Still Alice (2014)

3,56

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Richard Glatzer en Wash Westmoreland
met Julianne Moore, Alec Baldwin en Kristen Stewart

Alice Howland (Moore) is een 50-jarige docent taalkunde aan de Harvard-universiteit. Op het toppunt van haar carrière krijgt ze te maken met het verval van haar geheugen. Ze wordt gediagnosticeerd met de ziekte van Alzheimer en moet als sterke onafhankelijke vrouw zien om te gaan met de gevolgen van deze diagnose die haar leven drastisch zal veranderen.

107 BERICHTEN 41 MENINGEN
avatar van DragQueen
geplaatst: 5 mei 2015, 21:40 uur [permalink]
Integere drama film, waarin de hoofdpersoon te kampen krijgt met de ziekte van alzheimer. Er wordt ook levensecht weergegeven hoe het ziekteproces verloopt, en wat voor ellende het allemaal met zich meebrengt. Er wordt dan ook zeer sterk en geloofwaardig geacteerd door de cast, met zonder twijfel een glansrol van Jullianne Moore. Zonder haar was de film zeker minder geweest. 3,5 Ster.

avatar van Jaarme
geplaatst: 6 mei 2015, 15:29 uur [permalink]
Ja, gewoon prima.

geplaatst: 9 mei 2015, 07:23 uur [permalink]
Prima film over Alzheimer, maar ik heb betere gezien over dat onderwerp (nr. 1 van mijn top-10 gaat over Alzheimer). Film focust zich bijna exclusief op de patiënt en heeft veel te weinig oog voor de dramatische impact op haar omgeving (echtgenoot en kinderen), die slechts marginale aandacht krijgt.

Ik wil niets afdoen aan het feit dat Julianne Moore voor haar uitstekende rol een Oscar heeft gekregen, maar nu ik de meeste van de films die in de prijzen zijn gevallen of genomineerd werden gezien heb, kan ik niet anders dan concluderen dat we een vrij mager filmjaar achter de rug hebben.

geplaatst: 10 mei 2015, 08:59 uur [permalink]
alles wat je kan zeggen over deze film heb ik al voorbij zien komen, toch wil ik ook aangeven dat dee film behalve moore en stewart een paar kippenvel momentjes heeft, en daar is het toch allemaal om te doen?

avatar van filmkul
geplaatst: 10 mei 2015, 10:19 uur [permalink]
Fraai en pittig drama. De film is vrij recht toe recht aan, maar daar zit ook de kracht. De krachtige en Oscarwaardige acteerprestatie van Moore sleurt mee in confrontatie met de ziekte. Ze draagt de ervaring vrijwel over aan de kijker. Ook het acteren van Stewart en Baldwin zijn van hoog niveau. De film is wat cliche, maar bevat wel een aantal emotionele momenten. De manier hoe de film eindigt en de aftiteling met de mooie soundtrack is fraai gevonden. 4.0/4.5

avatar van Flat Eric
geplaatst: 15 mei 2015, 21:05 uur [permalink]
Prima drama over een verschrikkelijke ziekte en de impact die het heeft op de patient en de familieleden en omgeving. Het verloop van de film is enigszins voorspelbaar maar desalnietemin indrukwekkend.

geplaatst: 16 mei 2015, 14:58 uur [permalink]
Prachtige film over een vrouw van middelbare leeftijd waarbij Alzheimer wordt geconstateerd. Een aangrijpend en ontroerend portret waarbij de aftakeling van het hoofdpersonage geloofwaardig en invoelbaar wordt neergezet (niet in de laatste plaats vanwege de sterke rol van Julianne Moore). 4.0 sterren voor dit ingetogen drama.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 17 mei 2015, 19:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie film over Alzheimer : respectvol en doodeerlijk, nooit te sentimenteel. Ik had zelf een grootmoeder die aan de ziekte is overleden en heel wat feiten waren herkenbaar. Zeker die obsessie om controle te blijven houden over het geheugen door overal briefjes te plakken, geheugenspelletjes te spelen, maar ook het niet meer herkennen van eigen familieleden, het niet meer kunnen onthouden wat een ander zegt. Enkel de opname waarin ze zichzelf opdraagt om een overdosis pillen te nemen vond ik wat overdreven en was duidelijk bedoeld om het drama te versterken. Julianne Moore speelt echt goed en ook Baldwin als zorgzame echtgenoot heeft een voor hem ongewone rol. De film focust ook grotendeels op hoe de familie met Alice omgaat. Ook hier ben ik een tevreden man met hoe het werd voorgesteld : geleidelijk aan aanpassen en met de situatie leren leven en de dagen van de patiënte zo draaglijk mogelijk maken. Ja, Still Alice is een prima drama over het onderwerp, al zie je de latere stadia van aftakeling niet (het dementeren) die, laat ik het gerust zeggen, veel moeilijker zijn om mee te maken. Door de performance van Moore, afronding naar boven.

avatar van clubsport
geplaatst: 26 mei 2015, 22:17 uur [permalink]
goed neergezet drama over alzheimer met een zeer geloofwaardige rol van julianne moore .
de scherpe randjes lijken echter er wel te zijn afgehaald , als je hem zou vergelijken met amour van Haneke (weliswaar geen alzheimer ) maar toch een soortgelijk drama dan is die film geloofwaardiger en confronterender in zijn rauwheid .

avatar van maroccancasanova
geplaatst: 1 juni 2015, 19:34 uur [permalink]
Julianne Moore heeft prachtige rol neergezet!
Verder vond ik Kristen Stewart er goed bij passen!

avatar van Gazi
geplaatst: 12 juni 2015, 06:44 uur [permalink]
Alzheimer goed gespeeld door Moore (Oscar)

avatar van LPereboom
geplaatst: 15 juli 2015, 07:26 uur [permalink]
Een goed drama met een heel sterke Julianne Moore, ik vond ze heel sterk acteren... De film zelf vond ik ook goed, emotioneel en mooi! Verhaal is goed en realistisch, toch een paar keer de krop in de keel gekregen. Stil Alice krijgt van mij een 8/10

geplaatst: 18 juli 2015, 17:34 uur [permalink]
(Gezien op 13/07/15)
Ze noemen dat dan een melodrama. Die 'melo' is voor mij teveel aan. De film toont de dingen zoals ze zich voordoen (gaat niet eens zover als 'Amour' bijv.).
Plots raak je woorden kwijt. Je verliest zelfs in eigen huis de weg. Je bent stilaan iemand anders aan het worden. Je omgeving staat anders tegenover je. Je carrière mag je vergeten. En toch is er de kunst van het verliezen (Elisabeth Bishop).

Julianne Moore is als Alice zo 'overtuigend' dat ze er terecht een Oscar (Beste Actrice) voor in ontvangst mocht nemen.
Warmhartig, maar zonder zakdoeken ... Het geeft 'de burger' moed.

avatar van Jacket
geplaatst: 19 juli 2015, 10:08 uur [permalink]
Prachtige en intrigerende film over een vrouw met Alzheimer die in het midden van het leven staat. Zeker Oscar waardig. Alleen dat einde was voor mij persoonlijk niet helemaal bevredigend. Je ziet nog midden in de film en dan is die afgelopen. Je hebt nog veel vragen die niet (meer) beantwoord worden.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 19 augustus 2015, 16:29 uur [permalink]
Zeer sterke en emotionele film, met een werkelijk prachtige rol van Julianne Moore. 'Still Alice' wist me een paar keer aardig bij de strot te pakken, dankzij een aantal mooie scenes. Wat een nachtmerrie is deze ziekte. Moore portretteert op een perfecte manier hoe het is om het leven zo te verliezen. Er is niks belangrijker dan je gezondheid, maar dit heb je zelf niet (altijd) in de hand. Ja, prachtig drama. Goede bijrol van Baldwin, mooie subtiele score en nergens overgedramatiseerd. Ik ben verrast door deze film.

geplaatst: 20 augustus 2015, 13:24 uur [permalink]
Na zeer onder de indruk te zijn van het boek is dit een zeer zwak, oppervlakkig en gehaast slap aftreksel. Maar dat komt misschien puur doordat het boek zo bizar sterk was. Daarin ervaar je alles vanuit Alice haar visie, inclusief haar verwarring en frustraties. Ook wordt de rol van haar man en dochters niet diep genoeg uitgewerkt in de film… Leuke poging.

avatar van AmazingPP
geplaatst: 23 augustus 2015, 14:31 uur [permalink]
hheleen schreef:

Een boek en een film moet je nooit vergelijken met elkaar. Het zijn twee totaal verschillende media. Ik probeer altijd het boek uit mijn hoofd te zetten als ik de film kijk.

avatar van AmazingPP
geplaatst: 23 augustus 2015, 14:34 uur [permalink]
Net gezien vanaf Blu Ray. Prachtige rol van de meest mooie actrice die er momenteel in Hollywood rond loopt wat mij betreft: Julianne Moore. Eindelijk een actrice die gewoon blijft en zonder enige botox door het leven gaat. Een karakteristieke kop met prachtige uitdrukkingen in deze film. Fantastische rol. Film zelf focust op de patiënt, niet op de omgeving. Was dat iets meer gebeurt had de film misschien meerdere lagen gehad. De film bleef nu wat vlak. Neemt niet weg dat ik ademloos heb zitten kijken naar de prestatie van Moore. 4 *

avatar van Hannibal
geplaatst: 13 september 2015, 03:33 uur [permalink]
Julianne Moore doet het ontzettend goed hier, die vrouw kan me daar een potje acteren, daar kun je alleen maar ontzag voor hebben. Het verhaal zelf heeft niet heel veel om het lijf, het gaat over een vrouw gaat die aan vroege Alzheimer lijdt, en hoe zij en haar gezin daar mee omgaan. Maar het hoeft ook helemaal niet, want Moore draagt de film naar een bijzonder hoog niveau, en Kristen Stewart is hier ook wederom een prettige verschijning met een indrukwekkend acteertalent. Bij de speech van Alice had ik een brok in mijn keel, en dat zegt wat. De film deed me een klein beetje aan "Amour" denken, waar eveneens een vrouw van de ene op de andere dag begint aan een aftakeling van haar geestelijke gesteldheid, hoewel die vrouw al een generatie verder was in haar leven. En dat "Amour", de liefde, in "Still Alice" wel degelijk aanwezig is, blijkt vooral uit de laatste scène.

Zeer goede film dus, een aanrader, en zakdoekjes bij de hand!

avatar van Marvinleeaday
geplaatst: 19 september 2015, 22:05 uur [permalink]
Film die je angstig maakt om zelf, of een naaste, alzheimer te krijgen. Vreselijk als je het bewust meemaakt.

geplaatst: 23 september 2015, 10:04 uur [permalink]
Indrukwekkend. Idd angstig gegeven. Vreselijk zo'n mentale ziekte.

Naast de alom geprezen Moore vind ik Kristen Stewart toch ook wel heel erg sterk hier in.

geplaatst: 24 september 2015, 00:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Meer nog dan over Alzheimer, gaat deze film wat mij betreft over familieliefde, of het gebrek daaraan.

Let maar 's op. Kristen Stewart speelt de outcast dochter, Lydia, maar ze is de enige die oprecht om haar moeder Alice geeft en voor haar zorgt. Telkens met haar belt vanaf de andere kant van het land. Uiteindelijk zelfs bij haar moeder intrekt. De rest van de familie komt in de laatste paar scènes niet eens meer voor!

De film opent met Alice die op haar verjaardag heel nep reageert op een flutkado van haar "goed gelukte" dochter Anna, terwijl Lydia ironisch genoeg niet eens aanwezig is. Zeer treffend voor het verdere verloop van de film. Anna is uiteindelijk alleen nog maar bezig met haar eigen zwangerschap, en sowieso erg onsympathiek.

Zelfs manlief kiest uiteindelijk het hazepad. En de enige aan wie hij het toegeeft, is Lydia. Zie ook de scène waarin Alice haar kostbare smartphone kwijt is en in paniek raakt. Pas een maand later vindt ze deze terug, gewoon ergens in de keuken. Manlief lacht er beetje om. Had dat ding natuurlijk meteen moeten zoeken.

Laatste scène is ook treffend. Alice kan nog maar amper praten, snapt niks meer van wat Lydia allemaal uitlegt, maar desgevraagd antwoordt ze wel met "Love". Dat klinkt zo heel cliché, maar is wel een prachtig en passend einde. Lydia is de enige die onvoorwaardelijk van haar moeder houdt. Dát begrijpt Alice nog wel. Echt een heel simpel, mooi, en eerlijk einde.

Het is ook niet eens zo'n pessimistische boodschap. Als het er echt omgaat, zijn er nou eenmaal maar weinig mensen met wie je die speciale band hebt. En dat zit 'm niet in kadootjes of aanwezig zijn op verjaardagen. Maar gewoon, gevoelsmatig.

Erg goede film.

avatar van IH88
geplaatst: 25 oktober 2015, 14:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“That’s right mom… It was about love.”

Still Alice is een mooie en integere film over een vrouw die krijgt te horen dat ze lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Julianne Moore speelt deze dr. Alice Howland ontzettend knap en won terecht een Oscar.

Moore speelt het onomkeerbare proces van kleine dingen vergeten tot niet meer kunnen praten overtuigend en weet met alleen haar ogen al zoveel over te brengen. Van de sprankeling in haar ogen die je in het begin nog ziet tot de doffe, levensloze blik op het eind. Erg knap. Maar ook Kristen Stewart en Alec Baldwin spelen erg sterk. De focus ligt bij Alice en hoe zij met haar ziekte omgaat maar Baldwin weet de strubbelingen van haar man John goed over te brengen. Je ziet en voelt de liefde van John voor zijn vrouw maar ook dat de Alice met wie hij zo lang heeft samengewoond langzaam verdwijnt. Dat hij er uiteindelijk niet mee kan omgaan is geen verrassing. Stewart is voor mij echt een openbaring. Als dochter Lydia is zij degene van de kinderen die het verst weg woont maar wel steeds contact met haar moeder blijft houden en als enige met haar blijft omgaan als een volwaardig persoon. Er zit wel een zekere symboliek in dat in de eerste scene een feestje wordt georganiseerd voor Alice (met wie het dan nog goed gaat) en dat iedereen daar is behalve Lydia. Op het eind als Alice al niet meer normaal kan praten is Lydia degene die bij haar moeder blijft. Deze keuze op het einde van de film is respectabel en de laatste scene tussen de twee bezorgde mij wel een brok in me keel. Over een brok in me keel gesproken, die speech van Alice op een Alzheimerconferentie is indrukwekkend, krachtig en emotioneel. De manier waarop Alice met die markeerstift bezig is en de speech zelf gaan door merg en been.

Regisseur Richard Glatzer is eerder dit jaar overleden aan ALS maar gelukkig heeft hij de goede ontvangst van de film en de Oscar voor Moore nog mee kunnen maken. Dat verdient de man wel voor deze rauwe, herkenbare en integere film.

avatar van arno74
geplaatst: 10 december 2015, 14:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een degelijke film met degelijk acteerwerk, met name van Julianne Moore en Kristen Stewart. Vooral interessant denk ik voor wie wil kennismaken met zo'n slopende ziekte. Het script is verder wel oké, maar had wat meer inhoud mogen hebben, het is allemaal net teveel rechttoe rechtaan, en bij zo'n voorspelbare film is dat erg jammer als het niets meer te bieden heeft. De film duurt in die zin geen seconde te lang want uit het eenvoudige verhaal waarvoor hier is gekozen valt er niet meer uit te halen. De rol van de echtgenoot is hier al vaker aangehaald, het voelt nogal kil en onnatuurlijk aan. In zo'n situatie kun je denk ik als liefhebbende echtenoot niet zo afstandig en calculerend reageren zoals hij doet (vooral het verhaaltje over de verhuizing vanwege zijn carrière is volstrekt misplaatst, al wordt zo'n cliché waarschijnlijk in Amerika wel meer geaccepteerd/gerespecteerd (carrière vóór het gezin). 3*

avatar van LOTR-lover
geplaatst: 2 maart 2016, 15:42 uur [permalink]
Ik had misschien iets meer verwacht dan wat Still Alice bracht, maar dat doet niets af aan het feit dat het een uitstekende film is met briljant acteerwerk van Julianne Moore. Persoonlijk vind ik het jammer dat het verhaal zich bijna niet focussed op de impact op het leven van Alice haar naasten. Ook de snelle tijdsprongen vond ik soms wat jammer. Maar het is hoe dan ook een prima film over Alzheimer en iedereen die ermee te maken heeft of heeft gehad zal veel dingen herkennen.

7/10 (IMDB)

geplaatst: 3 maart 2016, 07:20 uur [permalink]
Ijzersrerke film over een relatief jonge Alzheimer patiente.
De film overloopt de stelselmatige aftakeling en laat zien, aan de hand van signifikante en soms ogenschijnlijk onbelangrijke scènes, hoe Alice meer en meer in afzondering geraakt en familieleden op hun beurt kracht en inzet zien afnemen.
Onwaarschijnlijk knappe prestaties van Julianne Moore, die er terecht een Oscar aan over hield.

avatar van Decec
geplaatst: 11 maart 2016, 22:47 uur [permalink]
Een goede drama film...
Prima en mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Julianne Moore speelt goed...
Ook een bekende acteur Alec Baldwin...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van K. V.
geplaatst: 23 april 2016, 21:48 uur [permalink]
Deze film eens geprobeerd en vond het een mooie film. Niet het vrolijkste thema, maar vond het wel mooi gebracht. Het kwam realistisch over en ook het acteerwerk was erg goed.
De speelduur was goed, niet te lang en niet te kort.
'k vond het wel een aanrader.

avatar van Boneka
geplaatst: 28 april 2016, 16:14 uur [permalink]
hheleen schreef:

Ben de film aan het volgen, punt komt vandaag of morgen, maar je hebt wel een punt dat alles gehaast is neergezet. Film duurt ook maar 1.41 minuten en dat is krap...Neemt niet weg dat hij goed is neergezet. En ja boeken moet je inderdaad nooit vergelijken met films.

avatar van Boneka
geplaatst: 29 april 2016, 10:15 uur [permalink]
Normaal gesproken niet een film waar je eens lekker voor gaat zitten, want je weet in grote lijnen hoe het proces gaat verlopen. De film is an sich goed neergezet, maar wel erg haastig. Wellicht hebben ze er geen familiefilm van willen maken omdat het thema daarvoor te zwaar is, toch had ik het wel prettig gevonden als de opbouw wat rustiger was verlopen. Eigenlijk al vanaf minuut een zien we de eerste verschijnselen wanneer ze aan het dineren is. Een ander minpunt is dat de familieleden weinig betrokken worden in het geheel. Haar man doet zijn best maar wat meer emoties had ik graag gezien. Zeker het moment dat feit bewaarheid wordt. Waarom de film dan in 1,5 uur moet worden afgewerkt is mij een raadsel. Wellicht te weinig budget wie zal het zeggen. Ik denk dat er in deze film veel meer te halen was. Met name in haar omgeving. Still Alice is nu wel heel erg gefixeerd in de hoofdpersoon.

De blu ray uitgave vond ik ook wat matig. Buiten waren de beelden strak en mooi binnen erg verzadigd. Het geluid moest erg hard gezet worden, bovendien bevat deze disc geen enkele extra's. Erg jammer.

Toch is het goed deze film te bekijken gewoon omdat iedereen dit kan krijgen of iemand die je dierbaar is. Daarnaast vond ik de gesprekken met haar dochter zeker een pluspunt.

Plussen en minnen maar overall toch zeker een kijkbeurt waard.