It (2017)

Alternatieve titels: It: Chapter One | It: Part 1 - The Losers' Club

Thriller / Horror

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jaeden Martell, Jeremy Ray Taylor en Sophia Lillis

1988. 'It' volgt een groep kinderen, beter bekend als de 'Losers club', in het kleine stadje Derry, Maine. Op een dag wordt het stadje geterroriseerd door het bloeddorstigste monster It dat het op de kinderen voorzien heeft. Dit monster, dat de vorm van een clown genaamd Pennywise aanneemt, komt lijnrecht tegenover het groepje kinderen te staan dat er alles aan zal moeten doen om hem te verdrijven.

avatar van Boneka
Uitstekende remake al hoopte ik juist na 27 jaar op een sequal. Nu lijkt deze film weer bedoelt om er straks weer een sequal van te maken. Hoe dan ook ik vind de remake wel geslaagd. De nieuwe technische snufjes doen de film goed al vind ik het origineel nog steeds erg sterk. En minpuntjes zijn er altijd wel te noemen. Zo vind ik het vreemd dat het stadje Derry wel erg leeg is. Je ziet een paar kids en ondanks alle huizen erom heen zie je verder niemand. Vreemd alsof alleen het clubje Losers bestaat. Moet wel zeggen dat alles er heerlijk authentiek uitziet. Ook ziet deze blu ray versie er schitterend uit met zijn mooie kleuren. Geluid is ook dik in orde. Het plot is bekend (beetje jammer, maar ja het is een remake) en op wat kleine dingen na hebben ze het verhaal aardig hetzelfde gehouden. Echte horror kunnen we het niet noemen, maar er zitten wel wat lekkere creepy scenes in. En grappig is ie soms ook wel al weet ik niet of dit zo bedoeld is. Zeg maar zwarte humor. Ik lag sowieso in een deuk bij die zwerver en al helemaal bij de opmerking "pilletje vergeten" lag ik eigenlijk in een deuk.

Het bijna einde van de film in het riool ziet er goed uit met als klapstuk de zwevende "dode" kinderen Dit zag er indrukwekkend mooi uit. De natalk heeft voor een keer geen creepy moment, maar kon er mee door. Nu nog benieuwd of er nog een chapter II komt.

Of de verwijderde deleted scenes een aanvulling waren moet ik nog gaan bekijken.

avatar van Tommy De Vito
Hi Georgie! What a nice boat. Do you want it back?

Wauw! Mooie film hoor deze nieuwe versie van de moordlustige, psycho 'IT Pennywise, the dancing clown'. De clown is in deze film veel meer aanwezig dan in de miniserie uit 1990. Daarnaast is deze film vermakelijker, vlotter, enger en natuurlijk visueel gezien (veel) mooier.

De film heeft een aantal zenuwslopende scènes, zoals in het horror-huis, kelder van de bibliotheek en in het riool als de bad-ass ervan langs krijgt... Deze film heeft mij persoonlijk verrast. Misschien ook door de negatievere reacties. Ik zie veel voorbij komen over 'het vriendschap'. Niet zo sterk tussen de kinderen.. dan denk ik, who cares? Laat a.u.b. die Clown iedereen het stuipen op het lijf jagen en ik ben vermaakt. Het draait toch om de horror-elementen en de spanning. Maar goed, uiteraard zullen de meningen daar in verschillen en daar heb ik ook respect voor. Ik geef alleen mijn visie bij deze weer.

Ik verheug me dan ook echt op Chapter 2! ****

avatar van Icewind
Om nu meteen met modder te gaan gooien vind ik wat te zwaar maar feitelijk vind ik deze remake compleet bagger. De personages hebben geen chemie en de clown Pennywise ziet er niet uit terwijl hij in het origineel van ´90 door Tim Curry veel indrukwekkender werd neergezet. Degene die vind dat deze film spannender of enger zou zijn dan het origineel heeft de eerste niet goed in zich opgenomen ben ik bang.

Helaas kan ik de door vorige spreker vernoemde zenuwslopende scènes niet ontwaren en vond ik de film in vergelijk tot het origineel behoorlijk slaapverwekkend. 135 minuten zitten wachten tot het eindelijk zou beginnen, helaas, er kwam niks.

Ik verwacht dat deel twee ook een kopie zal zijn van het originele deel twee, dus niet al te hoge verwachtingen van. 2 sterren vind ik al overdaad.

avatar van Siggy939
Briljant. Uitstekende verfilming van het boek.

avatar van Collins
Remakes van horror films stellen vaak teleur. Onlangs zag ik Poltergeist (2015), Flatliners (2017) en Evil Dead (2013). Stuk voor stuk teleurstellende remakes, terwijl de originelen erg ok zijn. Zo vind ik It (1990) een heel behoorlijke productie. Met slechte remakes in het achterhoofd lagen de verwachtingen voor de nieuwe It op voorhand dan ook laag.
Ook speelt mee dat de geschiedenis van boekverfilmingen van Stephen King geen glorieuze is. Een enkele verfilming is slechts geslaagd. De meeste zijn gewoon zwaar verdunde afgeleiden, die de sfeer uit het boek niet weten over te brengen. Genoeg redenen dus om de de nieuwe It met weinig vertrouwen in te gaan.
Onterecht zo bleek. De nieuwe it is gewoon een goede film. De sfeer uit het boek is herkenbaar terug te zien in de film. De horror actie is prima. De kwade clown is een angstaanjager van formaat. Een duister wezen met een gemene maar droogkomische inslag. Dat droogkomische aspect maakt de clown trouwens zo eng. Briljant personage, die clown.
De sfeer buiten de horroractie is vergelijkbaar met een film als Stand by Me (1986). Net als in die film is er sprake van een groep jongeren met een diverse maar wel sneue achtergrond en met eigen omgangsvormen. De club die het opneemt tegen de clown is een heuse loser's club bestaande uit personages met issues. De persoonlijke problemen en angsten van de groepsleden vormen een spannende onderhuidse psychologische laag die zich langzamerhand het verhaal binnen dringt.
Een intrigerend verbond tegen de clowneske terreur ontstaat. Leuk. Ik kon goed meeleven en inleven. Geamuseerd en onder spanning.
Tenslotte nog even twee andere plusjes noemen. Goeie effecten. Ze maken de clown nog enger. Goed acteerwerk van de jonge acteurs. Geloofwaardig en goed voor de inleving.
ik heb wel zin in het vervolg.

avatar van VanRippestein
Ok film. Eerdere verfilming niet gezien maar daar ben ik nu wel benieuwd naar. Ik hoop vooral op wat betere special effects dan dit flauwe cgi werk want dat vond ik toch wel erg jammer aan deze film. Het is een vlotte luchtige horror film met een fijne eighties vibe. Doet sterk denken aan de serie Stranger Things: avontuur vanuit een kinderlijk perspectief met een drang naar (80s) referenties. dat de film verder niets pretendeert komt ten goede.

avatar van cor1946
1 uur zitten kijken naar een kleuterfilm. Niks horror. Misschien het laatste uur kijken nu 3 sterren .

avatar van tommykonijn
Ik had eigenlijk nog even It (1990) willen zien alvorens ik deze zou bekijken, maar de versie uit 2017 kwam toch net wat eerder op mijn pad. Geeft verder niet zo veel. Voordeel is dat ik nu geen vergelijkingsmateriaal heb en dus niet constant geplaagd werd door de gedachte dat het (eventueel) allemaal veel minder zou zijn dan het origineel.

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar dit lijkt me toch een waardige verfilming. Sluit, zoals velen al hebben aangegeven, mooi aan bij Stranger Things. Wat ik eigenlijk het mooist aan deze film vond waren het nostalgisch ogende dorpje en de momenten waar de Losers' Club samen optrekt tijdens de zomer (onder meer de fietsritjes en de zwemscène). Dat was heel sfeervol in beeld gebracht en voelde herkenbaar. Sowieso vond ik de kids echt puik werk afleveren. Uiteraard komt er wel een enkel 'zijn het kinderen of volwassenen?' moment voorbij, maar het blijft absoluut binnen de perken. En een dergelijk moment vind ik bovendien vaak meer aan het script (of de regisseur) te wijten dan aan de acteurs.

Maar ja, het draait natuurlijk allemaal vooral om die niet zo gezellige clown. Bill Skarsgård doet zijn uiterste best en op zijn performance an sich heb ik niks aan te merken, maar hij werd naar mijn mening nooit meer zo angstaanjagend als tijdens zijn eerste scène. Zijn andere verschijningen voelen soms toch een beetje 'mislukt', met als dieptepunt het moment in de kelder waar hij zigzaggend op het scherm afkomt. Die belevenis blijft overigens wel heel subjectief denk ik. Ik kan me goed voorstellen dat sommigen het personage It juist wél eng vinden. Ik moet wel zeggen dat, ondanks dat ik nou niet echt spanning ervoer, het tot en met het einde heel amusant en sfeervol blijft. Die scènes waar de kinderen in het huis geteisterd worden door de clown steken prima in elkaar.

Nergens echt schokkend dus en de climax duurt misschien wat te lang, maar ik vond het desalniettemin zeker een leuke film. Het kijkt lekker weg, is bij vlagen behoorlijk sfeervol en er waren niet of nauwelijks zaken waar ik me aan stoorde. Ik zal niet vooraan in de rij staan voor de sequel die later dit jaar uitkomt, maar ik ben er stiekem toch wel nieuwsgierig naar.

avatar van Warning
Prima remake!

De special effects zijn prima in orde, maar dat is dan ook het enige positieve dat over de 'jeugdversie' van IT valt te zeggen. Verder is het vooral een lange zit waarbij je niet een keer rechtop gaat zitten. Het boek was beter.

avatar van SaintEye
Geweldige remake, die het origineel naar mijn mening ruimschoots overtreft. Een film die ik ook alweer acht keer heb gezien en daarmee één van mijn lievelingsfilms aller tijden is. Film moet het hebben van een mooie sfeer, waarbij de balans tussen humor en spanning in mijn optiek erg goed is. Door een volgend deel / hoofdstuk te gebruiken om in te gaan op de achtergrond van Pennywise, krijgt in dit deel alles de juiste aandacht en wordt niets afgeraffeld. Ik kijk na dit deel dan ook uit naar het vervolg.

avatar van Donkerwoud
Ik was zeventien en wilde dat gevoel van toen herbeleven. De miniserie van 'It' (1990) kwam op televisie voorbij en ik dacht terug aan hoe ik ooit een slaapfeestje hield met een groep andere twaalfjarigen en we een nacht lang horrorfilms en een softpornofilm keken. Je even volwassen wanen. Dingen zien die niet mogen. Van 'Invasion of the Body Snatchers' (1978) herinner ik me niet veel meer, maar 'It' (1990) ging toen al onder mijn huid zitten. Die vreemde mengeling van hilariteit en horror, met zware thema's als kindermishandeling, kindermisbruik en psychiatrische problematiek. Maar jongens op die leeftijd mogen niet aangeslagen zijn en we verzekerden elkaar dat de kinderlokkende clown toch heus alleen hysterisch grappig is!? Ben jij bang? Echt niet, hoor. Ik voelde me ongemakkelijk en merkte dat deze horrorfilm wel érg dicht bij mijn eigen belevingswereld bleef. Het feestje eindigde toen iemand een seksfilm uit de collectie van zijn vader had opgezet en ik besloot dat het nu welletjes was geweest. Het werd me allemaal iets té volwassen. ('Nééhéé', ik heb écht niet mijn moeder naar beneden gehaald!')

Dat ongemakkelijke en nare gevoel ging niet weg. Vooral die specifieke douchescéne bleef als een langspeelplaat door mijn gedachten suizen. Tergend. Een van de personages doucht in een gemeenschappelijke ruimte en de pijpleidingen komen opeens tot leven. Dan komt het clownshandje van It langzaam uit het afvoerputje gekropen en gaat hij geamuseerd naar de tienerjongen kijken. Ik vond die combinatie van naakt en weerloos zijn tegenover een clownsfiguur dood- en doodeng. Alleen al het idee dat er iets uit de leidingen kan kruipen wat jou kwaad wil doen. Tot grote ergernis van mijn moeder, maar het heeft me zeker een week nachtrust gekost voordat dit beeld uit mijn systeem verdween. Op mijn Zwolse studentenkamer zag mijn zeventienjarige zelf opnieuw de filmervaring die eerder zoveel teweeg bracht. Ik weet nog dat ik twijfelde (wakker liggen om een film is ook weer zoiets) maar mijn nieuwsgierigheid won het van mijn huiver. En gelukkig ook maar, want er bleef weinig engs over. De middelmatige speciale effecten en een overdaad aan emmers bloed; de pogingen om suspense te suggereren met dat stomme rode ballonnetje; en natuurlijk vooral Tim Curry als grappentappende monsterclown. Het voelde als een deceptie.

'It' (2017) is dat zeldzame geval wanneer een remake een iconische voorganger overtreft. De makers hebben er goed aan gedaan de kluchtigheid te temperen en op een meer realistische manier bij de ervaringswereld van de kinderen te blijven. Het gaat nu echt om de Losers' Club en hoe ze als groepje verschoppelingen een bond sluiten tegen de horror van die tussenfase van kind naar volwassene. Daar hoort ook een ander soort It bij, meer gegrond in de realiteit. De Skarsgård-It heeft iets minder een eigen persoonlijkheid dan de Curry-It, maar het werkt omdat hij meer een soort virus of schimmel is dan de enge man in de bosjes. Het zal niet zonder reden zijn dat één van de personages een verwijzing maakt naar de aidsepidemie in de jaren tachtig. Waar 'It' (2017) voor mij wat steekjes laat vallen is dat de horror zelf (zoals bij zoveel moderne horrorfilms) voelt als een voorspelbare spookhuisrit. Het clownsthema is met veel fantasie en zorg ontworpen, maar voelt tegelijkertijd ook een tikkeltje overgestileerd of zelfs afstandelijk. Maar dit is muggenziften van een zure dertiger, want twaalfjarige Kaj had ongetwijfeld hetzelfde nostalgische jeugdtrauma opgelopen. En voor de zeventienjarige Kaj zou het vertrouwen hersteld zijn dat It niet alleen kolderieke pulp hoeft te zijn.

avatar van jippie2010
Niet helemaal mijn ding, toch meer confronterende horror dan verwacht. Desalniettemin knap gemaakt, ziet er stijlvol uit, gemiddeld en goede cast, zeker voor een remake prima te pruimen. *3,5

avatar van remorz
Hehe.

Bijzondere prestatie deze film. in een kleine stroom aan Stephen King-verfilmingen die best de moeite waard zijn, vormt deze niet alleen het voorlopige hoogtepunt, het overtreft ook verreweg zijn saaie voorganger, die te maken had met een vreemd soort van jovialiteit, brak acteerwerk en een totaal gebrek aan engheid.

Een ander nadeel dat deze film wel moet delen, is dat het wat aan de lange kant is. Maar daar staat tegenover dat deze best sfeervol is, zowel op de enge momenten als tijdens de zomerse chemie tussen de jonge spelers. Die het overigens ook redelijk tot erg goed doen. Grote ster is toch wel de new and improved Pennywise. Skarsgård doet het perfect, maar de algehele stilering en toon van onze creepy clown is in alle opzichten geslaagd te noemen. Paar toffe setdesigns eromheen en plotse uitbarstingen van freakiness die me als kind zeker de stuipen op het lijf gejaagd hadden. Voor de doorgewinterde horrorfanaten misschien nog altijd wat lichtgewicht, het overtuigt prima als moderne interpretatie van een horroricoon. In het laatste gevecht is hij misschien een beetje het sukkeltje maar als brug naar het tweede deel een logische en vergeeflijke keuze.

Afgezien van een wat slepend tempo hier en daar, zit deze toch vol scenes om van te smullen. En die je uit doen kijken naar het vervolg in september. Ik ben fan. 4*

Hoe minder de angst voor IT des te zwakker ‘het’ wordt. En het lukt regisseur Muschietti en zijn leger aan programmeurs verdomd goed om die angst voor IT definitief te laten verdwijnen. Als het al even eng dreigt te worden, dan worden er wel wat belachelijke CGI-effecten tegenaan gegooid. Met geluidseffecten (dat stomme gelach) die rechtstreeks uit de mini-game Call of Duty Zombies lijken te komen.
De échte IT, door een persoon gespeeld, was veel enger. Deze versie wordt grotendeels door cgi-effecten vertolkt. En als die skarsgard in beeld komt is het ook geen succes.

Als je dan al niet met méér op de proppen kunt komen dan met een paar slechte acteurs en wat lelijke computereffecten, laat een klassieker als IT dan gewoon in zijn waarde.

avatar van YouDrunkGoHome
Oei, ik was hier na mijn bioscoop bezoek toch een stuk enthousiaster over dan na deze herziening. The Losers zijn nog steeds het hoogtepunt van de film maar de rest van de film kon me nu een stuk minder bekoren. Ik vond de horror toen ook al het zwakste punt van de film maar het stoorde me deze keer aanzienlijk meer. Je word constant om de oren geslagen met cgi monster na cgi monster en dit begint al snel aan te voelen als overkill. Dit gaat gepaard met een hoop herrie en geschreeuw wat het er allemaal niet spannender of enger op maakt maar op mij al snel behoorlijk wat irritatie opriep.

De schaarse momenten waarop de horror wel werkt zijn de scènes die zich afspelen in een realistische setting. Ik doel hiermee op de momenten tussen de kinderen (Beverly, Henry en Eddie) en hun ouders. De film is hier qua horror op zijn sterkst. Je krijgt hier duidelijk mee dat deze kinderen een behoorlijk traumatische jeugd hebben moeten doorstaan door de verkniptheid van hun ouders. Onder het motto less is more krijg je genoeg informatie om aan te voelen dat er iets goed mis is binnen deze gezinnen maar laat de film het vooral aan de kijker zelf over om in te vullen tot hoever deze gruwelijkheden reiken. De plaatjes die je eigen verbeelding in deze scènes oproept zijn enger dan de beste cgi je kan voorschotelen, erg sterk gedaan. Het is dan ook jammer dat de film voor een groot deel probeert te shockeren door een overdaad aan CGI monsters. Ik verloor hierdoor vaak mijn concentratie en bleef qua spanning te veel op mijn honger zitten. Bij een film als IT ontkom je natuurlijk niet aan bloederige en bovennatuurlijke beelden maar ik denk dat de keuze voor praktische effecten hier veel beter het gewenste effect had kunnen bewerkstelligen dan de vaak toch wat gebrekkige CGI. Bovendien had de mix tussen psychologische en body horror van mij een stuk meer 50/50 mogen zijn.

En dus is het jammer dat horror in de film voor mij grotendeels niet werkt maar des te sterker zijn de momenten met de losers onderling. Zij vormen echt het hart van de film en houden de film grotendeels boven water. De humor is puberaal maar past perfect bij de karakters. Ook is de sfeer van de film buiten alle drukte om erg fijn en zijn het de tedere momenten die uiteindelijk het meeste indruk maken. Een hele punt aftrek lijkt veel maar in mijn hoofd gaat hij van een 3.8 naar een 3.2 .

avatar van Shadowed
Maar eens herzien.

Vooral omdat ik als ik mijn eerste recensie nog terug lees ik deze niet waardig vind, dus dan maar even een nieuw berichtje intikken. Bovendien, na Chapter Two gezien te hebben, maar eens de herinnering van het bioscoopbezoekje van 2017 terughalen.

Het cijfer blijft nog steeds staan. In vergelijking met de tweede is deze qua horror zeker de winnaar. In het algemeen is deze film veel enger en creepier dan de tweede, en maakt ook nog wat minder lawaai. Alhoewel de film een speelse vibe uitstraalt, komt deze nog weleens venijnig uit de hoek met gore en vieze momenten.

Horror en Skarsgård zijn de meest geslaagde elementen uit deze film. Pennywise in 2017 is echt een figuur dat redelijk wat angst injaagt, waar de versie van Curry vooral lollig was en een zonnige verschijning als deze in beeld mocht komen.

Bovendien heeft alles lekker veel sfeer, een speelse, maar toch dreigende sfeer doemt over het stadje. Scenes in de riolen zijn spannend, en enkele figuren weten je toch wederom een aantal rillingen te geven. Maar nergens is het doodeng, dat dan weer niet.

Maar nog steeds een erg leuk filmpje dat absoluut nergens verveelt en wel tot 1 van mijn favoriete horrorfilms behoort. Deze is groter opgezet dan de gemiddelde horrorfilm, en hier kan ik lekker veel plezier aan beleven.

Ergens had ik wel de looks van enkele karakters anders gezien, Beverly die haar paardenstaart afknipt vond ik toch wel een domper. Maar dat kan aan mij al persoon liggen, of de film die gewoon braaf het boek volgt (zelf ga ik hem zeker nog eens lezen).

Redelijk lange speelduur, maar het verveelt nergens. Types zoals Skarsgård hebben meerdere horrorfilms nodig. Er zijn niet veel acteurs meer die zichtbaar plezier in hun rollen hebben en er ook echt in opgaan. Deze film overstijgt overduidelijk voor mij de gemiddelde horrorfilm. Nergens doodeng, maar best spannend en het pleziergehalte ligt hoog. Heerlijk.

avatar van wendyvortex
De 1990-versie staat bij mij al genoteerd met een maximale score, dus in eerste instantie zat ik niet echt heel erg te wachten op een re-make, maar ja Stephen King's mix van smalltown America en de jonge outsiders die vechten tegen de bullies, de vreselijke volwassen en de zich manifesterende horror in de vorm van It/Pennywise ... wham!!! Meteen weer voor de bijl. Op naar het tweede deel en over een tijdje de 1990 nog maar eens ter vergelijking.

avatar van Duke Nukem
Het origineel uit 1990 nooit gezien, maar deze film vind ik heel goed gemaakt. Een film die bijna volledig door kinderen wordt gedragen, dat kan gemakkelijk misgaan maar ze doen het allemaal erg goed. De CGI effecten zien er soms nogal fake uit, maar over het algemeen ziet de film er goed uit.

avatar van FlorisV
Vooral de moeite vanwege de erg goede kind acteurs en de goed geschreven karakters die ze spelen. Het is niet louter een horrorfilm (eigenlijk wordt het nogal snel een over de top cgi-fest zodra het in die modus is) maar ook een drama over een stel getroubleerde en getreiterde tieners die elkaars vrienden worden. De setting is verplaatst van de jaren 50 (toen nostalgisch) naar de jaren 80 (nu nostalgisch).

Goeie film waarin een groepje kinderen tijdens de zomervakantie te maken krijgt met een bloeddorstige clown. Een mooi verhaal van Stephen King, maar allemaal al eens eerder gezien (en dan bedoel ik zeker niet alleen de versie uit 1990). Ondanks dat het niet echt spannend of eng wordt, heeft de film wel de juiste toon en sfeer. De jonge cast doet het uitstekend en het ziet er allemaal goed uit.

avatar van Filmkriebel
Vond deze persoonlijk beter dan de IT uit 1990. De special effects in deze oude versie stelden niks voor, terwijl die hier best indrukwekkend waren. Het ademt ook wat de sfeer uit van oude Spielberg/jaren 80 films met dat avontuurlijke ten strijde trekken. Van de oude film kan ik me op Pennywise na, weinig herinneren. Deze nieuwe herwerking was broodnodig, en meteen krijg je één van de betere Stephen King verfilmingen cadeau, met een goede balans tussen emotie en gegriezel. De kinderen zijn goed gecast en omdat ze allemaal wel hun rol kunnen uitwerken vond ik hen goed uit de verf komen. Sommige van hen (o.a. het meisje en de lead pestkop) krijgen wel heel sombere familiale achtergronden mee. Het verhaal is erg simpel : een monsterachtig wezen die zich als een clown toont, leeft onder het dorp en keert alle 27 jaar terug om zich te voeden met de angst van de kinderen, en uiteindelijk ook met de kinderen zelf. Het levert enkele goede horror-momenten op in ieder geval.

avatar van Fisico
Ik ben eerlijk gezegd niet zo vertrouwd met het boek van King noch met de verfilming uit 1990. Behoudens de titel en de angstaanjagende moordlustige clown was me weinig bekend van Pennywise. In dat opzicht kan ik ook niet inschatten of het vele extra fantasy horror van transformaties en rondlopende zombies daadwerkelijk deel uitmaakt van de clown. Voor mij was dit alvast niet nodig. Nu keek ik naar een soort Freddy Krueger, waarbij ook heel wat vreemde dingen gebeuren in het bewustzijn en onderbewustzijn van de nakende slachtoffers. Ik verwachtte eerder een soort Michael Myers die als 'normaal' persoon van vlees en bloed de moordlustige toer opgaat.

Een clown heb ik ergens steeds al vrij beangstigend gevonden. Heb er nooit veel van moeten weten. Dus op zich kan je daar al heel veel mee in een film. En dat doet het ook. De openingsscènes met het bootje - die we ook terugzien in menig trailer - is ijzersterk: eng, spannend, sfeervol, opbouwend en vooral veelbelovend. Alles klopt in die scène.

Verdereen mooi eighties sfeertje met een bende schoolvrienden die op zoektocht gaan. Een beetje (veel) enger dan pakweg The Goonies, Rim of the world of Stranger things (eveneens met Finn Wolfhard), maar de idee is eigenlijk hetzelfde. Verder ook aandacht voor ontwrichte gezinnen en goede chemie tussen de kinderen.
Als horror ook geslaagd - los van het feit dat al die extra CGI's niet nodig waren. Zeker voldoende eng met enkele sfeervolle jump scares. OK!

Tarkus schreef:
Ik ben niet vertrouwd met de eerste, originele, film, ik kan dus geen vergelijking maken.
Maar ik vind deze film wel goed, heel goed zelfs.
Prima verhaal, met voldoende horror.
De sound is fantastisch en op Blu-ray heb je een prachtige surround wat mede bijdraagt aan de schrikeffecten die veelvuldig in de film komen.
Overigens een prima jonge cast ook.
En als laatste, mooie make up voor de clown !!
Heb aan deze film echt plezier beleefd en kijk uit naar Chapter 2.
Noot: ik begrijp wel niet waarom de Nederlandse vertaling van "IT" in de ondertitels vertaald wordt naar 'OV' ???

Het is nog niet zo lang geleden dat ik deze film had gezien, maar met het oog op deel 2 deze dan toch eerst opnieuw bekeken.
Ik blijf bij mijn eerste mening, prima prent die door het Atmos geluid op de Blu-ray een meerwaarde krijgt.

avatar van K. V.
De originele verfilming in een ver verleden gezien, dus tijd voor een nieuwe versie. Vond het wel een leuke film. De cast deed het prima, net als de clown trouwens. Verder was het een verzorgde film die er goed uit zag.
Wel nog een lange speelduur, maar vervelen deed hij niet.

avatar van N00dles
Ondanks positieve verhalen vond ik hem behoorlijk tegenvallen. Ja, het is niet zo cheesy en low-budget als de miniserie, maar de remake weet -op enkele momenten na- niet echt te imponeren.

Het probleem zit hem in de wat rare mix van spanning, humor, en cheap thrills en teveel tropes.

En sja, de nieuwe Pennywise (Bill Skarsgård) is gewoon niet zo eng. Meer monsterlijk ogend, maar dat werkt averechts.
Tim Curry oogde menselijker, maar (daardoor?) creepier. Bovendien wist Tim Curry met zijn sterke mimiek iets vervreemdends uit te stralen.

De kindacteurs vond ik wisselend. Beverly (Sophia Lillis) en Richie (Finn Wolfhard) vond ik wel consistent overtuigen. Laatstgenoemde zorgde wel voor de leukste grappen in de film.
Als horrorfilm had ik er echter meer van verwacht, dus voor nu een average 3*. Tijd voor Chapter 2!

avatar van des1
Leuk spannend voor kids. Duurde mij te lang. Herhaling van zetten. Overigens bijna geen grotere horror dan een pa die z'n poten niet thuis kan houden.

It Chapter One is het eerste deel van verfilming van het bekende boek van Stephen King. Deze was in 1990 al eens als miniserie uitgebracht maar die was niet van al te beste kwaliteit, op de performance van Tim Curry na, dus keek ik erg uit naar deze remake. De nieuwe versie ziet er schitterend uit en omdat hij niet zoals de miniserie heen en weer gaat tussen heden en verleden kijkt de film lekkerder. Hij heeft bovendien ook dat nostalgische gevoel wat films als Super 8 en Stand By Me of een serie als Stranger Things allen hebben zodat het vertrouwd aanvoelt maar toch ook iets mysterieus en spannends heeft waardoor je geboeid blijft. De film geeft ook meer ruimte voor de ontwikkeling van de personages, niet alleen de leden van de Losersclub maar ook van hun kwelgeest Henry Bowers krijgen we meer te weten. De jeugdige acteurs doen het allen beter dan hun voorgangers uit de miniserie. Beverly Marsh komt in de nieuwe versie het best tot haar recht. In de miniserie was ze maar een saai muurbloempje maar in deze versie is ze juist de stoerste. Er is ook een minpunt: Bill Skarsgård zet een mindere enge Pennywise neer dan Tim Curry. Tim Curry wist echt een naargeestige demonische plaaggeest van hem te maken wiens plagerijen nog dagenlang in je hoofd zaten. Skarsgård weet er slechts een vilein monster van te maken. It Chapter One is dus in bijna alle opzichten een verbetering, behalve Pennywise. Dit doet echter niet af aan de film zelf vandaar mijn beoordeling van 4*.