Redbad (2018)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Gijs Naber, Huub Stapel en Egbert Jan Weeber

In 754 na Christus wordt de monnik Bonifatius bij Dokkum gedood, volgens geschiedenisbronnen door "barbaarse" krijgers. Is hij inderdaad in koelen bloede vermoord door een stel bloeddorstige wilden, of is dat alleen de christelijke versie van de geschiedenis? 'Redbad' vertelt het verhaal van de adellijke Friese strijder Redbad die na de inval van de Franken in Noord-Nederland bij de Vikingen belandt. Van daaruit plant hij zijn terugkeer: om de dood van zijn vader te wreken en het oprukkende christendom het hoofd te bieden.

• vanaf donderdag 4 juli te koop op dvd

De film lijkt me uitermate kut maar wel tof dat ze Jonathan Banks hebben weten te strikken.

avatar van Lennert
The Widowmaker schreef:

Tijd zal het moeten uitwijzen of Michiel de Ruyter een ''Gem'' was van Reiné. Ik ben echter van mening dat Reiné veel meer in zich heeft dan wij tot nu toe van hem gezien hebben. Hij kan goede actiefilms maken, zeker qua production value. Iedereen kan hem lopen afzeiken wat ze willen maar hij is niet kapot te krijgen en gaat gewoon door. Hij is niet eens verbitterd. Hij heeft de kans gewoon nog niet gehad op grote projecten zoals Napoleon. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als hij grotere budgetten toegespeeld krijgt met betere scripts.

Dit helemaal ja.

Is ook weer een lekker stukje arrogantie van velen om Reiné af te schrijven op basis van het feit dat hij vooral b-categorie DTV-films maakt en het daarna flops te noemen. Die hele wereld zit anders in elkaar dan de bioscoopwereld, maar hierbinnen levert Reiné vaak prima werk. De beste man kan heel veel met lage budgetten, ook in Redbad is dat goed te zien. Pistol Whipped wordt in de Steven Seagal-fankringen geprezen als een van de beste films uit zijn DTV-tijdperk en Reiné krijgt daar flink wat credit voor.

Het probleem bij Redbad is nu, vooral door het script, dat het de b-categorie nog niet overstijgt. Als je hierin gaat met de mindset dat het een b-film is die je niet al te serieus moet nemen, dan valt er nog best wat te genieten. De film zelf ziet het dit keer wel anders, waardoor het lastig is om het compleet serieus te nemen op de punten dat het zou moeten.

Ben benieuwd overigens hoe deze film in het buitenland ontvangen zou worden. Ik heb me niet geergerd aan het Engels van de niet-Nederlanders (vind het ook echt totaal geen probleem) en kan me voorstellen dat voor een niet-Nederlander, het Nederlandse acteerwerk gewoon normaal overkomt in plaats van houterig.

Lennert schreef:

Dit helemaal ja.

Precies. Je hoeft al zijn films niet even goed te vinden natuurlijk, maar hij levert echt wel kwaliteit voor zulke minimale budgetten.Hij heeft overigens ook nooit beweerd dat zijn films A-titels zijn. Reiné heeft al weleens aangegeven uiteindelijk graag grotere projecten te willen doen:

'De echt grote Amerikaanse projecten, waar het me uiteindelijk om te doen is, heb ik nog niet mogen maken, maar ik ga niet zitten wachten. Ik geloof in de tienduizend uur filosofie: de tijd die nodig is om ergens goed te worden.'

''Roel maakt B-films, dat zeggen ze altijd. Ja, maar ik maak dus wel fucking gave B-films.'

Men mag hier best kritisch kijken naar een poster of trailer, maar dat vind ik heel wat anders dan al die vernietigende recensies in alle kranten waardoor veel mensen nu wegblijven van de film. Reiné heeft dit echt niet verdiend. Hij is altijd zeer open en eerlijk geweest dat hij B-films maakt. B-films waren een leerschool voor Reiné om beter te worden als regisseur. Hij heeft ook nooit beweerd dat het A-films zijn.

Michiel de Ruyter was dan wel gewoon een A-Film (Staat zelfs op de zijkant van de dvd ) Daarnaast organiseert Reiné prachtige (voor) premieres met alles erop en eraan en doet hij Q&A 's met zijn cast door het hele land. Dat ze ''Bigger than Life'' hier misschien niet gewend zijn moet geen reden zijn om hem zo omlaag proberen te halen.

Bélon
Tussenstand na 2e weekend: gezakt van plaats 5 naar 8 in de Top 30 met € 255.994 opbrengst.

Bélon
Stephan schreef:
Ik heb me zoveel mogelijk aangeleerd om niet op films van mijn directe collega's te stemmen.

Op zich wel begrijpelijk maar ik vraag me wel af of je hem hebt gezien (zonder oordeel/stem te geven)? Gewoon benieuwd aangezien je hier toch flink hebt gediscussieerd alvorens de film in premiere ging.

avatar van IH88
The Widowmaker De man is al 47 en heeft 21 films achter zijn naam staan. Hoe lang moet die “leerschool” tegenwoordig duren ?

Verhoeven’s Hollywood carriere begin ook pas na zijn 50e

IH88 schreef:

Wat is er erg aan om B-Films te regisseren? Daar is gewoon een markt voor. Hij wilde zoveel mogelijk ervaring ermee opdoen, in de hoop ooit grotere Amerikaanse producties te mogen draaien. Daar lijkt mij niets mis mee. Iedereen droomt toch ergens van? En hoelang het duurt? Net zolang tot ze het hem toevertrouwen en de kans geven.

Door het succes van Michiel de Ruyter heeft hij een Black Sails episode mogen regisseren en daarna zelfs Marvel Inhumans. Als hij in Nederland was gebleven en al die B-films niet had gedaan, was hij nooit geweest waar hij nu is. Met iedere film komt hij een stapje dichterbij.

Ik snap die negativiteit niet zo. Blijkbaar hebben ze daar wel meer vertrouwen om hem een Napoleon film te laten maken van 60 miljoen.

Verhoeven’s Hollywood carriere begin ook pas na zijn 50e

Verhoeven had toen al Nederlandse klassiekers als Turks Fruit, Soldaat van Oranje en de Vierde Man achter zijn naam staan. En Verhoeven´s eerste film in Hollywood was Robocop, wel een klein verschilletje.

The Widowmaker Niets mis met B-films. Ik heb de Jean-Claude van Damme films grijsgedraaid. Maar jij zegt zelf dat Reine het als opstapje ziet, en hij kijkt er dus zelf een beetje op neer. Ben benieuwd welke episode van Inhumans hij heeft mogen regisseren, want volgens mij kwam die serie op veel lijstjes voor van slechtste series van het jaar.

Je spreekt jezelf trouwens een beetje tegen. Want door Michiel de Ruyter kreeg hij de kans om een aflevering te regisseren. Als hij in Nederland was gebleven en hier (net zoals Verhoeven) eerst een aantal films had geregisseerd was die kans misschien wel eerder gekomen.

IH88 schreef:

Hij heeft naar eigen woorden dat inderdaad als soort opstapje gezien, als leerschool door 10.000 uren te maken om ergens goed in te worden. Dit heeft hij inmiddels zo vaak tijdens intervieuws op televisie of op de radio verteld. Ik verbaas me erover dat mensen daarom net doen alsof hij een slechte regisseur is. Hij maakt gewoon B-films, geen A-films. Alhoewel sommige films gewoon zeker goed van hem zijn en als A-film gezien kunnen worden. En dat Inhumans flopt, is niet zozeer alleen aan hem te verwijten natuurlijk.

IH88 schreef:

Ik spreek mezelf trouwens nergens tegen. Als jij denkt dat Reiné de kans eerder had gekregen op een Black Sails aflevering door in Nederland films te blijven maken, prima hoor. Paul Verhoeven was trouwens degene die Reiné het advies gaf om naar Amerika te vertrekken. Als je daar mee wilt draaien, moet je daar zijn, en niet hier. We weten allemaal wel hoe laag de budgetten hier zijn en wat voor fijne collega's je hebt die ''Boe'' gaan lopen roepen als je een prijs wint. Groot gelijk dat hij zijn kansen daar wilde beproeven als daar je ambitie ligt.

avatar van IH88
Eens hoor, en als Reinè tot z`n 80ste B-films had willen maken dan had ik daar totaal geen probleem mee gehad. Ik had het zelfs toegejuicht, iedereen heeft zijn passies. Maar hij ziet het overduidelijk als opstapje, en dan moet je na vijf B-films achter elkaar (ongeveer na Death Wish 2) toch een keer de cojones hebben om iets anders te gaan doen. Terug naar Nederland? Met eigen geld een film produceren? Want na 19 B-films is er geen Hollywood studio die hem nog een miljoenen budget gaat geven natuurlijk. En dat kan hij zichzelf aanrekenen.

avatar van Stephan
Bélon schreef:
... ik vraag me wel af of je hem hebt gezien (zonder oordeel/stem te geven)? Gewoon benieuwd aangezien je hier toch flink hebt gediscussieerd alvorens de film in premiere ging.

Nee, nog geen tijd gehad helaas. Komt vast wel één dezer weken.

Y&T
nou ja, dan maar een half sterretje , voor de moeite.....maar een dikke 5 sterren als het om slechte smaak gaat voor dit wanstaltige stukje film. In ieder geval hebben de gasten die de trailer gemaakt hebben hun werk meer dan prima gedaan.
Maar wat een verschrikkelijke 3 uur hebben we moeten doorstaan....( alhoewel diverse koppeltjes de eer aan zichzelf hielden en ruim voortijds de Vue in Hoorn uit holden).
Voor ons en naast ons een hele familie waarvan een zoon lachend riep naar z'n vader...
"hey pa, lekker avondje uit dit....en bedankt he..hahahhaa "
Een ander riep....."deel 2, kannie wachten..." |Hilariteit alom....

Brix schreef:
Allemaal leuk en aardig, en het eindresultaat zullen we even moeten afwachten, maar ik zie wel diverse (mij) storende dingen langskomen voor wat betreft de details tijdens de nu beschikbare beelden.
Met name de flinterdunne schildjes die de soldaten dragen, en de hedendaagse paardenzadels (die men via dekens tracht te verhullen)
Was er geen budget voor beter?
Ik verwacht geen historisch correcte film, maar dit ziet er toch wel erg knullig uit.

Misschien dat daar via CGI nog wat aan gedaan gaat worden(?)

let eens op dezelfde scenes die steeds terugkomen, ...de frames van de verbrande mensen, het op en neer gespring van scenes, de bloedspatten ( sin city style ), ..de zus die totaal niet geloofde maar nadat ze genomen was door haar nieuwe man voortdurend zwaar gelovig met haar handen over elkaar zat, ..iemand die zwaar Nederlands is opgegroeid opeens vloeiend de Engelse taal sprak, De vloot die voor de kust lag,....en dan...hahahahaaahaha..en dan die boom...maar ik stop nu hoor..zonde van mn tijd.. ..hoop werk te doen en te noteren voor de ontleders van dit spektakel...

avatar van Ajax&Litmanen1
Stephan schreef:

Nee, nog geen tijd gehad helaas. Komt vast wel één dezer weken.

Ik voel me plots wat minder schuldig

Stephan schreef:

Ach, ik vind het wel fijn dat met Michiel de Ruyter (en wellicht ook met Redbad) het "Wij Nederland" gevoel wat wordt aangemoedigd. Niets mis met wat "trots" op je afkomst, toch?

hebben we wel nodig deze tijd istnie?....nu het nog kan...

JamesDn schreef:
Wat een fantastische verfilming van dit stuk Nederlandse / Friese geschiedenis! Ik heb genoten van het tijdsbeeld, de kleding, de mooie 'koppen' en karakters, het verhaal. Gijs Naber perfect gecast als 'Redbad'. Mooie historische details zoals gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen op het strijdveld, de verering van een heilige boom met linten, houten huizen zoals deze in die tijd gewoon waren, de kleding die met zichtbare aandacht is gemaakt voor dit bijna on-Nederlandse spektakel. Complimenten aan de acteurs en de makers! Het aantal close-ups is in verhouding misschien iets veel, maar doet dit er toe? Ik vind van niet. Voor mij was het vooral een unieke beleving, dit kijkje in de achtste eeuw van ons Friese land, in dit verhaal dat gewoon verteld en verbeeld moest worden!

was je een figurantje in dit hopeloze product of misschien familie van iemand die hierin mee mocht huppelen?...en ojee....ons friese land....dat zegt mij genoeg....nu nog even jullie volksliedje uit volle borst zingen en de opstand kan beginnen...

Gebrek aan diversiteit?

Schneider vs Bax
Bloed, Zweet en Tranen
Wipala
Wolf

Lijkt mij toch een zeer divers kanon zowel kwa onderwerp, stijl en cast en dat is enkel van de laatste paar jaar.

En wat betreft de piraterij 95% wat er in Amerika wordt gemaakt vind je daar ook niet. Enkel die paar gehypte blockbusters en arthouse succesjes komen boven drijven. Maar dan blijft er nog 95% over die je hier nooit ziet omdat geen enkele distributeur het aankoopt.

op BRIMSTONE en BANKIER na, ook allemaal R U k filmpjes....

IH88 schreef:

Maar het eerdere werk van Verhoeven (met name Spetters) werd indertijd ook door de Nederlandse pers neergesabeld. Dat is één van de voornaamste redenen dat hij vertrok. En Reiné heeft nog twee jaar de tijd om zijn Robocop af te leveren....

Y&T schreef:

op BRIMSTONE en BANKIER na, ook allemaal R U k filmpjes....

Daar lopen de meningen over uiteen (betwijfel ook zeer of je ze allemaal gezien hebt) . Daarbij ging het niet over of je het goed vindt of niet, maar om de veelzijdigheid en de verscheidenheid van acteurs ervan.

avatar van Flipman
Stephan schreef:
Die VOC mentaliteit! Toch... ?

Nee sorry, ik voel 'm niet. Deze films of niet, ik heb geen hekel aan Nederland maar 'trots' bespeur ik bij mezelf evenmin.

avatar van moviemeneer
Redbad trapt vol in de poep. Met aan het roer een ietwat ambitieuze Roel, is de film een enorme janboel.

De film begint met een veel te lange compilatie van irrelevante sfeershots en overdreven dramatische muziek van Trevor Morris, die we inmiddels wel kennen van o.a. Michiel De Ruyter waarvan de soundtrack ook niet teveel inhield.

Voor de meest willekeurige shots worden pans en tilts gebruikt. Er worden rare camerahoeken gebruikt en zijn er veel The-Revenant-achtige-closeups aanwezig. Shots duren ook veel te lang. Daarnaast zitten er behoorlijk wat shots in de film die gewoon overbelicht of juist weer té contrastrijk zijn.

Ook over de afwerking valt weinig goeds in te brengen. De teksten en locaties in de film zijn in Arial-formaat en op willekeurige plekken in het beeld ingevoegd.

Zoals al velen weten is het voor Roel geen kunst om k films te maken. De beste man wordt in Nederland gehuldigt als de Nederlandse Christopher Nolan. 'Ja, die gast heef fillums in Amerika gemaak'. En wat voor films. Maar Roel Reiné is helemaal geen Nederlandse Christopher Nolan.

Roel Reiné is de Nederlandse Michael Bay.

Dat lijkt me een groot compliment.

avatar van Graaf Machine
Ik doe er overigens een ster bij, ik besef dat ik toch wel meer goed vond aan de film dan ik aanvankelijk dacht. In mijn herinnering is de film meer waard dan een schamele één ster.

avatar van Arri
moviemeneer schreef:

Het zou Reine misschien goed doen om een keer een goede DoP in te schakelen in plaats van zelf altijd maar het camerawerk te willen doen.

Arri schreef:

Vrees dat hij het camerawerk veel te leuk vindt. Bovendien is dat juist een van de redenen dat hij zo snel werkt. Verder is die overbelichting natuurlijk bewust gedaan. Maar als ik alles zo lees, is hij waarschijnlijk ook meer geholpen met een goede editor.

Graaf Machine schreef:

Dat lijkt me een groot compliment.

Vind Bay ook een stuk beter / vermakelijjer dan Nolan.

avatar van Graaf Machine
Ik heb gelezen dat de toepassing van overdadige overbelichting en rookwolken gedaan is om moderne gebouwen uit het zicht te houden. Als dit klopt vind ik het een goede manier om met weinig budget toch een middeleeuws landschap te creëren. In elk geval was de overdadige overbelichting niet hetgene waar ik me in de film aan stoorde.

nooit twijfelen...

Roel Reiné is de Nederlandse Michael Bay.

Hoorde het personeel van Vue er ook al over....de teleurstellende reacties van het kijkersvolk...en de zeer matige opkomst van deze....