Redbad (2018)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Gijs Naber, Huub Stapel en Egbert Jan Weeber

In 754 na Christus wordt de monnik Bonifatius bij Dokkum gedood, volgens geschiedenisbronnen door "barbaarse" krijgers. Is hij inderdaad in koelen bloede vermoord door een stel bloeddorstige wilden, of is dat alleen de christelijke versie van de geschiedenis? 'Redbad' vertelt het verhaal van de adellijke Friese strijder Redbad die na de inval van de Franken in Noord-Nederland bij de Vikingen belandt. Van daaruit plant hij zijn terugkeer: om de dood van zijn vader te wreken en het oprukkende christendom het hoofd te bieden.

• vanaf donderdag 4 juli te koop op dvd

avatar van tulipan
Hartstikke leuke film om een regenachtige koude Zondag met Thee, koekjes en je telefoon in je hand mee door te komen. Word alleen sch**t ziek van die Johnny Flodder die iedere keer weer vervelend door door de Nederlandse film heen wandelt. Hebben we dan echt niets beters?

avatar van Harmonica Man
Vanaf 1 januari 2019 op NPO3 als serie te zien.

avatar van Rickazio
Wat een gekke film en een gek einde, er lijkt wel een soort rare kleuren-filter over de film te zitten... alsof het een 15 jaar oude film is. Als je niet de budgetten hebt om normaal vuur te laten animeren, laat dat dan niet zien. Pluspunt voor de outfits.

avatar van fritsje
Echt slecht,historische aankleding is werkelijk belachelijk ! Acteerprestaties schandalig ! Drie uur lang ellende,hier kun je gevangenen psychisch mee martelen in Guantanamo Bay.

avatar van oversmaak
Bizar slechte film. Niets lijkt te kloppen. Tergend langzame nietszeggende scènes. Veel gebruik van slowmotion, close-ups en troebele filters. Weinig historisch besef bij de makers. Gewoon overslaan deze film.

avatar van ILDIB
Als we nou eens 300 dramatische slow motion scènes achter elkaar zetten en soms afwisselen met tenenkrommend slecht geacteerde en geschreven dialogen dan moet het wel goed komen.. Die oude garde Nederlandse acteurs is echt te slecht voor worden. Spreek gewoon eens een zin normaal uit ipv m te acteren met steenkolen intonatie.
Het verhaal is gewoon flinterdun met simpele en te snelle passages en soms nutteloze scènes zonder einde. De zwaardgevechten ach ja iemand op 1 meter missen is genoeg om m toch te vellen.

avatar van ILDIB
De uitvoering is echt jammer. het geld was er wel maar nu is t gewoon een aan elkaar geplakt pathetisch en dramatisch opsomming van scènes met bombastische muziek zonder diepgang. Teveel uit de lucht gegrepen geforceerde dialogen en helaas waardeloze gevechten waarbij vooral geldt als ik hier stil blijf staan kunnen ze me tenminste goed raken. Door veel kunstig gemaakte shots lijkt t nog wat. Naber heeft het helaas ook niet. Wel die neef van m en ook t Deense vrouwtje.

avatar van Thiver
Harmonica Man schreef:
Vanaf 1 januari 2019 op NPO3 als serie te zien.

Heeft iemand deze gezien? Ik ben namelijk wel benieuwd: is deze serie een aangepaste versie of is de film gewoon in vier stukken geknipt?

Wat een azijnpissers. Gewoon een hele leuke film met hoge productie waarden. Voor Nederlandse begrippen een topfilm. Helaas was de marketing campagne en de timing van de première dramatisch.

avatar van panax
heb de 4 delige serie gezien op tv
ik ben normaal altijd niet gauw negatief
en normaal heb ik ook geen echt lange meningen
maar ditmaal hebben ze er niet veel van gemaakt
het meest positieve vond ik de beelden geschoten met een filter waardoor de sfeer duidelijk werd weergegeven
maar wat jammer dat je alles in het engels en nederlands doet
had in ieder geval fries en deens gebruikt en het geheel was heel anders geweest
misschien friese acteurs moeten gebruiken !!
priesters met rare kale koppen !!
gijs naber is een perfecte acteur voor dit soort rollen wat mij betreft en in het fries had het heel anders geklonken
teun kuilboer ook !!
jammer dat er soms echt slecht geacteerd werd !!
verder vond ik het mooie camerwerk met de mooie plaatjes okee ,vooral bij de zee met de paarden !!
muziek ook goed !!
de vechtscenes waren ook goed
maar een witte coltrui onder een leren vest(fenne) ,tja??
ik voel me geen azijnpisser nu !!

avatar van RuudC
Wel even rekening houden met het feit dat een Fries uit de achtste eeuw totaal anders is dan een Fries uit de 21ste eeuw. Redbad vertoefde overigens ook in wat we nu Utrecht en Noord-Holland noemen.

De slechtst geregisseerde film ooit. Typerend voor het Nederlandse ‘film’ wereldje trouwens dat blijkbaar nooit uit z’n kunstmatige blijspel/flikken/school toneel niveau gaat komen. Dramatisch slecht acteerwerk o.a. door de van de eerste tot de laatste letter ingestudeerde teksten en conversaties waarmee elke natuurlijke reactie of emotie wordt onderdrukt. Daarnaast historisch gezien een ramp. Nul kennis van Runen, nul kennis van kledingdracht, een levensboom die trouwens eigenlijk in Duitsland omgehakt werd, onnatuurlijk trage en statisch ingestudeerde gevechten waarbij tijd te over is om elkaar eindeloos aan te blijven staren of boven het strijdgewoel uit op fluistertoon met elkaar te converseren. Denen die in het donker zogenaamd ongezien aan komen drijven ...met fakkels aan. Leiders die voor een grote menigte op fluistertoon praten, een cavalerie van wel 20 man. Alleen de boodschap dat we van oorsprong een volk zijn dat zich niets laat opleggen of laat vertellen in welke goddelijke onzin we moeten geloven of hoe we moeten leven is sterk. Tip voor de Nederlandse acteurs en regisseurs: kijk eens naar hoe de Engelse en Deens/Zweedse films zijn opgebouwd en gefilmd. Of naar de gevechtscenes in Vikings. Die acteurs kunnen u en ik zijn met alle emoties, gevoelens en woede die een normaal mens hoort te hebben. Dit is ingestudeerd emotieloos zombie werk. Terwijl het thema zo mooi en interessant is. Erg jammer.

Best Mooie geschoten beelden .

Maar Erg Slechte uitgevoerde gevechten en uit voering er van.

Maar wat het ergste storend vond waren toch wel de kalle kopen van de priesters ( Jack Wouterse priester Willibrord ) is rond uit belachelijk .
De tv versie maakt het ook niet beter speelduur is te lang

Jammer wand ik vond michiel de ruyter best goed

avatar van Lennert
CIRM schreef:
De slechtst geregisseerde film ooit.

Je hebt echt te weinig films gezien als je dit zonder blikken of blozen kunt zeggen. Bekijk nog eens een Troll 2, The Room of Plan 9 From Outer Space en probeer het nog een keer zou ik zo zeggen.

avatar van Mark de Jong
Tjongjonge wat een merkwaardige film. Vaak prachtige beelden en muziek en dan weer dialogen alsof je naar een groep 8 musical zit te kijken. Hé daar komt Mike Ehrmentrout aan.....en wat gebruikten de mannen in de middeleeuwen veel mascara.....Toch een aflevering van jiskefet? En toch heb ik de film / serie uit gekeken. Het had wel iets.

avatar van Flipman
chrishoek schreef:
Dus gefundeerde meningen waarin jij je niet kan vinden zijn standaard gevormd door 'azijnpissers'? Lekkere criteria.

avatar van Ebenezer Scrooge
Redbad, als je voor pret bent. Nou, zo'n prettige kijkervaring was dit niet. Hier lusten de honden toch geen brood van? Wat ontzettend lelijk gefilterd, ziet er zo goedkoop uit. Ellenlange stukken waarin maar niets lijkt te gebeuren, die sowieso niets toevoegen aan het verhaal - er had gerust anderhalf uur afgekund - afgewisseld met amateuristische toneelstukjes waarin zo erbarmelijk slecht wordt geacteerd. Straattheaterniveau. Jack Wouterse met name, oh oh wat slecht, haalt heel de film naar beneden met zijn rare acteerspel, voor zover dat nog mogelijk was. Af en toe zit er wel een heftige scène tussen, maar die zijn dan weer zo duidelijk afgekeken van Game of Thrones.. Het jongetje dat van de toren wordt geduwd, bijvoorbeeld.

avatar van Kondoro0614
Benieuwd wanneer deze op Netflix of Videoland verschijnt. Ben toch wel erg benieuwd geworden naar deze film..

Vind het zeer betwijfelend of dat de Franken in de 8ste eeuw onder Martel, massaal met kruisen beschilderde schilden droegen, , alsof ze de kruisvaarders waren, zoals in het 2de millenium...

avatar van Flipman
Wat dat betreft, melissa63; "Ik heb in de aanloop naar de film gekeken naar de kleding uit die tijd en hoe de dorpen er toen uitzagen en dat was gewoon boring." Volgens Reiné verwacht het publiek een setting zoals Game of Thrones. Die heeft hij proberen te maken, zo zegt hij.

avatar van IH88
Redbad

Matig. Redbad heeft best wat aardige momenten en de acteurs proberen het wel, maar Roel Reiné verpest alles met verschrikkelijke regiekeuzes en een rommelig script. Wie nu nog met slow motion actiescènes aankomt moet eigenlijk zijn regiebrevet inleveren, en ook visueel ziet het er zeer matig uit. De “grote” veldslagen slaan nergens op, en boogschutters weten zelfs op een afstand van 50 meter nog niets te raken. Het einde voelt ook gehaast en afgeraffeld aan, wat vreemd is voor een film van ruim tweeënhalf uur. Het laat zien wat voor broddelwerk Reiné ervan gemaakt heeft.

hallo filmmakers wanneer gaan jullie verdomt eens zorgen dat ondanks het een nederlandse film is
voor mensen met een slecht gehoor? we zitten verdomt reeds in het jaar 2019 word echt eens tijd dat jullie verdomt eens rekening houden met mensen die min,der goed horen of tellen zei dan niet mee? voor anderen is dit geen probleem maar voor deze mensen wel want er zijn ook mensen zoals zei die graag film kijken maar wanneer er geen ondertitels zijn kunnen deze mensen niet genieten van een film.

blackwolves schreef:

Asjeblieft, Nederlandse ondertiteling: Ondertitels Redbad - ondertitels nederlands 1CD srt (dut) - opensubtitles.org

avatar van Thiver
En ook de Nederlandse dvd- en brd-uitgaven hebben gewoon ondertiteling. Dat gebeurt helaas nog steeds niet voor alle films, maar in dit geval is er een geen reden tot klagen.