The Man from U.N.C.L.E. (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Guy Ritchie
met Henry Cavill, Armie Hammer en Alicia Vikander

De jaren 60. CIA-agent Napoleon Solo (Henry Cavill) en KGB-agent Illya Kuryakin (Armie Hammer) nemen deel aan een gezamenlijke missie tegen een mysterieuze criminele organisatie die werkt aan het opbouwen van kernwapens. Hun enige aanwijzing is de dochter van een verdwenen Duitse wetenschapper, die de sleutel is tot het infiltreren van de criminele organisatie. Wat volgt is een race tegen de klok om hem te vinden, zodat een wereldwijde catastrofe voorkomen kan worden.

avatar van JJ_D
Dus daarom laat ik geen kans voorbij gaan om een nieuwe Guy Ritchie met eigen ogen te zien, ongeacht de perskritieken. Is 'The Man from U.N.C.L.E.' niet nog maar eens een vermakelijke én bloedstollende actiekomedie? Zeker niet de meest ingenieuze, vindingrijke of meeslepende film van het laatste jaar, maar wel het soort vakmanschap dat op sleeptouw neemt, van de eerste tot de laatste minuut. Jazeker, Guy Ritchie kan beter. Maar als hij dit soort films blijft maken, hoor je mij niet klagen.

avatar van Donkerwoud
Stijlvolle Sixties

De carrières van Quentin Tarantino en Guy Ritchie lopen vreemd parallel in hoe zij ooit doorbraken als het gezicht van de hippe rauwheid van inktzwarte misdaadkomedies. Ongeveer gelijktijdig zijn zij overgestapt op eigen pretprojecten met kolossale budgetten en legio ruimte om een eigen stempel op hun 'auteurscinema' te plakken. Misschien dat Ritchie nog iets meer geijkte blockbusters maakt, maar óók in zijn werk ademt elke scène de touch van zijn eigen stijlkenmerken: razendsnelle montage - waarbij flashbacks en flash forwards op onlogische momenten worden ingezet - terwijl de camera gebruik maakt van kleurrijke filters en steeds inzoomt (close-ups) en uitzoomt (overview shots). Ook deze nieuwste Ritchie heeft een energieke, positieve vibe van zelfbewuste vormexperimenten in een hoogst aantrekkelijk jasje.

Setting is de swinging sixties. Het ijzeren gordijn scheidt nog altijd Oost- en West-Duitsland. Internationale inlichtingendiensten buitelen over elkaar heen om informatie te verwerven van de wapenwedloop van de ander. Te midden van die sfeervolle zeitgeist zetten Henry Cavill en Armie Hammer twee stijlvolle actiehelden neer: de archetypische Amerikaan als 'smooth criminal' en de even zo bekende knorrige Rus met een gouden hart. In wezen is dit eigenlijk een rechttoe rechtaan buddy movie waarin twee contrasterende persoonlijkheden nader tot elkaar komen als zij gedwongen worden tot samenwerking. Toch had ik dat zelf niet eens door, omdat de hoogst stijlvolle aanpak (puike kleding, weelderige sets, energiek camerawerk, explosieve actie) alle aandacht van de kijker opeist.

The Man from U.N.C.L.E. is één grote verleiding om mee te dromen met het fictieve universum van archetypische actiehelden en schone deernes. Een wereld waar pijn en lijden niet bestaan, maar waarbij de brave burger mag vertrouwen op de koene superhelden die in de schaduw wereldconflicten uitvechten. Misschien dat daar óók een puntje van kritiek zit: de karakters worden zo vermakelijk stereotiep neergezet, dat zij steeds voelen als verwijzingen naar genreconventies en niet als serieus te nemen karakters. Hoe vermakelijk óók; tegelijkertijd maakt het dat er weinig spanning in het verhaal zit, want - zoals het genre dicteert- de twee actiehelden zijn van begin tot eind onmenselijk onwrikbaar in hun spionnenpraktijken. Zij maken nauwelijks noemenswaardige ontwikkelingen door en hun motieven zijn weinig gelaagd uitgewerkt.

Oppervlakkige actie of luchtige pastiche, dat moet de kijker zelf maar uitmaken. Voor mij werkt de vermakelijk ironische knipoog naar Koude Oorlog-fictie in ieder geval wel.

avatar van Rodger
lekker jaren 60 sfeertje, beetje over de top.. maar best vermakelijk.
3.0**

avatar van DragQueen
Leuke spionagefilm, die zichzelf niet te serieus neemt. Het jaren 60' sfeertje word goed getroffen. De soundtrack is sfeervol, en er word prima geacteerd door de cast. 3 Sterren.

avatar van Daan258
Niet echt mijn soort film.
Ben eigenlijk helemaal niet van de actie/comedy maar omdat de film mij werd aangeraden omdat andere heb zo goed vonden heb ik hem toch maar een poging gewaagd, maar helaas.
De sfeer is prima, acteerwerk ook goed maar qua verhaal, actie en comedy vond ik het allemaal best magertjes waardoor ik niet kan zeggen dat ik me echt vermaakt heb met dit filmpje.

Van mij een 2,5*

avatar van snarfje5508
Weg met die komische bedoelde scenes want die verstoren wat mij betreft de goede verhaal en het acteerwerk. Gevoegd bij de prima muziekkeuze in deze film houdt je toch een aangename film over die blijft boeien tot het einde.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond hem niet slecht. De film zag er netjes uit, net als de soundtrack trouwens. De cast deed het ook niet slecht, maar 'k had er een beetje een meh-gevoel bij.
Het verhaal was niet slecht en entertainend genoeg om te boeien.
Geen topper, maar slecht evenmin.

avatar van Roger Thornhill
"Apparently you put someone called Count Lippi in the hospital." "He had soft bones." – Een onverwacht vermakelijke film, nota bene gebaseerd op één van die jaren-60-televisieseries die zo dikwijls de aanleiding zijn geweest tot gênante moderne verfilmingen. Een aardig plot dat gelukkig niet ál te veel leunt op de tegenstellingen tussen de Rus en de Amerikaan zodat de film niet de kans krijgt om tot een one joke movie te ontsporen, en een over het algemeen redelijk relaxte montage (niet de Bourne-Greengrass-hectiek, met uitzondering van de matige achtervolging over het eiland) leveren tezamen bijna twee uur prima vermaak op. Wel moet ik opmerken dat het spel van Henry Cavill dat van Armie Hammer volledig in de schaduw zet: Cavill krijgt misschien wat meer grappen en wat meer goede dialoogzinnen, maar die kansen benut hij dan ook ten volle. Merkwaardig dat iemand waar ik in Man of steel helemaal niets aan vond hier zo perfect is: zijn acteren tijdens zijn middernachtelijke snack in de vrachtwagen is een genot om naar te kijken, en zijn rol als geheel (en zijn dictie in het bijzonder) is voor mij het voornaamste pluspunt van de film. Maar waar zijn de cameo's van de nog altijd levende (en actieve!) Robert Vaughn en David McCallum?

avatar van nightbreed
Vermakelijk werkje.

avatar van SimonV
Geslaagde film, onmiskenbaar van Guy Ritchie. Verhaal is zoals gebruikelijk bij spionagefilms en heeft niet zoveel om het lijf. De manier waarop het verteld wordt is echter erg goed. Originele camerastandpunten en dubbelzinnige dialogen die niet flauw zijn. CGI ziet er meestal goed uit.

avatar van martijn011
Vermakelijke film, al haalt Ritchie nooit of te nimmer het hoge niveau van Snatch en Lock Stock. Wel zitten er weer onmiskenbaar Ritchie-elementen in. Denk alleen al aan het gebruik van passende muziek en geweldige camerashots. Wat dat betreft toch altijd genieten met een film van hem. Ook de aankleding van het totale pakket ziet er fabelachtig uit. Je waant je echt in de tijd van de Koude Oorlog.
Sterk gedaan.

Toch is het verhaal niet beter dan in een standaard actiefilmpje. De acteurs en Ritchie tillen het wel naar een iets hoger niveau, maar ik vond het verhaal niks bijzonders. Cavill en Hammer vormen op zich best een goed duo, alleen de humor kon me niet altijd bekoren. Eigenlijk viel me het gebrek aan humor, zeker vergeleken bij Ritchie's andere films, het meest tegen.
Toch heb ik me prima vermaakt en ook al is de film geflopt, er mag van mij een vervolg komen.
Ruim voldoende!

avatar van toscana99
Prima film, heb genoten ! Snelheid, humor, actie.

avatar van Rickazio
Zeker goede film. Leuke setting/sfeer, acteurs, muziek, verhouding dialogen/actie.
Tijdje geleden alweer dat ik een vermakelijke actie film zag.

Hopelijk komt er een leuk vervolg.

Gebaseerd op de TV-serie die ons in de jaren 60 iedere zaterdagavond aan het scherm gekluisterd hield.
50 jaar filmische technologische vooruitgang maakt het zo veel beter dan toen.
De schalkse ondertoon evenwel maakt het ons, net ons toen, ook duidelijk dat we er niet te veel in moeten geloven.
Actievolle ontspanning.

avatar van frolunda
Goed geregisseerde actie komedie met de typische Guy Ritchie 'touch' maar eerlijk gezegd vind ik de combinatie van Koude oorlog actiethriller en komedie niet de meest gelukkige.Ik ben echt een liefhebber van films als the Spy who came in from the cold of oude James Bond films en dan valt the Man from U.N.C.L.E.,alhoewel erg onderhoudend me toch wat tegen.Ook de rolbezetting vond ik niet echt top met Elizabeth Debicki als positieve uitzondering.
Verder ben ik niet bekend met de televisie serie dus dat viel ook af als vergelijkingsmateriaal.
Desondanks deze minpunten was de film wel vermakelijk en verdient toch wel een dikke voldoende.
Ook ben ik best benieuwd naar een vervolg al vraag ik me wel af of die er gezien de matige box office nog wel komt.

avatar van mnrk
For a special agent, you're not having a very special day, are you?

Een heerlijke film van Guy Ritchie...

Het verhaal is in orde en de manier waarop het gebracht wordt is ook prima, er zit lekker veel vaart in waardoor de film geen moment verveeld...

De gehele aankleding en setting is ook helemaal zoals het hoort en geeft ook heerlijk het sfeertje mee van de 60's...

Henry Cavill speelt zijn rol overtuigend en wordt prima bijgestaan door Armie Hammer en Alicia Vikander is niet alleen mooi maar acteert ook nog eens goed...maar stiekem was Hugh Grant toch wel de man in deze film ...

De score en soundtrack in deze film paste er goed bij en zorgde ook voor dat extra's bij de scene's...
Daniel Pemberton - The Man from U.N.C.L.E. (2015) - MusicMeter.nl

Heb me zeer vermaakt tijdens deze film. Lekker jaren '60 sfeertje met een kostelijk buddyfilm stijltje. Iets zegt me dat Guy Ritchie heel bewust nagedacht heeft om met een typische film als deze een comeback te maken. Goed geregisseerd met een wat matige cast, Henry Cavill speelde overtuigend maar voor zijn kunnen had ik beter verwacht. Daarnaast vond ik de andere personages wat ongemakkelijk en ingestudeerd overkomen. Hoewel ik geen groot fan ben van Koude Oorlog-fictie in een komedische actiethriller, vond ik dit niet storend. Heel meeslepend was het niet, maar de dubbelzinnige dialogen, de ironische kijk op de Koude Oorlog-atmosfeer en de typisch Amerikaanse spyfilm stijl, wisten me toch te boeien. Vergelijkbaar met Kingsmen, waar de meningen ook zeer over verdeeld waren. Ach ja, een actiekomedie als deze op de zondagavond moet kunnen.

avatar van Vinokourov
Vind die films van Guy Ritchie een ontzettend hoog gezemel-gehalte hebben en The Man from U.N.C.L.E. is daar geen uitzondering op. Suf verhaaltje hoor en de humor was ook weer ver te zoeken. Maar gelukkig zijn er wel wat dingen die de film toch nog plezierig maken. Dat was ten eerste de aangename soundtrack met spaghetti-western-muziek (beetje vreemd maar vooruit) en gouwe ouwe uit de jaren '60. Verder zag de look van de jaren '60 er hip uit met speciale vermelding van die felkleurige kleding van de actrices.

avatar van sinterklaas
Na Sherlock Holmes duik Guy Richtie wederom de geschiedenis in om de oude televisieserie Man From U.N.C.L.E. te verfilmen... en dat is aardig gelukt. De acteurs van mij waren mij wat onbekend maar toch zette ze een prima rol neer als elkaars tegenpolen... en moeten water en vuur uiteindelijk samen gaan werken. Een CIA agent en een KGB agent... die zichzelf als een soort Bassie en Adriaan door de film heen werken En zo kabbelt de film lekker voort met de nodige humor, de grote aanbod aan jaren 60 snufjes en soundtracks waarbij de jaren 60 feeling goed te voelen is... en alles draait uiteraard om de spionage in de koude oorlog... de film lijkt hierbij ook een komische concurrent van Bridge of Spies en de vele andere spionagefilms die er in 2015 uitkwamen.

Wat moet ik er verder over zeggen: gewoon een leuke film die lekker wegkijkt en af en toe op een ouderwetse manier spannend is. Actiescene's zagen er goed uit en het einde was ook erg leuk.

avatar van Steventj3
Even was ik vergeten dat dit een film van Guy Ritchie was, maar op het moment dat je de film aanzet, weet je het meteen: een lekkere soundtrack, flitsend camerawerk, een stevige dosis flauwe, maar goede, humor en keurige acteerprestaties.

Het niveau van Snatch en Lock Stock and Two Smoking Barrels wordt hier absoluut niet gehaald, maar The Man From U.N.C.L.E is zeker een klein pareltje. Heerlijke wegkijker met tussendoor briljante stukken film.

avatar van otherfool
Toch een tegenvaller ondanks een paar leuke elementen. De film begint met een fraaie achtervolging in Oost-Berlijn maar als het plotje eenmaal echt op gang komt verwatert alles en wordt het té vaak té flauw. Soms werkt het komische element heus wel (de scene waarin Cavill vanuit zijn vrachtwagen rustig de achtervolging te water zit te koekeloeren) maar net zo vaak niet.

Vikander is een plaatje en haar jurkjes zijn beeldig maar erg overtuigen vond ik haar verder niet, en eigenlijk geld dat voor de complete cast. Compleet gebrek aan chemie, en Cavill blijft natuurlijk de uitstraling van een natte tosti houden. Opvallend irritante soundtrack ook trouwens. Nee, niet veel.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte spionagefilm naar het idee van de gelijknamige serie uit de jaren 60, het verhaal, cast en de sfeer maken dit tot een geslaagde film. Het verhaal gaat over 2 spionnen die noodgedwongen moeten samen werken, dit terwijl ze elkaars bloed wel kunnen drinken. Henry Cavill en Armie Hammer spelen dus Napoleon Solo en Illya Kuryakin en met name Armie vind ik goed gecast als de stugge en serieuze Illya, Alicia Vikander speelde ook leuk als Gaby maar daar had meer in kunnen zitten. De badguy is dit keer een dame wat ook wel eens leuk is voor de verandering, en ook Hugh Grant heeft een leuke kleine rol. De hele sfeer van de film is echt mooi je waant je echt in de jaren 60, wel 1 klein minpunt was de muziek in de film die bij sommige scenes wat te dominant was. De actie scenes zijn ook goed gedaan, en de humor is ok maar ook niet dat het de overhand heeft. De film was geen succes in de bioscoop van het budget van 75 miljoen werd er maar een 110 miljoen opgebracht, maar dat mag de pret niet drukken want deze film is de moeite waard. De makers zijn nu met deel 2 bezig dus afwachten of dat ook zo word ik ben benieuwd maar tot die tijd raad ik een ieder deze film aan.

avatar van DjFrankie
Duurt ff voor ik erin zat. Dan is het ook amusant.

avatar van fappie
Donkerwoud schreef:
Stijlvolle Sixties

Enigszins ja, maar ik vind dat Tarantino niet heel erg is afgeweken, aangezien hij zijn liefde voor de films van Sergio Leone altijd al heeft benoemd en dus 2 (of als je Inglourious Basterds meetelt als een soort van western, qua stijltje en dus. 3) westerns maakt.

avatar van Hans Gruber
Een van de minste films van Ritchie. Actie en koude oorlog vind ik sowieso geen geweldige combinatie. De actiescènes waren oké maar de film had heel weinig humor. Weinig chemie tussen de hoofdrolspelers. Deze tweede of zelfs derderangs acteurs tillen het niveau van deze film ook niet omhoog. Vikander is de uitzondering in deze film. Mooi en mysterieus. Zij maakt de film nog iets draaglijker. Ik heb me niet verveeld maar echt enthousiast ben ik er niet van geworden. Van Ritchie ben je meer gewend vandaar maar 2,5 ster waard.

Vreemd dat ik deze leuke, vermakelijke, stijlvolle en Komische Actie / Avontuur film van de bekende Britse regisseur Guy Ritchie (m.u.v. zijn Komedie / Romantiek film "Swept Away (2002)", die heel slecht schijnt te zijn, heb ik al zijn films tot nu toe gezien) nog niet gezien gehad, maar gisteravond heb ik hem dan uiteindelijk bekeken via het handige "Film1 On Demand".

In dit verhaal (welke zich afspeelt in 1963, waarbij de Koude Oorlog in volle gang is) draait het om de Amerikaanse CIA-agent Napoleon Solo (gespeeld door Henry Cavill) en de Russische KGB-agent Illya Kuryakin (gespeeld door Armie Hammer), die eigenlijk elkaars vijanden zijn en die nu moeten samenwerken om een criminele organisatie te stoppen, die door het verspreiden van nucleaire wapens en technologie de fragiele wereldorde wil verstoren.

Deze sfeervolle film is natuurlijk gebaseerd op de gelijknamige televisieserie uit de jaren 60 (wel voor mijn tijd), maar deed me ook vaak denken aan de jaren 60 "James Bond" films (die o.a. de afgelopen weken weer eens te zien waren op de televisiezender RTL 7) met Sean Connery in de rol van James Bond. I.p.v. één James Bond, bevat deze film eigenlijk twee James Bond figuren en misschien zelfs drie.

Het verhaal (weliswaar niet bijzonder sterk uitgewerkt) wist mij in ieder geval van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 110 minuten) te vermaken en te boeien (echt spannend wordt het wel nergens) en daarbij zit het verhaal ook nog eens leuk in elkaar en is het ook best luchtig, met daarbij veel leuke en komische scenes (o.a. de marteling scene in de elektrische stoel). Ook zit er meer dan genoeg actie in (o.a. tijdens een nachtelijke achtervolging te water), die fraai in beeld werd gebracht en soms ook best spectaculair is (o.a. tijdens de opening in Oost-Duitsland) en visueel gezien was deze film een genot voor het oog, waarbij de jaren 60 qua decors, auto's en aankleding (in het oog springende kostuums, maatpakken, modieuze nostalgische jaren 60-jurkjes, overgrote zonnebrillen en sieraden) van het scherm spatten. Ook de locaties waar het verhaal zich afspeelt, mochten er wezen, zoals het fraaie zonnige Rome. Het einde was best leuk en kondigt ook min of meer een vervolg aan, want de naam U.N.C.L.E. (wat staat voor United Network Command for Law and Enforcement) komt pas in de laatste scène ter sprake.

De film opent leuk met een circa één minuut durende inleiding over het ontstaan van de Koude Oorlog (het verhaal begint daarna ook gelijk aan de grens bij de Berlijnse Muur naar Oost-Berlijn) en eindigt met een leuke aftiteling over weetjes van de hoofdrolspelers in het verhaal. Mede dankzij deze hoofdrolspelers kijkt deze film zich ook lekker weg, want zowel Henry Cavill en Armie Hammer speelden heel leuk en zorgden ook voor de nodige humor.

Ook met het vrouwelijk schoon zat het wel goed, want zowel Alicia Vikander (in de rol van Gaby, die de dochter is van de verdwenen Duitse wetenschapper Dr. Udo Teller en die de sleutel is tot het infiltreren van de criminele organisatie. Naderhand blijkt ze ook nog eens een Britse spion te zijn) en Elizabeth Debicki (in de rol van de glamoureuze Victoria Vinciguerra, die samen met haar eveneens glamoureuze man Alexander Vinciguerra de leiding hebben over de criminele organisatie) waren mooie vrouwen om naar te kijken en ze speelden ook nog eens leuk, hoewel Alicia Vikander daarbij misschien soms wat overdrijft (o.a. de flauwe drank en dans scene in de hotelkamer om Illya Kuryakin te verleiden).

Overigens vond ik Marianna Di Martino (in de rol van hotel baliemedewerkster, waarmee Napoleon Solo mee naar bed gaat) ook een mooie vrouw en ze is zelfs een beetje bloot te bewonderen als ze uit bed stapt. Verder was het wel leuk dat bekende acteurs als Hugh Grant (in de rol Alexander Waverly, die de leiding heeft over de Britse geheime dienst), Sylvester Groth (in de rol van Rudi, die de oom is van Gaby en die tijdens de Tweede Wereldoorlog een kampbeul was en dit nog steeds uitvoert op personen) en Christian Berkel (in de rol van Dr. Udo Teller), die natuurlijk vooral bekend is van zijn rol als dokter in de Drama / Oorlog film "Der Untergang (2004)", ook een rolletje hadden in het verhaal.

Al met al dus een leuke en vermakelijke Actie / Avontuur film, welke zich van de eerste tot de laatste minuut lekker wegkijkt en dat ook in een best hoog tempo, waarbij veel gebeurt.

P.S. ik ben absoluut geen fan van Jazz muziek, maar de opzwepende Jazzy soundtrack van Daniel Pemberton, mocht er zeker wezen.

avatar van Donkerwoud
fappie schreef:

Klopt hoor, die verwijzingen zijn er altijd al geweest, maar zijn eerste drie waren uiteindelijk volbloed 'misdaadfilms'. Pas bij Kill Bill is hij meer uitgesproken richting het western-genre gegaan. Maar Tarantino is uiteindelijk vooral Tarantino.

avatar van fappie
Donkerwoud schreef:

Ohja, mee eens. Kill Bill heeft wel veel westernelementen. Maar ik vind het wel interessant om over na te denken. Als ik aan Tarantino denk dan is het met name Pulp Fiction. Samen met Reservoir Dogs wel zijn besten. Maarh ij heeft me ook wel verrast met Inglourious Basterds en Hateful 8. En Django... tja. Ook erg vet, maar toch net wat minder.

avatar van Damian Firefly
Deze film lag al een tijdje klaar om bekeken te worden. Ik wist niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten maar een snelle blik hier op moviemeter beloofde toch wel wat goeds. Sowieso altijd wel gecharmeerd van Guy Richie dus............lichten uit en installatie aan! De film begint fantastisch met heerlijke muziek en een goede sfeer in Berlijn ten tijde van de koude oorlog. Deze sfeer en muziek blijven de hele film van hoog niveau. Dan heb ik meteen twee sterke punten genoemd die samen met het camerawerk deze film zeer de moeite waard maken. Ik ben geen kenner op het gebied van cinematografie of iets dergelijks maar elke kantbunzing kan zien dat hier vakwerk is afgeleverd. Heerlijk! Ook de humor vond ik geslaagd. Zeker in zo'n over the top film als deze past het prima. Want over the top is het zeker. (Iemand toevallig nog David Beckham gezien die twee seconden meespeelt?) In feite balanceert het continu op de scheidslijn tussen Austin Powers en James Bond maar door de geleverde kwaliteit komt de film er mee weg.
Kortom, heerlijke 4 sterren film die een vervolg verdient!

avatar van Damian Firefly
En nu dus ook de bijbehorende 4 sterren daadwerkelijk uitgedeeld