Atomic Blonde (2017)

Duitsland / Zweden / Verenigde Staten / Hongarije
Actie / Thriller

geregisseerd door David Leitch
met Charlize Theron, James McAvoy en John Goodman

1989, Berlijn. Vlak voor de val van de Berlijnse muur wordt een MI6-agent dood aangetroffen. Op zak had hij waardevolle informatie: een lijst met alle namen en details van Amerikaanse, Engelse, Russische en Franse spionnen. De lijst is echter verdwenen. Lorraine Broughton, een doorgewinterde spionne zonder banden met Berlijn, wordt er door de MI6 op uit gestuurd om de lijst te vinden en zowel haarzelf als de wereldwijde geheime diensten te beschermen.

avatar van Shaky
Ik weet niet zo goed wat ik van de film vond. Op zich was het wel een leuk avondje vertier, maar meer dan dat zeker niet. Theron doet het prima als kick-ass blonde, maar na het zoveelste shot van een club, Theron met haar afluisterapparatuur, en Theron in dan wel bh, dan wel naakt, begint het toch wel erg veel naar pure opvulling te rieken in plaats van daadwerkelijke inhoud. Soms wordt het echt goed: de vechtscene in het trappenhuis is geweldig; eindelijk eens ééntje waarbij mensen die geslagen, gestoken en neergeschoten worden ook echt pijn hebben en moe worden , maar heel vaak is de film slechts middelmatig, met eindeloos geklets en loze shots. De film duurt dan ook te lang om echt lekker vlot en flitsend te zijn. Daarnaast is het verhaaltje wel heel erg voorspelbaar.
Al met al; 3 sterren.

avatar van n00r
I fucking love Berlin.

Tja.. wat moet ik hier nu van zeggen.
Weer een knap staaltje acteerwerk van Theron. Wat een power vrouw is dat zeg.
Ja, de film liet me erg denken aan John Wick wat ik niet erg vond aangezien ik die film ook goed vond.
En inderdaad soms was het een beetje moeilijk te volgen maar als je je koppie er een beetje bij hield tot het einde was er niks moeilijks meer aan.
Prachtige beelden van West & Oost-Berlijn.
Trouwens de scène op het bed met de 2 vrouwelijke actrices vond zelfs ik opwindend
Zeker de moeite waard om een keer gezien te hebben!

avatar van lars-pixar
Regisseur/producer David Leitch werkte samen met Chad Stahelski aan de John Wick trilogie en liet tijdens het maken van deel 2 het stokje over aan Stahelski om zelf te beginnen aan zijn regisseurs debuut genaamd Atomic Blonde. Buiten regisseur en producer is Leitch bezig als stuntacteur en deed hij zijn debuut in 1997 tijdens de opnames van de film Perfect Target. Daarna deed hij nog vele andere stunts voor bekende films en doet hij tot op heden meer werk als regisseur en producer. Zelfs nu met Atomic Blonde lijkt er zelfs al gesprokken te worden over een vervolg, als het aan actrice Charlize Theron ligt tenminste…

Atomic Blonde speelt zich af in de koude grauwe Duitse tijd waar de Berlijnse muur nog een grote rol speelt. Maar ondertussen speelt de film zich ook af vanuit een klein kamertje. En vanuit dit kleine kamertje wordt M16-AGENTE Lorraine Broughton (Charlize Theron) onder vraagt door een andere agent en een CIA vertegenwoordiger. Ondervraagd over haar missie in Berlin en het bemachtigen van de beruchte lijst. Hiermee wordt het verhaal voort gezet en lijkt het begin nogal erg rommelig over te komen.

Verschillende scenes wisselen zich namelijk af, eerst speelt het zich af in het verleden en vervolgens weer in het heden. Daarna worden scenes door elkaar gemixt en lijkt het niet door te stromen als een doorlopende film. Wel hebben de scenes een belang tot het verhaal, maar werken enkel niet als een doorlopend vervolg. Hierdoor is het verhaal wat moeilijker te volgen en komen de personages nog niet tot hun recht. Gelukkig lijkt het vanaf de tweede helft wat beter te gaan. Het verhaal krijgt meer om zich heen en wordt aan een stuk vervolgt met sterke doorlopende (actie) scenes.

Deze tweede helft bevat wat meer aan een gesloten actie scenes die laten zien dat daar veel potentie in zat. Dit kon natuurlijk niet ontbreken als het aan Leitch lag. Er werd creatief te werk gegaan met scherp camerawerk die zelfs tijdens de auto achtervolgingsscène heen en weer gaat als boemerang. De sfeer in de film zit ook wel goed, alles is wat donkerder afgesteld en worden af en toe met neon achtige kleuren afgewisseld per scene. Net als de sfeer op de setting die goed is neergezet. Berlin speelt hier af in donkere tijd en dat is aan alles te merken in de film.

Ook de samenstelling van de soundtrack is erg goed samen gesteld en passend bij de sfeer van de film. Zo komen er veel jaren 80 rock nummers voorbij zoals bijvoorbeeld David Bowie, Nena en The Clash. In de montage is de muziek verwerkt alsof deze gelijkmatig mee vloeit tijdens de actie scene. Komt de scene in slow motion langs dan vertraagd de muziek. Net als bijvoorbeeld een personage die de auto uitstapt waarbij de muziek uit de auto vervaagd op de achtergrond.

Het rommelige begin zorgt dus voor een trage en matige eerste helft. De film komt dus eigenlijk pas echt op gang vanaf de tweede helft en daar komen de kwaliteit van de film ook meer tot zijn recht.
Het vermaak blijft dan nog wel wat achterwege, waar de interesse er al vanaf het begin in zou kunnen zitten. Maar dat verschilt alsnog per kijker. De cast werkt wel goed in op de interesse van de kijker en overtuigend met goed acteerwerk, waar vooral Theron haar rol mysterieus weet te houden.

avatar van mrklm
Een ingewikkelde plot over een lijst die in het bezit is van een Stasi-agent met de codenaam Spyglass [Eddie Marsin] die van plan is over te lopen vanuit Berlijn, vlak voor de val van De Muur. De platinablonde spionne Lorraine Broughton [Charlize Theron] krijgt de opdracht contact te leggen met collega David Percival [James McAvoy] zodat ze Spyglass en zijn informatie veilig over kunnen brengen naar het westen.
Een ogenschijnlijk eenvoudig plot wordt ontsierd door een aantal overbodige karakters aan de mix toe te voegen, evenals een overdaad aan twists die meestal komen op het moment dat er toch al weinig chocola valt te maken van het verhaal. Maar niet getreurd: het plot is niet meer dan een excuus voor een hele serie knokpartijen. Een standaard knokwerkje zou je zeggen, maar in de tweede helft is er één scène waarin de film zichzelf ontstijgt. Het betreft een langdurig gevecht, beginnend op de trap van een appartementencomplex, tijdens een demonstratie op Alexanderplatz. De choreografie, het camerawerk en de montage zijn meesterlijk en deze fysiek uitputtende scène bevat stuntwerk van de allerhoogste orde, alsmede een uiterst indrukwekkende tour-de-force van Charlize Theron, die haar eigen stunts deed en goed ondersteunend werk van altijd betrouwbare Marsden. Het is een geniale sequentie in een verder behoorlijk formulematige film waarin karakteracteurs Toby Jones en John Goodman nauwelijks iets te doen hebben.

avatar van Shinobi
"It's a double pleasure to deceive the deceiver."

Je zou weleens flink bedrogen kunnen uitkomen als je denkt dat dit de vrouwelijke tegenhanger van 'John Wick' is, vooral met David Leitch aan het roer. 'Atomic Blonde' is namelijk veel te complex voor zijn doen.

Aan de basis staat een spionne die vlak voor de val van de Berlijnse Muur een belangrijke lijst met namen van alle actieve geheim agenten moet zien terug te vinden. Met de historische gebeurtenis wordt verder niets meer gedaan, aangezien het meer een excuus is voor de visuele stijl en een rits aan jaren '80 hits.

Je zou verwachten dat de film rechttoe-rechtaan is, maar de matige verhaalstructuur werkt niet mee; als kijker word je nodeloos heen en weer gegooid tussen het heden en het verleden. Op deze manier tracht men meer intrige te creëren in een wereldje waarin iedereen elkaar probeert af te troeven om de lijst te bemachtigen. Echter wordt de vaart er alleen maar uit gehaald en ondertussen stapelen de plotgaten en rare wendingen zich op. Het is dan ook niet verrassend dat er meerdere eindes zijn, om maar enigszins plausibel over te komen.

Leitch weet de actie gelukkig wel kundig in beeld te brengen, zonder het overzicht te verliezen. Het zorgt voor een aantal keiharde scènes die goed binnenkomen. Charlize Theron is hier duidelijk op dreef en zet haar beste beentje voor, getuige de vele verwondingen die ze heeft moeten doorstaan tijdens het filmen. Dit alles komt samen in een vrijwel naadloze trappenhuis sequentie die zijn weerga niet kent.

Al met al een redelijke actiefilm die met een simpelere uitwerking en een kortere speelduur beter had kunnen uitpakken. Desondanks zie ik een vervolg graag tegemoet, mits er natuurlijk een beter script voorhanden is.

2,5 Sterren.

avatar van bombario
Net gezien in de bios en je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Het verhaaltje is dun en onsamenhangend. Het camerawerk, de muziek en de vooral de actiescènes vet. En Charlize Theron schopt ongelooflijk kont. Als ik mijn kritische bril af zet kom ik tot 3,5 sterren. Onderhoudend popcornvermaak.

avatar van findingyellow
leuke film, alleen die muziek de hele tijd er tussendoor is ruk. Queen is bout!

avatar van sinterklaas
Zeker niet slecht.

Een beetje A Bridge of Spies vs. The Equalizer (aangezien de schietijzers hier veelal achterwege blijven). De film valt al meteen op vanwege zijn kleurenfilter en de piekfijne verzorgde locaties die wat tijdsgeest betreft, in dit geval de val van de ijzeren gordijn, prima verzorgd in elkaar zijn geflanst. Charlize Theron is hier een Bad-Ass Britse Spion die naar Berlijn wordt gestuurd om een moordlijst in handen te krijgen... Nouja, de uitwerking... Vluchten, onderhandelen, samenzweren... Kortom, zoals het in een spionnenfilm gaat... Maar daar voegen we ook nog een ruime gelegenheid aan knok en vechtpartijen toe, waar alle soorten materialen ter beschikking komen (telefoons, potten, pannen, en Russische pistooltjes) en gieten we het in een hip sfeertje waarbij ik zelfs een beetje een Sin City gevoel kreeg. James McAvoy mag hier dan een bijrolletje spelen als infiltrant.

Alleen had het toch wel een klein beetje beter gekund. Het is allemaal mooi bedacht en gemaakt, maar het lijkt erop alsof de regisseur meer aandacht wou besteden aan zijn favoriete nummers dan aan de film zelf. Aan de soundtrack niks te klagen: New Order, David Bowie, The Clash, Major Tom, Nena, Depeche Mode, Falco, Siouxie & the Banshees, A Flock of Seagulls... Wel grappig om te weten dat er in Oost-Berlijn toch nog punkers te bekennen waren... Of is dat maar een illusie.

Atomic Blonde is toch nog wel een lekker wegkijkertje in de bioscoop met een bak popcorn en cola. Maar er had wel wat meer in gekund.

TMP
Atomic Blonde beschikt over een zeer aardige aankleding. De vormgeving is aardig, de sfeer komt goed over, de setting in Berlijn is in orde en de muzikale omlijsting is prima. Verder doet Charlize Theron het prima en weet ze de film wel te dragen. De overige rollen hebben veelal niet zo veel om het lijf. Qua plot is het nogal onsamenhangend en niet al te overtuigend, ondanks enkele plottwisten aan het einde van de film. Op dat vlak valt het wel tegen. Geen onaardige film, maar ik had er op voorhand meer van verwacht.

avatar van Edamboy
Geen onaardige film. Aardig tijdsbeeld van Berlijn rond 1989. En het is al gezegd: een heerlijke en herkenbare soundtrack!

avatar van mjk87
Matige film in een mooi jasje. Een nodeloos ingewikkeld plot met weer allerlei twists die ofwel volstrekt onverwacht zijn (en je dat als kijker ook niet kan weten omdat er op geen enkele manier naar wordt gehint, erg flauw altijd) of die je al van mijlenver ziet aankomen. Verhaal kon me ook niet echt boeien en was een chaotisch geheel met dat hele stuk rond de val van de muur erbij, iets dat op het eerste gezicht niets met de plot te maken heeft (behalve dan dat men iets moet regelen voor de muur valt). Het is alsof men van alles kwijt wil, maar er niet echt plek voor heeft.

Maar de film ziet er wel fraai uit. Soms met mooie kleuren en vooral een lekkere soundtrack. Je kan de 80s kleuren met liedjes als Self Control zoals is gedaan in Vice City, of je gaat voor de Europese kant met New Wave zoals in deze Atomic Blonde. En dat werkt voor de sfeer uitstekend. Theron is aardig maar iets te koud waardoor de film ook nergens beklijft, McAvoy is altijd fijn en Boutello is gewoon woest aantrekkelijk. En dan is het fijn haar eens zonder drie kilo make-up op te zien (en in een heftige scène met Theron). Beste moment is die éne scène die in één shot gefilmd lijkt (ongetwijfeld niet): visueel knap gedaan en ook gewoon lekker hard en rauw. Maar vervolgens komt er nog een hele bak aan onnodige scènes langs. 3,0*.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Zoals wel vaker de laatste tijd ben ik ook deze Atomic Blonde zonder al te veel voorkennis ingegaan. En dat is zeker het eerste uur wederom een meevaller gebleken. De balans tussen komedie en geweld is perfect in evenwicht en het verhaaltje gaat gezwind verder. Maar ergens in het midden van de film begint het geswitch tussen heden en verleden de vaart uit de film te halen. Men tracht te scoren door de plot hip uit te wikkelen, alsof het opeens moeilijk mag/ moet worden om te volgen. Geen idee waarom, de film herstelt er zich niet van en dooft langzaamaan uit.

Dat gezegd zijnde: Charlize Theron is een perfecte casting voor dit soort over-the-top dames. James McAvoy mag zich ook behoorlijk uitleven en doet dat met verve. Het is niet direct het duo dat ik voor mij zie, maar ze doen het beiden uitstekend.

Audiovisueel is de film wel over de ganse lijn genieten geblazen. Het grauwe Berlijn anno 1989 in combinatie met neon, graffiti, punkers en een flink potje geweld is een fantastische mix. De soundtrack zit boordevol herkenbare new wave, waarbij vooral in het begin uitstekend gebruik van gemaakt wordt. Met ook nog geweld zoals het van mij altijd wel getoond mag worden lijkt regisseur David Leitch punten te scoren. Totdat hij zich verslikt in zijn vertelwijze. Spijtig.

avatar van NERD
Behoorlijk teleurgesteld. De film voelt een beetje als een gerecht waarvan de saus de smaak overtreft. Alleen is het gerecht behoorlijk 13 uit een dozijn, en ook de saus (de visuele stijl) kan er voor mij geen interessante film van maken.

avatar van Donucius
Matige tot saaie film met een niet interessant thema. Of eigenlijk het thema is interessant, weliswaar cliché, maar met mogelijkheden. Echter blijkt uit de uitwerking dat dit niet het geval is. Acteerwerk van Charlize is hier eentonig, wellicht komt dit door haar personage, maar dat maakt het des te spijtiger. Altijd wel gecharmeerd geweest van Charlize, maar hier mag dit jammergenoeg niet zo zijn.

Enige plus die ik aan deze film kan geven is het gebruikte single-point camerastandpunt voor de actiescènes. Je krijgt het gevoel dat de actie in een keer is geschoten, welke bijdraagt aan de kijkbaarheid. De sterkte is hier ook gelijk de zwakte van de film: actie die op deze manier wordt geschoten moet overtuigend zijn, omdat als het niet overtuigend is dit direct zichtbaar is voor de kijker vanwege het 1 camera standpunt. Dit is hier dus vaak het geval. Duidelijk goed ingestudeerde choreografie voor de gevechten waar echte souplesse in ontbreekt. Elke slag of stoot wordt nauwkeurig getimed, zodat de tegenstander de tijd heeft om te reageren en zijn/haar ingestudeerde vechtvolgorde kan uitvoeren. Qua martial arts choreografie kan men nog veel leren van o.a. de aziatische meesters.

Een ander minpunt is de gebruikte muziek. Leuk dat er oude klassiekers a la Nena, Bowie, Queen, etc. gebruikt worden voor de sfeervorming, maar wat de toegevoegde waarde hiervan is ontgaat mij even.
De film klinkt hierdoor (voor mij in ieder geval) erg gedateerd en onorigineel in de oren. Als dit wat de makers voor 'oren' hadden, dan is het ze goed gelukt...

Met pakweg een stuk of acht andere filmgangers in een IMAX zaal zitten is uiteraard relaxed en luxe, maar zegt genoeg over de populariteit van deze film in negatieve zin. De film mist mijns inziens iets, een flow, die je bij een vergelijkbare film als John Wick wel had. Wekt deze film toch nog een beetje jouw interesse, pak dan de gewone versie en niet de IMAX versie. Want wat er IMAX aan deze film is ontgaat mij eveneens...

avatar van thunderball
Deze vorig weekend wezen zien in Metropolis te Antwerpen.

Deze film ligt in de lijn van films als Wanted en Nikita.

Ik ben altijd wel te vinden voor een actiefilm met een mooie dame, die haar mannetje staat, in de hoofdrol en Charlize Theron is sowieso geen straf om naar te kijken.

Film begint erg rommelig en het duurt dan ook een tijd voordat ie op gang komt.
De manier van vertellen helpt daarbij ook niet erg, gezien het feit dat eigenlijk de hele film één grote flashback is, maar er telkens in de film weer terug wordt geswitcht naar het heden, waarbij we Theron het verhaal zien vertellen aan haar meerderen. Dit heeft als gevolg dat je keer op keer het verhaal weer terug wordt uit getrokken en dat is funest voor de vaart en spanning.

Tweede helft van de film is duidelijk beter, want wordt met meer vaart, actie en spektakel gevuld en gaat je bijna er van overtuigen naar een goede film te hebben gekeken, maar het kan toch het trage ietwat langdradige eerste deel niet geheel doen vergeten.

Theron kickt ass en ziet er wederom fantastisch en sexy uit, maar weet bovendien te overtuigen tijdens de vele sterke gevechtscènes.

James McAvoy is eigenlijk altijd goed en heeft zich ook nu weer in zijn rol vastgebeten.
Verder nog wat bekende koppen in bijrollen, die het geheel afmaken.

Lekkere jaren '80 muziek in de soundtrack, vaak nummers, die ik destijds helemaal niet zo geweldig vond, maar in deze film op de één of andere manier onder de beelden sterk werken.

Geen klassieker, maar over het geheel genomen wel redelijk vermakelijk.

Een zes, ofwel 3 sterren.

avatar van blurp194
Stijl over substance.

Waarvan het meest voor de hand liggende voorbeeld dan toch wel de soundtrack is. Mooie platen, geen speld tussen te krijgen. Maar dat dan zelfs Vysotsky er nog bij gesleept wordt, het is me gewoon teveel, het verwordt tot een soundtrack met wat beeld erbij, in plaats van een film met muzikale omlijsting.

En dat geldt voor de rest van de film eigenlijk net zo en op dezelfde manier - te veel over the top, waarbij het lijkt alsof het doel uit het oog verloren wordt. Alsof je een gerecht met veel sambal te eten krijgt - meer sambal maakt het niet nog beter.

Theron redt het zaakje dan nog net, met een paar vette acties en haar persoonlijkheid. Maar meer kan ik er niet echt van maken.

-wazig verhaal
-knappe hoofdrolspeelster
-leuke vechtscenes
-mooie muziek
-mooie “ oude “ buiten opnames

avatar van Ajax&Litmanen1
Atomic Blonde weet niet zo heel goed wat het wil zijn heb ik het gevoel. Aan de ene kant een koude oorlog thriller en aan de andere kant een keiharde actiefilm. Ik vond vooral dat tweede aspect wel goed uitgewerkt, want er zitten een paar heerlijke actiescènes in om je vingers bij af te likken.

Lekker rauw, bloederig en ook zeer stijlvol uitgewerkt. Sowieso slaagt Atomic Blonde op gebied van beeld, geluid en muziek ontzettend goed, echt met heel veel stijl geproduceerd. En de 80's soundtrack werkt ook prima en versterkt dat gevoel dat dit een hele sfeervolle film is. Overigens wel blij dat dit is bevallen, want ik vond de bioscooptrailer die ik overigens te veel heb gezien en daardoor irritant begon te vinden te geforceerd cool zijn uit willen stralen, maar de film is daadwerkelijk stijlvol. Hoofdrolspeelster Charlize Theron doet het ook prima. Ze is een mooie vrouw en heeft erg veel uitstraling en charisma. Ook erg knap dat ze ook in de actie niet onder sneeuwt en bijzonder atletische moves in huis heeft.

Maar goed, ook nog even terug komen op het koude oorlog thriller verhaal. Dat deel vond ik heel wat minder interessant. Soms zelfs langdradig en met een aantal overbodige twists. Zo halverwege de film had je nog geen idee wat nou de beweegredenen van de partijen waren en eerlijk gezegd boeide het me ook niet zo meer. Ik had het beter gevonden als dit gewoon een John Wick-achtige actiefilm was geworden, want dat was voldoende geweest. Ze lijken soms ook te veel bezig geweest te zijn met de looks van de film en minder met de inhoud.

avatar van filmkul
Aardige actiefilm. Het verhaal is leuk bedacht maar wel lastig te volgen, zeker richting het eind. De uitwerking is stijlvol en best origineel. Opbouwend prima. Het werken met flashbacks werkt best goed alleen zoals eerder gezegd wordt het wel wat complex en moet je de aandacht er goed bijhouden. De actiescenes zien er goed uit en Theron houdt zich prima staande tussen al het harde geweld. Visueel ziet de film er goed uit met een prima ‘80 s soundtrack. 3.5

avatar van IH88
“I'm my own bitch now!”

Stijlvol actiespektakel. Vooral qua acteerwerk, actie en het audiovisuele gedeelte valt er veel te genieten, en Theron is de perfecte keuze voor de koele en stoïcijnse actieheldin Lorraine. Respect ook voor het feit dat ze veel actiewerk zelf heeft gedaan, en vooral de minutenlange actiescene in een appartementencomplex springt eruit. Het knettert ook tussen haar en Boutella, en ook McAvoy overtuigd als schimmige geheime agent.

Het Berlijn van de jaren 80 wordt goed weergegeven, en sowieso is de look van de film is schitterend gedaan. Door het tempo, de actie en de muziek voelt Atomic Blonde aan als een razende achtbaansrit. Het is wel jammer dat er een zeer ingewikkeld en vergezocht plot is bedacht, en vooral op het laatst met de ene na de andere twist maakt de film zich een beetje belachelijk. Dat heeft Atomic Blonde helemaal niet nodig want je hebt Theron, schitterende actiescènes en een audiovisueel hoogstandje. Soms moet je je zegeningen tellen en niet meer willen.

avatar van Pazmaster
Prima filmpje dat het vooral moet hebben van de uitstekende cast, Theron is een lust voor het oog, helaas is het verhaal wat aan de rommelige kant. Dubbelspionnen met de gebruikelijke twists, ik vond het niet echt verfrissend maar het kan ermee door. Wel is het allemaal zeer fraai geschoten, de lange shots van de actiescènes waren een genot om naar te kijken. In plaats van dat elke trap of stoot weer een ander shot is, zien we hier één lange take van de goed gechoreografeerde gevechten. Heel erg goed gedaan en het ziet er ook stukken beter uit dan het knip- en plakwerk dat we tegenwoordig in menig film voorgeschoteld krijgen. Chapeau daarvoor, ik heb ervan genoten.

avatar van Alathir
Ik had hier meer van verwacht om eerlijk te zijn. Dat de film zwaarbeladen ging zijn met muziek had ik al vernomen, maar zo zwaar... Nee het is een beetje teveel van het goede geworden. Het blijft een film geen cd met beeld.

Qua plot is het inderdaad lastig te volgen en zeker het einde. De leugens en de twists stapelen zich op en uiteindelijk is het moeilijk om nog te weten wat waar is, wat echt is en wat niet. De film deed me in het begin erg denken aan John Wick vanwege de club en Charlize Theron die een vrouwelijke versie van Keanu Reeves leek te gaan spelen. Er wordt wel meer geknokt met de vuisten dan in John Wick, maar het was niet altijd even indrukwekkend. Zeker in het begin dacht ik geregeld van amai is het dat en die mannen laten zich zo inmaken. Ik had er mijn vragen bij.

Visueel was de film mooi, kleurrijk en toch ook niet. Hippe stijl. Het contrast met de grauwe Berlijnse hoofdstad in 1989 steekt soms hard af tegen bijvoorbeeld het kleurenpalet in de club. Het acteerwerk was zeker goed. Theron met haar ijzige gezicht waar je niets aan kan zien. McAvoy acteert best goed, al komt die niet snel af van zijn "gestoorde persoonlijkheid"-status na Split gezien te hebben. Ik had zijn rol ook meteen door maar dat zal eerder aan het script liggen dan aan hem. Boutella die duidelijk aan het doorgroeien is en we vast nog veel zullen tegenkomen in blockbusters laat hier een meer erotische kant zien. Ganz geil zouden de Duitsers haar vinden. Toby Jones zie ik liever wat luchtiger aan het werk want ik vind hem best een grappig hoofd hebben en Goodman zie ik toch ook liever minder serieus.

Een beetje jammer is ook dat ik bij deze film eerder een Britse vibe had dan een Duitse. De film kon zich even goed in Londen afspelen ipv in Berlijn. Een Britse sfeer gaat bij mij vaak gepaard met een stijf en saai spel. Hier wordt dit afgewisseld met brute actie en een beladen soundtrack waardoor er een vreemde combinatie van leuk met hier en daar een inkakmoment ontstaat. Misschien hebben de panlatten van benen van Charlize Theron er ook iets mee te maken. Het ziet er allemaal niet zo vloeiend uit. Laat staan dat ze sterk genoeg is om tientallen zware Russen naar de verdoemenis te helpen. 3*

avatar van remcot
Geen touw aan vast te knopen, deze film. Wel toffe muziek en aantrekkelijke hoofdrolspeelster.

Circa 110 minuten kijken naar de altijd mooie en lange Charlize Theron (in de rol van MI6-agente Lorraine Broughton) is natuurlijk niet bepaald een straf en hetzelfde geldt voor het luisteren naar de vele leuke jaren 80 popmuziek (met o.a. veel Duitse pop-iconen van die tijd zoals Falco en Nena), maar qua verhaal vond ik het eigenlijk allemaal wat te dertien in een dozijn achtig en bovendien was het verhaal inderdaad moeilijk te volgen (springt soms wat van de hak op de tak).

Op het einde (na het doden van verrader David Percival door Lorraine Broughton) dacht ik het eindelijk te begrijpen, maar door de twee scenes die daarna nog volgen met Lorraine Broughton, moet ik concluderen dat ik het waarschijnlijk toch niet helemaal heb begrepen, of wordt op het einde duidelijk dat Lorraine Broughton niet werkt voor de Britten en de Russen, maar juist voor de Amerikanen (oftewel ze is een soort van "triple" spionne) ? Mocht dat het geval zijn, dan heb ik het wel begrepen

Het verhaal (waarbij het draait om het verkrijgen van een verdwenen waardevolle lijst met daarop alle namen en details van Amerikaanse, Engelse, Russische en Franse spionnen) welke zich afspeelt in 1989 in Berlijn (vlak voor de val van de Berlijnse muur) werd visueel fraai en kleurrijk (waarbij regelmatig een blauw filter werd toegepast, zoals bij de ijsklontjes bad scène van Charlize Theron bij de opening van het verhaal, waarbij we haar ook voor het eerst even topless zien) weergegeven, waarbij ik vooral het destijds gescheiden Berlijn van het scherm vond spatten. Het rommelig in elkaar stekende verhaal weet verder ook wel te vermaken en te boeien en dat ondanks dat het soms niet te volgen is.

Omdat het verhaal zich in de jaren 80 in Duitsland afspeelt, krijg je natuurlijk veel bekende Duitse popmuziek te horen uit die tijd van artiesten zoals de al eerder genoemden Falco en Nena, maar ook van Peter Schilling met zijn hit "Major Tom", welke ik altijd leuk vindt om te horen. Wat dat betreft is het eigenlijk jammer dat het leuke Duitse nummer "DÖF" van de band "Codo" niet te horen was in deze film. Buiten bekende Duitse jaren 80 popmuziek, krijgen we ook veel Britse jaren 80 popmuziek te horen en dat o.a. van bekende bands en artiesten zoals New Order (gelijk bij de opening van het verhaal), David Bowie, George Michael, Queen (samen met David Bowie) en The Clash.

Omdat ik in de jaren 80 tussen de circa 10 - 20 jaar oud was, was deze muziek natuurlijk zeer herkenbaar voor mij (draaien ze ook nog wel eens op radiozender NPO Radio 2, welke meestal op mijn werk opstaat en ook als ik naar mijn werk rij, circa een uurtje rijden) en vond ik het ook leuk en mooi om het te horen. Ook zit er best aardige actie (vooral op conto van Charlize Theron) in, welke fraai in beeld werd gebracht. Maar echt bijzonder of spectaculair (met uitzondering van de auto achtervolgingsscène) is deze actie (vooral vechten) eigenlijk niet, maar wel gaat het er soms hard en grof aan toe zoals de scène waarbij iemand met een skatebord wordt doodgeslagen.

Hier en daar zit er ook wat humor in, zoals de scène waarbij Lorraine Broughton haar contactpersoon David Percival (James McAvoy) onverwacht aantreft in haar hotelkamer en waarbij er dan gezegd wordt:

Lorraine: Je hebt wel ballen om hier in te breken.
David: Als je mijn ballen ziet, ben je helemaal onder de indruk

Degene die deze film vooral het aankijken waard maakt, is natuurlijk de al vaker genoemde hoofdrolspeelster Charlize Theron, die er in deze film heel mooi uitzag (o.a. vanwege haar ogen) en ook best goed en leuk acteerde en ook duidelijk haar mannetje (bij de actie scènes) stond. Dat ze in deze film ook een paar keren eventjes topless is te bewonderen, was natuurlijk mooi meegenomen en haar lesbische (daar staat ze dus haar vrouwtje i.p.v. mannetje ) scène met de exotische Sofia Boutella (in de rol van de Franse spionne Delphine Lasalle), mocht er zeker wezen en werd ook best gedurfd in beeld gebracht en daarbij is net zoals Charlize Theron ook eventjes Sofia Boutella topless te zien. De overige cast deed het ook best verdienstelijk en bestaat uit veel bekende acteurs zoals James McAvoy, Eddie Marsan, John Goodman, Toby Jones en toch zeker ook Til Schweiger.

Al met al een moeilijk te volgen Actie / Thriller film, die dankzij Charlize Theron, het overige visuele gedeelte en de vele jaren 80 muziek, wel nog het aankijken (en in dit geval ook het luisteren) waard is.

avatar van james_cameron
Gevalletje style over substance, deze weinig boeiende aktiethriller die als los zand aan elkaar hangt. Een paar uitstekende aktiescenes laat in de film zorgen ervoor dat dit net geen fiasco wordt, maar het scheelt niet veel. De onzinnige plot, saaie personages en nietszeggende dialogen resulteren in een weinig verheffend geheel, waarbij de doorgaans betrouwbare Charlize Theron en James McAvoy helaas niet voor enige meerwaarde zorgen. En wat een overkill aan jaren '80 deuntjes.

avatar van joolstein
Gelukkig lijkt de film niet op een Jane Wick! Al staat één ding echter ook vast:de stijl drukt de inhoud brutaal de kop in. Maar die verpakking was in dit geval voldoende om mij gelukkig te maken. Het verhaal, naar de graphic novel The Coldest City, speelt zich af aan de vooravond van de val van de Berlijnse Muur, eind 1989. Sommigen hebben kritiek op dat verhaal, dat het moeilijk te volgen zou zijn, maar zelf heb ik dat niet zo ervaren.(misschien zelf iets te simpel) Maar ach het is een actiefilm dus wat maakt dat ook uit? Want Charlize Theron is weergaloos als femme fatale, een rol die ze, gezien haar talent voor vuistgevechten, nogal letterlijk opneemt. Ze is tegelijk de onbetrouwbare verleidster, in sexy lingerie, als ook de cynische antiheldin badend in neonlicht en met eighties-electropop op de achtergrond. Een actiefilm waarin personages er ook daadwerkelijk afgemat eruitzien na een slopend man tot vrouw gevecht; heerlijk! Tot bloedens toe, blauwe plekken, buiten adem en wankelend op hun benen. Charlize Theron is adembenemende in die vechtsequenties. Het lesbisch sub-plotje tussen Lorraine Broughton en de Franse undercover-agent Delphine Lasalle (Sofia Boutella) was voor mij meer een mannelijke crowd-pleaser dan dat het echt iets toevoegt aan de film. Tja, als man zijnde dus ook wel genoten maar toch?! Echter dankzij die aardige, wat afwijkende vormgeving, de decors (veel graffiti, dat neonlicht en een bioscoop waar Stalker van Andrej Tarkovsky wordt vertoont) en twee uitmuntende actiescènes stijgt Atomic Blonde boven de middelmaat uit en is het een creatieve, eenentwintigste-eeuwse pulp-actiefilm.

avatar van ikkegoemikke
“You know those movies where the picture just starts to slow down...
and melt?
Then catch fire?
Well... that's Berlin.”

Wat was het overheersende gevoel na het bekijken van “Atomic blonde”? Bij mij was dit voornamelijk een gevoel van verwarring en een grote mate van opwinding. Verwarring vanwege het ingewikkeld verhaal met een veelvoud aan ontwikkelingen en spionagetoestanden. Om eerlijk te zijn heb ik dit altijd met zulke films. Ik ben dan ook niet een echt grote fan van spionagefilms. Zelfs niet van de meesterspion James Bond zelve, ook al zijn daar de verhaallijnen nogal rechtlijnig en simplistisch in mijn ogen. Bij “Atomic Blonde” wist ik op een bepaald moment helemaal niet meer hoe het in elkaar zat, welke rol de meeste hoofdpersonages nu speelden en wat nu eigenlijk het voor ogen zijnde hoofddoel was. Het enige dat ik me nog voor de geest kon halen zijn de snoeiharde gevechts-scènes en de appetijtelijk uitziende curves van Charlize Terron. Moesten alle vrouwelijke spionnen in een film dezelfde garderobe gebruiken als Terron, dan was ik op de slag een fervente aanhanger van dit genre. Niks zo opwindend als een blonde furie met sensuele knielaarzen en jarretelles die haar mannelijke tegenstanders een stevige trap in het klokkenspel verkoopt.

Maar waar ik het meest enthousiast over was, is wel de soundtrack die hier gebruikt werd. Misschien dat dit voor velen storend overkwam, maar persoonlijk vond ik dit toch wel een aangename aanvulling. Tja, misschien ligt het wel aan het feit dat ik een verstokte jaren 80 muziek aanhanger ben. En dan spreek ik niet over boysbands of disco-achtige muziek, maar wel het underground en alternatieve soort muziek. Spijtig genoeg moesten ze wel het meest irritante nummer kiezen uit het hele Neue Deutsche Welle repertoire. Toen in de tijd wenste ik al dat Nena met haar 99 luchtballonnen richting horizon zou verdwijnen. Beter was het om hier “Stunde des Glücks” van fehlfarben of “Schlachtet!” van Grauzone op te nemen in de playlist. Maar buiten dit zwakkere moment was ik toch wel aangenaam verrast om achtereenvolgens “Cities in dust” van Siouxsie & the Banshees, “Cat People” van David Bowie en “I ran” van A flock of seagulls te horen. Qua sfeer zorgde deze omlijsting zeker voor een positief gevoel. Achteraf gezien zal ik me deze playlist eerder herinneren dan de film zelf.

Alles draait rond een ultrageheime lijst van spionnen (verborgen in een polshorloge) die op dat moment in de Sovjet-Unie actief bezig zijn met .. euh … spioneren veronderstel ik. De gehele film speelt zich af in het Berlijn uit de jaren 80 waar het ultieme symbool van de koude oorlog nog steeds overeind stond, namelijk “De Muur”. In de schaduw van dit grauwe decorstuk speelt zich deze spionage af. In deze naoorlogs uitziende stad tracht Lorraine Broughton (Charlize Theron) met medewerking van de collega-spion met een eigen agenda David Percival (James McAvoy) deze lijst terug in handen te krijgen. Dat er ook andere kapers op de kust liggen, merkt ze algauw. Het gehele verhaal wordt in flashback-modus getoond. Het relaas wordt uit de doeken gedaan door Lorraine tijdens een verhoor door Eric Gray (Toby Jones), één of andere superieur bij MI6, en Emmett Kurzfeld (John Goodman) van de C.I.A. Wat volgt is dus keiharde actie bij momenten. Spijtig genoeg zijn die indrukwekkende,actierijke scenes geen garantie om er een gedenkwaardige film van te maken.

Misschien was het de bedoeling om er een vrouwelijke “John Wick” spin-off van te maken. Maar in tegenstelling tot deze laatste film, waar de actiescenes in adembenemend tempo opvolgt, blijft het hier beperkt tot twee (wel subliem gechoreografeerde) geweldmomenten waarbij de Duitse Polizei hun groen uniform que kleur overtroffen werd door in rassé schreden opkomende blauwe plekken en druppelende bloedslierten. En als apotheose een verdomd langgerekte scene waarbij KGB agenten doelgericht geliquideerd worden. Daar wordt dan nog een actierijke achtervolging door Berlijn aan gebreid. En vervolgens krijg je nog een plotwending vol dubbel en contraspionage waar ik dan ineens weer de draad kwijt was. Dat is het zowat in een notendop. Zelfs de lesbische vrijscene sloeg ik ongeïnteresseerd gade. In mijn ogen was dit verplicht opgenomen zodanig dat de aanwezigheid van Delphine Lasalle (Sofia Boutella) nog functioneel leek.

Op acteervlak zat het wel snor, alhoewel Theron meer indruk op me maakte als Furiosa in “Mad Max : Fury Road”. James McAvoy was subliem. Maar ook hem vond ik geweldiger als gespleten persoonlijkheid in “Split”. En vervolgens vervolledigen Eddie Marsan, John Goodman en Toby Jones de rest van de cast met degelijke vertolkingen. Maar ondanks het schitterend acteren, de keiharde actie, de sfeervolle beelden en een soundtrack waardoor ik me weer even jong voelde, vond ik het qua verhaallijn redelijk onsamenhangend en overbodig ingewikkeld. Een echte tegenhanger van “John Wick” kan je het niet noemen. En voor degenen die deze film op handen dragen vanwege het zogenaamde prachtfeit dat het een actieprent is met een vrouwelijke actieheldin. Ik stel voor dat jullie eens de volgende films herbekijken : “Alien”, “Terminator”, “Salt” of “Kill Bill”. Daarin zal je ook een van zich afbijtende actieheldin zien met gigantische cajones die zonder verpinken het andere geslacht fileert. Niet al te origineel dus.

avatar van Kondoro0614
Afgelopen dinsdag heb ik deze film al gezien maar vanwege drukte en één dag ziekte ben ik toch even niet online (actief) geweest op MovieMeter. Gelukkig nu weer wat meer tijd dus ik kan er lekker even voor gaan zitten. Atomic Blonde is een film waarvan ik lichtelijk meer van had verwacht, mijn collega vond dit bijvoorbeeld een goeie film en daar sta ik niet helemaal achter. Het verhaal is vaak nogal oninteressant en word ook nergens echt bijzonder. Het gebeuren om terug in de tijd te gaan vond ik leuk, de periode van de Berlijnse muur vind ik een leuke setting en Berlijn is makkelijk te gebruiken om dat het destijds natuurlijk best een gevaarlijke stad was (en op sommige punten nu nog steeds is).

Het hele verhaal interesseerde me niet zo veel en kon vaak mijn concentratie er niet echt bij houden. Het word nergens spannend, spijtig maar dat had ik al wel verwacht van ‘Atomic Blonde’. De actie scenes zijn leuk en ook het hele Oost-Duitsland en West-Duitsland is leuk in kaart gebracht wat zeker niet vergeten mag worden.

Het is gewoon kei simpel in deze film waarvan we het eigenlijk niet echt moeten hebben van een goed te volgen verhaal. We volgen een MI6 agent die in Berlijn opzoek moet naar een lijst waar namen op staan van allerlei spionnen die helaas in de verkeerde handen was gevallen. Lorraine Broughton (Theron) word vervolgens door de MI6 naar Berlijn gestuurd om de lijst te vinden en op te halen met hulp van David Percival (McAvoy). Eenmaal op het goeie spoor te zijn geweest besluit Percival om de lijst zelf maar te houden waarna hij een vijand van Broughton word en ze op een gegeven moment tegen over elkaar staan.

Hoe het verhaal is verteld (in de verhoorkamer waar ze Theron ondervragen over haar missietocht naar de lijst) is wel leuk op zekere momenten waar we dan de rollen van John Goodman en Toby Jones eens krijgen te zien, die twee zijn niet zo vaak in de film te vinden. Maar, echt om het verhaal ging ‘Atomic Blonde’ niet voor mij want ik snapte er vaak de kloten niet van. Natuurlijk brengt het verhaal wel de eeuwige strijd tussen het oosten en het westen goed weer en dan voornamelijk dat we scenes van de Brits/Amerikaanse en Russische (USSR) kant zien en mooi om te zien dat het nog even naar voren kwam hoe streng de grens wel niet was met vooral de regel “als je voor zes uur niet thuis bent word je gearresteerd”. En (zoals al eerder aangegeven) werd het verhaal niet spectaculairder en ging de film voornamelijk om de hits uit de jaren ’80, de actiescénes en de knappe Theron.

Qua blote scénes zit de film zeker wel snor en is het niet vies van hier en daar een mooie bed scéne. Toch begint de film erg mooi met een eerste actie scéne volgend door de bedscène van Theron die we daar even mogen bewonderen en dan knalt de film toch nog wel redelijk door. Het ligt hem dan ook niet vaak aan de snelheid in deze film want met de feesten, actiescénes en vrijscènes blijft deze film goed en mooi rechtop staan, en dan mogen we trouwens de mooie bedscène van Theron ook niet vergeten waar ze even lekker tekeer gaat met Delphine Lasalle (Sofia Boutella, die we ook al ‘Ahmanet’ kennen uit de vreselijke re-make ‘ The Mummy (2017) ‘).

Ik ben nog zeker geen ouwe rot (en dat woord mag ik zelfs nog niet uitspreken) en ook al ben ik niet in de jaren ’80 geboren, de muziek uit die tijd staat mij wel aan. Als metal fan sprong uiteraard het nummer ‘Stigmata’ van Ministry er al snel boven uit (al meende ik ergens te lezen dat dit een cover van Marilyn Manson is (en dat vind ik me toch een verschrikkelijke vent). Maar natuurlijk sprongen voor mij ook een aantal nummers naar boven en dan vooral de nummers als ‘Under Pressure’ van het duo Queen en David Bowie en ‘99 Luftballons’ van Nena sprongen al erg snel naar boven.

Zeker het liedje van Nena was geinig gebruikt bij een heerlijke scéne waar wat mensen van de USSR wat feestgangers vragen waar de verrader ‘Spyglass’ naar toe gevlucht is (die eerder op een feest was samen met David Percival). Wanneer de onder handelaar (ik ben even zijn naam kwijt) vervolgens ’99 Luftballons’ op zet om in een sfeer te komen en vervolgens een skateboard tegen het hoofd van de feestganger kapotslaat vond ik toch wel mooi.

Voor de rest is er in mijn ogen niet echt veel meer te zeggen. Zo heb ik al gezegd dat ik het verhaal ontzettend verwarrend (en daardoor oninteressant) vind. Toch moet ik daar bij toelichten dat ik vooral niet snapte waar Theron nou precies tegen vocht en wie er nou aan welke kant stond, want voor mij echt naar boven kwam toen Percival de lijst zelf bemachtigd en vervolgens weer door Theron word neer geschoten. Nogal rommelig allemaal wat dan weer goed gecompenseerd word door de eerder genoemde punten. Doe mij maar vaker een film met Theron maar niet meer zoals dit.

Net iets te duister en te gewelddadig om mij vlinders in mijn buik te bezorgen, maar potverdikkie: stijl heeft deze film wel. Het grauwe van de stad vol tegenstrijdigheden, Berlijn, past verder perfect bij deze vertelling, zodat het voor de liefhebbers van deze bijzondere metropool genieten geblazen is wat betreft melancholische herkenning. Jaren tachtig sfeer tot in detail ook geweldig getroffen. Voor de rest een redelijke, actierijke, stripachtige film. Door het ziedende tempo en één werkelijk adembenemende vechtscène, vergeet je met liefde dat het verhaal eigenlijk niets voorstelt. Theron weet goed te maskeren dat ze te oud is voor zo'n rol, maar heeft wel de juiste looks natuurlijk voor zo'n personage. Ze word in de bijrollen ondersteund door een sterke groep bekende acteurs waarbij McAvoy in een voor de hand liggende bijdrage zijn geschmier ditmaal goed binnen de perken houd. Zeker de moeite waard, deze Atomic Blonde, zelfs als dit type film niet helemaal je ding is.

avatar van vindorent
De film heeft een zeer sterke sfeer, die goed wordt versterkt met de geweldige soundtrack. De actie-scenes zagen er subliem uit en deden mij zeer denken aan de actie-scenes van John Wick. Ik vond het alleen jammer dat het verhaal, en hoe het werd verteld, iets minder was; het voelde soms een beetje slordig aan.