It (2017)

Alternatieve titels: It: Chapter One | It: Part 1 - The Losers' Club

Thriller / Horror

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jaeden Martell, Jeremy Ray Taylor en Sophia Lillis

1988. 'It' volgt een groep kinderen, beter bekend als de 'Losers club', in het kleine stadje Derry, Maine. Op een dag wordt het stadje geterroriseerd door het bloeddorstigste monster It dat het op de kinderen voorzien heeft. Dit monster, dat de vorm van een clown genaamd Pennywise aanneemt, komt lijnrecht tegenover het groepje kinderen te staan dat er alles aan zal moeten doen om hem te verdrijven.

Na de review van De Televaag denk ik..
.Reviews Schmeviews... morgen mag ik hem zelf gaan aanschouwen.

avatar van diedier
Net terug van de AV in de euroscoop in Genk.
Ik geef toe dat ik geen goed recensieschrijver ben, dit laat ik over aan de mensen die er wel kaas van gegeten hebben.. Maar, wat vond ik van IT?

Fantastisch leuke film, zeer mooie decors, relatief goede CGI voor dit kleine budget, bijzonder veel sfeervolle schrikmomenten en een heerlijk gestoorde doodenge Pennywise! Kids spelen vrij goed dit in combinatie met een mooie dosis geslaagde humor. Enig minpunt dat de film iets te lang was.. Al heb ik genoten!

avatar van dutchtuga
Wat heb ik toch lang uitgekeken naar de nieuwe It. De marketingcampagne was een ijzersterke. De gedaante van de nieuwe Pennywise, met afstand hetgeen waar het meest naar werd uitgekeken, werd beetje bij beetje vrijgegeven en hoewel men in het begin wat sceptisch was nam de positiviteit omtrent het personage gespeeld door Bill Skarsgård toe naarmate we meer van hem zagen. En zo werd het grootste euvel opzij geschoven en na een paar doodenge trailers is het nu eindelijk zover, It is op ons losgelaten.

Lees de rest van de recensie via onderstaande link.

It (Andy Muschietti) - recensie - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van rep_robert
Maar je zegt helemaal niets over de film in je korte stukje. Je had wel een kleine samenvatting van je mening kunnen geven hoor dutchtuga, dit is eigenlijk geen meningmarkering op MovieMeter waard.

avatar van Remmus
Genoten heb ik ervan! Lang naar uitgekeken en angstig wat ze gedaan hebben met pennywise maar dat bleek ongegrond. Het verhaal is praktisch ongewijzigd maar de soeciale effects zijn uiteraard verbeterd. Veel lekkere schrikmomenten, humor en geschiedenis. Minpunten? Ja natuurlijk, vind het vooral jammer dat de spin verdwenen is en er geen moment beepbeep richie geroepen wordt. maar doet geen afbreuk. Pennywise is herrezen en ik ben zeer tevreden met het resultaat. Nu wachten op het vervolg.

rep_robert schreef:

Eens ....ik vind het zowiezo onzin om dit soort dingen te plaatsen op MM....schijf hier je recensie of ga op een andere site zitten.
Net alsof ik op de link ga drukken waar de recensie staat...schrijf dan gewoon niets bij de film

Dan heb je niet goed opgelet Remmus, Als ze in het Neibolt huis zijn, zegt Pennywise tegen Richie terwijl hij op de kist staat 'Beep Beep Richie'

tattoobob schreef:

Ja, al kan ik het nog wel begrijpen dat je gewoon een samenvatting neerzet van je lange recensie. Dat je site nog wat exposure krijgt. Maar dit is gewoon gebakken lucht waar ik geen mening over de film kan terugvinden.

Zit nu in de zaal. Can't wait!

avatar van John Milton
tattoobob schreef:
Net alsof ik op de link ga drukken waar de recensie staat...
Is dat zo ondenkbaar? Ik vind dat niet raar hoor, al zou ik zelf inderdaad in het gedeelte wat je hier post, wel wat uit je mening over de film naar voren laten komen.

tattoobob schreef:

Zeik toch niet zo, het is puur een opwarmer voor de gehele recensie. Natuurlijk is het de bedoeling dat je erop klikt. Mening markering is al verwijderd.

dutchtuga schreef:

Ik vind het onnodig.....ze gewoon de recensie in z,n geheel hier ook neer.
Maar goed...dat is mijn mening.

John Milton schreef:

Als er een link bij staat met "lees de gehele recensie hier"druk ik eigenlijk nooit...en ik denk vele met mij.

avatar van KOKUSMAKREEL
Gewoon copy pasten en op alle recensie sites zetten!!

avatar van John Milton
JAAA! Of een andere arbitraire handeling!!

Zwolle84
tattoobob schreef:

Doe ik ook nooit. Deze site is juist bedoeld om recensies (en discussies) te plaatsen, niet om reclame te maken voor een andere site.

avatar van jeroentjuhhhhh
Zwolle84 schreef:

Nieuwe regel bedacht?

Zwolle84 schreef:

Waarom zou dat niet mogen? We zijn allemaal filmliefhebbers. Mooi toch dat je op deze manier andere sites leert kennen? Het is niet zo dat ik in de 12 jaar dat ik actief ben op MM niet mijn bijdrage aan ze heb geleverd... Of dat jij door mijn site niet meer op MM komt

avatar van rep_robert
Het was niet bedoeld om je aan te vallen of om een hele discussie op te starten van een pagina lang. Ik ben alleen van mening dat als ik een mening zie staan dat ik ook iemands mening kan zien in dezelfde reactie. Heb er zelf geen problemen mee als je gewoon een samenvattinkje van je mening geeft met een link erbij. Dat gebeurt vaak genoeg. Maar je hebt de mening markering al weggehaald, dan heb ik er geen problemen mee dat dit er zo staat. Genoeg andere verwijzingen naar recentiesites op MovieMeter namelijk. Dat moet gewoon kunnen.

avatar van rep_robert
Twijfel tussen een 3,5* en 4,0*...Even over nadenken nog.
Laatste keer dat ik totaal ongemakkelijk tijdens een horrorfilm in de bios heb gezeten is bij the Conjuring 2. Die was bijna de gehele film doodeng. Met It heb ik dat niet heel erg gehad.

avatar van Morice80
Vermakelijke film! - en dat smoeltje van die clown in het begin in die put vond ik een erg leuk clown koppie of smoeltje..

Zwolle84
Volgens mij wordt het groter gemaakt dan (tattoobob en) ik bedoel(en). Ik val niemand aan, geef alleen aan dat ik er geen gebruik van maak omdat ik op MM zélf de reviews verwacht ipv dat het een soort startpagina met links naar buiten is.

dutchtuga schreef:

Van mij mag je doen wat je wil.....wat ik vind is iets anders.

avatar van Shinobi
"What are you doing in the sewer?"

De miniserie - die inmiddels een cultstatus heeft verworven - heb ik nooit bijzonder gevonden, des te verrassend was het bericht dat er een remake zou komen. Toch keek ik er lichtelijk naar uit, omdat ik benieuwd was wat er met een groter budget gedaan zou kunnen worden.

Met de remake tracht men wederom dezelfde verhaalstructuur aan te houden; je krijgt uitgebreid het reilen en zeilen van de jongeren mee. Elke jongere komt op deze manier aan bod, waaruit blijkt dat ze met verscheidene problemen kampen die hen bij elkaar brengt. Dit leidt vanzelfsprekend naar de confrontatie met het monster dat schuilgaat achter een clown.

Aan de basis staat duidelijk een coming-of-age die me enigszins doet denken aan 'Stranger Things', vooral omdat Finn Wolfhard hier ook komt opdraven. Helaas doen al deze ontwikkelingen mij niet veel, gezien het merendeel oppervlakkig blijft. Achter de gebruikelijke pesterijen zit vaak nog een diepere laag die nooit getoond wordt. Juist zulke kleine dingen maken de film net iets interessanter.

'It' heeft zo zijn aardige momenten, maar als geheel voelt het nogal langdradig aan. Bovendien wordt de film nooit eng, ondanks de verwoede pogingen van Bill Skarsgård om zijn eigen invulling aan de iconische Pennywise te geven. Hierdoor blijft de echte spanning jammer genoeg uit en wordt er hoofdzakelijk geleund op jump scares. Als kijker smacht je een dikke twee uur lang naar iets wat je op de stuipen kan jagen, maar het mag allemaal niet baten.

Al met al een teleurstellende remake die te veel volgens het boekje werkt, om daadwerkelijk vernieuwend te kunnen zijn. Eens kijken wat het tweede deel zal brengen.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van rep_robert
Deze nieuwe adaptie van het boek is eentje met een ziel. De losers club is een fantastisch groepje kinderen bij elkaar, die stuk voor stuk overtuigend worden neergezet. Je krijgt precies genoeg informatie mee om te geven om de kinderen, maar het voelt niet langdradig of overbodig. De film speelt zich af in de jaren 80 van het plaatsje Derry, wat er echt heerlijk uitziet en een perfecte bijdrage levert aan de coming of age sfeer in de film. Wat dat betreft bracht de film me terug naar de jaren 80 en had ik niet het idee dat ik een modern product aan het kijken was.

De film begint met veel lef, doordat Pennywise de arm afbijt van Georgie, maar ik vraag me af of dit echt nodig was. De elementen die de film r-rated maken vind ik weer niet noodzakelijk. Juist de suggestieve elementen (al dan niet wegens budgettaire redenen) uit het origineel vind ik beter passen.

Pennywise zelf wordt leuk gedaan door Skarsgård, maar toch vind ik alle scenes met hem minder charme hebben dan Tim Curry. Als ik geen vergelijkingsmateriaal zou hebben, dan zou ik meer onder de indruk zijn.
Ook vind ik de film niet echt angstaanjagend, maar tegelijkertijd vind ik het nergens ook zwak. Er wordt genoeg spanning gecreëerd en nergens voelt het goedkoop aan. Dat het her en der verschilt met het origineel vind ik ook fijn. Ik stoorde me wel telkens aan het "we should face him together, maar elk moment dat we kunnen afdwalen van de groep, doen we dat ook" gehalte van de spannende momenten. Ook het they all float laat me verdeeld achter. Het lijkt hier beter tot zijn recht te komen dan in het origineel. Al vraag ik me toch af of ze nou echt dood waren toen ze daar zweefden en waarom zweefden de kinderen eigenlijk in het riool. Het nut ontging me een beetje.

It doet wat het moet doen. Het verhaal wordt met respect behandeld, de sfeer en de losers club worden fantastisch neergezet. Alleen de horrorelementen waren wat voorspelbaar.

Misschien was ik te overhyped van tevoren. Maar door de marketing en de positieve eerste reacties hoopte ik voor het eerst sinds the Conjuring 2 de gehele film nerveus en vol spanning op mijn stoel te zitten. Uiteindelijk vond ik de film zelden echt heel eng, maar het coming of age sfeertje is eentje die me altijd bevalt en in It nostalgische gevoelens oproept.

avatar van rep_robert
Even een vraagje betreft de continuïteit. It komt elke 27 jaar tevoorschijn.. 1908,1935,1962 en nu dus in 1989. Maar werd Georgie in het begin van de film niet in oktober 1988 gepakt door Pennywise? Dat zou dus geen 27 jaar maken... De film gaat volgens mij daarna verder naar 1989.

filmofiel

Hij heeft het weggehaald. Heeft ie zelf nog gezegd hierboven. Wel opletten ja

avatar van bjerik76
oh, ik begrijp dat deze film ook een 2 delige film is zoals de serie destijds ?

Ik wil m dan liever in 1x zien, denk dus dat ik een jaartje wacht en ze beide tegelijk ga kijken.
Haat het als n film ineens stopt, en ik een jaar moet wachten om te zien hoe het verder gaat.
( terwijl ik dat dan op een gegeven moment alweer helemaal ben vergeten, en het me niet meer boeit )

avatar van Mr-Mcmovie
bjerik76 schreef:
oh, ik begrijp dat deze film ook een 2 delige film is zoals de serie destijds ?

No kill bill for you!

avatar van Valak
Mr-Mcmovie schreef:

No kill bill for you!

Maar die zijn beide al uit natuurlijk. Dus die kan ie gelijk achter elkaar bekijken.

avatar van extremezz
dutchtuga schreef:

Ze zitten te zagen over dat ééne linkje maar dat er dan een volledige pagina aan nutteloze reacties op komen daar zagen ze niet op lol