Atomic Blonde (2017)

Duitsland / Zweden / Verenigde Staten / Hongarije
Actie / Thriller

geregisseerd door David Leitch
met Charlize Theron, James McAvoy en John Goodman

1989, Berlijn. Vlak voor de val van de Berlijnse muur wordt een MI6-agent dood aangetroffen. Op zak had hij waardevolle informatie: een lijst met alle namen en details van Amerikaanse, Engelse, Russische en Franse spionnen. De lijst is echter verdwenen. Lorraine Broughton, een doorgewinterde spionne zonder banden met Berlijn, wordt er door de MI6 op uit gestuurd om de lijst te vinden en zowel haarzelf als de wereldwijde geheime diensten te beschermen.

avatar van demonski
MartMovie schreef:
Wat een heerlijke film. Alles wat ik in een film zoek, van dit genre, zat erin. Na het voetbal zijn nu ook de dames ons de baas in het betere vecht en smijt werk. Leuk verhaal geweldige knok scenes en zo af een toe leuke humor. Ja, van zo eentje wil ik er elke week wel 1 zien. En beginnen met Bowie en eindigen met Bowie is ook lekkah. Maar de rest mocht er ook wezen. o.a. Depeche Mode, Re-Flex, The Clash, After the Fire, Nena, Public Enemy en New Order. Een feest van herkenning uit de 80's.

Helemaal mee eens!!!! vooral de muziek

avatar van Hans Gruber
Gisteren gezien in de bioscoop. Ik heb me prima vermaakt. Mooi beelden, goede actie en een geweldige Charlize Theron. Ze staat haar mannetje en kan dus makkelijk een blockbuster dragen. Vanzelf ging het niet gezien haar blauwe plekken. Scene in het trappenhuis was (letterlijk) adembenemend. Alleen McAvoy vond ik wat bleekjes. Type veel geschreeuw en weinig wol. Jammer dat de rol van Goodman wat beperkt was. Muziek was prima verzorgd met o.a. The Clash, Major Tom, Nena, New Order, Depeche Mode, Falco en David Bowie. Prima jaren 80 sfeertje gecreëerd. Het einde vond ik een beetje afgeraffeld. Dit hadden ze nog wat beter mogen opbouwen. Al met al 3,5 steren waard.

avatar van rep_robert
MartMovie schreef:
En beginnen met Bowie en eindigen met Bowie is ook lekkah.

[Nit-picking modus] Under Pressure vind ik meer een Queen nummer dan een David Bowie nummer, al dan niet door de geniale basslijn die door Deacon is gecomponeerd en de uithalen van Mercury, die vocaal Bowie compleet wegblaast. Ik vind Bowie eigenlijk een beetje een oppervlakkige stem hebben zonder variatie en toonhoogtes (in het nummer) . Al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik het nummer ook weer niet zonder Bowie zou kunnen horen.
Maar het zal vast door het recente overlijden komen dat men hier alleen Bowie noemt. [/nit-picking modus]

Goed acteerwerk, mooie beelden, gave combat (die niet verveelt) en een leuk verhaallijntje die ik in ieder geval interessant genoeg vond om de gehele film geboeid te blijven!

[quote]demonski schreef:

Hoe kan een "heerlijke film" op een 3.5 uitkomen? :O

avatar van mjk87
Matige film in een mooi jasje. Een nodeloos ingewikkeld plot met weer allerlei twists die ofwel volstrekt onverwacht zijn (en je dat als kijker ook niet kan weten omdat er op geen enkele manier naar wordt gehint, erg flauw altijd) of die je al van mijlenver ziet aankomen. Verhaal kon me ook niet echt boeien en was een chaotisch geheel met dat hele stuk rond de val van de muur erbij, iets dat op het eerste gezicht niets met de plot te maken heeft (behalve dan dat men iets moet regelen voor de muur valt). Het is alsof men van alles kwijt wil, maar er niet echt plek voor heeft.

Maar de film ziet er wel fraai uit. Soms met mooie kleuren en vooral een lekkere soundtrack. Je kan de 80s kleuren met liedjes als Self Control zoals is gedaan in Vice City, of je gaat voor de Europese kant met New Wave zoals in deze Atomic Blonde. En dat werkt voor de sfeer uitstekend. Theron is aardig maar iets te koud waardoor de film ook nergens beklijft, McAvoy is altijd fijn en Boutello is gewoon woest aantrekkelijk. En dan is het fijn haar eens zonder drie kilo make-up op te zien (en in een heftige scène met Theron). Beste moment is die éne scène die in één shot gefilmd lijkt (ongetwijfeld niet): visueel knap gedaan en ook gewoon lekker hard en rauw. Maar vervolgens komt er nog een hele bak aan onnodige scènes langs. 3,0*.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Zoals wel vaker de laatste tijd ben ik ook deze Atomic Blonde zonder al te veel voorkennis ingegaan. En dat is zeker het eerste uur wederom een meevaller gebleken. De balans tussen komedie en geweld is perfect in evenwicht en het verhaaltje gaat gezwind verder. Maar ergens in het midden van de film begint het geswitch tussen heden en verleden de vaart uit de film te halen. Men tracht te scoren door de plot hip uit te wikkelen, alsof het opeens moeilijk mag/ moet worden om te volgen. Geen idee waarom, de film herstelt er zich niet van en dooft langzaamaan uit.

Dat gezegd zijnde: Charlize Theron is een perfecte casting voor dit soort over-the-top dames. James McAvoy mag zich ook behoorlijk uitleven en doet dat met verve. Het is niet direct het duo dat ik voor mij zie, maar ze doen het beiden uitstekend.

Audiovisueel is de film wel over de ganse lijn genieten geblazen. Het grauwe Berlijn anno 1989 in combinatie met neon, graffiti, punkers en een flink potje geweld is een fantastische mix. De soundtrack zit boordevol herkenbare new wave, waarbij vooral in het begin uitstekend gebruik van gemaakt wordt. Met ook nog geweld zoals het van mij altijd wel getoond mag worden lijkt regisseur David Leitch punten te scoren. Totdat hij zich verslikt in zijn vertelwijze. Spijtig.

Zeker beter dan Jhon wick maar dan jhon wick 2 weer niet . Maar toch 4.0 sterren voor de soundtrack en de badass Charlize theron die haar rol heel goed speelt .

HorrorFan007 schreef:
Zeker beter dan Jhon wick maar dan jhon wick 2 weer niet.

Jhon wick??? Sorry hoor.... maar iemand zoals mij die al jaren de naam John draagt wordt er steeds gek van dat veel mensen de moeite niet nemen om ook maar enig energie te steken in het goed schrijven van de naam. Zelfs mijn collegae schijnen er moeite mee te hebben. Toch weet iedereen wat de naam van het kind is van dat kleine voetballertje die een tijdje een soap mocht uitvoeren in Turkije. Gek...........

4 letters, 4x4x4x4= 2816, 2816-1= 2815 manieren om het fout te schrijven. Waar zal ik beginnen.

Er bestaan wel Jhon's.

mjk87 schreef:
Er bestaan wel Jhon's.

My badd.

Edit:

4 letters, 4x4x4x4= 2816, 2816-2= 2814 manieren om het fout te schrijven. Waar zal ik beginnen.
THX voor de oplettendheid.

Left4Dead schreef:

Man dit is geen site over namen maar een film site dus zeg iets over de film of shut the fuck up

avatar van Left4Dead
Ik zal me stil houden omdat je het lief vraagt. Groeten Jhon.

avatar van Ajax&Litmanen1

avatar van NERD
Behoorlijk teleurgesteld. De film voelt een beetje als een gerecht waarvan de saus de smaak overtreft. Alleen is het gerecht behoorlijk 13 uit een dozijn, en ook de saus (de visuele stijl) kan er voor mij geen interessante film van maken.

Kan je deze film vergelijken met John Wik ja?

Nee. Beide hebben hun stijl mee (al verschilt die wel), maar JW schiet iedereen met speels gemak dood. Theron heeft het zwaarder.

avatar van IH88
Kan je deze film vergelijken met John Wik ja?

En AB heeft Sofia Boutella. John Wick niet.

avatar van John Milton
AB wint. No question.

avatar van Ajax&Litmanen1
mjk87 schreef:

Jammer dat mijn grap niet goed over kwam

avatar van John Milton
Ik zag hem daarna pas. Zu spät

Jammer dat mijn grap niet goed over kwam

Tja, ik twijfelde wel, maar je had nog geen stem staan dus gokte erop dat je serieus was. My bad.

Goeie film, met een heerlijke atmosfeer en lekkere muziek. Alles klopte eigenlijk, maar er waren soms van die inkak momentjes waar het net iets te sloom ging. De acteurs spelen fantastisch vooral theron en Mcavoy. Wat ook leuk is dat je in eerste instantie denkt dat je weet hoe de film eindigt, maar dat het toch een laatste twist heeft.

Left4Dead schreef:
Ik zal me stil houden omdat je het lief vraagt. Groeten Jhon.
Niet zo bedoetl hoor maar gewoon ik word gek van die mensen die zoiets zeggen op deze site mijn excuses

avatar van Phantasm
Leuke film waar genoeg aktie inzit met een vechtende vrouw, altijd mooi om naar te kijken, prima vechtscene 's.

avatar van Donucius
Matige tot saaie film met een niet interessant thema. Of eigenlijk het thema is interessant, weliswaar cliché, maar met mogelijkheden. Echter blijkt uit de uitwerking dat dit niet het geval is. Acteerwerk van Charlize is hier eentonig, wellicht komt dit door haar personage, maar dat maakt het des te spijtiger. Altijd wel gecharmeerd geweest van Charlize, maar hier mag dit jammergenoeg niet zo zijn.

Enige plus die ik aan deze film kan geven is het gebruikte single-point camerastandpunt voor de actiescènes. Je krijgt het gevoel dat de actie in een keer is geschoten, welke bijdraagt aan de kijkbaarheid. De sterkte is hier ook gelijk de zwakte van de film: actie die op deze manier wordt geschoten moet overtuigend zijn, omdat als het niet overtuigend is dit direct zichtbaar is voor de kijker vanwege het 1 camera standpunt. Dit is hier dus vaak het geval. Duidelijk goed ingestudeerde choreografie voor de gevechten waar echte souplesse in ontbreekt. Elke slag of stoot wordt nauwkeurig getimed, zodat de tegenstander de tijd heeft om te reageren en zijn/haar ingestudeerde vechtvolgorde kan uitvoeren. Qua martial arts choreografie kan men nog veel leren van o.a. de aziatische meesters.

Een ander minpunt is de gebruikte muziek. Leuk dat er oude klassiekers a la Nena, Bowie, Queen, etc. gebruikt worden voor de sfeervorming, maar wat de toegevoegde waarde hiervan is ontgaat mij even.
De film klinkt hierdoor (voor mij in ieder geval) erg gedateerd en onorigineel in de oren. Als dit wat de makers voor 'oren' hadden, dan is het ze goed gelukt...

Met pakweg een stuk of acht andere filmgangers in een IMAX zaal zitten is uiteraard relaxed en luxe, maar zegt genoeg over de populariteit van deze film in negatieve zin. De film mist mijns inziens iets, een flow, die je bij een vergelijkbare film als John Wick wel had. Wekt deze film toch nog een beetje jouw interesse, pak dan de gewone versie en niet de IMAX versie. Want wat er IMAX aan deze film is ontgaat mij eveneens...

avatar van maccow
Gisteren in bioscoop gezien. Goede film. Mooi opgenomen gevechtsscenes. Ik heb me prima vermaakt.

avatar van thunderball
Deze vorig weekend wezen zien in Metropolis te Antwerpen.

Deze film ligt in de lijn van films als Wanted en Nikita.

Ik ben altijd wel te vinden voor een actiefilm met een mooie dame, die haar mannetje staat, in de hoofdrol en Charlize Theron is sowieso geen straf om naar te kijken.

Film begint erg rommelig en het duurt dan ook een tijd voordat ie op gang komt.
De manier van vertellen helpt daarbij ook niet erg, gezien het feit dat eigenlijk de hele film één grote flashback is, maar er telkens in de film weer terug wordt geswitcht naar het heden, waarbij we Theron het verhaal zien vertellen aan haar meerderen. Dit heeft als gevolg dat je keer op keer het verhaal weer terug wordt uit getrokken en dat is funest voor de vaart en spanning.

Tweede helft van de film is duidelijk beter, want wordt met meer vaart, actie en spektakel gevuld en gaat je bijna er van overtuigen naar een goede film te hebben gekeken, maar het kan toch het trage ietwat langdradige eerste deel niet geheel doen vergeten.

Theron kickt ass en ziet er wederom fantastisch en sexy uit, maar weet bovendien te overtuigen tijdens de vele sterke gevechtscènes.

James McAvoy is eigenlijk altijd goed en heeft zich ook nu weer in zijn rol vastgebeten.
Verder nog wat bekende koppen in bijrollen, die het geheel afmaken.

Lekkere jaren '80 muziek in de soundtrack, vaak nummers, die ik destijds helemaal niet zo geweldig vond, maar in deze film op de één of andere manier onder de beelden sterk werken.

Geen klassieker, maar over het geheel genomen wel redelijk vermakelijk.

Een zes, ofwel 3 sterren.

Halverwege de film de bios uitgelopen. Saai, saai en saai...

Muziek was te gek.
Heerlijk harde knokscenes.
Verhaal soms warrig.

avatar van n00r
empirekees schreef:
Halverwege de film de bios uitgelopen. Saai, saai en saai...

That's the spirit!