It (2017)

Alternatieve titels: It: Chapter One | It: Part 1 - The Losers' Club

Thriller / Horror

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jaeden Martell, Jeremy Ray Taylor en Sophia Lillis

1988. 'It' volgt een groep kinderen, beter bekend als de 'Losers club', in het kleine stadje Derry, Maine. Op een dag wordt het stadje geterroriseerd door het bloeddorstigste monster It dat het op de kinderen voorzien heeft. Dit monster, dat de vorm van een clown genaamd Pennywise aanneemt, komt lijnrecht tegenover het groepje kinderen te staan dat er alles aan zal moeten doen om hem te verdrijven.

Geweldige film! Qua genre bleef de spanning er voldoende inzitten en zijn de schrikmomenten aanwezig. Maar toch: voornamelijk hard op gelachen ipv hard op geschrokken. Om maar even aan te geven dat humor aanwezig is in de film; ik vond de dynamiek tussen de jonge acteurs erg vermakelijk. Het horror gevoel leedt hier voor mij niet onder. Ben ik trouwens de enige die de film deed denken aan de serie Stranger Things?

Leuk detail, vriendin die na de film hopeloos zegt: dus nu duurt het nog 27 jaar het volgende deel er is?! Zo realistisch kwam het dus over

avatar van Chainsaw
We hebben in de loop der jaren veel onnodige horror-remakes voorbij zien komen, maar eindelijk is men op het idee gekomen om het werk van Stephen King eens aan te pakken. Want veel van Kings verfilmingen - met name het TV-werk uit de jaren 90 - heeft potentie, maar is erg matig uitgevoerd. We hoeven geen update van Halloween of A Nightmare on Elm Street, geef maar een sterke versie van The Stand of The Langoliers. Of IT, een miniserie die ik beschouw als jeugdsentiment en waar ik als kind wakker van kon liggen. Maar kijk je die 1990 versie vandaag de dag terug, dan is het toch alles behalve eng. Het is eerder lachwekkend en soms zelfs beschamend.

Dat wil overigens niet zeggen dat deze IT van Andy Muschietti álles beter doet. De miniserie heeft als voordeel dat het meer tijd kan geven aan de personages, iets wat in deze film wat lastiger is. Sommige kinderen als Billy en Beverly worden wat uitgediept, maar personages als Mike of Stan komen er behoorlijk karig van af. Ze zijn niet veel meer dan de donkere en de Joodse jongen. Had wel meer willen zien. En dat is ergens een goed teken, want de Losers zijn een interessant en leuk groepje hoofdrolspelers. Net als in de miniserie zijn er goede jonge acteurs gevonden. De bijrollen waren wat minder geslaagd. Ik had gehoopt dat ze van de miniserie zouden afstappen en de bijrollen wat minder zwart-wit zouden maken. Maar de bullebakken en de ouders (met name de vader van Beverly en de moeder van Eddie) zijn net zo eendimensionaal als in de oudere versie. Iets meer nuance was daar prettig geweest.

Maar ach, wie boeit de ouders iets in een film over kinderen die worden opgejaagd door een moordlustige clown? De moeilijkste taak qua cast was voor Sarsgård, die in de clownsschoenen van Tim Curry moest treden. Curry is en blijft fenomenaal als Pennywise, maar Sarsgård doet het eveneens erg goed en doet gelukkig ook iets nieuws met de rol. Waar Curry nog oogt als een normale clown, is de nieuwe Pennywise meteen al een enge freak; de eerste keer dat we 'm zien drupt er water langs zijn scherpe voortanden en staan z'n ogen op een wat vreemde positie. Tijdens de kenmerkende scène met Georgie zien we nog een groot verschil met de miniserie; de film kan veel verder gaan. In de miniserie werden de gruweldaden van Pennywise nog weggeknipt met een fade naar een ander shot, hier mogen we het allemaal zien. Stiekem was iets meer suggestie wel wat spannender geweest, van mij had er net iets meer aan de verbeelding overgelaten mogen worden, zeker zo vroeg in de film.

Ik was er op basis van de trailer al een beetje bang voor, maar deze film bevat een hoop voorspelbare jumpscares. Lange stilte, waarin kinderen in een donkere gang op iets af lopen en BOEM! Gelukkig zijn er ook een paar andere scares, die in mijn ogen veruit het beste werken. Scènes als Pennywise en het schaap achter het doorzichtige gordijn of Pennywise die toekijkt hoe Mike in elkaar wordt geslagen. Eén van de tofste sequenties vond ik met Ben en zijn research in de bibliotheek. Net als in de miniserie komt één van mijn favoriete scares van een foto uit een fotoboek. Sowieso props voor Andy Muschietti qua het neerzetten van een uitstekende sfeer. Geestig ook hoe ik nu hoor dat mensen de film vergelijken met Stranger Things, maar niet weten waar Stranger Things de inspiratie vandaan heeft gehaald.

Ik kijk uit naar het vervolg, waarin - zover ik begreep - de volwassen personages aan de beurt komen, ook al had ik nog wel wat meer willen zien van deze kids. Wellicht was een format als Stranger Things voor IT helemaal niet zo gek geweest. Hoe het ook zij, het tweede deel zal ongetwijfeld veel meer verbeterpunten hebben ten opzichte van de miniserie. Betere acteurs en een beter einde moeten niet moeilijk te realiseren zijn. En wat mij betreft pakken ze daarna nog een hoop TV-werk van King aan voor een remake als dit, want het smaakt wel naar meer.

3,5 sterren.

avatar van LOTR-lover
Eigenlijk moet ik deze film in 2 delen recenseren. Want waar ik het gedeelte 'voor de pauze' lichtelijk vond tegenvallen (qua It) werd dat 'na de pauze' ruimschoots goedgemaakt. Misschien had ik ook gewoon wat langer de tijd nodig om te stoppen met het vergelijken met het origineel. Toen ik dat namelijk losliet kon ik ook meer van deze nieuwe film genieten.

Er zaten een aantal heerlijke scènes in met een uitstekende Pennywise (nee, Bill Skarsgard kan niet tippen aan Tim Curry, maar dat geeft niet). Maar waar ik ook ontzettend van genoten heb was The Losers Club. Deze kids hadden een geweldige chemie en daardoor heb ik de hele film genoten van hun scènes. Ik kreeg echt Stranger Things vibes en aangezien ik dat 1 van de tofste series in tijden vind is dat alleen maar een goed teken. Echter overheerst hierdoor wel het gevoel dat het niet echt een horror is, maar meer een mystery of actie. Desalniettemin: prima remake!

8/10 (IMDB)

avatar van DVD-T
"It's summer! We're supposed to be having fun! This isn't fun, it's scary and disgusting."

Zoals zovelen heb ik ook slapeloze nachten overgehouden aan de tv versie van It. Na het terugzien van die film, vele jaren later, valt op hoe tam die versie was en het vooral Tim Curry was met zijn performance die de film zo eng maakte. Nu is opnieuw een versie gemaakt van het geweldige boek van Stephen King.

In deze versie van It kunnen de makers meer laten zien. Meer bloed, meer horror en een hoop scheldwoorden. De film heeft niet echt een hele lange opbouw. En deze film bewijst dat je dat niet altijd nodig hebt om de kijker zo betrokken mogelijk te laten zijn. Knap hoe de schrijvers hun personages aan ons voorstellen zonder er een hele lange tijd aan te besteden. Het meest knappe daaraan is nog wel dat het ook helemaal niet uitmaakt of je bekend bent met het bronmateriaal of de vorige film. Helaas lijkt het zo af en toe wel alsof het verhaal een beetje rondom de spannende/enge momenten heen zijn gebouwd, en niet andersom. Dat maakt dat de film vooral uit fragmenten lijkt te bestaan en af en toe wat terug wordt gegrepen naar het verhaal. Ook jammer dat er van karakter uitdieping weinig sprake is. Daardoor krijg je niet echt een feeling met de personages en komt de climax daardoor nogal zwak over. Dat neemt niet weg dat It gewoon een heel vermakelijke film is en het je de gehele speelduur weet te boeien en je de stuipen op het lijf weet te jagen. Want als It aan iets geen gebrek heeft, zijn het enge en/of spannende momenten en heel wat jump scares.

De kids acteren er lekker op los. Het is duidelijk dat ze met plezier aan de film hebben gewerkt. Maar het is toch weer de acteur die Pennywise speelt, die de show steelt. Bill Skarsgård zet hier een ontzettend creepy versie van de clown neer.

Met de production design zit het heel erg goed. Het tijdsbeeld van de late jaren 80 komt erg goed over. Ook het gebruik van een lekkere soundtrack helpt mee in het creëren van de juiste sfeer. Camerawerk en belichting ziet er erg verzorgd uit. Al had ik ik het fijner gevonden als het nog donkerder gefilmd was.

Had het verhaal iets meer om het lijf hebben gehad was dit een veel betere film geworden. Al is It verre van slecht en is het een erg vermakelijke horror/thriller geworden. Ik kijk dan ook zeker uit naar het tweede deel.

avatar van arno74
Heb nooit iets met horrorclowns gehad en het 12+ origineel (2,5*) mocht wel wat enger dus was ik wel naar de 16+ remake/sequel benieuwd. Deze blijft net als het origineel een soort van horrorvariant op The Goonies maar is inderdaad een stuk "enger" dan het origineel. Daarvoor begint het wel met alle tiener- en horrorclichés en jump scares uit de kast te halen terwijl ze verder weinig met de clown te maken hebben, maar op den duur ontwikkelt de film toch een eigen identiteit. Het horrorelement bestaat wel uit het de hele film lang aaneensluiten van een berg jump scares. Een ruime 3*, richting de 3,5*, omdat al die jump scares uiteindelijk wel hun doel bereiken.

Is hier trouwens ook een 3D-versie van? Ik meen een aantal scenes in de film te herkennen die typisch voor 3D bedoeld zijn. Op naar het tweede deel (over 27 jaar??).

avatar van Miszmi
Tja, wat moet je hierover zeggen. Het is duidelijk dat Bill Skarsgård de veters van Tim Curry als Pennywise nog niet eens mag strikken, maar ik moet daar ook bij zeggen dat ik over het algemeen niet heel teleurgesteld ben over Bill Skarsgård als Pennywise. De makers hebben de juiste beslissing gemaakt om het uiterlijk aan te passen, op deze manier voelde ik de behoefte ook niet echt om hem te gaan vergelijken met Curry. Nu ben ik overigens ook van mening dat Curry de hele film in het origineel trok, zonder hem was het niet eens echt een goede film geweest. Dat vond ik bij deze toch wat minder, ik kreeg wel het gevoel dat er iets meer houvast in zat en net iets meer in detail werd getreden. Tevens wordt de film door alle acteurs samen getrokken, er is niemand die echt heel veel beter presteert dan de ander.

Ik sluit mij verder vooral aan bij eerdere recensies. De film is totaal niet eng. Ben één keer een heel klein beetje geschrokken en dat was het moment in de badkamer. Hier werden overigens nogal wat vloekwoorden uitgesproken door de rest van de zaal. Ik schrik niet heel snel, dus ik vermoed dat dat stuk mogelijk door anderen wel als eng ervaren is. Daarentegen heb ik wel relatief vaak gelachen voor een horrorfilm, al heb ik dit niet als slecht ervaren. De humor was over het algemeen goed gedoseerd en werd op de juiste momenten ingezet. Ook sluit ik mij erbij aan dat de film vrij langdradig is, maar vooral op bepaalde momenten. Het is niet zo dat ik de gehele film heb gedacht 'wat duurt dit ontzettend lang', dat waren echt momenten in de film waarop ik een beetje zuchtend zat te kijken.

Ik vind het onbegrijpelijk dat deze film een hoger gemiddelde haalt dan het origineel. Hebben die mensen die niet gezien, of waarderen ze de 'engheid' van deze film meer? Deze film is over het algemeen gezien wel wat enger, maar het origineel heb ik toch beduidend hoger in het vaandel staan. (3* tegenover 4.5*). Mogelijk heeft het er ook mee te maken dat dat de eerste horrorfilm was die ik ooit zag met een jaar of zeven en voor toen best eng was . Ik heb hem later wel meerdere keren herzien en vond hem uiteraard niet eng meer, maar Curry als Pennywise blijft subliem en echt om te genieten.

Deze versie komt er net vanaf met een voldoende en dat is voor een remake niet eens heel verkeerd. De meeste remakes kan ik helemaal niet waarderen en deze deed het nog best aardig. Hij hangt overigens wel tegen een 3.5 aan, mogelijk dat ik hem bij de herziening voor het tweede deel alsnog omhoog gooi.

avatar van lars-pixar
De boekverfilming IT (van schrijver Stephen King) werd met weinig budget op poten gezet als tv-film in 1990. Waar dat origineel nog bestempeld werd met een kijkwijzer van twaalfjaar en ouder, krijgt deze remake een zestien plus mankering. Waar de tv-film in de speelduur van drie uur beide hoofdstukken vertoonde, zal deze remake de twee hoofdstukken op verdelen in twee films. Genoeg redenen dus om wat meer verwachtingen te hebben voor deze remake.

Het is 1989 de zomer breekt aan, alle kinderen hebben zomervakantie van school. Zo ook de groep vrienden die bekend staan als de Loser Club. In hun woonplaats Derry, Maine moeten zij de zomervakantie zien door te brengen. Als Loser Club valt dat niet mee en worden zij vaak achter nagezeten door drie pesters die zij ook van school kennen. Voor Billy uit de Loser Club valt het niet om te accepteren dat zijn broertje, Georgie, nu al een jaar vermist wordt. Als de hechte vriendengroep opzoek gaat naar Georgie krijgen zij langzamerhand te maken met hun eigen angsten. Deze lijken aangestuurd te worden door Clown Pennywise die hiermee de kinderen in zijn macht wilt nemen en wilt laten drijven. De groep vrienden word hierdoor hechter en proberen hun angsten te overwinnen om It te verslaan en Georgie zien te redden.

Als horror zou de film het goed doen en zeker met een verhaal als dit, maar niks is wat het lijkt. De film zit vol met verschillende genres en neemt nergens echt een richtlijn hierin aan. Het moet het dan vooral hebben van het mysterieuze wat eigenlijk wel door heel de film heen zit. Verder wordt het aangevuld met overige genres die op bepaalde momenten goed naar voren komen. De horror zit vooral in de scenes met de angst momenten van de kinderen. Zo krijgt elk van hen een angst moment voor ogen en wordt dat vermengt met enkele horror elementen. Omdat deze scenes verdeeld zijn in het eerste uur lijkt de spanning ook niet hoog te kunnen blijven en zakt deze voortdurend weg. Het is dan vooral de komedie en romantiek die het over lijken te nemen. De komedie hierin is wat meer flauw aangelegd en lijkt regelmatig in herhaling te vallen. Het romantieke gedeelte is wat meer op de achtergrond, maar komt in het verhaal wel tot zijn recht. Tegen het eind neemt de spanning weer wat de overhand en wordt op deze manier toegewerkt naar het einde van de film.

De film heeft een prachtige filmstijl, even goed als de setting waar het in word gefilmd. Het is een kleurrijke film die een mooi beeld laat zien van de tijd waar het verhaal zich in afspeelt. Het camerawerk word op sommige momenten op een speelse manier gebruikt en werkt goed in op spannende momenten. De spannende momenten (horror scenes) worden in het algemeen goed uitgewerkt, sommige daarvan zijn ook erg creatief verfilmd. Als eenmaal zo’n moment aankomt bouwt de spanning op en houd deze vast tot het voorbij is. Niet alles bevat een hoop gruwel en bloed, maar weet ook met de donkerescenes het publiek even te laten schrikken. Vooral Clown Pennywise (Bill Skarsgård) wordt op een creepy en goede manier neergezet en dat is wat het publiek graag ziet. De makers hebben er voor gekozen Pennywise niet in de schaduw te zetten, maar laten zij hem als rode draad door het verhaal voorkomen in zowel close-up als totaalshot.

It is modern en goed verfilmd, maar schommelt heen en weer met diverse genres wat helaas niet zijn moment kan vast houden. Dat wil niet zeggen dat It een slechte film is, maar had het makkelijk door kunnen gaan als een spannende horror film. Gelukkig ligt het vermaak en het tempo hoog waardoor het lekker weg kijkt een heeft het meer te bieden dan je verwacht.

avatar van joolstein
Coulrofobie, de angst voor clowns. Stephen King heeft dit in 1986 fantastisch vast weten te leggen in zijn inmiddels legendarische boek IT. Dit kreeg een vervolg met mini-serie uit 1990, (27 jaar geleden toeval?) die later veelal werd vertoond als een lange film, en wakkert bij velen nostalgische gevoelens aan. Regisseur Andy Muschietti zal niet al die nostalgische harten met deze film met zich mee weten te krijgen maar doet gelukkig veel goed om van een zeer geslaagde box-office te spreken.

Het verhaal over de groep kinderen, beter bekend als de 'Losers club', die in het kleine stadje Derry, Maine elke 27 jaar worden geterroriseerd door een Pennywise the Dancing Clown(Bill Skarsgård) is voor vele natuurlijk wel bekend. Maar dit clubje van losers die opnemen tegen Pennywise, is direct het eerste pluspunt. Vrijwel alle kinderen, en dat zijn er best wat, zijn perfect gecast en wat vooral zo mooi is is dat de kinderen hier ‘echt’ voelen. Hoe vaak gaat het daarin wel niet mis in andere films? Hier dus niet! Zet daarnaast de duistere cameravoering waar Muschietti en je begrijpt dat dit niet zomaar een remake is.

Evenals in de miniserie wordt het verhaal wel rustig opgebouwd en maken wij uitgebreid kennis met de uiteenlopende personages. Ook dit ervaarde ik als een zeer positief. Het volgt vaak dezelfde lijn als de miniserie, maar durft hier ook zijn eigen draai aan te geven en geeft ook (door de langere duur) meer weer van wat King in het boek aangaf. De jaren '50 uit het boek zijn wel de jaren '80 geworden. Erg fijn om te zien en ook andere momenten (moorden) uit het boek zijn niet in de film.

De film staat te boek als een R-rated, wederom een pluspunt, en al worden kinderen in de film zwaar mishandeld of vermoord er is nooit 'echte' gore te zien. Regisseur Andy Muschietti kiest voor subtiliteit en vaak is deze terreur des te doeltreffender! Deze versie van It zoekt de nog net veilige randjes op van wat acceptabel is en wat een niet doorgewinterde kijker aan kan.

Bill Skarsgård als de killer-clown had geen gemakkelijke taak om in de voetsporen te treden van de vorige Pennywise gespeeld door Tim Curry. Helemaal verbleken doet hij Tim Curry niet maar is wel Top! En zeker anders dan Curry’s creatie. Minpunt was de vaak misplaatste verschijningen van Pennywise. Hij was gewoon te vaak te zien. Als we hem wat minder hadden gezien, was de clown heel wat angstaanjagender geweest. Less is more tenslotte?

Regisseur Andy Muschietti weet tenslotte een goede balans te brengen tussen drama, luchthartiger momenten en onvervalste horror. Positief daarbij was vooral gebruik van ouderwetse schrikeffecten, die effectief worden ingezet.

avatar van filmkul
Aardige horrorfilm. Het verhaal is bekend en wordt redelijk neergezet door Muschietti. De opbouw is goed. De regisseur neemt de tijd om de hoofdpersonen te introduceren en de club bijelkaar te brengen. Het tempo is verder goed en de film verveelt geen moment. Helaas is het soms wat voorspelbaar wat ten koste van de spanning gaat. Zoals ook eerder aangegeven is de clown te veel aanwezig waardoor het toch wat minder creepy aanvoelt. De jonge acteurs zijn prima gecast en zetten een goede teamprestatie neer. 3.5

avatar van TheManInBlack
Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n fan van horrorfilms maar toch wou ik deze wel graag zien en keek ik er wel naar uit. Het verhaal was natuurlijk al wel bekend, maar dat maakt voor mij niks uit. Heb wel een aantal keren gehad dat ik schrok, maar ik had de film wel een stuk enger verwacht. Gelukkig waren er genoeg spannende scènes zoals in de tunnels, in dat oude huis, en natuurlijk op de stille momenten. De special effects waren wel overtuigend. De getalenteerde cast heeft het prima gedaan.

avatar van wess16
Wauw, wat een heerlijke film! Die kinderen deden het erg goed, ik leefde echt met ze mee. Coming of age-achtige sprak me erg aan. Film is lief, grappig, spannend én eng. Prachtige beelden ook. Volgens mij is deze een stuk beter dan de ‘oude’ It. Ik verheug me nu al op deel 2.

avatar van Left4Dead
It deed niet zoveel, hij had net zo goed nog even kunnen uitslapen.
Ik kon er allemaal niet zoveel mee, net als met het origineel. Eng kan ik het niet noemen behalve het begin. Dat was dan voor mij ook het enige sterk stukje beeldmateriaal. Ik had goede hoop met dat begin alleen die hoop was snel vertrokken.

Gewoon niet mijn ding, net als vele andere verfilmingen van King's verhalen. Het gezeul met de nerds die nergens echt een stro breed dwars werden gezeten door het fenomeen. Op momenten mierzoet, daar heb ik een allergie voor. Naja... 2.5 sterretjes, net als het orgineel. Hopen dat het vervolg sterker mag zijn.

avatar van Pazmaster
De special fx / cgi zien er niet slecht uit maar voor de rest valt het erg tegen hoor. Een clichématige, vrij kinderachtige horror waarbij je alles al van mijlenver ziet aankomen. Eng of spannend is het ook niet, de sfeer is veel te braafjes en door de gelikte muziek kreeg ik soms het gevoel dat ik naar een Disney film zat te kijken. Niet best dus, voor een horror. Een nipte 2,5 ster, maar alleen omdat het er niet onaardig uitzag.

avatar van thunderball
Deze een tijdje geleden gaan zien in Antwerpen.

Aardige her verfilming van het beroemde boek van King, waarbij dit keer de typische verhaalstructuur, waarbij heden en kinderjaren doorelkaar heen verweven zijn, op zij is geschoven en nu alleen het verhaal van de kinderen wordt verteld.

Kind acteurs doen het goed, maar vind ze persoonlijk toch een stuk minder sympathiek als de kinderen uit de oude TV film/serie..,

maar het allerbelangrijkste is natuurlijk hoe Pennywise wordt weergegeven en -eerlijk is eerlijk- Skarsgård doet het niet slecht, maar kan toch niet tippen aan Curries versie, die echt iconisch was en zo tussen andere moderne horrormonsters kan plaats nemen als Krueger, Voorhees en Meyers... en dat kun je toch niet echt zeggen van Skarsgård.
Het vermoeden rijst dan ook dat we zijn versie over een jaar of twintig al lang weer vergeten zijn...

en dat geldt eigenlijk ook voor deze hele film, want hoewel kundig gemaakt, wordt het nergens werkelijk memorabel, laat staan eng en dat laatste is voor een horrorfilm toch wel een eerste vereiste.

Alleen de openingsscène waarin Pennywise wordt geïntroduceerd maakt indruk, maar op ietwat meer goor na, is dat feitelijk een kopie van een gelijksoortige scene uit de TV versie. Verder is de enige andere scene, die nog enigszins indruk maakt, die met de diavoorstelling. Daar wordt eindelijk op een creatieve manier een andere draai gegeven aan de dreiging met de clown en dat had wel meer gemogen.

Voor de rest best geinig, maar de gigantische hype vooraf kan in geen enkel opzicht (behalve qua opbrengst?) worden waargemaakt.

Een zes, ofwel 3 sterren.

avatar van Brabants
Deze remake was voor mij niet meer dan wat theatrale onzin. Als je dan zo'n goed acterende jeugdige cast tot je beschikking hebt en de jaren aan wijsheid hebt om het om te dopen in iets wat past binnen deze tijdsgeest en er dan zo'n slappe hap van maakt, vind ik het zekers erg triest. Wat was hier nu t.o.v. de jaren negentig beter aan?

avatar van james_cameron
Prima nieuwe versie van het superieure gelijknamige boek van Stephen King. Vanaf de beklemmende opening wordt precies de juiste toon getroffen. De keuze om er twee films van te maken en in dit eerste deel de focus te leggen op de jeugd van de hoofdpersonen pakt bijzonder goed uit. De jeugdige cast is wellicht iets te groot, bepaalde personages komen er nogal bekaaid af, maar al met al werkt de film naar behoren. En niet onbelangrijk voor een horrorfilm; er zijn heel wat bloederige en nare momenten. Regisseur Andy Muschietti heeft een dynamische, stijlvolle aanpak en hij levert een visueel zeer aantrekkelijke film af. Slechts tegen het einde verslapt de boel een beetje en de climax oogt wat futloos, maar tegen die tijd is het duidelijk: uitstekende film.

avatar van john mcclane 2
Zeer onderhoudende horror,.
En het is voor een deel logisch dat ie hier een ruime voldoende als gemiddelde heeft.
Vrij uniek voor dit genre tot mijn ergernis .
Prachtige soundtrack . Mooi in beeld gebracht .
Het is een leuke beleving . Eng kan ik het niet noemen .wat men naar ik men wel probeerde en dat is logisch . Maar zal voor vele vooral horror leken als eng worden ervaren .
Mooi was het dus inderdaad of erg goed maar Een klassieker? Ik denk dat we dat bij chapter 2 pas echt kunnen concluderen !

avatar van Elineloves
Poging twee. Beviel gelukkig een stuk beter dan de eerste kijkbeurt waarbij ik het niet langer dan 40 minuten volhield en het me niet kon boeien.

Nu eens rustig voor gaan zitten en met plezier gekeken. Dat komt echt voornamelijk door de losersclub. De 7 kids zijn leuk. Hoewel het ene personage iets beter uit de verf kwam dan de ander was er wel echt een groepsgevoel en had ik met elk personage wel "iets". Ook leuk om Finn (Richie) te zien, bekend gezicht voor mij uit Stranger Things. De film werkte ook mijn geval dan ook vooral door het verhaal achter de Losersclub (de pesterijen, thuissituaties etc) en niet eens zo zeer de "dreiging" van It. Wat eigenlijk wel jammer is.

De openingsscène was best heavy en de toon leek gezet, maar het ging niet op die voet verder. Pennywise zelf viel me dan ook wat tegen. Helaas werd het nergens eng en bezorgde hij me geen kriebels, iets wat ik me wel nog vaag herinner van de originele It. Toegegeven: ik was toen wel nog een stuk jonger. Misschien binnenkort nog eens herzien. Wellicht dat ik deze dan toch nog iets meer kan waarderen. Of hoeft niet.

avatar van Gerlof1378
Op zich een mooi gemaakte en geslaagde horrorfilm, maar deze verfilming is met meerdere scenes niet vergelijkbaar nevens het boek. En dat maakt deze film anders dan de mini-series uit 1990, ook Pennywise is heel anders dan de Tim Curry versie. Op zich best wel een enge clown bij sommige scenes maar ik blijf Tim's versie enger vinden. De cast doet het goed al kende ik er maar 1 van Finn Wolfhard die ook speelt in de super serie Stranger Thing wie dat niet kent zeg ik maar 1 ding kijken. De CGI was wel erg goed dat is een pluspunt, al met al een leuke horrorfilm die helaas niet kan tippen aan de mini-serie want ja Tim Curry is en blijft Pennywise biep biep, wanna balloon bbbbBilly

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Je mag het niet helemaal vergelijken met het originele deel, omdat we hier nog maar 1 deel zien en het origineel eigenlijk een mini-serie is. Komt nog bij dat het boek van Stephen King ook legendarisch is en voorspelbaarheid is niet echt een troef bij films. Zeker geen horrorfilms.

Het is dan ook een mooie prestatie van Andy Muschietti die er in geslaagd is om eindelijk een sterke horror remake te maken. De horror is aanwezig, visueel is het zeker de moeite en met Bill Skarsgård heb je een iconisch figuur dat zich gerust bij de andere grootheden mag plaatsen. Zoals Jack Nicholson als The Joker later overtroffen of geëvenaard werd door Heath Ledger is ook Bill Skarsgård er in geslaagd om de iconische Tim Curry in te halen als Pennywise.

De cast met jonge acteurs doet het vooral goed als collectief. Natuurlijk valt de jonge Sophia Lillis wat meer op. Deels omdat ze tussen de jongens opvalt en haar aanwezigheid iets duidelijker is. we gaan nog meer van haar horen.

avatar van Diederik58
Wat meer spektakel dan in de originele versie. De acteurs zijn soms erg irritant. Daar heb ik mij even over heen moeten zetten. De nieuwe computeranimaties maken het kijken waard.
Heb je angst voor clowns dan draagt deze film niet bij om die angst te overwinnen. Greepy It.

Geweldige film, één van de betere van dit jaar. Boek van King was goed, maar niet zijn allerbeste. De film uit 1990 kon er mee door, maar deed het basismateriaal niet helemaal recht. Deze nieuwe versie is echter bij vlagen nog beter dan het boek. Derry wordt door Muschietti op schitterende wijze in beeld gebracht, even mooi als luguber eigenlijk. Acteurs zijn goed gekozen, tempo ligt lekker hoog, spannend en griezelig, en het sterkste punt van de eerdere versie(Curry als de clown) wordt hier onverwacht nog geëvenaard. Zelfs de vooraf twijfelachtige keuze om hier het verhaal te splitsen in tijdzones(de kracht van het boek was voor een groot gedeelte toch dat het heden en verleden zo mooi door elkaar werden beschreven), is goed te rechtvaardigen. Komt de begrijpbaarheid flink ten goede, en man wat maakt dit nieuwsgierig naar het vervolg.

avatar van Dr. X
Vermakelijk filmpje, maar eng vond ik hem helaas niet. Daarvoor deed het mij net iets teveel denken aan de serie Stranger Things. Een logisch gevolg natuurlijk van de relatief jonge cast. Over het algemeen vond ik dat clubje kinderen hun rollen alleraardigst invullen, maar soms sloeg het door naar het irritante.

Pennywise zag er goed uit, maar de kriebels kreeg ik er niet van. Wat enigszins vreemd is, aangezien ik als de dood ben voor clowns. De scènes in de badkamer waren sterk en ietwat angstaanjagend, maar daarbij bleef het wel een beetje.

In mijn ogen geslaagd als film in het mysterie-genre, maar niet als horror. Daarvoor vond ik de film simpelweg niet eng genoeg. Daarbij mistte ik ook wat achtergrondinformatie over het extreme pestgedrag en de zeer terughoudende/ afwezige houding van de volwassenen. En het einde was naar mijn inziens wat slapjes, het liep bijna beter af dan de doorsnee romantische komedie. De soundtrack, de setting van het dorpje en de visuele effecten vond ik daarentegen weer prima.

Aardige horrorfilm, maar geen topper. Pluspunt is dat de hele cast goed acteert. Pennywise steelt de show en de trucage laat niets te wensen over. De liefhebber van het genre zal er plezier aan beleven. Ik persoonlijk wat minder.

avatar van Alathir
Met een vrij goede openingsscène was de toon, dacht ik, gezet voor een uitstekende horrorfilm. Helaas is het dat niet geworden. Natuurlijk lagen mijn verwachtingen al laag want ik vond Muschietti's vorige film Mama ook al een zwakke horror. Volgens mij komt de mama dus ook in deze film terug, waar dat op slaat mag iemand me wel eens uitleggen. Ik bedoel, waarom zou je een personage uit je vorige film in een adaptatie van een boek gaan steken dat zich op een totaal andere plaats afspeelt in een andere tijd? Een faal van jewelste mijn inziens die ook nog eens heel goedkoop overkomt. Natuurlijk gaat het hier voornamelijk over de clown Pennywise die men eng wilt laten lijken maar het niet is. In dat opzicht is Curry's Pennywise beter, met een minder eng hoofd maar geloofwaardiger en een geduldigere verschijning. In deze film is It overal aanwezig. De editing in deze film is ook slecht want geen enkele jumpscare werkt. Je probeert nog te vatten wat ze net gezegd hebben (een mop of iets dergelijks) of daar is de volgende verschijning van Pennywise alweer. Zo werkt het natuurlijk niet... Opbouw jongens!

Verder had ik toch het gevoel dat er behoorlijk wat scènes verandert zijn in vergelijking met het eerste deel van de miniserie. De meeste hebben als doel eng te zijn maar falen daar wederom in en de reden is simpel. It zou in feite over echte vriendschap moeten gaan en daar wordt veel te weinig aandacht aan besteed. Er hadden veel maar ook veel meer momenten moeten ingezeten hebben van echte vriendschap! Muschietti moet eens goed naar bijvoorbeeld LOTR kijken, daar zie je echte vriendschap tussen de Hobbits. In It gaat het vaak zelfs de totaal tegenovergestelde kant op met Richie en Bill die vechten, zichtbare jaloezie om Beverly, Stanley die alleen wordt gelaten Zo heb je ook Bowers die direct de kinderen haat van de Loser Club. Waarom?

De kinderen vond ik bijna allemaal slecht acteren. Georgie deed het nog het beste maar heeft maar een kleine rol. Ik ben het nu niet gaan opzoeken maar volgens mij is Beverly een stuk ouder dan de rest. Een jaar of 16? Mike ook. Eddie en Ben zien er daarentegen 10 uit. Dat was in de originele toch echt een stuk beter. Eddie was hier echt een vervelend kind terwijl je dat eerder van Ritchie zou verwachten. Ook totaal geen interactie met Bill hier, geen idee hoe het in de boeken zit maar in de miniserie waren het twee handen op één buik. De chemie tussen de kinderen was daar veel beter! Enkel op het einde lijken ze het eindelijk door te hebben hoe het moet. De bende begint voor elkaar op te komen en dit leidt dan toch nog tot een degelijke afsluiter. Helaas komt er dan nog een awkward kusje aan te pas op het einde. Op zich ben ik nog wel benieuwd naar het tweede deel want het is nu ook niet extreem slecht. Zeer zeker niet, het mist gewoon doel. In de miniserie was het volwassen stuk zeer zwak, er is dus nog hoop om het vervolg beter te doen.

Wat een ontzettende slechte remake... misschien moet er maar eens een verbod komen op remakes; ook Evil dead was een slechte (remake) film, maar goed terug naar IT... wat een gayclown is dit zeg... Pennywise? Niks geen Pennywise, maar een soort van genderneutrale nicht met een gruwelijk persoonlijkheidsprobleem. Afijn; het mag duidelijk zijn; mijn film is het niet. Gelukkig dat ik er niet speciaal voor naar de Bioscoop ben geweest! Recent Ash vs. Evil dead gezien... super, super super! Horror en humor in optima forma. Misschien old skool; Lucio Fulci, Dario Argento, Sam Raimi, George A. Romero, Stephen King, John Carpenter... dat waren en zijn toch echt de horror en suspense specialisten.

avatar van Roger Thornhill
Persoonlijk vind ik deze clown niet erg eng, en die willekeurige situaties waarbij de villain overal vandaan kan komen, alle mogelijke vormen kan aannemen, praktisch onkwetsbaar is en dikwijls tijdig verdwijnt wanneer een personage voor de plot behouden moet worden doen mij nogal gekunsteld aan en geven mij zelden rillingen. Dan raken de scènes van pesterij mij aanzienlijk meer (de gruwelijke H die zeer realistisch en "voelbaar" in de buik van Ben wordt gekerfd...).Toch ben ik tot het einde toe geboeid gebleven, dankzij de zorgvuldige opbouw, het aangename tempo, de aandacht voor de jeugdige personages en hun goed uitgewerkte vriendschapsband die de horrorscènes wel meer impact geven. Maar een echt sterke horrorfilm met een ikonisch-duivels figuur, nee, dat zijn noch de eerste verfilming uit 1990 noch deze versie voor mij.

Vandaag IT gekeken en toch wel met een teleurgesteld gevoel achtergebleven. Het verhaal is interessant maar dat komt dankzij het boek, de verfilming voegt er voor mij niets aan toe. Overigens vraag ik me af of mensen die het boek niet lazen, goed kunnen volgen wie wie is in deze snelle film.

Snelheid is zowat het woord waarmee ik IT wil beschrijven. Het ratelt maar door en geeft je weinig tijd om de vriendschap tussen de kinderen duidelijk te maken. Ze worden zo wat bij elkaar gehutseld en hopla: het zijn beste vrienden

En dan komt er - je had het kunnen denken - nog een vervolg om de commerciële demonen te voeden. Laat deze aub aan mij voorbijgaan.

avatar van Ebenezer Scrooge
Dit viel zoals verwacht tegen. Ik kon me amper inleven in het verliezersclubje, dit in tegenstelling tot het origineel. Met name die jongen met die bril die maar bleef praten en gillen: What the fuck is this, what the fuck is that... Ik weet niet hoe vaak hij het zei, ik ben op een gegeven moment de tel kwijtgeraakt. Bloedirritant vond ik dat, bovendien werd dat nog niet gezegd in 1988. Ik vond ze soms ook heel onaardig doen tegen elkaar. De film ziet er verder opgefrist uit, maar is het daardoor ook beter? Om maar een voorbeeldje te noemen: de regenscènes aan het begin. In die uit 1990 zien ze er weliswaar veel simpeler en goedkoper uit, maar zo'n simpel shot van een theekopje dat overloopt van het regenwater heeft mijns inziens veel meer effect dan een complete straat die wordt blank gezet. Dat men in deze remake trouwer is gebleven aan het boek kan me verder ook maar vrij weinig boeien. In de originele It hangt er voortdurend een naargeestig sfeertje, maar deze vond ik allesbehalve eng. Pennywise met z'n rare hamsterbekkie en dat fatterige Pierrot-pak. Die schrikmomenten dat hij versneld op je afkomt zijn ook totaal niet eng. Lijkt wel een ballon die leegloopt en alle kanten uitschiet, pfrtt... Horror voor de jeugd. Maar ik ben niet geheel ontevreden. Gewoon een fijne film voor op een regenachtige zondagmiddag, de rioolscènes aan het einde vond ik op zich nog wel spannend en goed en Six Different Ways van The Cure vond ik ook wel een aparte keuze.

avatar van Gang_Star
Een moderne remake onder aanvoering van Bill Skarsgård die als Pennywise de clown de show steelt. Het verhaal en de karakters zijn voor menigeen al bekend door het boek van King of de miniserie uit 1990, toch weet deze versie van Andy Muschietti meer dan genoeg te vermaken. Zo vond ik de opening met Georgie en Pennywise zeer sterk. De film neemt wat gas terug, maar weet zich daarna sterk te hervatten. De film heeft een goede sfeer en kent spannende momenten met onder andere de vermissing van het personage Patrick en de scene in de badkamer met Beverly . Dat huis waar It zich bevind is een zeer sterke locatie en de uitstraling van het huis zelf is tof. Bijna vanzelfsprekend komen hier dan ook eveneens sterke momenten. It kenmerkt zich vooral door de rol van Pennywise, ook de sfeer en de spanning zorgen voor een sterke nieuwe vertelling van dit verhaal.