The Third Man (1949)

Verenigd Koninkrijk
Film noir / Thriller

geregisseerd door Carol Reed
met Joseph Cotten, Orson Welles en Alida Valli

Holly Martins, schrijver van Westerns, arriveert in het na-oorlogse Wenen, dat door de geallieerde overwinnaars opgedeeld is in verschillende sectoren. Martins is daar heen gegaan op een uitnodiging van een oude schoolvriend, Harry Lime, die hem een baan heeft aangeboden. Eenmaal aangekomen blijkt echter, dat Lime recentelijk is omgekomen in een vreemd verkeersongeluk. Martins besluit alles op alles te zetten om er achter te komen, wat er echt met Harry Lime gebeurd is.

kiriyama schreef:
Volgens mij hou jij niet zo van oude films, of wel?
Laat jj-d straks maar naar die nieuwste film-noir gaan, THE BLACK DAHLIA, misschien passeert die film THE THIRD MAN wel...

Dogie_Hogan schreef:

Wat hebben beide films met elkaar te maken (ik mis een link)?

avatar van Dogie_Hogan
Beiden vallen onder genre film -noir, en THE BLACK DAHLIA is in KLEUR.

avatar van Mug
Mug
jaja .... laten we het maar houden bij The Third Man aub.

avatar van The One Ring
JJ_D schreef:

Maar dat (pseudo-)mysterieuze gedoe zie ik vandaag vele malen beter, vandaar...

Als er een punt is waarop ik persoonlijk vaak de oudere films beter vind is het wel het maken van een goede mysterieuze plot. Deze oude films zijn vaak veel minder vergezocht dan de momenteel zo populaire plottwisters. Ik vind de grote onthulling van The Third Man (Harry Lime leeft nog) niet alleen erg sterk, maar het deed me ook veel meer dan de ontknoping van bijvoorbeeld The Usual Suspects. Wellicht omdat bij The Third Man het verhaal niet helemaal om de onthulling heen gemaakt is, maar de film hiernaast ook nog genoeg te bieden heeft.

Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat je de acteerprestaties en dialogen hier niet bijzonder vind, maar dat zal wel persoonlijk zijn. De personages zijn in mijn ogen in ieder geval goed uitgewerkt en worden fantastisch neergezet door de acteurs. Neem alleen Cotten al als voorbeeld. Hoewel hij in feite niks misdadigs doet wint hij uiteindelijk toch weinig sympathie van de kijker. Erg leuk aan hem is dat hij zich gedraagt alsof hij een hoofdpersoon uit een van zijn pulpboekjes is. Al komt hij erachter dat het in het echte leven toch allemaal minder gemakkelijk is. Ook leuk dat in de hele film momenten zitten die aantonen dat Cotten een erg magere schrijver is. En zo zitten er zovele details in deze film, die het tot een meesterwerk maken. Zie ook Valli die een piyama draagt met de letters H.L. erop. Harry Lime dus. Viel me pas de tweede keer op, maar een erg mooi detail. Deze film zit perfect in elkaar.

Ik zelf was zo onder de indruk na de eerste kijkbeurt dat ik de film snel aangeschaft had en binnen een anderhalve week nog eens bekeken had. En ik herzie films meestal niet binnen een aantal maanden. Inmiddels is de film mijn top 10 binnen gekropen.

avatar van kort0235
Vanavond weer gezien deze fantastische film! Wat ik zo heerlijk vind aan deze film is de sfeer die door de regisseur Carol Reed neergezet wordt. En dat komt ondermeer door het goede camarawerk gecombineerd met de weemoedige klanken van Anton Karas. Ik vind zeker dat er eveneens behoorlijk goed geacteerd wordt.
Deze film behoort tot de absolute top van het film-noir genre, tenminste naar mijn mening. Ik heb in dit genre nog geen betere film gezien, hoewel Strangers on a train daar zeer dicht tegenaan zit.
Deze film is een klassieker zonder weerga en die elke filmliefhebber gezien moet hebben. bij mij staat hij in ieder geval in de top 10.
Een 5.0*

Heb hem op dvd gekocht.

kiriyama schreef:
Heb hem op dvd gekocht.

Heb je de dubbel DVD gekocht? Op de tweede DVD staat de prachtige documentaire “Shadowing The Third Man”. Aardige wetenswaardigheden over het maken van de film, het Wenen van toen en andere achtergronden.
Een van de geïnterviewden is de regieassistent van Reed, Guy Hamilton. Hij vertelt o.a dat de schitterende fotografie ontstaan is uit een gebrek aan voldoende filmlampen. Ook het soms onuitstaanbare gedrag van Orson Welles komt ter sprake.
Guy Hamilton heeft later zelf vier James Bond film geregisseerd met zowel Sean Connery als Roger Moore in de rol van Bond. Zeer de moeite waard om deze “making off” uit 2004 ook te bekijken.

The One Ring schreef:

...

Indrukwekkend welke details je er achteraf kunt uit afleiden, maar tijdens het kijken werd ik niet opgeslorpt door de personages, en jij ongetwijfeld wel. Vandaar dat ik het gevoel had naar een visueel erg sterke film te kijken, maar met een matige plot.

Dat de uitwerking toen vele keren beter was dan vandaag, daarvoor heb je meerdere kijkbeurten nodig, en daar ben ik nog niet aan toe. We spreken binnen tien jaar nog eens.

kiriyama
Heb je de dubbel DVD gekocht?

Yep the dubbel disc, kon hem een tijdje niet vinden, maar nu zag ik hem staan bij van leest in de 3 voor 25 actie. Die docu die je aanhaalt ga ik ook snel kijken, maar eerst nog eens de film.

avatar van kort0235
Dat is erg goedkoop! Tenminste als je de StudioCanal uitgave bedoelt. Morgen direct maar even naar Van Leest om hem te kopen!

kiriyama
Het is idd. de studiocanal versie, zelf gekocht bij de van leest in alkmaar. Was daar volgens mij wel het laatste exemplaar dat ze op voorraad hadden. Maar goed als ze hem niet op voorraad hebben kunnen ze hem wel weer bestellen. Alvast veel plezier met je aankoop.

avatar van Dogie_Hogan
THE THIRD MAN nu nr. 2 in de IMDB top-50.

Deze week hoop ik nog de Criterion transfer te ontvangen, ben zeer benieuwd...

Dogie_Hogan schreef:
THE THIRD MAN nu nr. 2 in de IMDB top-50...

... der films-noir wel te verstaan.

avatar van Dogie_Hogan
Vandaag DVD "THE THIRD MAN Criterion Collection" ontvangen...
In één woord... Wow! Zeer goed gerestaureerde film met vele, vele boeiende extra's.
Beeld en geluid zijn overweldigend, my compliments Criterion!

Ook de citar komt nu geweldig uit en is een uitstekende support voor de film. Perfecte keuze en steeds perfecte timing.

Geluid is NTSC (geen 4% PAL speed-up): klink in elk geval voller en ANTON KARAS' citar bezorgt je nu echt kippenvel.
Natrillen van de citar -snaren en -nuances zijn nu prima hoorbaar.

Er staat zelfs een apart optreden op van ANTON KARAS met zijn citar in Londen.
Bij de extra's ook nog THE THIRD MAN radio-hoorspel.

Beeld is haarscherp; leve zwart/wit; enige van de 22.000 restore-werkzaamheden staan ook op de DVD.

Deze transfer is ver boven verwachting. Door het geweldige restau- reerwerk van Criterion in elk geval nog meer betrokkenheid.
Kortom: aanrader (film + DVD)

De DVD heeft geen regio-code (R0), dus geschikt voor ALLE NTSC/PAL DVD-players.

(Waar te koop: o.a. cd-wow.nl; ebay.com.)

THE THIRD MAN: 5*plus

...

Natrillen van de citar -snaren en -nuances zijn nu prima hoorbaar.

Er staat zelfs een apart optreden op van ANTON KARAS met zijn citar in Londen.

...

Het is dus de te grove digitalisering en de speed-up van de analoge citermuziek die voor sommigen dit geluid op andere DVD’s als die van Criterion zo irritant maken en de soms prachtig gespannen warme ademhaling van de snaren heeft laten wegvallen.
Aardig om deze technische info over Anton Karas zijn muziek op DVD te lezen.

BASWAS schreef:

Aardig om deze technische info over Anton Karas zijn muziek op DVD te lezen.
De citar muziek staat los van de andere geluiden. Je hoort andere geluiden opkomen en vooral wegsterven.
De Willy-jeep van Trevor met Cotton erin bij het wegrijden van 't kerkhof in 't begin bijvoorbeeld, je kunt dat motorgeluid nog tijdje volgen, terwijl Anton Karas inmiddels inzet heeft.

Nee, er is geen enkele irritatie, integendeel, bijna een 3-D sound- stage.
Ja en dan die ijzige stilte in de showdown, waar Cotton geleund tegen de bolderkar, op de kerkhoflaan met vallende herfstbladeren, tevergeefs op Valli wacht....
Er vallen mij nog steeds meer dingen op, terwijl ik de film door en door dacht te kennen. Ja, ik ben dik tevreden over deze transfer.

Er staan ook foto's op de DVD, waar Karas zit te spelen terwijl de film loopt.
Van de opbrengst van THE HARRY LIME THEME heeft Karas een hotel in Wenen geopend: Der dritte Mann.

PS
THE THIRD MAN rondleidingen Wenen: rooster 2006

Dogie_Hogan schreef:

Bekeek van de week Dishonored van Josef von Sternberg met Marlène Dietrich. Een film uit 1931 die ook ontzettend rijk is aan allerlei prachtige subtiele details in beeld en geluid. Bij iedere kijkbeurt vallen er weer nieuwe dingetjes op.
Afgelopen week tijdens het kijken dacht ik bij een bepaalde scène met Marlène opeens: Hé, daar zou Carol Reed het idee met het poesje bij de glimmende schoenneuzen van Harry Lime wel eens vandaan gehaald kunnen hebben. Een poes dus als symbolisch beeld gebruiken om aan te geven dat een bepaald persoon aanwezig of in de buurt is.

In de documentaire Shadowing the Third Man vertelt Guy Hamilton, de regieassistent van Reed, over het draaien van deze scène.

Andere films van Reed hebben voor zover ik weet nooit zo’n enorme doorbraak gemaakt naar het grote publiek als The Third Man. Ik heb ook nooit iets anders van hem op DVD of op het filmdoek gezien.

Maar grappig, soms is het lekker om te reizen van plaats naar plaats zonder veel acht te slaan op locale details. Gewoon lekker onderweg zijn zonder ander doel. Soms is het tijdens het reizen prettig om wel in één bepaalde plaats langer te verblijven of naar terug te keren om je wat meer te verdiepen in allerlei plaatselijke bijzonderheden.
Zoiets heb je ook bij films. The Third Man van Reed is zo’n speciale film om wat langer bij stil te blijven staan en soms weer terug te zien evenals een aantal films van o.a. Von Sternberg.

BASWAS schreef:
Ja, dat ervaar ik ook zo. Daarom vind ik 't ook moeilijk, om een film naar 1x kijken te beoordelen. Van sommige films merk je, daar zit meer in. Vaker kijken dus. Dat had ik vroeger al met CASABLANCA en THE BIG SLEEP, toen als tiener niet wetende, dat dat later cult-films zouden worden.

De positieve ervaring met THE THIRD MAN heeft mij er wel toe besluiten, versnelt de DVD2910 van Denon te kopen. HDMI-1080P uit, gescheiden voedingen voor video en audio gedeelte e.d. Nog meer van films genieten.
Van Criterion had ik eerder SULLIVAN'S TRAVELS, ook een geweldige film, DVD en transfer.

avatar van Knisper
Inderdaad een hele sfeervolle film dit. Hij begint vooral heel sterk met een spannend verhaal en interessante personages. Zeker vergeleken met de meeste Amerikaanse film noirs was dit een verademing. Niet elke zin hoefde hier een grappige opmerking te bevatten. Helaas wordt de film naar het einde toe wat langdradiger, waardoor ik het op een 3,5* houd.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nogal oneens met bovenstaand commentaar.

Ik had juist moeite met het begin van de film. Ik kon er nauwelijks iets mee.

Maar na een half uur ging dat draaien en ging ik de film steeds meer waarderen. De muziek was lekker dwars en gaf de film vaak een maf, bijna anarchistisch sfeertje. Ook veel shots die zich niet erg aan toen geldende regels hielden versterken dat gevoel. Een film die zowel uit Hollywood citeert en er opzichtig de draak mee steekt. Vol met komsche momenten. In veel opzichten nog meer een komische film dan het grootste deel van de Amerikaanse noirs. Steekt ook de draak met de tijd waarin het zich afspeelt (en waarin de film uitkwam):

"I'm sorry, Miss, it's orders. We can't go against the protocol."
" I don't even know what protocol means."
" Neither do I, Miss. "

Verder geweldig gefilmd met ongelofelijk fraai gebruik van licht en schaduw.

Voorlopig zet ik door dat eerste half uur wat laag in, maar als een herziening me anders tegen dat stuk aan doet kijken verhoog ik nog wel. Al blijf ik waarschijnlijk Odd Man Out altijd wel beter vinden.

avatar van boerenpummel
Voor de 2e maal gezien en dat heeft tot een verhoging naar 5* geleid. Joseph Cotten schittert hier als Holly, Alida Valli is mooi en zet hier ook een goede rol neer. Welles heeft eigenlijk maar een bijrol, maar laat wel een fenomenale indruk achter. Verder heeft deze film een geniaal script, enkele humoristische stukjes, mooie herkenbare muziek en een prachtige setting.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Met The Third Man een engelse thriller uit het jaar 1949 (bijna 60 jaar oud al) blijkt maar weer eens dat kwaliteit tijdloos is. Als ik aan deze film terugdenk moet ik gelijk denken aan de werkelijk prachtige sfeervolle zwart/wit beelden. De schaduwen, de donkere hoekjes, de stapels puin van een Wenen in opbouw na WO2 het zorgt voor de perfecte sfeer van mysterie en spanning, precies wat een thriller nodig heeft.

Deze film kent een duidelijke tweedeling waarin het eerste deel vooral in dienst staat van het mysterie en de zoektocht na de omstandigheden waarin Harry Lime gestorven is. Zo halverwege neemt de film een sterke wending waarna vooral de thriller-elementen op de voorgrond komen en dat uiteindelijk uitkomt bij de climax in het riool (een shoot-out die makkelijk kan wedijveren met die uit enkele van mijn favoriete westerns). Deze manier van opbouw zorgt voor een mooie evenwichtige film met voldoende ruimte voor karakterontwikkeling en genoeg vaart om de kijker aan het scherm geplakt te houden. En over karakterontwikkeling gesproken, wat een geweldige cast heeft deze film bovendien. Harry Lime is meer dan terecht een legendarische schurk geworden.

O, ja en dan hebben we het hier nogal vaak besproken "muziekje". Moet zeggen dat ik bij het begin van The Third Man toch lichtelijk verbaast was. Het kan dan wel een mooi traditioneel oosterijks instrument zijn, ik moest in eerste instantie ook aan de sir-taki denken Vreemde is dat na en tijdje de lichtelijke verbazing verdwijnt en dat het merkwaardige muziekje gewoon bij de film gaat horen. Kan niet zeggen dat ik het lelijk of echt mooi vind maar het geeft de film hoe dan ook wel een eigen karakter mee (spanning met toch een vleugje lichtheid en humor).

Ik ga voor een goede 4* voor een mooie, sterke en bovendien spannende film. En jongens wat is dat eindshot op het kerkhof wanneer mejuffrouw Schmidt ijskoud Martins voorbijloopt mooi he!?

avatar van hannes64
Voor de liefhebbers van de film noir is 'The Third Man' een van de meesterwerken in het genre en een film die je zeker niet mag missen, met een aansprekend verhaal én artistieke hoogstandjes. Alle ingrediënten zijn aanwezig; een boeiend script, een van de meest legendarische filmschurken aller tijden, innovatieve regie en een onvergetelijke soundtrack. Geen wonder dat deze film filmliefhebbers al ruim vijf decennia weet te boeien!

avatar van maxcomthrilla
The Third Man, speelt zich af in een Oostenrijkse stad die gevierendeeld is door de Russen, de Amerikanen, de Engelsen en de Duitsers. Dit soort uitgangspunten zijn altijd interessant omdat je het onderlinge wantrouwen jegens elkaar al bijna kunt proeven. In een sfeer van wantrouwen, waarbij de verschillende landen niet samenwerken wordt er natuurlijk wel eens wat geprofiteerd door gespuis, die door de bufferzones moeilijk te traceren zijn.

Het verhaal waar The Third Man mee van start gaat is interessant. Een leuk reisje veranderd plots in een zoektocht waarbij je probeert te achterhalen wat er met je vriend gebeurt is. De zoektocht is al snel spannend, vooral omdat de politie, niks aan de grote klok wil hangen. Tot grote ergernis van Martins, die de onderste steen boven wil halen. Zijn illegale speurtocht levert al snel veel boeiende aanknopingspunten op maar ook onverwachte dingen waar hij niet op zit te wachten: Zo, ontdekt Martins dat er een derde man betrokken is bij het ongeluk en wordt hij voor moordenaar uitgemaakt als een van de 3 getuigen wordt omgebracht .

De prachtige muzikale ondersteuning vond ik perfect bij de film passen. Het heeft iets luchtigs over zich, een soort identificatie van Martins die niet de verschrikkingen van de oorlog heeft meegemaakt maar gewoon fris en fruitig op zoek gaat naar gerechtigheid. Geniaal, hoe Martins erachter komt dat Lime nog in leven is . Een kat past ook goed bij Lime, omdat hij ook over meerdere levens lijkt te beschikken .

Leuk, ook om te zien hoe makkelijk je bepaalde mensen kon paaien in die chaotische tijd vol met taalverschillen.

De ontknoping is ongeloofelijk spannend, op meerdere fronten: Niet alleen wordt er ineens jacht gemaakt op de dood gewaande Lime, het gebeurt ook nog eens in het riool. Het duurde misschien wel 15 minuten maar ik zat op het puntje van mijn stoel. De ondergrondse beelden zagen er dan ook prachtig uit.

Gelukkig ook een Down to Earth einde, zonder ongeloofwaardige romantistische poespas . Zeker een toppertje! Vandaag de dvd maar aangeschaft! De film zweeft tussen 4* en 4,5* in. Voorlopig toch maar even een 4* met optie tot verhoging.

Een schitterende, tijdloze film.
Prachtige muziek.
Er staan al mooie dingen over deze film geschreven.
De zwartwit fotografie, de vertolkingen, het scenario, de levensfilosofie van Harry Lime, de muziek...
Ik vind vooral ook het einde schitterend. Een winterse dreef.
Zij komt dichterbij. Heel langzaam. Hij wacht. (De muziek is hier weergaloos) Tenslotte passeert zij zonder hem één blik te gunnen.
Hij steekt een sigaret op...

Altijd opnieuw, ik zie de film regematig, denk ik: dit absoluut het mooiste filmeinde uit de geschiedenis.

five points

JJ_D schreef:

Over het algmeen niet, al ben ik wel te vinden voor de oude komedies zoals 'His Girl Friday' of 'Arsenic & Old Lace' (ik val in herhaling)...
Maar dat (pseudo-)mysterieuze gedoe zie ik vandaag vele malen beter, vandaar...

Ik hou er ook niet van en erger me dan ook vaak kapot aan de tv-gidsen, hoe ouder de film des te meer sterren ze krijgen.

avatar van Goodfella_90
Wat een onzin zeg. Hoe kom je erbij?

avatar van italian
In The Third Man lijkt Holly in een verhaal te zijn beland, dat hij zelf ooit geschreven wilde hebben. De thema's van dit soort stationrommannetjes lijkt erg veel op die van Carol Reeds meesterwerk !

Joseph Cotton is erg goed als eenzame ,uitgebluste pulpschrijver en Alida Valli voortreffelijk als Tsjechiese actrice. Maar het is Welles die met zijn fantastisch intrede iedereen van het scherm wegveegd ! De man straal meer charme uit met een glimlach dan alle Belgische politici tesamen ! Elke scene waar hij in voorkomt, al zijn het maar weinig, zijn een genot om naar te kijken en vooral om naar te luisteren. Want vooral de dialogen en monologen die hij mag uitspreken zijn van een uitstekend niveau. Hij is dan ook het meest interessante personage van deze schijnbaar doodnormale thriller.

Doodnormaal omdat het verhaaltje eigenlijk bijna niets voorstelt (de ontknoping zag ik wel aankomen), de karakteruiwerking klein is en de liefdescenes wat mislukt en fake overkomen. Waar bij een andere film deze minpunten verschrikkelijk zouden zijn, worden het de grootste troeven van The Third Man.
Dit is ook geen film die echt als een serieuze suspensefilm bedoeld werd, maar -zoals ze in de documentaire zeggen- een komische thriller waarbij er nooit wordt vergeten hoe hoog het pulpgehalte moest zijn. De opbouw, het goede dat het kwade overwint, de oppervlakkige clichépersonages en relaties... alles wat je terug zou vinden in die boekskes vind je ook in The Third Man terug. Ik kan er alleen nog maar aan toevoegen dat de opzet van deze grote satire ongeloofelijk geslaagd is.
En het is daarom dat dit werkje de tand des tijds moeiteloos heeft en zal doorstaan in tegestalling tot andere tijdsgenoten. Voor wie het nog niet heeft gemerkt of denkt dat ik onzin zit uit te kramen : kijk maar en hoor maar naar het begin waarbij de fantastisch voice-over, die een grappig clash tussen beeld en klank vormt ( Carol Reed ) de toon zet voor de hele film. Of de muziekkeuze...

Andere immens grote troef is natuurlijk de cinematografie. En op dat gebied overtreft The Third Man weer eens al zijn adere tijd- en genregenoten. De interessante camerastandpunten en het voortreffelijk gebruik van belichiting zorgen voor een beklemmende, donkere en nare sfeer die eigen is aan zulke pulpromannetjes en je krijgt bijna het gevoel dat je in een nachtmerrie bent beland waarbij het zoeken naar de derde man in donkere steegjes en langs barokke gebouwen in een Wenen, verwoest door de oorlog maar die zijn charmes nog niet heeft verloen, dit gevoel nog extra versterkt. Erg mooi ook het tijdsbeeld dat ze van deze feerieke en mystieke stad scheppen.
Toppunt van visuele schoonheid : de vluchtscenes in de riool De spanning wordt erg goed opgebouwd tot een climax (Cotton vs Welles) waar U tegen gezegd mag worden. Is dan ook de enige scene in de film waarbij de muziek mij vanbinnen heftig deed bewegen en niet voor de komische toon zorgde.

4,5 ...groots meesterwerk !

italian schreef:

4,5 ...groots meesterwerk !

Als je het een groots meesterwerk vindt, kun je me dan verklaren waarom je geen 5.0* geeft?