk is daarbij weerzinwekkend. Helaas valt de film soms in herhaling, dus erg origineel is hij niet. De acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld. Jammer dat de rol van Cavill vooraf al duidelijk was. Naast de actie is er ook plaats voor wat humor. Prima actiefilm. 4.0

avatar van Agent47
Geen slechte film maar zeker niet de beste uit de MI reeks. Als losstaande film zou ik een halve ster erbij geven, maar je gaat het toch vergelijken met de andere delen. Dan kom ik uit op 3 sterren.

Het is een aardige actiefilm, dus mocht je twijfelen na enkele mindere reacties: gewoon kijken is mijn advies.

avatar van Arri
Fallout doet het gelukkig erg goed in de box office. Beste MI performance tot nu toe.

Mijn allereerste kennismaking met de 'Mission: Impossible'-franchise. Ik ben nooit echt een liefhebber geweest van actiefilms. Doordat beleving en spektakel vaak centraal staan, proberen scenaristen het dunne verhaaltje en oppervlakkige personages iets te graag op te krikken door allerlei onnodige plottwists. Ook in 'Fallout' was het weer prijs.

Op de aanloop en het slot van de film was weinig aan te merken. Een mislukte operatie lijdt tot het moeten terugwinnen van de plutoniumkern, waarvoor Ethan Hunt zich uit allerlei adembenemende situaties moet zien te wringen. Het midden van de film voelde echter aan als een heel seizoen van een spannende serie, maar dat in 15 minuten geperst. Plottwist na plottwist na plottwist. Uiteraard mocht ook de truc met het masker niet ontbreken. Gelukkig waren al deze plottwists maar bijzaak, want het laatste gedeelte van de film werd de missie vrij straight forward en kon de kijker opnieuw ongeremd genieten van de ongeziene actiescènes en spanning.

avatar van Bad Kitty
Ik verbaas me een beetje over de hoge scores.
Onterecht hoog!

Het verhaal kreeg voor mij op een gegeven moment té veel plotwendingen en intriges om leuk en volgbaar te blijven. Vermoeiend en kijkt voor mij dan niet meer lekker weg. En zeker met de lengte van de film....to much information.

Oké bepaalde actiescènes waren te gek maar zeker niet de sterktste MI film van de reeks.

avatar van Left4Dead
De laatste twee uit de reeks waren voor mij beduidend minder dan hun voorgangers. Benieuwd wat deze zal brengen

avatar van jipt
Beetje rommelig maar wel fun

avatar van Koerok
Bad Kitty schreef:
Ik verbaas me een beetje over de hoge scores.
Onterecht hoog!.
Eens, ik had er ook meer van verwacht.
Toen ze aan het eind die twee bommen onschadelijk moesten geen maken en dat dat alleen maar kon vanaf het moment dat de timer begon te lopen was ik eigenlijk wel klaar met de film. Weer zo'n standaard race tegen klok met de voorspelbare narrow escape.

Zouden de makers zelf het verhaal helemaal gesnapt hebben met al die onbegrijpelijke plotwendingen?
Of hebben ze al die wendingen ingevoerd omdat het allemaal niet meer te snappen is en dan toch nog zogenaamd verklaarbaar blijft.
Wel een aardige actiefilm hoor daar niet van?
Iemand wel eens naar zijn horloge gekeken vanaf het moment dat de klok van de bom loopt?
Oeps, dat zijn wel extreem lange minuten.

bombario
"Dan doen we wat met parachutes. En schieten. En een achtervolging in Parijs. En.... " En het verhaal dan? "Ja, euh, nou... daar verzin ik nog wel wat op."

En toen was de film klaar en was er nog steeds geen fatsoenlijk verhaal. Dus kijk je 2,5 uur naar vette actie, fantastisch camerawerk, mooie locaties en iets over een good guy, die fout blijkt te zijn. En dan weer niet. En een ander die dood gaat. En weer blijkt te leven. En een hoofdrolspeler die nog nooit een helikopter heeft gevlogen. En dat vanuit het niets als de beste kan.

Ik hou van actie. En een dun verhaaltje vind ik ook niet zo erg. Maar dit is allemaal zo ongeloofwaardig dat zelfs de schrijvers van Donald Duck het zouden afwijzen. En dan heb ik de moralistische boodschap aan het eind nog niet genoemd.

Verstand op 0 en mooie plaatjes kijken dan maar. Daarin slaagt de film met verve.

avatar van 606
Wat een hoop negativiteit over deze film, als je dit al slecht vind man man. ik geniet van de snelle actie en mooie shots.

bombario
606 schreef:
ik geniet van de snelle actie en mooie shots.

Ik ook, maar dan is het alleen maar vorm. Zelfs bij dit soort films wil ik ook een beetje inhoud. En het mag ook ongeloofwaardig zijn, maar niet volstrekt belachelijk. Dan wordt het cartoonesk. Met een fatsoenlijk script was dit een veel betere film geweest.

Heb altijd hoge verwachtingen van MI en vaak weten ze het dan ook waar te maken, maar deze vond ik behoorlijk saai en voorspelbaar. Jammer.

avatar van Graaf Machine
Timvabe schreef:

Oeps, dat zijn wel extreem lange minuten.

Dat heb ik vanmiddag dan maar gedaan, ik zag de film nog eens in de bioscoop. De tijd tussen activeren en de laatste seconden was 22 minuten en iets van 25 seconden. Aangezien er meerdere verhaallijnen zijn in die tijd (van Luther, van Ethan, van Benji en Ilsa), en dus tijd dubbel geteld mag worden, valt het best mee met die "extreem lange minuten".

avatar van DDT
DDT
Sommigen maar klagen en klagen, wel kijk dan niet e, je weet toch hoe zo films in elkaar zitten! Elke film heeft fouten en dingen waar je commentaar op kan geven, maak dan zelf een film e

Vermaak van de bovenste plank!

De actie scenes zijn talrijk, heerlijk overdreven en fantastisch gemaakt. Het verhaal is 13 in een dozijn, maar bij een actie film vind ik dat niet storend. Gewoon heerlijk kijken en genieten van de actie.

Tom cruise heeft het nog.

BAM 5 sterren!

avatar van knusse stoel
Jammer dat ik enigszins negatief ben over deze film. Hij lag al enige weken te wachten maar vanavond wilde vriendin graag een film die ons wakker zou houden. Wel, dat was deze. En ja, hij houdt je wel wakker, vooral op de surround-set maar daarvoor kijk je toch geen film?
Eigenlijk ben ik het met bombario zijn kritiek op 22 september, 11:52 uur eens. Het is geen sterk verhaal en de actie is over de top.
Maar goed, gewoon naar vermaak gekeken valt deze film niet tegen. En de acteurs doen hun werk verder goed. De punten waar ik (we) tegenaan lopen zijn de onlogica in de film. Iemand die vanuit het niets bv heel goed met een helikopter om kan gaan.
Wel eens een heli zelfstandig bestuurd? Nou, petje af want dat is in bepaalde omstandigheden moeilijker dan een Boeing 747-400!
Waardering een 6+.

Ik vind Fallout de beste MI. Rogue Nation wist mijn aandacht minder goed vast te houden, daarvoor vond ik Ghost Protocol de beste. Fallout vond ik net iets leuker en spannender.

Het verhaal is flinterdun, zoals eigenlijk met alle MI films het geval is. Zeker sinds 2, aangezien 1 nog een soort spy thriller was. Heel ander soort film.

Ik vond het tempo erg goed, de actie goed geschoten en het acteerwerk ook sterk. Cavill is een aanwinst. En Alec Baldwin is steengoed in de korte scenes die hij krijgt, die man is op zijn best in van die Glengarry Glen Ross rollen. De plottwists vond ik zelf wel okay, al zag ik ze steeds wel aankomen maar dit is ook geen Shyamalan film. Gewoon super vermakelijk.

avatar van mixmaster
Wederom een heerlijke actie film, zoals we gewend zijn van de ''M.I.'' films.
Dit 6e deel zit ook weer boordevol actie, humor, achtervolgingen, spanning en sensatie.
Lekker 'over the top' wat je natuurlijk weet als je dit soort films kijkt.
Ik hou er van en wacht dan ook weer met smart op het volgende deel.

avatar van cor1946
Een lange zit voor een soms saaie film, niks nieuws onder de zon. De acties zijn als altijd goed maar het verhaal is matig. Cruise op de automatische piloot enz. enz..

avatar van Left4Dead
Er zaten echt een paar toffe shots tussen en zeker ook een paar beste stunts.
Maar het verhaal is langdradig, niets vernieuwend. 147 minuten is teveel van het goede en dat nekt de beoordeling. Acteerwerk wel oké, regie prima en beeld en geluid staan er lekker op.
Maar ik kom niet verder dan een zesje, ben namelijk nimmer echt het verhaaltje ingetrokken.
McQuarrie's eerste twee prenten vind ik een stuk beter dan zijn twee MI's.

avatar van Pazmaster
Actie is prima, het verhaal daarentegen is the same old shit as usual. Red de wereld, ontmantel de bom blablablabla... Dat hebben we nou ondertussen wel gezien, tenminste dat zou je denken. Toch krijgt deze prent naar mijn mening een veel te hoog cijfer, maar blijkbaar kunnen de mensen geen genoeg krijgen van standaard no brainers als dit. Actie ziet er wel goed uit, daarom toch een nipte voldoende, maar meer is dit toch niet waard.