Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)
Genre: Actie / Fantasy
Speelduur: 151 minuten / 182 minuten (Ultimate Edition)
Alternatieve titel: Dawn of Justice
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Ben Affleck, Henry Cavill en Amy Adams
IMDb beoordeling:
6,4 (787.305)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 24 maart 2016
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Batman v Superman: Dawn of Justice
"Who will win?"
De mensheid maakt zich zorgen over de ongecontroleerde handelswijze van Superman, na een verwoestende actie in Metropolis. Dit baart de bevolking van Gotham City ook zorgen. Batman komt poolshoogte nemen in Metropolis. De twee superhelden raken in een heftige strijd verwikkeld. Al snel dreigt er opnieuw een dag des onheils, veroorzaakt door de schurk Lex Luthor. Batman en Superman zullen hun meningsverschil aan de kant moeten zetten om een nieuwe ramp te voorkomen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,4 / 787305)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Batman v Superman: Dawn of Justice (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Bruce Wayne / Batman
Clark Kent / Superman / Kal-El
Lex Luthor
Diana Prince / Wonder Woman
Lois Lane
Martha Kent
Alfred Pennyworth
Senator June Finch
Perry White
Anatoli Knyazev
Reviews & comments
GuidO96
-
- 149 berichten
- 897 stemmen
Oeh, dat is een gewaagde uitspraak. Batman is mijn favoriete superheld maar voor de rest? Superman, Wonder Woman, The Green Lantern, Supergirl, Aquaman en The Flash zijn dus interessanter dan X-men, Spider-Man, Thor, Iron Man, Cap, dr. Strange, Deadpool en natuurlijk Daredevil...? Ieder zijn mening natuurlijk
Ik moet zeggen dat Deadpool, Thor & Daredevil wel zeker interessant zijn. De rest vind ik een beetje overgewaardeerd en kies ik liever voor superman, The Green Lantern & The Flash. Trouwens jammer dat niemand bij Marvel Blade noemt...
rcuppen79
-
- 717 berichten
- 1632 stemmen
In de voorbije jaren heeft Marvel Comics enorme successen geboekt met hun Avengers-reeks op het witte doek. Dit heeft de makers van DC Comics ongetwijfeld doen besluiten om hun eigen Justice League ook naar het witte doek te verplaatsen. Het huzarenstukje van Marvel weet DC echter in geen velden of wegen te bereiken. Hiervoor is de opbouw veel te vluchtig verlopen. Het universum van Marvel kende een rustige opbouw, waarbij alle leden van de Avengers eerst hun eigen film kregen, alvorens ze met z’n allen in één film verschijnen. Hier heeft alleen Superman zijn eigen film gekregen en worden er in dit vervolg diverse Superhelden bijgegooid. De film focust zich vooral op de twee titelhelden: Batman & Superman. Misschien wel de twee meest bekende superhelden ooit.
Helaas is deze film geen ode geworden aan deze twee iconen. Batman v Superman is vooral één lange actiescène, waarbij niet of nauwelijks aandacht wordt besteedt aan de personages en hun achtergronden. Dit is jammer want Ben Affleck doet het niet slecht als Bruce Wayne en zijn alter ego Batman en wordt hierbij goed ondersteund door Jeremy Irons als diens butler Alfred. Henry Cavill lijkt qua uiterlijk als twee druppels water op de Man van Staal, maar veel diepgang of emotie geeft hij het personage niet mee. Het zou hem niet misstaan als hij iets meer humor in zijn rol bracht, net zoals Christopher Reeve dat ooit deed. Nu is zijn Superman vooral een saaie piet en wordt hij in deze film volkomen in de schaduw gezet door Batman.
Het ongeduld van DC werkt hier in het nadeel van Batman v. Superman, want de film probeert in korte tijd zowel de achtergronden van Batman als Wonder Woman uit te leggen, maar de poging is vooral halfslachtig te noemen. Dit had voorkomen kunnen worden door beide figuren eerst een stand-alone film te geven, alvorens ze beiden te koppelen aan Superman. Dit alles zorgt er helaas voor dat de film gehaast overkomt en eigenlijk nauwelijks een verhaal te vertellen heeft. De beweegredenen van Batman worden nog wel toegelicht, maar over de motieven van Lex Luthor tast ik hier volledig in het duister. Het eindgevecht met Doomsday lijkt ook alleen maar te zijn toegevoegd voor het spektakel, zonder dat hiervoor enige opbouw plaatsvond.
Het begint me aan dit soort films ook een beetje te storen dat de makers zich meer schijnen bezig te houden met een opbouw naar toekomstige films en hierdoor bewust bepaalde verhaallijnen niet afronden. Ik had nog wel verwachtingen bij deze film, maar helaas is Batman v. Superman de zoveelste comicbook verfilming geworden die mij niet weet te bekoren. Ik zie liever een nieuwe Batman-film (met Affleck) dan een film over de Justice League.
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 berichten
- 4522 stemmen
Ik denk dat ik binnenkort maar eens The Green Lantern of Daredevil ga kijken, die kunnen alleen maar meevallen na deze Dawn of Justice. Want man wat was dit slecht.
Je kan zeggen van Snyder wat je wil, maar niet dat hij zijn materiaal niet serieus neemt. Oprecht, nu vind ik dat voor deze film ook de enige juiste insteek en het kan een zeer interessante film opleveren over superhelden die met zichzelf en hun innerlijke demonen worstelen, hun relatie met de maatschappij (er komen flarden van in de film terug waar je ziet dat men dit ook wel wilde) of gewoon dienen als inktzwart beeld van een verrotte maatschappij maar Snyder is er gewoon de man niet voor dat op celluloid te zetten. Dan mag een film een ellendige tweeënhalf uur duren, hij gebruikt die tijd voor andere dingen.
Snyder kiest er namelijk voor om onnodige scènes onnodig te rekken, veel actie erin te zetten en het eigenlijke verhaal in flarden te tonen. Alles komt netjes langs maar te kort om te beklijven en hij weet nooit de acteurs de ruimte te geven om iets van hun rol te maken. Zowel Superman als Batman zijn interessante figuren, mede door hun alter ego en hun voorgeschiedenis, maar men doet er niets mee. Ook is er de vraag wat nu precies het punt is van de film. Batman is kwaad op Superman om iets wat is gebeurd in die toren (Batman kende die man die daar zat blijkbaar?) en Superman heeft een hekel aan Batman om wat nu eigenlijk? En eenmaal als de climax er is blijken beide protagonisten een moeder met dezelfde voornaam te hebben en is alles pais en vree. Je kon me toen opvegen van de vloer. Hadden ze samen een pintje gepakt op dat moment, het was al niet eens meer belachelijk geweest. Als verhalenverteller is Snyder ronduit mislukt.
Snyder is sowieso niet mijn favoriete regisseur, ook niet op actiegebied. Op het verrassend sterke Watchmen na heb ik weinig goeds gezien. 300 was lelijk, kitscherig en saai, Sucker Punch lelijk, saai en doodvermoeiend en Man of Steel had ook al zo'n interessant uitgangspunt waar niets mee werd gedaan, en was wederom lelijk en saai en vermoeiend. Deze Batman vs Superman is een beetje de samenvatting en versterking van al die bagger. De film is weliswaar minder vermoeiend dan zijn voorgaande films (minder gebruik van slow motion, al is het nog alom aanwezig) maar is nog altijd rotslecht in beeld gezet. Actie is rommelig, weet nergens echt te knallen of mij te verbazen en is vooral onoverzichtelijk door veelal gebruik van close-ups. Daarnaast is het allemaal erg donker en het 3d-brilletje helpt dan niet echt. En zoals hierboven al gezegd was het soms erg wazig allemaal, maar ik weet dus niet of dat aan de film ligt. De muziek is een zoveelste herhalingsoefening van Zimmer en klinkt nergens inspirerend.
Ergens halverwege dacht ik ook dat er geen reclame in zou zitten, ook al heeft JT dat altijd, want de film was al een behoorlijke tijd onderweg en naderde zijn eind. Dacht ik. Zie ik op m'n horloge dat er net aan een uur voorbij is en zijn er nog 90 lange minuten te gaan. Vooral aan het eind dat maar duurt en duurt had ik behoefte gewoon weg te lopen. En ik maar denken dat Jackson het in Return of the King al vrij bont maakte.
De acteurs helpen ook niet mee. Cavill is de saaiheid zelve en maakt van de degelijke saaie Superman ook niets meer. Verder had ik ook geen idee wat Jesse Eisenberg nu precies aan het doen was. Je ziet aan alles dat hij een psychopaat probeert na te doen, citeert Lewis Carroll en Nabokov, lacht af en toe wat gek, maar blijft altijd een acteur die je doet terugverlangen naar Heath Ledger die wel een psychopaat wist te spelen. Amy Adams daarnaast mag vooral hulpeloos door beeld drentelen. Dan brengt Affleck het er nog het beste van af. Hij kijkt heel de film boos en nors en weet nog iets daarmee te zeggen over zijn achtergrond, maar dat lijkt ook het enige dat het script hem geeft. Ik wil wel geloven dat hij een goede Batman en Wayne kan zijn alleen krijgt hij er niet de gelegenheid voor- het is hem vergeven.
Ergens zie ik nog wel wat het had moeten zijn dus, maar het is allemaal zo ongelooflijk belabberd is beeld gezet dat er maar één cijfer overblijft. 0,5*.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Dat klinkt niet best... Zal er dit weekend met zo laag mogelijke verwachtingen in gaan.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 berichten
- 4522 stemmen
Dat klinkt niet best... Zal er dit weekend met zo laag mogelijke verwachtingen in gaan.
Ik zou dan eerder bezorgd om de review van Naomi Watts, die vond net als jij Sucker Punch wel goed. Snyder is niet mijn regisseur en heeft precies met deze film gemaakt waar ik niets mee kan, maar echt een verrassing is dat niet voor mij.
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 berichten
- 4522 stemmen
Schitterend. En alles wat de film mist heeft dit filmpje wel in slechts 70 seconden: humor, gevoel en timing.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ik zou dan eerder bezorgd om de review van Naomi Watts, die vond net als jij Sucker Punch wel goed. Snyder is niet mijn regisseur en heeft precies met deze film gemaakt waar ik niets mee kan, maar echt een verrassing is dat niet voor mij.
Die viel me inderdaad al op. Vooral ook omdat hij er zo naar uitkeek. Ik vond gelijk de eerste trailer al niks, net als Man Of Steel.
predator
-
- 1671 berichten
- 1954 stemmen
Dat klinkt niet best... Zal er dit weekend met zo laag mogelijke verwachtingen in gaan.
Nergens voor nodig. De negatieve reacties zijn zwaar overtrokken. Het scenario is magertjes, maar voor de rest is het echt wel ok. En Superman is van nature al een beetje saaie actieheld. Maar beelden, actie en muziek zijn gewoon goed.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Oeh, dat is een gewaagde uitspraak. Batman is mijn favoriete superheld maar voor de rest? Superman, Wonder Woman, The Green Lantern, Supergirl, Aquaman en The Flash zijn dus interessanter dan X-men, Spider-Man, Thor, Iron Man, Cap, dr. Strange, Deadpool en natuurlijk Daredevil...? Ieder zijn mening natuurlijk
Het valt niet te ontkennen dat Marvel goed bezig is, en ben natuurlijk wel fan van Spider-man, Daredevil en X-men. Maar ja, vind The Flash, Green Lantern en Superman veel interessanter dan Thor, Iron-man, Cap.. maar enkel de laatst genoemde hebben leuke films. Die van DCU die je daar opnoemt hebben helaas nog niet (buiten Batman) een waardige verfilming gekregen die het personage eer doen als je het mij vraagt.
Jusstinb
-
- 73 berichten
- 404 stemmen
Ah wat jammer! Wat een teleurstelling deze film. Het verhaal is slap, springt van de hak op de tak en weet alsnog 153 minuten lang te duren. De gevechten zagen er soms erg nep uit. In het begin zelfs lachwekkend slecht. Verder gewoon ook erg saai!
Zoals altijd had de 3D wederom geen toevoeging, behalve pijn aan je ogen en je kop.
1 ster voor de mooie muziek, en een halve ster voor Batman 
wwelover
-
- 2605 berichten
- 3967 stemmen
Na het zien van deze film, waar ik vanaf moment 1 van bekendmaking naar uitkeek, snap ik echt niks van al die kritiek. Maar ja dat heb ik met de meeste films van Snyder, duidelijk een regisseur die niet iedereen ligt. En ik ben verder ook geen lezer van comics, dus die heb ik ook niet als uitgangspunt/vergelijking voor de film. Maar ik vond het net als Man of Steel zowel inhoudelijk als visueel top. Natuurlijk zal het geen Oscar voor beste script winnen en zijn sommige stukken iets te snel, maar heb mij op één ding na Batman wisselde wel heel snel van opinie geen kritiek op het verhaal.
Visueel is het weer geweldig, zoals altijd met Snyder. Gelukkig heb ik in de UK de kans om hem gewoon in 2D te kijken, maar ga volgende week ook zeker nog naar de IMAX voorstelling. De actie scenes zijn weer erg strak gefilmd.
Gelukkig is iedereen het er wel mee eens dat Affleck uiteindelijk een hele goede keuze is gebleken. Had ik ook niet verwacht, same for Eisenberg. Maar daar is dan weer niet iedereen het over eens. Cavill ben ik sowieso een liefhebber en de overige cast is ook goed en kijk ook uit naar Justice League.
De muziek.. Briljant, gaat zeker op mijn MP3 speler komen. Hele sterke wisselwerking tussen Zimmer en Junkie XL.
Maar ja jammer dat de film niet bij iedereen in de smaak valt, maar gelukkig heb ik er wel heel erg van genoten.
4.5*
Ibrahim
-
- 173 berichten
- 1600 stemmen
Ondanks vele negatieve recensies en reacties heb ik erg genoten!! Lijkt wel of mensen meegaan met die negatieve recensies.. vind juist deze film beter dan de meeste marvel films die teveel op elkaar lijken...
Doerak40
-
- 36 berichten
- 92 stemmen
Door alle negatieve recensies en gekleurde verhalen hier ging ik gisteren met lage verwachtingen heen... Ik heb genoten!
Sommige lijntjes werden wat afgeraffeld en er bleven vragen na afloop, maar qua superheldenfilm, weergaloos! Het saaie van alleen Superman is er helemaal af!
De introductie van wonder Woman vond ik wat te dun maar die zal haar eigen film nog wel krijgen denk ik...
New Flame
-
- 76 berichten
- 795 stemmen
Een film die soms werkt en soms niet.
Enkele losse gedachten:
- Te veel explosies. Dat had ik eigenlijk kunnen weten in een Snyder film, maar toch... is dit de enige manier om actiescènes op het scherm over te brengen? Een serieuze domper waren die rode bliksemexplosies van Doomsday op het einde, bah!
- Doomsday was een ontzettend fake saaie slechterik.
- De helden, Superman, Batman, Wonderwoman en ook Lois Lane, zitten perfect in hun vel als deze personages.
- Lex Luthor was niet echt Lex Luthor-achtig, maar wist wel de aandacht naar zich toe te zuigen wanneer hij in beeld was.
- Te weinig Martha Kent.
- Goede build up voor nieuwe Batman-films (Alfred, die batcave, Gotham,... ). Een geslaagde opvolger van de Nolan trilogie.
- Rommelig verhaal met hier en daar wel rake scènes en lijnen over terrorisme.
- De cameo's waren leuke teasers, vooral Ezra Miller als the Flash lijkt me veelbelovend.
- Het mag allemaal bloedserieus zijn, maar een film mag niet kreunen onder zijn eigen gewicht.
- Ook al vond ik het niet helemaal geslaagd, ik heb wel respect voor regisseurs met eigen visie en stijl.
De MCU is misschien minder origineel qua stijl, meer frivool, maar ook minder hersendodend en helderder in het in beeld brengen van actie.
Ik wacht vurig op die derde underdog partij, X-Men: Apocalypse. In mijn ogen hebben de X-movies van Singer (en Vaughn) wel een perfecte balans geslagen en tegelijkertijd hun eigen stijl en sfeer.
Warp
-
- 963 berichten
- 3058 stemmen
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
Nergens voor nodig. De negatieve reacties zijn zwaar overtrokken. Het scenario is magertjes, maar voor de rest is het echt wel ok. En Superman is van nature al een beetje saaie actieheld. Maar beelden, actie en muziek zijn gewoon goed.
legian
-
- 777 berichten
- 0 stemmen
De superhelden film waar ik dit jaar het meest naar uitkeek en het was zeker geen teleurstelling.
Uiteraard zijn er een aantal dingen die niet allemaal even lekker lopen. Zo is Jesse Eisenberg als Lex Luther niet de Lex zoals vele hem kennen. En komt hij hier regelmatig over als een verwend jochie met daddy issues. Echt storend was het niet en bij vlagen gaf hij ook een komische noot aan het geheel. Ook Doomsday is niet echt speciaal, hoewel het gevecht een waar spektakel is komt het hele gebeuren te duidelijk naar voren als opzet naar Justice League en weet Doomsday zelf geen indruk te maken.
Daarnaast zijn er nog wat kleine dingetjes, zo is Lois Lane te vaak de dame in nood, worden de andere leden van Justice League op een creatieve manier maar te hard naar voren gebracht (alleen de logo's waren goed, die filmpjes waren wat opzichtig en vreemd in het geval van Aquaman), is de reden voor het titanengevecht nogal makkelijk gedaan (Clark dood Batman of je moeder gaat dood, had liever gezien dat hij echt tegen Batman wilde vechten) en is het alweer over voordat je er erg in hebt.
Maar dan de pluspunten. Als eerste beginnend met Ben Affleck die een geweldige Batman neerzet. Een oudere en doorgewinterde man die hier toch echt mensen vermoord. Er wordt gehint naar zijn geleden verliezen en dat geeft natuurlijk weer een mooi argument voor zijn beeld van Superman. Ook Alfred (geweldige rol van Jeremy Irons) doet in zijn weinige schermtijd een mooie toevoeging en brengt zelfs wat humor in het geheel. Ook visueel is allemaal weer erg strak (hoewel het soms net teveel cgi-achtig is). Dit laat wel zien dat Snyder op dat gebied een erg goede visie had/heeft. Zo is de intro een genot om te zien en worden scene's heerlijk naar voren gebracht.
En dan hebben we die dromen van Batman (schrok me dood toen hij bij het graf van zijn moeder stond) die de gedachtegang van Batman goed weergeven. Dit sluit ook aan bij het eind van het titanengevecht waar Batman zich eindelijk realiseert wat hij nu doet als hij de naam Martha hoort.
Ook wil ik de cameo van Flash nog even melden, welke een verrassing was om te zien. Hieruit (en uit de gesprekken tussen Alfred en Batman, het pak van Robin en de ruine van de Mansion, maar ook uit de data die van Lexcorp gestolen is) blijkt wel dat er veel geschiedenis zit in de film. Die cameo voelt daarom ook natuurlijk aan en maakt het universum een stuk groter. Iets wat natuurlijk weer inspeelt op de vervolg films uiteraard.
De setting en sfeer is duister, zwaar en rauw. er is geen ruimte voor leuke grappen, afgezien van een paar opmerkingen hier en daar en een antisociale Lex. Verder is het serieus, worden er verliezen geleden (de aanslag bij de rechtszaak is vrij hard) en is er geen ruimte voor genade. Het is een sfeer die ik waardeer en die goed bij de film past.
Ik heb ontzettend genoten van de film, de sfeer, de actie en de beelden. Ja de film heeft gebreken, zo is het verhaal niet de prioriteit en zijn niet alle personage wat je zou verwachten. Er wordt, met name in het laatste deel, gericht op actie (die zich grotendeels afspeelt op een verlaten haven, dit wordt in de film gemeld, dus de kritieken dat de vernieling en doden groter zijn dan bij MoS klopt niet) wat het verhaal en de ontwikkelingen niet ten goede komt. Echter is dat maar een deel van het geheel, zo zijn de acteerprestaties erg goed (ook al bevallen sommige personage's niet helemaal) is het verhaal duidelijk (ja het is simpel en niet diepgaand maar makkelijk om te volgen) en zitten er ongelofelijk veel links naar de rest van het universum (meer dan ik heb kunnen ontdekken) en ook naar de comics (scene's die een op een overgenomen zijn).
Nogmaals ik heb enorm genoten en zie zeer uit naar de rest van het DC universum.
4*
jmadejoode2008
-
- 132 berichten
- 826 stemmen
Dat je negatief bent over de film begrijp ik maar als je met een 0,5 of een 1 aan komt zetten ben je volgens mij meer bezig met een statement. Best wel zielig.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Dat je negatief bent over de film begrijp ik maar als je met een 0,5 of een 1 aan komt zetten ben je volgens mij meer bezig met een statement. Best wel zielig.
Ik zie niet in waarom. Scores zijn veelal reflecties van de voldoening die een film je geeft. Als die voldoening nagenoeg 0 is levert dat geen punten op.
Hier bestaat overigens een eigen topic voor.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
De filmmaatschappij moet hebben gedacht: In het kader van we kunnen/hoeven niets echt nieuws te verzinnen laten we wat superhelden bij elkaar in een film stoppen. Eureka! Dan noemen het Vleermuisman vs Bovenman: Dageraad van Gerechtigheid, dat bekt wel lekker
Ik kan deze film "gratis" zien (Cineville pas) maar als ik de recensies lees is 2,5 uur echt te lang voor zoiets. Tenzij er genoeg om de film te lachen valt dan is het misschien de moeite waard voor mij.
sonyjh
-
- 546 berichten
- 570 stemmen
ik vind dat je nog altijd rekening moet houden met andere films. Je kan deze films niet naast the room gaan zetten...
Ik zie de score's als 1 groot geheel waar je eerlijk moet zijn ten opzichte van andere films. En niet elke film individueel moet gaan beoordelen. Bij elke film liggen de verwachtingen ook anders. Bij deze film lagen de verwachtingen heel hoog in het algemeen. Ook voor mezelf, ik had torenhoge verwachtingen en dat viel tegen. Veel mensen zijn dan geneigd om superlage scores te geven omdat de verwachting en het resultaat zo ver uit elkaar ligt, maar dat vind ik nogal kort door de bocht. Het is wat het is, en de film moet dan beoordelen op wat het geworden is. Een 2de kijkbeurt zou daarom niet slecht zijn (dan zijn die hoge verwachtingen in elk geval al geëlimineerd)
Perfect_Cell
-
- 25 berichten
- 462 stemmen
Wat een spektakel.
Ik snap dat mensen de film niet goed vinden. Dit heeft imo vooral te maken met dat ze geen kennis over de comics hebben en met verkeerde verwachtingen de film in gaan. Met name een film als The Avengers.
Maar dit heeft niets weg van dat. Het is serieus, een soort van actie/thriller/drama.
Daarnaast lijkt het wel alsof men meegaat met de negatieve stroom.
Maar ik heb zeker genoten, van begin tot eind. Zoveel verwijzingen uit de comics en easter eggs van het DC universum. Het is een film die zich onderscheidt van andere superhelden films. Je moet er van houden, net als bij Man of Steel.
4,5*
BananenMan1982
-
- 99 berichten
- 62 stemmen
Een 2de kijkbeurt zou daarom niet slecht zijn (dan zijn die hoge verwachtingen in elk geval al geëlimineerd)
En laat ik daar nou echt geen trek in hebben. Daredevil, The Green Lantern, The Fantastic Four(de laatste) en Man of Steel heb ik nooit een tweede keer gekeken. Andere films die ik een tweede kans heb gegeven halen vaak bij mij het einde namelijk niet.
Ik ben zo ontzettend teleurgesteld hoe men dit zo heeft kunnen verneuken. De twee meest bekende superhelden ter wereld, een duo waar ontzettend veel bronmateriaal over te vinden is in zo'n misser van een film neerzetten is een schande. Ik hoop dat WB Snyder alsnog van de Justice League film afhaalt.
catdog
-
- 1417 berichten
- 2026 stemmen
Ik zat overigens vannacht in een bomvolle Pathé zaal, en gezien de recensies had ik niet verwacht dat vele anderen de film konden waarderen. Ook omdat ik met bezoekjes aan films als Mad Max: Fury Road en Avengers: Age of Ultron vrijwel alleen stond in de waardering voor die films in de bioscoopzaal.
Er ontstond spontaan applaus toen Wonder Woman zich aandiende en het applaus keerde, nu luider, weer terug toen de aftiteling begon te rollen. De rij voor en achter mij hoorde ik meeleven met de emotionele momenten, de groep waar ik mee was vonden de film te gek en in de parkeergarage hoorde ik tijdens het betalen nog vele mensen positief napraten over de film. Velen konden niet wachten om te zien of Superman nog leefde en wat de beelden van The Flash en Aquaman betekenden. Mensen die nog niet echt bekend waren met het opkomende universum dus. Dit heb ik nog niet vaker meegemaakt tijdens een bioscoopbezoekje: zó'n enthousiasme van de zaal!
Ik schrijf dit omdat ik zelden zo'n groot contrast qua ontvangst van een film heb meegemaakt. Benadrukt voor mij nogmaals eens dat films zó subjectief zijn. Mensen, laat jezelf niet afschrikken door de mening van anderen. Ben jij geïnteresseerd in het concept/ de film: ga het zien en laat je verrassen.
Ik ben iig blij dat ik, en vele anderen met mij, heb kunnen genieten van de film. Wat maakt het dan uit dat de recensies laag zijn?
Shinobi
-
- 4305 berichten
- 2551 stemmen
"Tell me, do you bleed?"
'Man of Steel' vond ik al een middelmatig vehikel, maar dit deel slaat werkelijk alles.
Op zich is het interessant om de nasleep te zien van de destructie die Superman heeft veroorzaakt tijdens zijn gevecht met Zod, alleen dit keer door de ogen van Bruce Wayne. Het doet iets in hem ontwaken dat deze alien gestopt moet worden koste wat het kost, want wie weet wat voor onheil er nog meer boven de aarde hangt.
Het positieve is dat Ben Affleck een verrassend goede Batman neerzet in al zijn norsheid en wraakzucht. Om vooral de degelijk spelende Jeremy Irons als Alfred niet te vergeten. Helaas houdt het daarmee op, want wat volgt is gewoonweg erg vermoeiend. 'Dawn of Justice' is namelijk te langdradig van stof en fragmentarisch; het verhaal springt van de hak op de tak en voelt rommelig aan. Hierdoor krijg je als kijker geregeld te maken met onzinnige scènes die kant noch wal raken. Op momenten is het - onbedoeld - lachwekkend te noemen.
De obligatoire opbouw naar 'Justice League' had wat mij betreft achterwege gelaten kunnen worden, omdat het te geforceerd overkomt en de opzet ernaartoe is al helemaal potsierlijk. Wat rest zijn nietszeggende/warrige actiescènes die Zack Snyder vakkundig om zeep helpt door veelal CGI explosies te tonen, ondersteund door een zwakke score. Het moet blijkbaar de adrenaline opwekken, maar een gaap kan nauwelijks onderdrukt worden.
Al met al een doelloos vervolg waar weinig plezier uit valt te halen. Best jammer, want hier had echt veel meer mee gedaan kunnen worden.
1,5 Sterren.
Gish
-
- 1446 berichten
- 6871 stemmen
$250.000.000 (estimated)
Zie hier het totale budget van deze film. De zoveelste in de steeds vermoeiender wordende reeks.
Al eerder vroeg ik mij bij zo'n film af, waarom een (groter) deel van het budget niet werd besteed aan het inhuren van een aantal betere scenarioschrijvers. Dat was ook hier nodig omdat het weer huilen met de pet was. Het aantal onzinnige scene's en lachwekkende beelden volgt elkaar in rap tempo op. Soms is daar ook een mooie scene, soms bijna poetisch en zelfs origineel, maar dat gebeurd veel te weinig. Uiteindelijk verzuipt het verhaal in haar eigen bombast. Te lang, te plat en een grote topcast die maar niet uit de verf komt. Na afloop was ik geestelijk gesloopt vanmiddag, snel naar buiten om wat frisse lucht in te ademen. Snel vergeten deze film. Verder was dit mijn laatste film binnen dit uitgekauwde genre. Ik ben er nu echt helemaal klaar mee.
Pre- en sequels

Man of Steel
2013
955 reacties
Gerelateerd nieuws

'Batman v Superman: Dawn of Justice' is morgenavond (17 maart) op de buis: 'Wat was dit slecht zeg, maar dan ook echt slecht'

'Batman v Superman: Dawn of Justice' is binnenkort te streamen: 'Spektakel van epische proporties, werd een epische miskleun'

DC-Universum op de schop: Geen plaats voor onder meer Gal Gadot, Ben Affleck en Ezra Miller in plannen van James Gunn

Ben Affleck wees 'The Batman' af vanwege persoonlijke problemen
Bekijk ook

Batman Begins
Actie / Misdaad, 2005
1.812 reacties

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
Sciencefiction / Actie, 2015
1.322 reacties

Zootopia
Animatie / Avontuur, 2016
146 reacties

The Jungle Book
Avontuur / Drama, 2016
256 reacties

Logan
Actie / Sciencefiction, 2017
382 reacties

Arrival
Sciencefiction / Drama, 2016
631 reacties
Gerelateerde tags
dc comicsburgerwachtsuperheldgebaseerd op stripwraakleading man superkrachtcities dc extended universe (dceu)man vs manextended editionleading menhero vs hero
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










