Atomic Blonde (2017)

Duitsland / Zweden / Verenigde Staten / Hongarije
Actie / Thriller

geregisseerd door David Leitch
met Charlize Theron, James McAvoy en John Goodman

1989, Berlijn. Vlak voor de val van de Berlijnse muur wordt een MI6-agent dood aangetroffen. Op zak had hij waardevolle informatie: een lijst met alle namen en details van Amerikaanse, Engelse, Russische en Franse spionnen. De lijst is echter verdwenen. Lorraine Broughton, een doorgewinterde spionne zonder banden met Berlijn, wordt er door de MI6 op uit gestuurd om de lijst te vinden en zowel haarzelf als de wereldwijde geheime diensten te beschermen.

avatar van EasyRider66
Net gezien op Veronica, wat een heerlijke verassing, goede actie, topwijf, goed plot en een soundtrack met heerlijke 80's songs. Aanrader!

avatar van panax
theron is geweldig als atomic blonde
prachtige eighties sfeer met lada ,trabant en muziek uit die tijd
visueel spektakel
met prima cast !!

avatar van eRCee
Atomic blonde probeert heel hard om cool te zijn en een eigen smoelwerk te hebben, maar faalt daarin jammerlijk. Omdat men er visueel absoluut niet in slaagt een 80s sfeer neer te zetten (die tussentitels ook, gruwelijk) wordt de soundtrack helemaal volgepakt met klassieke Duitse pophits. Een andere manier om onderscheidend te zijn is het realistische geweld, alleen wordt vergeten om de vecht- en actiescenes zelf geloofwaardig te maken. We zien gewoon weer de typische patronen waarbij de protagonist schier onoverwinnelijk is en als een ware psychopaat de ene na de andere tegenstander omlegt. De vertelstructuur is niet onaardig en wordt goed gebruikt in de ontknoping. Atomic blonde schiet echter als serieuze actiefilm zwaar tekort en kan door het harde geweld en de pompeuze visuals ook niet echt vermaken.

avatar van ILDIB
prachtige muziek en in den beginne mooie harde beelden. maar t ontspoort volledig en de zogenaamde kijk ons eens mooie prachtige harde stoere vrouwen zijn irriteert meer dan dat t helpt.

avatar van Zwaagje
Volledig over de top, maar de sfeer is prima. Ook de vertel wijze is leuk gedaan. Geen absolute topper, maar ik heb me prima vermaakt.

avatar van RaoulDuke
Vakkkundig gemaakte en vlot wegkijkende B-film met een lekkere jaren 80 soundtrack die geen moment verveelt, en waarbij de cliche's van het genre op de goede manier worden ingezet.
Bovendien is de hoofdrol Charlize Theron op het fraaie lijf geschreven.
Bevat verder de nodige zwarte humor en wat aardige verwijzingen naar filmklassiekers.
Niet al te serieus nemen dus. (Script is dan ook gebaseerd op 'n stripverhaal)

avatar van frolunda
Vlotte film die me toch niet echt kon bekoren.Daarvoor was Atomic blonde,zeker als spionage film op alle fronten veel te overdreven.En ik weet ook wel dat ik het allemaal niet te serieus moet nemen maar een bepaalde 'touch' met de werkelijkheid mag er toch wel zijn,zeker als je waargebeurde voorvallen in je verhaal stopt.
Ach ik heb eigenlijk nooit al te veel met dit soort cinema gehad al was Atomic blonde zeker niet de minste in die reeks.Dit kwam mede door de nog redelijk realistische rollen van Toby Jones en John Goodman terwijl McAvoy en Theron,ondanks de groteske karakters die ze speelden het wel allebei goed deden.
Ook de actie was onderhoudend,mede doordat het allemaal wat harder was dan gebruikelijk bij dergelijke films,en verder zagen de beelden er best wervelend uit.
Maar voor de rest was Atomic blonde regelmatig best vermoeiend.
Gemiddeld.

avatar van des1
... nou da's ook nix. Gaat het de mensen nou nooit vervelen, al dat gestileerde geweld?

avatar van Aazhyd
Na een klein half uurtje uitgezet. Wat een belachelijke film.

Niet goed, niet slecht. Had 'm al gezien. Flarden kwamen me bekend voor en bij de paraplu scene wist ik het weer. Ff stemmen hier, zodat ik 'm niet nog een keer per ongeluk opzet.

Het is niet slecht! Maar dit is niet bijzonder. Wil je een vrouw als actieheld doe het dan beter. Dit is van hetzelfde als alle actiefilms. Voor de rest wel leuk.

avatar van Toontje G
Aardige film maar op nou te zeggen die ga ik nog een keer kijken, nee.

Leuk met goede 80's muziek, maar verder overbodig.

avatar van DonPantoffel
Heerlijke muziek en die vette actie scene die ze zelf uitvoerde deed me de bios uitlopen met een brede glimlach

avatar van Slikbeer Slikbeer
Piem schreef:
Leuk met goede 80's muziek, maar verder overbodig.

Wat bedoel je met "overbodig" dan?
Er komen zillioen actiefilms uit, waarvan waarschijnlijk 95% een stuk beroerder dan deze.
Dus wat is er dan precies aan deze "overbodig"?

En wat maakt, de redenering volgend, dan dat een film bestaansrecht heeft volgens jou?

Als de film leuk is, en goeie muziek heeft, is dat dan misschien niet gewoon voldoende?

Ik vond dit TIG keer beter/vernakeljker dan die vreselijke John Wick ellende bijv.
Charlize Theron heeft ook wel effe wat meer uitstraling dan Keanu Reeves.

[quote]Slikbeer Slikbeer schreef:

Wat bedoel je met "overbodig" dan?
Dus wat is er dan precies aan deze "overbodig"?

Charlize Theron heeft ook wel effe wat meer uitstraling dan Keanu Reeves.
Smaken verschillen natuurlijk, maar dit had niet gemaakt hoeven worden.

avatar van Slikbeer Slikbeer
Want....?

Sorry, maar wat een totaal loze opmerking weer.
Geen enkele film had gemaakt HOEVEN worden.
En ga dan mopperen bij de 253ste Seagal film die gemiddeld een 1.3 scoort.

Je zwetst gewoon kerel.
Bang voor sterke vrouwen misschien (da's namelijk doorgaans de ECHTE reden achter dit soort geneuzel)?

avatar van Gastel
Vooral visueel sterke actiefilm, qua plot stelt het niet zo veel voor.
Veel doelloos geknok maar Charlize Theron en de soundtrack maken een hoop goed.

De cameravoering tijdens de ontsnapping in de auto doet denken aan die beroemde scene van Children Of Men ( door Martin Koolhoven mooi uitgelegd in zijn Kijk van Koolhoven reeks)

avatar van pampelonne
Charlize Theron is geen straf om naar te kijken, maar ik vond al die actie erg over-the-top.
het leuke aan de film vind ik al die plekken in Berlijn, die ik zelf bezocht heb.
bv. die bioscoop.
de jaren '80 soundtrack is geweldig, toch hier een beetje een potpourri aan nummers.
ik begrijp nooit goed waarom er voor sommige films speciaal de muziek wordt gemaakt en bij andere films plukken ze maar wat uit bestaande muziek??

avatar van El ralpho
Dubbelspel

Atomic Blonde steekt solide in elkaar, maar op het moment dat je een lichtvoetige actietitel in de stijl van John Wick verwacht, kom je bedrogen uit. Dit is namelijk meer een spionage thriller met actie elementen. De actie zelf doet overigens wel sterk denken aan de rauwe actie uit de John Wick franchise, maar verder is dit toch van een heel andere orde.

Het verschil met bovengenoemde is namelijk dat het hier wél opletten geblazen is. Wanneer je je aandacht er niet goed bijhoudt, wordt het al snel lastig om het verhaal te kunnen volgen. Prima wanneer je je hier op ingesteld hebt, maar niet op het moment wanneer je het idee hebt dat de focus op de actie zal gaan liggen. Er zitten weliswaar nog steeds een behoorlijk aantal toffe actievolle momenten in, maar dit is in de eerste plaats een spionnen film, met een complex web van motivaties en persoonlijkheden en waarbij de val van de Berlijnse muur op de achtergrond ook nog een rol speelt.

Kortom, veel te ontpakken en niet bepaald een gemakkelijke wegkijker, waarbij ik mij met momenten ook verveelde omdat ik niet echt gegrepen werd door het verhaal. Het waren die momenten dat de actie losbarstte dat ik mijn aandacht er weer goed bij kreeg. Hierbij vond ik het personage van Charlize Theron erg tof neergezet, maar mocht er een vervolg komen dan hoop ik dat de makers het zullen gaan houden bij een meer rechttoe rechtaan wraakverhaal.

heel mooie flashback naar de 80's, knappe actie, ferme soundtrack