It (2017)

Alternatieve titels: It: Chapter One | It: Part 1 - The Losers' Club

Thriller / Horror

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jaeden Martell, Jeremy Ray Taylor en Sophia Lillis

1988. 'It' volgt een groep kinderen, beter bekend als de 'Losers club', in het kleine stadje Derry, Maine. Op een dag wordt het stadje geterroriseerd door het bloeddorstigste monster It dat het op de kinderen voorzien heeft. Dit monster, dat de vorm van een clown genaamd Pennywise aanneemt, komt lijnrecht tegenover het groepje kinderen te staan dat er alles aan zal moeten doen om hem te verdrijven.

avatar van Valak
Stephen King over zijn inspiratie en in 't kort de jaren in z'n leven die leidde tot het schrijven van IT:

Stephen King’s Inspiration For IT! – Blumhouse.com

avatar van Mr-Mcmovie
Valak schreef:

Maar die zijn beide al uit natuurlijk. Dus die kan ie gelijk achter elkaar bekijken.

Als hij van die mening is mag hij zulke films gewoon niet zien. Dat bjerik76 hier nog lid op mag zijn! ??

Vandaag komt IT op de televisie ?

maurice32 schreef:
Vandaag komt IT op de televisie ?
wou't net zeggen: de gouwe ouwe nu op Veronica

En in de ouwe is 'float' dus ook vertaald als 'drijven'...

avatar van mrkos
Dammm hij krijgt al een best hoog cijfer zeg. Ben heel benieuwd.

Ik ben erg benieuwd..... en om eerlijjk te zijn vond ik Tim Curry als originele Pennywise echt geniaal..... Die man wist echt de perfecte griezel neer te zetten, en dat zit hem niet alleen in het uiterlijk.

Ik vraag me af of dit geevernaard kan worden....
Overig acteerwerk van de originele IT vond ik echt dramatisch, dat kan nu echt alleen maar beter zijn

Heb lang uitgekeken naar de nieuwe IT en ben niet teleurgesteld! Het verhaal is zoals je gewend bent, maar ze hebben het ver omhoog getrokken wat betreft horror. Vergeleken met deze versie, is de oude film bijna het niveau van Disney films . Mooie special effects, goed verhaal met een goede balans tussen schrik, serieus en humor. Zeker een aanrader! Wel een waarschuwing... Als je al niet 'bang' was voor clowns, dan loop je het risico dit nu wel te worden .

avatar van perceived
Bijzonder (en) grappig, die hele heisa rond deze nieuwe IT. Ben zelf ook super benieuwd en wil 'm binnenkort op een groot scherm zien en beleven. Hopelijk gaat dat lukken op een tijdstip om zoveel mogelijk kiddos en ander overdreven luidruchtig volk te ontwijken

Afgelopen nacht de primiere gezien. Wat viel de film tegen. Heel jammer.
Ik, die mijzelf best als een filmkenner/liefhebber bestempel, die een goede horrorfilm kan waarderen, was ontzettend teleurgesteld. Geen enkele!! keer geschrokken. Vond de film saai, voorspellend, niet indrukwekkend. Bij de enge deuntjes waar men normaliter weg kijkt (omdat je weet dat er wat gaat gebeuren), bleef ik dom naar het scherm staren, met een grote gaap erbij!
Acteerwerk van de jonge acteurs was goed.
Ook de acteur die IT speelde (Bill Skarsgard) heeft een goede rol neer gezet. Humor af en toe was leuk. Paste goed in de film. Visuele effecten konden er mee door, niet denderend.
De film krijgt van mij een 5.

Van mij had de film nog wel een kwartier langer mogen duren... geen moment verveeld. Had echt zoveel hart op de juiste momenten en gaf er dan ineens weer een crazy draai aan. Sommige special effects waren zo aanwezig dat ik heel af en toe vond dat het wel iets minder kon vooral bij Stan zijn angst de jongens achter me vlogen bij 1 scene Als Beverly haar vader net knock out heeft geslagen en opeens Pennywise haar beetpakt uit hun stoel en bij andere scene zaten ze te huilen Georgie aan het eind. De muziek was ook super! Ga er niet heen als je een domme doorsnee horrorfilm verwacht. Leuke avond ook met enge clowns aan het begin en eind in de bioscoop zelf en er stond ook een kleine Georgie met ballon voor het scherm die mensen zo nu en dan liet schrikken toen ze binnen kwamen.

Richardus schreef:
En in de ouwe is 'float' dus ook vertaald als 'drijven'...

In deze nieuwe film kan je het floaten soms toch echt als drijven vertalen. Met als beste voorbeeld de S.S. Georgie, maar wanneer ze aan het einde zweven kan het weer beter zo vertaald worden.

avatar van Antonev
Wat mij betreft een bijzonder geslaagde remake! De vrees dat het een slap aftreksel van het origineel zou worden is mijns inziens totaal ongegrond. Visueel gezien was het echt een plaatje. Goed camerawerk, mooie speciale effecten en een paar zeer fraai vormgegeven scenes. Het tempo blijft aardig hoog en het verzandt eigenlijk nergens. It himself doet niet onder aan de It die we allemaal al kennen. Dat leek me toch een van de meest lastige punten van de film om neer te zetten.

Qua verhaal maakt het geen heel gekke sprongen en de hoofdlijn blijft redelijk in het spoor van het origineel. Sommige scenes hebben ze simpelweg een ietwat ander jasje aangetrokken. Wat ook verschilt met het origineel is de dosis humor die ze er in verwerkt hebben. Veel oneliners en vieze grapjes. Op zich werkte dat wel, maar zo nu en dan werd het allemaal nét iets te luchtig. Ook de muziek maakt het allemaal wat luchtiger. Het origineel blijft toch hoofdzakelijk serieus van toon. Al met al redelijk sfeervol, hoewel ik het "jaren 90' filter" dat over het origineel ligt toch wat sfeervoller vind overkomen.

avatar van filmsjefke
Ik ben net terug van de bios.... Wat een toffe film was dit!! Als je van horror houd dan deze zeker in de bios gaan zien, zo vaak komt er geen goede horror film voorbij...
Eindelijk weer eens een goede verfilming!!
Ook leuke verwijzingen naar het origineel. (als je goed oplet).
Positief vind ik dat je kan zien dat de regisseur niet bang lijkt te zijn geweest om de film om zeep te helpen en gewoon nieuwe elementen aan de film durft toe te voegen die in mijn ogen erg goed uitgepakt hebben!
Toppertje.
Ik had wel enigsinds een stranger things gevoel maar dat kan ook komen doordat 1 van de hoofdrolspelers in beiden spelen...

avatar van joshua1988
John Milton schreef:
Waar heb je deze gezien, joshua1988, buitenland?
Persvoorstelling is ook nog niet geweest en voorpemieres zijn hier morgennacht toch pas?

edit: en Anjin?
meevaller in Monaco -;)

avatar van Donucius
Een gelukte horror 'remake' van de iconische serie die, afhankelijk van de persoon, verschillend ontvangen kan worden. Afhankelijk of je de originele serie al kent en of je veel horrors kijkt.

Ik ben geen fan van horror die het teveel van special (CGI) effects moet hebben. In dit geval vond ik Pennywise niet angstaanjagend genoeg; Tim Curry durfde ik vroeger nooit recht in de ogen te kijken, terwijl je dat bij Bill wel makkelijk kan doen. Die duivelse blik, is met geen woorden te omschrijven...
In de film ziet het er allemaal op zich mooi uit, alles is perfect en netjes uitgewerkt, er behoeft echter weinig aan de verbeelding gelaten te worden. Van enig psychologische angst is hier dan ook geen sprake van, en dat is jammer en een gemis. Men moet het vooral hebben van de muziek en de jump scares die helaas vaak voorspelbaar zijn, maar dit maakt het desondanks niet minder leuk. De gore is een aangename toevoeging die veelal voor een drukkende (en bij mij een komische) sfeer zorgt. De originele serie bezorgde mij destijds nachtmerries en kippenvel, terwijl deze film mij vooral vaak een brede glimlach op mijn gezicht weet te brengen. Wel moet ik zeggen dat horror mijn favoriete genre is, dus ik kijk sowieso al met een andere bril naar deze film dan de gemiddelde bioscoopganger.

Tijdens dit schrijven ben ik de serie op tv aan het kijken. Achteraf gezien moet ik wel zeggen dat de film helemaal zo slecht nog niet is voor een avondje uit. Laat je verwachtingen en vooroordelen thuis en de film (en het publiek in de zaal) kan de gemiddelde bioscoopganger prima vermaken. Binnen het genre voor mij niet heel speciaal, wetende dat het wel kan een remake die (bij mij) wel indruk weet te maken (zoals een Evil Dead). Desondanks geef ik deze film toch een prima ruime voldoende, omdat de uitwerking en het resultaat, uitgaande en in vergelijking met de originele serie, uiteindelijk tot een degelijke horror prent is verwerkt.

Tip:
De IMAX-versie is geen must, zeker niet omdat de film zelf geen IMAX is, maar het oorverdovende geluid van de IMAX-zaal zorgt er wel voor dat je het gebler van de doorgaans zo irritante praters in dit geval niet hoort. Dit zorgt voor een veel fijnere kijkervaring.

avatar van DMF
DMF
Meer dan vermakelijke rit, maar wel eentje met de nodige hobbels.

Andy Muschietti heeft één ding heel goed begrepen: de film dient te draaien rondom de Losers' Club om niets of niemand anders. Er is dan ook enorm veel aandacht geschonken aan het binden van de acteurs: weken voor het schieten van de film hebben ze al allerlei teambuildingsoefeningen gedaan en uren en uren met elkaar doorgebracht. Niet zonder succes, want de chemie spat van het zevental af. Hoewel Mike en Stan qua aandacht wat achterblijven, zijn de Losers stuk voor stuk voortreffelijk vertolkt. Ook de zeer jonge Jackson Robert Scott doet het erg goed als de kleine, arme Georgie. Eigenlijk is het niet te doen om er eentje aan te wijzen die er echt bovenuit steekt, maar dat zou voor mij iemand zijn uit het rijtje van Sophia Lillis (Beverley), Jack Dylan Grazer (Eddie) en Finn Wolfhard (Richie). Lillis heeft misschien wel de moeilijkste rol van de zeven, maar steelt bij vlagen echt de show met haar vertolking. Hetzelfde geldt voor hypochondere Eddie en grappenmaker Finn, die de zaal regelmatig plat kreeg met zijn fuck-bombs en heerlijk puberale grappen.

Het houdt de boel lekker luchtig, want tussen de onschuldige scènes waarbij de Losers elkaar belachelijk maken, hangt er natuurlijk een onheilspellend kwaad boven Derry. Bill Skarsgard heeft de zware last op zich genomen om horroricoon Pennywise nieuw leven in te blazen. En de te vullen lege schoenen van Tim Curry zijn groot genoeg om er in te verdwalen. Alhoewel ik Curry veel te veel clown vond en te weinig It in de mini-serie 27 jaar terug, is hij voor menig filmliefhebber de definitie van Pennywise. Het is daarom ook goed om te zien dat Skarsgard duidelijk een eigen interpretatie geeft aan de rol, die ook veel dichter bij het bronmateriaal ligt. De eerste scène met Pennywise, uiteraard samen met Georgie, was meteen een kippenvelscène voor mij. De wijze waarop Skarsgard al loensend, kwijlend en verleidend bezig is met zijn jonge prooi, is fenomenaal. De ontknoping van de scène was ook nog erg expliciet. Geweld en kinderen zijn vaak toch een gevoelig thema, maar Muschietti durft er ver mee te gaan - en niet alleen in het begin.

Helaas krijgt Skarsgard nergens meer echt de kans zijn stempel te drukken, en dat is eeuwig zonde. Hij heeft weinig dialoog, wat op zich geen ramp is, maar er wordt vooral veel te veel CGI gebruikt. Bij een aantal van zijn manifestaties is dat ook absolute noodzaak, maar het was te nadrukkelijk aanwezig en te vaak ook van matige kwaliteit. Pas op het eind krijgt hij wat meer de kans om echt te acteren en wat te doen met zijn imposante verschijning, ogen en stem, waar meer dan genoeg potentie in zit voor een angstaanjagende Pennywise. Nu vind ik hem uiteindelijk toch tegenvallen, maar kan hij daar naar mijn idee zelf weinig aan doen. Erg jammer aangezien al het promotiemateriaal enorm veelbelovend was. Positief is wel dat Pennywise niet gebruikt wordt om jumpscare na jumpscare te introduceren. Jumpscares zijn er eigenlijk nauwelijks en als ze er al zijn, worden ze sterk opgebouwd.

Het is zeker een smet op een verder heerlijk meeslepende rit. De Losers' Club wint snel de sympathie; niet omdat zij de outcasts zijn of de ondankbare rol op zich nemen om het tegen It op te nemen, maar omdat het echt karakters van vlees en bloed zijn, ieder met hun eigen angsten en vechtend tegen de onvolkomenheden. De scènes die hard binnen moeten komen, komen dat daarom ook. Als Richie plots uit zijn gebruikelijke rol van trashmouth valt, weet je dat er echt iets gaande is. Net als wanneer Bill opeens zonder stotteren hele verhalen achter elkaar vertelt. De scènes in Neibolt Street, waar menig Loser de comfort zone verlaat, behoren dan ook tot de hoogtepunten van de film.

Iets minder enthousiast was ik over enkele veranderingen die zijn doorgevoerd. Laat ik voorop stellen dat Muschietti de ziel van het verhaal keurig in leven laat. Ook zijn verwijzingen naar The Black Spot, Kitchener Ironworks, The Turtle, Eddie Corcoran, Paul Bunyan en nog heel veel meer belangrijke of minder belangrijke onderdelen van het boek leuk voor de lezers van King's meesterwerk om te spotten. De film is en blijft een vrije interpretatie van het verhaal en her en der heeft Muschietti flink wat zaken naar zijn hand gezet. De nieuwe manifestaties van It vind ik maar deels geslaagd. De toevoeging van Judith vind ik maar niets en de rol die voor Beverly is weggelegd op het einde, had van mij ook niet gehoeven. Veel sterker vind ik de projectorscène, die zelfs nog spannender is dan de fotoboekpassage in het verhaal.
Reden voor enthousiasme is er ook als je het hebt over de cinemafotografie van Chung-hoon Chung, die met zijn camerawerk vakwerk aflevert. Het toch al zo herkenbare Derry wordt prachtig in beeld gebracht door hem. De muziek is bij veel scènes ook erg geslaagd met een lekker 80's-vibe, maar is ook wel een beetje hit and miss. Erg geslaagd is ook de schuilplaats van It; het riool en de uiteindelijke put zijn prachtig gemaakt.
Het script is af en toe wat rommelig. Het tempo ligt de gehele film onverminderd hoog, waardoor sommige scènes wat abrupt en onlogisch aanvoelen. Wel is het script tig keer beter dan de eerste draft van Cary Fukunaga, waarvan ik uiteindelijk alleen maar blij ben dat hij het project heeft verlaten. Dat was niets geworden.

Al met al is deze film erg goed als je het beschouwt als een soort horror adventure. Het heerlijke Stand By Me coming-of-age sausje is niet te missen en dat is voor dit verhaal het belangrijkste ingrediënt. Helaas weet Pennywise alleen op het begin en het eind echt te imponeren. In het tweede deel, waarvoor ieder moment groen licht gegeven kan worden, ben ik heel benieuwd wat Muschietti gaat doen. Veel van het verhaal van de volwassenen bestaat uit terugblikken, waardoor er iets meer rust in het script gebouwd kan worden. Een aantal interessante flashbacks kunnen het verhaal nog iets interessanter maken en aantonen dat de greep van It veel verder gaat dan alleen de Losers' Club. Hopelijk wordt er geopend met de Adrian Mellon scène, die ook veel impact moet kunnen maken. Iets minder CGI en iets meer vrijheid voor de talenten van Skarsgard en dan moet het helemaal goed gaan komen.

Denk dat ik nog wel een tweede keer ga kijken vlak voordat de film uit de bioscopen verdwijnt. Heb de totstandkoming van deze film van begin tot eind gevolgd nadat-ie jarenlang in development hell zat. Gelukkig is dat dus niet altijd een slecht teken.

* * * ½

Erg fijn. En broodnodig.

De oude miniserie ooit wel eens gezien, da's echt redelijk brak TV werk. Je moet als jeugdige kijker al enorm fan geweest zijn om daar met veel liefde over te spreken. Met Curry dan als klein lichtpuntje, maar hij werd niet bepaald geholpen door de serie rondom hem. Het boek trouwens ook ooit gelezen, daar heb ik betere herinneringen aan, al is dat echt wel 20 jaar geleden denk ik.

Van de hele marketing rond deze nieuwe film zo weinig mogelijk meegekregen, al was de nieuwe Pennywise niet te ontwijken op Facebook. Maar trailers en dergelijke gewoon aan me voorbij laten gaan. Toch met enige interesse de film ingestapt, aangezien de crew niet van de minste is én de algemene teneur toch meer dan positief was, niet evident voor een horror remake.

Muschietti maakt het ook echt wel waar. Met Mama liet hij al zien dat hij best wat in z'n mars had, deze film was allicht nog een stuk trickier om tot een goed einde te brengen, al is m'n waardering dan wel dezelfde. Hij slaagt er in ieder geval goed in om de sfeer van King's boeken naar het scherm te vertalen én om het goedkope B-film gevoel volledig te vermijden. Toch een kleine zeldzaamheid als het over King verfilmingen gaat.

Het jonge clubje kinderen doet het best goed, ook de sfeerzetting is meer naar behoren. Het mag dan wel weer de jaren '80 zijn, er wordt beduidend minder mee gedweept dan soortgelijke films tegenwoordig doen. Ster van de film is uiteraard Bill Skarsgård, die een lekker twisted versie van Pennywise neerzet, een meer dan waardige, creepy update van Curry's versie.

Horrormomenten zijn niet superorigineel maar wel goed uitgevoerd. De gore is voldoende aanwezig, de sfeer is zeker creepy genoeg en eens in de riolen komt er net dat tikkeltje fantasy bij wat typische King sfeertje wat extra in de verf zet. Maar ook de meeste mensen in Derry zelf hebben zo hun duistere geheimpjes, vooral de vader van Beverly is een serieuze creep.

Film duurt misschien net iets te lang, met een dipje tussen het eerste en tweede huisbezoek in het tweede deel. Ook leek mij de optie om de kinderen te laten weggaan qua impact wat interessanter dan het groepje kiddos dat Pennywise uiteindelijk de baas kan, maar dat de film daar braaf het boek volgt is eigenlijk geen kritiekpunt.

Muschietti verdient alle lof, want een film als deze in een nieuw jasje steken is geen makkelijke taak. Hij slaagt daar gewoon perfect in, laat deel 2 maar komen.

Edit: oh, een geen linkje want een halfje te weinig voor een uitgebreide review.

avatar van O.M.M.H.
Kom net vanuit de bios. In het begin begon het echt spannend te worden en kreeg al gelijk het gevoel van op het puntje van me stoel te zitten... ikzelf een erge schijterd die niet zo snel alleen een horror filmpje zal kijken, begon de film met de tijd saaier te vinden. (kinderen speelden goed) maar helaas begon de film teveel special effects te krijgen waar je niet snel de rillingen van zult krijgen althans ik niet.... van een clown met hazentanden...er werd teveel humor in gebruikt waardoor het vaak te komisch werd voor een horrorfilm?!? de scenes met stenen gooien....nou na 1 zo'n grote steen, val ik wel nokkie.... en de geïnfecteerde zombie -.-'... was beetje een lachertje. De film kwam voor mij niet erg horror-achtig over en het gevoel van uit de bios....waarvan ik de hele tijd om me heen zou moeten kijken of er een clown in de buurt was.. helaas gaf It mij dat gevoel niet. erg jammer. een echte It kenner, die de nieuwe heeft gezien en het met me eens is dat de oldskool je toch het gevoel gaf van nachtmerries of dat je in de buurt van een bos een gefleurde clown ziet met een ballon in de hand die je zit aan te kijken brrr dat kreeg ik toendertijd wel van Tim Curry . het krijgt voor mij anderhalve ster alsnog vanwege het goeie acteerwerk van de kids. een dikke pluim!

Confusie
Wel O.K.

Niet direct vet geweldig.

Hoogtepunt zat voor mij aan het begin met de introductie van Pennywise bij de stoeprand, zijn omschakeling van lacherig naar sinister kwam erg treffend uit de verf voor mij. Een veelbelovende opening maar daarmee werd ik uiteindelijk dus enigszins teleurgesteld. De verdere verschijningen van Pennywise konden daar voor mij niet meer aan tippen.

Al ben ik wel te spreken over zijn algehele design, vind ik dit toch zeker wel een verbetering op de meer Evil Bassie achtige uitvoering van weleer, en deed deze acteur het ook zeker niet verkeerd.

Dan het grootste hekelpunt voor mij:

Foeilelijke CGI. Hier kon ik wel zien dat dit de regisseur van Mama betreft, een film die ik mede om deze reden niet om aan te gluren of door te komen vond.

En overigens ook waar de Blair Witch remake in mijn optiek hard mee onderuit ging.

Opzichtig kunstmatig vervaardigde creaturen.

Voor mij maakt zoiets geen geslaagde horror. Ik ben meer van de subtiele suggestie dan alles er zo pontificaal bovenop gooien.

Ik hoop steeds weer iets aan te treffen in dit soort films wat ik maar zelden tegenkom. Die scene in de eerste Insidious wanneer hij voor het eerst 'the further' betreedt met die familie daarzo, zoiets zet voor mij de toon.

Of het hele concept en de uitwerking van die bruid.

Echt gewoon lekker sjiek de friek friek zeg maar of zo iets.

Vormgeving van de clown erg aardig maar verder schoot het in dat opzicht voor mij toch allemaal enigszins tekort.

Enne.

Trouwens.

Leuk meisje wel die Beverly.

Vijftien jaartjes lees ik.

Je ziet het er ook niet meer aan af tegenwoordig.

Wordt nog wel eens wat, die, vast wel.

Sarelb2
De film was super.

avatar van Flat Eric
Gestileerde clown

Best jammer dat ik het toch niet kan laten om deze versie te vergelijken met de oude versie.
Het verhaal en verloop is natuurlijk bekend en dan gaat het dus om de beoordeling van de uitvoering.
Deze Pennywise vond ik er eigenlijk te mooi en gestileerd uitzien met dat mooie clowns/pierrot pakje aan. Hij ontwikkelt zich vervolgens in een monster met de bijbehorende CGI. Dat vond ik niet altijd geslaagd laat staan griezelig.
Terwijl de Tim Curry Pennywise juist knullig en wat levensechter was met zijn rode neus en rode haartjes. Een clown zoals een clown er uit hoort te zien, eigenlijk vriendelijk in het begin en daarom juist enger als hij zich uiteindelijk gaat misdragen.
De jonge cast deed het overigens prima maar door niet met flashbacks te werken vond ik de film nu meer een coming of age jongensavonturenfilm à la Stand By Me met een vleugje horror.
Maar ach, ik heb me er mee vermaakt maar ik had toch iets meer verwacht.

Flat Eric schreef:

Had zelf juist het tegenovergestelde, je ziet zijn make up zelfs afbladderen in de close ups, waardoor hij minder clean oogt.

avatar van John Milton
joshua1988 schreef:
meevaller in Monaco -;)
toe maar

Niet slecht

avatar van Conspiracy
Ai,
Zelden zo teleurgesteld de bioscoop uitgelopen als gisteravond.
Misschien is het een kwestie van teveel verwachtingen of teveel hoop hebben op een meesterwerk die recht doet aan zijn bronmateriaal.
Iets wat dit product in geenszins te vinden is.
Maar nogmaals misschien te hoge verwachtingen.
Als filmliefhebber en dan voornamelijk horrorliefhebber is het voor mij allemaal bij de jaren 90 miniserie van IT begonnen.
Als klein jongetje was de videotheek een magische plek voor mij en dan vooral de horrorsectie. Daar was dan altijd één hoes die me altijd zo bang wist te maken en dat was natuurlijk die met die grijnzende Tim Curry er voorop.
Ik zal misschien nog maar een jaar of tien zijn geweest, maar toen de film dan op tv kwam en ik hem stiekem ging kijken was het natuurlijk wachten op nachtmerries.
Hoeveel zal ik gezien hebben? Tien, misschien twintig minuten maar man wat was Curry eng destijds. Lichtelijk getraumatiseerd en doodsbang durfde ik niet meer te slapen zonder nachtlampje.......maar mijn fascinatie voor horrorfilms was aangewakkerd.
Een paar jaar later had ik dan de film al herzien en ook het boek uitgelezen en was mijn ziel verkocht aan Stephen King en dan vooral aan IT.

Tuurlijk is de oorspronkelijke mini-serie gedateerd, maar dat neemt niet weg dat de film voor mij nog steeds staat als een huis.
De sfeer, de muziek, de karakters, het tijdbeeld, de dreiging en de terror. In mijn ogen allemaal legendarisch. De spin niet )
Met een remake is het natuurlijk hopen op dat je de film wederom zoiets met je zal doen, al is dat natuurlijk niet haalbaar, want niets verslaat nostalgie.
Met dat in het achterhoofd ben ik de film gaan kijken.
De trailers stemde mij tevreden, het promotiewerk ook en het idee om andere dingen te verkennen die wel in het boek voorkwamen maar niet in de mini-serie deden mij verlangen.

Maar na een klein kwartier wist ik dat dit niet zou worden waarvoor ik gekomen was.
Het begint echter allemaal goed en akelig.
(Skarsgard is zeer goed met zijn ontmoeting met Georgie, een erg spannende scene. Maar dan die tanden en het CGI?
Dat had ik niet zien aankomen. Daarnaast mag de prestatie van de kleine Jackson Robert Scott als Georgie geprezen worden, zeker wanneer het hem allemaal fataal dreigt te worden.

Vervolgens neemt de film de stap naar de introductie van de losersclub. Achtergronden zijn herschreven (oorsprong Mike) en ook de personages hebben allemaal een verandering doorgemaakt. (Eddie van huiverige, breekbare maar vooral lieve hypochonder, naar een vloekend en vooral dapper jongetje. Bill van onbetwiste leider naar een roekeloze jongen, waar de groep echt niet voor door het vuur gaat en ook Beverly, Stan, Richie en Ben zijn allemaal nieuwe personages geworden.
Ook het samenkomen van de groep is hevig veranderd en dat geldt eigenlijk voor de hele verhaallijn.

Dat is misschien ook wat mij het meest stoorde als liefhebber van het bronmateriaal. De adaptie van IT is zeer losjes en eigenlijk compleet vernieuwd en gewijzigd.
Het hele verhaal wordt op een ander manier verteld, en op zo'n manier dat het voor mij ook een totaal andere film is geworden.
Wanneer dat goed uitgevoerd is zou ik niet klagen, maar het is allemaal zo gehaast in elkaar gezet en met zulke lelijke effecten dat het lijkt alsof er een potje van gemaakt is.
Ik noem dan de ontmoetingen met de vele entiteiten die IT aanneemt. (het onthoofde lichaam, de vrouw bij Stan, de armen die Mike ziet en de vele scarejumps en ren-acties die Pennywise maakt). Het ziet er allemaal zo gehaast en lelijk uit, dat het niet serieus te nemen valt.
Daarnaast mag je de regisseur sommige keuzes best kwalijk nemen.
Je hebt goud in handen met het bronmateriaal en dan kies je ervoor om aanpassingen te maken, maar wanneer deze zo dramatisch uitpakken als Patrick Hockstetter en Henry Bowers en zijn groep mag je je best achter de oren krabben.
En dan spreken we niet eens over het lachwekkende einde, waar de groep gewoon maar samen op Pennywise in kan slaan alsof hij niets is.
De dreiging van Pennywise is in deze film dan ook vooral in fysieke form, het psychologische terreur blijft helaas achter.

En dan ook nog die zwevende mensen (waar sloeg dat op)? De hyperactieve en acrobatische clown die overal tevoorschijn komt en kenbaar de loserclub wil uitschakelen, maar elke keer als hij een te pakken heeft gaat hij alleen maar op ze kwijlen? En laten we maar niet beginnen over de plotwijziging waar Beverly ontvoerd wordt en dat iedereen zomaar mysterieus kan verdwijnen uit de groep (Stan?).

Ergens kan ik zo best doorgaan en elke scene analyseren, maar dat heeft ook weinig nut.
De film is in mijn ogen uitgelopen op een drama met weinig overtuiging.
Toch moet je ook de goede dingen erkennen in de film. De openingsscene, de af en toe prachtige decors, de scene met de projector. Er zijn ook goede dingen.
Maar het hart van de film is afwezig. De ijzersterke vriendenband van de losersclub die voor elkaar door het vuur zullen gaan is veranderd in een groep kinderen die grotendeels tegen wil en dank bij elkaar komen en na afloop doodleuk weer afscheid van elkaar neemt.
Als losse horrorfilm zal het allemaal best wel aardig zijn, maar om in de voetsporen van het boek en de mini-series te treden faalt de film heimelijk.

Gisteren naar de bios geweest en keek er echt naar uit. Maar wat viel deze film tegen zeg! Geen schrikmomenten, minder enge clown dan het oude exemplaar en ook de stem is niet overtuigend. Nee heel jammer. Dat had anno 2017 wel beter gekund.

Sommige recencies snap ik echt niet hier... hoe kan je zeggen dat de film geen hart heeft en dan van het origineel zeggen van wel. Dan laat je echt je nostalgie spreken ipv de kwaliteit. Ik denk dat heel veel mensen hier constante clown actie verwachtte.

avatar van Conspiracy
Nou dat van geen hart kun je vrij makkelijk zeggen lijkt me. Emotioneel doet de film vrij weinig.Kijk maar hoe de groep omgaat met de vermissing van Georgie. Er worden grappen over gemaakt, niemand lijkt daadwerkelijk een moer te geven om het jongetje als ze gaan zoeken, maar ze volgen desgewenst Bill. Buiten het huis van Neibolt Street waar niemand naar binnen wil en 4 van de 7 buiten blijven. Nergens in de film heb je het idee dat dit een hechte groep is die door vuur voor elkaar gaat. Dat bewijst het einde ook wanneer iedereen een voor een aftaait. Beverly zegt zelfs nog dat ze de volgende dag verhuisd naar Pensylvania, nou dan zou een beter afscheid wel gepast zijn als je heel hecht bent. En zo zijn er voorbeelden zat. Wat voor uitdieping heeft Bowers met zijn vriendengroep? Hebben zn makkers al meer dan 2 woorden gezegd en waar zijn ze als Henry het riool ingaat achter de club aan. Plus geen van hen lijkt zich ook druk te maken dat Patrick vermist is geworden na de jacht op Ben. Daarnaast wat is nu het motief van Henry om zn vader neer te steken, alleen dat standje met het pistool?

Dus je kunt noemen dat je het vanuit nostalgische blik is dat mensen zeggen dat de film geen hart heeft, maar in mijn ogen is het puur scriptmatig over hoe de karakters zijn geschreven en uitgewerkt. Daarnaast ja, de uitvoering van Pennywise was in zijn algemeen ook best flop. Matige dialogen, vooral in 2e helft, en gewoon te weinig dreiging. Ik hoefde hem niet eens zoveel meer te zien. Had liever dat de film de onderhuidse spanning uit zou diepen ipv de minachting voor het publiek door continu iets te laten gebeuren.

Conspiracy schreef:

In hoeverre is het echt de volgende dag? Er staat niet letterlijk next day. Het kan ook een paar dagen later zijn. En ze verhuist naar dr tante, omdat haar vader dood is. Waar moet ze dan slapen? Maar het afscheid is niets mis mee, ze sluiten een bloedband met elkaar...

Ik zit eigenlijk meer met de vragen achteraf... Wat is er gebeurd met alle zwevende kinderen, de moord op Bev's vader etc.
Het lijkt mij dat er een gigantische beerput opengetrokken is

avatar van schenkowiets
Goeie remake. Ik zie veel mensen zeggen dat de oude clown enger is. Zou dat niet komen omdat die mensen toen jonger waren en die clown toen erg veel indruk heeft gemaakt en dat gevoel van toen is blijven hangen ? Dat heb ik ook bij de exorsist bv. Die vond ik vroeger als kind doodeng maar nu moet ik er om lachen . Het enige dat ik jammer vind is dat het verhaal nog lang niet afgelopen is al d nieuwe it afgelopen is. Maar dat zal wel komen om nog een deel 2 te gaan maken en dan totaal meer knaken opbrengt dan 1 deel. Maar anyway , de nieuwe it viel mij niet tegen .