Redbad (2018)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Gijs Naber, Huub Stapel en Egbert Jan Weeber

In 754 na Christus wordt de monnik Bonifatius bij Dokkum gedood, volgens geschiedenisbronnen door "barbaarse" krijgers. Is hij inderdaad in koelen bloede vermoord door een stel bloeddorstige wilden, of is dat alleen de christelijke versie van de geschiedenis? 'Redbad' vertelt het verhaal van de adellijke Friese strijder Redbad die na de inval van de Franken in Noord-Nederland bij de Vikingen belandt. Van daaruit plant hij zijn terugkeer: om de dood van zijn vader te wreken en het oprukkende christendom het hoofd te bieden.

Bij Film > Nieuws > Nieuwe projecten:

Roel Reine over zijn nieuwste project Radboud (Redbad is de int titel):

Hoe historisch accuraat is deze film?
‘Bij het maken van Michiel de Ruyter hebben we alles zo historisch correct mogelijk gedaan. Maar voor Redbad laat ik dat los. Als je het verhaal wil vertellen dat ik net vertelde – over identiteit, religie, extremisme, geloven in jezelf – en je wilt een breed publiek bereiken, moet je een moderne sfeer creëren. Kostuums zullen niet historisch correct zijn, ook omdat er over deze periode zo weinig bekend is. Redbad wordt een visueel spektakel, nog groter dan Michiel de Ruyter. Qua stunts en actie willen we Game of Thrones overtreffen.’

Bron

Benieuwd wat dat gaat worden...

De opnames vinden plaats in Nederland, Denemarken, Duitsland, België en Luxemburg.

Redbad - de officiële filmsite
Epische veldslag voor Redbad-film in natuurgebied De Alde Feanen - YouTube

De planning is dat de film eind 2018 in de bioscoop uit komt.

avatar van 606
Nou hier heb ik wel zin in, na de mooie Michiel de Ruyter

avatar van RuudC
Het museum waar ik werk, is de belangrijkste filmlocatie. Grappig om te zien hoe langzaam maar zeker alle decorstukken geplaatst worden. De meeste acteurs heb ik er ook al zien rondlopen, al ken ik de meeste gezichten niet. Een oudere collega kwam jubelend voorbij dat Storm van Penoza op het plein cake aan het eten was. Zo maak je toch wel weer wat mee!

avatar van Kondoro0614
RuudC schreef:

Leuk om te horen! Ik ben benieuwd naar de film, jij zeker ook ?

avatar van RuudC
Zeker! Deze film belicht een periode van onze geschiedenis waar heel veel mensen niets van weten en zal laten zien dat religieus geweld en extremisme van alle tijden zijn. Verder ben ik dol op historische vertellingen en dat het grotendeels afspeelt in het openluchtmuseum waar ik zelf als gids (en dus in middeleeuwse en prehistorische kledij rondloop) werk, maakt het natuurlijk leuker.

avatar van Arri
De schaal van deze film ziet er 'on-Nederlands' uit. Ben benieuwd wat Reine hiervan weet te maken! Hopelijk weet hij deze keer het dramaniveau wat te verdiepen, de actie hoeven we ons denk ik geen zorgen over te maken.

REPO: Figuranten van de film Redbad: 'Het is en droom die uitkomt' - Omrop Fryslân - YouTube

Epische veldslag voor Redbad-film in natuurgebied De Alde Feanen - Leeuwarder Courant - YouTube

Ondertussen op Filmset Ameland - YouTube

kappeuter ik had in het forumtopic 'Nieuwe projecten' eerder al 2 berichten hierover geplaatst, misschien kunnen die hierheen?

avatar van RuudC
De opnames in eindhoven beginnen over ruim twee weken. Er moet nog veel werk verzet worden voor de sets klaar zijn, maar langzaam maar zeker raken we in de Redbad-sfeer. Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik mag figureren en dat vind ik ook wel erg tof! Ik hoop op een rol als smid, maar ik wacht wel af.

avatar van RuudC

Yours truly in het derde filmpje.

Voor komend weekend worden er nog mannen gezocht voor de opnames van de grote veldslag in Eindhoven. Baard is een pre. Lang haar is gewenst. Aanmelden kan via de website van de film.

avatar van Brix
Allemaal leuk en aardig, en het eindresultaat zullen we even moeten afwachten, maar ik zie wel diverse (mij) storende dingen langskomen voor wat betreft de details tijdens de nu beschikbare beelden.
Met name de flinterdunne schildjes die de soldaten dragen, en de hedendaagse paardenzadels (die men via dekens tracht te verhullen)
Was er geen budget voor beter?
Ik verwacht geen historisch correcte film, maar dit ziet er toch wel erg knullig uit.

Misschien dat daar via CGI nog wat aan gedaan gaat worden(?)

avatar van Prancer
Filmopnames zijn een wrap. Is geschoten in 42 dagen. 1 december volgt de eerste teaser/trailer.

avatar van Arri
Dat is snel na de laatste draaidag. Maar goed, we weten dan ook van Reiné dat hij snel kan werken.

avatar van Prancer
Teaser datum wat aangepast, verschijnt voor de kerst niet noodzakelijk 1 december. Alsnog snel inderdaad al bestaat het wellicht voor een groot deel aan de 2,5 minuut durende footage uitgezonden bij pauw een tijdje terug.

Goed begin!

avatar van Graaf Machine
Lord of the Rings meets Sil de Strandjutter.

Kleurcorrectie ziet er nog niet zo mooi uit. Het oogt wat flets.