Redbad (2018)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Gijs Naber, Huub Stapel en Egbert Jan Weeber

In 754 na Christus wordt de monnik Bonifatius bij Dokkum gedood, volgens geschiedenisbronnen door "barbaarse" krijgers. Is hij inderdaad in koelen bloede vermoord door een stel bloeddorstige wilden, of is dat alleen de christelijke versie van de geschiedenis? 'Redbad' vertelt het verhaal van de adellijke Friese strijder Redbad die na de inval van de Franken in Noord-Nederland bij de Vikingen belandt. Van daaruit plant hij zijn terugkeer: om de dood van zijn vader te wreken en het oprukkende christendom het hoofd te bieden.

avatar van kleintje 2
TronMan schreef:
Hmm., de makers net iets te veel naar Braveheart gekeken?

Dat dacht ik bij de Teaser ook al.

avatar van cor1946
Ben benieuwd ben geen fan van Nederlandse films. Hoewel Michiel de Ruyter oke was.

avatar van Zwolle84
Haha, die trailer. Het amateurisme druipt er weer van af.

avatar van mcdaktari
Als ik de stem van Derek de Lint al hoor is een film voor mij al verpest. Hadden ze nou echt geen andere acteur kunnen nemen? Maar toch ben ik wel benieuwd wat ze er van gemaakt hebben.
Jonathan Banks uit o.a. Breaking Bad, dat is dan weer wel een aardige verrassing. Ondanks er geen super groot budget was hoop ik toch dat het een meevaller word.

avatar van John Milton
Nieuwe poster is geen vooruitgang...

avatar van Stephan
Mijn God... we weten het allemaal weer beter.

avatar van Zwolle84
Je hoeft niet heel veel te weten om te begrijpen dat je met drie lesjes Photoshop verder bent dan dit.

avatar van John Milton
Vind het een hele chaotische compositie, dat mag toch gezegd Stephan?

Na gewend te zijn geraakt aan deze poster, voelt dit voor mij als een stapje terug.

"Ziet er echt enorm goedkoop uit ..."
"het goedkoop ogende camerawerk en de slechte kleurcorrectie. Gewoon een cheapo look, net zoals die DTV films van Reiné."
"dat het waarschijnlijk weer van die nationalistische prul wordt."

Ik word een beetje moedeloos dat eeuwige calvinistische gezeik (laten we in godsnaam niet Hollywood nadoen!) over een film die niemand nog gezien heeft. Heeft ons land al last van kifterige collega regisseurs die elkaar het licht niet in de ogen gunnen, het merendeel van de zogenaamde filmkenners is net zo erg.

"dat het waarschijnlijk weer van die nationalistische prul wordt."

Dus er mag geen kritiek op een middelmatige trailer / vermoedelijke productie worden geleverd, omdat....? Dit Nederlands is? Volgens mij worden er helemaal geen rare dingen geroepen, gewoon opmerkingen die de helft van de trailers op Moviemeter aan kritiek krijgt. Het oogt gewoon wat goedkoop en inhoudelijk komt het niet sterk over.

Maar vrees niet, ik zal 'm in de bios kijken zonder vooroordelen vooraf.

"dat het waarschijnlijk weer van die nationalistische prul wordt."

Allemaal prima commentaren op een (zeker deze) trailer lijkt me. De film kun je natuurlijk op basis van een trailer niet beoordelen en ik hoop dat ik een leuke bioscoopervaring aan de film overhoud maar de opsomming die je opschrijft schoot ook door mijn hoofd tijdens het kijken van de trailer.

Als je moedeloos wordt van gezeik moet je het internet niet opgaan. Dat is een broeiplaats van meningen en, ook al vond ik je opsomming vrij zinnig, je zult er ook veel onzinnigs en ongefundeerde opmerkingen aantreffen. Het is niet anders. Ik zou dat bovendien loskoppelen van de sfeer binnen de Nederlandse film. Ik vermoed dat je hiermee o.a. refereert naar de open brief van Roel Reine waarin hij liet vallen dat een collega 'boe' riep toen hij een nominatie kreeg. Dat is natuurlijk een jammerre situatie maar ik denk dat een analyse van de sfeer tussen Nederlandse regisseurs interessant is maar een ander topic waarbij je niet moet vergeten dat wanneer je als regisseur streng voor jezelf bent en bepaalde regels hanteert die blik natuurlijk niet snel zal veranderen als je naar collega's kijkt.

In alle gevallen moeten we wel kritiek kunnen blijven uiten, ook op trailers.

avatar van Stephan
Je snapt mijn probleem (nog steeds) niet. Het gaat me niet om kritiek. Die mag er zijn. Maar het gaat om de TOON. In het rijtje wat ik opnoem zitten veel "op voorhand afbranden" opmerkingen. Het vooraf niet serieus willen nemen van Nederlandse filmmakers die het lef hebben. Daar gaat het me om. En dat het internet een afvoerputje van gespuis is hoef je me niet uit te leggen. Ik zit al vanaf jaren 90 op internet, toen het nog voor 28k8 modempjes werd aangeboden en de meeste van de users hier nog in hun luier liepen.

avatar van Drs. DAJA
Ik vind een kritische reactie op voorhand bij een trailer helemaal niet gek. Die dingen worden ons als reclame door de strot geduwd en ik vind dat je dat als kijker niet allemaal hoeft te slikken. We hebben het niet over "op voorhand afbranden" we hebben het over een directe reactie op een poster/trailer. Van dat soort reacties kun je ook leren. Zeker als het gaat over hoe je films in de markt zet, het publiek heeft het door als je trailer pretendeert Hollywood na te doen of wanneer je denkt met een goedkoop photoshop-postertje (zoals bij Prooi) mensen te overtuigen. Wanneer je daar dmv het internet tijdig tegenaan loopt kun je dat meenemen in je distributie-plan in plaats van zeiken dat iedereen commentaar heeft en er vervolgens geen hond naar je film komt.

Los daarvan begrijp ik cynisme bij het Nederlandse publiek heel goed. De hoeveelheid goede Nederlandse films van de afgelopen paar jaar zijn op een hand te tellen. NPO 2 investeert niet meer in Nederlands drama, veel distributeurs zien geen brood meer in Nederlandse films en ondertussen was vorig jaar de helft van alle Nederlandse films in de bioscoop een romcom (gemikt op vrouwen tussen de 30 en 60). Bezoekersaantallen zijn slecht, kritieken (en stemmende kijkers op het internet) zijn nog minder. Allerhande regelgeving maakt het voor regisseurs en schrijvers lastig om iets op te starten en aan de andere kant omschrijft het NSC in een recent onderzoek dat men tegen onvoldoende ambitieuze regisseurs/schrijvers aan loopt. Het gaat op dit moment met de Nederlandse film niet best maar om dan (zeker als maker...) te gaan klagen over het publiek... Da's dan een beetje de omgekeerde wereld nietwaar?

Ik denk dat we de oplossing elders moeten zoeken.

Drs. DAJA schreef:

Ik denk dat we de oplossing elders moeten zoeken.

De poster en trailer zijn vooralsnog smaak dingetjes. Maar je slaat hier de spijker op z'n kop. Nederland komt om in de "color by numbers" regisseurs die elk jaar uit het potje mogen snoepen omdat het allemaal zo braaf en safe is. Met al dat talent dat hier rondloopt wordt het tijd dat de NL filmindustrie eens goed op z'n muil gaat. En dat zegt een filmmaker die zelf ook kritisch is op films uit eigen land. Want niemand zit toch meer te wachten op weer een middelmatige film van de usual suspects? Maar als je weet hoeveel pulp er in andere landen gemaakt wordt dan staan we op bijzondere hoogte. Neemt niet weg... Dat ALS er een keer een eigenzinnige filmmaker opstaat die het vak van actie-regisseren in Hollywood geleerd heeft. Dan geeft die man zijn visitekaartje af met een (op voorhand door IEDEREEN onverfilmbaar geacht) project Michiel de Ruyter en dan NOG beginnen de mensen hier te zeiken over dat Nederlands "echt niet kan" bij zo'n epos. Excuse me? WTF? Waar komt dat trauma toch vandaan? En vanuit je luie stoel azijn pissen en pretenderen te weten hoe je een film zou moeten maken... laat me niet lachen. Maak dan verdomme zelf eens een film. Zal het dan met liefde af gaan branden in het daarvoor bestemde forumhoekje "eigen creaties".
Ik bedoel maar.

En ik neem me dan de vrijheid om daar even het lampje op te schijnen.

avatar van Drs. DAJA
Wat een rare slot-conclusie. Ongeacht of je wel of geen films maakt mag je een film afzeiken. Ik maak zelf films en ik vond Michiel de Ruyter erg slecht en ben niet onder de indruk van de trailer van Redbad. Er zijn wel meer mensen (ook filmmakers, lees de brief van Reine maar eens) die zijn films niet zo leuk vinden. Hoe dan ook heeft hij voldoende publiek, behoorlijk wat geld van het filmfonds (het jaar van Michiel de Ruyter was er beduidend minder over na die film dus je “color by number” opmerking klopt in ieder geval niet in de context van Reine) en hij heeft zodoende dus gewoon bestaansrecht. Om dan zo’n lading aan opgekropte frustratie over mensen uit te storten die notabene op een filmforum hun mening geven over een trailer vind ik onhanding. Ik vraag me bovendien af of je die frustratie juist kanaliseert.

En dan nog even over die zogenaamde “paar gelukkigen die telkens weer films mogen maken”. Ik hoor dat vaker maar hoor nooit een lijstje met namen die aantoonbaar te veel kansen hebben gekregen of die aantoonbaar te weinig kansen hebben gekregen. Heb jij die misschien?

Wat ik trouwens wel onhandig vind is de filmfonds visie “Meer geld naar minder films”. Ik denk dat dat andersom zou moeten maar volgens mij is het filmfonds flexibel genoeg om (zeker na respons op het huidige beleid) dat voor de volgende periode om te gooien.

avatar van Stephan
Je dwingt me haast om namen van collega's te noemen die ik niet meer van deze tijd vind en doe dat dus niet. Je haalt de brief van Reiné (spel zijn naam eens goed a.u.b.) aan waarin hij juist laat weten wars te zijn van oncollegiaal gedrag. Dat is de frustratie die ik hier uit. Niet alleen de collega's vallen hem af (en zo ook meer 'buitenbeentjes' - en ja... daar hoor ik ook bij) maar ook de 'filmliefhebbers'. En nogmaals... je wil me maar niet snappen. Het gaat me er niet om dat je geen kritiek mag hebben, maar het is de toon waarop. De toon is "hoe haalt die Reiné het in zijn hoofd te pretenderen een grote film te willen maken a la Hollywood" (nu chargeer ik uiteraard) Daar heb ik een bloed hekel aan en dan denk ik inderdaad... met dat dedain andermans werk afkraken terwijl je zelf niet verder komt dan een blogje. En dan gaat het me dus om het dedain.

avatar van Drs. DAJA
Niet verder komen dan een blogje? Waar heb je het over? Wat kinderachtig bovendien om me aan te vallen op het ontbreken van een streepje op de ‘e’.

Ik denk dat ik redelijk goed snap wat je probeert te vertellen ik denk alleen dat je de verkeerde mensen aanwijst als bron van je frustratie en dat het een niet helemaal kloppend verhaal is. Je vijandige toon weerhoudt me er echter van om meer uit deze discussie te halen.

avatar van Stephan
Blogje was algemeen bedoelt en niet op jou.

Reiné, ben jij het?

Stephan schreef:

Gewoon logisch dat mensen dit vergelijken met een Hollywood epos, want daar wil Redbad gewoon graag op lijken. En in dat kader is het een zwakke trailer, maar als je Hollywood even vergeet is het nog steeds een belabberd stukje. En dat mogen we niet benoemen omdat we niet op Nederland mogen zeiken of omdat we Nederlandse regisseurs met lef moeten steunen? Als iets matig oogt, dan krijgt het kritiek. Er zijn meer dan genoeg titels van eigen bodem die wel alle credits hebben gekregen hier. Michiel de Ruyter, zeker geen topfilm maar wel vermakelijk, heb ik bijvoorbeeld met een ruime 3,5/5 beoordeeld. En wie weet valt Redbad in de bios wel mee, zal ik er gewoon een mooi cijfer aan hangen. Is het net zo flut als de trailer, dan zeker niet.

avatar van RuudC
Eens met Stephan. Kritiek is helemaal niet erg, maar een aantal mensen slepen het er met de haren bij en lijken wel hun best te doen om maar zo negatief mogelijk te klinken. Sure, ik vind de poster ook lelijk en ik kan me indenken dat sommige mensen de grijs- en witfilters niet mooi vinden, maar verder zijn de kritieken een beetje lachwekkend. Vooral jij A&L bent je weer gruwelijk aan het aanstellen. Eerst vind je Nederlands in een Nederlands epos ongepast en nu ga je beweren onbevooroordeeld de film te bekijken (maar de trailer is flut).

Veel mensen interpreteren de film trouwens ook verkeerd wat het verhaal betreft na het zien van de trailer. Dat vind ik wel grappig en interessant. Ik kijk al uit naar de geschiedenisdiscussies.

RuudC schreef:

Jij bent wel de laatste die objectief is over deze film, aangezien je bedrijf of whatever bij de productie betrokken is geweest. Heb je hier zelf lopen te verkondigen.

En ja, ik ga onbevooroordeeld naar de film, net als bij Michiel de Ruyter die ook gewoon een ruime voldoende destijds kreeg. Maar dat gehuil hier dat wij niet zo negatief op Nederlandse filmmensen mogen zijn is echt lachwekkend. De kritieken waren ook bepaald niet extreem of vreemd.

avatar van Zwolle84
Ik begrijp niet zo goed waarom de film zo krampachtig wordt verdedigd. Andere slechte trailers krijgen doorgaans ook veel kritiek. Voelen mensen zich nu aangevallen omdat het een Nederlandse film is?

Ik kan me daar zo moeilijk in verplaatsen. Je hebt de film toch niet zelf gemaakt.

Zwolle84 schreef:

Ik grijp de quote er even bij. Dat maakt zijn defensieve gedrag meteen ongeloofwaardig.

RuudC schreef:
Het museum waar ik werk, is de belangrijkste filmlocatie. Grappig om te zien hoe langzaam maar zeker alle decorstukken geplaatst worden. De meeste acteurs heb ik er ook al zien rondlopen, al ken ik de meeste gezichten niet. Een oudere collega kwam jubelend voorbij dat Storm van Penoza op het plein cake aan het eten was. Zo maak je toch wel weer wat mee!

En om het laatste beetje objectiviteit eruit te persen:

RuudC schreef:
De opnames in eindhoven beginnen over ruim twee weken. Er moet nog veel werk verzet worden voor de sets klaar zijn, maar langzaam maar zeker raken we in de Redbad-sfeer. Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik mag figureren en dat vind ik ook wel erg tof! Ik hoop op een rol als smid, maar ik wacht wel af.

avatar van Zwolle84
Tja, dan zou ik ook wel balen als na al die voorpret de trailer zo ontzettend kut is.

avatar van Kondoro0614
De sfeer zit er weer lekker in hiero . Ik vind de trailer zelf ook niet bepaald bijzonder..

avatar van Stephan
In ieder geval voelen de juiste mensen zich aangesproken. De opmerking "afknapper om Nederlandse stemmen te horen onder een historisch epos" is natuurlijk TE bizar voor woorden. Een varken is een varken, hoe je hun staart ook krult zeg ik dan maar.

Ik wil het nog een laatste keer proberen uit te leggen. Natuurlijk mag je kritiek hebben op trailer en poster en film etc. Je mag zelfs kritiek hebben op een persoon als je het gevoel hebt dat het een nare man is. Zoals A&L hierboven. Allemaal prima. Maar ik ben het zwaar oneens dat de kritiek op NL films hetzelfde is als any ander film. Het eindeloze gezeik over de vooroordelen van de Nederlandse film wordt gemakshalve op voorhand op alle films geprolongeerd. Uitgerekend ook op de films van Reiné die juist als verfrissende wind moet worden OMARMD ja. Maar nee....de teneur.. dat superioriteitsgevoel bij "het publiek" dat vindt dat "van onze centen" geen pulp gemaakt mag worden. Kotsneigingen krijg ik ervan. Een beetje filmfonds-gedrag zoals jegens Verhoeven en Maas. "Het interesseert ons niet hoe succesvol u bent, wij vinden u niet leuk dus geen centen."

Kijk... zo zijn er vast mensen die per definitie niet van Hollywood films houden. Of mensen die duizelig worden van Japanse films, maar bij al die afkeuring is het gif niet zo zuur als bij de Nederlandse film. Hoe vaak is er niet de discussie over verstaanbaarheid wat 9 van de 10x ook totale nonsense is. Of over 'bloot' wat foutief als "typisch Nederlands" wordt afgefikt. Haast geen land is zo preuts als het onze. Dat soort ingebakken onwaarheden en op voorhand downplayen van films uit eigen land (doe maar gewoon dan doe je gek genoeg - en DOE VOORAL GEEN HOLLYWOOD NA zeg! Hoe DURF je)

Ja... dan gaat na jaren ingehouden irritatie het ventiel er een keer af. En dan zullen er vast een paar mij gaan bestraffen om mijn films naar beneden te stemmen... Natuurlijk kunnen er ook wat alter egootjes worden aangemaakt...

Ik heb het allemaal al eens langs zien komen.

En hier wil ik het bij laten.

avatar van Donkerwoud
Zwolle84 schreef:
Reiné, ben jij het?

Ik kijk net 'Swingers' (2002) en daar staan Roel Reiné en Stephan Brenninkmeijer allebei aangemerkt als producent. Dus ja, ze kennen elkaar in ieder geval.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal een non-discussie nu zowel 'Michiel de Ruyter' als 'Brimstone' het goed hebben gedaan in eigen land. En dan zouden wij als filmkijker geen mening mogen hebben over deze poster en deze trailer!? Als filmmakers zelf al calimero gaan doen over het product van hun arbeid: hoe kun je dan verwachten dat wij er warm voor lopen!?

Stephan schreef:

Haha, wat is dit nou voor een bezopen opmerking? Nare man? Waar heb je het over.

Verder kom je ook niet verder dan een gefrustreerd huilverhaal waarom we wat liever voor de Nederlandse film moeten zijn, maar inhoudelijke kritiek op de trailer heb je nog steeds niet weerlegd. Want daar ging het gewoon om. Je had hier vast niet zo fanatiek gedaan als Redbad uit Duitsland of Zweden was gekomen en we er kritiek op hadden gehad. En áls we dan hier zo graag Hollywood na willen doen met hun werk, dan moet je gewoon accepteren dat je eindproduct daarmee wordt vergeleken.

Ik ben overigens een fan van Verhoeven en Maas. Maar dat zal in je tirade wel niet passen vermoed ik.

avatar van John Milton
Iemands films (ongezien) omlaag stemmen omdat je het niet met zijn mening eens bent, zou ik wel heel kinderachtig vinden; die persoon zou flink in mijn achting dalen als ik dat zou zien..

Desondanks ben ik het meer met Drs. Daja eens, al geeft Stephan zelf al aan dat er sprake is van wat opgekropte irritatie. Als je dan ook nog eens zelf een filmmaker bent, die de regisseur wellicht ook kent zoals Donkerwoud hierboven poneert, dan kan ik me sowieso al voorstellen dat je een redelijk ander bril op hebt dan veel andere gebruikers hier, die films primair consumeren en bekritiseren.

Zelf kom ik ook uit de 'blogjes-hoek' (ook niet helemaal van dedain gespeend hoor, die typering ), en van mening dat je posters en trailers absoluut (en ook fel) mag bekritiseren, zolang je de film zelf maar een eerlijke kans geeft. Kritiek op (aspecten van) de marketing campagne is niet direct kritiek op de maker, het eindproduct of de staat van de Nederlandse film in zijn geheel. Maar al was het dat wel, die discussie moet gewoon aangegaan kunnen worden op beargumenteerde wijze, zeker hier. Noch is als je het mij vraagt het mogen geven van kritiek voorbehouden aan mensen die zelf ooit een film hebben gemaakt, al vind ik kritiek van filmmakers zelf vaak wel een toegevoegde waarde hebben en dus wel degelijk interessant.

Het zou inderdaad leuk zijn als we met zijn allen wat 'trotser' waren op de Nederlandse film, dat ben ik met Stephan eens. En persoonlijk sta ik er voor open om me te laten overtuigen dat daar redenen voor zouden kunnen zijn, die ik misschien gemist heb. Een zeikcultuur waarin gewaagdere producties geen eerlijke kans krijgen vanwege vooroordelen is wel het laatste wat we zouden moeten willen. Maar of dit daarvoor kwalificeert, betwijfel ik dus. Kritiek is geen 'zeiken', en tevens zelden 'op voorhand'. Het is doorgaans gewoon een directe reactie op wat wordt gezien en hoe iets over komt, en daar blijft weinig mis mee, wat mij betreft. Ook wanneer er af en toe qua toon een reactie bij zit die niet uitblinkt in nuance.