Jumanji: Welcome to the Jungle (2017)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Jake Kasdan
met Dwayne Johnson, Karen Gillan en Kevin Hart

Vier tieners zijn op avontuur in een jungle vol met neushoorns, zwarte mamba's en een eindeloze verscheidenheid aan valstrikken en puzzels in de jungle. Om terug te keren naar de echte wereld zullen ze dingen op een andere manier moeten bekijken om het spel te verslaan. Om te overleven transformeren ze zichzelf in karakters uit het spel.

Was de VEU verrassingsfilm vannacht. Viel me niet tegen, eerlijk gezegd. Vooral Black was grappig.

avatar van Shinobi
"I hate this game."

Dit moeten we blijkbaar zien als de spirituele opvolger van het origineel.

De basis die 'Jumanji' gebruikte blijft ongeveer hetzelfde, alleen is het bordspel ditmaal vervangen door een videogame waarin de personages worden gezogen. Op deze manier transformeren ze in gamekarakters die zo elk hun eigen sterktes en zwaktes hebben. Een aardig uitgangspunt waar vervolgens niet veel mee wordt gedaan.

Veel gaat uit van de clichématige transformaties waar de cast hun kunnen mag laten zien. Echter steekt geen één acteur er bovenuit; Kevin Hart speelt wederom hetzelfde typetje, The Rock is macho en Karen Gillan mag haar lichaam showen. Het is dat de vrouwelijke kant van Jack Black nog vermakelijk is. Niet dat er ook maar enige samenhang is, gezien het merendeel uit losse sketches lijkt te bestaan.

Het narratief hangt als los zand aan elkaar op een al stuurloze toon, omdat men niet consistent is of dit nu voluit grappig of serieus moet zijn. Wat mij betreft mocht het lekker campy worden, zoals in enkele spaarzame scènes bewezen wordt. Het gevolg is dat 'Welcome to the Jungle' op momenten akelig saai en leeg aanvoelt.

Al met al een matig vervolg dat het origineel geen eer aandoet. Gelukkig wordt de pijn nog enigszins verzacht door Gillan die er schaars gekleed bijloopt.

2,0 Sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Begin van de week al gezien, draaide plots een weekje eerder dan ik dacht en ik was er best benieuwd naar omdat de originele Jumanji best de moeite waard was, dat was toch wel 1 van de bekendere 90's titels qua familievermaak. Deze opvolger is ook heel acceptabel geworden, met een eigen draai dat ze geven aan het concept. Ditmaal geen bordspel, maar een Jumanji computergame waar ze in belanden. Het levert in een hoog tempo een hoop lol op, met ook een hele acceptabele cast. Zeker Jack Black was erg geestig en het feit dat ze in hun virtuele wereld een heel ander persoon spelen leverde een hoop leuke misverstanden en grappen op. Geen hoogstaande grappen, maar ik moest er genoeg om gniffelen. En Karen Gillan zag er echt heerlijk uit, ook niet vervelend. Inhoudelijk is het natuurlijk vrij simpel, met een voorspelbaar plot en slot, maar dat maakt me in dit geval ook wat minder uit.

avatar van mrklm
Het magere verhaal doet bijzonder veel denken aan 'The Breakfast Club', want ook hier moet een groepje tieners nablijven en 'zichzelf ontdekken'. Dat er op hun school een stoffige ruimte is met een hoop rommel is al twijfelachtig, dat ze daar een oude spelcomputer vinden waarop ze Jumanji kunnen spelen bijzonder vergezocht. Maar zodra Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan verschijnen als de personages in het spel, begint de pret. Die komt voor een groot deel voort uit het talent van en de chemie tussen Johnson, Hart en Black, drie van de beste komische acteurs van dit moment. Gillan schiet op dat gebied wat tekort, maar weet zich toch redelijk staande te houden. De acteurs brengen de melige humor met maximaal effect en het scenario speelt ook goed in op de kwaliteiten van de acteurs. De special effects zijn nét niet overtuigend en dat past perfect bij de game-wereld die regisseur Jake Kasdan wil neerzetten. Vermakelijk is ook de beeldregie van en het acteerwerk in de zogenaamde 'cut-scenes': overdreven zwierige camerabeelden, houterige vertolkingen en vooral extreem over-the-top. Alle schurken in de game zijn ééndimensionaal en kleurloos. Zo weet Kasdan perfect de tekortkomingen van games te gebruiken om zijn film naar een hoog plan te tillen. Vrolijk vermaak met een relevante, doch luchtige boodschap en een epiloog die op aangename wijze alle losse eindjes met elkaar verbindt. Een uitstekende familiefilm!

avatar van wwelover
Snap de twijfels van mensen, maar vond het een geslaagde amusementsfilm. Echt een film voor in de bioscoop. Erg grappige gimmick ook met de bijfiguren uit de game. Maar de film leunt vooral natuurlijk op de cast en de chemie. Johnson en Hart zijn samen een hilarisch duo en goed op elkaar ingespeeld, Black speelt eindelijk weer eens echte Jack Black rol en Karen Gillan is naast bloedmooi ook gewoon erg grappig. Alleen Nick Jonas vond ik een stuk minder, qua looks snap ik het, maar acteerwerk/komische timing was niet zo best. Verder is de CGI prima, alleen af en toe zag het er niet goed uit. Verhaal is simpel en ondanks de iets wat cringy eind gewoon prima.

avatar van Flat Eric
Bewegende stoelen in de jungle.

Vermakelijke avonturenfilm die met 4DX extra genietbaar wordt. Met het origineel ben ik niet bekend dus ik ging neutraal de filmzaal in.
Het viel niet tegen, waarbij naarmate de film vorderde, de tegenstellingen tussen de personages verdwenen en plaats maakten voor samenwerking en vriendschap.
De humor en actie is prima gedoseerd. Erg moeten lachen om Jack Blacks personage en me zelfs niet geërgerd aan Kevin Hart. Die trek ik in de regel niet in films.
Vanwege mijn eerste 4DX ervaring een half puntje erbij.

avatar van mjk87
Geinig en vaak oprecht grappig. Leuke update naar videogames en sowieso wordt dat hele idee (met levens en speciale krachten) soms erg fijn uitgewerkt. Het helpt ook dat de acteurs echt met plezier staan te spelen. The Rock hoeft niet eens zijn best te doen, maar met zijn charisma, blik en soms een glimlach heeft hij mij al snel. Hart is soms ook echt leuk en Black steelt de show. Karen Gillan is daarnaast fijn kijkvoer (buiten dat ze het ook erg leuk doet) en de hele film had rond haar strakke buik en mooie koppie mogen draaien. Het ziet er allemaal ook prima uit, zelfs de cgi stoort niet. De pacing had soms wel wat beter gekund, echt spannend wordt het ook niet en de acteurs in de echte wereld waren een stuk minder overtuigend. 3,5*.

Gister naar de bioscoop geweest, zaal helemaal vol, dat zegt ook wel wat.
Vond het een erg vermakelijke film! Veel grappige momenten in de film.

Zeker een aanrader.

Lekker begin va mijn bioscoopjaar. Mensen als Jack Black en Dwayne Johnson tienerteksten zo vol overtuiging te horen opzeggen, zorgde in de trailer al voor een flinke glimlach op mijn gezicht, maar ook als hele film houdt het de glim- en schaterlach goed in stand. Nee, de film heeft buiten een verwijzing naar Alan Parish weinig te maken met de eerste film, maar werkt prima als op zichzelf staande film. Hoog CGI-gehalte en nergens echt spannend, maar de humor is dermate constant en veelvuldig aanwezig, dat het gewoon lekker plezierig wegkijkt.

Nog een extra pluspuntje voor het feit dat de tieners als personages best sympathiek waren ondanks de overduidelijke karikaturen. Ook een leuk intro met het bordspel dat zichzelf na desinteresse van een potentieel slachtoffer voor bordspelen, transformeert in een videogame. Ik heb niets nieuws geleerd of gezien dat ik nog nooit eerder heb gezien, maar ben alsnog gewoon flink enthousiast.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond heb ik met wat kameraden besloten naar de film te gaan, hoewel ik deze avond de keuze niet in eigenhand had (meestal vinden we het wel leuk om het afte wisselen wie mag kiezen, natuurlijk wel met goedkeuring van de rest) en ik moest dus maar even afwachten wat het ging worden (aangezien ik gister niet meegestemd heb over de film, dus ik wist helemaal van niks). De keuze was blijkbaar gevallen op ‘Jumanji: Welcome to the Jungle’, de nieuwe film met een aardig leuke cast. Ik heb de trailer gezien maar had er geen goed gevoel over, dit toch wel vrijwel door het clichématige geheel wat de film eigenlijk continu meedraagt, al had je dit al wel van kilometers zien aan komen want waarschijnlijk is de gehele film daar ook meer en deels op gedoeld. Toch, ondanks de hele clichés heb ik me aardig vermaakt met de film, waar de zaal erg rumoerig was wist de film mij wel te boeien van het begin tot het eind met een prima feel-good concept, een goeie uitwerking en natuurlijk een Jack Black die de hele film steelt.

De cast is zoals al gezegd aardig vermakelijk. Dwayne Johnson staat al enige tijd hoog in mijn toplijst van favoriete acteurs, en de top 10 moet ik nog weer eens aanpassen. Toch weet Johnson mij niet helemaal te overtuigen in de film en ondanks dat hij wel geinig acteert (ook in deze film) kon ik zijn personage als ‘Spencer (dr. Bravestone)’ niet altijd even goed waarderen, want het gigantische monster moest opeens een ‘nerd’ van binnen worden en aangezien Johnson wel goed kan overdrijven (ook mede dankzij zijn carrière als worstelaar) heb ik hem niet altijd even hoog zitten in deze film. Mijn hart ging toch meer uit naar Jack Black, of ook wel Bethany (Professor Shelly Oberon). Hij verandert zogenaamd van meisje naar dikke man en Black weet zich hier prima mee te redden, en hij weet de film daardoor ook merendeels te redden dankzij zijn goeie inzicht van personages. Black blijft (samen met Woody Harrelson) één van mijn lieveling komedieacteurs en hij weet het in ‘Jumanji’ ook weer perfect voor te schotelen om als een hysterisch wijf over te komen..

Professor Shelly Oberon: “Oh my God, this is so cool! Martha, come look at my penis!”
Ruby Roundhouse: “No, thanks!”

Ja, je kunt wel zeggen dat Jack Black mijn favoriet was in deze film. Kevin Hart deed het ook nog wel leuk als Zoöloog Moose Finbar, oftewel Fridge. Wat minder hysterisch maar soms ook erg irritant personage waarvan ik soms ook wel eens om heb moeten lachen, en dat krijg je niet vaak snel voor mekaar aangezien ik niet snel van buiten lach. Karen Gillan deed het ook erg goed als Martha (Ruby Roundhouse), wie nog nooit een vriendje heeft gehad in het echte leven en Jack Black even besluit om haar tips te geven om sexy over te komen wat niet goed overkomt en toch wel geinig was om te zien. Desondanks lag de zaal vaker in een deuk dan ik zelf, maar dat is mijn persoonlijkheid helaas.

Deze nieuwe film doet weinig af van zijn voorganger met Robin Williams. Enigste echte verandering is het feit dat we hier geen bordspel volgen maar een videogame en we dus mee gaan in de tijd. We ontmoeten als eerste Alex die dit spel in handen krijgt, een echte metalhead (zo citeert hij dat later ook in de film) wie we ook zien met een ‘metallica’ shirt. Best simpel om je dan een metalhead te laten noemen omdat iedereen die band wel kent. Alex word het spel in gezogen en vrij snel gaan we twintig jaar verder in de tijd, waar we ‘Spencer’ ontmoeten (Alex Wolff) wie wij zien als ‘nerd’ en gameverslaafde. Dit zien we onder andere door posters in zijn kamer van ‘Uncharted 4’ en hij zit sowieso een soort Street Fighter game te spelen. Eenmaal op school aangekomen word Fridge betrapt op het huiswerk wat identiek lijkt op dat van Spencer. Ze krijgen ‘detention’ en moeten nablijven om nietjes uit magazines te halen totdat ze een oude spelcomputer vinden en deze aansluiten. Het viertal dat moest nablijven (Spencer, Bethany, Fridge en Martha) begint het spelletje ‘Jumanji’ en worden ze na het kiezen van hun personage in het spel gezogen.

Eenmaal in de nieuwe wereld te zijn gekomen, komen ze erachter dat ze hoe dan ook niet alleen zijn en dat zien we vrij snel wanneer Jack Black als Bethany opgegeten word door een nijlpaard. Toch komt Bethany weer tot leven en valt ze uit de lucht en komen ze er achter dat de drie strepen op hun arm hun levens voorstellen en dat ze in het spelletje zitten. Ze moeten wennen aan de nieuwe wereld en ze moeten hun personage leren kennen, en wanneer het spel begint gebeurt dat ook. Johnson is bijvoorbeeld super sterk en kan alles, Ruby Roundhouse kan niet tegen gif, Kevin Hart kan niet tegen cake, wat wel erg slecht bedacht is en Jack Black kan gewoon niks omdat hij te dik is. Echter verplicht het spel het gezelschap wel om samen te werken en om daarmee naar de finish te geraken

Ze zetten alles op alles om naar de finish te geraken en eenmaal aangekomen moeten ze nog een ‘laatste’ strijd voeren: de ‘final boss’ in gamingtaal. Ik ben geen fan van slangen, ik haat die beesten en liever zie ik ze niet in een film, al kwam je er op het eind niet meer omheen… Toch met een aardig feel-good einde werd deze film snel afgebouwd en na een ontmoeting met Alex weten ze het zeker: het is ze gelukt en ze vernietigen vervolgens de spelcomputer waarvan ik zeker weet dat hij op magische wijze weer terug gaat komen en er een deel twee gaat komen, zo’n gevoel heb ik gewoon.

De film kent weinig soundtracks, met natuurlijk tijdens de aftiteling het grootste cliché nummer dat de film kon hebben ‘Guns N' Roses - Welcome To The Jungle’. Ja, deze film heeft me vermaakt en ik heb een leuke zit gehad. En dat weet de film dan ook wel weer goed over te brengen want hij vloog voorbij.

avatar van Donucius
Prima tussendoortje met een prima acterende cast. Schiet vaak genoeg dan schiet je wel een keer raak zullen ze wel gedacht hebben met de grappen. Nou, het werkt! Verder is de film nergens langdradig en heeft het een aardige flow. Nergens te ingewikkeld of te simpel. Eigenlijk gewoon hoe een dergelijke film moet zijn. Just go with the flow en het is prima vermaak voor velen!

avatar van Shadowed
Verrast.

Jumanji het origineel heb ik in de kast liggen maar nog nooit naar gekeken, en dat ga ik dus binnenkort maar snel eventjes doen, want ik heb echt wel genoten van deze film. Heb hem ook in 4D bij de Pathe gezien wat regelmatig voor wat afleiding zorgde maar daar trek ik geen punten voor af.

Het concept "Bordspellen zijn saai, videospellen zijn nu in" vond ik erg lollig. En je ziet ook hoe dit uitpakt. Het duurt ook gelukkig niet al te lang voor ze erin zitten waarmee sommige acteurs die ik normaal niet erg grappig heb gevonden erg leuk vond. Zoals Jack Black.

Opnieuw is alles echt nagedaan als een videospel zoals het herhalen van bepaalde zinnen dat soms ook wel leuk uitpakt. Maar de show is toch echt gestolen door Hart en Black. Johnson had ook wel zijn momentjes en Gillan zag er gewoon leuk uit.

Kortom een leuke film, had misschien nog iets meer dieren en actie in gekund, maar dat kan aan mij liggen.

avatar van john mcclane 2
Eindelijk weer eens een ouderwets goede film voor jong en oud .
Met een zeer leuke cast .
En eigenlijk is het Jack black die de show speelt ,,,maar eigenlijk doen ze het allemaal prima .
Dit is een blijvertje . Jammer dat ze de naam jumani gebruiken , want dit kon prima , zonder die verwijzing . Was zowiezo een zeer middelmatige film , om over de special fx maar te zwijgen .
Dit is echt een bios ( Dan wel thuis bios bezoek waard .
Ruime voldoende .

avatar van Billy-Pilgrim
Ik ben positief verrast door dit late vervolg op Jumanji, dat een heel andere kant op gaat dan het origineel en weet te verassen met een inventief plot, goed tempo en puik acteerwerk. De originele film heb ik vorig jaar toevallig nog eens herzien omdat mijn vrouw de film nog nooit had gezien. Bij herzien merk je enerzijds dat het een kinderfilm is, maar op momenten toch ook behoorlijk op drama leunt.

De nieuwe Jumanji doet gelijk een paar dingen heel resoluut anders, maar daarom misschien juist wel heel goed. Het spreekt het oude publiek aan door de vraag te beantwoorden: Wat gebeurt er nou eigenlijk als je in Jumanji gezogen wordt? Tegelijkertijd trekt het jong publiek door Jumanji te veranderen van een bordspel naar een computerspel. Want ja, wie speelt er nog bordspellen? De instagram generatie in ieder geval niet. En toch voelt het niet onnatuurlijk. Jumanji is een oerkracht dat mensen verleidt om te spelen, dus als tijden veranderen, dan ook het spel.

Dan de plot. Een zeer leuke vondst is de dubbelrol die alle hoofdpersonages hebben. Zij zijn zowel hun in-game persoonlijkheden als hun high-school tiener persoonlijkheden. Dit soort voor een aantal hilarische situaties. Het is oh zo simpel, maar het is gewoon heel grappig om The Rock te zien als een onzeker jongetje. Jack Black is een perfecte kast en weet zowaar te overtuigen als mooi tienermeisje, wie had dat ooit gedacht? Kevin Hart krijgt de kans om lekker Kevin Hart te zijn en dat is precies hoe je hem moet gebruiken. Alleen Karen Gillan vond ik wat minder goed uitgewerkt en (al dan niet ironisch bedoelt) toch te veel gebruikt worden voor haar uiterlijk.

Het plot is, net als de originele Jumanji, uiterst eenvoudig. De dieren zijn wat minder nadrukkelijk aanwezig en er wordt meer geleund op de 'game' elementen. Het hebben van meerdere levens geeft de gelegenheid voor wat grappig kill-scenes die nergens onsmakelijk worden, maar wel een aantal keer aanzetten tot lachen.

Minpuntje vond ik toch wel de slot scene. Waarom het nodig was om de oudere Jumanji speler, (ben zijn naam kwijt) terug te laten keren in de wereld van 1996 alsof er nooit iets gebeurd is, snap ik niet. Het is een flinke plot hole, want hoe werkt dat dan precies? En waarom ging Robin Williams in deel 1 dan niet terug naar zijn jeugd toen hij het spel had uitgespeeld? Bovendien had ik een herenigings scene met zijn oude vader veel mooier gevonden. Maar goed, Hollywood needs a happy ending.

Deze Jumanji is dan ook heel duidelijk een komedie, want gebruikt het goed gevonden uitgangspunt vooral als platform om veel gekkigheid met de personages uit te halen. Wonderwel zijn veel grappen ook nog eens erg geslaagd. En dat zonder ergens overdreven grof, seksistisch of juist kinderlijk te worden. De kracht zit hem dan ook vooral in Hart en Black die lekker op dreef zijn.

Jumanji is eigenlijk een film zoals ik hem al lang niet meer heb gezien en doet een beetje terugdenken aan de avonturenfilms uit de jaren 80 en 90. Genot voor het hele gezin, maar toch heel erg 'van nu'. Iets te veel CGI voor mijn doen, maar over het geheel genomen een zeer knap gemaakte film.

avatar van horizons
Gewoon in 2D kijken dus.

Vandaag gezien. Erg amusante, vlotte, grappige en schattige avonturen film.
Cast had er zin in wat duidelijk meerwaarde heeft. Daarnaast gewoon vakkundig gemaakt met leuke humor.

Als je deel 1 hebt gezien valt deel 2 tegen. Ik mis de mystiek en humor van deel 1. Aaneensluitende voorspelbare actie en soms tenenkrommend. Brave film voor 10 jarigen.

avatar van james_cameron
Leuker dan verwacht, deze soort van sequel/ reboot van Jumanji. Voornaamste pluspunt is de cast; men heeft er duidelijk zin in en is goed op elkaar ingespeeld. De sympathieke personages zijn stuk voor stuk grappig en er zijn veel geslaagde komische momenten. De plot doet er dan eigenlijk niet zoveel toe en wordt ook vrij standaard uitgewerkt, met een gelukkig vrij spaarzaam gebruik van opzichtige special effects. Regisseur Jake Kasdan heeft het in ieder geval allemaal duidelijk onder controle.

avatar van filmkul
Vlotte en leuke avonturen film. Het verhaal is leuk bedacht maar wel voorspelbaar. De uitwerking is verder okay. De film verloopt vlot en verveelt geen moment. Er is voldoende actie en zo nu en dan zitten er wat geslaagde grappen in. De cast is goed op elkaar ingespeeld en de acteurs hebben er echt lol in. Visueel ziet de film er goed uit met aardige special effects. Verder weinig verrassingen. Leuk voor zowel jong als oud. 3.5

avatar van Gerlof1378
Ik ben het volkomen eens met pamela200, en kan daar ook niks aan toevoegen behalve hem een halve punt minder geven dan.

avatar van Captain Pervert
Jumanji - Welcome to the jungle maakt mijn verwachtingen waar. Grappig, vlot, maar niet briljant.

Er zitten geen enorme minpunten aan, maar toch heb je na afloop het gevoel dat er meer uit te halen was. De film bedient zich veelvuldig van CGI en dat ziet er erg mooi uit. De hoofdrolspelers zijn allemaal op dreef en het is hilarisch om volwassenen op een puberale manier te zien discussiëren - omdat het in werkelijkheid ook pubers zijn.

Jack Black steelt natuurlijk de show als arrogante Instagram-griet in het lichaam van een "middle-aged overweight man". Ook de zelfspot van Johnson is prachtig, hoe hij kijkt naar zijn eigen spierballen. Blijft een geweldige vent. De zoen-scène is absoluut een hoogtepunt van hilariteit.

Zelfs het feit dat de hoofdrolspeler Spencer (acteur Alex Wolff) sprekend lijkt op Jesse Klaver (kots) kan de pret niet drukken.

Leuke cameo van Colin Hanks.

3,5 sterren

avatar van tattoobob
Leuke nieuwe versie van Jumanji.
Erg leuk hoe ze er een soort"game"versie van gemaakt hebben.
Humor was wel aardig maar niet zo leuk als het origineel met Williams.
Verder ziet de film er ook erg goed uit en is het acteerwerk ook aangenaam.
De Rock en Jack Black....altijd leuk!
Kevin Hart wat minder

avatar van Macmanus
Hollywood.

Film is inderdaad minder erg dan verwacht. Vond het origineel wel leuk vroeger, maar dat kwam ook omdat de keus niet altijd reuze was en deze film volgens mij wel een goede 100x op televisie kwam, net als Waterworld.

Dit deel leek dan ook een deel waar niet veel mensen om hebben gevraagd daarom zit er nogal veel star power in. Opvallend genoeg maakt dat de film nog best te pruimen. The Rock en Kevin Hart zijn wel een aardig duo, en Jack Black past er nog best goed bij. Je zou toch denken dat van enige komedie overkill spraken zou zijn.

Waar de film wel plat valt is de actie. Probleem is doordat het meer een lollige komedie is dat er van actie weinig spraken is. Wat gezien de premisse toch wel jammer is. Alles kan in een videospel. Niks is te gek. En dan komen ze niet verder dan een neushoorn...daardoor raakte ik wel eens mijn spanningsboog kwijt naar mate de film over de 90minuten barriere heen ging. En bleef het gevoel van "wel ok" hangen.

2.5 sterren.

avatar van Lord Flashheart
Redelijk vervolg.

Deze Jumanji gaat verder waar de vorige eindigde: het shot op het strand met het spel half begraven in het zand, waar een toevallige voorbijganger het ontdekt. Vervolgens verdwijnt deze persoon in het spel en skipt de film verder naar het hier en nu, met een nieuwe groep spelers. Alleen dit keer niet met een spelbord, maar met een oud video game. Tot zover de opzet.

De aanloop duurt vervolgens wel even. Eerst moeten de vier stereotype highschool karakters worden geïntroduceerd: de nerd, de jog, de slet en de outcast. Waar de vorige film duidelijk op kinderen/jonge tieners was gericht, probeert men hier een iets oudere doelgroep aan te spreken. Het drama is echter veel minder uitgewerkt en alles voelt nogal oppervlakkig aan.

Gelukkig komt de film in de jungle setting los. Hier gaat men ook echt Jumanji in; iets wat met de toenmalige techniek nog nauwelijks kon. De vier avatars zijn best leuk, al is het avontuurtje wat ze beleven van het simpelste niveau. Ook de bad guy Van Pelt is lang niet zo overtuigend als in de eerste film. Maar de film scoort punten op het gebied van decors, actie en humor (o.a. de computergame verwijzingen of de 90'ties referenties). Er viel dan ook best wat te lachen.

Toch viel de climax uiteindelijk tegen. Het avontuurtje wordt erg makkelijk afgerond en je mist de meer dramatische ontknoping van de eerste film. Ook is geen van de acteurs van het niveau Robin Williams. Als alleraardigst tussendoortje houdt de film echter wel stand. Wie dus met het verstand op nul en een zak chips op schoot 's avonds ontspannen op de bank wil zitten, kan met deze Jumanji wel uit de voeten. 3***

avatar van Alathir
Ik heb het origineel nooit gezien en ben dat eigenlijk ook niet direct van plan want ik dacht dat dit grappig en avontuurlijk zou worden, maar het is kinderachtig en niet grappig. Het eerste kwartier was... even opbouwen... tot ze dan terecht kwamen in Jumanji. Waar ik erg aan moest wennen waren de persoonlijkheden van de acteurs. Jack Black die zijn vrouwelijke kantjes laat zien en daar nog vrij aardig in slaagt, The Rock die zeker in het begin wat last heeft van hoe hij Spencer moet vertolken (een angsthaas). Ik vond het ook totaal niet passen bij The Rock en na een tijd leek dat angstige totaal weg te gaan, alsof The Rock het weer over nam. De Spencer-kant nam het nog sporadisch eens over helaas want het was redelijk gênant. Kevin Hart speelt gewoon zichzelf en ja die gozer is hopeloos natuurlijk. Karen Gillan zegt me niet direct iets, maar deed het best oké. Staat ook strak moet ik zeggen.

Uiteindelijk stelt het verhaal ook weinig voor en de 'villain' krijgt amper screentime. Qua bossbattle was het dus nogal lullig aangezien die gedeeltelijk ontbreekt. De CG was deftig, al zie je het natuurlijk maar goed dat zie je altijd wel. Matig tussendoortje dus die ik in 3 pogingen heb gezien want het eerste halfuur is het slappe kost. Dat verbetert een beetje naarmate de film vordert, maar de humor is echt zwak. Ik heb nergens gelachen eigenlijk en dat ligt volledig aan de film kan ik jullie vertellen.

Beter dan verwacht.

Het origineel nooit gezien. Wel stukjes, hier en daar eens een halve scene, maar ik ben er nooit echt voor gaan zitten. Ondertussen toch ook al zo'n kleine 20 jaar geen TV-aansluiting meer en nooit de zin gehad om uit eigen beweging het origineel alsnog te zien.

Maar kom, een tweede deel van Kasdan, met Jack Black ... verdiende een kans. Wat opvalt is dat het vooral als luchtige comedy nog wel geslaagd is. Vooral Black en Hart hebben lollige rollen (allicht omdat het de hippe mensen zijn die in wat lullige persoanges terecht komen), maar Johnson en Gillan doen het ook wel aardig.

Qua actie stelt het minder voor, het "videogame" concept was ook maar halfjes uitgewerkt. Volgens mij zaten er onder de schrijvers zelf niet veel gamers. Verder oogt het erg Hollywood, best duur maar echt mooi of indrukwekkend is het allemaal niet.

Maar als, lijvig, tussendoortje best wel te pruimen. Geen overdreven geweldige film, maar had vooraf gedacht dat het wat irritanter zou zijn. De humor maakt dat het erg vlotjes wegkijkt.

Glad vermaak, voor volwassenen echter kinderachtig en voorspelbaar formulewerk, was dus zelf niet onder de indruk. Af en toe een leuke scène met Jack Black die een vrouw speelt, of met Johnson(die zijn eerste kusje nog moet uitdelen), maar de film als geheel is te onopvallend. Kevin Hart blijft hier opvallend kleurloos en mevrouw Gillan is voor de mannelijke kijkers een lust voor het oog maar lijkt me geen grootse actrice in wording. Beste wat je er van kunt zeggen is dat het in ieder geval anders is dan de versie uit de jaren negentig, maar net als die is deze nieuwe weinig opzienbarend, over twintig jaar dan maar weer een nieuwe poging.

avatar van Brabants
Helaas weinig aanknopingspunten met het originele deel. Had daarom niet echt het idee dat deze film onder de noemer Jumanji het grote doek zou moeten bereiken. De humor is wel scherp en dat maakt het een film op zichzelf. Dwayne Johnson is absoluut de smaakmaker.

avatar van IH88
“Why am I wearing half a shirt and short shorts in the JUNGLE?’

Topentertainment. Jumanji: Welcome to the Jungle is één van de meest verrassende hits van de afgelopen jaren, en ik kan wel begrijpen waarom. Het concept is interessant, en de regie en cinematografie is goed verzorgt. Maar het zijn de acteurs die er echt bovenuit stijgen.

Met de verkeerde acteurs had dit allemaal desastreus kunnen uitpakken, maar Johnson, Hart, Gillan en Black zijn briljant. De komische timing van deze acteurs is geweldig, en ik zou zo nog tien sequels naar deze acteurs kunnen kijken. Vooral in een bepaalde scene met Black en Gillan komt alles wat Welcome to the Jungle zo vermakelijk maakt samen. De avontuurlijke sfeer, de game opzet, de chemie tussen de acteurs, het plezier dat er vanaf spat etc. Soms heb je een komedie waarbij alles klopt.

avatar van TheManInBlack
Genoten van deze film, persoonlijk vind ik dit deel beter dan zijn voorganger Jumanji (1995). Het vernieuwde concept is erg leuk bedacht. Ik heb mijzelf geen moment verveeld tijdens de film, voldoende actie. De humor zat er gelukkig ook goed in. De film ziet er voor de rest ook uitstekend uit.

avatar van ikkegoemikke
“I think we got, like,
sucked into the game.
And we've become the avatars
that we chose.”

Op voorhand had ik al een oordeel geveld. Een remake van “Jumanji” maken, is hetzelfde als de Mona Lisa naschilderen en deze tentoonstellen. Belachelijk, roemloos en overbodig. Ik vreesde dat de film zou weggehoond worden. En dan betrekken ze daar ook nog eens Dwayne Johnson bij. Niet bepaald een acteur die zijn medewerking verleend aan de “betere” films. Ik dacht dat het zoiets zou worden als “Journey 2 : The mysterious Island” en dat ik daarna de makers zou verwensen omdat ze het waagden zicht te vergrijpen aan een mijlpaal waar wijlen Robin Williams nog in schitterde. Voor één keer moet ik echter toegeven dat ik me schromelijk heb vergist. Het is al lang geleden dat ik me zo geamuseerd heb met het bekijken van een film.

In de originele film was Williams natuurlijk diegene die voor een vrolijke noot zorgde. En ook de slecht getrukeerde inwoners van de jungle die het stadje op stelten zette. Hier is er niemand die er echt uitspringt. Ze zijn stuk voor stuk hilarisch. En dit vanwege het feit dat de vier hoofdpersonages die opnieuw in het spel gezogen worden, totaal het tegenovergestelde zijn qua karakter als hun spelfiguur die ze hebben uitgekozen. Tijdens een strafstudie zijn het vier totaal van elkaar verschillende studenten die het Jumanji-spel onder het stof uithalen. Een spel dat plots is gemuteerd in een oldskool gameconsole spel (tja, we moeten met de tijd meegaan). Spencer (Alex Wolff) is een spichtig ventje, geplaagd door allerhande allergieën, die nogal klunzig en timide overkomt. Fridge (Ser’Darius Blain) is een immense atleet. Bethany (Madison Iseman) is zo’n typische lellebel die het bewijs dat de aarde rond de zon draait rustig langs zich neerlegt en vol overtuiging zal beweren dat alles rond haar draait. Martha (Morgan Turner) is dan weer het schuwere type. Het zijn dus weer die typetjes die telkens weer terugkeren als de film over een high-school gaat.

Het wordt pas echt grappig nadat ze getransformeerd zijn naar de personages uit het computerspel. Misschien iets te voorspelbaar maar toch hilarisch op sommige momenten. Zo ziet het sulletje ineens hoezeer zijn biceps zijn uitgegroeid. De ik-zuchtige, smartphone verslaafde instagram troela ziet tot haar afgrijzen dat haar perfect gestroomlijnde tienerlijfje gevangen zit in een door overgewicht geteisterd lichaam. Het schuchtere meisje is ineens een duplicaat van Lara Croft en kan tot haar verbazing redelijk overweg met bepaalde gevechtstechnieken. De forsgebouwde sportfanaat krijgt eerder een onderdanige rol als dwergachtig mannetje met de rugzak. Schrik niet, maar de meest hilarische rol is weggelegd voor Dwayne Johnson. Dat was nu echt het laatste wat ik verwachtte. En natuurlijk zorgt Jack Black ook voor enkele humoristische momenten. Ook al is het voor de hand liggende onderwerp de mannelijke genitaliën. En bij het gedeelte waar Karen Gillian zich de kunst van het verleiden eigen moest maken, kreeg ik zowaar de slappe lach. En nog een kleine randopmerking. De dienstdoende piloot in het spel (ook wel de verloren gewaande tiener) lijkt verrekt veel op stervoetballer Eden Hazard !

Maar niet alleen het samenspel en geestige interacties overtuigden me. Ook het snugger in elkaar gestoken concept van een videogame vond ik na een tijdje toch wel meesterlijk bedacht. De NPC’s die hier en daar opdoken, het principe van cut scenes en de manier waarop de deelnemers terugkeren in het spel (waarna een soortement tatoeage ineens verandert) zijn stuk voor stuk elementen die men ook terugvindt in een game. Met andere woorden deze film scoort enorm hoog op gebied van originaliteit.

“Jumanji : Welcome to the jungle” is een film die in het verlengde ligt van de originele film, maar anderzijds ook een op zichzelf staande film is (met alleen maar één slinks verwerkte verwijzing). Ik moet dus wel degelijk toegeven dat ik aangenaam verrast ben door deze film. En dat zelfs met Dwayne Johnson in de hoofdrol. Er zijn geen zekerheden meer in dit leven !