Atomic Blonde (2017)

3,26

Actie / Thriller

geregisseerd door David Leitch
met Charlize Theron, James McAvoy en John Goodman

1989, Berlijn. Vlak voor de val van de Berlijnse muur wordt een MI6-agent dood aangetroffen. Op zak had hij waardevolle informatie: een lijst met alle namen en details van Amerikaanse, Engelse, Russische en Franse spionnen. De lijst is echter verdwenen. Lorraine Broughton, een doorgewinterde spionne zonder banden met Berlijn, wordt er door de MI6 opuit gestuurd om de lijst te vinden en zowel haarzelf als de wereldwijde geheime diensten te beschermen.

• vanaf 13 december te koop op blu-ray
115 BERICHTEN 20 MENINGEN
avatar van Flavio

Gezien de titel en de poster dacht ik serieus dat dit een biopic over Blondie was.

Corcicus schreef:
Weer een girl power film zoals het vreselijke Salt. Ben al blij dat de nieuwe Death Wish geen vrouw in de hoofdrol heeft.

Salt is gewoon een rukfilm. Heeft hier niks te maken.

Ik kan je zo honderd tergend slecht actiefilms met mannelijke hoofdrollen opnoemen. Betekent niet dat die slecht zijn omdat de hoofdpersoon toevallig een piemeloris heeft.

Voor wie graag foutloze beschrijvingen leest: 1989, Berlijn. Vlak voor de val van de Berlijnse muur wordt een MI6-agent dood aangetroffen. Op zak had hij waardevolle informatie: een lijst met alle namen en details van Amerikaanse, Engelse, Russische en Franse spionnen. De lijst is echter verdwenen. Lorraine Broughton, een doorgewinterde spionne zonder banden met Berlijn, wordt er door de MI6 opuit gestuurd om de lijst te vinden en zowel haarzelf als de wereldwijde geheime diensten te beschermen

avatar van mrklm
Een ingewikkelde plot over een lijst die in het bezit is van een Stasi-agent met de codenaam Spyglass [Eddie Marsin] die van plan is over te lopen vanuit Berlijn, vlak voor de val van De Muur. De platinablonde spionne Lorraine Broughton [Charlize Theron] krijgt de opdracht contact te leggen met collega David Percival [James McAvoy] zodat ze Spyglass en zijn informatie veilig over kunnen brengen naar het westen.
Een ogenschijnlijk eenvoudig plot wordt ontsierd door een aantal overbodige karakters aan de mix toe te voegen, evenals een overdaad aan twists die meestal komen op het moment dat er toch al weinig chocola valt te maken van het verhaal. Maar niet getreurd: het plot is niet meer dan een excuus voor een hele serie knokpartijen. Een standaard knokwerkje zou je zeggen, maar in de tweede helft is er één scène waarin de film zichzelf ontstijgt. Het betreft een langdurig gevecht, beginnend op de trap van een appartementencomplex, tijdens een demonstratie op Alexanderplatz. De choreografie, het camerawerk en de montage zijn meesterlijk en deze fysiek uitputtende scène bevat stuntwerk van de allerhoogste orde, alsmede een uiterst indrukwekkende tour-de-force van Charlize Theron, die haar eigen stunts deed en goed ondersteunend werk van altijd betrouwbare Marsden. Het is een geniale sequentie in een verder behoorlijk formulematige film waarin karakteracteurs Toby Jones en John Goodman nauwelijks iets te doen hebben.

avatar van Shinobi
"It's a double pleasure to deceive the deceiver."

Je zou weleens flink bedrogen kunnen uitkomen als je denkt dat dit de vrouwelijke tegenhanger van 'John Wick' is, vooral met David Leitch aan het roer. 'Atomic Blonde' is namelijk veel te complex voor zijn doen.

Aan de basis staat een spionne die vlak voor de val van de Berlijnse Muur een belangrijke lijst met namen van alle actieve geheim agenten moet zien terug te vinden. Met de historische gebeurtenis wordt verder niets meer gedaan, aangezien het meer een excuus is voor de visuele stijl en een rits aan jaren '80 hits.

Je zou verwachten dat de film rechttoe-rechtaan is, maar de matige verhaalstructuur werkt niet mee; als kijker word je nodeloos heen en weer gegooid tussen het heden en het verleden. Op deze manier tracht men meer intrige te creëren in een wereldje waarin iedereen elkaar probeert af te troeven om de lijst te bemachtigen. Echter wordt de vaart er alleen maar uit gehaald en ondertussen stapelen de plotgaten en rare wendingen zich op. Het is dan ook niet verrassend dat er meerdere eindes zijn, om maar enigszins plausibel over te komen.

Leitch weet de actie gelukkig wel kundig in beeld te brengen, zonder het overzicht te verliezen. Het zorgt voor een aantal keiharde scènes die goed binnenkomen. Charlize Theron is hier duidelijk op dreef en zet haar beste beentje voor, getuige de vele verwondingen die ze heeft moeten doorstaan tijdens het filmen. Dit alles komt samen in een vrijwel naadloze trappenhuis sequentie die zijn weerga niet kent.

Al met al een redelijke actiefilm die met een simpelere uitwerking en een kortere speelduur beter had kunnen uitpakken. Desondanks zie ik een vervolg graag tegemoet, mits er natuurlijk een beter script voorhanden is.

2,5 Sterren.

avatar van Corcicus
voskat schreef:
En naast die piemeloris natuurlijk ook testosteron en een beduidend grotere spiermassa, kortom de kwaliteiten die je van een actieheld verwacht en waardoor de actiescènes er enigszins realistisch kunnen uitzien. Van actiescènes waarin een vrouwtje van 55 kg een stoet binken omver waait, zakt mijn broek af.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond de bioscooptrailers vrij ergerlijk, iets te opzichtige poging om hip en cool te doen. Heb ook twijfels of ik dit nu heel erg leuk ga vinden. Theron is natuurlijk wel een toffe dame, daardoor toch ook wel een beetje benieuwd.

avatar van MartMovie
Wat een heerlijke film. Alles wat ik in een film zoek, van dit genre, zat erin. Na het voetbal zijn nu ook de dames ons de baas in het betere vecht en smijt werk. Leuk verhaal geweldige knok scenes en zo af een toe leuke humor. Ja, van zo eentje wil ik er elke week wel 1 zien. En beginnen met Bowie en eindigen met Bowie is ook lekkah. Maar de rest mocht er ook wezen. o.a. Depeche Mode, Re-Flex, The Clash, After the Fire, Nena, Public Enemy en New Order. Een feest van herkenning uit de 80's.

avatar van bombario
Net gezien in de bios en je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Het verhaaltje is dun en onsamenhangend. Het camerawerk, de muziek en de vooral de actiescènes vet. En Charlize Theron schopt ongelooflijk kont. Als ik mijn kritische bril af zet kom ik tot 3,5 sterren. Onderhoudend popcornvermaak.

avatar van John Milton
Voor mij beduidend beter dan John Wick. Niet zozeer vanwege het verhaal (dat is ook hier slechts een kapstok), maar vooral vanwege camerawerk, actiechoreografie, Charlize ipv Keanu en cinematografie. Atomic Blonde is erg gelikt geschoten, en heeft een lekkere jaren '80 soundtrack.

Uitstekend vermaak, wat mij betreft. 3,5*

n.b. die long take in het midden was heer-lijk. Waarom onnodige cuts als je lead actor een complexere choreografie uit kan voeren. Love that! Heb je de film eenmaal gezien, dan is het misschien leuk om een making of van zo'n gevechtsscène te zien: Movie Stunt Coordinator Breaks Down Atomic Blonde Fight Scene.

avatar van Biosguru
Zeer vermakelijk. Het deed me een beetje aan Snatch van Guy Ritchie denken. Veel actie, veel maffe personages. Rare situaties. Lekker tempo.Plus een mooi sfeerbeeld van Berlijn in die tijd. De casting is ook nog eens uitstekend.

Op een heel simpel basis nivo is elke scene zo vermakelijk met actie, kleurtjes en cinematografie dat je eigenlijk weinig tijd hebt om na te denken over hoe dat nu allemaal precies zit met de plot. Het bijzondere in mijn ogen bij deze film, is dat dit "basis vermaak nivo" nergens beledigend voor de kijker is. Zoals bv een Transformers of een Vin Diesel "vehicle".

Prima actiefilm, die wat mij betreft prima in het rijtje Haywire, The Raid, Hanna past. Betaalbare onzin. Die je niet al te serieus moet nemen.

Niet kijken als je een spionendrama verwacht of geweld in films verafschuwt.

avatar van Timothyvdmeer
Theron en Mcavoy doen het erg leuk! Zeker Theron kicks ass. Vermakelijk alleen die stukken ondervragen tussendoor halen de vaart er wel uit.

avatar van findingyellow

avatar van n00r
findingyellow schreef:
leuke film, alleen die muziek de hele tijd er tussendoor is ruk. Queen is bout!

Dus daarom geef je de film 0,5 sterren?

avatar van John Milton
Zo te zien doet hij alleen aan 5* en 0,5*. Blijf het bizar vinden hoeveel users dat nog doen.

avatar van n00r
Ik kan dat ook echt niet begrijpen..

avatar van Timothyvdmeer
Die muziek is ronduit geniaal! Maar echt zulke gebruikers mogen weg van mij.

avatar van Basto
Ondank een heel scala aan hits weet de film nergens de jaren 80 vibe op te roepen. Erg dom om vrijwel alle kleur uit de film te draaien (typisch 2e helft jaren 90 truukje). En de karakters zijn al even kleurloos als de film. En Theron al gauw zo'n 15 jaar te oud voor deze fysieke rol. Kwam totaal niey krachtig over.

Zonde, had zoveel meer kunnen zijn.

avatar van Kondoro0614

findingyellow schreef:
leuke film, alleen die muziek de hele tijd er tussendoor is ruk. Queen is bout!

Beetje raar, een leuke film maar wel 0.5* geven...?

avatar van Fonzzz002
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bij Atomic Blonde krijg ik het idee heb dat er een ijzersterke film ergens verstopt zit, maar door een onduidelijk, inhoudsloos verhaal niet naar voren komt. Waar de film goed uit de verf komt is de cinematografie, soundtrack, acteurs en actiescènes: deze film heeft artistieke shots die een duidelijke eigen stijl hebben. Visueel springt het zeker tussen de andere films van 2017 uit. De soundtrack bestaat uit aanstekelijke nummers die een hit waren rond de tijdsperiode waarin het uitkwam, en ik voelde een neiging de soundtrack op te zoeken toen de film voorbij was. Alle acteurs laten zich van een goede kant zien. Voornamelijk Charlize Theron en James McAvoy stalen de show in de hoofdrollen. Maar het meest opmerkelijke aan Atomic Blonde zijn de brute, realistische vuistgevechten. Het stuntwerk is heel indrukwekkend en op gegeven moment zat er een scene waarin langdurig niet geknipt werd, waarin ik mij verbaasde over hoe ze het voor elkaar kregen zo lang een gevecht door te kunnen laten gaan.

De film verloor mij echter volledig met het verhaal. Al sla je me dood, ik zou niet kunnen zeggen wat er precies gebeurde. Het was duidelijk dat het ging om spionnen en criminelen die op zoek waren naar een lijst, maar er wordt geen aandacht besteed aan hun motivaties. Tot het einde kon ik niet zeggen wat hun dreef de keuzes te maken die ze maken, noch werd er tijd besteed aan de achtergronden van de personages. De “Atomic Blonde” word neergezet als stoere professional in de actiescenes, maar qua personage komt ze eerder over als een emotieloze robot die zonder vragen doet wat haar word gezegd. Nergens leer je meer over haar of over de andere personages, nergens maakt ze een ontwikkeling mee oid. Hierdoor maken de onthullingen totaal niet de impact waar ze op hoopte. Dit onduidelijke narratief en gebrek aan personage ontwikkeling maakte Atomic Blonde een hele saaie zit waarin alleen de uitvoering aansloeg.

Los van één weergaloos goede actiescene, halverwege de film, was er niets in de film dat sterk genoeg was het narratief te redden. Mooie beelden, sterke acteerprestaties, goede actie en een leuke soundtrack , maar een oersaai verhaal dat moeilijk was om te volgen en de personages konden mij niet bekoren.

Zeer vermakelijke aktiefilm met een aantal schitterende en harde vechtscenes. Hoogtepunt: die long take die begint in het trappenhuis. Ook de 80's soundtrack was erg fijn en klonk heerlijk in de Imax zaal. Heb genoten! 4 sterren.

avatar van dvdfreak123
Toch wel prima vermaakt met deze. Soms echt goeie heerlijke scenes, soms wat mindere langdradige scenes vind ik. Hier en daar wat subtiele humor die wel goed was. Cast deed het ook wel zeer goed. Muziek is zalig in de film en past perfect. Met momenten vond ik hem wat minder en met andere momenten top dus ga hem een 7/10 geven

Nee, dit was niet aan mij besteed. Ongeloofwaardig en onsamenhangend verhaal, waar ik niet zo veel van begreep. Lelijke beelden met kleurfilters, die kennelijk voor een artistiek sausje moeten zorgen. Wie nou precies welke rol speelt in het verhaal werd me niet duidelijk. Kon me gaandeweg ook niet meer zoveel schelen. Volgens mij is de film voornamelijk gemaakt om Charlize Theron lekker te laten vechten, want Amerikanen vinden geweld nu eenmaal sexy. En of die gevechten nu functioneel waren, ach...

Wat wel waardering verdient is de manier hoe het Berlijn van voor de val van de muur is vormgegeven, inclusief de muur voor de Brandenburger Tor. In deze film is de muur weer helemaal terug. Ook de achtervolging met in het rond vliegende auto's deed me plezier. Voor de rest vond ik het een lange zit.

avatar van rep_robert
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Corcicus schreef:

Het wordt uiterst geloofwaardig overgebracht, vooral omdat Theron niet onoverwinnelijk lijkt. Ze vangt behoorlijk behoorlijk wat klappen op in de gevechten en ze lijkt er ook daadwerkelijk last van te hebben. De befaamde trappenhuisscene is een duidelijk voorbeeld hiervan.

In plaats van zoiets ongefundeerds roepen kan je ook gewoon de film kijken of de kritieken lezen. De actiescenes worden over het algemeen flink gewaardeerd, dat betekent dus dat het niet ongeloofwaardig overkomt. Als dat wel het geval was zou men dat heus wel zeggen.

avatar van JacoBaco
Theron heeft het inderdaad verre van makkelijk.
In deze film zit zelfs een sporadisch moment waarin 2 uitgeputte mensen tegenover elkaar staan. In vrijwel alle films met vecht scènes kennen ze het woord moe niet.

avatar van sinterklaas
Zeker niet slecht.

Een beetje A Bridge of Spies vs. The Equalizer (aangezien de schietijzers hier veelal achterwege blijven). De film valt al meteen op vanwege zijn kleurenfilter en de piekfijne verzorgde locaties die wat tijdsgeest betreft, in dit geval de val van de ijzeren gordijn, prima verzorgd in elkaar zijn geflanst. Charlize Theron is hier een Bad-Ass Britse Spion die naar Berlijn wordt gestuurd om een moordlijst in handen te krijgen... Nouja, de uitwerking... Vluchten, onderhandelen, samenzweren... Kortom, zoals het in een spionnenfilm gaat... Maar daar voegen we ook nog een ruime gelegenheid aan knok en vechtpartijen toe, waar alle soorten materialen ter beschikking komen (telefoons, potten, pannen, en Russische pistooltjes) en gieten we het in een hip sfeertje waarbij ik zelfs een beetje een Sin City gevoel kreeg. James McAvoy mag hier dan een bijrolletje spelen als infiltrant.

Alleen had het toch wel een klein beetje beter gekund. Het is allemaal mooi bedacht en gemaakt, maar het lijkt erop alsof de regisseur meer aandacht wou besteden aan zijn favoriete nummers dan aan de film zelf. Aan de soundtrack niks te klagen: New Order, David Bowie, The Clash, Major Tom, Nena, Depeche Mode, Falco, Siouxie & the Banshees, A Flock of Seagulls... Wel grappig om te weten dat er in Oost-Berlijn toch nog punkers te bekennen waren... Of is dat maar een illusie.

Atomic Blonde is toch nog wel een lekker wegkijkertje in de bioscoop met een bak popcorn en cola. Maar er had wel wat meer in gekund.

Corcicus schreef:

55 kg lijkt me nogal aan de karige kant voor een vrouw van 1 meter 77 die stevig is opgetraind. Tel daar maar rustig een aantal kilo's bij op.
Bruce Lee was ook niet de zwaarste, maar was wel vlug en plaatste klappen waar het telde.
In Atomic Blonde is het niet anders.

Ze "waait" haar tegenstanders overigens zeker niet omver en haar gelaat krijgt het nodige verbouwwerk te verduren.

En als je broek blijft afzakken, vertel dan je kleermaker om wat minder met twee maten te meten.

Atomic Blonde beschikt over een zeer aardige aankleding. De vormgeving is aardig, de sfeer komt goed over, de setting in Berlijn is in orde en de muzikale omlijsting is prima. Verder doet Charlize Theron het prima en weet ze de film wel te dragen. De overige rollen hebben veelal niet zo veel om het lijf. Qua plot is het nogal onsamenhangend en niet al te overtuigend, ondanks enkele plottwisten aan het einde van de film. Op dat vlak valt het wel tegen. Geen onaardige film, maar ik had er op voorhand meer van verwacht.

sinterklaas schreef:

Ik was vooral met Ministry blij. Toch een kant van de 80's muziek die in films meestal wordt genegeerd.

avatar van Edamboy
Geen onaardige film. Aardig tijdsbeeld van Berlijn rond 1989. En het is al gezegd: een heerlijke en herkenbare soundtrack!