Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 110 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Gerrard Verhage
Met onder meer: Peter Paul Muller, Chantal Janzen en Frank Lammers
IMDb beoordeling:
6,7 (3.454)
Gesproken taal: Nederlands, Duits en Engels
Releasedatum: 2 september 2004
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot De Dominee
In het nog redelijk naïeve Nederland van het hippietijdperk in de jaren zeventig, hebben harde criminelen zich ontfermd over de opbloeiende hasjhandel. Klaas, zoon van een gevoelloze maar financieel zeer geslaagd zakenman, besluit zich ook geheel te wijden aan deze gemakkelijke geldmachine. Hij wil de grootste zijn voordat de hasj gelegaliseerd wordt, wat volgens hem nog maar enkele jaren zal duren. Bovenal wil hij rijker worden dan zijn gehate vader. Samen met kickbokser Adri en zijn grote liefde Annet lukt het hem de hasjhandel in zijn greep te krijgen.
Externe links
Acteurs en actrices
Klaas
Adri
Broer Hansen
Pim
Ronald Jan
Lijfwacht Piet
Pieter
Jutka Djindiz
Vader van Klaas
Aunt Jet
Video's en trailers
Reviews & comments
hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Het is een erg omslachtige manier van films maken. Eerst laat je een gerenommeerd schrijversduo veel research doen en een scenario schrijven. Dan haal je er jan en alleman bij om daar een licht over te laten schijnen. Dan vervang je de schrijvers door een andere schrijver. Dan schrijf je zelf een versie zoals je inmiddels vindt dat het moet. Dan nog maar es een versie door anderen... Dan zelf maar weer es [ik sla misschien een paar fasen over]
En dan ineens weet je het. Waar het over gaat. Wat je wilt is een psychologisch portret.
Had dat eerder gezegd !
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Ja inderdaad had het al gelezen in het parool.
Stukje van de Recensie:
Ook Klaas Bruinsma ging over lijken. In de film De Dominee heet hij Klaas Donkers, maar het is duidelijk dat regisseur en scenarioschrijver Gerrard Verhage zijn Klaas op de Bruinsma uit het gelijknamige boek van Parool-journalist Bart Middelburg baseerde. De film begint en eindigt met de liquidatie van Donkers voor het Amsterdamse Hilton hotel, en schetst daartussen de op het affiche beloofde 'opkomst en ondergang van een maffiabaas'.
Het is een film met een verklarende flashback, die door de toepassing van opvallende stijlmiddelen aan gewicht wint, net als die van Kamphuis. De kleine Volkert ging in een nep super-8 filmpje uit vissen, de kleine Klaas leert in sepia-tinten een pijnlijke les van zijn vader.
In het publiciteitsmateriaal van De Dominee wordt vermeld dat de achtjarige Bruinsma tijdens een storm door zijn vader aan het stuurwiel van diens zeiljacht werd gebonden, maar dat zien we in de film niet terug. Er komt geen enkele zeilboot in voor, en geen Zuid-Amerikaanse lijfwacht met twee 'blaffers' en ook geen Mabel, waardoor de raakvlakken met de Bruinsma die in het verleden krantenkoppen dicteerde, teleurstellend gering zijn.
Omgeven door een uitgekiende selectie fraaie penosekoppen en bijrolspelers als Tygo Gernandt, die na Van God Los opnieuw prachtig plankgas geeft, maakt de kleurloze Klaas van acteur Peter Paul Muller bovendien bitter weinig indruk.
Daarin ligt het grootste manco van De Dominee besloten. De film overtuigt in de schets van het tijdsbeeld en het milieu, en het onderwerp spreekt onverminderd tot de verbeelding.
Maar de titelfiguur valt in het niet naast zijn door Frank Lammers uitstekend vertolkte secondant en wordt daardoor meer een soort aangever dan een charismatisch leider.
Wanneer Verhage dan op een cruciaal en beladen moment zijn verklarende flashback inzet, lijkt dat een noodgreep.
Volkert legde Pim om vanwege dat vishaakje, Klaas werd moordenaar en maffiabaas omdat zijn vader een klootzak was.
Je moet toch wat
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
de kleurloze Klaas van acteur Peter Paul Muller bovendien bitter weinig indruk...
Niet mee eens. Hij zet een heel stoïcijns en introvert type neer. Dat is iets anders dan kleurloos.
Verder een adembenemend sterke film die internationaal kan scoren. 4*
PsychoBoyJack
-
- 244 berichten
- 72 stemmen
aardige film met redelijk tot prima "standaard"acteerwerk, met uitzondering van Frank Lammers. Alle scenes met hem waren tot in verglijking zonder hem, een verademing. terwijl ik Peter Paul Muller juist zeer telleur vond stellen...Verder niks bijzonders
kittyklitty
-
- 299 berichten
- 1511 stemmen
In het publiciteitsmateriaal van De Dominee wordt vermeld dat de achtjarige Bruinsma tijdens een storm door zijn vader aan het stuurwiel van diens zeiljacht werd gebonden, maar dat zien we in de film niet terug. Er komt geen enkele zeilboot in voor, en geen Zuid-Amerikaanse lijfwacht met twee 'blaffers' en ook geen Mabel, waardoor de raakvlakken met de Bruinsma die in het verleden krantenkoppen dicteerde, teleurstellend gering zijn.
Jongens... waar hebben we het nou over. Deze film is "gebaseerd op" en niet "het verhaal van" dus of er nou wel of niet een scene in zit met een zeilboot SO WHAT, er wordt wel een scene gespeeld waarin zijn vader hem leert over vertrouwen, het is dus gewoon anders ingevuld. En Mabel?? Kom op zeg... die vrouw heeft waarschijnlijk 1 of 2 keer op zijn boot een avond door gebracht... is dit dan noemenswaardig voor de film of moet het erin omdat het "de vrouw is van"... Nee sorry maar ik heb me totaal niet gestoord aan deze zaken. Sterker nog er zaten scenes in die wel zo gemaakt zijn als de waarheid was. Iets met een olievat bijvoorbeeld...
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
In welk opzicht of voor wie een gemiste kans?
Ik kan zo snel niet een betere Nederlandse misdaadfilm opnoemen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
In welk opzicht of voor wie een gemiste kans?
Er had een betere film in gezeten. Dus een gemiste kans voor zowel makers als publiek. En dat heeft vooral te maken met de manier van vertellen in scenario, regie en montage. Acteurs zijn OK tot ronduit goed, camerawerk is klasse.
IMO.
Maar dat zegt in absolute zin natuurlijk niets over de kwaliteit van deze film.
wobro
-
- 37 berichten
- 58 stemmen
Prima film! Schitterende akteurs! Wat een onterechte, giftige recensies in sommige dagbladen. Alsof de film een open zenuw raakt. Ik hoorde dat VAN GOD LOS in Venlo voor een hoop consternatie zorgde, ze zelfs van plan waren de film niet te draaien! Gebeurt hier op nationale schaal hetzelfde? Hysterisch hoor.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Wat een onterechte, giftige recensies in sommige dagbladen. Alsof de film een open zenuw raakt.

In het geval van De Dominee zijn het eerder de recensenten dan de exploitanten en gemeentes die er problemen mee hebben.
Nee.
wobro
-
- 37 berichten
- 58 stemmen
Ik hoorde dat er onder de Venloers ook velen waren die riepen dat het zo niet was gegaan als in de film, dat die mensen niet zo waren etc.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik hoorde dat er onder de Venloers ook velen waren die riepen dat het zo niet was gegaan als in de film, dat die mensen niet zo waren etc.
Die mensen zijn er altijd en overal als het gaat om films die gebaseerd zijn op waar gebeurde verhalen (een speelfilm is immers geen reportage). Maar dat was niet de reden dat men die film niet wilde draaien.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...En dat heeft vooral te maken met de manier van vertellen in scenario, regie en montage
Ik vond scenario en regie juist erg goed. Weergave van de jaren '70 en '80 bv. Ik let nooit op montage totdat ik me er bewust aan erger en dat had ik bij deze film niet. Jij kijkt wellicht met andere ogen.
Maar dat zegt in absolute zin natuurlijk niets over de kwaliteit van deze film.
Da's waar, maar dat geldt in feite voor elke opmerking.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik vond scenario en regie juist erg goed. Weergave van de jaren '70 en '80 bv.
Ik heb het over manier van vertellen, drama, invoelbare emotie.
Deze film had bijv een buitengewoon oninteressant hoofdpersonage (tenminste, gezien de titel ga ik er van uit dat Donkers het hoofdpersonage was). Het enige dat hem nog enigszins interessant maakt, is de achtergrond (het fenomeen Bruinsma).
Een heel groot deel van de film leek te gaan over een heel interessant gegeven, namelijk dat als je in zo'n wereld stapt, dat je, ook al wil je niet, in situaties komt waarin je dingen moet doen waar je eigenlijk niet aan wil (geweld gebruiken bijv). Maar dat centrale conflict zit hem niet in onze Dominee Donkers zelf, maar in Adri (een veel interessanter personage). Maar aangezien we onze Adri op een bepaald moment in de film op brute wijze kwijtraken, houdt dat dramatische gegeven dus op, en ebt de film anderhalve akte door zonder enige drijfveer, zonder een op te lossen probleem, zonder reden om verder te kijken, zonder ontwikkeling in de psyche van Donkers.
Da's waar, maar dat geldt in feite voor elke opmerking.
Het zal wel een hit worden, maar geen blijvertje.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik heb het over manier van vertellen, drama, invoelbare emotie.
Ik beleefde dus wel een invoelbare emotie. Was vanaf het begin betrokken bij de personages. Verder rangschik ik de realiteitsgetrouwe setting en de manier waarop deze in beeld is gebracht ook bij de regie.
Oneens. Ik had het niet over absolute kwaliteit, maar over dat 'ik ken geen betere NL misdaadfilm' niets zegt over de kwaliteit van deze NL misdaadfilm. Misschien is deze in jouw ogen de beste van de slechtste.
Ik begon ook niet over 'absolute kwaliteit' of 'in absolute zin iets over kwaliteit kunnen zeggen':) Bestaat zoiets? Of is dit een contradictie, want alhoewel ik van mening ben dat je bepaalde kwaliteitsnormen kunt vastleggen en daarmee een film kunt toetsen, blijft het eindoordeel toch subjectief.
Maar ik heb inderdaad niet veel Nederlandse misdaadfilms gezien. De voorlaatste was 'Van God Los' en die vond ik minder dan deze film.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik beleefde dus wel een invoelbare emotie. Was vanaf het begin betrokken bij de personages.

Je stelde dat elke opmerking niets over de kwaliteit van de film zou zeggen. En dat betwist ik. Jouw opmerking is zonder referentiekader (wat je aan NL misdaadfilms hebt gezien en wat je er van vindt) in het geheel niet te plaatsen.
Maar interpretabel.
Als ik zeg dat ik geen betrouwbaardere informatiebron ken dan het ANP, dan zegt dat niets over wat ik van het ANP vind, zonder nadere informatie. Misschien vind ik het ANP wel de beste van de slechtsten.
De vraag is niet hoeveel je er zag maar met welke films je deze vergelijkt. Verder vraag ik me dan af of je NL misdaadfilms anders beoordeelt dan Zweedse. Of Griekse.
Maar ik hoorde datzelfde ook een club volwassen jongens bij de uitgang zeggen.
Ik zelf vind deze film meer met Lek te vergelijken.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Je stelde dat elke opmerking niets over de kwaliteit van de film zou zeggen.
Nee...ik bedoelde dat geen enkele opmerking iets in absolute zin over de kwaliteit van de film kan zeggen. Het eindoordeel is subjectief in interpretabel, zoals je zelf ook zegt. Ongeacht wat je allemaal gezien hebt.
...Sterker nog, die heb je vandaag een volle punt afgewaardeerd.
...
Klopt, Nederlandse misdaadfilms vergelijk ik met Nederlandse misdaadfilms en omdat ik dus Van God Los toch minder vond dan deze en achteraf 4* teveel vond.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
ik bedoelde dat geen enkele opmerking iets in absolute zin over de kwaliteit van de film kan zeggen.
Wel over de gepercipieerde kwaliteit.
Maar jouw opmerking ("ik ken geen betere NL misdaadilms") was buiten dat gegeven om dus NOG vager, want zei noch in absolute, noch in relatieve zin iets over de door jou gepercipieerde kwaliteit van de film.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Goed herstel:
"noch in absolute (waar ik ook niet in geloof) , noch in relatieve zin weet ik geen betere film op te noemen die de vergelijking aankan met de door mij gepercipieerde kwaliteit van deze Nederlandse misdaadfilm"
Om vooral niet vaag over te komen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Goed herstel:
"noch in absolute (waar ik ook niet in geloof) , noch in relatieve zin weet ik geen betere film op te noemen die de vergelijking aankan met de door mij gepercipieerde kwaliteit van deze Nederlandse misdaadfilm"
Om vooral niet vaag over te komen.
Buitengewoon vaag, zeker de dubbele ontkenning (noch...weet ik geen betere film op te noemen). En onzinnig.
Ben je wel of niet met me eens dat de zin: "Ik vind dit de beste rol van Muller" voor meer dan 1 uitleg vatbaar is?
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ok...een taalfoutje. Klopt.
Ben je wel of niet met me eens dat de zin: "Ik vind dit de beste rol van Muller" voor meer dan 1 uitleg vatbaar is?
Niet mee eens. Zit niet zo op taalspelletjes te wachten, maar als degene die dit schreef dit vindt is dit voor 1 interpretatie vatbaar.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
En eigenlijk schreef je nu dus: "ik kan deze goede Nederlandse misdaadfilm op geen enkele wijze met een andere film vergelijken."
Klopt niet, want je vergeleek de film wel degelijk met andere films, en vond deze beter.
Maar misschien begrijp ik je verkeerd, ondanks dat je zo helder formuleert. 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Fuck...damned, je hebt gelijk.
[waar is die bonk smiley als je hem nodig hebt]
Toch maakt die quote me nieuwsgierig, omdat hij ook met ironie bedoeld kan zijn; in de zin van: veel is het niet, maar beter dan dat wordt het niet.
Ik zal ophouden, sorry.
[bonk]
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Oef..gelukkig...
Overigens vind ik dit wel de beste rol van Frank Lammers. Absoluut 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
De Dominee heeft in het eerste weekeinde 26.000 bezoekers getrokken, meldt distributeur A-Film. De Dominee was daarmee na de Amerikaanse blockbuster The Village dit weekeinde de best bezochte film in Nederland. The Village draait echter in meer dan 100 zalen, De Dominee in 40.
bron: NOS tt 424
Het laatste nieuws

Waargebeurde WOII-film 'Anthropoid' met Cillian Murphy is vrijdag te zien op televisie

Nederlandse komedieserie 'Moedermaffia' scoort op Videoland

Duitse spionageserie 'Unfamiliar' nu beschikbaar op Netflix

Netflix-hit 'Finding Her Edge' zeker van een tweede seizoen
Bekijk ook

Simon
Komedie / Drama, 2004
1.351 reacties

Van God Los
Misdaad / Drama, 2003
995 reacties

TBS
Thriller / Misdaad, 2008
755 reacties

All Stars
Komedie / Drama, 1997
285 reacties

Ober
Komedie / Drama, 2006
296 reacties

Oorlogswinter
Oorlog / Avontuur, 2008
1.514 reacties
Gerelateerde tags
amsterdam, netherlandsjaren 70drug crimegangsterdrug smugglingmafia boss
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.

