Redbad (2018)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Gijs Naber, Huub Stapel en Egbert Jan Weeber

In 754 na Christus wordt de monnik Bonifatius bij Dokkum gedood, volgens geschiedenisbronnen door "barbaarse" krijgers. Is hij inderdaad in koelen bloede vermoord door een stel bloeddorstige wilden, of is dat alleen de christelijke versie van de geschiedenis? 'Redbad' vertelt het verhaal van de adellijke Friese strijder Redbad die na de inval van de Franken in Noord-Nederland bij de Vikingen belandt. Van daaruit plant hij zijn terugkeer: om de dood van zijn vader te wreken en het oprukkende christendom het hoofd te bieden.

avatar van Arri
Uit dit artikel:

Ook krijgt de filmflop Redbad van Roel Reiné een nieuwe kans. Het historische epos wordt in een opnieuw gemonteerde versie inclusief niet eerder vertoonde scènes, uitgezonden als vierdelige tv-serie.

avatar van DreamTech
Nou heb zitten kijken met de gedachte van Pffff Nederlands weer bagger dus maar nou een paar minuten trok het toch mijn aandacht en ging zitten vergelijken met Vikings ! En natuurlijk Vikings geeft per aflevering zeg maar het budget uit wat deze film heeft gekost maar daar tegen over mankeerd er niet veel aan deze film lekker avontuurlijk goeie actie ( op het mis steken qua zwaard en zo) ( CGI niet perfect) ik heb me prima vermaakt ! ( er zijnwat acteurs waarvan ik dacht joh of zij blijf lekker reclame maken en niet hier ) oh ehhmm ik had een engelse versie qua taal geen idee of dat zo hoort had af en toe het idee of het nagesynct was ( er zijn wat acteurs en actrices die gewoon geen engels kennen dus niet zo gek dat ze in amerikaane films of ergens anders niet gevraagd worden ) al met al voor een Nederlandse film niets mis mee ik heb me sinds tijden ( zeg maar jaren ) eindelijk weer eens prima vermaakt met een nederlandse film mijn tip gewoon kijken !!!

avatar van Left4Dead
Ben niet zo van de Nederlanfse films, ga hem toch even een kans geven.
Gaat niet erg goed met de beoordeling hier en op MM.
Geef Reiné de kans en het verhaal, Nederlandse acteurs komen voor het leeuwendeel bij mij er niet snel in.

avatar van max cady
Leuk geprobeerd maar vond t niet zo geslaagd. Het verhaal was ook niet bijster interessant. Je moet er van houden.

avatar van MovieHolic
Ik waardeer het dat ze het proberen, ik ben een enorme fan van historische epen, maar dit was een taaie film om door heen te komen.
Iets leek er van begin af aan al niet te kloppen, na een tijdje merkte ik dat het die continu verkeerde muziek was, die klopte voor mijn gevoel "totaal niet" met de scènes en beelden. Daar hebben ze de spijker wat mij betreft echt volkomen mis geslagen.
Het nadeel van verkeerde muziek is dat je er op gaat letten en ik vond het bij vlagen tenenkrommend... Snap niet dat ze daar niet wat beter over nagedacht hebben. Het was moeilijk om binding te krijgen met de personages. Ook de vele closeups waren storend.
Als ze iets meer een voorbeeld hadden genomen aan Vikings was het resultaat beter geweest.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Die belachelijke veldslag waarbij ze 10 meter uit elkaar staan en ze met pijlen schieten kan echt niet, evenals die cavalerie achtervolging in draf lafjes achter elkaar aanrijden om vervolgens "overvallen" te worden door vloed? Kom op man... En dan het dopen... Hij stapt eruit hele gewaad kurkdroog, priester Wouterse kan zonder moeite wegkomen. De film zat bomvol fouten, anderzijds stond dat alles gelijk aan het niveau van de verhaallijn in het algemeen, mager

Al met al een dappere poging maar wat mij betreft helaas mislukt.
Om niet helemaal negatief af te sluiten, de locaties waren top gekozen! Ook was het verhaal opzich goed.

avatar van schumacher
Wat een rampzalige film.
Ik zie bv wel graag de serie vikings maar deze film komt in de verste verte niet in de buurt.

Zo slecht in elkaar gestoken deze film, het acteren was echt tenenkrommend, de vechtscenes vaak ook om van te huilen.
Het vloeide ook niet goed samen, net ene die zat te knutselen en de ene fout na de andere maakte.
De eerste minuten dacht ik van hm, mss, heel mss zal het nog iets zijn maar nadien zakt het al vrij snel (volledig) weg.

Ook die close ups waren rete irritant, foute muziek keuze en ga maar zo door.
De foutenlast is echt enorm in deze film.

Tis een ramp, sry, dat is hoe ik het ervaren heb.
2u40 van mijn duurzame leven zitten verspillen.

Ik ben een Vlaming; als het over Nederlandse films gaat: geef mij maar flodder of de lift of Amsterdamned etc.... dat waren goeie films.

avatar van The Widowmaker
Na de iTunes-Release is Redbad van een 5.6 naar een onvoldoende van een 5.3 rating geschoten op IMDB.

avatar van Grindhouse62
Heb Redbad gisteravond gekeken en voor is deze film 13 in een dozijn film. Een matineefilm voor een regenachtige middag in de bioscoop of thuis voor de buis. De film ging een paar keer van hak op de tak, ik vond de sets een locaties en camerawerk goed. Het verhaal vond ik middelmatig tot redelijk. Middalmatige acteerprestaties van iedereen en heb Roel Reiné beter regie zien voeren bv. bij Michiel de Ruyter (2015) en Death Race 2 (2010). Maar ik heb mij voor de rest prima vermaakt met deze popcornfilm. 3.0 van mij.

Na alle ophef rondom deze duurste nederlanse flop ooit was ik benieuwd of deze " Redbad" echt zo slecht zou zijn als de kritieken beweren. En helaas is dit gedeeltelijk waar. Aan de imposante en indrukwekkende beelden ligt het zeker niet. De film ziet er prachtig uit. Dat geldt ook voor de vele massale gevechtscenes. Allemaal prima. Het manco ligt hem vooral in het dramatische acteerwerk en rommelige script. Loes Haverkort schakelt net zo makkelijk over van engels tot nederlandse taal in de scenes met Gijs Naber. Erg kneuterig. Maar het ergste is dat de cast met grote namen ( ongeveer heel acterend Nederland zit in de film) blijkbaar teveel hun best wil doen waardoor er pijnlijk overdreven en dus slecht geacteerd wordt. Met name Jack Wouterse stelt enorm teleur. En zo verzuipt deze bombastische " Redbad" helaas in zijn goede bedoelingen.Toch drie sterren omdat de film er fantastisch uitziet. En alleen daarom.Gemiste kans. Jammer. 3*

avatar van filmkul
Matige historisch drama. Het verhaal en de uitwerking er van neigen erg naar een dat van Braveheart. Reine probeert met man en macht Gibson na te doen, maar slaagt daar helaas verre van. Wat volgt is een erg geforceerde film, zo ook het acteerwerk, dat matig en overacting is. De film ziet er visueel best aardig uit met aandacht voor details en verloopt vlot. De veldslagen zijn helaas onoverzichtelijk en ontstaan soms uit het niets. Als kijker mis je het tactische gedeelte en de opbouw er naar toe. Iets te veel van het goede en een te grote uitdaging voor Reine. 2.5

Stuk beter dan ik vooraf op basis van de zure kritieken had ingeschat. Redbad is in details zeker niet perfect, maar wel een historisch epos waar ik bij vlagen van heb kunnen genieten. Reiné toont aan dat hij als veredelde B-film regisseur veel geleerd heeft in Hollywood en levert met dit groots aandoend spektakel zijn beste klus tot dusverre af. Doet wat denken aan Verhoevens Flesh+Blood, ook zo geschiedenisles die destijds bij uitbreng volledig werd afgekraakt, maar in de loop der jaren alsnog de terechte waardering kreeg. Reiné heeft niet het talent en raffinement van een Verhoeven en zal dat ook niet krijgen, maar levert hier een uiterst vermakelijk spektakel af, eindelijk weer eens een productie waar Nederland weer een klein beetje trots op kan zijn. Een kniesoor die kritisch wil zijn krijgt in de twee en een half uur dat dit duurt, genoeg kleinigheden voorgeschoteld waar hij zich aan kan storen(van enkele rommelige, ineffectieve scènes tot het telkens ongeloofwaardig switchen van taal bij de diverse personages) maar in grote lijn is dit gewoon een geslaagde bezienswaardigheid, die me geen moment verveelde. Wel jammer dat het acteerwerk varieert van behoorlijk goed(Banks, Naber) tot ongeloofwaardig slecht(Wouterse, Weeber), Reiné is duidelijk geen acteursregisseur maar richt zich primair op visueel mooie beelden. En leuk dat de dames, voor het eerst in dit soort films(?), ook ongegeneerd een robbertje meevechten, lijkt me ook wel zo realistisch eigenlijk. Het vrouwvolk thuis was er in ieder geval blij mee, en dat is me veel waard.

avatar van Graaf Machine
Zo, dus als je deze rommel op waarde schat ben je zuur en een kniesoor. En we moeten als Nederlanders zijnde ook nog trots zijn op dit prul ?

avatar van RuudC
De grootste zeikers vind je onder de bejaarden, voetbalfans en film'liefhebbers'.

RuudC schreef:

Taalpuristen kunnen er ook wat van. Bekijk je zin nog eens.

Ik mag jou wel, RuudC.

avatar van Ajax&Litmanen1
RuudC schreef:

Dat zijn dan ieder geval nog doelgroepen die een film kritisch durven te benaderen, in tegenstelling tot mensen die aan de film hebben meegewerkt

avatar van RuudC
Ik heb anders ook zeker mijn punten van kritiek.

avatar van The Widowmaker
Ik ben nog steeds benieuwd naar de mening van Stephan. Helaas hebben we niets meer van hem vernomen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nou, ik heb me dan toch maar een poging gewaagd om Redbad te bekijken, een film die ik vooraf toch wel aardig heb bekritiseerd. Maar ik ben zeker niet te beroerd om mijn ongelijk toe te geven als daar aanleiding toe is. En dat is dan ook wat ik nu ga doen.....nee, geintje. Dit is gewoon net zo slecht geworden als ik bij het zien van de trailers en de reviews al vreesde. Redbad is de poldervariant op een grootschalig historisch epos vol veldslagen en stoere mannen met baarden, maar wat slaat de film de plank enorm mis zeg. De film voelt op geen enkel vlak episch en pakkend aan en de speelduur die richting de 3 uur schiet is werkelijk te idioot voor woorden. Hoe verliefd op je eigen werk moet je als filmmaker zijn om te denken dat mensen hier graag bijna 3 uur lang naar willen kijken? Dit had gewoon ingekort moeten worden tot maximaal 100 minuten ofzo.

Op pakweg de helft van de film was ik er al wel weer klaar mee, maar dan moet je gewoon nog een eeuwigheid kijken naar constant dezelfde scènes vol doodsaaie slow-motion actie vol met matige close-ups, aangezwengeld door veel te aanwezige en misplaatste muziek, uitgevoerd door een stel vrij matige acteurs die ook grotendeels nog eens beroerd Engels spreken en soms bijzonder irritant aan overacting doen. Roel Reiné heeft zichzelf toch wel erg overschat met dit eindresultaat, al valt het ergens te waarderen dat hij het tenminste probeert. Met Michiel de Ruyter pakte het namelijk wel allemaal een stuk beter uit, die film viel best goed te pruimen. Al zat ook in die film dat typische Reiné camerawerk dat gewoon echt niet meer kan vandaag de dag, net als de een te lange speelduur. Naast alle kritieken kent Redbad ook de nodige continuïteitsfouten en zijn er diverse scènes die eerder lachwekkend aanvoelen dan episch, waar de film ongetwijfeld op mikte, zoals de doopscène vol misplaatste slow-motion onzin. Of de veldslagen, die aanvoelen alsof je oorlogje bij je ouders in de achtertuin aan het spelen bent in plaats van dat je denkt dat er werkelijk imposante legers tegenover elkaar staan.

Daar trouwens over gesproken, zag ik nou echt een veldslag waarbij de partijen rustig op 50 meter van elkaar gaan staan en wachten tot ze pijlen gaan schieten? Pfff. Sowieso zijn die veldslagen bijzonder donker en onoverzichtelijk en zijn ze ook plots zonder lekkere aanloop aanwezig. Van het opbouwen van spanning heeft deze film schijnbaar nooit gehoord, ondanks dat er tijd zat qua speelduur was. Nee, Redbad heeft terecht gewoon alle stront over zich heen gekregen, ondanks dat ik de aankleding van de film nog wel fraai vind.

Redbad ziet er visueel prima uit, maar de muziek mag wel iets minder dramatisch en bombastisch, erg warrig verhaal en slecht geacteerd, duurt veel te lang ook! Niet afgekeken.

2**

Deze film is voor mij de rede geweest om me in te schrijven op deze site.
We zien regelmatig Nederlandse films die best redelijk tot goed zijn, bij sommige moet je het acteerwerk soms een beetje zeer, maar in deze Redbad (de naam Bad zegt het al een beetje) doet dit wel erg pijn.
We zaten ons dood te ergeren aan het acteerwerk en dan spelen hier niet de slechtste acteurs in. Het leek wel of ze het ergens vanaf lazen (deed me denken aan een toneelstukje van lagere school).
Belichting in het begin (donkere beelden met kampvuur) is ook slecht (alsof je na een CAM-versie zit te kijken).
Komt weinig tot nooit voor dat wij een film na een half uur stopzetten, als we hier nog 2 uur langer naar moeten kijken....

Zonde van hun budget en mijn tijd!

avatar van Thiver
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik geloof het wel, ja... Wat mij nog meer intrigeerde, was hoe de titelfiguur in aanloop naar die veldslag op ingenieuze wijze de cavalerie van de tegenstander buitenspel wist te zetten, om vervolgens direct van zijn paard te springen en te voet de vijand te lijf te gaan... Je hebt cavalerie en de vijand niet; doe daar nou gewoon je voordeel mee, sukkel!

Thiver schreef:

Dat was inderdaad jammer. Ik dacht op dat moment: NU komt het. Nu gaat Redbad vol met zijn paard er dwars doorheen en gaat wat hoofden klieven. Maar helaas. Hij stapte af. Waarschijnlijk vanwege budget en veiligheidsredenen hebben ze het zo gedaan. Maar dan hadden ze beter een Frank een pijl kunnen laten schieten, of een zwaard/lans op het paard laten gooien. Een beetje hetzelfde idee als de laatste battle dat Redbad zijn zwaard in een paard van zijn tegenstander steekt. In zo'n situatie was het wat logischer geweest dat Redbad van zijn paard ging en te voet verder moest.

avatar van WillemC
Na 10 minuten uitgezet. Zo slecht dat ik het niet meer kon verdragen

avatar van Shadowed
WillemC schreef:
Na 10 minuten uitgezet. Zo slecht dat ik het niet meer kon verdragen

Stemmen bij 10/160 minuten? Dan mag je hem ook wel weghalen.

Producent Nederlandse film Redbad eist twee ton van videosite YouTube | Economie | AD.nl

Productiehuis Farmhouse TV & Film heeft YouTube gesommeerd twee ton te betalen voor het illegaal verspreiden van de Nederlandse film Redbad. Een illegale kopie van de film, die afgelopen zomer in de bioscopen draaide, werd de afgelopen weken op YouTube een half miljoen keer bekeken.

avatar van mikey
haha. dat wist ik helemaal niet.
damn gemist.

avatar van schoonetoonen
Genereren ze toch nog wat inkomsten

avatar van joolstein
Spijtig genoeg is dit nieuwste epos van regisseur Roel Reiné, ondanks alle bewonderenswaardige ambities, simpelweg een flinke domper. Producent Klaas de Jong en regisseur Roel Reiné hoopten met de geschiedenis van Radboud, Koning der Friezen, het succes van hun vorige epos Michiel de Ruyter te benaderen. Deze koning gold rond 700 na Christus als een machtig heerser en moest meer dan eens de Franken van zich afslaan. Ideale ingrediënten voor een spektakelfilm. Echter waar het precies mis ging weet ik niet maar er zijn teveel manco's om ook maar enigszins te overtuigen.

Historisch klopt er maar heel weinig van het verhaal en de setting; De wapenuitrustingen en wapens zijn laatmiddeleeuws, de kastelen van de Franken ook. De Friezen woonden niet in lang-huizen De missionaris Willibrordus was geen fanaticus. Zijn collega Bonifatius was dat wel. In de film is het precies omgekeerd. De Friezen waren hygiënisch en probeerden zich een beetje behoorlijk te kleden. Ze pronkten met goud en niet zoals in de film met zilver. Redbad was geen tegenstander van mensenoffers maar droeg ze zelf op. Het was niet Redbad’s zus die werd uitgehuwelijkt aan de Franken, maar Radboud’s dochter. Enfin het klopt dat over Redbad, inderdaad door toedoen van de christen ook niet alles bekend is.

Nu was die eigenzinnige kijk op de geschiedenis nog niet zo heel erg geweest. Om een effectieve film te maken, zijn bepaalde creatieve vrijheden geoorloofd. Maar dan moet de rest van de film wel geslaagd zijn. Echter het script is te rommelig. Scenes stoppen abrupt, lopen op de feiten vooruit of duiken pas later op. Sommige scenes voelen ook totaal overbodig aan en af en toe gaat het ook gewoon veel te traag. Hierbij komt ook nog dat de film te lang duurt. Ook is het duidelijk dat de makers het een en ander hebben afgekeken van de geweldige serie Vikings - TvMeter.nl. Maar als puntje bij paaltje komt is het gewoon niet op hetzelfde niveau. De acteerprestaties lopen te ver uiteen en de personage krijgen maar weinig achtergrond geschiedenis mee. Door Gijs Naber, Loes Haverkort, de gelikte gevecht-scènes en dito sets, decors en kostuums weet de film hier en daar nog best kijkbaar te zijn.

Ik heb dan ook een twijfelachtige mening hierover. Want ondanks zijn overheersende fouten heb ik toch soms genoten van de film. Ik heb namelijk een zwak voor historische drama’s en als het dan zo bombastisch en Hollywood-achtig (edelkitsch) is gefilmd zoals Redbad dan moet ik bekennen dat ik hem best nog een keer wil zien.