Redbad (2018)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Gijs Naber, Huub Stapel en Egbert Jan Weeber

In 754 na Christus wordt de monnik Bonifatius bij Dokkum gedood, volgens geschiedenisbronnen door "barbaarse" krijgers. Is hij inderdaad in koelen bloede vermoord door een stel bloeddorstige wilden, of is dat alleen de christelijke versie van de geschiedenis? 'Redbad' vertelt het verhaal van de adellijke Friese strijder Redbad die na de inval van de Franken in Noord-Nederland bij de Vikingen belandt. Van daaruit plant hij zijn terugkeer: om de dood van zijn vader te wreken en het oprukkende christendom het hoofd te bieden.

avatar van Boneka
Of het allemaal historisch klopt zal mij een biet zijn. Kijk veel meer naar het plot dialogen locaties en acteerprestaties. Camerawerk en geluid. De Nederlandse film is zeker vooruit gegaan maar acteren is een vak die maar weinig Nederlanders goed beheren. En vaak worden verkeerde keuzes gemaakt. Dat strandgevecht vond ik tenenkrommend slecht. Dan moet Roel nog heel wat leren om zoiets een serieuze ondertoon te geven. En iedereen natuurlijk 100% positief aan tafel. Kom op Eva je kunt beter!

Bélon
A.s. woensdagavond een speciale voorpremiere in Cinerama met Renée Soutendijk. Ga proberen aanwezig te zijn om Soutendijk eens in het eggie te zien.

avatar van Boneka
Bélon schreef:

Dat is geen Spetter(s) meer.

avatar van Graaf Machine
Ik zou dit heel graag een goede film gaan vinden. De vroege middeleeuwen vind ik één van de boeiendste periodes uit de (west-) Europese geschiedenis. Maar aan de andere kant: ik heb Michiel de Ruyter gezien, en dat gaat me weinig hoop geven voor dit.

Bélon
Boneka schreef:

Dat is geen Spetter(s) meer.

Als iemand woensdag off topic gaat met een vraag over die film dan ben ik het waarschijnlijk

Zwolle84 schreef:

Een veelgehoord pluspunt bij de iets minder slechte Nederlandse films is bijvoorbeeld dat ze vrij veel locaties gebruiken. Dat zou bij een 'buitenlandse' film nooit als pluspunt worden genoemd, dat valt niet eens op. Net als hier de brandende biggen; het is krampachtig zoeken naar iets wat er niet al te amateuristisch uitziet, om er maar een positieve draai aan te kunnen geven.

Wat een kul. Ongelooflijk. De enigen die Nederlandse films op deze manier afbranden zijn de Nederlanders zelf. Neem het van mij aan (oh nee, natuurlijk niet) maar de Nederlandse film oogst in de regel veel meer lof wanneer door buitenlandse ogen bekeken. Alleen wij Hollanders zelf, en vooral die uit Zwolle, zoeken de dingen waarop ze kunnen zeiken en blazen dat op tot torenhoge proporties.

Bélon schreef:

Ben je wel zo’n dikke 30 jaar te laat.

avatar van Zwolle84
Stephan schreef:

Nee hoor, is gewoon een eerlijke constatering van wat ik zie gebeuren. Dat jij je om elk wissewasje persoonlijk aangevallen voelt is niet mijn probleem.

Stephan schreef:

Er komen geen Hollanders uit Zwolle.

avatar van Arri
Stephan schreef:

Is dat zo? Scoren 'wij' ooit wel eens in het buitenland goed? Ik lees wel eens iets over een filmprijs, meestal worden die gegeven op B festivals waar ik nog niet eerder van gehoord heb.

avatar van Graaf Machine
Stephan vind zelf de Nederlandse film ook niet zo geweldig.
Van de 225 of zoiets films die hij meer dan 4 sterren geeft, zijn er maar 5 van Nederlands fabrikaat.
Van die 5 zijn er 3 van hemzelf. Minder dan 1 procent van wat hij echt heel goed vind komt dus uit Nederland zonder van hem te komen. Zegt dat iets? Ja, ik denk van wel.

avatar van Stephan
Ik heb me zoveel mogelijk aangeleerd om niet op films van mijn directe collega's te stemmen. Ik vind een hoop Nederlandse films van hoog niveau.

Ik kan vooral mijn eigen ervaring delen. Mijn film Swingers is in Nederland niet echt omarmd. Sterker nog, in de pers en bij de toeschouwers overheerste het gevoel van "typisch Nederlands. Moet weer bloot... soft porno blablabla."

De film is in Duitsland omarmd en moet daar de eerste neerbuigende recensie nog lezen. Kritisch, prima, maar het neerbuigende, waar het mij zo enorm om te doen is en waar ik me zo aan erger.

Dat is waar ik hier zo tegen gekant ben en de usual suspects spannen hier de kroon.

avatar van Graaf Machine
OK, ik was ook niet uit op het neerhalen van jou of de Nederlandse film, ik was aanvankelijk benieuwd welke Nederlandse films jij dan zo goed vindt. Daarom keek ik alleen naar de hoogste regionen in jouw stemlijst.
Ik ben niet iets wijzer geworden, maar wil me wel verontschuldigen voor de lelijke insinuatie die ik maakte. Loeren in andermans lijstjes is niet verkeerd, maar daar zo even open op reageren is niet netjes.

avatar van Stephan
Ik ben zelf slachtoffer geworden van collega's die mijn films naar beneden stemmen. Ik heb daarom besloten zelf niet meer op films te stemmen van mijn collega's. Tenzij ik laaiend enthousiast ben, of uitgesproken negatief. Maar dan zal ik me nog 10x bedenken er iets over te zeggen. Juist omdat ik zelf als geen ander weet hoe moeilijk het is überhaupt een film te maken. Laat onverlet dat je daar natuurlijk op mag reageren als het goed of slecht is.

avatar van Zwolle84
Ik heb daarom ook nooit kritiek op Nederlanders in de Tour de France. Ik weet nog goed hoe moeilijk ik fietsen vond, de eerste keer zonder zijwieltjes. Buitenlanders in de Tour de France geef ik natuurlijk wel kritiek, want die staan verder van me af.

avatar van Graaf Machine
Het is niet zomaar dat vrijwel alle echt goede Nederlandse wielrenners in buitenlandse dienst rijden. Dat Lotto Jumbo ploegje is b-garnituur.Zelfs het Nederlanse team Sunweb heeft een Duitse licentie.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb wel kritiek op de voetballers van het Nederlands Elftal die me diverse Oranjefeestjes ontnemen deze zomer

avatar van Graaf Machine
Ga lekker naar de pizzeria, kun je smikkelen, en smullen, en ondertussen lekker samen janken met de kok.

Nu weer over de film svp.

Arri schreef:

Mwah, met driemaal een Oscar voor Beste Buitenlandse film, zitten we redelijk stevig in de kopgroep..

Een film over een Friese koning die de hele film Nederlands spreekt? Kansloos...

avatar van horizons
TheKeeper7 schreef:

Dus elke Hollywood film waar iedereen Engels praat ook?

Stephan schreef:

Ik deel ook de ergernis van Reiné als hij zijn collega in de zaal "boe" hoort roepen toen hij een kalf kreeg. Dat negatieve gedrag sluipt ook op deze site binnen waar collega's (nota bene) je op 0.5 sterren trakteren met (soms meerdere) alterego's.
Binnen die negatieve en agressieve sfeer moet je dus als maker positiviteit zoeken en ALS er dan iemand positief is omdat hij mee heeft gewerkt aan een productie wordt hij publiekelijk even gefileerd en dat hij maar vooral zijn mond moet houden want niet objectief.

Daar word ik dus inderdaad kribbig van en heb er nu dus gewoon even lawaai om gemaakt. Poeh hé.

Morgen ben ik weer braaf.

Dat ''Boe'' geroep verhaal heeft niets met het beoordelen van deze film/trailer te maken. Het valt mij heel erg op dat jij in deze discussies persé je gelijk wilt halen, alsof iemand ABSOLUUT geen andere mening mag hebben. Redbad valt gewoon onzettend tegen en dit hoor ik overal in mijn omgeving. En als mensen de trailer al niets vinden omdat het camera werk en de gevechten er slecht uitzien, muziek te bombastisch is, met matig acteerwerk, en teveel cliche's met modern Nederlands gebral, dan heeft dat niets met zuur doen of een hetze voeren tegen de regisseur te maken. In wat voor wereld leef jij? Wij mogen toch onze mening geven op wat wij zien? Maar welke producent en regisseur gaan dan ook in godsnaam vooraf zeggen dat ze over de Battle of bastards van GOT heen gaan en de stunts en actie gaan overtreffen? alsof het niets voorstelt... Dan heb je het overduidelijk ook te hoog in de bol.

The Widowmaker schreef:

...als mensen de trailer al niets vinden omdat het camera werk en de gevechten er slecht uitzien, muziek te bombastisch is, met matig acteerwerk, en teveel cliche's met modern Nederlands gebral, dan heeft dat niets met zuur doen of een hetze voeren tegen de regisseur te maken.
[...]
Dan heb je het overduidelijk ook te hoog in de bol.

Nuff said.

[...]
Dan heb je het overduidelijk ook te hoog in de bol.

Nuff said.

Ho Ho. Dat zei ik niet, Stephan. Je laat nu bewust een tussenstuk uit mijn reactie weg waardoor je het nu doet voorkomen alsof ik zei dat mensen die dit niets vinden, het te hoog in de bol hebben. Ik zei duidelijk: De regisseur én producent hebben het te hoog in de bol door hun GOT uitspraken. Niet de mensen die gewoon hun eerlijke mening hier mogen geven, wat jij duidelijk niet kan verdragen op de een of andere manier. Jij verdraait blijkbaar alles zodat het jou goed uitkomt. Of je haalt van alles erbij zoals dat Boe geroep, iets wat ontzettend lang geleden ooit gebeurd is. Wel erg vervelend voor de regisseur overigens daar niet van, maar het heeft niets met het beoordelen hier van deze trailer/film of wat dan ook te maken. Ga dat maar tegen je collega's in de filmwereld zeggen dat ze niet kinderachtig boe moeten roepen bij de kalveren, maar niet tegen ons a.u.b.

The Widowmaker schreef:

... Je laat nu bewust een tussenstuk uit mijn reactie weg waardoor je het nu doet voorkomen alsof ik zei dat mensen die dit niets vinden, het te hoog in de bol hebben. Ik zei duidelijk: De regisseur én producent hebben het te hoog in de bol door hun GOT uitspraken.

O maar zo bedoelde ik je quote ook. Dank dat je dat je die zure hetze nog een keer duidelijk stelt.

horizons schreef:

Dus elke Hollywood film waar iedereen Engels praat ook?

Dit is een film van Nederlandse makers over een Friese koning! Zelfs in Sleepy Hollow (Amerikaanse film dat zich afspeelt in een Nederlands dorpje) word door de dorpelingen onderling Nederlands gesproken.

Zoiets hadden ze hier minimaal moeten doen met Fries! Friezen zijn een trots volk en die houden er niet van als Hollanders met hun held aan de haal gaan zonder Friesland daar duidelijk in te betrekken!!!

Stephan schreef:

Welke zure hetze? Dus als iemand de trailer of film, voor wie hem al gezien hebben, gewoon niets vinden omdat het bijvoorbeeld historisch niet correct is, geen Friese taal in de film heeft, er goedkoop uitziet, of wat dan ook verder, zijn wij volgens jou een hetze begonnen? Dat bepaal jij even voor iedereen? Ook ik heb helemaal niets tegen de regisseur van deze film hoor, en Michiel de Ruyter was prima. Wij beoordelen alleen wat we zien, maar jij doet net alsof wij de regisseur als persoon aanvallen.

TheKeeper7 schreef:

Kom op zeg in Gladiator spreken ze ook geen Latijn. Daarbij zou het een financiele doodsteek zijn als we dit met ondertitels moesten gaan zien. Beetje kinderachtig dit... (zo ook je nep stem). Heeft meer iets weg van een minderwaardigheidscomplex, want als je echt trots was, zou je daarboven staan.

avatar van RuudC
TheKeeper7 schreef:

Gebrek aan historisch besef hier. Niet alleen bestond de Friese taal zoals we die nu kennen nog niet in de achtste eeuw, maar was een Fries een veel ruimer begrip. De Frisii (vrije mensen) waren de mensen die ten noorden van het Frankische Rijk leefden. Ruwweg van Zeeland tot Denemarken.